Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 1 aprilie 2002  de culegere a datelor pentru baza nationala de date privind deseurile rezultate din activitatile medicale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 1 aprilie 2002 de culegere a datelor pentru baza nationala de date privind deseurile rezultate din activitatile medicale

EMITENT: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 386 din 6 iunie 2002

1. Introducere
Culegerea datelor referitoare la deşeurile rezultate din activitãţile medicale se va face prin metoda investigatieisondaj şi este necesarã pentru completarea bazei naţionale de date privind deşeurile şi pentru evidenta gestiunii deşeurilor conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 155/1999 .
Deşeurile radioactive sunt gestionate în România conform Normelor republicane de securitate nucleara; regimul de lucru cu surse radioactive.
2. Echivalenta definitiilor utilizate pentru categoriile de deşeuri cu denumirile din Catalogul European al Deşeurilor
Denumirile categoriilor de deşeuri definite mai sus sunt corespondente cu urmãtoarele denumiri din Catalogul European al Deşeurilor cuprins în <>Hotãrârea Guvernului nr. 155/1999 :
2.1. deşeurile nepericuloase corespund codului 18 01 04 şi sunt deşeuri ale cãror colectare şi eliminare nu fac obiectul unor mãsuri speciale privind prevenirea infectiilor (cum ar fi: îmbrãcãminte, lenjerie, aparate ghipsate, scutece);
2.2. deşeurile anatomo-patologice corespund codului 18 01 02 - fragmente din organe şi organe umane, incluzând recipiente pentru sânge şi sânge conservat;
2.3. deşeuri infectioase corespund codului 18 01 03 alte deşeuri ale cãror colectare şi eliminare fac obiectul unor mãsuri speciale privind prevenirea infectiilor (de exemplu: seringi folosite);
2.4. deşeurile intepatoare-taietoare corespund codului 18 01 01 - obiecte ascutite (de exemplu: ace folosite);
2.5. deşeuri chimice şi farmaceutice corespund codului 18 01 05 - substanţe chimice şi medicamente expirate.
3. Investigatia-sondaj
Investigatia-sondaj este acţiunea de culegere şi analiza a datelor şi a informaţiilor privind sistemul de gestionare a deşeurilor din unitatea sanitarã, cantitatea produsã pe tipuri de deşeuri, în vederea completãrii bazei naţionale de date şi a evidentei gestiunii deşeurilor conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 155/1999 .
3.1. Obiectivele investigatiei-sondaj
Principalele obiective ale investigatiei-sondaj sunt urmãtoarele:
3.1.1. Evaluarea sistemului folosit pentru gestionarea deşeurilor rezultate din activitãţile medicale în unitatea respectiva: descrierea situaţiei actuale privind colectarea separatã la locul de producere, ambalarea, depozitarea intermediara, transportul, eliminarea finala, codurile de proceduri şi sistemul de formare a personalului, prin completarea chestionarului (anexa nr. 5).
3.1.2. Mãsurarea prin cantarire a deşeurilor produse într-un anumit interval, înscrierea datelor în formular (anexa nr. 4) şi calcularea cantitãţilor de deşeuri produse în unitatea sanitarã, cantitãţile totale şi medii.
3.1.3. Identificarea pericolelor şi evaluarea riscurilor pentru personalul unitãţii sanitare, pacienti şi pentru populaţia generalã, managementul riscurilor legate de gestionarea deşeurilor periculoase, informarea şi educarea personalului.
3.2. Echipa de investigatie
Echipa de investigatie este formatã din coordonator şi membrii echipei. Atât coordonatorul, cat şi membrii echipei sunt persoane calificate din unitatea sanitarã respectiva şi/sau din Direcţia de sãnãtate publica.
3.2.1. Atribuţiile coordonatorului echipei de investigatie
Principalele atribuţii ale coordonatorului echipei de investigatie sunt urmãtoarele:
- conduce intreaga activitate de investigatie desfasurata în unitatea sanitarã respectiva;
- stabileşte componenta echipei de investigatie şi coordoneazã activitatea ei;
- instruieste membrii echipei care participa la investigatie;
- supravegheazã şi verifica modul în care se aplica metodologia;
- urmãreşte corectitudinea înscrierii de cãtre membrii echipei a cantitãţilor de deşeuri;
- efectueazã analiza datelor culese;
- elaboreazã şi semneazã raportul final al investigatiei;
- prezintã raportul final spre semnare directorului unitãţii sanitare;
- comunica raportul de investigare la direcţia de sãnãtate publica judeteana sau a municipiului Bucureşti şi la Institutul de Sãnãtate Publica Bucureşti la urmãtoarele date: 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie, 15 decembrie ale fiecãrui an.
3.2.2. Atribuţiile membrilor echipei de investigatie
Principalele atribuţii ale membrilor echipei de investigatie sunt urmãtoarele:
- instruiesc întregul personal medical în scopul participãrii la investigatie;
- aplica metodologia;
- urmãresc şi verifica modul în care se respecta metodologia de cãtre personalul medical;
- asista şi participa la cantariri şi înscriu cantitãţile mãsurate în tabel;
- calculeazã cantitãţile totale, cantitãţile medii şi participa la analiza datelor.
4. Metodologia de culegere a datelor
4.1. Metodologia de culegere a datelor referitoare la deşeurile rezultate din activitãţile medicale cuprinde urmãtoarele etape necesare pentru descrierea sistemului de gestionare a deşeurilor produse în unitãţile sanitare, pentru determinarea cantitãţii de deşeuri produse într-o anumitã perioada şi pentru calcularea cantitãţilor în vederea completãrii fisei interne de gestionare a deşeurilor:
- instruirea personalului;
- metoda de lucru;
- modul de calculare a mediilor cantitãţilor de deşeuri produse, pentru baza nationala de date;
- modul de calculare a cantitãţii totale de deşeuri lunare pentru completarea fişelor interne de gestionare a deşeurilor conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 155/1999 .
4.2. Instruirea personalului implicat în realizarea investigatieisondaj
Pentru realizarea investigatiei-sondaj se impune colaborarea cu întregul personal al unitãţii sanitare, personal implicat direct în activitãţi legate de gestionarea deşeurilor. Personalul unitãţii sanitare este reprezentat de:
- directorul economic al unitãţii sanitare;
- asistentul-şef al unitãţii sanitare;
- medicii şi asistentii-şefi ai secţiilor sau compartimentelor;
- coordonatorul activitãţii de protecţie a mediului;
- medicul-şef al Serviciului de prevenire şi control al infectiilor nozocomiale (SPCIN);
- infirmierele;
- ingrijitoarele pentru curãţenie.
4.3. Instruirea consta în scurte intalniri organizate cu personalul, în cadrul cãrora se prezintã metodologia. În cadrul intalnirii de informare se vor stabili punctele de colectare a deşeurilor, în asa fel încât sa nu existe alte cai de inlaturare a deşeurilor clinice sau sa se ocoleasca punctul de cantarire. Documentele pe care echipa de investigatie le face cunoscute personalului sunt urmãtoarele:
1. chestionar pentru evaluarea sistemului de gestionare a deşeurilor rezultate din activitãţile medicale (anexa nr. 5). Se completeazã de investigatorul-şef pentru intreaga unitate sanitarã;
2. formular pentru înscrierea cantaririlor pentru fiecare secţie, compartiment, laborator (anexa nr. 4). Se completeazã de membrul echipei de investigatie care asista la cantariri, pentru fiecare secţie, compartiment sau laborator;
3. material scris conţinând condiţiile de colectare separatã la sursa a deşeurilor, pe categorii (anexa nr. 3).
4.4. Metoda de lucru
4.4.1. Periodicitatea efectuãrii investigatiei-sondaj
Investigatia-sondaj trebuie sa se desfãşoare o data pe trimestru, pentru a se surprinde variatiile cantitãţilor de deşeuri în funcţie de anotimp, şi trebuie sa se realizeze în zilele de marti, miercuri şi joi, pentru a se surprinde variatiile cantitãţilor de deşeuri din mijlocul sãptãmânii. Se va stabili şi se va comunica personalului orarul cantaririlor: 3 cantariri în 24 de ore, o perioada de 48 de ore, astfel: se începe colectarea marti la ora 8,00, prima cantarire va fi facuta marti la ora 14,00, se continua cu cantaririle marti la ora 20,00, miercuri la ora 8,00, 14,00 şi 20,00, iar ultima cantarire se face joi la ora 8,00.
4.4.2. Colectarea deşeurilor pe categorii
Etapa de colectare separatã a deşeurilor la locul de producere pe 3 categorii este urmatã de cantarire. Categoriile de deşeuri sunt:
- deşeuri asimilabile celor menajere;
- deşeuri intepatoare-taietoare;
- deşeuri infectioase.
Deşeurile colectate pe cele 3 categorii se ambaleaza conform normelor tehnice.
4.4.3. Depozitarea pe secţie pana la cantarirea deşeurilor
Deşeurile ambalate se pãstreazã pe secţie pana la ora cantaririi. Deşeurile se vor depozita în spaţii incuiate în care nu au acces pacientii sau insotitorii acestora, pana la efectuarea cantaririlor. În eventualitatea colectãrii unei cantitãţi mari de deşeuri, acestea nu vor fi inlaturate de cãtre ingrijitoarea de curãţenie pana ce nu se vor cantari.
4.4.4. Cantarirea deşeurilor
Cantarirea deşeurilor se va face cu acelaşi tip de cantar în intreaga unitate sanitarã. Cantarele trebuie sa fie verificate din punct de vedere metrologic şi calibrate înainte de cantarire. Unitatea de mãsura a cantitãţii de deşeuri va fi kilogramul (kg) pentru toate tipurile de deşeuri.
4.4.5. Înregistrarea datelor
4.4.5.1. Datele obţinute de la fiecare cantarire vor fi înregistrate în formularul pentru înscrierea cantaririlor, consemnându-se cu atentie: unitatea sanitarã, secţia/compartimentul sau laboratorul, numãrul total de paturi, numãrul mediu de paturi ocupate în perioada investigatiei, data, ora cantaririlor, cantitãţile de deşeuri, pe categorii. Acest formular va fi semnat de fiecare persoana care efectueazã cantaririle respective.
4.4.5.2. Echipa de investigatie va supraveghea permanent modul în care se aplica metodologia de culegere a datelor. Prezenta unui membru al echipei este necesarã pentru a se evita erorile ce pot interveni în modul de separare pe categorii a deşeurilor, de cantarire şi de înregistrare a datelor.
4.4.5.3. Exista cazuri particulare reprezentate de anumite secţii sau laboratoare, cum ar fi: anatomie patologica, laborator, farmacie, unde frecventa cantaririlor prevãzutã în metodologie nu poate fi respectata datoritã specificului activitãţii şi modului de producere a deşeurilor. În aceasta situaţie cantarirea deşeurilor se va face o singura data pe zi, la ora 14,00, în zilele de marti, miercuri şi joi. Cantaririle de la aceste secţii vor fi, de asemenea, înscrise în formulare şi vor intra în calculul general al mãsurãtorilor efectuate în intreaga unitate sanitarã.
4.5. Modul de calcul al cantitãţilor totale şi al cantitãţilor medii de deşeuri produse, în vederea completãrii bazei naţionale de date
4.5.1. Cantitatea totalã de deşeuri pe 48 de ore pe cele 3 categorii de deşeuri, exprimatã în kg/48 h, reprezintã cantitatea totalã de deşeuri din toate secţiile, compartimentele şi laboratoarele spitalului. Pentru a se obţine cantitatea totalã de deşeuri pe întregul spital se face suma tuturor cantitãţilor de deşeuri (pe categorii) rezultate din toate secţiile, compartimentele şi laboratoarele unitãţii sanitare.
Cantitatea totalã de deşeuri pe categorii (kg/48 h) reprezintã suma cantitãţilor de deşeuri (pe categorii) rezultate în spital în cele 3 zile ale investigatiei-sondaj.
4.5.2. Numãrul mediu de paturi ocupate pe secţie, respectiv spital, într-o perioada de 24 de ore, reprezintã suma numãrului de paturi ocupate în fiecare dintre cele 3 zile ale investigatiei-sondaj, împãrţitã la 3. Numãrul se rotunjeste la întreg conform regulilor metrologice în vigoare.
4.5.3. Cantitatea medie de deşeuri, pe categorii, din secţiile cu paturi, exprimatã în kg/(pat ocupat x 24 h). Calculul se face separat, pe secţiile cu paturi, prin însumarea cantitãţilor de deşeuri pe cele 3 categorii, rezultate în 48 de ore. Valorile obţinute se împart fiecare la 2, astfel rezultând valoarea cantitãţii de deşeuri produse în 24 de ore. Valorile rezultate pe 24 de ore se împart la numãrul mediu de paturi ocupate pe secţiile respective într-o perioada de 24 de ore.
Cantitatea medie de deşeuri, pe secţiile cu paturi [kg/(pat ocupat x 24 h)] reprezintã suma cantitãţilor de deşeuri separat pe cele trei categorii/(2 x numãrul mediu de paturi ocupate într-o perioada de 24 de ore pe secţiile respective).
4.5.4. Cantitãţile totale medii de deşeuri, exprimate în g/(pat ocupat x 24 h)
Se face suma cantitãţilor de deşeuri rezultate din toate secţiile (inclusiv laborator, farmacie şi anatomie patologica) în 48 de ore pe fiecare categorie de deşeuri. Suma se împarte la 2 pentru a se calcula valoarea într-un interval de 24 de ore. Valoarea rezultatã se împarte la numãrul mediu al paturilor ocupate o perioada de 24 de ore şi se înmulţeşte cu 1.000, pentru a rezulta cantitatea totalã medie de deşeuri pe spital, exprimatã în g/(pat ocupat x 24 h).
Cantitatea totalã medie de deşeuri pe spital [g/(pat ocupat x 24 h)] reprezintã cantitatea de deşeuri rezultatã din toate secţiile x 1.000/(2 x numãrul mediu al paturilor ocupate pe 24 h).
Nota 1: Cantitatea de deşeuri rezultatã din camerele de garda şi sãlile de operaţie se înregistreazã la secţiile de care aparţin camerele de garda şi sãlile de operaţie, dupã caz.
Nota 2: Cantitatea de deşeuri produsã de compartimentele şi laboratoarele fãrã paturi (exemplu: anatomie patologica, laborator de analize, farmacie etc.) se introduce în calculul cantitãţilor totale de deşeuri pe spital într-o perioada de 48 de ore (vezi pct. 4.5.1).
4.6. Raportul investigatiei-sondaj va conţine urmãtoarele:
- componenta echipei de investigatie şi responsabilitãţile concrete (pe care secţii a lucrat, ce anume a efectuat etc.);
- perioada efectuãrii investigatiei-sondaj;
- descrierea sistemului de gestionare a deşeurilor rezultate din activitãţi medicale, aplicat în unitatea respectiva (vezi pct. 3.1.1); se anexeazã chestionarul conform anexei nr. 5, completat şi semnat;
- datele privind cantitãţile de deşeuri (pe categorii) totale şi medii, rezultate în urma investigatiei-sondaj; se anexeazã toate formularele completate cu datele brute, conform anexei nr. 4, pentru fiecare secţie, compartiment, laborator; se anexeazã tabelele centralizatoare 1 şi 2, conform anexei nr. 7;
- observaţii, comentarii şi recomandãri ale coordonatorului echipei de investigatie cãtre conducerea unitãţii sanitare.
4.7. Modul de calcul al cantitãţii totale lunare de deşeuri, pentru completarea fişelor interne de gestionare a deşeurilor, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 155/1999
Valoarea înscrisã în fişele interne se obţine prin înmulţirea cantitãţii totale de deşeuri rezultate pe întregul spital, exprimatã în kg/24 h, cu numãrul de zile ale lunii respective.




────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016