Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM DE INTELEGERE din 20 octombrie 1998  intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind infiintarea Fondului National    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM DE INTELEGERE din 20 octombrie 1998 intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind infiintarea Fondului National

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 631 din 24 decembrie 1999


Întrucât strategia intarita de preaderare este menita sa permitã tuturor statelor candidate din Europa Centrala şi de Est ca în cele din urma sa devinã state membre şi, în acest scop, sa se alinieze cat mai repede posibil la acquisul comunitar înainte de aderare,
întrucât Parteneriatul de aderare este o componenta-cheie a strategiei întãrite de preaderare, care va mobiliza într-un cadru unic toate formele de asistenta acordatã ţãrilor candidate, întrucât este importanta îmbunãtãţirea sistemelor de management existente, în scopul atingerii obiectivelor stabilite în Parteneriatul de aderare,
Uniunea Europeanã, reprezentatã de Comisia Europeanã, denumita în continuare Comisia, pe de o parte, şi
Guvernul României, actionand în numele României, denumit în continuare Beneficiar, pe de alta parte,
au convenit urmãtoarele:

ART. 1
Definiţii
- Sistem de Implementare Descentralizat - SID (Decentralised Implementation System - DIS)
Sistem de implementare a Programului PHARE, în cadrul cãruia o parte a managementului şi responsabilitãţilor se transfera tarii partenere, în timp ce Comisiei îi revine responsabilitatea finala, conform tratatelor Comunitãţii Europene.
- Oficiul de Plati şi Contractare PHARE - O.P.C.P. (Central Finance and Contracts Unit - CFCU)
Organism de implementare a SID, din cadrul administraţiei naţionale, responsabil cu organizarea şi desfãşurarea licitaţiilor, a contractarilor şi cu efectuarea plãţilor în cadrul proiectelor de dezvoltare institutionala şi - dacã se prevede explicit - a altor proiecte. Pentru aceste proiecte implementarea tehnica este realizatã de un responsabil de program - RP (Senior Programme Officer - SPO).
- Agenţie de implementare - AI (Implementing Agency - IA)
Organism de implementare a SID, din cadrul administraţiei naţionale, responsabil cu organizarea şi desfãşurarea licitaţiilor, a contractarilor şi cu efectuarea plãţilor, precum şi cu implementarea tehnica, în cazul proiectelor de sprijinire a investiţiilor şi - dacã se prevede explicit - a altor proiecte.
- Comitet Comun de Monitorizare - CCM (Joint Monitoring Committee - JMC)
Comitet format din Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii - RNAF (Naţional Authorising Officer - NAO), Coordonatorul naţional al asistenţei (Naţional Aid Coordinator - NAC) şi din reprezentanţi ai Comisiei, care are sarcina reexaminarii programelor PHARE.
- Coordonatorul naţional al asistenţei - CNA (Naţional Aid Coordinator - NAC)
Oficial din cadrul administraţiei naţionale, responsabil cu activitatea de programare în cadrul Beneficiarului. CNA asigura o legatura strânsã între procesul general de aderare şi utilizarea asistenţei financiare nerambursabile acordate de Uniunea Europeanã, fiind, de asemenea, responsabil cu monitorizarea şi cu evaluarea programelor PHARE.
- Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii - RNAF (Naţional Authorising Officer - NAO)
Oficial din cadrul administraţiei naţionale, care conduce Fondul Naţional - FN (Naţional Fund - NF). RNAF are intreaga responsabilitate a managementului financiar al fondurilor PHARE.
- Fondul Naţional - FN (Naţional Fund - NF)
Entitate cu rol de trezorerie centrala din cadrul Ministerului Finanţelor, prin intermediul cãreia fondurile Uniunii Europene sunt transferate cãtre Beneficiar.
- Perseus
Sistemul curent de raportare financiarã al Comisiei Europene.
- Responsabilul cu autorizarea Programului - RAP (Programme Authorising Officer - PAO)
Oficial din cadrul administraţiei naţionale, care conduce o AI sau O.P.C.P. RAP este responsabil pentru funcţiona- rea AI/O.P.C.P. şi pentru managementul financiar judicios al proiectelor care se implementeaza.
- Responsabilul de program - RP (Senior Programme Officer - SPO)
Oficial din cadrul administraţiei naţionale (minister de resort/agenţie guvernamentalã), responsabil cu implementarea tehnica a proiectelor pentru care O.P.C.P. are responsabilitatea implementarii administrative şi financiare.
ART. 2
Fondul Naţional şi Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii
1&
Beneficiarul are obligaţia de a infiinta Fondul Naţional, ca entitate cu rol de trezorerie centrala, în subordinea unui Responsabil naţional cu autorizarea finanţãrii, denumit în continuare RNAF, din cadrul Ministerului Finanţelor, în scopul gestionãrii asistenţei financiare alocate Beneficiarului de cãtre Uniunea Europeanã, conform Sistemului de implementare descentralizat, denumit în continuare SID.
2&
Responsabil naţional cu autorizarea finanţãrii trebuie sa fie un oficial cu rang de ministru sau de secretar de stat, numit de Beneficiar. Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii nu poate deţine în acelaşi timp şi funcţia de coordonator naţional al asistenţei. Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii poate delega responsabilitãţile sale cel mult altor 2 oficiali, dar el va rãmâne rãspunzãtor în final pentru toate responsabilitãţile cu care este investit conform prevederilor prezentului memorandum de înţelegere şi ale altor acorduri încheiate în baza acestuia.
ART. 3
Responsabilitãţile Responsabilului naţional cu autorizarea finanţãrii (RNAF)
1&
Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii (RNAF) deţine intreaga responsabilitate a gestionãrii financiare a fondurilor PHARE. El trebuie sa asigure respectarea tuturor regulilor, reglementãrilor şi procedurilor PHARE referitoare la achiziţii, raportare şi management financiar, precum şi funcţionarea adecvatã a unui sistem de raportare şi informare pentru fiecare proiect. RNAF deţine intreaga rãspundere pentru fondurile PHARE ale unui program, pana la închiderea acestuia.
2&
Autoritatea nationala de control financiar trebuie sa desfãşoare un control financiar adecvat. Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii trebuie sa asigure funcţionarea unui sistem de raportare financiarã pentru toate fondurile PHARE. El va fi rãspunzãtor în fata Comisiei pentru utilizarea fondurilor. În îndeplinirea acestor responsabilitãţi Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii este rãspunzãtor pentru urmãtoarele sarcini:
(i) solicitarea şi gestionarea fondurilor de la Comisie;
(ii) numirea responsabililor cu autorizarea Programului (RAP) în cadrul fiecãrei Agenţii de implementare (AI) şi, acolo unde este cazul, al Oficiului de Plati şi Contractare PHARE (O.P.C.P.), prin consultare cu Coordonatorul naţional al asistenţei;
(iii) încheierea acordurilor de finanţare pe care le va semna cu fiecare Agenţie de implementare şi, acolo unde este cazul, cu O.P.C.P., selectate şi andosate de Comisie;
(iv) asigurarea fluxului de finanţare din resurse naţionale şi din alte resurse de cofinantare, dupã cum este stabilit prin memorandumurile de finanţare privind Programele PHARE;
(v) asigurarea ţinerii la zi a unui sistem de raportare financiarã (Perseus) pentru fondurile PHARE şi a respectãrii întru totul, de cãtre Agenţiile de implementare şi, acolo unde este cazul, de cãtre O.P.C.P., a procedurilor de raportare;
(vi) transferarea fondurilor cãtre Agenţiile de implementare şi, acolo unde este cazul, cãtre O.P.C.P., în conformitate cu mecanismul stabilit prin acordul de finanţare;
(vii) participarea, alãturi de Comisie şi de Coordonatorul naţional al asistenţei, la un Comitet comun de monitorizare;
(viii) recuperarea fondurilor neutilizate de la AI/O.P.C.P. la încheierea Programului.
3&
Aspectele tehnice şi administrative ale implementarii unui program, inclusiv licitaţiile şi contractarea, vor fi integral în responsabilitatea Agenţiei de implementare, a O.P.C.P. sau a ministerului de resort/agenţiei implicate.
4&
Neîndeplinirea oricãreia dintre responsabilitãţile stabilite prin prezentul memorandum de înţelegere va conduce la rambursarea fondurilor PHARE cãtre Comisie.
ART. 4
Solicitarea de fonduri de la Comisie
1&
Un avans, reprezentând un procent din bugetul total prevãzut în memorandumul de finanţare care va fi gestionat în mod descentralizat, va fi transferat de Comisie cãtre Fondul Naţional dupã semnarea memorandumului de finanţare, cu condiţia ca prevederile art. 13 (Conturi bancare) sa fi fost îndeplinite. Avansul nu poate depãşi 20% din bugetul total al Programului.
2&
Valoarea avansului şi a realimentarilor ulterioare, precum şi momentele la care se face transferul acestora vor fi specificate în memorandumul de finanţare. În cazul în care totalul fondurilor aflate la dispoziţia Fondului Naţional, a O.P.C.P. şi a Agentiilor de implementare depãşeşte 10% din totalul bugetului în vigoare al Programului, care va fi gestionat în mod descentralizat, cererile de realimentare nu pot fi admise decât cu autorizare prealabilã din partea Comisiei.
3&
Cererea de acordare a unui avans sau a unei realimentari, care trebuie certificatã şi aprobatã de Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii, se înainteazã Comisiei pentru aprobare şi pentru efectuarea transferului. Cererea de realimentare trebuie sa fie însoţitã de:
(i) o declaraţie de cheltuieli, care indica suma cumulatã contractatã şi plãtitã, detaliatã pe subprograme, proiecte şi subproiecte (acolo unde este cazul), reflectand legatura dintre bugetul indicativ (prevãzut prin memorandumul de finanţare) şi cheltuielile şi plãţile efectiv realizate conform raportarii financiare prezentate de AI/O.P.C.P. De asemenea, trebuie anexat un tabel care sa reflecte legatura dintre AI/O.P.C.P. şi proiectul pe care aceasta/acesta îl gestioneazã/coordoneazã;
(ii) o raportare financiarã corespunzãtoare (Perseus), indicând contractele încheiate şi plãţile efectuate;
(iii) reconcilierea bancarã pentru conturile bancare deschise de FN şi AI/O.P.C.P. De asemenea, trebuie comunicatã dobanda acumulatã în aceste conturi bancare;
(iv) rapoarte de activitate, conform prevederilor art. 9;
(v) o declaraţie scrisã a RNAF, specificand ca informaţiile din cererea de realimentare sunt corecte şi ca implementarea asistenţei PHARE progreseaza satisfãcãtor şi în conformitate cu obiectivele stabilite prin memorandumul de finanţare.
4&
Imediat dupã încheierea perioadei de plati precizate în memorandumul de finanţare RNAF trebuie sa emita o declaraţie finala, însoţitã de documentaţia justificativã, care sa indice suma totalã contractatã şi plãtitã. De asemenea, trebuie anexatã reconcilierea bancarã finala, indicând soldurile existente în conturile bancare ale FN, AI/O.P.C.P.
5&
Comisia îşi rezerva dreptul de a solicita informaţii suplimentare pentru justificarea transferurilor de fonduri.
6&
În mod excepţional Responsabilul naţional cu autorizarea finanţãrii poate solicita un avans/realimentare mai mare de 20%, numai dacã previziunea fluxului de numerar, elaborata în baza listei cuprinzând contractele Agentiilor de implementare, demonstreaza ca necesarul fluxului de numerar pentru perioada urmãtoare depãşeşte 20% .
7&
Memorandumul de finanţare va cuprinde prevederi şi condiţii precise privind efectuarea transferurilor de fonduri.
8&
Fondul Naţional trebuie sa ţinã evidenta tuturor plãţilor în avans şi a realimentarilor primite în scopul implementarii fiecãrui program, subprogram, proiect şi, dacã este cazul, subproiect cu finanţare PHARE.
ART. 5
Realocarea fondurilor
1&
RNAF poate solicita o realocare de fonduri de la un subprogram la altul, în cadrul aceluiaşi memorandum de finanţare (ajustare de program), ca urmare a recomandarii fãcute de Comitetul comun de monitorizare. Realocarea devine efectivã numai în urma andosarii ei de cãtre Comisie, pe baza unei justificãri detaliate.
În cazul în care suma de realocat reprezintã mai puţin de 15% din valoarea memorandumului de finanţare şi nu se impune o modificare a obiectivelor stabilite prin memorandumul de finanţare respectiv, aceasta andosare este de competenta delegaţiei Comisiei. Urmãtoarea declaraţie de cheltuieli [art. 4&3 (i)] trebuie sa conţinã aceste realocari şi sa includã, anexat, o copie de pe andosare de cãtre delegaţia Comisiei.
2&
Dacã suma de realocat reprezintã mai puţin de 15%, dar realocarea impune o modificare a obiectivelor fata de cele stabilite prin memorandumul de finanţare respectiv, dacã realocarea propusã depãşeşte 15% sau dacã se elimina proiecte existente ori se includ proiecte noi implicând o modificare a obiectivelor stabilite prin memorandumul de finanţare respectiv, cererea de realocare trebuie înaintatã Comisiei pentru aprobare şi realocarea va face obiectul unei noi decizii a Comisiei.
3&
Dupã caz, RNAF poate solicita o realocare de fonduri de la un subproiect la altul, în cadrul aceluiaşi proiect, ca urmare a recomandarii fãcute de Subcomitetul de monitorizare. Aceasta realocare devine efectivã numai în urma andosarii ei de cãtre delegaţia Comisiei, pe baza unei justificãri detaliate. Dacã realocarea impune o modificare a obiectivelor fata de cele stabilite prin memorandumul de finanţare respectiv sau dacã se elimina subproiecte existente ori se includ subproiecte noi implicând o modificare a obiectivelor stabilite prin memorandumul de finanţare respectiv, cererea de realocare trebuie înaintatã Comisiei pentru aprobare. Urmãtoarea declaraţie de cheltuieli [art. 4&3 (i)] trebuie sa conţinã aceste realocari şi sa includã, anexat, o copie de pe andosare de cãtre delegaţia Comisiei.
ART. 6
Transferul fondurilor cãtre Agenţiile de implementare
1&
Transferul fondurilor cãtre Agenţiile de implementare şi, acolo unde este cazul, cãtre O.P.C.P. trebuie efectuat pe baza estimarii fluxurilor de numerar.
2&
AI trebuie sa înainteze cãtre Fondul Naţional cereri de transfer în concordanta cu necesitãţile sale, conform prevederilor acordului de finanţare respectiv. Prevederile acordului de finanţare vor înlocui, dacã este cazul, Memorandumul de înţelegere privind înfiinţarea O.P.C.P., semnat cu Comisia.
3&
Pe baza cererii şi a documentaţiei justificative, RNAF trebuie sa verifice nivelul plãţilor efectuate de AI din transa precedenta şi, dacã cererea este justificatã, RNAF trebuie sa aprobe transferul urmãtoarei transe de fonduri. AI trebuie sa efectueze plati numai în baza contractelor semnate.
4&
Fondul Naţional şi RNAF sunt deplin rãspunzãtori în fata Comisiei pentru efectuarea corespunzãtoare şi pe baza de informaţii corecte a transferurilor de fonduri.
5&
Acordul de finanţare care se încheie între Fondul Naţional şi AI/O.P.C.P. şi care se andoseaza de cãtre Comisie trebuie sa cuprindã prevederi detaliate referitoare la efectuarea transferurilor.
6&
Fondul Naţional trebuie sa ţinã evidenta tuturor transferurilor efectuate în scopul implementarii fiecãrui program, subprogram, proiect şi, dacã este cazul, subproiect, cu finanţare PHARE.
ART. 7
Plati
În cazul în care acţioneazã ca agent de plata pentru un proiect, Fondul Naţional trebuie sa efectueze plãţile cãtre contractori în baza cererilor înaintate de Autoritãţile de implementare (O.P.C.P./AI), în conformitate cu Manualul SID şi cu alte instrucţiuni emise de Comisie. Fondul Naţional are obligaţia de a raporta cãtre O.P.C.P./AI plãţile efectuate, pentru ca acestea sa înregistreze fãrã întârziere informaţiile necesare în sistemul Perseus.
ART. 8
Controlul financiar
1&
Autoritatea nationala de control financiar competenta va efectua un control financiar corespunzãtor al implementarii acordurilor de finanţare semnate cu fiecare AI şi, acolo unde este cazul, cu O.P.C.P. Un plan anual de audit şi un rezumat al rezultatelor auditurilor efectuate trebuie transmise Comisiei. Rapoartele de audit trebuie sa fie la dispoziţia Comisiei.
2&
Conturile şi operaţiunile tuturor structurilor de implementare relevante pot fi controlate periodic de cãtre un auditor independent, contractat de Comisie, fãrã a aduce prejudiciu responsabilitãţilor Comisiei şi ale Curţii Europene de Conturi, conform prevederilor din Condiţiile generale privind memorandumurile de finanţare, anexa la Acordul-cadru încheiat între România şi Comisie la 12 martie 1991.
ART. 9
Raportare
1&
RNAF are obligaţia de a asigura ca în cadrul FN (dupã caz, AI şi O.P.C.P.) sa funcţioneze un sistem viabil de raportare financiarã şi tehnica (Perseus, incluzând, printre altele, date referitoare la precalificari şi licitaţii) pentru toate fondurile PHARE, inclusiv pentru fondurile transferate cãtre Agenţiile de implementare şi, acolo unde este cazul, cãtre O.P.C.P.
2&
În plus, Fondul Naţional are obligaţia, conform art. 4&3 (iv), de a elabora rapoarte privind situaţia financiarã a programelor, planificarea licitaţiilor viitoare, evaluarile în cadrul licitaţiilor organizate şi atribuirea contractelor, modul de implementare a proiectelor, dificultãţile intampinate (dacã este cazul), perspectivele de viitor, precum şi orice alte informaţii necesare solicitate de Comisie. De asemenea, Fondul Naţional trebuie sa elaboreze rapoarte trimestriale referitoare la problematica mai sus menţionatã, în cazul în care Comisia solicita aceasta în completarea raportarii prevãzute la art. 4.
ART. 10
Personal
Beneficiarul trebuie sa furnizeze, pe cheltuiala proprie, resursele umane necesare pentru executarea corecta şi la timp a sarcinilor încredinţate Fondului Naţional.
ART. 11
Sediu, utilitãţi
Beneficiarul trebuie sa furnizeze, din resurse proprii, sediul necesar, mobilierul de birou şi celelalte utilitãţi pentru Fondul Naţional din cadrul Ministerului Finanţelor.
ART. 12
Costuri operationale ale Fondului Naţional
Costurile operationale ale Fondului Naţional trebuie suportate de cãtre Beneficiar.
ART. 13
Conturi bancare
1&
Pentru fiecare memorandum de finanţare Fondul Naţional trebuie sa deschidã un cont bancar la Banca Nationala a României sau un cont bancar garantat de Guvern. Acest cont bancar trebuie sa aibã subconturi din care fiecare AI/O.P.C.P. este abilitata/abilitat sa efectueze plati. În cazul în care acest sistem nu poate fi implementat, pot fi convenite aranjamente specifice între serviciile Comisiei şi Fondul Naţional. Contul trebuie sa fie, în principiu, purtãtor de dobanda.
2&
Valoarea dobânzii acumulate în conturile bancare trebuie comunicatã Comisiei cu ocazia transmiterii fiecãrei cereri de realimentare, precum şi la încheierea Programului. În baza unei propuneri primite de la RNAF, Comisia poate decide reinvestirea dobânzii în Program.
3&
Contul bancar trebuie operat în sistemul dublei semnãturi, fiind necesare semnatura RNAF şi a unui responsabil cu contabilitatea Programului.
4&
Fondul Naţional trebuie sa comunice Comisiei toate informaţiile relevante, referitoare la conturile Fondului Naţional, precum şi la toate celelalte conturi ale Agentiilor de implementare şi ale altor entitãţi cãtre care sunt transferate fonduri PHARE. Informaţiile relevante includ, printre altele, denumirea şi sediul bãncii, numãrul contului, numele titularului/titularilor de cont, rata dobânzii, precum şi orice alta informaţie pe care Comisia o considera necesarã.
ART. 14
Achiziţii
1&
Achiziţiile trebuie efectuate conform Manualului SID, asigurând accesul liber, concurenta loiala şi transparenta, conform prevederilor cuprinse în titlul IX al Reglementãrii financiare, aplicabilã bugetului general al Comunitãţii Europene, şi în reglementãrile PHARE.
2&
De la caz la caz, Comisia poate aproba derogarea de la regulile PHARE standard, dacã derogarea este prevãzutã în Reglementarea financiarã şi în Reglementarea PHARE şi dacã este specificatã în memorandumul de finanţare.
3&
Fondul Naţional trebuie sa asigure respectarea regulilor şi a procedurilor de achiziţii corespunzãtoare.
ART. 15
Monitorizare şi evaluare
1&
Beneficiarul trebuie sa înfiinţeze un Comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta trebuie sa fie compus din Coordonatorul naţional al asistenţei, RNAF şi un reprezentant al Comisiei. CCM se va reuni cel puţin o data pe an şi va analiza toate programele cu finanţare PHARE. CCM va evalua, pe baza rapoartelor de monitorizare, evoluţia programelor în ceea ce priveşte atingerea obiectivelor operationale ale aderãrii, stabilite prin memorandumul de finanţare. Dacã este necesar, CCM recomanda schimbarea prioritatilor şi/sau realocarea fondurilor PHARE, pentru a asigura îndeplinirea obiectivelor şi sarcinilor stabilite.
2&
În vederea monitorizarii programelor, CCM va numi un subcomitet de monitorizare. Acesta va fi format din Coordonatorul naţional al asistenţei, RNAF, Responsabilul cu autorizarea Programului din cadrul fiecãrei Agenţii de implementare şi un reprezentant al Comisiei. Pe baza rapoartelor întocmite pentru Responsabilul cu autorizarea Programului şi pentru Comisie, precum şi pe baza oricãror alte evaluãri relevante, subcomitetul va analiza în detaliu evoluţia înregistratã de fiecare program şi de componentele şi contractele sale, în conformitate cu Manualul SID, urmãrind, printre altele, relevanta şi calitatea proiectãrii, eficienta, eficacitatea şi impactul dorit. Subcomitetul va analiza, printre altele, rezultatele efective, comparativ cu cele planificate, rata implementarii şi contractãrii, fluxul financiar, structurile de gestionare a programelor şi proiectelor; va inainta recomandãri de ameliorare şi va lua mãsurile corective necesare în cazul în care, fãrã un motiv întemeiat, Agenţia de implementare nu întreprinde acţiunile impuse de aceste recomandãri. Subcomitetul va raporta CCM şi, înaintea întrunirii anuale a acestuia, va inainta un raport general detaliat cu privire la toate programele.
3&
Independent de rapoartele de monitorizare elaborate la cererea CCM, Comisia şi RNAF pot solicita, împreunã sau separat, un raport de evaluare independent, în orice stadiu al ciclului programului. Evaluarea va mãsura, de asemenea, impactul şi modul corespunzãtor de îndeplinire a obiectivelor. Pentru acest exerciţiu va fi utilizata Metodologia de evaluare a Comisiei, care oferã cadrul de abordare a tuturor problemelor-cheie ale procesului de evaluare, cum sunt: relevanta, proiectarea, eficienta, eficacitatea, utilitatea şi sustenabilitatea.
ART. 16
Contabilitate şi auditare
1&
Fondul Naţional trebuie sa opereze un sistem contabil în partida dubla sau un sistem contabil analitic care sa reflecte toate operaţiunile privind derularea contractelor, precum şi celelalte operaţiuni financiare referitoare la toate programele cu finanţare PHARE din România.
2&
Conturile şi operaţiunile tuturor structurilor de implementare relevante, inclusiv ale Fondului Naţional, pot fi verificate periodic de cãtre un auditor independent, contractat de Comisie, fãrã a aduce prejudiciu responsabilitãţilor Comisiei şi ale Curţii Europene de Conturi, conform prevederilor din Condiţiile generale privind memorandumurile de finanţare, anexa la Acordul-cadru încheiat între România şi Comisie la 12 martie 1991.
3&
Înregistrãrile scrise, referitoare la toate operaţiunile de gestionare financiarã, licitaţii şi contractare, trebuie arhivate pentru o perioada de 5 ani, calculatã de la data închiderii
Programului.
ART. 17
Soluţionarea neintelegerilor
1&
Orice neclaritate referitoare la executarea sau la interpretarea prezentului memorandum de înţelegere trebuie sa fie subiect al consultãrilor dintre Beneficiar şi Comisie, conducand, dacã este necesar, la un amendament la acesta.
2&
În cazul neîndeplinirii unei obligaţii prevãzute în prezentul memorandum de înţelegere sau în instrucţiunile referitoare la acesta, precum şi în cazul neluãrii, în timp util, a mãsurilor corective corespunzãtoare, Comisia poate suspenda finanţarea programelor implementate prin sistemul introdus de prezentul memorandum de înţelegere, în urma consultãrilor cu Beneficiarul, şi poate solicita rambursarea fondurilor PHARE.
3&
În cazul în care consultarile nu conduc la soluţionarea neintelegerilor pe cale amiabila, pãrţile pot recurge la arbitraj, conform prevederilor cuprinse în anexa B la Condiţiile generale privind memorandumurile de finanţare, anexa la Acordul-cadru încheiat între România şi Comisie la 12 martie 1991.
ART. 18
Dispoziţii finale
Prezentul memorandum de înţelegere poate fi modificat numai cu acordul scris al pãrţilor.
Prezentul memorandum de înţelegere intra în vigoare la data semnãrii lui de cãtre ambele pãrţi.
Semnat la Bruxelles la 20 octombrie 1998.



Pentru Guvernul României, Pentru Comunitatea Europeanã,
p. Ministrul finanţelor, Membru al Comisiei Europene,
Constantin Ene Hans van den Broek

Ministru delegat
pe lângã primul-ministru
pentru integrare europeanã,
Alexandru Herlea,


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016