Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM DE INTELEGERE din 20 octombrie 2000  privind utilizarea Fondului National pentru ISPA    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM DE INTELEGERE din 20 octombrie 2000 privind utilizarea Fondului National pentru ISPA

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 705 din 29 decembrie 2000
Întrucât strategia intarita de preaderare este menita sa permitã tuturor ţãrilor candidate din Europa Centrala şi de Est ca în cele din urma sa devinã membre ale Comunitãţii Europene astfel încât acestea sa se alinieze pe cat posibil acquisului comunitar înainte de aderare,
întrucât Parteneriatul de Aderare este un punct-cheie al strategiei întãrite de preaderare care va mobiliza într-un singur cadru toate formele de asistenta acordatã ţãrilor candidate,
întrucât un memorandum de înţelegere privind înfiinţarea Fondului Naţional a fost încheiat între Comisie şi fiecare stat candidat din Europa Centrala şi de Est pentru programul PHARE,
întrucât strategia de preaderare prevede înfiinţarea unui instrument pentru politici structurale de preaderare (ISPA), care sa fie orientat în vederea alinierii ţãrilor candidate la standardele de infrastructura ale Comunitãţii, precum şi pentru acordarea unei contribuţii financiare mãsurilor din domeniul mediului şi al infrastructurii de transport,
întrucât Reglementarea Consiliului nr. 1.267/99 privind înfiinţarea unui instrument pentru politici structurale de preaderare*1) prevede ca în fiecare ţara beneficiara urmeazã sa se desemneze o unitate centrala, Fondul Naţional, prin care vor intra fondurile comunitare acordate prin ISPA,
întrucât Memorandumul de finanţare ISPA prevede ca atribuţiile Responsabilului naţional cu autorizarea (RNA) sunt descrise în memorandumul de înţelegere încheiat între Comisie şi ţãrile beneficiare,
întrucât este necesar sa se extindã punerea în aplicare a mecanismului Fondului Naţional pentru a acoperi ISPA o data cu luarea în considerare a procedurilor de implementare a acestui instrument,
în consecinta, Comunitatea Europeanã, reprezentatã de Comisia Europeanã, denumita în continuare Comisia, pe de o parte, şi Guvernul României, actionand în numele României, denumit în continuare Beneficiarul, pe de alta parte, au convenit dupã cum urmeazã:
----------
*1) OJ nr. L 161 din 26 iunie 1999, pag. 73.

ART. 1
Definiţii
Sistemul de implementare descentralizat (SID) - sistemul de implementare prin care o parte a managementului şi responsabilitãţilor a fost transferata tarii beneficiare, în timp ce Comisiei îi revine responsabilitatea finala conform tratatelor Comunitãţii Europene.
Agenţia de implementare (AI) - un organism de implementare din cadrul administraţiei publice, responsabil cu ţinerea licitaţiilor, contractarea, efectuarea plãţilor şi implementarea tehnica a mãsurilor beneficiare de asistenta acordatã prin ISPA. Aceasta autoritate corespunde "instituţiei responsabile cu implementarea", asa cum este definitã în secţiunea II a anexei nr. III.2 la Memorandumul de finanţare ISPA.
Beneficiarul final - un organism, o organizaţie sau o autoritate publica beneficiara a proiectului. Agenţia de implementare poate delega responsabilitãţile sale privind achiziţiile sau alte probleme beneficiarului final, în baza condiţiilor prevãzute în secţiunea II a anexei nr. III.2 la Memorandumul de finanţare ISPA.
Coordonatorul naţional ISPA (CNI) - un oficial din cadrul administraţiei publice centrale, responsabil cu activitatea de programare, implementare şi monitorizare a proiectelor în cadrul statului european. CNI asigura o legatura strânsã între procesul general de aderare şi folosirea asistenţei financiare comunitare, fiind, de asemenea, responsabil pentru monitorizarea proiectelor ISPA.
Responsabilul naţional cu autorizarea (RNA) - un oficial din cadrul administraţiei publice centrale, care conduce FN. RNA are intreaga responsabilitate a managementului financiar al fondurilor ISPA în ţara beneficiara.
Fondul Naţional (FN) - entitatea de trezorerie centrala din cadrul Ministerului Finanţelor prin care sunt canalizate fondurile ISPA cãtre Beneficiar.
Responsabilul sectorial cu autorizarea (RSA) - un oficial din cadrul administraţiei publice centrale, care conduce o agenţie de implementare ISPA. RSA este responsabil pentru funcţionarea AI şi pentru managementul financiar judicios al proiectelor ce urmeazã sa fie implementate.
Comitetul de monitorizare ISPA - principalul organism de monitorizare pentru implementarea proiectelor ISPA, constituit din reprezentanţi ai Comisiei, ai Beneficiarului şi ai instituţiilor financiare internaţionale. Comitetul este prezidat de CNI. De asemenea, participa reprezentanţi ai agentiilor de implementare, beneficiarii finali, precum şi RNA.
ART. 2
FN şi RNA
1. Obiectivul şi atribuţiile FN, precum şi ale RNA, stabilite deja pentru PHARE, sunt aplicabile şi pentru ISPA.
2. FN, ca entitate de trezorerie centrala aflatã în subordinea unui Responsabil naţional cu autorizarea (RNA) din cadrul Ministerului Finanţelor, va gestiona asistenta ISPA acordatã Beneficiarului conform SID.
3. RNA nu poate deţine în acelaşi timp funcţia de coordonator naţional ISPA. RNA îşi poate delega atribuţiile cãtre maximum alţi 2 oficiali, dar el va avea rãspunderea finala asupra tuturor atribuţiilor ce îi sunt investite conform prezentului memorandum de înţelegere.
ART. 3
Atribuţiile RNA
1. RNA deţine intreaga responsabilitate pentru gestionarea financiarã a fondurilor ISPA. El trebuie sa asigure respectarea regulilor şi procedurilor ISPA în procesul de achiziţie, raportare şi gestionare financiarã şi funcţionarea adecvatã a unui sistem de raportare şi informare pentru fiecare proiect. RNA deţine intreaga rãspundere pentru fondurile ISPA alocate pe un proiect pana la efectuarea de cãtre Comisie a ultimei plati din asistenta ISPA.
2. RNA trebuie sa menţinã un sistem de raportare financiarã pentru toate fondurile ISPA. El trebuie sa rãspundã în fata Comisiei pentru utilizarea fondurilor. Pentru îndeplinirea acestor atribuţii RNA este rãspunzãtor pentru urmãtoarele sarcini:
(i) solicitarea şi gestionarea fondurilor de la Comisie;
(ii) numirea responsabililor sectoriali cu autorizarea (RSA) în cadrul fiecãrei AI, dupã consultarea CNI;
(iii) încheierea de acorduri de finanţare pe care le va semna cu fiecare AI;
(iv) asigurarea fluxului de resurse naţionale şi a altor resurse de cofinantare, astfel cum este stabilit în memorandumul de finanţare pentru mãsurile ce beneficiazã de asistenta ISPA;
(v) asigurarea ţinerii la zi a unui sistem de raportare financiarã pentru fondurile ISPA şi respectãrii întru totul de cãtre AI;
(vi) transferarea fondurilor cãtre AI în conformitate cu mecanismul stabilit în acordul de finanţare;
(vii) participarea alãturi de Comisie şi de CNI în Comitetul de monitorizare ISPA;
(viii) recuperarea fondurilor neutilizate de la AI la încheierea mãsurilor ISPA şi a fondurilor plãtite necorespunzãtor, generatoare de disfunctionalitati.
3. Aspectele tehnice şi administrative ale mãsurilor de implementare ISPA, inclusiv ţinerea licitaţiilor şi contractarea, vor fi în intreaga responsabilitate a AI.
4. Nereusita în îndeplinirea oricãrei atribuţii stabilite în prezentul memorandum de înţelegere va determina rambursarea fondurilor ISPA cãtre Comisie.
ART. 4
Solicitarea de fonduri de la Comisie
1. O prima transa din plata avansului va fi transferata de Comisie cãtre FN dupã semnarea Memorandumului de finanţare ISPA de cãtre Beneficiar, cu condiţia ca prevederile art. 13 (conturi bancare) sa fi fost îndeplinite. Prima plata nu poate depãşi 10% din bugetul total al mãsurii. Restul va fi plãtit dupã semnarea primului contract, în mod normal pentru primele contracte de lucrãri. Ca o regula generalã avansul nu poate depãşi 20% din bugetul ISPA.
2. Solicitarea acordãrii unor alimentari sau a plãţii finale, care trebuie certificatã şi aprobatã de RNA, este înaintatã Comisiei pentru probare şi transfer. Solicitarile de plati trebuie sa cuprindã informaţii referitoare la facturile care stau la baza cererii, precum şi informaţii privind controlul realizat, asa cum acestea sunt descrise în Memorandumul de finanţare ISPA. Solicitarile pentru alimentari trebuie sa fie înaintate, ca o regula generalã, de 3 ori pe an pana cel mai târziu la 1 martie, 1 iulie şi 1 noiembrie.
3. RNA are obligaţia de a transmite Comisiei o cerere pentru efectuarea plãţii finale în intervalul de 6 luni pana la termenul de încheiere a activitãţii, prevãzut în Memorandumul de finanţare ISPA.
4. Comisia îşi pãstreazã dreptul de a cere informaţii suplimentare pentru susţinerea transferului de fonduri.
5. Prevederile şi condiţiile exacte în care se fac transferurile de fonduri de cãtre Comisie vor fi specificate în Memorandumul de finanţare ISPA.
6. FN trebuie sa ţinã evidenta tuturor alimentarilor şi plãţilor finale primite de la Comisie în beneficiul implementarii mãsurilor individuale finanţate prin ISPA.
ART. 5
Transferul de fonduri cãtre AI
1. FN trebuie sa transfere fondurile în subconturile AI cat mai repede posibil şi complet. Totuşi, înainte de numirea RSA şi de semnarea Acordului de finanţare cu AI nu se va face nici un transfer de fonduri.
2. FN şi RNA sunt rãspunzãtori în fata Comisiei pentru efectuarea corespunzãtoare şi pe baza de informaţii corecte a transferurilor de fonduri.
3. FN trebuie sa ţinã evidenta tuturor transferurilor efectuate în beneficiul implementarii mãsurilor individuale finanţate prin ISPA.
ART. 6
Acorduri de finanţare
1. FN trebuie sa încheie acorduri de finanţare cu fiecare AI responsabilã de ISPA. Aceste acorduri vor acoperi toate mãsurile cofinantate prin ISPA în sectorul AI respective.
2. Acordurile de finanţare vor identifica un RSA numit de RNA dupã consultarea cu CNI şi vor mentiona numãrul de persoane cãtre care pot fi delegate responsabilitãţile RSA.
3. Acordurile de finanţare trebuie sa stabileascã atribuţiile RSA pentru:
- managementul administrativ, tehnic şi financiar judicios al proiectelor ISPA pe sectoare;
- semnarea contractelor;
- implementarea proiectelor în baza regulilor privind achiziţiile prevãzute în manualul SID;
- verificarea facturilor înainte de efectuarea plãţilor cãtre contractori;
- menţinerea unui sistem viabil de raportare tehnica şi financiarã;
- menţinerea unui sistem contabil separat sau a unei codificari contabile adecvate pentru toate tranzacţiile care privesc fiecare mãsura cofinantata prin ISPA;
- transmiterea de informaţii periodic cãtre FN asupra progresului financiar şi tehnic necesar pentru acesta, în vederea transmiterii cererilor de plata cãtre Comisie în conformitate cu cerinţele Memorandumului de finanţare ISPA;
- declararea cãtre FN ca informaţiile de mai sus sunt exacte şi ca pot fi confirmate prin documentaţia originala aflatã la AI;
- pãstrarea documentaţiei mai sus amintite pentru o perioada de 5 ani de la efectuarea ultimei plati în cadrul unui proiect.
4. Acordurile de finanţare trebuie sa conţinã, de asemenea, prevederi detaliate privind transferul de fonduri şi structura conturilor bancare în vederea aplicãrii art. 5 şi 13 din prezentul memorandum de înţelegere.
ART. 7
Raportarea
1. RNA are obligaţia de a asigura ca FN şi AI menţin un sistem viabil de raportare tehnica şi financiarã pentru toate mãsurile de finanţare prin ISPA, inclusiv pentru fondurile transferate cãtre AI.
2. În plus, FN are obligaţia redactarii rapoartelor periodice asupra situaţiei financiare a mãsurii, programarilor licitaţiilor viitoare, evaluãrii licitaţiilor ţinute şi contractãrii, modului de implementare a proiectului, problemelor intampinate (dacã exista), perspectivelor de viitor şi a oricãror alte informaţii necesare cerute de Comisie.
ART. 8
Plati neefectuate şi disfunctionalitati
1. FN trebuie sa fie rãspunzãtor de rambursarea cãtre Comisie a oricãror sume plãtite greşit sau necorespunzãtor, conform condiţiilor Memorandumului de finanţare.
2. FN trebuie sa rãspundã de transmiterea cãtre Comisie a informaţiilor cerute în baza Acordului de finanţare referitor la disfunctionalitati, recuperarea sumelor primite greşit prin ISPA şi control, anexate la Memorandumul de finanţare ISPA.
ART. 9
Utilizarea monedei euro
1. FN rãspunde de asigurarea utilizãrii corecte a monedei euro în declaraţiile de cheltuieli înaintate Comisiei.
2. Rata de schimb utilizata va fi rata de înregistrare în contabilitatea Comisiei din luna în care cheltuielile declarate sunt înregistrate în documentele contabile ale autoritãţilor responsabile de managementul financiar al proiectului.
ART. 10
Personalul
Beneficiarul trebuie sa asigure pe cheltuiala proprie resursele umane necesare pentru executarea corecta şi la timp a sarcinilor încredinţate FN.
ART. 11
Sediu, facilitãţi
Beneficiarul trebuie sa furnizeze din resurse proprii sediul necesar, mobilierul de birou şi celelalte facilitãţi pentru FN din cadrul Ministerului Finanţelor.
ART. 12
Costuri operationale ale FN
Costurile operationale ale FN trebuie sa fie acoperite de cãtre Beneficiar.
ART. 13
Conturi bancare
1. FN trebuie sa deschidã un cont la Banca Nationala sau un cont bancar garantat guvernamental pentru fiecare sector (transport şi mediu). Aceste conturi bancare vor avea subconturi corespunzãtoare fiecãrei mãsuri, din care AI sunt îndreptãţite sa execute plati. În situaţiile în care acest sistem nu poate fi implementat, pot fi agreate aranjamente specifice între serviciile Comisiei şi FN. În principiu, aceste conturi vor fi purtãtoare de dobanda. Se va acorda de cãtre Comisie asistenta suplimentarã în ceea ce priveşte utilizarea veniturilor din dobânzi.
2. Conturile bancare trebuie sa fie operate pe baza sistemului dublei semnãturi, necesitand semnãturile RNA şi a unui responsabil financiar din partea AI.
3. FN trebuie sa raporteze Comisiei toate informaţiile relevante referitoare la conturile FN. Informaţiile relevante cuprind, printre altele, numele şi adresa bãncii, numãrul contului, numele titularului(ilor) de cont, ratele dobânzii şi orice alta informaţie pe care Comisia o considera necesarã.
ART. 14
Achiziţii
1. Achiziţionarea va fi efectuatã conform Manualului PHARE SID, asigurând accesul liber, concurenta loiala şi transparenta, dupã cum se prevede la titlul IX al Reglementãrii financiare aplicabile bugetului general al Comunitãţilor Europene.
2. De la caz la caz, Comisia poate aproba o derogare de la regulile Manualului PHARE SID, dacã aceasta este prevãzutã în Reglementarea financiarã şi ca urmare a unei examinari în acest sens din partea Comitetului de gestiune ISPA.
3. FN trebuie sa asigure respectarea regulilor şi procedurilor de achiziţii corespunzãtoare.
ART. 15
Control financiar, contabilitate şi audit
1. Autoritatea nationala de control financiar competenta va desfasura un control financiar corespunzãtor în conformitate cu prevederile Memorandumului de finanţare ISPA. Anual trebuie transmis cãtre Comisie un plan de audit şi un sumar al rezultatelor auditurilor efectuate. Rapoartele de audit trebuie sa fie la dispoziţia Comisiei.
2. Conturile şi operaţiunile tuturor structurilor de implementare respective pot fi controlate la intervale constante de cãtre un auditor extern contactat de Comisie, fãrã a prejudicia responsabilitãţile Comisiei şi ale Curţii de Conturi Europene, dupã cum se stipuleazã în prevederile referitoare la implementarea financiarã ISPA ale Memorandumului de finanţare.
3. FN trebuie sa opereze un sistem contabil cu dubla intrare sau un sistem contabil analitic care sa acopere toate operaţiunile contractuale şi alte operaţiuni financiare legate de toate mãsurile finanţate prin ISPA din România.
4. Toate înregistrãrile scrise referitoare la gestiunea financiarã, licitare şi contractare trebuie pãstrate timp de 5 ani dupã încheierea proiectului.
ART. 16
Soluţionarea disputelor
1. Orice neclaritati în executarea sau interpretarea prezentului memorandum de înţelegere trebuie sa devinã subiectul consultãrii dintre Beneficiar şi Comisie, conducand, dacã este necesar, la un amendament la acesta.
2. În cazul neîndeplinirii unei obligaţii stabilite în prezentul memorandum de înţelegere sau în instrucţiunile aferente acestuia, precum şi în cazul neluãrii mãsurilor de remediere corespunzãtoare în timp util, dupã consultãri cu Beneficiarul Comisia poate suspenda finanţarea mãsurilor implementate prin sistemul introdus de prezentul memorandum de înţelegere şi poate solicita rambursarea fondurilor ISPA.
3. Dacã consultarile nu conduc la o rezolvare amiabila, pãrţile pot recurge la arbitraj, asa cum se stipuleazã în anexa B "Condiţii generale" la Memorandumul de finanţare ISPA, anexa la Acordul-cadru încheiat între România şi Comisie la data de 12 martie 1991.
ART. 17
Dispoziţii finale
1. Prezentului memorandum de înţelegere i se pot aduce amendamente în scris doar cu acordul pãrţilor.
2. Prezentul memorandum de înţelegere intra în vigoare la data semnãrii de cãtre ambele pãrţi. Încheiat la Bucureşti la 20 octombrie 2000.

Pentru Guvernul României,

Petre Roman,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe

Valentina Siclovan,
secretar de stat,
Ministerul Finanţelor


Pentru Comunitatea Europeanã,

Fokion Fotiadis,
şeful Delegaţiei
Comisiei Europene în România
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016