Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGEA nr. 40 din 18 decembrie 1990  privind organizarea si functionarea Ministerului de Interne    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGEA nr. 40 din 18 decembrie 1990 privind organizarea si functionarea Ministerului de Interne

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 146 DIN 18/12/90
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Ministerul de Interne este organul central al puterii executive care exercita, în conformitate cu legea, atribuţiile ce îi revin cu privire la respectarea ordinii publice, apãrarea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor, a avutului public şi privat, prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, contribuind prin aceasta la realizarea unei societãţi democratice în România, la apãrarea independentei, suveranitãţii naţionale şi integritãţii teritoriale.
ART. 2
Ministerul de Interne asigura, în activitatea sa, aplicarea legilor, decretelor, hotãrîrilor guvernului, precum şi a hotãrîrilor Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii.
Ministrul de interne rãspunde de intreaga activitate pe care o desfãşoarã ministerul în fata guvernului, precum şi, în calitate de membru al guvernului, în fata parlamentului.
ART. 3
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul de Interne colaboreazã cu ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale puterii executive, cu unitãţile economice, sociale şi alte organizaţii şi se sprijinã pe concursul larg al populaţiei.

CAP. 2
Organizarea Ministerului de Interne

ART. 4
Din Ministerul de Interne fac parte: poliţia, trupele de jandarmi, trupele de pompieri, unitãţile de paşapoarte, controlul trecerii frontierei şi evidenta strãinilor, precum şi arhivele statului.
ART. 5
Ministerul de Interne are în structura organizatoricã departamente, comandamente de arma, direcţii generale, direcţii, servicii şi unitãţi asimilate acestora, stabilite prin hotãrîre a guvernului.
ART. 6
În cadrul Ministerului de Interne se organizeazã şi funcţioneazã, potrivit legii, Consiliul tehnico-economic, Consiliul de inzestrare, Consiliul învãţãmîntului militar, Comisia pentru informatica, Comisia ştiinţificã pentru probleme arhivistice şi Oficiul de informare şi documentare.
ART. 7
Ministerul de Interne poate avea în subordine regii autonome, cluburi şi asociaţii sportive, cu personalitate juridicã.
ART. 8
Personalul Ministerului de Interne se compune din militari şi salariaţi civili.
Numãrul posturilor de ofiţeri, maiştri militari, subofiteri, militari în termen şi salariaţi civili, în timp de pace şi la mobilizare, se stabileşte prin hotãrîre a guvernului.
ART. 9
Ministerul de Interne utilizeazã un parc propriu de autovehicule pentru aparatul central şi unitãţile teritoriale, care se stabileşte prin tabelele de inzestrare ale unitãţilor, aprobate de cãtre ministrul de interne.
ART. 10
Încadrarea, atribuţiile, dotarea, normele de funcţionare şi structura organizatoricã a unitãţilor Ministerului de Interne se aproba de cãtre ministrul de interne.
ART. 11
Atribuţiile unitãţilor centrale şi teritoriale ale Ministerului de Interne se stabilesc prin regulamente de organizare şi funcţionare.
Regulamentele de organizare şi funcţionare ale unitãţilor centrale se aproba de cãtre ministrul de interne, iar cele ale unitãţilor teritoriale, de cãtre secretarul de stat care le coordoneazã activitatea.

CAP. 3
Conducerea Ministerului de Interne

ART. 12
Conducerea Ministerului de Interne se exercita de cãtre ministru. Pe lîngã ministru funcţioneazã colegiul ministerului ca organ consultativ.
ART. 13
Ministrul de interne conduce intreaga activitate a ministerului şi îl reprezintã în raporturile cu guvernul, cu celelalte ministere, alte organe de stat şi organizaţii din ţara, precum şi cu organismele similare din alte tari. Ministrul angajeazã ministerul în raporturile cu persoanele juridice şi fizice. În acest scop poate da şi împuterniciri de reprezentare altor cadre din subordine.
În aplicarea prevederilor legale, ministrul de interne emite ordine, regulamente şi instrucţiuni.
ART. 14
Colegiul Ministerului de Interne se compune din: secretarii de stat, comandantii sau şefii unor compartimente de arma, direcţii generale, direcţii, servicii şi altor unitãţi asimilate acestora, şeful Serviciului juridic şi conducãtorii altor unitãţi din subordinea ministerului.
Componenta colegiului ministerului se stabileşte de cãtre ministrul de interne.
Colegiul ministerului se întruneşte o data pe luna sau ori de cîte ori este nevoie, sub preşedinţia ministrului de interne, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului şi adopta recomandãri prin votul a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul total al membrilor prezenţi.
Ministrul de interne poate stabili mãsuri obligatorii pentru domeniul de competenta al ministerului, cu sau fãrã consultarea colegiului ministerului.
Recomandãrile colegiului ministerului, care nu se concretizeazã în ordine, se pot aduce la cunostinta celor interesaţi prin circulare numai cu acordul ministrului de interne.
ART. 15
Modul de organizare şi funcţionare, precum şi atribuţiile colegiului ministerului, se stabilesc prin regulament aprobat de cãtre ministrul de interne.
ART. 16
În cadrul Departamentului poliţiei, comandamentelor de arma şi Direcţiei generale pentru paşapoarte, controlul trecerii frontierei şi evidenta strãinilor se organizeazã şi funcţioneazã consilii militare, ca organe consultative ale comandantilor sau sefilor acestor unitãţi, care adopta recomandãri asupra principalelor probleme din domeniul lor de activitate.
Componenta consiliilor militare, precum şi regulamentele de organizare şi funcţionare ale acestora, se aproba de cãtre ministrul de interne.

CAP. 4
Atribuţiile Ministerului de Interne

ART. 17
Ministerul de Interne are urmãtoarele atribuţii principale:
I. Atribuţii privind asigurarea respectãrii legilor, a ordinii şi liniştii publice:
a) stabileşte, potrivit legii, mãsuri pentru apãrarea vieţii, integritãţii corporale şi libertãţii persoanelor, avutului public şi privat, celorlalte drepturi şi interese legitime ale cetãţenilor, grupãrilor sociale şi ale statului;
b) organizeazã, controleazã şi indruma activitatea de asigurare şi menţinere a ordinii publice şi respectarea regulilor de convieţuire socialã;
c) conduce şi coordoneazã activitatea unitãţilor de poliţie şi a celor de jandarmi din subordine care, direct sau în cooperare cu alte forte legitime ale statului, participa la combaterea manifestãrilor de violenta şi la restabilirea ordinii publice;
d) stabileşte mãsurile necesare, potrivit sarcinilor ce-i revin prin lege, cu privire la asigurarea desfãşurãrii normale a adunãrilor şi manifestãrilor publice;
e) indruma şi coordoneazã organizarea şi funcţionarea pazei bunurilor şi organizeazã paza obiectivelor de importanta deosebita, date în competenta, potrivit legii;
f) organizeazã activitatea ce se desfãşoarã prin mijloace specifice pentru cunoaşterea, prevenirea şi combaterea faptelor ilicite ale persoanelor despre care exista date sau indicii ca se pregãtesc sa savirseasca ori au savirsit infracţiuni;
g) controleazã şi indruma activitãţile desfãşurate, potrivit competentei stabilite prin lege, pentru constatarea şi efectuarea cercetãrilor în legatura cu sãvîrşirea unor fapte prevãzute de legea penalã, pentru probarea acestora, urmãrirea, prinderea şi tragerea la rãspundere a infractorilor de cãtre instanţele judecãtoreşti, precum şi efectuarea investigatiilor, constatãrilor tehnico-ştiinţifice şi altor activitãţi specifice;
h) supravegheazã modul de funcţionare a locurilor de reţinere şi arest preventiv organizate în cadrul poliţiei;
i) controleazã şi indruma activitãţile specifice de poliţie în domeniul transporturilor feroviare, navale şi aeriene;
j) exercita controlul privind regimul armelor, muniţiilor şi materiilor explozive, ale produselor şi substanţelor toxice, radioactive şi stupefiante;
k) organizeazã supravegherea şi controlul circulaţiei rutiere, ţinerea evidentei conducãtorilor de autovehicule şi autovehiculelor, în afarã cazurilor exceptate prin lege; colaboreazã cu alte organe de stat pentru îmbunãtãţirea organizãrii şi sistematizãrii traficului, asigurarea stãrii tehnice a autovehiculelor, perfecţionarea pregãtirii conducãtorilor auto şi educarea rutiera a participanţilor la circulaţie;
l) asigura ţinerea evidentei populaţiei şi eliberarea actelor de identitate cetãţenilor romani, precum şi, în condiţiile prevãzute de lege, strãinilor care domiciliazã ori au resedinta în România;
m) indruma şi controleazã activitatea de organizare, în condiţiile legii, a cazierului judiciar, pentru ţinerea evidentei persoanelor condamnate ori impotriva cãrora s-au luat mãsuri cu caracter penal;
n) stabileşte mãsuri pentru insotirea trenurilor specializate şi executarea serviciului de paza şi ordine în gãri, triaje de cale feratã, aerogãri şi porturi;
o) asigura mãsurile de paza şi apãrare a localurilor misiunilor diplomatice şi a unor agenţii şi reprezentante economice strãine;
p) coordoneazã activitatea unitãţilor din subordine care participa la prevenirea, neutralizarea şi lichidarea actelor elementelor teroriste şi de diversiune pe teritoriul României;
r) coordoneazã acţiunile unitãţilor de poliţie, de jandarmi şi de pompieri din subordine, care participa, în cooperare cu trupe ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, unitãţi de apãrare civilã şi alte organe prevãzute de lege, la activitãţile de salvare şi evacuare a persoanelor şi bunurilor periclitate de incendii, explozii, avarii, accidente, epidemii, calamitati naturale şi catastrofe, precum şi de limitare şi inlaturare a urmãrilor provocate de astfel de evenimente.
II. Atribuţii privind prevenirea şi stingerea incendiilor:
a) exercita, prin organele sale specializate, controlul şi coordonarea, pe întreg teritoriul României, asupra modului de aplicare a prevederilor legale privind prevenirea şi stingerea incendiilor şi acordarea asistenţei tehnice de specialitate în acest domeniu;
b) asigura organizarea interventiilor pompierilor militari şi coordonarea acţiunilor forţelor şi mijloacelor care participa la stingerea incendiilor;
c) prin organele sale competente, potrivit legii, asigura emiterea normelor generale de prevenire şi stingere a incendiilor; acestea îşi dau acordul la normele specifice elaborate de ministere, departamente de ramura, prefecturi şi Primãria municipiului Bucureşti;
d) exercita, prin organele sale specializate, îndrumarea şi controlul modului de organizare şi desfãşurare a activitãţii comisiilor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor şi a formatiilor civile de pompieri, constituite potrivit legii, precum şi a cadrelor tehnice ce desfãşoarã activitãţi de protecţie impotriva incendiilor;
e) asigura avizarea proiectãrii, omologãrii şi fabricãrii mijloacelor tehnice destinate prevenirii şi stingerii incendiilor;
f) organizeazã eliberarea, în condiţiile legii, a avizelor de prevenire şi stingere a incendiilor.
III. Atribuţii privind activitatea de paşapoarte, controlul trecerii frontierei şi evidenta strãinilor:
a) organizeazã şi asigura activitatea de eliberare a actelor de trecere a frontierei de stat a României, în conformitate cu prevederile legii, tratatelor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte;
b) organizeazã controlul documentelor de trecere a frontierei de stat a României de cãtre persoane şi orice fel de mijloace de transport în punctele de control pentru trecerea frontierei;
c) organizeazã, indruma şi controleazã ţinerea evidentei strãinilor aflaţi pe teritoriul României şi eliberarea documentelor care certifica identitatea celor domiciliaţi în ţara şi, în cazurile determinate de lege, a celor cu resedinta în România.
IV. Atribuţii cu privire la arhivele statului:
a) organizeazã, indruma şi controleazã, în condiţiile prevãzute de lege, activitatea privind constituirea, evidenta, selecţionarea, pãstrarea, conservarea şi folosirea documentelor din Fondul arhivistic naţional;
b) asigura avizarea, potrivit legii, a instrucţiunilor şi normelor tehnice privind desfãşurarea în mod unitar a activitãţii arhivistice; indruma şi controleazã aplicarea acestora;
c) organizeazã preluarea de la persoanele juridice şi fizice, potrivit legii, a documentelor care se pãstreazã permanent; asigura conservarea şi protecţia acestora prin mãsuri de paza şi siguranta adecvate, precum şi restaurarea celor deteriorate; stabileşte mãsuri pentru constituirea unui fond de asigurare pe baza de microfilme şi alte forme de reproducere pentru documentele de importanta deosebita;
d) asigura constituirea şi dezvoltarea bãncii de date şi informaţii a arhivelor şi reţelei naţionale automatizate de informare şi documentare arhivistica;
e) stabileşte mãsuri pentru corelarea tehnica şi metodologicã şi pentru colaborarea serviciilor de informare şi documentare arhivistica cu compartimentele similare din cadrul Sistemului naţional de informare şi documentare;
f) asigura, în colaborare cu Ministerul Învãţãmîntului şi Ştiinţei, pregãtirea şi specializarea cadrelor pentru activitãţi din domeniul arhivelor;
g) coordoneazã desfãşurarea şi dezvoltarea relaţiilor de colaborare internaţionale în domeniul arhivisticii; asigura participarea la lucrãrile organismelor internaţionale de profil, în scopul intensificãrii schimbului de informaţii şi publicaţii, modernizãrii arhivisticii romane, al achiziţionãrii de documente sau reproduceri de pe acestea pentru completarea şi dezvoltarea arhivelor naţionale.
V. Alte atribuţii:
a) organizeazã şi realizeazã încadrarea aparatului Ministerului de Interne cu personal militar activ şi de rezerva, precum şi cu salariaţi civili;
b) conduce şi indruma învãţãmîntul militar, înfiinţeazã şi organizeazã licee militare, precum şi şcoli militare pentru pregãtirea subofiţerilor, centre de instrucţie şi cursuri pentru pregãtirea militarilor; asigura, într-o conceptie unitarã, perfecţionarea pregãtirii de specialitate a ofiţerilor, subofiţerilor şi salariaţilor civili;
c) planifica, coordoneazã şi controleazã activitatea de asigurare tehnica, materialã, medicalã şi economicã a organelor şi unitãţilor din subordinea sa, precum şi cea de cercetare ştiinţificã pentru realizarea într-o conceptie proprie a mijloacelor specifice activitãţii sale;
d) asigura dotarea cu materialele şi mijloacele tehnice necesare şi stabileşte normele de dotare şi consum pentru armament, munitie şi tehnica de lupta, precum şi pentru materialele tehnice specifice activitãţii ministerului;
e) elaboreazã şi fundamenteazã bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului de Interne; asigura finanţarea unitãţilor, coordoneazã şi controleazã activitatea economicã a ordonatorilor de credite;
f) exercita orice alte atribuţii ce îi sînt date prin lege.
ART. 18
În realizarea atribuţiilor ce le revin, potrivit legii, cadrele militare ale Ministerului de Interne sînt investite cu exerciţiul autoritãţii de stat şi au urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
a) sa acorde sprijin persoanelor cu funcţii ce implica exerciţiul autoritãţii de stat, dacã acestea intimpina rezistenta fizica în executarea sarcinilor de serviciu;
b) sa legitimeze şi sa stabileascã identitatea persoanelor care incalca dispoziţiile legale ori sînt suspecte şi sa ia mãsurile legale care se impun;
c) sa conducã în fata organelor de urmãrire penalã pe cei care prin acţiunile lor pericliteazã ordinea publica, viata persoanelor sau alte valori sociale;
d) sa ia mãsura reţinerii, sa punã în executare mandatele de arestare şi pe cele de executare a pedepselor, în cazurile şi condiţiile prevãzute de lege;
e) sa între, pentru îndeplinirea atribuţiilor legale, în incinta unitãţilor economice şi instituţiilor de stat ori particulare, a organizaţiilor social-politice sau la bordul navelor sau aeronavelor romane. Orice perchezitie sau act de urmãrire penalã trebuie sa se facã numai cu consimţãmîntul conducerii acestor unitãţi, instituţii sau organizaţii, al comandantilor navelor sau aeronavelor, ori cu autorizaţia procurorului, în condiţiile prevãzute de lege.
În caz de infracţiuni flagrante, consimţãmîntul sau autorizaţia nu este necesarã;
f) sa între în locuinta persoanelor fizice, la solicitarea sau consimţãmîntul scris al acestora, ori cu autorizaţia procurorului, în condiţiile prevãzute de lege.
În caz de infracţiuni flagrante, consimţãmîntul sau autorizaţia nu este necesarã;
g) sa participe la luarea mãsurilor pentru prevenirea, limitarea şi înlãturarea urmãrilor calamitãţilor naturale sau catastrofelor de mari proporţii, precum şi în alte situaţii deosebite.
În exercitarea atribuţiilor prevãzute mai sus, cadrele militare ale Ministerului de Interne îşi vor face cunoscutã calitatea şi vor prezenta legitimatia de serviciu.
ART. 19
Ofiţerii, maistrii militari şi subofiterii din Ministerul de Interne sînt obligaţi sa intervinã şi în afarã orelor de program ori a atribuţiilor lor de serviciu, cînd iau cunostinta de existenta unor infracţiuni contra statului sau în caz de infracţiuni flagrante, precum şi pentru conservarea probelor în cazul altor infracţiuni a cãror cercetare va fi efectuatã de organele competente.
ART. 20
Pentru împiedicarea şi neutralizarea acţiunilor agresive ale persoanelor care tulbura grav ordinea şi liniştea publica, acţiuni ce nu au putut fi inlaturate sau anihilate prin utilizarea altor mijloace legale, militarii din Ministerul de Interne pot folosi bastoane de cauciuc, bastoane cu energie electrostatica, dispozitive cu substanţe iritant-lacrimogene, jeturi de apa, arme cu glont din cauciuc, precum şi alte mijloace de imobilizare şi protecţie, ce nu pun în pericol viata sau nu produc o vãtãmare corporalã grava.
Folosirea mijloacelor prevãzute la alin. 1 impotriva participanţilor la acţiunile agresive se va face în mod gradat, dupã atentionarea prealabilã, repetatã, asupra uzului unor asemenea mijloace şi lãsarea timpului necesar pentru încetarea acţiunilor şi pãrãsirea zonei.
ART. 21
În caz de absolutã necesitate şi cînd folosirea altor mijloace de împiedicare sau constringere nu este posibila, militarii din Ministerul de Interne pot folosi forta armelor albe sau a armelor de foc, în condiţiile strict prevãzute de lege.
ART. 22
Militarii din Ministerul de Interne au drepturile şi obligaţiile prevãzute în normele legale pentru militarii forţelor armate ale României.
Salariaţii civili sînt supuşi dispoziţiilor Codului muncii şi celorlalte norme legale referitoare la drepturile şi îndatoririle acestora.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 23
Timpul servit ca ofiţer şi subofiţer militarizat pînã la 21 iulie 1967 se considera vechime în serviciul militar la acordarea drepturilor ce se cuvin militarilor pentru vechime în serviciu.
ART. 24
Ministerul de Interne asigura, potrivit legii, asistenta medicalã, socialã, drepturile de pensie şi asigurãri sociale ale personalului, precum şi ale familiilor şi urmaşilor acestuia.
ART. 25
Dispoziţiile Legii privind organizarea şi funcţionarea ministerelor se aplica în mod corespunzãtor, în mãsura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
ART. 26
Pe data prezentei legi se abroga: <>Decretul nr. 121/1978 ; <>Decretul nr. 32/1990 ; art. 1-9, 11-18, art. 19 alin. 1, <>art. 20-26 şi 28 din Hotãrîrea Guvernului nr. 01000/1990 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 17 decembrie 1990.

PREŞEDINTELE SENATULUI
academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 18 decembrie 1990.

PREŞEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN

În temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului şi a Preşedintelui României,
promulgãm Legea privind organizarea şi funcţionarea Ministerului de Interne şi dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României.

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU

-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016