Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGEA nr. 82 din 24 decembrie 1991 (*republicata*)  contabilitatii nr. 82/1991*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGEA nr. 82 din 24 decembrie 1991 (*republicata*) contabilitatii nr. 82/1991*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 629 din 27 august 2002
-------
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Ordonanta Guvernului nr. 61/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 august 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 310/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, dându-se articolelor o noua numerotare.
<>Legea contabilitãţii nr. 82/1991 a mai fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 20 ianuarie 2000.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Societãţile comerciale, societãţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societãţile cooperatiste şi celelalte persoane juridice cu scop lucrativ au obligaţia sa organizeze şi sa conducã contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiarã, potrivit prezentei legi, şi contabilitatea de gestiune adaptatã la specificul activitãţii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi instituţiilor publice, asociaţiilor şi celorlalte persoane juridice cu şi fãrã scop lucrativ, precum şi persoanelor fizice autorizate sa desfãşoare activitãţi independente.
ART. 2
(1) Contabilitatea, ca activitate specializatã în mãsurarea, evaluarea, cunoaşterea, gestiunea şi controlul activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, precum şi a rezultatelor obţinute din activitatea persoanelor juridice şi fizice prevãzute la art. 1 trebuie sa asigure înregistrarea cronologicã şi sistematica, prelucrarea, publicarea şi pãstrarea informaţiilor cu privire la poziţia financiarã, performanta financiarã şi fluxurile de trezorerie, atât pentru cerinţele interne ale acestora, cat şi în relaţiile cu investitorii prezenţi şi potenţiali, creditorii financiari şi comerciali, clienţii, instituţiile publice şi alţi utilizatori.
(2) Contabilitatea instituţiilor publice asigura informaţii ordonatorilor de credite cu privire la execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli, patrimoniul aflat în administrare, precum şi pentru întocmirea contului general anual de execuţie a bugetului de stat, a contului anual de execuţie a bugetului asigurãrilor sociale de stat, fondurilor speciale, precum şi a conturilor anuale de execuţie ale bugetelor locale.
ART. 3
(1) Contabilitatea se tine în limba romana şi în moneda nationala.
(2) Contabilitatea operaţiunilor efectuate în valuta se tine atât în moneda nationala, cat şi în valuta, potrivit reglementãrilor elaborate în acest sens.
(3) Pentru necesitãţile proprii de informare, persoanele prevãzute la art. 1, cu excepţia instituţiilor publice, pot opta pentru întocmirea situaţiilor financiare şi într-o moneda stabilã.
ART. 4
(1) Ministerul Finanţelor Publice elaboreazã şi emite norme şi reglementãri în domeniul contabilitãţii, planul de conturi general, modelele situaţiilor financiare, registrelor şi formularelor comune privind activitatea financiarã şi contabila, normele metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora.
(2) Normele şi reglementãrile contabile pentru instituţiile de credit, unitãţile de asigurare-reasigurare, precum şi pentru unitãţile care opereazã pe piata de capital se elaboreazã şi se emit de Banca Nationala a României, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor şi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Elaborarea reglementãrilor prevãzute la alin. (1) şi (2) se face prin consultarea organismelor profesionale de profil.
ART. 5
(1) Persoanele prevãzute la art. 1 au obligaţia sa conducã contabilitatea în partida dubla şi sa întocmeascã situaţii financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane fizice şi juridice care pot tine contabilitatea în partida simpla, precum şi sistemul de raportare al acestora se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 6
(1) Orice operaţiune economico-financiarã efectuatã se consemneazã în momentul efectuãrii ei într-un document care sta la baza înregistrãrilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza înregistrãrilor în contabilitate angajeazã rãspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au înregistrat în contabilitate, dupã caz.
ART. 7
(1) Înregistrarea în contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achiziţie, de producţie sau la valoarea justa pentru alte intrari decât cele prin achiziţie sau producţie, dupã caz.
(2) Creanţele şi datoriile se înregistreazã în contabilitate la valoarea lor nominalã.
ART. 8
(1) Persoanele prevãzute la art. 1 au obligaţia sa efectueze inventarierea generalã a elementelor de activ şi de pasiv deţinute la începutul activitãţii, cel puţin o data pe an pe parcursul functionarii lor, în cazul fuziunii sau încetãrii activitãţii, precum şi în alte situaţii prevãzute de lege.
(2) Ministerul Finanţelor Publice poate aproba excepţii de la regula inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate în administrarea instituţiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite.
(3) Rezultatul inventarierii se înregistreazã în contabilitate potrivit reglementãrilor contabile elaborate în acest sens de cãtre Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 9
(1) Evaluarea elementelor deţinute cu ocazia inventarierii şi prezentarea acestora în situaţiile financiare anuale se fac potrivit normelor şi reglementãrilor contabile.
(2) Reevaluarea activelor imobilizate se face, cu excepţiile prevãzute de reglementãrile legale, la valoarea justa a acestora. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluãri efectuate, de regula, de evaluatori autorizaţi.
(3) Plusul sau minusul rezultat din reevaluare se recunoaşte în contabilitate potrivit reglementãrilor contabile elaborate în acest sens.
ART. 10
(1) Documentele oficiale de prezentare a situaţiei economico-financiare a persoanelor prevãzute la art. 1 sunt situaţiile financiare anuale, care trebuie sa ofere o imagine fidela a poziţiei financiare, performantei financiare, fluxurilor de trezorerie şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfasurata.
(2) Pentru instituţiile publice documentul oficial de prezentare a situaţiei patrimoniului aflat în administrarea statului şi a unitãţilor administrativ-teritoriale şi a execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli este situaţia financiarã trimestriala şi anuala.
(3) Societãţile comerciale care deţin participatii în capitalul altor societãţi comerciale, denumite în continuare societãţi comerciale de grup, vor întocmi şi vor prezenta şi situaţii financiare anuale consolidate, în conformitate cu reglementãrile specifice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice în acest scop.

CAP. 2
Organizarea şi conducerea contabilitãţii
ART. 11
(1) Rãspunderea pentru organizarea şi conducerea contabilitãţii la persoanele prevãzute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionãrii unitãţii respective.
(2) Persoanele prevãzute la art. 1 organizeazã şi conduc contabilitatea, de regula, în compartimente distincte, conduse de cãtre directorul economic, contabilul-şef sau alta persoana imputernicita sa îndeplineascã aceasta funcţie. Aceste persoane trebuie sa aibã studii economice superioare şi rãspund împreunã cu personalul din subordine de organizarea şi conducerea contabilitãţii, în condiţiile legii.
(3) Contabilitatea poate fi organizatã şi condusã pe baza de contracte de prestãri de servicii şi de persoane juridice autorizate sau de persoane fizice care au calitatea de expert contabil, respectiv contabil autorizat, care rãspund potrivit legii.
(4) Pentru persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizatã în compartimente distincte şi care nu au personal calificat încadrat, potrivit legii, sau contracte de prestãri de servicii în domeniul contabilitãţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, Ministerul Finanţelor Publice stabileşte, în funcţie de evoluţia inflaţiei şi de dezvoltarea profesiei, limite valorice privind nivelul cifrei de afaceri de la care exista obligaţia de a încheia contracte pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale, numai de cãtre persoane fizice sau juridice calificate, autorizate.
(5) Instituţiile publice la care contabilitatea nu este organizatã în compartimente distincte sau care nu au personal încadrat cu contract individual de munca, potrivit legii, pot încheia contracte de prestãri de servicii, pentru conducerea contabilitãţii şi întocmirea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale, cu societãţi comerciale de expertiza contabila sau cu persoane fizice autorizate, conform legii. Încheierea contractelor se face cu respectarea reglementãrilor privind achiziţiile publice de bunuri şi servicii. Plata serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinaţie.
ART. 12
Deţinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar şi alte drepturi şi obligaţii, precum şi efectuarea de operaţiuni economice, fãrã sa fie înregistrate în contabilitate, sunt interzise.
ART. 13
(1) Contabilitatea imobilizarilor se tine pe categorii şi pe fiecare obiect de evidenta.
(2) Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ şi valoric sau numai valoric, în condiţiile stabilite de reglementãrile legale.
ART. 14
Valoarea acţiunilor emise sau a altor titluri, precum şi vãrsãmintele efectuate în contul capitalului subscris se reflecta distinct în contabilitate.
ART. 15
Contabilitatea clienţilor şi furnizorilor, a celorlalte creanţe şi obligaţii se tine pe categorii, precum şi pe fiecare persoana fizica sau juridicã.
ART. 16
(1) Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupã natura sau destinaţia lor, dupã caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupã natura sau sursa lor, dupã caz.
(3) Contabilitatea veniturilor bugetare, fondurilor speciale şi veniturilor extrabugetare se tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare.
ART. 17
(1) Contabilitatea instituţiilor publice finanţate din credite bugetare, fonduri speciale şi venituri extrabugetare asigura înregistrarea plãţilor de casa şi a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finanţarea cheltuielilor în limita prevederilor din bugetele aprobate instituţiile publice au obligaţia organizãrii şi conducerii evidentei angajamentelor bugetare în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice în acest scop.
ART. 18
(1) În contabilitate profitul sau pierderea se stabileşte lunar, cumulat de la începutul anului.
(2) Rezultatul definitiv al exerciţiului financiar se stabileşte la închiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se înregistreazã în contabilitate pe destinatiile prevãzute de lege.
(4) Pierderea contabila se acoperã din profitul exerciţiului financiar şi cel reportat, din rezerve, capital social şi din alte resurse financiare proprii, potrivit hotãrârii adunãrii generale a actionarilor sau asociaţilor şi în conformitate cu metodologia emisã de Ministerul Finanţelor Publice.
(5) La instituţiile publice rezultatul execuţiei bugetare se stabileşte anual prin închiderea conturilor de cheltuieli efective şi a conturilor de surse din care au fost efectuate.

CAP. 3
Registrele de contabilitate
ART. 19
Registrele de contabilite obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar şi Cartea mare.
ART. 20
Registrele de contabilitate se utilizeazã în stricta concordanta cu destinaţia acestora şi se prezintã în mod ordonat şi astfel completate încât sa permitã, în orice moment, identificarea şi controlul operaţiunilor contabile efectuate.
ART. 21
Pentru verificarea înregistrãrii corecte în contabilitate a operaţiunilor efectuate, lunar se întocmeşte balanţa de verificare.
ART. 22
Persoanele prevãzute la art. 1 care utilizeazã sisteme informatice de prelucrare automatã a datelor au obligaţia sa asigure respectarea normelor contabile şi controlul datelor înregistrate în contabilitate, precum şi pãstrarea acestora pe suporturi tehnice.
ART. 23
Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor determinate de fuziunea, divizarea sau încetarea, potrivit legii, a activitãţii persoanelor prevãzute la art. 1 se face pe baza documentelor corespunzãtoare întocmite în asemenea situaţii.
ART. 24
Registrul-jurnal, Registrul-inventar şi Cartea mare, precum şi documentele justificative care stau la baza înregistrãrilor în contabilitatea financiarã se pãstreazã în arhiva persoanelor prevãzute la art. 1, timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul cãruia au fost întocmite, cu excepţia statelor de salarii, care se pãstreazã timp de 50 de ani.
ART. 25
În caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile se vor lua mãsuri de reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile de la constatare, potrivit reglementãrilor emise în acest scop.

CAP. 4
Situaţii financiare anuale
ART. 26
(1) Persoanele prevãzute la art. 1 au obligaţia sa întocmeascã situaţii financiare anuale, inclusiv în situaţia fuziunii, divizãrii sau încetãrii activitãţii acestora, în condiţiile legii.
(2) Pentru regiile autonome, societãţile comerciale şi societãţile/companiile naţionale în care statul deţine cel puţin 20% din capitalul social, precum şi pentru celelalte persoane juridice, Ministerul Finanţelor Publice poate stabili întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare şi la alte perioade decât anual, în cadrul exerciţiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplica Reglementãrile contabile armonizate cu directivele Comunitãţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice, situaţiile financiare anuale se compun din bilanţ, cont de profit şi pierdere, situaţia modificãrilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politici contabile şi note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru aplicarea reglementãrilor armonizate prevãzute la alin. (3) întocmesc situaţii financiare anuale simplificate, armonizate cu directivele europene, care se compun din bilanţ, cont de profit şi pierdere, politici contabile şi note explicative.
(5) Situaţiile financiare anuale, pentru toate celelalte persoane prevãzute la art. 1, cu excepţia celor menţionate la alin. (3) şi (4), se compun din bilanţ şi cont de profit şi pierdere.
(6) Societãţile comerciale încadrate prin reglementãri speciale în categoria microintreprinderilor aplica reguli contabile specifice, aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice. Situaţiile financiare anuale pentru microintreprinderi se compun din bilanţ şi cont de profit şi pierdere.
(7) Situaţiile financiare anuale sunt însoţite de raportul administratorilor.
(8) Instituţiile publice întocmesc situaţii financiare trimestriale şi anuale, care se compun din bilanţ, cont de execuţie bugetarã şi anexe.
(9) Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie, cu excepţia primului an de activitate, când acesta începe la data infiintarii, respectiv a înmatriculãrii, potrivit legii, a persoanelor prevãzute la art. 1.
(10) Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba ca exerciţiul financiar sa înceapã şi sa se încheie şi la alte date decât cele prevãzute la alin. (9).
(11) Întocmirea situaţiilor financiare anuale trebuie sa fie precedatã obligatoriu de inventarierea generalã a elementelor de activ şi de pasiv şi a celorlalte bunuri şi valori aflate în gestiune şi administrare, potrivit normelor emise în acest scop de Ministerul Finanţelor Publice.
(12) Eventualele erori constatate în contabilitate, dupã aprobarea şi depunerea situaţiilor financiare anuale, vor fi corectate în anul în care acestea se constata, potrivit reglementãrilor contabile date în aplicarea legii.
ART. 27
(1) Situaţiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevãzute la art. 26 alin. (3) sunt supuse auditului financiar, care se efectueazã de cãtre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii.
(2) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situaţiile financiare întocmite cu ocazia fuziunii, divizãrii sau încetãrii activitãţii persoanelor prevãzute la art. 26 alin. (3).
(3) Persoanele juridice prevãzute la art. 26 alin. (3) au obligaţia auditarii situaţiilor financiare anuale pe perioada premergãtoare aplicãrii reglementãrilor armonizate, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor Publice şi instituţiile prevãzute la art. 4 alin. (2), dupã caz.
(4) Persoanele juridice prevãzute la art. 26 alin. (4), (5) şi (6) nu au obligaţii legale privind auditarea situaţiilor financiare anuale.
ART. 28
(1) Situaţiile financiare anuale, dupã aprobare, se publica în condiţiile prevãzute de reglementãrile legale.
(2) Situaţiile financiare anuale se pãstreazã timp de 50 de ani.
(3) În caz de încetare a activitãţii persoanelor prevãzute la art. 1, situaţiile financiare anuale, precum şi registrele şi celelalte documente la care se referã art. 24 se predau la arhivele statului, în conformitate cu prevederile legale în materie.
ART. 29
(1) Pentru asigurarea informaţiilor destinate sistemului institutional al statului, un exemplar al situaţiilor financiare anuale se depune la direcţia generalã a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã cum urmeazã:
a) persoanele prevãzute la art. 26 alin. (3), în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;
b) persoanele prevãzute la art. 26 alin. (4), în termen de 90 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;
c) persoanele prevãzute la art. 26 alin. (5) şi (6), în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;
d) persoanele care, de la constituire, nu au desfãşurat activitate vor depune o declaraţie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.
(2) Instituţiile publice şi celelalte persoane juridice, ai cãror conducatori au calitatea de ordonator de credite, depun un exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale la organul ierarhic superior, la termenele stabilite de acesta.
(3) Ministerele, celelalte organe ale administraţiei publice centrale, autoritãţile publice şi unitãţile administrativ-teritoriale, ai cãror conducatori au calitatea de ordonator principal de credite, depun la Ministerul Finanţelor Publice un exemplar din situaţia financiarã trimestriala şi anuala, potrivit normelor şi la termenele stabilite de acesta.

CAP. 5
Contabilitatea trezoreriei statului şi a instituţiilor publice
ART. 30
(1) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeazã şi funcţioneazã pe principiul execuţiei de casa şi asigura înregistrarea operaţiunilor de încasãri şi plati în conturi de venituri şi cheltuieli deschise pe bugete, ordonatori de credite şi subdiviziunile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) În contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise şi repartizate şi pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele locale, precum şi conturi de disponibilitati din care se pot angaja şi efectua plati.
(3) Contabilitatea trezoreriei statului asigura informaţii cu privire la derularea execuţiei bugetare în condiţii de echilibru financiar, aprobatã anual prin lege pentru fiecare buget, precum şi în limita disponibilitãţilor aflate în conturi.
(4) În contabilitatea trezoreriei statului se reflecta, în conturi distincte, împrumuturile de stat interne şi externe primite pentru finanţarea deficitelor bugetare, precum şi pentru alte acţiuni prevãzute de lege, plasamentele financiare efectuate din contul curent general al trezoreriei statului, precum şi depozitele atrase de la instituţiile financiare şi de la persoane fizice.
(5) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeazã în cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi al unitãţilor sale subordonate şi cuprinde operaţiunile privind execuţia de casa a bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale; constituirea şi utilizarea veniturilor extrabugetare şi a fondurilor speciale; gestiunea datoriei publice interne şi externe, precum şi alte operaţiuni financiare efectuate în contul organelor administraţiei publice centrale şi locale.
(6) Organizarea şi conducerea contabilitãţii trezoreriei statului se efectueazã potrivit normelor emise de Ministerul Finanţelor Publice.
(7) Ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale, autoritãţile publice, precum şi instituţiile publice cu personalitate juridicã din subordinea acestora, ai cãror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeazã şi conduc contabilitatea veniturilor încasate şi a cheltuielilor efectuate, a veniturilor extrabugetare şi a fondurilor speciale, potrivit bugetului aprobat.
ART. 31
(1) Contabilitatea execuţiei bugetelor locale se organizeazã şi se conduce la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale, potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor Publice şi asigura înregistrarea operaţiunilor privind: drepturile constatate, veniturile încasate, cheltuielile efectuate în executarea bugetelor locale, precum şi obligaţiile cu termene legale de plata pana la data de 31 decembrie; evidenta subvenţiilor primite de la bugetul de stat şi de la celelalte bugete, precum şi a sumelor defalcate din bugetul de stat, potrivit legii; gestiunea datoriei publice locale interne şi externe; stabilirea rezultatului execuţiei bugetelor locale prin închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli.
(2) Unitãţile administrativ-teritoriale, instituţiile şi serviciile publice de subordonare localã, care au personalitate juridicã şi ai cãror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeazã şi conduc contabilitatea veniturilor încasate, a cheltuielilor efectuate şi a veniturilor extrabugetare, potrivit bugetului aprobat.
ART. 32
(1) Contabilitatea execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat se organizeazã şi se conduce în cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi al unitãţilor subordonate, potrivit normelor emise de Ministerul Finanţelor Publice şi asigura înregistrarea operaţiunilor privind: drepturile constatate, veniturile încasate, cheltuielile efectuate în executarea bugetului asigurãrilor sociale de stat, precum şi obligaţiile cu termene legale de plata pana la data de 31 decembrie; evidenta subvenţiilor primite de la bugetul de stat; stabilirea rezultatului execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat prin închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli.
(2) Instituţiile publice cu personalitate juridicã, finanţate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, ai cãror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeazã şi conduc contabilitatea veniturilor încasate şi a cheltuielilor efectuate, precum şi a veniturilor extrabugetare, potrivit bugetului aprobat.
ART. 33
(1) Ministerul Finanţelor Publice întocmeşte anual bilanţul instituţiilor publice.
(2) Obiectul principal al bilanţului instituţiilor publice îl constituie patrimoniul statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale, cuprinzând domeniul public şi cel privat, inclusiv solul, bogãţiile naturale, zacamintele şi alte bunuri cu potenţial economic, evaluate în expresie bãneascã, dupã metodologia stabilitã de fiecare minister, autoritate a administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz.
(3) Evidenta în unitãţi fizice sau valorice, dupã caz, a fondului funciar, fondului forestier, rezervelor de substanţe minerale utile şi a celorlalte resurse naturale ale solului şi subsolului se realizeazã de cãtre unitãţile care administreazã, exploateazã şi folosesc bunurile respective.
(4) La încheierea exerciţiului financiar, în contabilitatea trezoreriei statului se procedeazã la încheierea execuţiei bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor Publice, dupã cum urmeazã:
a) încheierea execuţiei bugetului de stat se efectueazã de cãtre unitãţile teritoriale ale trezoreriei statului;
b) încheierea execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã de cãtre unitãţile Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale;
c) încheierea execuţiei bugetelor locale se efectueazã de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale.
(5) Ministerul Finanţelor Publice întocmeşte trimestrial şi anual bilanţul general al trezoreriei statului, în structura stabilitã de acesta, care se aproba în condiţiile legii.
ART. 34
Bilanţul anual al instituţiilor publice, în structura stabilitã de Ministerul Finanţelor Publice, se prezintã Guvernului o data cu contul general anual de execuţie a bugetului de stat.

CAP. 6
Contravenţii şi infracţiuni
ART. 35
Constituie contravenţii la prevederile prezentei legi urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni:
1. deţinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar şi alte drepturi şi obligaţii, precum şi efectuarea de operaţiuni economice, fãrã sa fie înregistrate în contabilitate;
2. nerespectarea reglementãrilor emise de Ministerul Finanţelor Publice cu privire la:
a) utilizarea şi ţinerea registrelor de contabilitate;
b) întocmirea şi utilizarea documentelor justificative şi contabile pentru toate operaţiunile efectuate, înregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se referã, pãstrarea şi arhivarea acestora, precum şi reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea inventarierii;
d) întocmirea şi auditarea situaţiilor financiare anuale;
e) întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare periodice stabilite de Ministerul Finanţelor Publice;
f) nedepunerea declaraţiei din care sa rezulte ca persoanele prevãzute la art. 1 nu au desfãşurat activitate;
3. prezentarea de situaţii financiare care conţin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare.
ART. 36
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 35 pct. 1 se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevãzute la pct. 2 lit. c) şi d) se sancţioneazã cu amenda de la 4.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele prevãzute la pct. 2 lit. a) şi b), cu amenda de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea prevãzutã la pct. 2 lit. e), cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei, cea prevãzutã la pct. 3, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar cea prevãzutã la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei.
(2) Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, poate modifica nivelul amenzilor prevãzute la alin. (1) în funcţie de rata inflaţiei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de persoanele cu atribuţii de control financiar şi de alte persoane anume împuternicite de Ministerul Finanţelor Publice.
(4) Amenzile contravenţionale prevãzute la alin. (1) se suporta de persoanele vinovate.
(5) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 35 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor*).
-----------
*) <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 180/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002.
ART. 37
Efectuarea cu ştiinţa de înregistrãri inexacte, precum şi omisiunea cu ştiinţa a înregistrãrilor în contabilitate, având drept consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum şi a elementelor de activ şi de pasiv ce se reflecta în bilanţ, constituie infracţiunea de fals intelectual şi se pedepseşte conform legii.

CAP. 7
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 38
(1) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi Ministerul Finanţelor Publice va elabora normele şi reglementãrile contabile simplificate, armonizate cu directivele europene**).
(2) Ministerul Finanţelor Publice şi instituţiile prevãzute la art. 4 alin. (2) din prezenta lege vor elabora şi vor actualiza permanent reglementãrile contabile aplicabile persoanelor prevãzute la art. 1.
-----------
**) A se vedea <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 306/2002 pentru aprobarea Reglementãrilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 şi nr. 279 bis din 25 aprilie 2002, reglementãri care se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2003.
ART. 39
Ministerul Finanţelor Publice exercita controlul asupra modului în care se aplica prevederile prezentei legi.
ART. 40
Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 ianuarie 1992*).
------------
*) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.
ART. 41
Prevederile prezentei legi se aplica şi subunitatilor fãrã personalitate juridicã, cu sediul în strãinãtate, ce aparţin persoanelor prevãzute la art. 1, cu sediul sau domiciliul în România, cat şi subunitatilor cu sediul în România, ce aparţin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul în strãinãtate.
ART. 42
(1) Pentru asigurarea cadrului organizatoric de consultare şi analiza în procesul de elaborare a normelor şi reglementãrilor din domeniul contabilitãţii, se reorganizeazã Colegiul Consultativ al Contabilitãţii, care funcţioneazã pe lângã Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Modul de organizare, atribuţiile şi sursele de finanţare a cheltuielilor se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Colegiului Consultativ al Contabilitãţii, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 43
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga:
- <>Decretul nr. 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor şi evidentelor cu conţinut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat în Buletinul Oficial nr. 22 din 4 august 1956;
- <>Hotãrârea nr. 1.885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea şi conducerea contabilitãţii, atribuţiile şi rãspunderile conducatorului compartimentului financiar-contabil, publicatã în Buletinul Oficial nr. 156 din 29 decembrie 1970;
- <>Hotãrârea nr. 1.533/1973 privind formularele cu regim special, publicatã în Buletinul Oficial nr. 189 din 2 decembrie 1973;
- Hotãrârea nr. 1.116/1975 privind îmbunãtãţirea analizei pe baza de bilanţ, creşterea operativitatii şi calitãţii informaţiilor cu privire la rezultatele economico-financiare ale unitãţilor socialiste de stat, publicatã în Buletinul Oficial nr. 127 din 5 decembrie 1975;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 252/1996 privind regimul diferenţelor de curs valutar aferente capitalului social în devize şi alte operaţiuni aplicabile începând cu bilanţul contabil cu termen de depunere pana la 15 aprilie 1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 483/1996 privind prestarea serviciilor în domeniul contabilitãţii, verificarea şi certificarea bilanţului contabil în baza prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu modificãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 22/1998 privind unele mãsuri pentru reflectarea în contabilitatea agenţilor economici a unor operaţiuni economico-financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 29 ianuarie 1998;
- orice alte dispoziţii contrare prevederilor prezentei legi**).
---------
**) Liniutele 5-7 ale <>art. 43 au fost introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , aprobatã cu modificãri şi completari prin <>Legea nr. 310/2002 .
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016