Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGEA Nr. 9 din 29 martie 1974 *** Republicata  privind controlul financiar preventiv    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGEA Nr. 9 din 29 martie 1974 *** Republicata privind controlul financiar preventiv

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 134 din 19 decembrie 1977
Republicarea s-a fãcut în temeiul art. III din Decretul Consiliului de Stat nr. 388 din 27 octombrie 1977 , publicat în B. Of. nr. 117 din 16 noiembrie 1977, s-a dat articolelor o noua numerotare şi s-a înlocuit denumirea de "comitete executive ale consiliilor populare", în cazurile cînd dispoziţiile legii se refereau şi la consiliile populare comunale şi orãşeneşti, cu "comitete sau birouri executive ale consiliilor populare".
Dezvoltarea şi diversificarea continua a economiei naţionale, în condiţiile largirii atribuţiilor şi competentelor cadrelor de decizie pe toate treptele organizatorice, impun respectarea riguroasã a legii, introducerea unui regim sever de economii, combaterea hotarita a risipei şi obţinerea unei eficiente sporite în utilizarea mijloacelor materiale şi bãneşti în toate sectoarele de activitate.
Oamenii muncii, desfasurindu-şi activitatea în unitãţile socialiste, în dubla lor calitate de proprietari ai mijloacelor de producţie şi producãtori de valori materiale, rãspund pentru gospodãrirea cu grija a patrimoniului încredinţat şi de îndeplinirea obligaţiilor ce le revin şi au datoria sa-şi aducã contribuţia la realizarea integrala şi la timp a tuturor sarcinilor unitãţii în care lucreazã, în condiţiile respectãrii stricte a legii şi ale obţinerii unei eficiente maxime.
Un rol important în realizarea acestor obiective revine controlului financiar preventiv, care trebuie sa fie astfel organizat încît sa poatã interveni operativ pentru preintimpinarea unor neajunsuri, înainte de a se produce efectele negative ale acestora, sa fie în mãsura sa identifice cauzele care le genereazã şi cãile pentru evitarea lor.
În exercitarea acestui control, sarcini de mare rãspundere revin conducãtorilor compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, respectiv contabilului şef, care împreunã cu ceilalţi membri ai organului colectiv de conducere trebuie sa asigure respectarea disciplinei financiare şi utilizarea cît mai economicoasa a mijloacelor materiale şi bãneşti.
Conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, respectiv contabilul şef, trebuie sa acţioneze hotãrît în direcţia respectãrii normelor legale şi a obţinerii unei eficiente maxime în procesul luãrii deciziilor.
Pentru îmbunãtãţirea şi perfecţionarea controlului financiar preventiv şi creşterea eficientei acestuia, Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
În Republica Socialistã România controlul financiar preventiv are rolul de a contribui la folosirea cu maximum de eficienta a resurselor materiale şi bãneşti, la întãrirea ordinii în minuirea fondurilor şi creşterea rãspunderii tuturor factorilor de decizie din unitãţile socialiste în angajarea şi efectuarea cheltuielilor.
Miniştrii, conducãtorii celorlalte organe centrale se stat, preşedinţii comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, directorii generali şi directorii de centrale, întreprinderi, instituţii de stat, celelalte cadre de conducere şi colectivele de munca au obligaţia sa asigure gospodãrirea cît mai economicoasa a mijloacelor materiale şi bãneşti şi sa respecte dispoziţiile legale care reglementeazã constituirea şi utilizarea lor, aparind în acest mod integritatea avutului obştesc.
Toţi cei care angajeazã, administreazã sau minuiesc mijloace materiale şi bãneşti poarta intreaga rãspundere pentru utilizarea lor raţionalã, cu maximum de eficienta.
ART. 2
Controlul financiar preventiv se organizeazã în mod unitar pe toate treptele organizatorice ale unitãţilor socialiste de stat, se exercita în cadrul compartimentului financiar-contabil şi urmãreşte respectarea stricta a legii în utilizarea fondurilor în conformitate cu prevederile planului, identificarea şi eliminarea cheltuielilor care nu sînt necesare, oportune şi economicoase, preintimpinarea oricãrei forme de risipa. Acest control se organizeazã şi la Ministerul Finanţelor şi bãnci, în vederea determinãrii folosirii rationale a fondurilor în unitãţile socialiste, prevenirii cheltuielilor nelegale şi neeconomicoase a fondurilor.
ART. 3
În îndeplinirea atribuţiilor lor organele însãrcinate cu exercitarea controlului financiar preventiv au obligaţia de a interveni operativ şi în mod hotãrît pentru preintimpinarea neajunsurilor din activitatea unitãţilor socialiste, înainte de a se produce efectele negative ale acestora, identificind cauzele care le genereazã şi cãile pentru evitarea lor.
Prin exercitarea acestui control în unitãţile socialiste vor fi oprite - înainte de efectuare - toate operaţiile care nu sînt legale, necesare, oportune sau economicoase, în faza de angajare şi de plata, respectiv de încasare, dupã caz.
Conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, respectiv contabilul şef, ca organ de specialitate, rãspunde şi în cadrul organelor de conducere colectivã de respectarea normelor legale în domeniul sau de activitate şi are obligaţia de a acţiona ferm pentru obţinerea unei eficiente maxime, înainte de luarea deciziilor.
Operaţiile supuse controlului financiar preventiv nu pot fi efectuate fãrã semnatura conducatorului compartimentului financiar-contabil, respectiv contabilului şef, în condiţiile prezentei legi.
ART. 4
Sînt supuse controlului financiar preventiv, în condiţiile prezentei legi, operaţiile din care deriva drepturi sau obligaţii patrimoniale pentru o unitate socialistã fata de alta unitate socialistã, ori fata de alte persoane juridice sau fata de persoane fizice, precum şi operaţiile prevãzute la art. 18 şi 19, ce se efectueazã de cãtre Ministerul Finanţelor şi bãnci.
ART. 5
Documentul prin care conducerea unitãţii socialiste îşi asuma o obligaţie cu caracter patrimonial, în numele şi pe seama unitãţii pe care o reprezintã, constituie actul de angajare al acelei operaţii.
Documentul prin care conducerea unitãţii socialiste dispune stingerea prin plata sau în orice alt mod a unei obligaţii asumate, pe baza de justificãri legal întocmite, reprezintã actul de efectuare a cheltuielii sau operatiei în cauza.
ART. 6
Controlul financiar preventiv se exercita de cãtre persoane anume împuternicite sa efectueze verificarea operaţiilor şi vizarea documentelor în care sînt consemnate.
Documentele se prezintã la controlul financiar preventiv de cãtre compartimentul în ale carei obligaţii de serviciu intra elaborarea acestora sau în care au loc operaţiile şi trebuie sa cuprindã elemente din care sa rezulte legalitatea, necesitatea, oportunitatea şi economicitatea utilizãrii mijloacelor materiale şi bãneşti.
ART. 7
Conducãtorii compartimentelor de specialitate, precum şi celelalte persoane din cadrul unitãţilor socialiste care întocmesc sau care participa la întocmirea documentelor pentru operaţiile ce se supun controlului financiar preventiv, rãspund de legalitatea, necesitatea, oportunitatea, economicitatea şi realitatea lor.
ART. 8
Miniştrii, conducãtorii celorlalte organe centrale de stat, preşedinţii comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, directorii generali şi directorii de centrale, întreprinderi şi instituţii de stat au obligaţia de a stabili prin regulamentele de organizare şi funcţionare pe care le elaboreazã, potrivit legii, atribuţiile şi rãspunderile ce revin fiecãrei persoane din cadrul unitãţilor socialiste care semneazã, întocmeşte sau care participa la întocmirea documentelor pentru operaţiile ce se supun controlului financiar preventiv, precum şi a celor care exercita acest control.
ART. 9
Operaţiile ce se supun controlului financiar preventiv nu pot fi aprobate şi executate dacã în prealabil nu s-a efectuat acest control asupra lor.
Documentele care cuprind operaţii supuse controlului financiar preventiv pentru care nu s-a acordat viza de cãtre persoanele împuternicite de a exercita acest control şi nu s-a dat aprobarea efectuãrii de cãtre organele competente, nu vor fi înregistrate în contabilitate, ci vor fi evidentiate distinct.
ART. 10
Controlul financiar preventiv nu poate fi exercitat de persoanele care prin natura muncii lor participa la actul sau operatia supusã acestui control.
Persoanelor cãrora, potrivit dispoziţiilor legale, nu li se poate incredinta gestionarea de valori materiale şi bãneşti, ori pentru care s-a stabilit prin hotãrîre judecãtoreascã definitiva ca nu au justificat dobindirea licita a unor bunuri sau valori, nu li se poate incredinta exercitarea controlului financiar preventiv.
Pentru unitãţile şi subunitatile dispersate, fãrã compartiment propriu sau organe financiar-contabile - sectoare, puncte de lucru, instituţii de stat cu activitate mai redusã şi altele de acest fel -, precum şi pentru situaţii specifice, controlul financiar preventiv se poate exercita şi de cãtre persoanele care prin natura muncii lor participa la actul sau operatia supusã controlului financiar preventiv, pe baza aprobãrii conducerii unitãţii ierarhic superioare.
ART. 11
Operaţiile privind miscarea valorilor materiale în cadrul unitãţii socialiste se fac pe propria rãspundere a sefilor compartimentelor sau a inlocuitorilor acestora, în care au loc operaţiile respective. Prin semnarea documentelor pentru aceste operaţii, şefii compartimentelor sau înlocuitorii lor confirma legalitatea, necesitatea, realitatea şi economicitatea lor.
Conducãtorii compartimentelor financiar-contabile, respectiv contabilii şefi, au dreptul sa verifice de la caz la caz operaţiile efectuate potrivit prezentului articol.
CAP. 2
Controlul financiar preventiv la întreprinderi, centrale, instituţii de stat, ministere, alte organe centrale de stat, şi comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare
ART. 12
Controlul financiar preventiv în întreprinderi, centrale, instituţii de stat, ministere, alte organe centrale de stat şi comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare se exercita, dupã caz, de cãtre conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile sau de cãtre contabilul şef.
Conducerile unitãţilor socialiste, în funcţie de volumul şi complexitatea operaţiilor, au dreptul sa aprobe, la propunerea conducãtorilor compartimentelor cu atribuţii financiar-contabile, respectiv a contabililor şefi, ca exercitarea controlului financiar preventiv sa se facã şi de alte persoane cu atribuţii financiar-contabile din cadrul unitãţii, împuternicite sa îndeplineascã aceasta sarcina pe lîngã celelalte atribuţii de serviciu sau în mod exclusiv.
ART. 13
Conducãtorii compartimentelor cu atribuţii financiar-contabile, respectiv contabilii şefi, în exercitarea controlului financiar preventiv şi a celorlalte atribuţii cu privire la organizarea şi desfãşurarea activitãţii financiare, rãspund de îndeplinirea, în conformitate cu dispoziţiile legale, a obligaţiilor în raporturile cu statul, cãtre unitãţile socialiste, cãtre alte persoane juridice şi persoane fizice şi de îndeplinirea atribuţiilor ce le revin pentru asigurarea pãstrãrii integritãţii avutului obştesc. Aceştia participa la acţiunile întreprinse în cadrul unitãţii, avînd drept scop creşterea eficientei activitãţii economice şi sociale, rãspund şi angajeazã unitatea prin semnatura lor alãturi de conducãtorii unitãţilor în toate operaţiile patrimoniale şi aduc la îndeplinire şi celelalte sarcini prevãzute de lege.
ART. 14
Se supun în mod obligatoriu controlului financiar preventiv la întreprinderi, centrale, instituţii de stat, ministere, celelalte organe centrale de stat şi comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare:
a) încheierea contractelor şi comenzilor interne pentru aprovizionare şi desfacere, a contractelor de comerţ exterior, precum şi a contractelor de executãri de lucrãri şi prestãri de servicii;
b) încasãrile reprezentind contravaloarea produselor livrate, serviciilor prestate şi lucrãrilor executate şi a altor drepturi ale unitãţii fata de persoane fizice sau juridice, în afarã unor încasãri de la populaţie pentru care ministerele şi celelalte organe centrale de stat vor stabili ca acestea sa fie supuse controlului ulterior;
c) plata, în lei şi valuta, privind aprovizionarea tehnico-materialã, executarea de lucrãri şi prestãri de servicii;
d) plata sumelor pentru munca prestatã şi a altor drepturi cuvenite persoanelor încadrate în munca, cu respectarea normelor legale, precum şi încadrarea în indicatorii planului de munca şi retribuire a muncii, cu respectarea normelor unitare de structura;
e) solicitarile de credite bancare şi cererile pentru deschiderea finanţãrii şi decontarea investiţiilor;
f) trecerea pe seama cheltuielilor sau a rezultatelor financiare, ori pe seama unor fonduri, potrivit dispoziţiilor legale, a pierderilor, a daunelor produse de calamitati ori a altor daune aduse unitãţilor socialiste, care nu s-au produs cu vinovãţie;
g) angajarea şi efectuarea plãţilor din creditele bugetare aprobate, precum şi din orice alte mijloace legal constituite la dispoziţia unitãţii;
h) repartizarea pe unitãţi subordonate şi pe activitãţi a fondurilor aprobate prin bugetul de stat şi a creditelor bugetare deschise;
i) virãrile de credite bugetare;
j) deblocarea unor sume din creditele bugetare rãmase neconsumate la finele trimestrelor I, II şi III;
k) stabilirea, potrivit dispoziţiilor legale, a nivelului preţurilor şi tarifelor propuse prin documentaţii;
l) transferurile de fonduri fixe.
La ministere, celelalte organe centrale de stat şi la comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare se supun controlului financiar preventiv şi dispoziţiile ori normele elaborate de acestea pentru unitãţile din subordine, atunci cînd prin mãsurile respective se angajeazã efectuarea de cheltuieli.
ART. 15
Documentele privind operaţiile din care deriva drepturi sau obligaţii patrimoniale ce se prezintã la controlul financiar preventiv vor fi însoţite de actele justificative corespunzãtoare şi semnate în prealabil de cãtre conducãtorul compartimentului de specialitate în care urmeazã sa se efectueze operatia respectiva.
Prin semnarea acestor documente conducãtorii compartimentelor de specialitate îşi asuma rãspunderea în legatura cu legalitatea, necesitatea, oportunitatea, economicitatea şi realitatea operaţiilor.
În cazul în care dispoziţiile legale prevãd avizarea operaţiilor de cãtre jurisconsult, documentele respective vor fi supuse controlului financiar preventiv împreunã cu avizul acestuia.
Organele însãrcinate cu exercitarea controlului financiar preventiv vor solicita avizul jurisconsultului ori de cîte ori considera ca necesitãţile o impun.
ART. 16
Persoanele care exercita controlul financiar preventiv au obligaţia sa refuze motivat, în scris, vizarea documentelor dacã operaţiile nu sînt legale, necesare, oportune şi economicoase, dupã ce au sesizat şi analizat în prealabil aceste cazuri cu conducãtorul unitãţii.
În situaţia în care persoanele care exercita controlul financiar preventiv pe baza de împuternicire nu sînt de acord cu efectuarea operaţiilor supuse controlului, refuzul de viza se da de cãtre conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, respectiv de cãtre contabilul şef, dupã ce a analizat aceste cazuri cu conducãtorul unitãţii.
ART. 17
În situaţia în care s-a refuzat viza de control financiar preventiv în faza de angajare sau de plata, dupã caz, conducãtorul unitãţii poate dispune, în scris, pe proprie rãspundere, efectuarea operatiei în cauza. În aceste cazuri se va proceda astfel:
a) cînd refuzul se da în faza de angajare a operatiei, conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, respectiv contabilul şef, este obligat sa încunoştiinţeze în termen de 2 zile, în scris:
- pe conducãtorul organului ierarhic superior şi inspectiile teritoriale financiare de stat ale Ministerului Finanţelor, dacã refuzul s-a produs la întreprinderi, centrale, comitete sau birouri executive ale consiliilor populare, cu excepţia celor judeţene sau al municipiului Bucureşti, sau la instituţii de stat, altele decît organele centrale de stat. Conducãtorul organului ierarhic superior, pe baza sesizarilor primite, are obligaţia ca în cel mult 15 zile sa cerceteze cele semnalate şi sa ia mãsurile prevãzute de dispoziţiile legale, incunostiintind despre aceasta organelor Ministerului Finanţelor;
- Ministerul Finanţelor, dacã refuzul s-a produs la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, care este obligat ca în termen de 15 zile sa cerceteze cele semnalate şi sa ia mãsurile prevãzute de dispoziţiile legale;
- Curtea Superioarã de Control Financiar, dacã refuzul s-a produs la ministere sau alte organe centrale de stat. Pe baza sesizarilor primite Curtea Superioarã de Control Financiar, în cel mult 15 zile, va cerceta cele semnalate şi va lua mãsurile prevãzute de dispoziţiile legale;
b) cînd refuzul se da în faza de plata, documentele se depun la unitatea bancarã ori la compartimentul care executa operatia, semnate de cãtre conducãtorul unitãţii în cauza şi cu menţiunea refuzului de viza. În aceste situaţii, conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, respectiv contabilul şef, este obligat sa încunoştiinţeze în termen de 2 zile, în scris, organele prevãzute la lit. a) de mai sus, dupã caz. Unitãţile bancare vor onora documentele respective de plata dupã efectuarea verificãrilor ce le revin ca sarcina potrivit normelor legale.
CAP. 3
Controlul financiar preventiv exercitat de Ministerul Finanţelor şi de bãnci
ART. 18
Ministerul Finanţelor exercita controlul financiar preventiv asupra operaţiilor privind acordarea fondurilor de la buget, solicitarea de virari de credite bugetare, precum şi asupra altor operaţii similare cu caracter financiar pe care le efectueazã în îndeplinirea atribuţiilor prevãzute în legea sa de organizare şi funcţionare şi în Legea finanţelor.
Atribuţii corespunzãtoare revin administraţiilor financiare, precum şi celorlalte organe financiar-contabile ale comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, pentru bugetele locale.
ART. 19
Banca Nationala a Republicii Socialiste România, Banca pentru Agricultura şi Industrie Alimentara, Banca de Investiţii şi Banca Romana de Comerţ Exterior asigura, la nivel central şi la nivelul unitãţilor teritoriale subordonate, exercitarea controlului financiar preventiv asupra operaţiilor de creditare, finanţare şi plati, în lei şi în valuta, privind activitatea de producţie, circulaţia mãrfurilor, investiţii, comerţ exterior şi alte acţiuni economice şi sociale, în condiţiile stabilite prin normele legale.
ART. 20
Ministrul finanţelor, guvernatorul Bãncii Naţionale a Republicii Socialiste România şi preşedinţii bãncilor specializate, fiecare pentru instituţia şi unitãţile subordonate, stabilesc, în cadrul normelor lor metodologice, modul de exercitare a controlului financiar preventiv asupra operaţiilor supuse acestui control.
Pentru administraţiile financiare şi celelalte organe financiar-contabile ale comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare operaţiile supuse controlului financiar preventiv şi competentele ce se acorda persoanelor care exercita acest control se stabilesc în cadrul normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
ART. 21
Ministerul Finanţelor, centralele bãncilor, precum şi unitãţile teritoriale subordonate acestora, în îndeplinirea atribuţiilor de control financiar preventiv, au obligaţia ca, în condiţiile prevãzute de art. 20, sa nu execute acele operaţii care nu sînt legale sau nu sînt eficiente.
ART. 22
Administraţiile financiare şi celelalte organe financiar-contabile ale comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare au obligaţia sa refuze motivat, în scris, vizarea documentelor, dacã operaţiile nu sînt legale sau nu sînt eficiente.
În situaţia în care s-a refuzat viza de control financiar preventiv, preşedintele comitetului sau biroului executiv al consiliului popular poate dispune în scris, pe proprie rãspundere, efectuarea operatiei în cauza. În acest caz, se va proceda dupã cum urmeazã:
a) organele financiar-contabile ale comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare comunale, orãşeneşti, municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti sînt obligate sa încunoştiinţeze, în scris, în termen de 2 zile, pe preşedintele comitetului executiv, al unitãţii administrativ-teritoriale ierarhic superioare, care are obligaţia sa cerceteze şi sa ia mãsuri corespunzãtoare în termen de 15 zile;
b) administraţiile financiare judeţene şi a municipiului Bucureşti au obligaţia sa încunoştiinţeze în scris, în termen de 2 zile, Ministerul Finanţelor, care va cerceta şi va lua mãsuri corespunzãtoare în termen de 15 zile.
CAP. 4
Atribuţiile Curţii Superioare de Control Financiar privind controlul financiar preventiv
ART. 23
Curtea Superioarã de Control Financiar orienteaza şi coordoneazã controlul financiar preventiv, asigurind unitatea de conceptie, de metoda şi de organizare a acestuia pe toate treptele organizatorice ale unitãţilor socialiste.
ART. 24
Curtea Superioarã de Control Financiar exercita, prin organele proprii de control, la ministere şi alte organe centrale de stat, controlul financiar preventiv asupra legalitãţii şi eficientei angajãrii şi efectuãrii de cheltuieli din fondurile ce se administreazã de cãtre aceste organe.
Ministerele şi celelalte organe centrale de stat, la care Curtea Superioarã de Control Financiar exercita controlul financiar preventiv, fondurile şi limitele valorice ale acestora, precum şi operaţiile asupra cãrora se efectueazã acest control, se stabilesc de curte, potrivit legii sale de organizare.
ART. 25
Documentele privind operaţiile ce se supun controlului financiar preventiv al organelor Curţii Superioare de Control Financiar se prezintã acestora semnate de conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile şi aprobate de cãtre cei în drept, cu excepţia operaţiilor ce se aproba de miniştrii şi conducãtorii celorlalte organe centrale de stat, pentru care documentele se supun controlului financiar preventiv al organelor curţii înainte de aprobarea lor.
ART. 26
Organele Curţii Superioare de Control Financiar care exercita controlul financiar preventiv la ministere şi alte organe centrale de stat au obligaţia sa refuze motivat, în scris, cu acordul biroului executiv al consiliului curţii, vizarea documentelor dacã operaţiile nu sînt legale sau nu sînt eficiente. În aceasta situaţie operaţiile nu pot fi executate.
În cazul refuzului de viza, ministrul sau conducãtorul organului central de stat se poate adresa Consiliului de Miniştri, care va hotãrî asupra efectuãrii operatiei, instiintind curtea despre aceasta.
Curtea Superioarã de Control Financiar va informa Consiliul de Stat asupra situaţiilor în care operaţiile au fost efectuate pe baza dispoziţiei Consiliului de Miniştri.
ART. 27
Curtea Superioarã de Control Financiar poate exercita prin organe proprii, la unele centrale, întreprinderi, instituţii de stat şi comitete executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, controlul financiar preventiv asupra legalitãţii şi eficientei angajãrii şi efectuãrii de cheltuieli din fondurile ce se administreazã de cãtre aceste unitãţi. Cu acordul prealabil al Ministerului Finanţelor şi al bãncilor, Curtea Superioarã de Control Financiar, pentru cazuri deosebite, poate imputernici în mod temporar organe ale acestora sa exercite controlul financiar preventiv.
Unitãţile la care Curtea Superioarã de Control Financiar exercita controlul financiar preventiv, potrivit prevederilor din alineatul precedent, fondurile şi limitele lor valorice, precum şi operaţiile asupra cãrora se efectueazã controlul, se stabilesc de curte, în funcţie de volumul şi importanta acestora, de neajunsurile şi abaterile semnalate.
ART. 28
Documentele privind operaţiile ce se supun controlului financiar preventiv al organelor proprii ale Curţii Superioare de Control Financiar, precum şi al celor împuternicite de curte, la centrale, întreprinderi, instituţii de stat şi comitete executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, se prezintã acestora semnate de conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile şi aprobate de cãtre cei în drept.
Documentele pentru operaţiile ce se aproba de preşedinţii comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti se supun controlului financiar preventiv al curţii înainte de aprobarea lor.
ART. 29
Organele proprii ale Curţii Superioare de Control Financiar, precum şi cele împuternicite de curte, care exercita controlul financiar preventiv la centrale, întreprinderi şi instituţii de stat, au obligaţia sa refuze motivat, în scris, vizarea documentelor dacã operaţiile nu sînt legale sau nu sînt eficiente. În aceasta situaţie operaţiile nu pot fi executate.
În cazul cînd conducãtorul centralei, întreprinderii sau instituţiei de stat nu este de acord cu refuzul de viza, acesta se adreseazã ministerului sau organului ierarhic superior, aplicindu-se prevederile art. 26 alin. 2 şi 3 în mod corespunzãtor.
ART. 30
Organele proprii ale Curţii Superioare de Control Financiar, precum şi cele împuternicite de cãtre curte, care exercita controlul financiar preventiv la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, au obligaţia sa refuze motivat, în scris, cu acordul biroului executiv al consiliului curţii, vizarea documentelor dacã operaţiile nu sînt legale sau nu sînt eficiente. În aceasta situaţie operaţiile nu pot fi executate.
În cazul refuzului de viza se aplica prevederile art. 26 alin. 2 şi 3.
ART. 31
Curtea Superioarã de Control Financiar elaboreazã norme metodologice* unitare privind desfãşurarea activitãţii de control financiar preventiv. Îndrumarea şi verificarea activitãţii de control financiar preventiv se asigura de Curtea Superioarã de Control Financiar, Ministerul Finanţelor, bãncile şi organele de control financiar intern, dupã caz.
Curtea Superioarã de Control Financiar şi Ministerul Finanţelor, împreunã cu ministerele şi celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, vor asigura instruirea şi verificarea periodicã a cunoştinţelor profesionale ale celor împuterniciţi sa exercite controlul financiar preventiv potrivit prevederilor prezentei legi.
*) Normele metodologice au fost publicate în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 53 din 5 aprilie 1974.
CAP. 5
Obligaţii, raspunderi şi sancţiuni
ART. 32
Miniştrii, conducãtorii celorlalte organe centrale de stat, preşedinţii comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare şi conducãtorii unitãţilor socialiste subordonate sînt obligaţi:
a) sa organizeze şi sa verifice modul de exercitare a controlului financiar preventiv la unitãţile proprii şi la cele subordonate, astfel încît acesta sa se efectueze în condiţiile stabilite prin prezenta lege;
b) sa stabileascã, potrivit prezentei legi, prin ordine sau decizii, persoanele care exercita controlul financiar preventiv, operaţiile şi documentele pe care trebuie sa le verifice;
c) sa ia, potrivit legii, mãsuri pentru punerea la dispoziţie a legislaţiei necesare exercitãrii controlului financiar preventiv şi cunoaşterii acesteia de cãtre personalul din subordine însãrcinat cu efectuarea controlului;
d) sa supunã dezbaterii, în cadrul organului de conducere colectivã, odatã cu analiza rezultatelor economico-financiare pe baza de bilanţ, şi activitatea de control financiar preventiv, stabilind mãsurile necesare pentru îmbunãtãţirea acestei activitãţi.
ART. 33
Încadrarea şi eliberarea din funcţie a conducãtorilor direcţiilor cu atribuţii financiar-contabile, a contabililor şefi, a celorlalte persoane care conduc activitãţi financiar-contabile, precum şi a directorilor administraţiilor financiare, se fac, potrivit normelor legale, cu acordul:
1. Ministerului Finanţelor, pentru:
a) conducãtorii direcţiilor cu atribuţii financiar-contabile din ministere, departamente, celelalte organe centrale de stat, Uniunea Centrala a Cooperativelor Meşteşugãreşti, Uniunea Centrala a Cooperativelor de Consum, precum şi din organizaţii centrale obşteşti. La ministerele, departamentele şi celelalte organe centrale la care conducerea activitãţii financiar-contabile este îndeplinitã de persoane avînd alta funcţie decît aceea de director, Ministerul Finanţelor împreunã cu ministerul sau organul central respectiv vor stabili funcţia pentru care se da acordul;
b) directorii administraţiilor financiare judeţene şi a municipiului Bucureşti;
c) contabilii şefi din centrale şi unitãţi asimilate acestora, din uniunile judeţene şi a municipiului Bucureşti ale cooperativelor meşteşugãreşti şi ale cooperativelor de consum;
a) contabilii şefi din întreprinderile de stat, de grad special şi din sectorul special.
2. Inspectiilor teritoriale financiare de stat, pentru:
a) contabilii şefi şi alte persoane care conduc activitatea financiar-contabila din întreprinderile, instituţiile de stat şi celelalte unitãţi cu personalitate juridicã subordonate direct ministerelor şi celorlalte organe centrale;
b) contabilii şefi şi alte persoane care conduc activitatea financiar-contabila din întreprinderile, instituţiile de stat şi celelalte unitãţi cu personalitate juridicã subordonate centralelor şi unitãţilor asimilate acestora, uniunilor judeţene şi a municipiului Bucureşti ale cooperativelor meşteşugãreşti şi ale cooperativelor de consum sau organizaţiile centrale obşteşti.
3. Administraţiilor financiare, pentru:
a) contabilii şefi şi alte persoane care conduc activitatea financiar-contabila din aparatul propriu şi din organele locale de specialitate ale comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti;
b) contabilii şefi şi alte persoane care conduc activitatea financiar-contabila din întreprinderile, instituţiile de stat şi celelalte unitãţi cu personalitate juridicã, de subordonare localã;
c) şefii circumscriptiilor financiare municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi contabilii şefi ai acestora;
d) şefii serviciilor financiare orãşeneşti şi contabilii şefi ai acestor servicii;
e) contabilii de la consiliile populare comunale.
Pentru exercitarea atribuţiilor prevãzute de lege în domeniul financiar-contabil, persoanele prevãzute la pct. 1, 2 şi 3 din prezentul articol vor primi, la încadrarea în funcţie, din partea ministrului finanţelor şi a ministrului sau conducatorului organului central ori a preşedintelui comitetului executiv al consiliului popular judeţean sau al municipiului Bucureşti în subordinea cãruia se afla unitatea în care urmeazã sa-şi desfãşoarã activitatea, o împuternicire scrisã.
ART. 34
Încadrarea şi eliberarea din funcţie a contabililor şefi şi altor persoane care conduc activitatea financiar-contabila din unitãţile economice şi bugetare aparţinînd Ministerului Apãrãrii Naţionale şi Ministerului de Interne se vor face cu acordul şefului compartimentului financiar-contabil din ministerul respectiv.
ART. 35
Încadrarea şi eliberarea din funcţie a contabililor şefi din cooperativele agricole de producţie şi din asociaţiile economice intercooperatiste se vor face cu acordul direcţiei generale pentru agricultura şi industrie alimentara, precum şi al sucursalei Bãncii pentru Agricultura şi Industrie Alimentara din judeţul respectiv.
ART. 36
Încadrarea şi eliberarea din funcţie a contabililor şefi din fabrici, uzine, exploatãri, secţii, santiere şi alte unitãţi fãrã personalitate juridicã se vor face la propunerea contabililor şefi ai întreprinderilor, centralelor sau unitãţilor cu personalitate juridicã în componenta cãrora funcţioneazã unitãţile fãrã personalitate juridicã.
Ministerul Finanţelor împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor stabili unitãţile fãrã personalitate juridicã la care încadrarea şi eliberarea din funcţie a contabililor şefi se vor face cu acordul inspectiilor teritoriale financiare de stat, în condiţiile prevãzute la art. 33 şi art. 38.
ART. 37
La instituţiile de stat ai cãror conducatori au calitatea de ordonatori terţiari de credite, la care exista un singur contabil încadrat cu program de munca redus sau retribuit pe baza de indemnizaţie fixa, încadrarea şi eliberarea din funcţie a contabilului se vor face la propunerea conducatorului compartimentului financiar-contabil al organului ierarhic superior.
ART. 38
Cererea pentru obţinerea acordului se înainteazã organelor competente sa-şi dea acordul de cãtre cei care, potrivit legii, au calitatea sa încadreze în funcţie persoana pentru care se solicita acordul. Cererea va fi însoţitã de referatul de personal, care va cuprinde şi aprecierea asupra activitãţii desfãşurate şi pregãtirii profesionale a persoanei în cauza, şi de extrasul de pe cazierul judiciar al acesteia.
Organele competente îşi vor da acordul în termen de cel mult 15 zile de la primirea cererii, dupã ce persoanele în cauza vor fi examinate de cãtre o comisie sub aspectul rezultatelor obţinute în activitate şi al nivelului pregãtirii profesionale. Din comisie fac parte delegaţi ai organelor competente sa-şi dea acordul şi ai celor solicitatoare.
Organele competente sa-şi dea acordul, atunci cînd constata ca activitatea persoanelor care conduc activitãţi financiar-contabile nu se desfãşoarã în condiţii satisfãcãtoare şi în conformitate cu dispoziţiile legale, sînt în drept sa retragã acordul dat la încadrarea acestora. Retragerea acordului atrage schimbarea din funcţie a persoanelor respective şi încetarea împuternicirii primite.
ART. 39
În lipsa conducãtorilor direcţiilor cu atribuţii financiar-contabile, a contabililor şefi, a celorlalte persoane care conduc activitãţi financiar-contabile, precum şi a directorilor administraţiilor financiare, toate atribuţiile acestora se exercita de cãtre inlocuitorul de drept sau, în lipsa acestuia, de persoana de specialitate desemnatã de organul de conducere colectivã a unitãţii, la propunerea conducatorului compartimentului cu atribuţii financiar-contabile.
ART. 40
Miniştrii, conducãtorii celorlalte organe centrale de stat, preşedinţii comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, directorii generali şi directorii de centrale, întreprinderi şi instituţii de stat, care nu asigura organizarea şi exercitarea corespunzãtoare a controlului financiar preventiv sau incalca în orice alt mod prevederile prezentei legi, rãspund, potrivit normelor legale, civil, material, disciplinar, administrativ sau penal, dupã caz.
ART. 41
Conducãtorii compartimentelor cu atribuţii financiar-contabile, respectiv contabilii şefi, ca organe de specialitate, care angajeazã unitãţile prin semnatura lor alãturi de conducãtorii acestora, rãspund civil, material, disciplinar, administrativ sau penal, dupã caz, de legalitatea operaţiilor patrimoniale din punct de vedere financiar.
Aceeaşi rãspundere revine şi celorlalte persoane din cadrul unitãţilor socialiste care nu exercita în mod corespunzãtor controlul financiar preventiv sau care incalca în orice alt mod prevederile prezentei legi.
ART. 42
Efectuarea sau aprobarea efectuãrii unei operaţii supuse controlului financiar preventiv, fãrã ca în prealabil documentele respective sa fi fost prezentate organului împuternicit sa exercite acest control, precum şi vizarea pentru control financiar preventiv a documentelor care conţin operaţii prin care se incalca reglementãrile în vigoare, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu amenda de la 2.000 la 10.000 lei.
ART. 43
Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 1.000 la 5.000 lei:
a) întocmirea şi prezentarea la controlul financiar preventiv a unor documente în care sînt consemnate operaţii fãrã baza legalã;
b) înregistrarea în contabilitate a documentelor privind operaţiile care, potrivit prezentei legi, sînt supuse controlului financiar preventiv, fãrã ca acestea sa poarte viza de control a persoanelor în drept şi aprobarea organelor competente;
c) vizarea pentru control financiar preventiv din culpa, a documentelor care conţin operaţii prin care se incalca reglementãrile în vigoare;
d) refuzarea vizei de control financiar preventiv pentru operaţiile legale;
e) neemiterea actelor administrative prevãzute la art. 32 lit. b);
f) nesesizarea organelor competente de cãtre conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, respectiv contabilul şef, în cazurile prevãzute la art. 17 şi 22 din prezenta lege;
g) semnarea de cãtre şefii compartimentelor sau de cãtre înlocuitorii acestora a documentelor privind miscarea valorilor materiale în cadrul organizaţiei socialiste prin încãlcarea dispoziţiilor legale.
Contravenţiile se constata şi sancţiunile se aplica de cãtre persoanele care exercita controlul financiar sau controlul bancar, fiecare în cadrul atribuţiilor lor de serviciu, potrivit dispoziţiilor legale cu privire la constatarea şi aplicarea sancţiunilor pentru contravenţiile la disciplina financiarã.
Contravenţia prevãzutã la lit. a) se constata şi sancţiunea se poate aplica acelora care se fac vinovaţi de sãvîrşirea ei şi de cãtre conducãtorul compartimentului cu atribuţii financiar-contabile, respectiv de cãtre contabilul şef din unitate.
În ceea ce priveşte contravenţiile constatate şi sancţiunile aplicate de cãtre personalul cu atribuţii de control al Curţii Superioare de Control Financiar, plingerile se adreseazã curţii şi se rezolva de cãtre colegiul de jurisdicţie al acesteia, hotãrîrile date în cauza fiind definitive şi executorii.
În ce priveşte contravenţia prevãzutã la lit. e) din prezentul articol, sãvîrşitã de ordonatorii principali de credite ai bugetului republican care sînt membri ai Consiliului de Miniştri, ceilalţi conducatori ai organelor centrale de stat aleşi de Marea Adunare Nationala, precum şi de ordonatorii principali de credite ai bugetelor judeţene şi al municipiului Bucureşti, constatarea se face de cãtre organul Curţii Superioare de Control Financiar, iar sancţiunea se aplica de cãtre preşedintele curţii.
În mãsura în care prezenta lege nu dispune, contravenţiilor prevãzute în prezentul articol le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 44
Dacã faptele prevãzute în art. 43 au fost sãvîrşite în astfel de condiţii, încît, potrivit legii penale, constituie infracţiuni, va fi sesizat organul de urmãrire penalã competent.
ART. 45
Curtea Superioarã de Control Financiar este în drept sa recomande îndepãrtarea din funcţie a conducãtorilor unitãţilor socialiste şi a persoanelor însãrcinate cu exercitarea controlului financiar preventiv vinovate de abateri grave în organizarea şi efectuarea acestui control, cu excepţia celor care deţin funcţii efective, celor numiţi de Preşedintele Republicii Socialiste România, de Consiliul de Stat sau de Consiliul de Miniştri. Aceasta mãsura urmeazã a fi adusã la îndeplinire de cãtre organele în drept, în condiţiile prevãzute de lege.
CAP. 6
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 46
Se recomanda organizaţiilor centrale cooperatiste şi celorlalte organizaţii centrale obşteşti sa stabileascã, cu consultarea Curţii Superioare de Control Financiar, reglementãri corespunzãtoare cu privire la organizarea şi funcţionarea controlului financiar preventiv asupra operaţiilor din care deriva drepturi sau obligaţii patrimoniale.
ART. 47
Prezenta lege intra în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România. Pe aceeaşi data se abroga:
- subalineatul 3 din art. 8 şi <>art. 10-15 inclusiv din Legea nr. 5/1970 privind gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, organizarea şi funcţionarea controlului financiar, publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 80 din 10 iulie 1970;
- pct. 20 şi 21 din art. 1, modificindu-se corespunzãtor lit. c) din <>art. 2, din H.C.M. nr. 68/1970 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele legale privind disciplina financiarã, impozitele, taxele şi primele de asigurare prin efectul legii, cu modificãrile ulterioare, republicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 13 din 1 februarie 1972;
- art. 1-7 şi anexa nr. 1 din <>H.C.M. nr. 1047/1970 cuprinzînd mãsuri pentru executarea <>Legii nr. 5/1970 privind gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, organizarea şi funcţionarea controlului financiar, cu modificãrile ulterioare, republicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 13 din 1 februarie 1972;
- precum şi orice alte dispoziţii contrare.
NOTA:
Potrivit prevederilor art. II din Decretul Consiliului de Stat nr. 388/1977 , Ministerul Finanţelor împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor lua mãsuri sa asigure, în termen de 12 luni de la data adoptãrii decretului sus-menţionat, examinarea din punct de vedere profesional a tuturor persoanelor care conduc activitãţi financiar-contabile.
Ministerul Finanţelor, inspectiile teritoriale financiare de stat, administraţiile financiare şi celelalte organe competente, dupã caz, îşi vor da acordul de menţinere în funcţie a persoanelor prevãzute la alineatul precedent în raport de rezultatele examinãrii. Odatã cu acordul, persoanele prevãzute la art. 33 pct. 1, 2 şi 3 din lege vor primi şi împuternicirea scrisã de a exercita atribuţiile prevãzute de lege în domeniul financiar-contabil.
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016