Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGEA nr. 37 din 7 decembrie 1990  pentru organizarea si functionarea Guvernului Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGEA nr. 37 din 7 decembrie 1990 pentru organizarea si functionarea Guvernului Romaniei

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 137 DIN 8 /12/90
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Organizare

ART. 1
Guvernul României este organul central al puterii executive care exercita, în conformitate cu legea, administraţia publica pe întreg teritoriul tarii.
ART. 2
Guvernul României este format din primul-ministru, miniştrii de stat, miniştrii şi secretari de stat.
Primul-ministru este desemnat de Preşedintele României, iar componenta guvernului se aproba, la propunerea primului-ministru, prin hotãrîre, de cãtre Adunarea Deputaţilor şi Senat.
ART. 3
Pot fi membri ai guvernului persoane care au cetãţenia romana, domiciliul în România şi se bucura de exerciţiul drepturilor electorale. Nu pot fi membri ai guvernului persoane cu dubla cetãţenie.
Membrii guvernului nu pot fi deputaţi sau senatori şi nu pot îndeplini o funcţie de reprezentare profesionalã cu caracter naţional, o alta funcţie publica sau o funcţie ori activitate profesionalã salarizata în cadrul regiilor autonome, societãţilor comerciale sau altor organizaţii ori unitãţi cu scop lucrativ.
Prevederile alin. 2 se aplica şi persoanelor care îndeplinesc o funcţie de nivel guvernamental.
În afarã cazurilor prevãzute la alin. 1 şi 2, cumulul este permis cu condiţia îndeplinirii integrale, de cãtre persoana care cumuleazã, a atribuţiilor ce îi revin în cadrul guvernului.
ART. 4
Funcţia de ministru de stat, ministru şi secretar de stat membru al guvernului devine vacanta prin deces, demisie ori ca urmare a pierderii drepturilor electorale.
De asemenea, funcţia unui ministru de stat, ministru ori secretar de stat membru al guvernului înceteazã în cazul în care primul-ministru decide revocarea acestuia.
În situaţiile prevãzute la alin. 1 şi 2, pînã la aprobarea noului membru al guvernului, atribuţiile acestuia vor fi exercitate de primul-ministru sau de un ministru interimar, desemnat de primul-ministru.
Propunerea de numire a unui nou membru al guvernului trebuie facuta de cãtre primul-ministru în cel mult 15 zile de la data cînd postul a devenit vacant sau de la data cînd membrul guvernului a fost revocat.
ART. 5
Preşedintele României poate participa la şedinţele guvernului care au ca obiect probleme de interes naţional privind politica externa a guvernului, apãrarea tarii, asigurarea ordinii publice.
În cazul în care este prezent, Preşedintele României prezideazã şedinţa de guvern.
ART. 6
Guvernul adopta hotãrîri şi regulamente în prezenta a jumãtate plus unu din membrii sãi. Hotãrîrile şi regulamentele se adopta cu acordul primului-ministru, prin votul deschis al majoritãţii simple a celor prezenţi, dar nu mai puţin de o treime din numãrul total al membrilor guvernului.
Guvernul se întruneşte de doua ori pe luna sau ori de cîte ori este nevoie, la convocarea primului-ministru sau a unui ministru de stat desemnat de acesta.
La şedinţele guvernului pot participa ca invitaţi şefi de departament, secretari de stat ce nu sînt membri ai guvernului şi orice alte persoane a cãror prezenta se apreciazã a fi utila, potrivit deciziei primului-ministru.
Dezbaterile guvernului şi modul de adoptare a hotãrîrilor sau regulamentelor, ca şi a oricãror alte mãsuri, se consemneazã în stenograma şedinţei, certificatã de secretarul general al guvernului.
ART. 7
Guvernul adopta hotãrîri, în exercitarea atribuţiilor proprii, şi regulamente de aplicare a legilor, cînd prin lege s-a prevãzut aceasta.
Membrii guvernului pot propune proiecte de hotãrîri privind ramura sau domeniul de activitate de care rãspund. Regulamentele se elaboreazã potrivit deciziei primului-ministru.
Hotãrîrile guvernului, cu excepţia celor care, potrivit legii, constituie secret de stat, precum şi regulamentele, se publica în Monitorul Oficial.
ART. 8
Guvernul îşi constituie un birou executiv pentru rezolvarea operativã a problemelor curente şi urmãrirea aducerii la îndeplinire a mãsurilor dispuse de guvern.
Biroul executiv este compus din primul-ministru, miniştrii de stat, ministrul finanţelor, ministrul justiţiei, ministrul de interne şi ministrul apãrãrii naţionale.
Normele de organizare şi funcţionare a biroului executiv se aproba de guvern.
ART. 9
Pe lîngã primul-ministru funcţioneazã:
a) Consiliul reformei, relaţiilor şi informaţiilor publice;
b) Cabinetul primului-ministru;
c) consilierii primului-ministru.
Organizarea şi atribuţiile compartimentelor prevãzute la alin. 1 se aproba prin decizia primului-ministru.
ART. 10
Guvernul are un Secretariat general, condus de secretarul general al guvernului, cu rang de ministru, care participa la şedinţele acestuia, precum şi la şedinţele biroului executiv.
Structura organizatoricã, atribuţiile şi normele de funcţionare ale Secretariatului general se aproba de cãtre guvern.
ART. 11
Salarizarea pentru personalul guvernului este prevãzutã în anexa prezentei legi, care face parte integrantã din aceasta.
ART. 12
Pe lîngã guvern funcţioneazã, ca organe centrale de specialitate ale administraţiei de stat, comisii naţionale şi alte organe asimilate acestora, cum sînt departamente, agenţii, oficii, secretariate şi subsecretariate de stat, care se înfiinţeazã potrivit legii, cu respectarea prevederilor bugetelor alocate.
Dispoziţiile art. 3 se aplica şi conducãtorilor sau salariaţilor organelor prevãzute la alin. 1, precum şi salariaţilor din aparatul guvernului.
ART. 13
Primul-ministru conduce guvernul şi coordoneazã activitatea membrilor acestuia, cu respectarea competentelor şi raspunderilor ce le revin.
Membrii guvernului sînt solidar rãspunzãtori pentru activitatea guvernului şi hotãrîrile sau mãsurile luate de acesta. De asemenea, fiecare membru al guvernului este rãspunzãtor şi pentru propria sa activitate.
Guvernul, în întregul sau, şi fiecare din membrii acestuia rãspund în fata parlamentului pentru modul de îndeplinire a atribuţiilor ce le revin.

CAP. 2
Atribuţiile guvernului, ale primului-ministru şi ale celorlalţi membri ai guvernului

ART. 14
Guvernul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura executarea, de cãtre administraţia publica, a legilor şi a celorlalte dispoziţii normative date în aplicarea acestora;
b) conduce şi controleazã activitatea ministerelor şi a celorlalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat;
c) elaboreazã proiecte de legi şi le supune spre adoptare parlamentului; dezbate propunerile legislative care privesc activitatea executivã primite din partea parlamentului;
d) elaboreazã proiectul bugetului de stat, precum şi contul general de închidere a exerciţiului bugetar, şi le supune spre adoptare parlamentului; în elaborarea şi executarea bugetului, nici o cheltuiala bugetarã nu va putea fi aprobatã fãrã precizarea sursei de finanţare;
e) aproba programele de dezvoltare economicã a tarii, pe ramuri şi domenii de activitate, şi le supune spre adoptare parlamentului; aproba balanţa comercialã şi de plati externe, precum şi planurile de încasãri şi plati în numerar;
f) aproba programele pentru modernizarea capacitãţilor de producţie ce se realizeazã prin subvenţii de stat;
g) stabileşte mãsuri pentru introducerea şi dezvoltarea mecanismelor economiei de piata, în condiţiile prevãzute de lege;
h) asigura reorganizarea activitãţii economice, potrivit cerinţelor economiei de piata, precum şi adoptarea mãsurilor de privatizare a unor activitãţi, în condiţiile prevãzute de lege;
i) aproba regimul preţurilor şi tarifelor la produsele, lucrãrile şi serviciile pentru care preţul sau tariful se stabileşte, potrivit legii, de cãtre guvern, precum şi, pînã la liberalizarea creditelor şi dobinzilor, regimul acestora;
j) elaboreazã sistemul de impozite şi taxe cuvenite bugetului centralizat al statului şi le supune spre adoptare parlamentului;
k) stabileşte programe de protecţie a mediului înconjurãtor şi asigurare a echilibrului ecologic şi le supune, spre adoptare, parlamentului pe cele de interes naţional; stabileşte programe de construire de locuinţe din fondurile de stat, de creştere a calitãţii vieţii şi în alte domenii, în limitele alocaţiilor bugetare aprobate în acest scop;
l) asigura realizarea politicii sale sociale cu privire la utilizarea forţei de munca, la salarii, pensii, acordarea de ajutoare materiale şi alte drepturi bãneşti, precum şi adaptarea acestora la specificul unor ramuri şi domenii de activitate;
m) asigura, prin luarea şi aplicarea mãsurilor necesare, apãrarea ordinii de drept şi liniştii publice, a drepturilor şi libertãţilor cetatenesti, în condiţiile prevãzute de lege;
n) aduce la îndeplinire mãsurile adoptate, potrivit legii, pentru organizarea generalã a forţelor armate, inzestrarea acestora şi fixarea contingentelor anuale de cetãţeni care urmeazã sa fie chemaţi la îndeplinirea serviciului militar;
o) stabileşte mãsurile de aplicare a reglementãrilor legale privind apãrarea secretului de stat;
p) ia mãsuri cu privire la negocierea de tratate, acorduri şi convenţii internaţionale care angajeazã statul roman şi le înainteazã, potrivit legii, Preşedintelui României; aproba acordurile interguvernamentale, care se vor putea semna numai din împuternicirea primului-ministru;
r) organizeazã desfãşurarea, în bune condiţii, a alegerilor pentru Preşedintele României, parlament şi organele locale;
s) aproba, potrivit legii, amplasarea obiectivelor de investiţii şi scoaterea terenurilor din producţia agricolã ori din fondul forestier, precum şi defrişarea unor suprafeţe împãdurite, în vederea realizãrii de obiective de investiţii;
s,) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 15
Primul-ministru reprezintã guvernul în relaţiile acestuia cu parlamentul, Preşedintele României, Curtea Suprema de Justiţie, procurorul general, partidele şi formaţiunile politice, alte organizaţii centrale de interes naţional, precum şi în relaţiile internaţionale;
ART. 16
Primul-ministru convoacã şedinţele guvernului şi ale biroului executiv. De asemenea, primul-ministru conduce şedinţele guvernului, cu excepţia situaţiilor prevãzute la alin. 2 al art. 5, precum şi şedinţele biroului executiv.
Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. 1 primul-ministru poate desemna pe unul din miniştrii de stat.
Primul-ministru semneazã hotãrîrile şi regulamentele adoptate de guvern şi contrasemneazã decretele emise de Preşedintele României.
În cazul în care şedinţele guvernului sau ale biroului executiv au fost conduse de un ministru de stat desemnat potrivit alin. 2, hotãrîrile adoptate vor fi semnate de acesta.
Regulamentele se semneazã numai de primul-ministru.
ART. 17
Primul-ministru numeşte şi elibereazã din funcţie:
a) secretarul general al guvernului;
b) personalul din compartimentele prevãzute la art. 9 lit. b) şi c);
c) conducãtorii organelor din subordinea guvernului mentionati la art. 12;
d) secretarii de stat care nu sînt membri ai guvernului, precum şi subsecretarii de stat;
e) persoanele indeplinind alte funcţii, în cazurile prevãzute de lege.
ART. 18
În îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, primul-ministru emite decizii cu caracter individual sau privind organizarea interna a guvernului.
ART. 19
Miniştrii de stat coordoneazã, sub conducerea nemijlocitã a primului-ministru, realizarea politicii guvernamentale într-o ramura sau domeniu de activitate, în care scop conlucreaza cu miniştrii ce rãspund de îndeplinirea acestei politici în cadrul ministerelor pe care le conduc.
Unul din miniştrii de stat, desemnat o data cu alegerea guvernului, asigura şi relaţiile acestuia cu parlamentul.
ART. 20
Miniştrii asigura aplicarea, în condiţiile legii, a politicii guvernului în ramura sau domeniul de activitate al ministerului ori organului central pe care-l conduc şi rãspund de activitatea acestora în fata guvernului.
ART. 21
Secretarii de stat, membri ai guvernului, conduc activitatea departamentelor ce le-au fost încredinţate, în cadrul ministerelor în care acestea funcţioneazã, şi rãspund de activitatea lor în fata guvernului şi a ministrului fata de care sînt subordonaţi.

CAP. 3
Dispoziţii finale

ART. 22
Guvernul organizeazã administrarea bunurilor de interes guvernamental din proprietatea statului, necesare unor acţiuni de protocol şi reprezentare ale Adunãrii Deputaţilor, Senatului, Presedentiei României şi guvernului, potrivit înţelegerii încheiate între aceste organe. În acest sens, înfiinţeazã unitãţi specializate fata de care Secretariatul general al guvernului îndeplineşte atribuţiile prevãzute de Legea nr. 15/1990 pentru ministerul de resort.
ART. 23
Prezenta lege intra în vigoare la 10 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
Pe data intrãrii în vigoare a legii se abroga <>Decretul-lege nr. 10 din 31 decembrie 1989 , privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Guvernului României, <>Decretul-lege nr. 104 din 30 martie 1990 privind activitãţile pentru care guvernul adopta hotãrîri, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 29 noiembrie 1990.

PREŞEDINTELE SENATULUI
academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 3 decembrie 1990.

PREŞEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN

În temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului şi a Preşedintelui României,
promulgãm Legea pentru organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României.

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU


ANEXA 1
STATUL DE FUNCŢII
pentru personalul din aparatul guvernului
--------------------------------------------------------------------------------

Nr. Denumirea funcţiei Condiţii de studii Salariul tarifar
crt. - lei/lunar -
----------------------
minim maxim --------------------------------------------------------------------------------
1. Şef sector studii superioare 8.000 10.000
2. Şef sector cabinet studii superioare
- al primului-ministru 6.800 8.500
- la miniştrii de stat 5.500 7.500
- la secretarul general al
guvernului şi secretarii
de stat 5.000 7.000
3. Adjunct şef sector studii superioare 6.000 8.000
4. Expert studii superioare 6.500 8.000
5. Inspector de specialitate
- gradul I studii superioare 6.500 8.000
- gradul II studii superioare 6.000 7.000
- gradul III studii superioare 5.000 6.000
6. Şef cabinet I studii superioare 4.500 6.000
7. Şef cabinet II studii medii 3.500 5.000
8. Secretar de cabinet studii medii 2.900 3.700
9. Consultant (documentarist,
analist-programator,
redactor comentator
presa, audio-video)
de specialitate
- gradul I studii superioare 4.900 6.300
- gradul II studii superioare 4.700 6.000
- gradul III studii superioare 3.800 5.500
10. Economist (inginer)
- gradul I studii superioare 4.900 6.300
- gradul II studii superioare 4.700 6.000
- gradul III studii superioare 3.800 5.500
11. Contabil şef studii superioare 4.900 6.300
12. Contabil, merceolog,
statistician, casier studii medii 3.500 4.500
13. Revizor contabil studii superioare 4.000 5.500
14. Revizor contabil studii medii 3.000 4.000
15. Translator traducãtor studii superioare 4.600 6.000
16. Stenodactilograf studii medii 3.000 4.000
Secretar-dactilograf 2.800 3.500
17. Funcţionar
- gradul I studii medii 3.000 4.000
- gradul II studii medii 2.900 3.500
- gradul III studii medii 2.800 3.300
18. Bibliotecar studii superioare 3.800 4.500
19. Arhivar studii medii 2.900 3.500
20. Administrator studii medii 3.500 4.500
21. Curier studii medii 2.500 3.300
22. Portar 2.500 3.000
23. Îngrijitor 2.500 3.000
24. Muncitor
- inalta calificare I studii medii 3.500 4.000
- inalta calificare II studii medii 3.300 3.800
- specialist studii medii 3.800 4.500
25. Sofer 3.300 4.500
26. Bufetier 3.500 4.500
Ajutor bufetier 2.500 3.000
27. Manipulant bunuri 2.500 3.500
28. Operator video cinema,
cameraman studii superioare 3.500 4.500
studii medii 3.000 4.000
29. Fotograf, grafician studii medii 3.000 4.000
--------------------------------------------------------------------------------

NOTA:
1. Persoanele încadrate în funcţiile prevãzute în prezenta anexa beneficiazã şi de sporul de vechime neîntreruptã prevãzut de lege.
2. Persoanele care coordoneazã activitatea unor compartimente, cu excepţia demnitarilor, primesc o indemnizaţie de conducere între 500 şi 2.000 lei.
3. Persoanele încadrate cu titlu de colaboratori permanenţi vor primi lunar o indemnizaţie între 1.500-3.000 lei, neimpozabila; dacã aceste persoane sînt din provincie, au dreptul în plus la decontarea cheltuielilor de transport şi la o indemnizaţie de cazare, în limita sumei de 80 lei pe zi în toatã perioada cît îşi desfãşoarã activitatea la guvern.
4. Pentru orele efectuate peste durata normalã a zilei de munca, personalului de execuţie, de specialitate şi administrativ i se poate acorda un spor la salariu de pînã la 1.000 lei lunar, în funcţie de munca prestatã. Sporul este neimpozabil.
Munca prestatã în zilele nelucrãtoare se plãteşte cu un spor de 100% la salariul tarifar.
5. La dispoziţia primului-ministru se va afla un fond de premiere în limitele stabilite prin buget.

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016