Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM DE INTELEGERE din 21 martie 2012  privind implementarea mecanismului financiar SEE 2009-2014 intre Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, denumite in continuare state donatoare, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare statul beneficiar, denumite in continuare impreuna partile*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM DE INTELEGERE din 21 martie 2012 privind implementarea mecanismului financiar SEE 2009-2014 intre Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, denumite in continuare state donatoare, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare statul beneficiar, denumite in continuare impreuna partile*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 267 din 23 aprilie 2012
-----------
    *) Traducere.


    Întrucât Protocolul 38b la Acordul SEE, încorporat în Acordul SEE prin Acordul dintre Uniunea Europeanã, Islanda, Principatul Liechtenstein şi Regatul Norvegiei privind mecanismul financiar SEE 2009-2014, stabileşte un mecanism financiar (denumit în continuare mecanismul financiar SEE 2009-2014) prin care statele donatoare vor contribui la reducerea disparitãţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European,
    întrucât mecanismul financiar SEE 2009-2014 urmãreşte întãrirea relaţiilor dintre statele donatoare şi statul beneficiar în beneficiul reciproc al cetãţenilor lor,
    întrucât prin Decizia Comitetului permanent al statelor AELS nr. 5/2010/CP din 9 decembrie 2010 statele donatoare au acordat Comitetului mecanismului financiar, stabilit prin Decizia Comitetului permanent al statelor AELS nr. 4/2004/CP din 3 iunie 2004, un mandat de administrare a mecanismului financiar SEE 2009-2014,
    întrucât cooperarea sporitã între statele donatoare şi statul beneficiar va contribui la asigurarea unei Europe stabile, paşnice şi prospere, pe baza bunei guvernãri, a instituţiilor democratice, statului de drept, respectãrii drepturilor omului şi dezvoltãrii durabile,
    întrucât pãrţile sunt de acord sã stabileascã un cadru de cooperare pentru a asigura implementarea eficientã a mecanismului financiar SEE 2009-2014,
    au convenit urmãtoarele:

    ART. 1
    Obiective
    1. Obiectivele generale ale mecanismului financiar SEE 2009-2014 sunt de a contribui la reducerea disparitãţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European şi la întãrirea relaţiilor bilaterale dintre statele donatoare şi statele beneficiare prin contribuţii financiare în sectoarele prioritare enumerate în paragraful 2. Prin urmare, pãrţile semnatare ale acestui memorandum de înţelegere vor selecta pentru finanţare programe ce contribuie la atingerea acestor obiective.
    2. Contribuţia financiarã este alocatã pentru urmãtoarele sectoare prioritare:
    (a) managementul şi protecţia mediului;
    (b) schimbãri climatice şi energie regenerabilã;
    (c) societatea civilã;
    (d) dezvoltarea umanã şi socialã; şi
    (e) protejarea patrimoniului cultural.
    Cercetarea academicã poate fi eligibilã pentru finanţare în mãsura în care este direcţionatã cãtre unul sau mai multe sectoare prioritare.
    ART. 2
    Cadrul legal
    Acest memorandum de înţelegere se citeşte corelat cu urmãtoarele documente, care, împreunã cu acest memorandum de înţelegere, constituie cadrul legal al mecanismului financiar SEE 2009-2014:
    (a) Protocolul 38b la Acordul SEE privind mecanismul financiar SEE 2009-2014;
    (b) Regulamentul privind implementarea mecanismului financiar SEE 2009-2014 (denumit în continuare Regulamentul), emis de statele donatoare în conformitate cu art. 8.8 din Protocolul 38b;
    (c) acordurile de program ce se vor încheia pentru fiecare program; şi
    (d) toate ghidurile adoptate de Comitetul mecanismului financiar în conformitate cu Regulamentul.
    ART. 3
    Cadrul financiar
    1. În conformitate cu art. 2 din Protocolul 38b, suma totalã a contribuţiei financiare este de 988,5 milioane euro în tranşe anuale de 197,7 milioane euro pe parcursul perioadei cuprinse între 1 mai 2009 şi 30 aprilie 2014 inclusiv.
    2. În conformitate cu art. 5 din Protocolul 38b, o sumã totalã de 190.750.000 euro este alocatã statului beneficiar pe perioada menţionatã în paragraful 1.
    3. În conformitate cu art. 8.7 din Protocolul 38b şi cu art. 1.8 din Regulament, costurile de management ale statelor donatoare se acoperã din suma totalã menţionatã anterior. În Regulament sunt stabilite prevederi suplimentare în acest sens. Suma netã a alocãrii ce va fi pusã la dispoziţia statului beneficiar este de 176.443.750 euro.
    ART. 4
    Roluri şi responsabilitãţi
    1. Statele donatoare alocã fonduri pentru sprijinirea programelor eligibile propuse de statul beneficiar şi agreate de Comitetul mecanismului financiar în cadrul sectoarelor prioritare enumerate în art. 3.1 din Protocolul 38b şi în cadrul domeniilor de finanţare identificate în anexa B la acest memorandum de înţelegere. Statele donatoare şi statul beneficiar se pot consulta cu privire la anumite programe posibile şi specifice înainte de transmiterea oficialã a fişei de program cãtre Comitetul mecanismului financiar.
    2. Statul beneficiar asigurã cofinanţarea completã a programelor ce beneficiazã de sprijin prin mecanismul financiar SEE 2009-2014 în conformitate cu anexa B şi cu acordurile de program.
    3. Comitetul mecanismului financiar administreazã mecanismul financiar SEE 2009-2014 şi adoptã decizii cu privire la acordarea asistenţei financiare în conformitate cu Regulamentul.
    4. Comitetul este asistat de Oficiul mecanismului financiar (denumit în continuare OMF). OMF este responsabil cu derularea operaţiunilor curente ale mecanismului financiar SEE 2009-2014 şi îndeplineşte funcţia de punct de contact.
    ART. 5
    Desemnarea autoritãţilor
    Statul beneficiar a autorizat un punct focal naţional sã acţioneze în numele sãu. Punctul focal naţional deţine responsabilitatea generalã pentru atingerea obiectivelor mecanismului financiar SEE 2009-2014, precum şi pentru implementarea mecanismului financiar SEE 2009-2014 în statul beneficiar în conformitate cu Regulamentul. În temeiul art. 4.2 din Regulament, în anexa A sunt desemnate punctul focal naţional, autoritatea de certificare, autoritatea de audit şi o entitate naţionalã adecvatã responsabilã pentru elaborarea şi transmiterea rapoartelor de nereguli.
    ART. 6
    Cadrul multianual de programare
    1. În conformitate cu art. 2.1 din Regulament, pãrţile au convenit asupra cadrului de implementare constituit din urmãtorii parametri financiari şi substanţiali:
    (a) o listã a domeniilor de finanţare convenite, contribuţia financiarã din partea mecanismului financiar SEE 2009-2014 pentru fiecare domeniu de finanţare;
    (b) identificarea programelor, a obiectivului lor principal şi a rezultatelor aşteptate, dupã caz, precum şi a oricãror probleme specifice privind grupurile-ţintã, zonele geografice sau alte elemente;
    (c) identificarea operatorilor de program, dacã este cazul;
    (d) iniţiativele de întãrire a relaţiilor bilaterale dintre statele donatoare şi statul beneficiar, inclusiv identificarea domeniilor de finanţare în cadrul cãrora se elaboreazã programe de parteneriat cu statele donatoare, astfel cum prevede art. 3.2, desemnarea partenerilor de program din statele donatoare, alocarea fondurilor pentru aceste programe şi programele sau componente ale acestora care sunt dedicate exclusiv proiectelor de parteneriat cu statele donatoare;
    (e) în cazuri specifice, identificarea proiectelor predefinite ce vor fi incluse în programele relevante;
    (f) identificarea schemelor de granturi mici, dupã caz.
    2. Cadrul de implementare este descris în anexa B.
    ART. 7
    Reuniuni anuale
    În conformitate cu art. 2.3 din regulament, între Comitetul mecanismului financiar şi punctul focal naţional va avea loc o reuniune anualã. În cadrul reuniunii anuale, Comitetul mecanismului financiar şi punctul focal naţional analizeazã progresul înregistrat pe parcursul perioadei anterioare de raportare şi convin asupra mãsurilor necesare ce vor fi întreprinse.
    ART. 8
    Modificarea anexelor
    1. Anexa A poate face obiectul revizuirii în cadrul reuniunilor anuale. Amendamentele la anexa A convenite în cadrul reuniunilor anuale nu necesitã o modificare formalã a acestui memorandum de înţelegere. Astfel de amendamente se confirmã prin schimb de scrisori între Comitetul mecanismului financiar şi punctul focal naţional.
    2. Anexa B poate fi modificatã prin schimb de scrisori între Comitetul mecanismului financiar şi punctul focal naţional.
    ART. 9
    Controlul şi accesul la informaţii
    Comitetul mecanismului financiar, Consiliul auditorilor AELS şi reprezentanţii acestora au dreptul de a realiza misiuni tehnice sau financiare ori revizuiri pe care le considerã necesare pentru a urmãri planificarea, implementarea şi monitorizarea programelor şi a proiectelor, precum şi utilizarea fondurilor. Statul beneficiar va furniza tot sprijinul, informaţiile şi documentele necesare.
    ART. 10
    Principii directoare
    1. Implementarea acestui memorandum de înţelegere este guvernatã sub toate aspectele sale de Regulament, cu modificãrile ulterioare.
    2. Urmãrirea obiectivelor mecanismului financiar SEE 2009-2014 se realizeazã în cadrul unei cooperãri strânse între statele donatoare şi statul beneficiar. Pãrţile sunt de acord sã aplice cel mai înalt grad de transparenţã, responsabilitate şi eficienţã economicã, precum şi principiile bunei guvernãri, dezvoltãrii durabile, egalitãţii de gen şi egalitãţii de şanse în toate fazele de implementare a mecanismului financiar SEE 2009-2014.
    3. Statul beneficiar va lua mãsuri proactive pentru a asigura respectarea acestor principii la toate nivelurile implicate în implementarea mecanismului financiar SEE 2009-2014.
    ART. 11
    Intrarea în vigoare
    Acest memorandum de înţelegere intrã în vigoare în ziua urmãtoare datei ultimei semnãturi.

    Acest memorandum de înţelegere este semnat în 4 exemplare originale în limba englezã.

    Semnat la Bucureşti la data de 21 martie 2012
    Pentru Guvernul României,
    Leonard Orban

    Semnat la Bucureşti la data de 21 martie 2012
    Pentru Islanda,
    Sturla Sigurjonsson

    Semnat la Bucureşti la data de 23 martie 2012
    Pentru Principatul Liechtenstein,
    Kurt Jaeger

    Semnat la Bucureşti la data de 21 martie 2012
    Pentru Regatul Norvegiei,
    Gry Larsen


    ANEXA A

                    Structurile naţionale de management şi control

    1. Punctul focal naţional
    Direcţia asistenţã SEE (DA SEE) din cadrul Ministerului Afacerilor Europene îndeplineşte rolul de punct focal naţional.
    DA SEE este o structurã în cadrul Ministerului Afacerilor Europene, sub coordonarea secretarului de stat responsabil pentru coordonarea naţionalã a fondurilor europene, şi este dedicatã în exclusivitate coordonãrii şi implementãrii mecanismului financiar SEE şi mecanismului norvegian în România.
    Directorul DA SEE va îndeplini rolul de conducãtor al punctului focal naţional.
    Rolul şi responsabilitãţile punctului focal naţional sunt prevãzute în Regulament, cu precãdere la art. 4.3.
    2. Autoritatea de certificare
    Autoritatea de certificare şi platã (ACP) funcţioneazã ca direcţie generalã sub directa coordonare a secretarului de stat din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi va îndeplini rolul de autoritate de certificare.
    ACP este organismul executiv al responsabilului naţional cu autorizarea finanţãrii (RNA) pentru fondurile europene de preaderare, autoritate de certificare şi platã pentru fondurile structurale şi de coeziune şi autoritate de platã pentru granturile SEE 2004-2009.
    ACP este în principal responsabilã pentru certificarea sumelor incluse în declaraţiile de cheltuieli transmise la Comisia europeanã/Oficiul mecanismului financiar şi pentru primirea/încasarea sumelor/fondurilor transferate României din instrumentele structurale/fondurile de preaderare/alte fonduri nerambursabile, inclusiv granturile SEE 2004-2009.
    Directorul general al ACP din cadrul Ministerului Finanţelor Publice va îndeplini rolul de conducãtor al autoritãţii de certificare.
    Rolul şi responsabilitãţile autoritãţii de certificare şi platã sunt prevãzute în Regulament, cu precãdere la art. 4.5.
    3. Autoritatea de audit
    Unitatea centralã de armonizare pentru auditul public intern (UCAAPI), înfiinţatã ca direcţie generalã în cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi direct subordonatã Ministrului Finanţelor Publice, îndeplineşte rolul de autoritate de audit.
    Directorul general al UCAAPI va îndeplini rolul de conducãtor al autoritãţii de audit.
    Rolul şi responsabilitãţile autoritãţii de audit sunt prevãzute în Regulament, cu precãdere la art. 4.6.
    Autoritatea de audit este independentã din punct de vedere funcţional de punctul focal naţional şi de Autoritatea de certificare.
    4. Entitatea publicã naţionalã responsabilã cu pregãtirea şi transmiterea rapoartelor de nereguli
    Autoritatea de certificare şi platã (ACP), înfiinţatã ca direcţie generalã şi sub directa coordonare a secretarului de stat din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, este responsabilã de pregãtirea şi transmiterea rapoartelor de nereguli.
    Rolul şi responsabilitãţile autoritãţii de certificare şi platã în ceea ce priveşte neregulile sunt prevãzute în Regulament, cu precãdere la art. 11.3.
    5. Comitetul de monitorizare
    Comitetul de monitorizare va fi stabilit în termen de 6 luni de la semnarea memorandumului de înţelegere. Rolul sãu este prevãzut în Regulament, la art. 4.4.
    6. Raportul strategic şi rapoartele de program anuale
    În conformitate cu prevederile art. 2.2 din Regulament, punctul focal naţional va transmite anual Comitetului mecanismului financiar un raport strategic cu privire la implementarea mecanismului financiar SEE 2009-2014 în statul beneficiar. Pãrţile semnatare vor depune eforturi sã organizeze reuniuni anuale în luna iunie a fiecãrui an.
    7. Organigramã




 ┌───────────────────────┐ ┌─────────────────────────────────────────────────────┐
 │ MINISTERUL AFACERILOR │ │ MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE │
 │ EUROPENE │ │ │
 │ │←───→│ Ministrul finanţelor publice │
 │ Ministrul afacerilor │ │ │
 │ europene │ │ │
 └───────────────────────┘ └─────────────────────────────────────────────────────┘
             ↑ ↑ ↑
             │ │ │
             ↓ ↓ ↓
 ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────────┐
 │ Secretar de stat │ │ Secretar de stat │ │ Autoritatea de audit │
 │ │ │ │ │ │
 │ Secretarul de stat │ │ Secretarul de stat │ │ Unitatea centralã │
 │ responsabil cu │ │ responsabil cu │ │ de armonizare pentru │
 │ coordonarea naţionalã │ │ coordonarea │ │ auditul public intern │
 │ a fondurilor UE │ │ activitãţii ACP │ │ │
 └───────────────────────┘ └───────────────────────┘ └───────────────────────┘
             ↑ ↑
             │ │
             ↓ ↓
 ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────────┐
 │Punctul focal naţional │ │ Autoritatea de │
 │ │ │ certificare şi │
 │Direcţia asistenţã SEE │ │entitatea responsabilã │
 └───────────────────────┘ │ cu pregãtirea şi │
                               │trasmiterea rapoartelor│
                               │ de nereguli │
                               │ │
                               │ Direcţia generalã │
                               │ Autoritatea de │
                               │ certificare şi platã │
                               └───────────────────────┘




    ANEXA B

                            Cadrul de implementare

    În conformitate cu prevederile art. 2.1 din Regulament, pãrţile semnatare ale acestui memorandum de înţelegere au convenit asupra cadrului de implementare prezentat în aceastã anexã.
    1. Parametrii financiari ai cadrului de implementare


┌───────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│ ROMÂNIA │Contribuţia mecanismului│
├───────────────────────────────────────────────────┤ financiar SEE (euro) │
│Domeniu de finanţare │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Servicii de biodiversitate şi ecosistem │ 15.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Monitorizarea mediului şi planificare şi control │ 8.181.250 │
│integrat │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Reducerea substanţelor periculoase │ 10.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Eficienţã energeticã │ 8.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Energie regenerabilã │ 8.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Adaptarea la schimbãrile climatice │ 5.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Sectorul maritim │ 15.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Fonduri pentru organizaţiile neguvernamentale │ 30.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Copii şi tineri aflaţi în situaţii de risc şi │ 22.000.000 │
│iniţiative locale şi regionale pentru reducerea │ │
│inegalitãţilor naţionale şi pentru promovarea │ │
│incluziunii sociale │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Promovarea egalitãţii de gen şi a echilibrului │ 4.519.478 │
│între viaţa profesionalã şi cea privatã │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Conservarea şi revitalizarea patrimoniului │ 14.000.000 │
│cultural şi natural │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Promovarea diversitãţii în culturã şi artã │ 6.818.750 │
│în cadrul patrimoniului cultural european │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Cercetare în sectoarele prioritare │ 20.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Burse │ 4.000.000 │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Alte alocãri │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Asistenţã tehnicã acordatã statului beneficiar │ 2.861.250 │
│(art. 1.9) │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Rezerva pentru proiectele din cadrul MF 2004-09 │ 2.109.272 │
│(art. 1.10.2) │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Fondul pentru relaţii bilaterale la nivel naţional │ 953.750 │
│(art. 3.5.1) │ │
├───────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│Alocarea netã pentru România │ 176.443.750 │
└───────────────────────────────────────────────────┴────────────────────────┘



    2. Parametrii substanţiali ai cadrului de implementare
    Relaţiile bilaterale dintre statele donatoare şi România vor fi dezvoltate atât în scopul de a stimula cooperarea pe termen lung, în special în domeniile de finanţare prezentate mai jos, cu partenerii de program din statele donatoare, cât şi prin alte modalitãţi, cum ar fi parteneriatele la nivel de proiect în toate domeniile de finanţare susţinute.
    Evaluarea fişelor de program va ţine cont de drepturile omului şi de standardele de guvernare aferente ale Consiliului Europei (precum cele monitorizate de CPT, GRECO, GRETA, ECRI etc.), inclusiv Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
    Pãrţile semnatare ale acestui memorandum acceptã ca cel puţin 10% din totalul finanţãrii pentru domeniile de finanţare din cadrul mecanismului financiar SEE 2009-2014 sã fie direcţionate cãtre îmbunãtãţirea situaţiei populaţiei rome. Domeniile de finanţare relevante sunt: societatea civilã; copii şi tineri aflaţi în situaţii de risc; iniţiative locale şi regionale pentru reducerea inegalitãţilor naţionale şi pentru promovarea includerii sociale; promovarea egalitãţii de gen şi a echilibrului între viaţa profesionalã şi cea privatã; conservarea şi revitalizarea patrimoniului cultural şi natural; promovarea diversitãţii în culturã şi artã în cadrul patrimoniului cultural european; cercetare în sectoarele prioritare şi burse. Pãrţile semnatare vor conveni, dupã consultãri, modul în care se vor atinge obiectivele din cadrul domeniilor de finanţare relevante.
    3. Parametrii substanţiali ai cadrului de implementare
    Domeniile descrise mai jos vor fi elaborate şi, în funcţie de aprobarea Comitetului mecanismului financiar, vor fi implementate în statele beneficiare.
    Operatorii de program, acolo unde este cazul, împreunã cu partenerii de program din statele donatoare, vor detalia programele în etapa de programare.
    Donatorii vor evalua în mod deosebit capacitatea operatorilor de program agreaţi, în timpul etapei de analizare a propunerilor de program.





  A. Domeniul de finanţare: Servicii de biodiversitate şi ecosistem
  Program: Servicii de biodiversitate şi ecosistem
  Obiectiv: Stoparea pierderii biodiversitãţii
  Alocarea programului: 15.000.000 euro
  Operator de program: Ministerul Mediului şi Pãdurilor
  Partener de program: Direcţia norvegianã pentru managementul naturii (DN)
  Observaţii specifice: Se va stabili o schemã de granturi mici care sã includã
                               şi sprijinul pentru organizaţii neguvernamentale.

  B. Domeniul de finanţare: Monitorizarea mediului şi planificare şi control integrat
  Program: Monitorizarea mediului şi planificare şi control integrat
  Obiectiv: Îmbunãtãţirea respectãrii legislaţiei în domeniul mediului
  Alocarea programului: 8.181.250 euro
  Operator de program: Punctul focal naţional
  Obiectiv principal: Programul este implementat printr-un proiect predefinit
                               prezentat mai jos. Suma alocatã pentru proiectul
                               predefinit se va stabili în acordul de program.
  Proiect predefinit: Proiect predefinit în vederea implementãrii rezultatelor
                               proiectului "Îmbunãtãţirea cunoaşterii în domeniul
                               amenajãrii teritoriului" (LAKI). Proiectul va fi imple-
                               mentat de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate
                               Imobiliarã din România (ANCPI) în cooperare cu Autorita-
                               tea norvegianã de cadastru (SK) şi Registrul din Islanda.

  C. Domeniul de finanţare: Reducerea substanţelor periculoase
  Program: Reducerea substanţelor periculoase
  Obiectiv: Prevenirea accidentelor şi a efectelor adverse asupra
                               mediului cauzate de deşeurile periculoase şi chimice
  Alocarea programului: 10.000.000 euro
  Operator de program: Ministerul Mediului şi Pãdurilor
  Partener de program: Agenţia pentru climã şi controlul poluãrii (KLIF)

  D. Domeniul de finanţare: Eficienţã energeticã
  Program: Eficienţã energeticã
  Obiectiv: Reducerea emisiilor de gaze şi noxe poluante
  Alocarea programului: 8.000.000 euro
  Operator de program: Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
                               (MECMA) - Direcţia generalã energie
  Obiectiv principal: Obiectivul general va fi îmbunãtãţirea eficienţei ener-
                               getice în industrie, în special în sectoarele industriale
                               cu un nivel ridicat de poluare şi consum energetic.

  E. Domeniu de finanţare: Energie regenerabilã
  Program: Energie regenerabilã
  Obiectiv: Creşterea gradului de utilizare a energiei regenerabile
  Alocarea programului: 8.000.000 euro
  Operator de program: Ministerul Mediului şi Pãdurilor
  Obiectiv principal: Creşterea gradului de utilizare a energiei regenerabile

  Proiecte predefinite: Douã proiecte predefinite vor fi incluse în program:

                               1. Proiectul predefinit împreunã cu Direcţia norvegianã
                               a resurselor de apã şi energiei (NVE). O atenţie deosebitã
                               se va acorda energiei hidroelectrice ca sursã de energie
                               regenerabilã. Alocarea totalã pentru acest proiect
                               predefinit nu va depãşi 4 milioane euro.

                               2. Proiectul predefinit împreunã cu Autoritatea Naţionalã
                               pentru Energie a Islandei (OS). O atenţie deosebitã se va
                               acorda energiei geotermale ca sursã de energie
                               regenerabilã. Alocarea totalã pentru acest proiect
                               predefinit nu va depãşi 4 milioane euro.

  F. Domeniul de finanţare: Adaptarea la schimbãrile climatice
  Program: Adaptarea la schimbãrile climatice
  Obiectiv: Reducerea vulnerabilitãţii oamenilor şi a ecosistemului
                               în faţa schimbãrilor climatice
  Alocarea programului: 5.000.000 euro
  Operator de program: Ministerul Mediului şi Pãdurilor
  Obiectiv principal: Programul este implementat prin proiectul predefinit
                               prezentat mai jos. Valoarea grantului acordat proiectului
                               predefinit trebuie agreatã în acordul de program.

  Proiect predefinit: Numele proiectului: "Calea verde spre dezvoltare durabilã"
                               Descriere: Proiectul are drept scop crearea unui oraş model
                                          pentru adaptarea la schimbãrile climatice, ce
                                          implicã activitãţi atât în sectorul energetic,
                                          cât şi în cel de transport din Sibiu.
                               Promotorul proiectului: Agenţia regionalã de protecţie
                                                       a mediului
                               Partener de proiect: Asociaţia Autoritãţilor Locale şi
                                                    Regionale din Norvegia (KS)

  G. Domeniul de finanţare: Sectorul maritim
  Program: Sectorul maritim
  Obiectiv: Reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã şi a substan-
                               ţelor poluante din atmosferã din sectorul maritim
  Alocarea programului: 15.000.000 euro
  Operator de program: Innovation Norway (IN)
  Proiect predefinit: Proiect predefinit în colaborare cu Directoratul maritim
                               norvegian (SjØ\'4ffartsdirektoratet). Alocarea totalã pentru
                               acest proiect predefinit nu va depãşi 500.000 euro.

  H. Domeniul de finanţare: Societatea civilã
  Program: Fonduri pentru organizaţiile neguvernamentale
  Obiectiv: Sprijinirea dezvoltãrii societãţii civile şi consolidarea
                               contribuţiei la justiţia socialã, democraţie şi dezvoltare
                               durabilã
  Rezultate aşteptate: Vor fi agreate în urma consultãrii pãrţilor interesate.
  Alocarea programului: 30.000.000 euro
  Operator de program: Oficiul mecanismului financiar (OMF) este responsabil
                               pentru implementarea programului în concordanţã cu preve-
                               derile art. 5.13 din Regulament. Punctul focal naţional
                               va fi consultat în selectarea operatorului fondului.

  Observaţii specifice: O treime din alocarea totalã a programului va fi dedicatã
                               domeniilor esenţiale de finanţare.

                               Cel puţin 10% din alocarea totalã a programului va fi
                               dedicatã organizaţiilor şi activitãţilor ce vizeazã copii
                               şi tineri.

                               Cel puţin 20% din alocarea totalã a programului va fi
                               dedicatã furnizãrii de ajutor social şi servicii de bazã
                               pentru grupurile vulnerabile.

                               Programul se va adresa nevoilor principale ale grupurilor
                               minoritare, cu accent deosebit pe populaţia romã.

                               Programul va sprijini creşterea capacitãţii şi a activi-
                               tãţilor transfrontaliere.

                               Programul va sprijini activitãţile în vederea promovãrii
                               egalitãţii de gen şi a combaterii violenţei bazate
                               pe deosebirea de sex.

                               Mediul este eligibil dacã nu este finanţat din alte
                               programe.

  I. Domeniile de finanţare: Copii şi tineri aflaţi în situaţii de risc şi iniţiative
                               locale şi regionale pentru reducerea inegalitãţilor
                               naţionale şi pentru promovarea incluziunii sociale
  Program Copii şi tineri aflaţi în situaţii de risc şi iniţiative
                               locale şi regionale pentru reducerea inegalitãţilor
                               naţionale şi pentru promovarea incluziunii sociale
  Obiectiv: Întãrirea coeziunii sociale şi economice la nivel local,
                               regional şi naţional

  Rezultate aşteptate: Implementarea unor mãsuri efective şi eficiente cu privire
                               la grupurile vulnerabile de copii şi tineri aflaţi în
                               situaţii de risc

                               Dezvoltarea, atât de cãtre autoritãţile locale şi
                               regionale, cât şi de cãtre actorii privaţi şi cei ai
                               societãţii civile, a unor iniţiative pentru consolidarea
                               mãsurilor antidiscriminatorii pentru grupurile vulnerabile
                               la excluderea socialã şi economicã

  Alocarea programului: 22.000.000 euro
  Operator de program: Fondul român de dezvoltare socialã
  Partener de program: Consiliul Europei (CoE)

  Observaţii specifice: Programul va avea în vedere principalele nevoi ale popula-
                               ţiei rome prin iniţiative inovatoare de întãrire a coope-
                               rãrii dintre şi în cadrul autoritãţilor locale, organiza-
                               ţiile neguvernamentale şi populaţia vizatã.

                               Programul ar putea sã vizeze inegalitãţile sociale, inclu-
                               ziunea socialã, ocuparea forţei de muncã, copii şi tineri
                               aflaţi în situaţii de risc, dezvoltarea educaţiei şi
                               îngrijirii preşcolare, inclusiv perspectivele multicul-
                               turale şi predarea istoriei.

                               Se va acorda prioritate zonelor dezavantajate cu un
                               procent mai mare de populaţie romã.

  J. Domeniul de finanţare: Promovarea egalitãţii de gen şi a echilibrului între viaţa
                               profesionalã şi cea privatã
  Program: Promovarea egalitãţii de gen şi a echilibrului între viaţa
                               profesionalã şi cea privatã
  Obiective: Promovarea egalitãţii de gen şi a echilibrului între viaţa
                               profesionalã şi cea privatã
  Alocarea programului: 4.519.478 euro
  Operator de program: Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
  Observaţii specifice: Programul va avea în vedere şi nevoile specifice ale
                               grupurilor minoritare, cu accent deosebit pe populaţia
                               romã.

  K. Domeniul de finanţare: Conservarea şi revitalizarea patrimoniului cultural şi
                               natural
  Program: Conservarea şi revitalizarea patrimoniului cultural şi
                               natural
  Obiectiv: Pãstrarea şi conservarea patrimoniul natural şi cultural
                               pentru generaţiile viitoare şi asigurarea accesului
                               public.

  Rezultate aşteptate: Restaurarea, renovarea şi protejarea patrimoniului cultural

                               Dezvoltarea comunitãţilor locale şi asigurarea unor
                               mijloace de trai sustenabile din punct de vedere economic
                               prin revitalizarea patrimoniului natural şi cultural

  Alocarea programului: 14.000.000 euro
  Operator de program: Punctul focal naţional
  Partener de program: Directoratul norvegian pentru patrimoniul cultural (RA)
  Proiect predefinit: Un proiect predefinit al Muzeului Astra cu privire la
                               locuinţe pentru populaţia romã va fi inclus în program.
  Schemã de granturi: Se va stabili o schemã de granturi mici pentru cooperare
                               instituţionalã, instruire, precum şi sprijin acordat
                               organizaţiilor neguvernamentale.

  Observaţii specifice: Programul ar trebui sã sprijine şi proiectele care au
                               legãturã cu documentaţia referitoare la istoria culturalã
                               a grupurilor şi minoritãţilor sociale, etnice şi culturale.

                               Comitetul de cooperare ar trebui, conform celor agreate,
                               sã includã ca membri reprezentanţi din partea autoritãţilor
                               publice relevante sau ai instituţiilor responsabile pentru
                               dezvoltarea politicilor în domeniile relevante. Ministerul
                               Culturii şi Patrimoniului Naţional ar trebui sã fie unul
                               dintre membrii comitetului de cooperare.

  L. Domeniul de finanţare: Promovarea diversitãţii în culturã şi artã în cadrul
                               patrimoniului cultural european
  Program: Promovarea diversitãţii în culturã şi artã în cadrul
                               patrimoniului cultural european
  Obiectiv: Creşterea dialogului cultural şi protejarea identitãţii
                               europene prin înţelegerea diversitãţii culturale
  Rezultate aşteptate: Conştientizarea diversitãţii culturale şi întãrirea
                               dialogului intercultural
                               Documentare cu privire la istoria culturalã
  Alocarea programului: 6.818.750 euro
  Operator de program: Punctul focal naţional
  Partener de program: Consiliul Artelor (ACN)

  Observaţii specifice: Comitetul de cooperare ar trebui, conform celor agreate,
                               sã includã ca membri reprezentanţi din partea autoritãţilor
                               publice relevante sau ai instituţiilor responsabile pentru
                               dezvoltarea politicilor în domeniile relevante. Ministerul
                               Culturii şi Patrimoniului Naţional ar trebui sã fie unul
                               dintre membrii comitetului de cooperare.

                               Programul ar trebui sã includã şi schimburi culturale
                               între statele donatoare şi România.

  M. Domeniul de finanţare: Cercetare în sectoarele prioritare
  Program: Cercetare în sectoarele prioritare
  Obiectiv: Consolidarea cercetãrii bazatã pe dezvoltarea cunoaşterii
                               în statele beneficiare
  Rezultate aşteptate: Creşterea cooperãrii în domeniul cercetãrii între SEE AELS
                               şi statele beneficiare
  Alocarea programului: 20.000.000 euro
  Operator de program: Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare
  Parteneri de program: Consiliul de cercetare norvegian - NRC (Norvegia) şi
                               Centrul pentru cercetare din Islanda - RANNIS (Islanda)
  Observaţii specifice: Programul se va axa pe cooperare bilateralã în domeniul
                               cercetãrii. Pentru cercetarea bilateralã în energia rege-
                               nerabilã se va aloca o sumã de pânã la 3 milioane euro.

  N. Domeniul de finanţare: Burse
  Program: Programul de burse SEE
  Obiective: Consolidarea capitalului uman şi a bazei de cunoaştere
                               în statul beneficiar

  Rezultate aşteptate: Creşterea mobilitãţii studenţilor şi a personalului din
                               învãţãmântul superior între statul beneficiar şi statele
                               SEE AELS

                               Creşterea şi întãrirea cooperãrii instituţionale la toate
                               nivelele din sectorul educaţional (învãţãmânt primar,
                               învãţãmânt superior, pregãtire profesionalã şi învãţãmânt
                               pentru adulţi) între statul beneficiar şi statele SEE AELS

  Alocarea programului: 4.000.000 euro
  Operator de program: Agenţia Naţionalã pentru Programe Comunitare în Domeniul
                               Educaţiei şi Formãrii Profesionale
  Parteneri de program: Centrul pentru cercetare din Islanda - RANNIS (Islanda),
                               Agenţia Naţionalã pentru Afaceri în Domeniul Educaţiei
                               Internaţionale - AIBA (Liechtenstein) şi Centrul norvegian
                               pentru educaţie şi cooperare internaţionalã -
                               SIU (Norvegia). SIU va funcţiona ca partener de program
                               lider.
  Observaţii specifice: Cooperarea instituţionalã dintre statul beneficiar şi
                               statele SEE AELS se va limita la domeniul învãţãmântului
                               superior.



    4. Proiecte aferente mecanismului financiar SEE 2004-2009 finanţate prin rezerva prevãzutã la paragraful 2 al art. 1.10 din Regulament


┌─────────────────────────────────────────────────┬──────────────────┐
│ Numele şi numãrul proiectului │ Suma din rezervã │
│ │ (euro) │
├─────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│ RO0032 - "Restaurarea hanului Gabroveni" │ 1.765.022 │
├─────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│ RO0060 - "Evaluarea şi sprijinirea politicilor │ 344.250 │
│ publice în România prin anchete sociologice" │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│ Suma totalã: │ 2.109.272 │
└─────────────────────────────────────────────────┴──────────────────┘



                                 ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016