Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM din 9 aprilie 2003  de politici economice si financiare pentru anul 2003*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM din 9 aprilie 2003 de politici economice si financiare pentru anul 2003*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 396 din 9 iunie 2003 ------------     *) Traducere.

    I. Introducere
    1. De la finalizarea primei şi celei de-a doua analize din 28 august 2002, am înregistrat progrese semnificative în realizarea principalelor obiective macroeconomice ale programului nostru, în special privind inflatia, deficitul contului curent şi creşterea economică. Acest memorandum actualizează politicile noastre pentru 2003, care au fost iniţial prezentate în primul Memorandum suplimentar de politici economice şi financiare (MSPEF-1), datat 12 august 2002, şi abordeaza întârzierile care au apărut recent în implementarea politicii salariale, impunerea plăţilor pentru utilitatile din sectorul energetic şi privatizarea întreprinderilor de stat rămase.

    II. Cadru general şi solicitare de derogări de la criteriile de performanta

    2. Evoluţiile macroeconomice în anul 2002 au fost foarte favorabile. Estimam ca PIB a crescut cu aproximativ 5%, pe baza unei creşteri puternice a exporturilor, care a reflectat efectele cumulate ale investiţiilor private în industriile bunurilor de consum în ultimii ani. Rata inflaţiei pe 12 luni a scăzut la 16,25% în februarie şi deficitul contului curent corespunzător anului 2002 s-a redus mult mai mult decât s-a prevăzut în cadrul programului. Încrederea mai puternica în stabilizarea macroeconomica a condus la o creştere rapida a creditului, sustinand astfel relansarea investiţiilor. Rezervele internaţionale au crescut mai rapid decât a fost programat şi au atins acum un nivel confortabil de 4\'bc luni de importuri prognozate de bunuri şi servicii.
    3. Politicile monetare şi bugetare s-au încadrat în program. Criteriile de performanta de la sfârşitul lunii decembrie, cu privire la activele interne nete şi activele externe nete ale B.N.R., au fost îndeplinite cu marje confortabile (tabelul 1). O creştere ceva mai mare în agregatele monetare a reflectat o cerere de bani mai puternica decât s-a prevăzut iniţial. Scăderea rapida a inflaţiei a condus, iniţial, la rate reale de dobânda ridicate, ceea ce a determinat B.N.R. sa reducă rata dobânzii de referinţa cu peste 1.500 puncte de baza, din aprilie 2002. Tinta de deficit al bugetului general consolidat în anul 2002 a fost, de asemenea, îndeplinită, deşi veniturile au fost cu aproximativ 0,25% din PIB mai reduse decât s-a prevăzut în a doua rectificare bugetară. Aceasta scădere a fost compensată prin cheltuieli mai mici cu dobânzile şi plati de beneficii sociale.
    4. Rezultatele financiare ale principalilor furnizori de utilităţi s-au îmbunătăţit. Ajustarile de preţuri în sectorul energetic au continuat, după cum s-a prevăzut în program. Măsurile de impunere a plăţilor în aprilie şi mai 2002 au îmbunătăţit ratele de colectare ale celor doua companii de distribuţie a gazelor naturale chiar mai mult decât s-a tintit în cadrul programului, însă este necesar un progres suplimentar la energie electrica si, într-o mai mare măsura, la energie termica. In timp ce am realizat tintele de colectare corespunzătoare trimestrelor III şi IV, plăţile de la societăţile comerciale s-au redus, fapt ce a pus sub semnul riscului tintele de colectare aferente lunilor martie şi iunie. In particular, o performanta slaba a fost raportată pentru un grup de 23 de întreprinderi de stat mari, prevăzute pentru privatizare, care au plătit doar circa trei pătrimi din facturile lor pentru trimestrul IV. Măsurile descrise în paragrafele 18 şi 19 de mai jos abordeaza aceasta problema.
    5. După ce am intampinat serioase dificultăţi în întărirea politicilor noastre salariale în trimestrul III, am realizat o îmbunătăţire majoră în trimestrul IV 2002. Criteriul de performanta de la sfârşitul lunii septembrie cu privire la fondul de salarii în întreprinderile de stat a fost depăşit cu 4%, deoarece câteva întreprinderi de stat mari nu si-au ajustat bugetele, după transferuri mari de angajaţi către companii nou-create. Aceasta a condus, de asemenea, la imposibilitatea îndeplinirii criteriului de performanta pentru sfârşitul lunii decembrie. Pentru a atinge tinta revizuită pentru sfârşitul lunii decembrie, discutata cu personalul F.M.I. în octombrie 2002 (preconditie pentru cea de-a treia analiza), am luat măsuri decisive prin ajustarea, în sensul reducerii, a bugetelor acestor companii şi reducerea cu 4% a fondului de salarii trimestrial, în toate societăţile de stat monitorizate. Aceste obiective au fost în mare parte realizate şi creşterea salariala medie pe anul 2002 pentru grupul societăţilor de stat monitorizate a fost redusă la nivelul creşterii salariale medii pe economie*1).
    Alte măsuri în domeniul politicii salariale sunt descrise în paragrafele 15 şi 16 de mai jos. Pe baza acestora va solicitam o derogare pentru neîndeplinirea criteriului de performanta de la sfârşitul lunii decembrie referitor la fondul de salarii al întreprinderilor de stat. Eforturile noastre de a reduce personalul în întreprinderile de stat în anul 2002 nu au avut un foarte mare succes. S-a înregistrat o reducere neta a personalului cu doar 2,25%, deoarece s-au realizat aproximativ 80% din numărul de concedieri programate, în timp ce noile angajari au depăşit tinta.
--------------
    *1) Trei societăţi din domeniul feroviar nu si-au ajustat bugetele, după ce au transferat personal la companii nemonitorizate. Prin urmare, rezultatul privind fondul de salarii al întreprinderilor de stat a fost cu 0,2% mai mare decât tinta revizuită. Aceasta deviatie redusă nu are semnificaţie macroeconomica, însă suntem constienti ca asemenea operaţii ar putea afecta credibilitatea politicilor noastre salariale. Posibilitatea de transferare a salariaţilor a fost eliminata prin noul Cod al muncii, cu efectivitate din martie 2003.

    6. Procesul de privatizare nu s-a încadrat integral în termenele stabilite, dar asteptam accelerarea acestuia în următoarele luni. Am semnat contractele de privatizare pentru 6 companii mari de stat în trimestrul IV, comparativ cu 8, stabilite ca obiectiv structural. In prezent avem 7 companii mari în faza de negociere finala şi asteptam sa le vindem pe toate pana la sfârşitul lunii martie.
    7. Relansarea invitatiei privind expresiile de interes pentru privatizarea celei mai mari bănci de stat, B.C.R., s-a dovedit a fi un insucces. In urma consultărilor cu experţii F.M.I. şi ai Băncii Mondiale, am decis sa vindem un pachet minoritar de blocaj (25% plus doua acţiuni) către BERD şi CFI, în vederea pregătirii mai bune a băncii pentru vânzarea către un investitor strategic, după cum este menţionat în paragraful 26 de mai jos. Solicitam prin urmare o derogare pentru neîndeplinirea criteriului de performanta structurală pentru sfârşitul lunii februarie 2003, privind finalizarea privatizării B.C.R.

    III. Măsuri de politici convenite în contextul celei de-a treia analize

    8. Principalul nostru obiectiv macroeconomic pentru anul 2003 este consolidarea stabilizării, ceea ce necesita un progres decisiv în întărirea disciplinei financiare în întreprinderile de stat. Programul vizează: (i) reducerea inflaţiei la 14% pana la sfârşitul anului 2003; (ii) limitarea deficitului contului curent sub nivelul de 4,50% din PIB în anul 2003; şi (iii) creşterea rezervelor oficiale la un nivel de aproximativ 4\'bc luni de importuri pana la sfârşitul anului 2003. Creşterea deficitului contului curent comparativ cu anul 2002 şi tinta de inflaţie reflecta impactul creşterii salariului minim asupra cererii, ca şi efectele stocurilor recente asupra preţurilor la petrol şi gaze naturale. Ne asteptam ca rata de creştere a PIB sa fie de aproape 5% în anul 2003. Suntem constienti de faptul ca putem atinge şi menţine aceste tinte doar prin consolidarea semnificativă a disciplinei financiare şi accelerarea privatizării în sectoarele întreprinderilor şi financiar, domenii în care implementarea programului a rămas pana acum în urma. Pentru a asigura obţinerea acestor rezultate şi finalizarea programului, sprijinit prin Aranjamentul stand-by, solicitam ca aranjamentul sa fie extins cu 5 luni şi jumătate, pana la mijlocul lunii octombrie 2003, iar cumpărările sa fie reesalonate. Criteriile de performanta cantitative, prevăzute prin program, pentru sfârşitul lunii iunie 2003, sunt prezentate în tabelul 1, iar tabelul 2 conţine lista preconditiilor, criteriilor de performanta structurală şi obiectivelor structurale.
    A. Politica fiscală
    9. In anul 2003 politica fiscală va continua sa sprijine dezinflatia. Bugetul pentru anul 2003, aprobat de Parlament în noiembrie 2002, stabileşte tinta deficitului bugetului general consolidat la 2,65% din PIB previzional, cu 0,25 puncte procentuale sub tinta pentru anul 2002. In plus, tintim o reducere a pierderilor în sectorul energetic pana la 0,50% din PIB în anul 2003. Reducerea într-o anumită măsura mai mica decât s-a prevăzut iniţial reflecta o creştere temporară în preţurile la petrol şi gaze naturale, tendinţa care asteptam sa se schimbe spre sfârşitul anului 2003. Mai mult, suntem angajaţi sa reducem în continuare tinta deficitului bugetar, dacă aceasta s-ar dovedi necesară în vederea echilibrarii creşterii excesive a consumului, care ar putea sa apara dacă efectele creşterii salariului minim nu sunt limitate.
    Pentru a asigura condiţii suficiente pentru o asemenea reducere, am convenit cu echipa F.M.I. tinte lunare pentru veniturile bugetului general consolidat şi plafoane lunare pentru cheltuielile bugetului de stat, pentru prima jumătate a anului 2003 (Memorandumul tehnic de înţelegere suplimentar pentru Aranjamentul stand-by (MTI), secţiunea III).
    10. In ceea ce priveşte veniturile, bugetul anului 2003 reprezintă un pas major în strategia noastră de reducere graduala a contribuţiilor salariale, fiind completat cu măsuri de extindere a bazei de impozitare pentru asigurările sociale de stat:
    ● Am redus contribuţiile salariale şi contribuţiile la asigurări sociale cu 5 puncte procentuale la 1 ianuarie 2003, reducand astfel distorsiunile importante existente pe piaţa forţei de munca şi stimulentele de creştere a economiei informale. Pierderea de venituri, de aproximativ 0,75% din PIB, va fi parţial compensată de impactul pe întregul an al recent implementatelor legi privind regimul T.V.A. şi impozitul pe profit, precum şi al taxelor mai mari pe terenuri şi clădiri.
    ● Vom aproba pana la 20 aprilie o hotărâre a Guvernului privind creşterea accizelor la combustibili de la 1 mai 2003, pentru a restabili valoarea acestora în euro din ianuarie 2003.
    ● Noul Cod al muncii, în vigoare de la 1 martie 2003, nu mai acorda posibilitatea angajării pe baza "convenţiilor civile", din care majoritatea sunt scutite de la plata contribuţiilor la asigurările sociale de stat. Pentru a elimina orice neclaritate juridică rămasă, vom aproba pana la 10 aprilie 2003 o ordonanţa de urgenta prin care sa se abroge art. 1-7, art. 15, art. 16 lit. b), art. 18 şi 20 din Legea nr. 130/1999, care reprezentau baza pentru scutirea "convenţiilor civile" de la obligaţia de plata a contribuţiilor la asigurările sociale de stat (preconditie). Vom amenda legislaţia referitoare la inspecţia muncii (Legea nr. 108/1999) pana la 31 iulie 2003, pentru a întări capacitatea sa de a pune în vigoare prevederile Codului muncii referitoare la reducerea ariei de acoperire a economiei informale.
    ● Vom solicita, pana la 15 aprilie 2003, asistenta tehnica din partea Băncii Mondiale şi a F.M.I. pe problematica ajustării pe termen mediu a preţurilor la gaze naturale şi reformei concomitente a regimului de impozitare în sectorul gazelor naturale (preconditie). Mai mult, Guvernul va emite o hotărâre, nu mai târziu de sfârşitul lunii iulie, creând astfel un cadru clar referitor la preţuri şi regimul de impozitare pentru ofertanţii în proiectele de privatizare viitoare din acest sector.
    ● Ramanem ferm angajaţi sa ne abtinem de la orice alta reducere de impozite în anul 2003. In mod specific, nu vom introduce o cota redusă de T.V.A. sau o modificare a cotelor impozitului pe venit.
    11. In privinţa cheltuielilor, bugetul pe anul 2003 are ca prioritati creşterea cheltuielilor de capital şi întărirea sistemului de protecţie socială. Cheltuielile de investiţii sunt prevăzute sa crească cu 0,6% din PIB, în timp ce transferurile sociale totale vor creste cu 5% în termeni reali. Am limitat creşterea salariilor brute nominale din sectorul bugetar la 6% în ianuarie şi la 9% în octombrie 2003, conform tintei noastre de a menţine creşterea anuala a fondului de salarii net, aferent sectorului bugetar, la 3% în termeni reali. Mai mult, în timp ce vom continua reducerea globală a personalului din sectorul bugetar, vom aloca suficiente resurse, inclusiv prin recrutarea de funcţionari publici înalt calificaţi, pentru îmbunătăţirea administraţiei publice, implementarea reformelor juridice şi consolidarea capacităţii instituţionale pentru adoptarea şi implementarea legislaţiei Uniunii Europene (U.E.) şi atragerii fondurilor U.E.
    12. In februarie 2003 am adoptat măsuri suplimentare pentru atenuarea impactului social al creşterii preţului la energie şi restructurării companiilor de stat.
    ● In vederea asigurării acceptabilitatii sociale a reformelor în sectorul energetic, am adoptat o schema imbunatatita privind ajutorul de încălzire pentru familiile cu venituri reduse, crescând resursele bugetare disponibile cu 1,5 mii miliarde lei. De asemenea, vom introduce, în doua etape, opţiunea pentru plati lunare egale la facturile pentru energie termica. Mai mult, ca o măsura de implementat o singura data, în vederea soluţionării problemei facturilor neplătite pentru familiile cu cele mai reduse venituri, care sunt beneficiare de venit minim garantat, am alocat încă 1,4 mii miliarde lei, suma ce va fi folosită pentru reducerea arieratelor acestora la companiile locale de distribuţie a energiei termice.
    ● Pentru a acoperi costurile suplimentare, impuse companiilor locale de energie termica prin egalizarea obligatorie a facturilor pentru livrările în sistem necontorizat cu media consumului în sistem contorizat, agenţia de reglementare (ANRESCS) va analiza necesitatea de creştere a tarifelor de distribuţie, pana la sfârşitul lunii martie. Vom aloca, prin bugetul rectificat, o suma echivalenta cu 400 miliarde lei pentru acoperirea creşterii rezultate a subvenţiilor.
    ● In contextul restructurării accelerate a companiilor aflate în proces de privatizare, am alocat resurse suplimentare, în suma de 1.166 miliarde lei, pentru a acorda angajaţilor concediati: a) plati compensatorii care sa nu depăşească de doua ori salariul mediu net pe economie din ianuarie 2003; şi b) venit de completare pe o perioada de 20-24 de luni (în funcţie de vechimea în munca) egal cu diferenţa dintre ajutorul de şomaj şi salariul individual net în ultimele 3 luni de activitate, cu condiţia ca salariul individual sa nu depăşească salariul mediu net pe economie din ianuarie 2003. In sectorul minier, companiile care nu vor fi în măsura sa acorde plati compensatorii din bugetele proprii ale acestora vor utiliza, de asemenea, aceasta schema.
    ● Măsurile sociale suplimentare sus-menţionate vor fi finanţate prin economii la cheltuielile cu dobânzile (1,3 mii miliarde lei), la bugetul fondului de şomaj (0,8 mii miliarde lei) şi la cheltuielile care nu sunt legate de pensii ale bugetului asigurărilor sociale de stat (4 mii miliarde lei). Ultima măsura va necesita amendarea Legii nr. 19/2000, pana la 15 aprilie 2003, în vederea consolidării criteriilor de eligibilitate pentru acordarea sprijinului pentru îngrijirea copilului pana la doi ani, prin extinderea perioadei minime de contribuţie de la 6 la 10 luni.
    13. Am făcut progrese importante în implementarea reformei administraţiei fiscale. Pentru a îmbunătăţi eficienta colectării, am aprobat în noiembrie 2002, ca preconditie, o ordonanţa de urgenta care prevede înfiinţarea, începând cu 1 ianuarie 2004, a unei agenţii comune de colectare, audit şi executare a contribuţiilor de asigurări sociale. In ianuarie 2003 am înfiinţat un departament separat de administrare fiscală în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, am numit secretarul de stat responsabil (preconditie) şi am creat un birou pentru marii contribuabili din Bucureşti. Pana la sfârşitul lunii mai 2003 vom aproba legislaţia de modificare a legilor referitoare la asigurările sociale de stat, şomaj şi sănătate (în particular, Legea nr. 19/2000, Legea nr. 76/2002 şi Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 150/2002), care va armoniza procedurile pentru colectare, executare şi audit (criteriu de performanta structurală). Avem în vedere armonizarea bazei de impozitare la contribuţiile de asigurări sociale în următoarele luni, în urma unor studii adecvate cu privire la impactul acestor schimbări asupra diferitelor programe de asigurări sociale.
    14. Intentionam sa emitem garanţii extrabugetare de pana la 650 milioane dolari S.U.A. în anul 2003, în vederea facilitării investiţiilor, în special în domeniul feroviar şi pentru cea de-a doua etapa a proiectului Centralei Nucleare de la Cernavodă. Consideram ca investiţiile în sistemul feroviar sunt cruciale pentru îmbunătăţirea siguranţei şi eficientei acestuia. Cea de-a doua etapa a proiectului Centralei Nucleare de la Cernavodă (deja în stadiu avansat) este foarte importanta pentru strategia noastră de modernizare a sectorului energetic din România. Ambele proiecte vor genera resurse pentru rambursarea împrumuturilor, iar garanţia nu va împovăra bugetul.
    B. Politica salariala
    15. Am aprobat bugetele pe anul 2003 ale întreprinderilor de stat monitorizate, prin care se limitează creşterea fondului de salarii brut al acestora la 14% comparativ cu anul 2002 (preconditie). Monitorizam cu atenţie efectele creşterii salariului minim cu 43%, din luna ianuarie, asupra nivelului salarial global. Planurile financiare, disponibile la mijlocul lunii februarie, pentru aproximativ 100 de companii private şi de stat sugereaza ca salariile lor nete sunt stabilite sa crească cu aproximativ 8% în termeni reali, iar costurile salariale pentru angajatori, cu 5%, în special în societăţile mici. In timp ce datele preliminare, disponibile la mijlocul lunii martie pentru aproape 250 de societăţi, indica o rata de creştere mai mica, sunt necesare informaţii suplimentare pentru evaluarea impactului global asupra economiei.
    16. Am decis sa implementam măsuri suplimentare pentru întărirea politicii noastre salariale pentru anul 2003. Înainte de 15 aprilie vom emite instrucţiuni către toate întreprinderile de stat ca bugetele lor salariale sa fie ajustate pentru orice externalizare sau transfer temporar ori permanent al personalului către alte firme. Pentru întărirea credibilitatii programului nostru salarial şi pentru accelerarea restructurării în sectorul de stat cu exces de personal, reducerea de personal, prezentată în paragrafele 22 şi 24, ne va permite sa reducem 8.000 de posturi, în plus fata de cele 14.300 deja prevăzute în programul nostru de politica salariala şi de personal pe anul 2003, şi vom impune o inghetare a angajarilor în toate întreprinderile de stat monitorizate. Excepţiile de la aceasta regula de inghetare vor trebui aprobate de Guvern şi numărul total al acestora nu poate fi mai mare de 3.135 noi posturi, pentru perioada ianuarie-decembrie, incluse în programul nostru salarial şi de personal pe anul 2003. Pentru asigurarea îndeplinirii tintei corespunzătoare trimestrului I, vom bloca un fond de 4% din fondul de salarii aferent acestui trimestru pentru întreprinderile de stat monitorizate, ce poate fi eliberat doar pe baza aprobării de către ministrul responsabil, după ce devine clar ca tinta trimestriala poate fi îndeplinită.

    C. Reformele sectorului energetic
    17. Vom continua ajustarea preţurilor administrate (tabelul 3). Preţul unificat pentru gaze naturale la consumatorul final a fost majorat de la 82,5 dolari S.U.A./1.000 mc la 90 dolari S.U.A./1.000 mc la 1 martie 2003 (preconditie) şi va fi majorat în continuare la 1 iulie 2003 la 93 dolari S.U.A./1.000 mc (criteriu de performanta structurală). Ajustarea preţurilor la energie electrica la 1 aprilie 2003 şi la 1 iulie 2003, precum şi a preţului de producător la energie electrica al societăţii Termoelectrica, la 1 iulie 2003, va menţine tarifele la nivelul acestora în dolari S.U.A. la momentul ajustării anterioare (criteriu de performanta structurală). Fiind stabilit în lei din iulie 2002, preţul naţional de referinţa la energia termica va creste la echivalentul de 20 dolari S.U.A./Gcal de la 1 iulie 2003 (criteriu de performanta structurală).
    18. Pentru a atinge tintele de colectare corespunzătoare anului 2003, vom acţiona decisiv impotriva utilizatorilor de energie industriali, cu o performanta slaba a plăţilor. Cei mai mari rau-platnici la cei trei furnizori de utilităţi (Distrigaz-Nord, Distrigaz-Sud şi Electrica), asa cum au fost identificati în tabelul 4, care nu si-au plătit în întregime, pana la 19 martie 2003, facturile (fără penalităţi) corespunzătoare lunilor decembrie 2002 şi ianuarie 2003, au fost deconectati pana la 25 martie 2003 (preconditie; în cazurile Siderurgica şi Roman, plăţile au fost finalizate doar pe data de 2 aprilie). Fiecare dintre aceste companii va rămâne deconectata pana când toate facturile începând cu decembrie 2002 vor fi fost plătite în întregime către furnizorul de energie respectiv (obiectiv structural continuu). In cazurile în care o asemenea măsura a avut consecinţe sociale neacceptabile, diferenţa, în suma de pana la 211 miliarde lei, dintre sumele achitate efectiv şi facturile corespunzătoare lunii decembrie a fost plătită de la bugetul general consolidat. Începând cu facturile corespunzătoare lunii ianuarie 2003, în cazul în care aceste companii nu plătesc integral, plăţile de la buget nu vor mai fi disponibile. Totuşi, dat fiind faptul ca nu ne asteptam ca Siderurgica şi cele 3 companii miniere sa fie în măsura sa-si plătească în întregime facturile în lunile următoare, bugetul va oferi un sprijin suplimentar pe o baza excepţionala, în suma de pana la 320 miliarde lei, pana la 30 iunie 2003, pana când măsurile de restructurare descrise în paragrafele 22 şi 24 vor fi condus la îmbunătăţirea performantei lor financiare. De asemenea, vom accelera procesul de restructurare, inclusiv prin redimensionarea personalului, precum şi procesul de privatizare a 22 de companii din portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului (APAPS), după cum este prezentat în paragraful 24. Pentru a motiva societatea Electrica sa persevereze în îmbunătăţirea încasărilor, tinta indicativa privind rata sa de colectare pentru luna iunie 2003 a fost convertită în criteriu de performanta.
    19. Pentru a preveni hazardul moral şi pentru întărirea disciplinei financiare, am amendat în martie 2003 Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 (preconditie), care a prevăzut posibilitatea, nelimitată în timp, a anulării arieratelor companiilor în curs de privatizare către utilităţi şi buget, în mod specific, acest amendament:
    ● a eliminat referinţa la anularea şi reeşalonarea arieratelor în 23 de companii, acumulate după 1 ianuarie 2003, prevăzută la paragraful 12 lit. a) şi c) din ordonanţa, limitand astfel anularea arieratelor la stocul existent la 31 decembrie 2002;
    ● a eliminat paragraful 14, care transfera asupra bugetului pierderea rezultată din anularea arieratelor fata de utilităţi, printr-o schema de compensare triunghiulara;
    ● a eliminat paragraful 5, limitand astfel ştergerea penalităţilor acumulate pentru arieratele prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 137/2002, la stocul existent la 31 decembrie 2001.
    In plus, nu vom extinde mai mult de 6 luni regimul special prevăzut la paragraful 2, care protejeaza companiile în curs de privatizare fata de creditori.
    20. Pentru accelerarea colectarilor de la consumatorii casnici, am redus termenul limita de plata la 15 zile lucrătoare, iar pentru deconectari, la 45 de zile. In plus, toate subvenţiile de la bugetul de stat şi bugetele locale către companiile de distribuţie a energiei termice vor fi plătite în întregime şi la timp în conturile escrow. In acelaşi timp, distribuitorii de energie termica cu arierate de la 1 aprilie vor fi deconectati din nou de la furnizarea de energie termica şi gaze, utilizate pentru furnizarea de apa calda, pana la plata integrala, în conformitate cu planul de acţiune adoptat în urma consultării cu Banca Mondială, în primavara anului 2002.
    21. In ciuda intarzierilor în implementarea pasilor pregatitori, proiectele de privatizare în sectorul energetic vor fi finalizate la timp. Am semnat contractul cu consultantul de privatizare pentru Petrom (preconditie) şi vom aproba strategia de privatizare convenită cu Banca Mondială pana la sfârşitul lunii mai 2003, cu o întârziere de 5 luni fata de graficul iniţial. Vom pregati memorandumul de informare şi vom lansa oferta pentru expresiile de interes pana la sfârşitul lunii iunie (obiectiv structural). Pentru cele doua companii de distribuţie a energiei electrice am lansat anunţul pentru expresiile de interes în vederea achiziţionării unui pachet majoritar de cel puţin 51% (preconditie) în data de 8 ianuarie, am selectat lista scurta a ofertanţilor pana la sfârşitul lunii martie şi vom solicita primirea de oferte ferme pana la sfârşitul lunii mai. Am semnat contractul cu consultanţii de privatizare pentru cele doua companii distribuitoare de gaze naturale la începutul lunii martie 2003, vom aproba strategia de privatizare pana la sfârşitul lunii aprilie şi vom anunţa licitaţia de privatizare pana la 30 iunie. Pentru facilitarea privatizării mai rapide, vom coordona îndeaproape cu Banca Mondială restructurarea sectorului de electricitate.
    22. Restructurarea sectorului minier va fi accelerata. Cu ajutorul unui program sprijinit de Banca Mondială, vom continua sa reducem sectorul minier neviabil. In anul 2003 personalul din acest sector va fi redus cu 6.000 de posturi, din care au fost reduse deja 1.300.
    D. Privatizarea şi lichidarea
    23. Creşterea rapida şi stabilizarea macroeconomica durabilă nu sunt posibile fără o accelerare decisiva a privatizării. Vom vinde 6 companii cu mai mult de 1.000 de angajaţi pana la sfârşitul lunii martie, alte 6 pana la sfârşitul lunii iunie (obiective structurale) şi vom aduce 10 asemenea companii la etapa negocierilor cu un ofertant selectat, pana la mijlocul anului 2003. Ne vom abţine de la impunerea de condiţii privind menţinerea numărului de personal în contractele de privatizare şi vom continua sa acordam criteriului legat de preţ o pondere de cel puţin 50% în procesul de evaluare a ofertelor.
    24. Suntem constienti ca multe companii mari nu pot fi privatizate dacă nu se reduce excesul de personal al acestora. Am decis, prin urmare, sa reducem personalul cu peste 18.000 de posturi (excluzând orice externalizare) în 22 de companii, pana la sfârşitul lunii iunie 2003 (criteriu de performanta). Cel puţin 6.000 de angajaţi vor fi concediati pana la 5 aprilie, incluzând 1.750 de posturi la Siderurgica (preconditie). Pentru a atenua efectele sociale, am aprobat un program special limitat în timp, care va oferi angajaţilor plati compensatorii, după cum este descris în paragraful 12. Aceasta schema va fi, de asemenea, disponibilă pentru cel mult 2.000 de persoane concediate din alte companii din portofoliul APAPS. De asemenea, vom impune o inghetare a angajarilor în aceste companii pana la sfârşitul anului, efectivă de la 1 aprilie 2003.
    25. Vom iniţia proceduri de lichidare pentru companiile cu rezultate financiare deosebit de slabe. Vom începe imediat procedurile de lichidare pentru trei companii, Polirom, Siderca şi Sidermet. Pentru companiile Corapet, Rulmentul Slatina, Verachim, Oltplast, Chimcomplex, Tepro şi Carom, procedura de lichidare va fi initiata pana la sfârşitul lunii iunie, dacă acestea nu vor fi privatizate (obiectiv structural).
    26. Deşi vânzarea B.C.R. s-a dovedit fără succes în mediul actual de afaceri, ramanem ferm angajaţi pentru privatizarea sa, o data ce condiţiile de piaţa se vor îmbunătăţi. Finalizarea vânzării pachetului minoritar de blocaj către B.E.R.D. şi CFI va fi un criteriu de performanta structurală pentru sfârşitul lunii iulie. Pentru a realiza acest obiectiv, am permis celor doua instituţii financiare internaţionale, în data de 8 aprilie, acces deplin la toate datele cerute, la personalul B.C.R. şi auditorii B.C.R. (preconditie). Pana la 10 aprilie vom modifica legea privatizării bancare şi vom aproba strategia revizuită de privatizare. Pentru facilitarea pregătirii la timp a declaraţiilor contabile corespunzătoare anului 2002, Ministerul Finanţelor Publice a emis toate normele şi reglementările necesare în data de 20 februarie 2003. Vom comunica datele preliminare de bilanţ şi ale contului de profit şi pierdere pentru anul 2002 celor doua instituţii financiare internaţionale, pana la 31 martie 2003.
    E. Politica monetara şi aspecte bancare
    27. Politica monetara va continua sa fie condusă în cadrul unui regim de tip flotare controlată. Banca Naţionala a României va ghida cursul de schimb pe un traseu consecvent tintei noastre de inflaţie şi unei aprecieri reale modeste. Politica actuala de intervenţii mai puţin frecvente, însă de proporţii, permitand fluctuatii mai mari ale cursului de schimb, va continua, iar B.N.R. va analiza evoluţia cursului de schimb al leului în raport cu euro şi dolarul S.U.A. Rata tintita de depreciere şi ajustarile ulterioare ale ratei dobânzii vor fi reanalizate, după ce efectele creşterii salariului minim pe economie pot fi evaluate cu mai multă precizie. Programul nostru monetar pentru anul 2003 mai are, de asemenea, drept tinta o creştere a rezervelor oficiale cu 1 miliard dolari S.U.A., la aproximativ 4\'bc luni de importuri previzionate de bunuri şi servicii. Se aşteaptă ca viteza de rotaţie a banilor sa scada în continuare, în conformitate cu progresul continuu în reducerea inflaţiei şi consolidarea încrederii.
    28. Creşterea rapida a creditului denominat în valuta implica riscuri financiare crescute. Efectul diferentierii rezervei minime obligatorii, din decembrie, pentru lei şi valuta la 18% si, respectiv, 25% (de la nivelul unic de 22%) trebuie totuşi sa se materializeze pe deplin. B.N.R. va continua sa exercite o atenta supraveghere a celor mai activi creditori, în scopul asigurării unei evaluări adecvate a riscului lor de credit. Reglementarea mai stricta a provizionarii creditelor, din ianuarie 2003, ar trebui sa ajute, de asemenea, la moderarea creşterii creditului. Dacă va fi necesar, vom avea în vedere ulterior, în cursul anului, creşterea cerinţelor de capital pentru acordarea de împrumuturi în valuta.
    29. Am început sa implementam măsurile recomandate în Raportul de evaluare privind protejarea resurselor financiare. Am clarificat procedura de reconciliere dintre situaţiile contabile şi datele monetare şi am înaintat F.M.I. prima şi cea de-a doua astfel de reconciliere trimestriala, având certificarea Departamentului de audit intern. Un comitet de investiţii îşi desfăşoară activitatea în cadrul B.N.R., începând din luna septembrie 2001, exercitandu-si funcţia de gestionare a rezervelor valutare. De asemenea, lucram activ la implementarea celorlalte recomandări din Raportul de evaluare privind protejarea resurselor financiare.

    F. Aspecte de guvernanta
    30. Eforturile noastre de îmbunătăţire a mediului de afaceri continua. Parlamentul a aprobat în luna decembrie 2002 un program anticoruptie şi sunt în curs modificări legislative cerute pentru implementarea sa. Vom derula toate privatizarile într-o maniera deschisă şi transparenta. In acţiunile de protejare a drepturilor acţionarilor minoritari ne vom abţine de la introducerea de măsuri care impun dificultăţi nejustificate investitorilor strategici. Vom pregati un raport privind eforturile noastre de a urmări în justiţie persoanele implicate în afaceri financiare ilicite, inclusiv cele legate de F.N.I., Banca Romana de Scont şi alte cazuri recente, şi îl vom pune la dispoziţia personalului F.M.I. In cooperare cu Banca Mondială, vom reevalua impactul noului Cod al muncii asupra flexibilitatii pieţei forţei de munca şi îl vom amenda, dacă este necesar.


    Tabelul 1

          ROMÂNIA: CRITERIILE DE PERFORMANTA CANTITATIVĂ SI TINTE
                   INDICATIVE PENTRU ANII 2001-2003*1)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                               Sf. - Dec. 2001 Sf. - Martie 2002 Sf. - Iunie 2002 Sf. - Sept. 2002
                          -------------------------- -------------------------- ------------------------------------ ------------------------------------
                          Program Ajustat Realizat Program Ajustat Realizat Program Program Ajustat Realizat Program Program Ajustat Realizat
                                                                                           revizuit revizuit
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                   (in mii miliarde lei)
 1. Plafoane pentru
    activele interne
    nete medii ale
    Bancii Nationale a
    Romaniei -48,1 -44,0 -49,7 -56,2 -51,0 -61,3 -61,4 -85,6 -84,8 -89,7 -67,0 -79,8 -77,0 -94,2
                                                                     (in milioane USD)
 2. Limite minime pentru
    activele externe
    nete ale Bancii
    Nationale a Romaniei 3.527 3.396 3.725 3.601 3.444 3.923 3.816 4.534 4.391 4.588 3.924 4.702 4.497 4.965
                                                                   (in mii miliarde lei)
 3. Plafoane pentru
    deficitul bugetului
    general consolidat 38,754 38,754 38,615 9,940 9,797 6,803 19,872 20,772 20,673 17,862 31,104 32,704 32,704 24,109
 4. Plafoane pentru
    fondurile de salarii
    agregate ale
    intreprinderilor de
    stat
    monitorizate2)6) 40,7 40,7 41,6 9,4 9,4 11,1 21,28 23,60 22,68 23,13 34,88 36,04 33,99 35,16
 5. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind arieratele
    intreprinderilor de
    stat monitorizate
    catre bugetul
    general consolidat 52,5 40,2 49,2 51,7 39,4 52,8 ... ... ... ... ... ...
                                                                       (in procente)
 6. Limite minime pentru
    ratele de incasare
    agregate cumulate
    pentru:3)
    a. Distrigaz Nord si
    Distrigaz Sud
    (agregat) 95,0 95,0 80,9 97,5 97,5 93,3 97,5 83,0 ... 95,4 97,5 87,0 87,0 97,1
       - Distrigaz Nord
    (tinta indicativa) ... 85,0 ... 95,6 87,0 87,0 96,7
       - Distrigaz Sud
    (tinta indicativa) ... 83,0 ... 95,2 87,0 87,0 97,4
    b. Termoelectrica,
    inclusiv unitatile
    transferate (agregat
    energie electrica si
    energie termica) 95,0 95,0 83,4 97,5 97,5 84,6 97,5 85,0 ... 85,2 97,5 87,5 87,5 89,8
       - rata agregata
    pentru energia
    electrica a
    Termoelectrica si a
    unitatilor
    transferate (tinta
    indicativa) ... 87,5 ... 87,6 90,0 90,0 94,3
       - energie termica
    - Termoelectrica
    (tinta indicativa) ... 82,0 ... 76,2 84,0 84,0 76,1
       - energie termica
    - unitatile termice
    transferate (tinta
    indicativa) ... ... ... ... ... ... 82,0 ... 80,0 ... 84,0 84,0 80,8
    c. Electrica (tinta
    indicativa) 92,9 92,2 92,5 ... 90,5 92,5 92,5 93,2
                                                                     (in miliarde lei)
 7. Plafoane privind
    preluarea datoriei
    intreprinderilor
    catre banci si
    emiterea de garantii
    interne de catre
    Guvern 469 469 469 1.110 1.110 469 1.110 1.110 1.110 469 1.110 1.110 1.110 1.106
                                                                     (in milioane USD)
 8. Plafoanele privind
    contractarea sau
    garantarea datoriei
    externe4)
    a. scadenta mai mica
       sau egala cu un
       an 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    a. scadenta intre 1
       si 3 ani 300 300 240 300 300 7 400 400 400 119 450 450 450 144
          din care:
          nebugetare 165 165 11 10 10 0 15 15 15 0 20 20 20 4
    b. scadenta mai mare
       de 1 an 2.800 2.800 2.356 1.000 1.000 206 1.200 1.200 1.200 1.294 1.800 2.000 2.000 1.452
       din care:
       nebugetare 165 165 156 50 50 17 75 75 75 17 100 300 300 41
                                                                   (in mii miliarde lei)
 9. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind baza
    monetara medie 63,1 63,0 66,0 62,2 62,1 67,4 69,4 75,0 71,0 70,9 73,3 80,4 76,1 77,2
10. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind masa
    monetara 252,2 252,2 271,9 258,9 258,9 277,0 280,0 294,0 294,0 303,9 293,5 311,1 311,1 322,7
11. Tinte indicative
    privind expunerea
    intreprinderilor de
    stat de catre
    sectorul bancar5) 29,1 29,1 33,4 30,7 30,7 38,6 32,5 36,2 36,2 37,2 34,6 38,1 38,1 38,3
    din care:
    expunerea BCR 14,5 14,5 16,9 15,3 15,3 18,8 16,2 17,2 17,2 17,7 17,2 18,2 18,2 17,3
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                    Sf. - Martie Sf. - Iunie Sf. - Sept. Sf. - Dec.
                                     Sf. - Dec. 2002 2003 2003 2003 2003
                           ------------------------------------ -----------------------------------------------------
                           Program Program Ajustat Realizat Program Program
                                    revizuit
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                (in mii miliarde lei)
 1. Plafoane pentru
    activele interne
    nete medii ale
    Bancii Nationale a
    Romaniei -73,3 -80,6 -91,2 -104,1 -85,7 -106,8 -114,0 -106,7
                                                  (in milioane USD)
 2. Limite minime pentru
    activele externe
    nete ale Bancii
    Nationale a Romaniei 4.094 4.838 4.800 5.257 5.522 6.075 6.410 6.310
                                                (in mii miliarde lei)
 3. Plafoane pentru
    deficitul bugetului
    general consolidat 43,200 43,200 43,200 39,827 10,600 22,352 31,309 49,520
 4. Plafoane pentru
    fondurile de salarii
    agregate ale
    intreprinderilor de
    stat
    monitorizate2)6) 49,48 49,20 45,25 46,43 12,84 26,50 39,82 53,15
 5. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind arieratele
    intreprinderilor de
    stat monitorizate
    catre bugetul
    general consolidat ... ... ... ... ... ... ... ...
                                                    (in procente)
 6. Limite minime pentru
    ratele de incasare
    agregate cumulate
    pentru:3)
    a. Distrigaz Nord si
    Distrigaz Sud
    (agregat) 97,5 90,0 90,0 98,8 94,0 95,0 95,0 96,0
       - Distrigaz Nord
    (tinta indicativa) 90,0 90,0 98,2 94,0 95,0 95,0 96,0
       - Distrigaz Sud
    (tinta indicativa) 90,0 90,0 99,2 94,0 95,0 95,0 96,0
    b. Termoelectrica,
    inclusiv unitatile
    transferate (agregat
    energie electrica si
    energie termica) 97,5 90,0 90,0 90,7 91,0 91,0 93,5 95,0
       - rata agregata
    pentru energia
    electrica a
    Termoelectrica si a
    unitatilor
    transferate (tinta
    indicativa) 92,5 92,5 94,4 94,0 94,0 96,0 97,0
      - energie termica -
    Termoelectrica
    (tinta indicativa) 86,0 86,0 74,2 84,0 84,0 89,0 92,0
      - energie termica -
    unitatile termice
    transferate (tinta
    indicativa) ... 86,0 86,0 87,5 84,0 84,0 89,0 92,0
    c. Electrica (tinta 92,5 92,5 93,7 94,0 95,0 96,0 97,0
    indicativa)
                                                  (in miliarde lei)
 7. Plafoane privind
    preluarea datoriei
    intreprinderilor
    catre banci si
    emiterea de garantii
    interne de catre
    Guvern 1.110 1.110 1.110 1.101 1.410 1.510 1.610 1.710
                                                  (in milioane USD)
 8. Plafoanele privind
    contractarea sau
    garantarea datoriei
    externe4)
    a. scadenta mai mica
       sau egala cu un
       an 0 0 0 0 0 0 0 0
    a. scadenta intre 1
       si 3 ani 600 600 600 171 300 400 450 600
       din care:
       nebugetare 20 20 20 11 10 15 20 20
    b. scadenta mai mare
       de 1 an 3.400 3.600 3.600 2.915 805 2.094 2.645 3.400
       din care:
       nebugetare 100 300 300 299 360 500 600 650
                                                (in mii miliarde lei)
 9. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind baza
    monetara medie 79,4 89,2 77,2 79,7 96,2 103,4 115,0 124,9
10. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind masa
    monetara 323,7 350,3 350,3 378,7 385,7 415,5 448,0 506,2
11. Tinte indicative
    privind expunerea
    intreprinderilor de
    stat de catre
    sectorul bancar5) 36,3 43,4 43,4 49,4 49,7 51,5 53,2 59,8
    din care:
    expunerea BCR 18,0 20,4 20,4 19,8 22,4 23,3 23,9 27,3
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------
    *1)Criteriile de performanta şi tintele indicative avute în vedere în program sunt definite în Memorandumul Tehnic de Înţelegere (MTI).
    Cifrele ingrosate pentru sf.-Dec. 2001, sf.-Mar. 2002, sf.-Sept. 2002 (program revizuit), sf.-Dec. 2002 (program revizuit) şi sf.-Iunie 2003 reprezintă criterii de performanta, dacă nu se indica altfel, în timp ce cifrele pentru sf.-Iun. 2002 şi sf.-Mar. 2003 reprezintă tinte indicative.
    2/Ajustat pentru a reflecta scăderea numărului companiilor monitorizate, ca urmare a privatizării şi a fuziunilor, de la 86 la 82 în 2002 şi la 76 în 2003.
    3/Definirea ratelor de încasare a fost modificată pentru iunie 2002 şi perioada următoare, după cum s-a arătat în MTI. Tinta pentru Iunie 2003 pentru Electrica devine criteriu de performanta.
    4/Neacumularea de arierate la plati externe de către Guvern va fi un criteriu de performanta monitorizat în mod permanent.
    5/Rezultatul de la sfârşitul lunii decembrie 2002, mai mare decât tinta, reflecta garanţiile bancare pentru investiţii într-un spital din Bucureşti şi în sectorul comunicaţiilor, precum şi o pondere mai mare a împrumuturilor interne fata de cele externe pentru sectorul energetic.
    6/După ce a devenit clar faptul ca tinta pentru decembrie 2002 ar fi ratata, personalul Fondului şi autorităţile au convenit asupra unei noi tinte de 50,3 mii miliarde lei (tinta ajustata de 46,35 mii miliarde lei), care urma sa fie îndeplinită ca preconditie.

    Tabel 2

   PRECONDITII, CRITERII DE PERFORMANTA STRUCTURALĂ SI OBIECTIVE STRUCTURALE
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                            Măsuri Stadiu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Preconditii
  ● Înfiinţarea unui departament de administrare fiscală în Finalizat
  cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi numirea secretarului
  de stat responsabil, după cum se menţionează în paragraful 13
  ● Aprobarea unei ordonanţe de urgenta, pana la 20 noiembrie Finalizat
  2002, specificând paşii intermediari pentru înfiinţarea unei
  agenţii unice pentru colectare, audit şi executare a
  contribuţiilor la asigurările sociale de stat, în cadrul
  Ministerului Finanţelor Publice, la 1 ianuarie 2004, după
  cum se menţionează în paragraful 13
  ● Aprobarea unei ordonanţe de urgenta prin care sa se abroge
  art. 1-7, art. 15, art. 16 lit. b), art. 18 şi 20 din Legea
  nr. 130/1999, eliminand astfel baza legală pentru "convenţii
  civile", după cum se menţionează în paragraful 10
  ● Respectarea tintei revizuite pentru fondul de salarii anual Tinta revizuită
  pe anul 2002, al celor 82 de societăţi de stat monitorizate, a fost depăşită
   după cum se specifica în paragraful 5 cu o suma mica

  ● Semnarea contractului cu consultantul de privatizare pentru Finalizat cu
  Petrom, pana la 1 noiembrie 2002, după cum specifica în întârziere,
  paragraful 21 pe 13 dec.

  ● Anunţarea, pana la data de 10 noiembrie 2002, a ofertelor Finalizat cu
  de privatizare în vederea achiziţionării unui pachet întârziere,
  majoritar de cel puţin 51% la doua companii de distribuţie pe 8 ian.
  a energiei electrice, conform paragrafului 21
  ● Privatizarea a 4 societăţi cu mai mult de 1.000 de
  salariaţi în trimestrul IV al anului 2002 Finalizat
  ● Aprobarea planului de restructurare a companiei-mama a Finalizat cu
  Siderurgica, pana la 20 februarie 2003 întârziere,
                                                                pe 31 martie
  ● Solicitarea, pana la data de 15 aprilie, de asistenta
  tehnica din partea Băncii Mondiale şi a F.M.I., pe probleme
  de ajustare a preţurilor la gaze naturale pe termen mediu
  şi ale reformei concomitente în regimul impozitării in
  sectorul gazelor naturale
  ● Creşterea preţului unificat pentru gaze naturale la Finalizat
  consumatorul final la echivalentul a 90 dolari S.U.A/1.000 mc
  de la 1 martie 2003, după cum se menţionează în paragraful 17
  ● Acordarea permisiunii de către Comisia de privatizare, Finalizat la
  pana la data de 3 aprilie 2003, pentru începerea procesului 8 aprilie,
  de due-diligence la B.C.R. de către BERD/CFI, furnizand în loc de
  acces total la toate datele solicitate, personalul şi 3 aprilie
  auditorii B.C.R., conform paragrafului 26
  ● Amendarea pana la 15 martie 2003 a Ordonanţei de urgenta Finalizat
  a Guvernului nr. 208/2002 cu privire la anularea arieratelor
  şi scutirea de la plata taxelor şi a facturii la utilităţi,
  conform paragrafului 19
  ● Deconectarea, pana la data de 25 martie 2003, a celor mai Finalizat cu
  mari rau-platnici industriali către cei 3 furnizori de întârziere,
  utilităţi: Distrigaz-Nord, Distrigaz-Sud şi Electrica, după pe 2 aprilie
  cum se menţionează în paragraful 18 şi în tabelul 4
  ● Implementarea a 6.000 de concedieri la 22 de societăţi,
  pana la 5 aprilie 2003, inclusiv a 1.750 de concedieri la
  Siderurgica

  Criterii de performanta structurală
  ● Aprobarea în decembrie 2002 a bugetelor pe anul 2003 ale Îndeplinit
  societăţilor de stat supuse monitorizarii, limitand creşterea
  fondului de salarii brut agregat la 14% în termeni nominali
  fata de nivelul anului 2002, ajustat cu externalizarile
  ● Ajustarea preţurilor pentru energie electrica la consumatorul Îndeplinit
  final la 1 octombrie 2002, 1 ianuarie 2003, 1 aprilie 2003 şi la 1 octom-
  1 iulie 2003, pentru a le menţine constante în termeni de brie 2002,
  dolari S.U.A. la nivelul de la 1 iulie 2002, după cum se 1 ianuarie
  menţionează în paragraful 17 2003 si
                                                                 1 aprilie 2003

  ● Aprobarea de către Parlament, pana la sfârşitul lunii
  mai 2003, a legislaţiei de amendare a legilor privind
  fondurile de asigurări sociale de stat, şomaj şi asigurări
  de sănătate (în particular, Legea nr. 19/2000, Legea
  nr. 76/2002 şi Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 150/2002),
  în vederea armonizarii procedurilor de colectare, executare
  şi audit
  ● Implementarea a 18.000 de concedieri (cumulat) în grupul
  celor 22 de companii, pana la 30 iunie 2003, conform
  paragrafului 24 şi secţiunii IV din MTI
  ● Ajustarea preţului de producător la energie electrica al Îndeplinit la
  societăţii Termoelectrica la echivalentul a minimum 39 dolari 1 octom-
  S.U.A./MWh, de la 1 octombrie 2002 şi 1 iulie 2003, după cum brie 2002
  se prevede în paragraful 17
  ● Creşterea preţului unificat pentru gaze naturale la
  consumatorul final la echivalentul a 93 dolari S.U.A/1.000 mc,
  de la 1 iulie 2003, după cum se menţionează în paragraful 17
  ● Ajustarea preţului naţional de referinţa pentru energia
  termica la echivalentul a 20 dolari S.U.A./Gcal, de la 1 iulie
  2003, după cum se menţionează în paragraful 17
  ● Finalizarea privatizării B.C.R. pana la sfârşitul lunii Nerespectat
  februarie 2003 Solicitare de
                                                                    waiver
  ● Semnarea contractului pentru vânzarea a 25% plus doua
  acţiuni din capitalul B.C.R. către BERD şi CFI, pana la
  31 iulie 2003, conform paragrafului 26

  Obiective structurale
  ● Guvernul se va abţine de la acordarea de scutiri fiscale Permanent
  sau alte noi facilităţi fiscale distorsionante si/sau de la Decizia recenta
  amânarea întreruperii celor care expira de anulare a
                                                                arieratelor
                                                                unor companii
                                                                selectate
                                                                implica neres-
                                                                pectarea
                                                                obiectivului
  ● Nici o unitate de energie termica transferata nu ar trebui Permanent
  sa mai primească combustibili pe cheltuiala societăţii
  Termoelectrica
  ● Cei mai mari rau-platnici industriali către cei 3 furnizori Permanent
  de utilităţi vor rămâne deconectati pana când vor fi fost
  achitate în întregime toate sumele facturate începând cu
  decembrie 2002
  ● In plus fata de vânzarea a 4 societăţi cu mai mult de 1.000 Respectat
  de angajaţi, avută în vedere ca preconditie, alte 4 astfel parţial in
  de societăţi vor fi privatizate pana la sfârşitul lunii trim. IV 2002
  decembrie 2002, un alt set de 6 pana la 31 martie 2003 şi şi trim. I
  alte 6 pana la 30 iunie 2003 2003
  ● Iniţierea procedurilor de lichidare a 7 producători de
  pierderi permanenţi (Verachim, Oltplast, Corapet, Rulmentul
  Slatina, Chimcomplex, Tepro şi Carom) la 1 iulie 2003, in
  cazul în care nu vor fi privatizati pana la 30 iunie
  ● Lansarea ofertelor pentru expresiile de interes in
  privatizarea Petrom, în consultare cu Banca Mondială,
  pana la 30 iunie 2003
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

                                  PLANUL
                   autorităţilor de ajustare a preţurilor la
              energie electrica, energie termica şi gaze naturale
────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Preţul la energie Ajustare
────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Preţul energiei electrice Creştere:
 la utilizatorul final ────────────
                                         (în procente)

 1 octombrie 2001 3,6 1/ 3/
 1 noiembrie 2001 3,6 2/ 3/
 1 decembrie 2001 3,6 2/ 3/
 1 ianuarie 2002 3,6 2/ 3/
 1 februarie 2002 3,6 2/ 3/
 1 martie 2002 3,6 2/ 4/
 1 aprilie 2002 14,0 1/ 3/
 1 iulie 2002 1,5 1/ 3/

 Preţurile la energie electrica la consumatorul final vor fi ajustate la
 1 octombrie 2002, la 1 ianuarie 2003, la 1 aprilie 2003 şi 1 iulie 2003,
 pentru a le menţine constante în termeni de dolari S.U.A. la nivelul de
 la 1 iulie 2002.

 1 octombrie 2002 2/ 3/
 1 ianuarie 2003 2/ 3/
 1 aprilie 2003 2/ 3/
 1 iulie 2003 6/

 Preţul de producător Preţ ajustat la echivalent
 pentru energie electrica dolari S.U.A.
 la Termoelectrica

 1 aprilie 2002 39,00 1/ 3/
 1 iulie 2002 39,00 1/ 3/
 1 octombrie 2002 39,00 2/ 3/
 1 ianuarie 2003 39,00 1/ 3/
 1 aprilie 2003 39,00 1/ 3/
 1 iulie 2003 39,00 6/ 3/

 Preţul de producător Preţ ajustat la echivalent
 pentru energie termica dolari S.U.A.
 la Termoelectrica

 1 octombrie 2001 15,00 1/ 3/
 1 ianuarie 2002 15,00 2/ 3/
 1 aprilie 2002 15,00 1/ 3/
 1 iulie 2002 20,00 1/ 3/
 1 iulie 2003 20,00 1/

 Preţul naţional de Preţ ajustat la echivalent
 referinţa pentru dolari S.U.A.
 energie termica

 1 ianuarie 2002 15,40 2/ 3/
 1 aprilie 2002 15,40 1/ 3/
 1 iulie 2002 20,00 1/ 3/
 1 iulie 2003 20,00 6/

 Preţul unificat pentru Preţ ajustat
 gaze naturale la consumatorul la echivalent dolari
 final S.U.A
 1 octombrie 2001 82,50 1/ 3/
 1 ianuarie 2002 82,50 1/ 3/
 1 aprilie 2002 82,50 1/ 3/
 1 iulie 2002 82,50 1/ 3/
 1 octombrie 2002 82,50 2/ 3/
 1 martie 2003 90,00 5/ 3/
 1 iulie 2003 93,00 6/
────────────────────────────────────────────────────────────────────

------------
    1/ Tinta indicativa.
    2/ Criterii de performanta structurală.
    3/ Implementat.
    4/ Neindeplinit.
    5/ Preconditie.
    6/ Criterii de performanta structurală noi.

    Tabelul 4

                        FACTURI, PLATI SI STADIUL
            deconectarilor la utilizatori de gaze naturale si
                   energie electrica selectaţi
───────────────────────────────────────────────────────────────────────
          Facturi Plati la Stadiu/Măsuri
 dec. 2002 - ian. 2003 25 martie 2003
───────────────────────────────────────────────────────────────────────
                 (în miliarde lei)
 Gaze naturale
 C.U.G. 5,0 5,0 Plata la timp
 S.C. Fortus Iaşi 6,5 5,8 Alimentare la nivel minim
                                         pe perioada 25-31 martie
                                         Plata finalizată pe 31 martie
 Siderurgica 25,1 18,3 Plata finalizată pe 31 martie
 Letea Bacău 20,3 20,3 Plata la timp
 S.C. Industria
 Sârmei - S.A.
 Câmpia Turzii 38,3 38,3 Plata la timp
 Upsom 42,5 42,5 Plata la timp

 Energie electrica
 Gavazzi Steel 1,1 0,0 Alimentare la nivel minim
                                         dinainte de 25 martie
 Minvest Balan 13,2 3,9 Alimentare la nivel minim
                                         din 25 martie
 Moldomin 23,4 23,4 Plata la timp
 Siderurgica 85,1 70,5 Plata finalizată la 2 aprilie
 Minvest Roşia
  Poieni 28,7 15,4 Alimentare la nivel minim
                                         din 25 martie
 Faur 15,7 15,7 Plata la timp
 Roman 24,0 11,9 Plata finalizată la 2 aprilie
 Turnu 56,1 56,1 Plata la timp
 Republica 10,6 0,0 Deconectata de la 25 martie
 Tepro 6,9 6,9 Plata la timp
 C.U.G. 15,8 15,8 Plata la timp
 Chimcomplex 68,1 68,1 Plata la timp
───────────────────────────────────────────────────────────────────────


                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016