Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGEA Nr. 25 din 23 decembrie 1981  privind impozitele si taxele locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGEA Nr. 25 din 23 decembrie 1981 privind impozitele si taxele locale

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 115 din 29 decembrie 1981
Marea Adunarea Nationala adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Impozitele şi taxele locale constituie un mijloc de participare a cetãţenilor, a unitãţilor socialiste şi a altor persoane la autogestiunea localitãţilor, la formarea fondurilor bãneşti necesare finanţãrii obiectivelor şi acţiunilor prevãzute în planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
ART. 2
Fondurile bãneşti constituite din impozitele şi taxele locale se utilizeazã pentru realizarea unor obiective şi acţiuni de care cetãţenii şi unitãţile socialiste beneficiazã în mod direct.
În calitatea lor de proprietari ai mijloacelor de producţie, producãtori şi beneficiari ai bunurilor materiale, oamenii muncii participa la înfãptuirea politicii partidului şi statului de dezvoltare multilaterala a tuturor localitãţilor, la ridicarea gradului de civilizatie al acestora, la utilizarea cu maximum de eficienta a fondurilor materiale şi bãneşti, la cheltuirea cu simt gospodãresc a fondurilor publice, pãstrarea integritãţii avutului obştesc şi înlãturarea oricãror forme de risipa.
Participarea cetãţenilor, în procesul autoconducerii, la crearea şi utilizare rea fondurilor necesare dezvoltãrii edilitar-gospodãreşti a localitãţii intareste rãspunderea cetateneasca fata de nevoile generale ale societãţii, constituie contribuţia acestora la rambursarea cãtre societate a unei pãrţi din cheltuielile fãcute, de care cetãţenii beneficiazã în mod nemijlocit.
ART. 3
Impozitele şi taxele locale se utilizeazã, potrivit legii, pentru creşterea gradului de dotare edilitar-gospodareasca a tuturor localitãţilor, extinderea şi modernizarea drumurilor, sporirea numãrului de locuinţe şi a numãrului de locuri în crese şi grãdiniţe de copii, dezvoltarea reţelei de învãţãmînt, sãnãtate, cultura şi arta, asigurindu-se astfel îmbunãtãţirea permanenta a condiţiilor de viata şi munca ale întregului popor.
ART. 4
Impozitele şi taxele locale, cu sursa de venituri ale bugetelor municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, oraşelor şi comunelor, stimuleaza rãspunderea organelor locale în utilizarea veniturilor proprii, astfel încît aceste venituri sa contribuie la dezvoltarea în ritm susţinut a tuturor localitãţilor tarii, în concordanta cu prevederile planului naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
ART. 5
Impozitele şi taxele locale care se plãtesc de unitãţile socialiste de stat şi cooperatiste, precum şi de persoanele fizice şi juridice altele decît unitãţile socialiste, sînt cele reglementate prin prezenta lege şi anume:
a) impozitul pe clãdiri;
b) impozitul pe terenuri din municipii şi oraşe;
c) taxe asupra mijloacelor de transport;
d) taxe pentru folosirea locurilor publice de desfacere;
e) taxe pentru eliberarea autoritãţilor în domeniul construcţiilor;
f) taxe pentru folosirea mijloacelor de publicitate, afisaj şi reclama;
g) taxa pentru şederea în staţiunile balneoclimaterice;
h) taxa pentru vizitarea muzeelor, caselor memoriale, monumentelor istorice, de arhitectura şi arheologie;
i) taxa pentru deţinerea de ciini.
ART. 6
Nivelul cotelor de impozit şi al taxelor locale, termenele de plata, modul de stabilire şi încasare al acestora se stabilesc prin decret al Consiliului de Stat.
ART. 7
Nivelul cotelor de impozit şi al taxelor se revizuieste cel puţin o data la 5 ani, în raport cu dezvoltarea generalã a activitãţii edilitar-gospodãreşti, extinderea şi moderinizarea reţelei de drumuri, creşterea gradului de urbanizare, diversificarea serviciilor prestate populaţiei şi alte asemenea elemente specifice, precum şi în raport cu creşterea veniturilor bãneşti ale populaţiei.
CAP. 2
Impozitul pe clãdiri
ART. 8
Sînt supuse impozitului pe clãdiri, indiferent de locul unde sînt situate şi de destinaţia acestora, clãdirile proprietatea persoanelor fizice şi a persoanelor juridice altele decît unitãţile socialiste, precum şi clãdirile proprietate de stat aflate în administrarea unitãţilor economice de stat, clãdirile în folosinta sau, dupã caz, în proprietatea organizaţiilor cooperatiste şi a celorlalte organizaţii obşteşti, cu excepţia celor prevãzute de lege.
ART. 9
Impozitul pe clãdirile proprietatea persoanelor fizice se calculeazã prin aplicarea unor cote de impozit asupra valorii de asigurare prin efectul legii, determinata potrivit normelor legale în vigoare.
Impozitul pe clãdirile aparţinînd unitãţilor economice de stat, cooperatiste şi celorlalte organizaţii obşteşti se determina prin aplicarea cotelor de impozit la valoarea de inventar a clãdirilor supuse plãţii acestui impozit.
ART. 10
Cotele de impozit pe clãdiri se stabilesc în mod diferenţiat în funcţie de destinaţia clãdirilor, locul unde acestea sînt situate şi de categoria plãtitorilor - unitãţi socialiste, persoane fizice, persoane juridice altele decît unitãţile socialiste.
ART. 11
În cazul locuinţelor proprietate personalã, situate în mediul urban, pentru camerele care depãşesc numãrul membrilor de familie şi se încadreazã în limitele prevãzute de <>legea nr. 5/1973 privind administrarea fondului locativ şi reglementarea raporturilor dintre proprietari şi chiriaşi, se aplica cote de impozit majore.
Camerele care depãşesc nevoile de locuit ale proprietarului şi familiei sale, determinate potrivit <>legii nr. 5/1973 , vor fi închiriate de proprietar altor persoane, iar în cazul în care acesta nu le închiriazã, comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare le pot închiria persoanelor îndreptãţite, prin unitãţi specializate pentru administrarea şi închirierea fondului locativ de stat.
Veniturile obţinute din închiriere se vor impune potrivit prevederilor legale, neaplicindu-se majorarea cotelor de impozit pentru camerele închiriate.
ART. 12
Pentru clãdirile situate în localitãţile rurale care trec în categoria oraşelor cota de impozit pe clãdiri corespunzãtoare noii categorii de localitate se aplica începînd cu 1 ianuarie al anului urmãtor acestei modificãri.
CAP. 3
Impozitul pe terenuri
ART. 13
Terenurile proprietatea persoanelor fizice, terenurile proprietate de stat aflate în administrarea unitãţilor economice de stat, terenurile proprietatea organizaţiilor cooperatiste, a celorlalte organizaţii obşteşti şi a persoanelor juridice altele decît unitãţile socialiste, precum şi terenurile date în folosinta, situate în municipii, oraşe şi în localitãţile componente ale acestora sînt supuse impozitului în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Impozitul se stabileşte în suma fixa pe metru patrat, diferenţiat pe municipii şi oraşe.
ART. 14
Terenurile situate în localitãţile componente cu caracter agricol ale municipiilor şi oraşelor, stabilite potrivit legii, terenurile situate în satele care aparţin municipiilor şi oraşelor, precum şi terenurile din comunele subordonate, sînt supuse impozitului prevãzut de <>legea nr. 2/1977 privind impozitul agricol.
ART. 15
Impozitul pe terenurile situate în oraşele care trec în categoria municipiilor sau în comunele care trec în categoria oraşelor, dupã caz, se modifica corespunzãtor noii incadrari a localitãţii în care sînt terenurile, începînd cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor celui în care a survenit aceasta modificare.
ART. 16
Impozitul pe terenuri prevãzut la art. 13 nu se aplica terenurilor pentru care se plãtesc taxele pentru folosirea terenurilor proprietate de stat sau taxele anuale prevãzute de lege.
ART. 17
Terenurile improprii a fi constituite sau cultivate, cele folosite pentru recreere sau sport, poligoanelor de trageri, porturile, aeroporturile şi alte asemenea, precum şi terenurile care deservesc clãdirile neimpozabile, nu sînt supuse impozitului pe terenuri.
CAP. 4
taxe asupra mijloacelor de transport
ART. 18
Mijloacele de transport cu tracţiune mecanicã şi mijloacele de transport pe apa, proprietatea persoanelor fizice şi a persoanelor juridice altele decît unitãţile socialiste, sînt supuse unei taxe anuale în condiţiile prezentei legi.
ART. 19
Taxa asupra mijloacelor de transport cu tracţiune mecanicã se stabileşte în funcţie de capacitatea cilindrica a motorului. Pentru mijloacele de transport pe apa taxa se stabileşte diferenţiat, în funcţie de felul mijlocului de transport.
CAP. 5
taxe pentru folosirea locurilor publice de desfacere
ART. 20
Persoanelor fizice, organizaţiile cooperatiste şi celelalte organizaţii obşteşti, precum şi persoanele juridice altele decît unitãţile socialiste de stat, plãtesc o taxa zilnica pentru folosirea locurilor publice de desfacere din municipii, oraşe şi comune.
Taxa pentru folosirea locurilor publice de desfacere se stabileşte diferenţiat, în raport de gradul de dotare a spaţiilor puse la dispoziţia producãtorilor, de natura produselor desfãcute, de virsta şi specia animalelor aduse spre vînzare, de serviciile prestate populaţiei şi de suprafata ocupatã.
Pentru ocuparea trotuarelor şi a strazilor în municipii şi oraşe de cãtre persoanele fizice şi persoanele juridice altele decît unitãţile socialiste, în vederea depozitarii diverselor materiale, a vinzarii de produse sau prestãrii de servicii ori pentru executarea unor lucrãri de construcţii, dupã caz, se datoreazã o taxa zilnica în raport cu suprafata ocupatã.
ART. 21
Comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua mãsuri pentru îmbunãtãţirea şi diversificarea serviciilor prestate pentru producãtori în pieţe, tîrguri şi oboare prin punerea la dispoziţie de halate, cintare, galantare, bascule, coşuri, carucioare de transport, spaţii de depozitare, de cazare şi alte asemenea, pe baza de tarife, stabilite potrivit legii, care sa asigure autofinantarea activitãţii respective şi o rentabilitate corespunzãtoare.
CAP. 6
taxe pentru eliberarea autorizaţiilor în domeniul construcţiilor
ART. 22
Autorizaţiile eliberate, potrivit legii, persoanelor fizice şi persoanelor juridice altele decît unitãţile socialiste, pentru construire, transformarea, modificarea, demolarea, amenajarea şi repararea terenurilor şi construcţiilor sau înstrãinarea construcţiilor, eliberarea de copii de pe planurile de construcţii sau de pe alte planuri, avize tehnice, ridicari topografice, parcelari şi pichetari de terenuri, eliberarea de autorizaţii de prelucrare şi împãrţire a terenurilor de cãtre moştenitori, precum şi alte autorizaţii în acest domeniu, sînt supuse unor taxe, diferenţiate în funcţie de valoarea construcţiilor sau instalaţiilor, suprafata terenurilor şi natura serviciilor prestate.
Pentru prelungirea, în condiţiile legi, a valabilitãţii autorizaţiilor, taxa este de 25 la suta din taxa datoratã la eliberarea autorizaţiei.
ART. 23
Pentru efectuarea unor lucrãri care au ca obiect ridicari topografice sau mãsurãtori solicitate de persoanele fizice sau juridice altele decît unitãţile socialiste se datoreazã taxe diferenţiate în funcţie de natura serviciului prestat.
CAP. 7
taxe pentru folosirea mijloacelor de publicitate, afisaj şi reclama
ART. 24
Persoanele fizice şi persoanele juridice altele decît unitãţile socialiste, care folosesc mijloacele de publicitate sub forma de afisaj şi reclama, datoreazã o taxa în suma fixa pentru fiecare exemplar, diferenţiatã în funcţie de dimensiunea afiselor, ale reclamelor tipãrite, ale vitrinelor şi panourilor de reclama confectionate din orice material.
Pentru publicitatea prin presa taxa se percepe în cota procentualã aplicatã la suma încasatã de organul de presa.
CAP. 8
Taxa pentru şederea în staţiunile balneoclimaterice
ART. 25
Pentru şederea în staţiunile balneoclimaterice pe o durata mai mare de 48 ore persoanele fizice în virsta de peste 16 ani datoreazã o taxa fixa stabilitã pentru toatã durata şederii în staţiunea respectiva.
Pentru elevi şi studenţi taxa se reduce cu 50 la suta.
ART. 26
Taxa pentru şederea în staţiunile balneoclimaterice nu se datoreazã în cazul cazarii la cabanele turistice aflate în afarã staţiunilor balneoclimaterice, precum şi de cãtre persoanele care au domiciliul în aceste localitãţi, cele aflate în deplasare în interesul serviciului, elevii şi studenţii aflaţi în practica de producţie, în tabere de odihna sau acţiuni şcolare.
CAP. 9
Taxa pentru vizitarea muzeelor, caselor memoriale, monumentelor istorice, de arhitectura şi arheologice.
ART. 27
Pentru vizitarea muzeelor, caselor de odihna, monumentelor istorice, de arhitectura şi arheologie, încadrarea ca atare potrivit legii, se stabilesc taxe de vizitare de cãtre Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste.
Taxele de vizitare se stabilesc diferenţiat în funcţie de valoarea artisticã, istorica şi arhitecturala a obiectivelor respective.
ART. 28
Elevii, studenţii şi militarii în termen care viziteaza monumentele istorice, de arhitectura şi arheologie în grupuri organizate de instituţii de învãţãmînt sau de unitãţi militare, nu datoreazã taxa pentru vizitarea acestor obiective; pentru vizitarea muzeelor şi caselor memoriale taxa se reduce cu 50 la suta.
Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste va putea stabili o zi pe saptamina în care taxele de vizitare a muzeelor, caselor memoriale, monumentelor istorice, de arhitectura şi arheologice vor fi reduse cu pînã la 50 la suta.
CAP. 10
Taxa pentru deţinerea de ciini
ART. 29
Persoanelor fizice care domiciliazã în localitãţi rurale sau urbane, care deţin mai mult de un ciine de paza pentru o gospodãrie, precum şi persoanele fizice care deţin ciini de agrement şi de vinatoare, plãtesc o taxa anuala diferenţiatã în raport de numãrul ciinilor deţinuţi şi scopul pentru care sînt folosiţi.
Deţinerea şi creşterea ciinilor în apartamente situate în blocuri de locuinţe sau în clãdiri cu mai multe apartamente se vor putea face numai cu aprobarea asociaţiei de locatari.
CAP. 11
Dispoziţii comune şi finale
ART. 30
Unitãţile economice de stat, organizaţiile cooperatiste şi celelalte organizaţii obşteşti, persoanelor fizice, precum şi persoanele juridice altele decît unitãţile socialiste, sînt obligate sa depunã declaraţii de impunere la organele financiare ale comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, dupã caz, în termen de 165 zile de la data dobîndirii bunurilor supuse impozitãrii sau de la data la care au intervenit schimbãri care conduc la modificarea impozitului sau taxei datorate.
ART. 31
Pentru stabilirea sau perceperea gresita a impozitelor şi taxelor reglementate prin prezenta lege se pot face intimpinari la organul financiar care a efectuat impunerea sau în contul cãruia s-a încasat taxa.
ART. 32
Impozitele şi taxele locale reglementate prin prezenta lege, nestabilite la timp, se datoreazã, în cazul unitãţilor socialiste de stat, organizaţiilor cooperatiste şi celorlalte organizaţii obşteşti, pe o perioada anterioarã de 18 luni, socotitã de la data constatãrii, iar în cazul persoanelor fizice şi persoanelor juridice altele decît unitãţile socialiste, pe doi ani anteriori anului în care se constata aceasta situaţie.
ART. 33
Pentru neachitarea în termen a impozitelor şi taxelor locale reglementate prin prezenta lege se aplica majorãri de intirziere de 2 la suta pentru fiecare luna sau fracţiune de luna în cazul persoanelor fizice şi persoanelor juridice altele decît unitãţile socialiste şi 0,05 la suta pentru fiecare zi de intirziere în cazul unitãţilor socialiste de stat, cooperatiste şi obşteşti. Majorarea se calculeazã de la data cînd impozitele şi taxele erau datorate.
ART. 34
Impozitele şi taxele locale reglementate prin prezenta lege se fac venit la bugetele municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, oraşelor şi comunelor, dupã caz, sau constituie venituri proprii ale unitãţilor care le încaseazã, potrivit legii.
ART. 35
Ministerul Finanţelor, administraţiile financiare, circumscripţiile şi serviciile financiare ale comunelor şi birourilor executive ale consiliilor populare au obligaţia de a verifica la unitãţile socialiste, la persoanele fizice, precum şi la persoanele juridice, altele decît unitãţile socialiste, realitatea declaraţiilor de impunere şi modul de stabilire şi încasare a impozitelor şi taxelor prevãzute în prezenta lege.
În cazul în care, din controalele efectuate se constata diferenţe de impozite şi taxe, se vor lua mãsuri pentru recalcularea şi încasarea acestora potrivit legii sau, dupã caz, pentru compensarea sau restituirea lor, la cerere.
ART. 36
Dispoziţiile prezentei legi se aplica şi persoanelor fizice şi juridice strãine în mãsura în care prin convenţii sau alte acorduri internaţionale la care România este parte ori pe baza de reciprocitate nu se stabileşte altfel.
ART. 37
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 38
Prezenta lege intra în vigoare la 1 ianuarie 1982.
Adnotari
1. Cu începere de la 1 septembrie 1992, în conformitate cu prevederile de la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 14 din 17 august 1992, a fost abrogat art. 33 din Legea nr. 25/1981.
2. Potrivit prevederilor de la art. 1 din ordonanta menţionatã "Majorãrile de intirziere datorate pentru neplata la termenele stabilite, prin actele normative în vigoare, a impozitelor, taxelor şi a altor venituri cuvenite bugetului statului sau bugetelor locale, precum şi a primelor de asigurare prin efectul legii, şi stabilirea de 0,3% pentru fiecare zi de intirziere.
3. În conformitate cu prevederile de la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15 din 19 august 1992, "Nivelul impozitelor şi taxelor locale, dupã caz, stabilite de actele normative în vigoare la data prezentei ordonanţe, menţionate în anexa, constituie limite minime obligatorii.
Aceasta pot fi majorate de cãtre consiliile locale şi judecãtoreşti, dupã caz, corespunzãtor competentelor pe care acestea le au şi cu încadrarea în limitele maxime de majorare, prevãzute în anexe la prezenta ordonanta."
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016