Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIA din 29 octombrie 2009  de organizare si desfasurare a probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIA din 29 octombrie 2009 de organizare si desfasurare a probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 764 din 10 noiembrie 2009

I. Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta metodologie se referã la susţinerea probelor specifice de bacalaureat de cãtre elevii din secţiile bilingve francofone, care fac parte din Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone", denumite în continuare secţii bilingve francofone.
(2) Pentru obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, elevii din secţiile bilingve francofone trebuie sã susţinã şi sã promoveze urmãtoarele probe specifice:
a) proba anticipatã, centratã pe modulul de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv, susţinutã în clasa a XI-a;
b) proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã, susţinutã în clasa a XII-a;
c) proba oralã la disciplina nonlingvisticã studiatã în limba francezã, susţinutã în clasa a XII-a.
ART. 2
Profesorii examinatori din comisiile de bacalaureat, constituite pentru probele specifice susţinute în vederea obţinerii menţiunii "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, sunt aleşi, prin tragere la sorţi, dintre profesorii din liceele bilingve implicate în Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone", care au participat la stagii de formare în România şi/sau în Franţa.

II. Proba anticipatã
ART. 3
(1) Elevii secţiilor bilingve francofone care au frecventat modulul de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv în timpul clasei a XI-a susţin proba anticipatã.
(2) Proba anticipatã se organizeazã simultan, în toate liceele bilingve care fac parte din proiect, în semestrul al II-lea al clasei a XI-a, în ultima vineri a lunii mai.
(3) În cazul în care elevul promoveazã proba anticipatã în clasa a XI-a, acesta are dreptul de a participa la probele specifice organizate în clasa a XII-a, pentru elevii din secţiile bilingve francofone.
(4) Elevii care nu susţin sau nu promoveazã proba anticipatã nu pot participa la probele specifice, care se susţin în clasa a XII-a, şi nu vor beneficia de menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat.
(5) În cazul în care un elev de la secţia bilingvã francofonã repetã clasa a XI-a, acesta are obligaţia de a repeta modulul de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv şi de a se prezenta din nou la proba anticipatã de la sfârşitul clasei a XI-a.
ART. 4
(1) Coordonarea probei anticipate se face, la nivel naţional, de cãtre Comisia Naţionalã de Bacalaureat, iar la nivel judeţean, de cãtre comisia judeţeanã de bacalaureat.
(2) În fiecare unitate de învãţãmânt liceal în care existã secţie bilingvã francofonã se înfiinţeazã Comisia de organizare şi desfãşurare a probei anticipate.
(3) Comisia de organizare şi desfãşurare a probei anticipate se compune din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt;
b) secretar - un cadru didactic cu abilitãţi în operarea pe calculator/informatician;
c) membri - 1-2 cadre didactice;
d) asistenţi - câte douã cadre didactice, de altã specialitate decât cea la care se susţine proba, pentru fiecare salã în care se desfãşoarã proba de examen;
e) profesori examinatori - profesori de specialitate: un cadru didactic din şcoalã, ales dintre cei care au predat modulul de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv, şi un cadru didactic având specialitatea limba francezã, ales dintr-o listã de profesori care cunosc programul franco-român bilingv realizat în cadrul Acordului interguvernamental franco-român de la Bucureşti.
(4) Comisia de organizare şi desfãşurare a probei anticipate are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi rãspunde de desfãşurarea probei anticipate în centrul respectiv, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
b) alcãtuieşte şi afişeazã la avizierul unitãţii de învãţãmânt, cu 24 de ore înaintea probei, lista alfabeticã a candidaţilor pentru proba anticipatã, cu precizarea orei la care trebuie sã se prezinte candidaţii;
c) completeazã cataloagele de examen;
d) examineazã şi evalueazã candidaţii, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
e) afişeazã rezultatele probei anticipate;
f) elaboreazã şi transmite comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de 4 zile de la încheierea probei anticipate, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acesteia.
(5) Toţi profesorii din Comisia de organizare şi desfãşurare a probei anticipate sunt numiţi prin decizie a inspectorului şcolar general.
ART. 5
(1) În cadrul modulului de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv, elevii realizeazã, la nivelul clasei, un proiect, bazat pe disciplinele studiate.
(2) Pânã la data de 1 noiembrie a fiecãrui an şcolar, profesorii de la disciplinele nonlingvistice predate în limba francezã vor afişa la avizierul şcolii titlurile proiectelor propuse pentru proba anticipatã din anul şcolar respectiv.
(3) Pânã la data de 1 decembrie a fiecãrui an şcolar, elevii vor alege, la nivel de clasã, tema proiectului şi o vor depune la secretariatul şcolii.
(4) Pe parcursul anului şcolar, elevii vor lucra la proiect în echipã şi vor redacta individual un carnet de bord şi o sintezã.
(5) Carnetul de bord, redactat în francezã, va conţine notiţele sistematice luate în timpul cursurilor alocate modulului respectiv, în cadrul fiecãrei discipline nonlingvistice, precum şi raportul cercetãrilor documentare.
(6) Sinteza sau nota sinteticã, de maximum douã pagini, se elaboreazã în limba francezã şi se referã la derularea proiectului şi la contribuţia personalã a elevului în cadrul echipei.
ART. 6
(1) Proba anticipatã constã în:
a) prezentarea oralã, în faţa comisiei, a carnetului de bord realizat în mod individual, pe durata modulului de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv, şi a sintezei;
b) susţinerea oralã a produsului final/proiectului.
(2) Durata probei nu va depãşi 10 minute pentru fiecare elev.
ART. 7
(1) Pentru evaluarea modulului de învãţãmânt pluridisciplinar bilingv se acordã maximum 100 de puncte, din care:
a) maximum 20 de puncte pentru activitatea desfãşuratã în timpul anului;
b) maximum 80 de puncte, din care 10 puncte din oficiu, pentru examenul final susţinut prin proba anticipatã.
(2) Fiecare examinator acordã candidatului un punctaj, care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca medie aritmeticã a punctajelor acordate de profesorii examinatori.
(4) Nota probei anticipate se obţine prin împãrţirea la 10 a punctajului final, urmatã de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o diferenţã de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemneazã în catalogul de examen.
ART. 8
(1) Notele probei anticipate susţinute în clasa a XI-a se consemneazã într-un proces-verbal, elaborat în 3 exemplare, care se pãstreazã la secretariatul liceului pânã la sfârşitul clasei a XII-a.
(2) Un exemplar al procesului-verbal se arhiveazã, al doilea exemplar este transmis comisiei de bacalaureat din centrul de examen la care este arondatã unitatea de învãţãmânt şi va fi anexã la catalogul de examen, iar al treilea exemplar este trimis Comisiei Naţionale de Bacalaureat.
(3) Procesul-verbal transmis Comisiei de bacalaureat din centrul de examen se arhiveazã, împreunã cu celelalte documente ale examenului de bacalaureat.

III. Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã
ART. 9
(1) Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã se organizeazã şi se desfãşoarã în conformitate cu metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat, respectând prevederile specifice, menţionate în prezenta metodologie.
(2) Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã este organizatã de Comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale, organizatã la nivelul unitãţii de învãţãmânt liceal.
(3) Evaluarea competenţelor lingvistice pentru limba francezã se face, pentru fiecare candidat, de cãtre 2 profesori examinatori, dintre care unul este cadrul didactic de la clasã, iar celãlalt este un alt cadru didactic, de aceeaşi specialitate, din altã unitate de învãţãmânt implicatã în proiectul bilingv francofon.
ART. 10
(1) Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã se susţine în clasa a XII-a, în perioada prevãzutã de calendarul examenului de bacalaureat.
(2) Evaluarea competenţelor lingvistice în limba francezã se face prin 3 tipuri de probe, dupã cum urmeazã:
a) probã scrisã, cu durata de 120 minute;
b) probã oralã, cu durata de 20 minute;
c) probã de înţelegere a unui text audiat, cu durata de 30 de minute.
(3) Pentru proba oralã, fiecare elev va avea la dispoziţie 30 de minute pentru pregãtirea rãspunsului.
ART. 11
Subiectele pentru probele de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã sunt elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, în colaborare cu Serviciul de Cooperare şi Acţiune Culturalã al Ambasadei Franţei la Bucureşti, astfel încât sã permitã stabilirea, pentru fiecare candidat, a nivelului corespunzãtor Cadrului European Comun de Referinţã pentru Limbi (CECRL).
ART. 12
(1) În urma susţinerii probei pentru evaluarea competenţelor lingvistice în limba francezã se obţine un certificat de competenţã în care se menţioneazã nivelul de limbã corespunzãtor CECRL.
(2) Pentru obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, candidatul trebuie sã obţinã nivelul B2.
ART. 13
Proba de evaluare a competenţei lingvistice în limba francezã, susţinutã de elevii secţiilor bilingve francofone în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, reprezintã pentru aceşti elevi proba de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbã de circulaţie internaţionalã studiatã pe parcursul învãţãmântului liceal, prevãzutã de metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat - proba C)
ART. 14
(1) Candidaţii cãrora li se recunosc şi li se echivaleazã, conform prevederilor metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii, rezultatele obţinute la examene cu recunoaştere internaţionalã pentru certificarea competenţelor lingvistice în limba francezã nu mai susţin proba C din cadrul examenului de bacalaureat.
(2) Pentru candidaţii proveniţi de la secţiile bilingve francofone, recunoaşterea menţionatã la alin. (1) conduce şi la obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat numai dacã aceştia au obţinut cel puţin nivelul B2.

IV. Proba oralã la disciplina nonlingvisticã studiatã în limba francezã
ART. 15
(1) Elevii din secţiile bilingve francofone au, pe parcursul celor 4 ani de liceu, un orar specific de discipline nonlingvistice (DNL) predate în limba francezã: Matematicã, Fizicã, Chimie, Biologie, Istorie, Geografie, Economie sau Informaticã, în funcţie de filiera, profilul şi specializarea clasei.
(2) În vederea obţinerii menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, elevii din secţiile bilingve francofone susţin o probã oralã la una dintre DNL studiate în limba francezã.
(3) Proba oralã la DNL studiatã în limba francezã se susţine obligatoriu în limba francezã, în ultima sãptãmânã din semestrul al II-lea al clasei a XII-a.
ART. 16
(1) Proba oralã la DNL studiatã în limba francezã este organizatã de Comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din unitatea de învãţãmânt liceal.
(2) Pentru proba oralã la DNL studiatã în limba francezã se numesc în comisia menţionatã la alin. (1) 3 profesori examinatori din unitatea de învãţãmânt: 2 profesori de DNL şi un profesor de limba francezã, cu drept de notare, însãrcinat sã evalueze nivelul de competenţe de comunicare oralã în limba francezã al candidaţilor.
(3) Profesorii de DNL sunt aleşi dintre cadrele didactice din unitatea de învãţãmânt, implicate în Proiectul "De la învãţãmântul bilingv cãtre filierele francofone", dintre care unul este cel care a predat disciplina respectivã la clasã.
ART. 17
Pentru fiecare candidat, timpul de pregãtire a rãspunsului este de maximum 30 minute, expunerea de 10 minute şi interacţiunea cu membrii comisiei de 10 minute.
ART. 18
Pentru disciplina Informaticã, rezolvãrile cerinţelor de pe bilete se vor face pe foaia de examen; pe parcursul probei nu se vor folosi calculatorul sau alte dispozitive electronice de calcul.
ART. 19
(1) Proba oralã de DNL este notatã cu maximum 100 de puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte pentru nivelul competenţelor lingvistice de comunicare oralã în limba francezã şi 60 de puncte pentru cunoştinţele din sfera disciplinei.
(2) Fiecare evaluator acordã candidatului un punctaj, care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca medie aritmeticã a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împãrţirea la 10 a punctajului final, urmatã de rotunjirea la cel mai apropiat întreg. La o diferenţã de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemneazã în catalogul de examen.

V. Rãspunderea disciplinarã
ART. 20
Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfãşurare a probelor specifice din cadrul bacalaureatului bilingv francofon este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceastã activitate.
ART. 21
(1) În vederea respectãrii prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfãşurãrii probei, preşedinţii comisiilor vor solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei.
(2) În declaraţia-tip, cadrul didactic precizeazã cã nu are rudã sau afin, pânã la gradul al patrulea, între candidaţii care participã la aceastã probã şi îşi asumã responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale.
ART. 22
(1) Cadrele didactice care, în perioada susţinerii probei, manifestã neglijenţã în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau sãvârşesc orice alte fapte care împiedicã desfãşurarea în condiţii normale a probelor sunt sancţionate disciplinar conform Statutului personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor sãvârşite de cadrele didactice în timpul participãrii la comisiile prevãzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.

VI. Dispoziţii finale
ART. 23
Pentru obţinerea menţiunii speciale "secţie bilingvã francofonã" pe diploma de bacalaureat, absolvenţii secţiilor bilingve francofone trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã promoveze examenul de bacalaureat;
b) sã participe şi sã obţinã cel puţin 50 de puncte la proba anticipatã;
c) sã participe şi sã obţinã cel puţin 50 de puncte la proba oralã de DNL;
d) sã obţinã cel puţin 60 de puncte ca medie a punctajului realizat la proba anticipatã şi la proba oralã de DNL;
e) sã participe şi sã obţinã minimum nivelul B2 la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã.
ART. 24
(1) Absolvenţii secţiilor bilingve francofone care îndeplinesc condiţiile menţionate la art. 23 obţin diploma de bacalaureat, prevãzutã de legea românã, cu menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã", precum şi o diplomã specificã, eliberatã de partea francezã.
(2) Absolvenţii secţiilor bilingve francofone care nu participã la probele specifice sau nu îndeplinesc condiţiile menţionate la art. 23 participã la probele bacalaureatului românesc, obţinând, în caz de promovare, diploma de bacalaureat prevãzutã de lege, fãrã menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã".
(3) Absolvenţilor secţiilor bilingve francofone care au participat la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã, organizatã conform prezentei metodologii, dar nu au obţinut nivelul B2, li se recunoaşte proba de evaluare a competenţelor lingvistice, cu nivelul atins, pentru obţinerea diplomei de bacalaureat românesc, fãrã menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã".
ART. 25
Nu se admit contestaţii la proba anticipatã, la probele orale de DNL şi la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba francezã.
ART. 26
Nota de la proba anticipatã şi de la proba oralã de DNL nu intrã în media de bacalaureat.
ART. 27
Fiecare unitate de învãţãmânt are ca responsabilitate comandarea şi completarea diplomelor de bacalaureat cu menţiunea specialã "secţie bilingvã francofonã".


______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016