┌───────────────────────────┐
│ Preşedintele comitetului │
│ pentru situaţii de urgenţã│
└─────────┬─────────────────┘
│
┌─────────────────┴──────────────┐
│ │
┌───────┴─────────────┐ ┌────────────┴────────────┐
│ Purtãtor de cuvânt │ │ Centrul de comunicare │
└───────┬─────────────┘ │ şi informare publicã │
│ └───────┬─────────────────┘
│ │
┌─────────┴────────────────┐ │
│ Purtãtorul de cuvânt │ │ ┌───────────────────────┐
│din cadrul instituţiilor │ ├───────┤ Monitorizare, analizã,│
│reprezentate în comitet │ │ │ sintezã │
│şi din echipa operaţionalã│ │ └───────────────────────┘
└──────────────────────────┘ │ ┌──────────────────────┐
│ │ Informare │
├────────┤ şi comunicare │
│ └──────────────────────┘
│ ┌──────────────────────┐
└────────┤ Acreditare, contact │
└──────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────┐
│Data: │Ora: │
├──────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────┤
│Sursa informaţiei: │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
├──────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────┤
│Persoana-sursã: │ │
│ │ │
│ │ │
├──────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────┤
│Note: │ │
│ │ │
│ │ │
├──────────────────────────────────────────┴────────────────────────┬────┬────┤
│Posibile întrebãri de verificare: │ Da │ Nu │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│Este sursa una oficialã? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│A fost direct implicatã sau doar un simplu observator? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│Au fost înregistrate apeluri telefonice cãtre linia de urgenţã sau │ │ │
│orice linie telefonicã ce oferã informaţii publice? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│Aţi întocmit raportul pe baza informaţiilor obţinute de la │ │ │
│persoanele care au asigurat prima intervenţie? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│Puteţi identifica şi localiza martorii? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│Dacã informaţia a venit de pe un site sau prin e-mail, este aceastã│ │ │
│sursã una credibilã? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│Aţi verificat veridicitatea sursei şi aţi concluzionat cã este │ │ │
│autenticã? │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┴────┴────┘
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Pentru difuzare imediatã
Contact:
Numãr de telefon:
Data:
TITLU: Inseraţi mesajul principal pentru public
Data, locaţia dumneavoastrã - douã sau trei propoziţii care descriu situaţia curentã
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
Inseraţi un citat al unui reprezentant oficial, demonstrând grijã pentru victime şi abilitãţi de coordonare (leadership)
" ...................................................................
.....................................................................
....................................................................."
Inseraţi informaţii despre acţiunile întreprinse
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
Inseraţi informaţii despre reacţii posibile ale publicului şi modalitãţi în care oamenii pot oferi ajutor
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
Inseraţi un citat al unui purtãtor de cuvânt sau un mesaj prezentând asigurãri
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
Date de contact, modalitãţi de a primi informaţii noi, alte resurse
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
8.1.4. Fişa de lucru cu întrebãri şi rãspunsuri anticipate
Folosiţi aceste fişe pentru a scrie întrebãrile anticipate pentru un anume incident. Apoi dezvoltaţi rãspunsurile potrivite pentru public şi extrase din presa scrisã şi audiovizualã.
Etapa 1: Întrebãrile de mai jos sunt cele mai utilizate de mass-media. Purtãtorul de cuvânt trebuie sã aibã rãspunsuri pregãtite pentru aceste întrebãri şi sã le schimbe sau sã le actualizeze pe toatã durata crizei.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Întrebãri posibile adresate de mass-media în timpul unei situaţii de urgenţã │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│1. Care este numele dumneavoastrã şi funcţia? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Ce efecte are acest incident asupra producţiei (economiei, ratei │
│ şomajului)? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Ce s-a întâmplat? (Câte persoane au murit? Câţi rãniţi? Câte case/clãdiri │
│ au fost distruse/afectate?) │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│4. Ce mãsuri aţi luat pentru siguranţa oamenilor? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│5. Când s-a întâmplat? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Unde s-a întâmplat? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Care a fost cauza producerii incidentului? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│8. Ce faceţi acolo? Cum acţionaţi? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│9. V-aţi mai confruntat cu o asemenea situaţie? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│10. Cine a fost implicat? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│11. Ce aveţi sã le transmiteţi persoanelor afectate? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│12. Acceptaţi responsabilitatea pentru producerea acestui eveniment? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│13. Ce pericole sunt acum? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│14. Ce faceţi în legãturã cu aceste pericole? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│15. La ce sumã estimaţi pagubele produse? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│16. Cât de importante sunt pagubele? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│17. Când vom afla mai multe informaţii? │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│18. Va acorda statul compensaţii? Ce fel? │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Model de dezvoltare a rãspunsurilor │
├──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┤
│1. În primul mesaj, aratã cã îţi pasã │- foloseşte pronumele personal la │
│(empatie cu publicul) │ persoana 1; │
│ │- prezintã o poveste personalã; │
│ │- realizeazã trecerea cãtre concluzie │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│2. Prezintã concluzia (mesaj-cheie) │- limiteazã-te la 5-20 de cuvinte; │
│ │- foloseşte cuvinte pozitive; │
│ │- introdu concluzia prin cuvinte de │
│ │ legãturã, pauze, inflexiuni ale vocii│
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│3. Argumenteazã concluzia │- cel puţin douã date faptice; │
│ │- o analogie; │
│ │- o poveste personalã; │
│ │- o terţã persoanã care conferã │
│ │ credibilitate │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│4. Repetã concluzia │- foloseşte exact aceleaşi cuvinte ca │
│ │ prima oarã │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│5. Prezintã acţiuni-mãsuri ce vor fi │ - enumerã paşii urmãtori specifici │
│ luate │ incidentului/intervenţiei; │
│ │ - furnizeazã informaţii despre date │
│ │ de contact şi numere de │
│ │ telefon pentru menţinerea legãturii │
│ │ cu structura responsabilã pentru │
│ │ managementul situaţiilor de urgenţã.│
└──────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘