Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MEMORANDUM DE INTELEGERE din 20 mai 1993  dintre Romania si Uniunea Europei Occidentale privind asistenta in aplicarea sanctiunilor pe Dunare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MEMORANDUM DE INTELEGERE din 20 mai 1993 dintre Romania si Uniunea Europei Occidentale privind asistenta in aplicarea sanctiunilor pe Dunare

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 128 din 15 iunie 1993

ART. 1
Mandat
1. In scopul de a contribui la reglementarea pasnica a conflictului din R. F. Iugoslavia (Serbia si Muntenegru) si de a da efect deplin, in ce priveste navigatia pe Dunare, rezolutiilor relevante ale Consiliului de Securitate al O.N.U. referitoare la sanctiunile O.N.U., statele membre ale Uniunii Europei Occidentale (U.E.O.) vor sprijini Romania prin mobilizarea eforturilor comune.
2. Actiunea lor se va baza pe rezolutiile relevante ale Consiliului de Securitate al O.N.U., in special rezolutiile 787 din 16 noiembrie 1992 si 820 din 17 aprilie 1993, in legatura cu rezolutiile 713 si 757, precum si in baza sprijinului C.S.C.E.
3. Obiectivul acestei cooperari consta in adoptarea masurilor necesare, cu respectarea deplina a suveranitatii Romaniei ca stat riveran, pentru a preveni si descuraja orice incalcare si pentru a fi sigure ca navigatia pe Dunare din orice sursa este in concordanta cu rezolutiile mentionate mai sus ale Consiliului de Securitate al O.N.U. Toate activitatile legate de aceasta se vor desfasura in deplina concordanta cu legislatia nationala si reglementarile din Romania. In indeplinirea atributiilor sale, personalul U.E.O. va actiona sub autoritatea generala a Romaniei, care are principala responsabilitate pentru asigurarea aplicarii stricte a rezolutiilor relevante ale Consiliului de Securitate al O.N.U. si pe baza de acord reciproc.
4. Sprijinul acordat Romaniei de catre statele membre ale U.E.O. va consta din vase de patrulare, personal adecvat si echipament necesar (denumite in continuare vase de patrulare U.E.O. si personal U.E.O.). Lista si marimea acestui aport vor fi determinate pentru fiecare stat intr-un document separat. Vasele de patrulare U.E.O. vor arbora drapelul Romaniei impreuna cu drapelul statului membru al U.E.O. caruia ii apartine vasul de patrulare, in concordanta cu practica internationala si legislatia nationala a Romaniei, si vor purta emblema de identificare a U.E.O.
5. Romania si statele membre ale U.E.O. isi vor furniza reciproc toate informatiile necesare si vor colabora in orice alt mod considerat necesar pentru indeplinirea obiectivelor misiunii mentionate mai sus, avind in vedere ca, in conformitate cu rezolutiile 787, paragraful 13, si 820, paragrafele 16 si 17, ale Consiliului de Securitate al O.N.U., statelor riverane le incumba responsabilitatea de a lua masurile necesare pentru a fi siguri ca navigatia pe Dunare este in concordanta cu rezolutiile 713, 757, 787 si 820.
6. Aceste masuri ar trebui aplicate in principiu fara utilizarea fortei si, cind folosirea fortei este necesara, in scopul de a opri navele si pentru a asigura respectarea rezolutiilor Consiliului de Securitate al O.N.U., ea ar trebui utilizata in proportie minima, in concordanta cu legile nationale si cu respectarea adecvata a necesitatii de a salvgarda vieti omenesti si de a se evita aducerea de pagube excesive ori ireparabile proprietatii.
ART. 2
Atributii
1. Actionind sub autoritatea Romaniei si impreuna cu oficialitatile acestei tari, personalul U.E.O. poate, in scopul operatiunilor obisnuite de control:
- sa solicite navelor si impingatoarelor/remorcherelor de barje (in continuare denumite vase) sa incetineasca, sa opreasca, sa ancoreze sau sa acosteze (ancorare si acostare doar in cazuri exceptionale, cind traficul de pe fluviu depaseste capacitatea de inspectie);
- sa urce la bordul navelor in scopuri de inspectie;
- sa verifice identitatea echipajului, documentele navei si conosamentele;
- sa inspecteze spatiile de depozitare, spatiile utilitare, tancurile, conteinerele;
- sa controleze spatiile de locuit;
- sa sigileze spatiile (de depozitare), spatiile acoperite etc.;
- sa pregateasca rapoarte (inclusiv fotografii) referitoare la inspectie;
- sa retina vasul pentru verificari ulterioare in cazul in care exista o puternica suspiciune ca au fost violate regulile O.N.U. privind sanctiunile;
- sa dea instructiuni navei de a se indrepta spre un port sau un loc de ancorare astfel incit autoritatile romane sa poata actiona in consecinta.
2. In scopul de a preveni incercarile de violare a sanctiunilor O.N.U., pe linga atributiile prevazute in paragraful 1, personalul U.E.O. poate sub autoritatea Romaniei si cu respectarea adecvata a necesitatii de a se salva vieti omenesti si de a se evita pagube excesive ori ireparabile aduse proprietatii:
- sa ordone navelor sa incetineasca si sa opreasca si, daca este necesar, sa ameninte cu folosirea fortei asupra proprietatii si persoanelor;
- sa oblige, cind este posibil, pe prezumtivul violator al sanctiunilor O.N.U., sa se deplaseze intr-un brat al fluviului;
- sa preia controlul asupra oricarei nave care incearca sa incalce sanctiunile O.N.U.;
- sa forteze pe cei care incalca sanctiunile O.N.U., sub conducerea oficialitatilor locale sau a echipajului pus la dispozitie de catre Romania, sa intre intr-un port ori sa ancoreze pe teritoriul Romaniei in scopul aplicarii sanctiunilor O.N.U.;
- sa sprijine oficialitatile din Romania in arestarea membrilor echipajului apartinind violatorilor sanctiunilor O.N.U. care opun o rezistenta activa.
ART. 3
Aranjamente de coordonare
1. Pentru a asigura cooperarea strinsa intre Romania si U.E.O. si a se coordona operatiunile intreprinse in fiecare dintre statele riverane care beneficiaza de acest tip de asistenta, se va crea un Centru de Sprijin si Coordonare pentru Dunare (C.S.C), care urmeaza sa-si aiba sediul la Calafat.
Centrul va fi compus din reprezentanti din Romania, reprezentanti ai statelor membre ale U.E.O., precum si din Bulgaria si Ungaria. Centrul va avea atributii de coordonare, informare si asigurare logistica pentru intreaga misiune din Romania si va servi drept punct central de contact cu:
- autoritatile nationale ale Romaniei;
- misiunile de asistenta in aplicarea sanctiunilor C.S.C.E./C.E.E. si coordonatorul lor;
- Natiunile Unite;
- capitalele statelor U.E.O. contributorii;
- Consiliul U.E.O.;
- zonele de control de pe Dunare, stabilite in amonte si in aval.
Centrul va fi, de asemenea, insarcinat sa:
- coordoneze fluxul de informatii intre zonele de control si organele U.E.O. si invers;
- serveasca drept autoritate centrala pentru sprijinul logistic al misiunii;
- serveasca drept cadru de convietuire mutuala a modului corespunzator de actiune, sub autoritatea generala a Romaniei, in special in situatii dificile legate de incalcarea sanctiunilor O.N.U.;
- anticipeze, cit mai devreme posibil, situatia navigatiei pe Dunare in toata regiunea, pe baza informatiilor referitoare la circulatia navelor, raportate de autoritatile nationale si/sau de catre misiunile C.S.C.E./C.E.E de asistenta in aplicarea sanctiunilor si de catre Comisia Dunarii.
2. Prin reprezentarea in Centrul de Sprijin si Coordonare pentru Dunare, autoritatile Romaniei, participind pe deplin la aplicarea sanctiunilor O.N.U., vor exercita controlul asupra masurilor aplicate in interiorul spatiului lor de suveranitate. Ele s-ar putea opune, in special, oricarei operatiuni care nu concorda cu legislatia nationala.
3. O zona de control se va stabili pe teritoriul Romaniei la Calafat, iar un centru suplimentar de verificare se va stabili la Galati. Acestea vor fi bazele pentru vasele de patrulare ale U.E.O., pentru echipajele acestora si personalul de inspectie si comanda si pentru facilitatile logistice.
4. Fiecare zona de control va opera continuu timp de 24 de ore, va fi condusa de un sef, ajutat de un adjunct si va avea la dispozitie:
- facilitati de comanda si coordonare;
- un numar de vase pentru supraveghere si pentru transportarea echipelor comune, inclusiv echipajul necesar;
- un numar suficient de echipe comune, compuse din personal din Romania si al U.E.O. si, daca este necesar, din membri ai echipelor misiunii C.S.C.E./C.E.E. de asistenta in aplicarea sanctiunilor;
- un centru de comunicatii, inclusiv operatorii necesari;
- facilitati de sprijin, inclusiv echipamentul necesar, materiale si personal aferent (de exemplu, pentru activitati de reparatii, transport etc.).
5. Zonele de control vor avea urmatoarele atributii:
- sa colecteze date privind navigatia din spatiul respectiv, prin intermediul autoritatilor locale, echipelor respective ale misiunii C.S.C.E./C.E.E. de asistenta in aplicarea sanctiunilor companiilor de navigatie, autoritatilor portuare etc.;
- sa efectueze operatiuni locale de recunoastere, utilizind mijloace proprii;
- sa desfasoare actiunile descrise in art. II, referitoare la intreaga navigatie catre si din teritoriul R.F.Iugoslavia (Serbia si Muntenegru);
- sa coopereze pe deplin si sa actioneze in comun cu autoritatile locale si cu echipele din zona ale misiunii C.S.C.E./C.E.E. de asistenta in aplicarea sanctiunilor;
- sa raporteze Centrului de Sprijin si Coordonare pentru Dunare toate datele privind navigatia si rezultatele activitatilor desfasurate, informind, totodata, si celelalte zone de control.
ART. 4
Statut
1. Autoritatile romane vor fi raspunzatoare pentru protectia deplina, siguranta si securitatea, pe teritoriul propriu, ale personalului U.E.O. si ale echipamentelor acestuia.
2. In scopul desfasurarii activitatilor specificate in acest memorandum, personalul U.E.O. va beneficia, impreuna cu vehiculele, navele si echipamentele sale, de o libertate neingradita de miscare. Personalul U.E.O. va respecta legile si reglementarile in vigoare in Romania.
3. Personalul U.E.O. ar putea folosi drumuri, poduri, canale si alte cai de navigatie, amenajari portuare si aeroporturi, fara plata de speze sau alte obligatii, inclusiv taxe de cheiaj.
4. Personalul U.E.O. va beneficia, pe durata misiunii, de privilegiile si imunitatile agentilor diplomatici, in conformitate cu prevederile Conventiei de la Viena asupra relatiilor diplomatice. Pentru personalul tehnic si administrativ, privilegiile si imunitatile vor fi cele cuvenite personalului similar, conform Conventiei de la Viena asupra relatiilor diplomatice. Personalul local va beneficia de un statut similar cu cel al personalului angajat pe plan local la ambasade.
5. Presedintia U.E.O. va remite Romaniei lista personalului U.E.O. de pe teritoriul sau si va informa acest stat asupra sosirii si, respectiv, plecarii planificate a personalului apartinind misiunii U.E.O.
6. Autoritatile Romaniei recunosc dreptul statelor membre ale U.E.O. de a importa, fara taxe vamale sau alte restrictii, orice echipamente, provizii, furnituri sau alte bunuri destinate folosirii exclusive si oficiale de catre misiunea U.E.O., precum si de a reexporta sau de a dispune in alt mod de aceste echipamente in masura in care acestea mai pot fi folosite, toate proviziile, furniturile si alte bunuri care nu au fost consumate, importate cu acest prilej. Daca aceste provizii, furnituri si alte bunuri neconsumate sint vindute pe teritoriul Romaniei, vinzarea va cadea sub incidenta reglementarilor vamale obisnuite.
7. Personalul U.E.O. se va abtine de la orice actiune sau activitate incompatibila cu mandatul stabilit prin acest memorandum de intelegere.
ART. 5
Echipament si logistica
1. Echipament
Reprezentantii U.E.O. vor avea asupra lor echipamentul normal necesar investigarii, colectarii de probe si documentari. De asemenea, ei ar putea purta arme individuale pentru propria protectie, care vor fi inregistrate in conformitate cu practica internationala pentru misiuni similare.
2. Comunicatii
Personalul U.E.O. are permisiunea de a stabili o retea proprie de comunicatii (inclusiv prin satelit, radiotelefon mobil sau portabil, telegraf, fax sau altele). Romania va aloca frecventele corespunzatoare, cit mai curind posibil dupa semnarea memorandumului de intelegere.
Autoritatile romane vor asigura reprezentantilor U.E.O. acces la echipamentul de telecomunicatii adecvat, pentru scopurile activitatii misiunii.
3. Furnituri
Furniturile si reparatiile vor fi controlate centralizat de la Centrul de Sprijin si Coordonare pentru Dunare. Furniturile vor fi colectate pe baza solicitarii zonelor de control. Intretinerea si reparatiile se vor desfasura centralizat la Centrul de Sprijin si Coordonare pentru Dunare si prin unitati mobile de reparatii. Pe cit posibil, se va face uz de infrastructura disponibila. Orice piese de schimb necesare se vor procura prin Centrul de Sprijin si Coordonare pentru Dunare.
4. Cazare
Autoritatile romane vor facilita si asigura, la preturi convenite, cazarea personalului U.E.O. pe teritoriul sau.
5. Tinuta si identificare
Intregul personal U.E.O. va purta uniforma nationala si va avea pasapoartele nationale, precum si documentele eliberate de Romania care certifica apartenenta la aceasta misiune. Ei se vor identifica ca membri ai misiunii U.E.O. prin semne distinctive adecvate, vizibile.
6. Asistenta medicala
Autoritatile romane vor facilita sprijin medical si tratament in spitalele locale, asigurarea medicala fiind realizata de catre tarile trimitatoare.
7. Spatii pentru birouri
Autoritatile romane vor pune la dispozitie spatii pentru birouri, facilitati de secretariat si de traducere, costul fiind impartit.
ART. 6
Asigurarea
1. Statele membre ale U.E.O. nu vor fi responsabile pentru orice pagube, pierderi sau vatamari care ar putea aparea in decursul indeplinirii atributiilor personalului, in conformitate cu acest memorandum de intelegere. Navele si vehiculele U.E.O. vor fi asigurate in concordanta cu legislatia nationala a statelor membre ale U.E.O. in care sint inregistrate.
2. Autoritatile romane vor compensa in intregime sau vor indemniza statele membre ale U.E.O. in legatura cu orice plingeri din partea unor persoane fizice sau juridice romane, ori ale altor persoane care cad sub jurisdictia acestei tari, impotriva misiunii U.E.O. sau a personalului sau, care decurg din/sau sint legate de activitatile misiunii U.E.O. ori ale personalului sau.
ART. 7
Durata
1. Acest memorandum va intra in vigoare prin aprobarea de catre toate partile, in conformitate cu procedurile lor interne, si va ramine in vigoare pina cind oricare dintre parti notifica celeilalte parti despre intentia de a inceta participarea la misiune. In acest caz, memorandumul de intelegere va inceta sa mai fie in vigoare la 15 zile dupa o astfel de notificare.
2. Statele membre ale U.E.O. vor incepe acordarea sprijinului descris in art. 1 si 2 cit mai curind posibil dupa aprobarea acestui memorandum de intelegere.
3. Romania si statele membre ale U.E.O. se vor consulta asupra oricarei probleme care ar putea aparea in legatura cu obiectivele si realizarea atributiilor misiunii, inclusiv examinarea unor aranjamente ulterioare.
ART. 8
Interpretare
Orice disputa referitoare la interpretarea ori aplicarea acestui memorandum de intelegere se va reglementa prin mijloace diplomatice.
Intocmit la Roma, la 20 mai 1993, in limbile romana, engleza si franceza, in trei exemplare egal autentice.

Pentru Guvernul Romaniei,
Teodor Viorel Melescanu

Inaltul reprezentant al Presedentiei
in exercitiu a Uniunii Europei Occidentale,
Beniamino Andreatta

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016