Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM DE INTELEGERE din 20 octombrie 2006  privind dezvoltarea si finantarea proiectelor in cadrul prioritatilor de investitii ale Guvernului roman (2007-2013) intre Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor Publice, si Banca Europeana de Investitii*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM DE INTELEGERE din 20 octombrie 2006 privind dezvoltarea si finantarea proiectelor in cadrul prioritatilor de investitii ale Guvernului roman (2007-2013) intre Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor Publice, si Banca Europeana de Investitii*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 17 din 10 ianuarie 2007
---------
*) Traducere.

Guvernul României, prin Ministerul Finanţelor Publice (denumit în cele ce urmeazã Ministerul), reprezentat de domnul Sebastian Vlãdescu, în calitate de ministru al finanţelor publice, şi
Banca Europeanã de Investiţii (denumitã în cele ce urmeazã BEI), cu sediul în Luxemburg-Kirchberg (Marele Ducat al Luxemburgului), bd. Konrad Adenauer nr. 100, reprezentatã de domnul Philippe Maystadt, în calitate de preşedinte,
având în vedere cã:
1. Guvernul României, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, considerã de importanţã vitalã pentru dezvoltarea viitoare a României şi pentru convergenţa în cadrul Uniunii Europene (denumitã în continuare UE) investiţiile în îmbunãtãţirea şi modernizarea infrastructurii de ţarã şi a altor domenii. Ca urmare, precum şi în conformitate cu prioritãţile naţionale de dezvoltare ale României, inclusiv Cadrul naţional strategic de referinţã (denumit în continuare CNSR), şi cu programele operaţionale sectoriale (denumite în continuare POS), pentru programarea fondurilor structurale şi de coeziune ale UE între 2007-2013, România are în vedere un amplu program de investiţii pentru dezvoltarea economicã şi socialã a României în cadrul UE.
2. Guvernul României urmeazã sã beneficieze de sprijin substanţial pentru prioritãţile naţionale de investiţii prin resurse nerambursabile din fondurile structurale şi de coeziune (precum şi din Fondul pentru dezvoltare ruralã şi Fondul pentru pescuit). Pe lângã sursele naţionale publice şi private, inclusiv finanţarea naţionalã, Guvernul României anticipeazã un rol pentru creditele externe pe termen lung, destinate atât cofinanţãrii proiectelor susţinute din fondurile UE (ca parte a CNSR), cât şi pentru finanţarea altor proiecte prioritare ce îndeplinesc obiectivele naţionale de dezvoltare.
3. Guvernul României recunoaşte cã implementarea proiectelor de investiţii pe termen lung în infrastructurã şi în alte domenii, precum şi absorbţia efectivã a fondurilor UE în cadrul CNSR vor presupune eforturi semnificative din partea administraţiei publice româneşti şi a beneficiarilor în direcţia planificãrii, gestionãrii şi implementãrii investiţiilor viitoare, şi cã aceasta este o sarcinã importantã pentru care se solicitã şi BEI sã contribuie cu sprijinul şi experienţa sa în ceea ce priveşte proiectele şi programele pe care le finanţeazã.
4. Prin rolul sãu ca instituţie a UE de acordare de împrumuturi pe termen lung, BEI joacã un rol important în cofinanţarea programelor din fondurile structurale şi de coeziune ale UE în statele membre ale UE, în implementarea creşterii UE şi a iniţiativelor Lisabona şi, în mod mai general, în dezvoltarea infrastructurii şi a altor investiţii care se încadreazã în obiectivele de politicã naţionale şi ale UE. În coordonare cu Comisia Europeanã, BEI este activã şi prin iniţiativa JASPERS (Programul comun de acţiune pentru regiunile europene) de acordare de asistenţã pentru întocmirea proiectelor viitoare din cadrul fondurilor structurale şi de coeziune ale UE pentru perioada 2007-2013. BEI este astfel în poziţia de a asigura sprijin financiar substanţial pentru implementarea CNSR şi POS ale României şi pentru finanţarea altor proiecte prioritare ce respectã obiectivele naţionale de dezvoltare.
5. Guvernul României mai doreşte implicarea BEI în finanţarea unor investiţii publice selectate cu participarea sectorului privat prin intermediul parteneriatelor public-privat (denumite în continuare PPP), în scopul reducerii poverii fiscale legate de finanţarea prioritãţilor naţionale de investiţii, acordând o atenţie cuvenitã aspectelor de gestionare a datoriei publice. Datã fiind dezvoltarea limitatã pânã în prezent a PPP-urilor în România, BEI este invitatã sã contribuie cu experienţa sa substanţialã în finanţarea PPP-urilor la structurarea şi implementarea unui viitor program.

În acest scop şi având în vedere cele de mai sus, pãrţile convin urmãtoarele:
1. Ministerul Finanţelor Publice solicitã implicarea BEI atât în elaborarea, cât şi în finanţarea proiectelor individuale care vor fi implementate în cadrul POS-urilor din cadrul mai larg al CNRS, pe lângã alte proiecte prioritare selectate, care se încadreazã în obiectivele naţionale de dezvoltare.
2. BEI îşi exprimã disponibilitatea de a lua în considerare evaluarea, aprobarea pentru finanţare şi contribuţia la finanţarea proiectelor care fac parte din POS-uri sau a altor investiţii naţionale prioritare.
În principiu, se anticipeazã cã finanţarea de cãtre BEI a proiectelor în baza prezentului memorandum de înţelegere se va face conform previziunilor financiare bugetare pentru utilizarea fondurilor structurale şi de coeziune ale UE şi a altor proiecte prioritare selectate, care se încadreazã în obiectivele de dezvoltare naţionalã pentru perioada 2007-2013, şi se va situa orientativ în jurul unei valori anuale de cel mult 1.000.000.000 EUR (un miliard de euro). Nivelul efectiv al finanţãrii va fi determinat de necesitãţile de finanţare a investiţiilor şi va putea fi corectat prin consultãri cu Guvernul român, fiind supus aprobãrii de cãtre ambele pãrţi a proiectelor sau programelor ce stau la baza sa.
În orice caz, sumele ce urmeazã a fi finanţate pe baza prezentului memorandum de înţelegere vor fi întotdeauna supuse limitelor de îndatorare publicã stabilite de Ministerul Finanţelor Publice prin legislaţia bugetarã în domeniu şi prevederilor referitoare la obţinerea tuturor autorizaţiilor necesare.
3. În calitate de cofinanţator al investiţiilor cuprinse în CNRS, BEI îşi exprimã disponibilitatea de a crea "facilitãţi de finanţare dedicate fondurilor structurale şi de coeziune ale UE" pentru POS-urile respective. Acestea vor lua în calcul mecanismele de aprobare, implementare şi monitorizare stabilite pentru fondurile UE, dar cu posibilitatea - ce face obiectul justificãrii ulterioare a cheltuielilor - unui mecanism de tragere ce permite finanţarea în avans a cheltuielilor eligibile pentru implementarea proiectelor înainte de primirea fondurilor UE, pentru a sprijini implementarea proiectelor şi absorbţia mai rapidã a fondurilor.
Guvernul român şi BEI pot, de asemenea, explora posibilitatea unor noi mecanisme de cofinanţare a unor investiţii cuprinse în CNRS ce vor fi realizate de autoritãţile locale.
4. Se aşteaptã, de asemenea, ca participarea BEI sã sprijine implementarea proiectelor finanţate de BEI datoritã implicãrii sale în expertizarea aspectelor tehnice-cheie ca parte a procesului de evaluare a finanţãrii de cãtre BEI, pentru proiectele relevante. În cazul proiectelor individuale cofinanţate cu fonduri UE în cadrul POS-urilor, se aşteaptã ca aceastã implicare sã contribuie la realizarea proiectelor şi în vederea unei absorbţii mai eficiente a fondurilor UE.
În plus, participarea BEI la iniţiativa JASPERS va asigura asistenţã directã în elaborarea proiectelor selectate pentru fondurile structurale şi de coeziune definite în Planul de acţiune JASPERS. Aceste eforturi vor fi susţinute şi prin deschiderea ce se are în vedere a unei misiuni reprezentative a BEI şi JASPERS la Bucureşti, misiune ce va coopera strâns cu autoritãţile pe probleme de proiecte, cu implicarea experţilor BEI şi JASPERS de la Luxemburg.
Participarea BEI prin subsidiara sa, Fondul European de Investiţii (FEI), la iniţiativa JEREMIE (resurse comune europene pentru întreprinderi mici şi mijlocii), este de aşteptat sã îmbunãtãţeascã accesul la finanţare al I MM- urilor din România, în timp ce viitoarea iniţiativã JESSICA (sprijin comun european pentru investiţii sustenabile în zone urbane) va sprijini investiţiile în reînnoirea urbanã şi în proiecte de dezvoltare.
5. În cazul finanţãrii investiţiilor publice selectate cu participarea sectorului privat prin PPP-uri, BEI îşi exprimã disponibilitatea de a considera structuri financiare fãrã garanţii de stat, pe baza analizei de proiect şi pe baza situaţiei financiare şi a bonitãţii beneficiarului propus, precum şi a aranjamentelor de garantare. În pregãtirea unui viitor program de investiţii PPP, BEI este, de asemenea, dispusã sã asigure o contribuţie corespunzãtoare la identificarea, structurarea şi considerarea proiectelor pentru finanţare PPP şi sã coopereze direct cu sponsori privaţi în ceea ce priveşte posibilitãţile de finanţare ale BEI, ca parte a procesului de licitaţie.
6. Evaluarea proiectelor în vederea determinãrii eligibilitãţii lor pentru a fi finanţate de BEI se va desfãşura în conformitate cu regulile, condiţiile şi procedurile BEI stabilite periodic.
Acordarea de împrumuturi pe baza prezentului memorandum de înţelegere va fi condiţionatã de rezultatele favorabile ale evaluãrii tehnice, de mediu, economice şi financiare a fiecãrui proiect pentru care se solicitã finanţare, precum şi de aprobarea specificã a organismelor de management şi guvernare ale BEI a finanţãrii solicitate pentru fiecare proiect sau program individual. În conformitate cu art. 21 din Statutul BEI, aceste reguli prevãd opiniile favorabile ale Guvernului României şi Comisiei UE.
7. Împrumuturile ce vor fi acordate de BEI vor fi condiţionate cu acordul dintre pãrţi în legãturã cu termenii şi condiţiile contractelor respective, în conformitate cu standardele BEI. Acestea includ condiţiile stabilite de BEI pentru operaţiuni pe baza caracteristicilor tehnice, economice şi financiare în cazul fiecãrui proiect. Rata dobânzii şi garanţiile, dacã este cazul, vor fi determinate de BEI în conformitate cu practicile uzuale pentru operaţiuni de creditare în UE.
Contractele de finanţare vor conţine, în cadrul termenilor şi condiţiilor BEI, opţiuni ale beneficiarului cu privire la metodele de stabilire a ratei dobânzii, maturitãţi, valute, perioade de graţie, grafice de rambursare etc. În cazul PPP-urilor, ratele de finanţare vor reflecta şi caracteristicile de risc ale proiectelor şi modul de recuperare a costurilor angajamentelor financiare şi de altã naturã ale BEI.
8. În conformitate cu Statutul BEI, proiectele finanţate de BEI trebuie sã îndeplineascã criteriile aplicate de BEI în mod normal operaţiunilor finanţate din resursele sale.
9. Prezentul memorandum de înţelegere nu este obligatoriu şi nu creeazã drepturi asupra niciunei pãrţi semnatare a acestuia. Pãrţile la prezentul memorandum de înţelegere confirmã în mod expres cã acordarea de împrumuturi în baza acestuia face obiectul şi este condiţionatã atât de termenii prevãzuţi în prezentul memorandum de înţelegere, cât şi de înţelegerile dintre pãrţi în legãturã cu termenii şi condiţiile, execuţia în condiţiile de valabilitate şi intrarea în vigoare a contractelor relevante.
10. Prezentul memorandum de înţelegere va fi guvernat, sub toate aspectele sale, de legea luxemburghezã.
11. Prezentul memorandum de înţelegere va intra în vigoare de la data semnãrii sale. Drept care pãrţile au încheiat prezentul memorandum de înţelegere în douã exemplare, întocmite în limba englezã.
Atena, 20 octombrie 2006.

Pentru Guvernul României,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu,
ministrul finanţelor publice

Banca Europeanã de Investiţii
Philippe Maystadt,
preşedinte

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016