Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Ministerul Finanţelor, în numele statului, efectueazã, prin aparatul specializat, controlul administrãrii şi utilizãrii mijloacelor financiare ale organelor centrale şi locale ale administraţiei de stat, precum şi ale instituţiilor de stat şi verifica respectarea reglementãrilor financiar - contabile în activitatea desfasurata de cãtre regii autonome, societãţi comerciale şi alţi agenţi economici în legatura cu îndeplinirea obligaţiilor acestora fata de stat.
Aparatul specializat al Ministerului Finanţelor acţioneazã operativ pentru prevenirea şi combaterea fraudelor, contravenţiilor şi infracţiunilor la regimul fiscal, vamal şi de preţuri, luind mãsurile prevãzute de lege.
ART. 2
Ministerele, departamentele, alte organe centrale de stat, prefecturile şi Primãria municipiului Bucureşti sînt obligate sa asigure organizarea şi funcţionarea controlului financiar de gestiune privind patrimoniul propriu şi a controlului financiar preventiv asupra veniturilor şi cheltuielilor pentru care sînt ordonatori de credite bugetare.
ART. 3
Regiile autonome, societãţile comerciale, asociaţiile şi alte persoane juridice cu activitãţi economico-sociale îşi organizeazã controlul financiar propriu, potrivit legii, precum şi prevederilor din statutele proprii.
CAP. 2
Controlul financiar al statului
ART. 4
Controlul financiar al statului se organizeazã şi funcţioneazã în Ministerul Finanţelor şi se realizeazã prin:
a) Direcţia generalã a controlului financiar de stat;
b) Garda financiarã.
În judeţe şi municipiul Bucureşti se organizeazã direcţii sau direcţii generale ale controlului financiar de stat, avînd în structura secţii ale Garzii financiare.
Structura organizatoricã, numãrul de personal al Direcţiei generale a controlului financiar de stat, Garzii financiare şi unitãţilor teritoriale, nivelul salariilor şi al indemnizaţiilor de conducere, precum şi al stimulentelor ce se pot acorda, se aproba de ministrul finanţelor, în condiţiile legii.
Secţiunea 1
Direcţia generalã a controlului financiar de stat
ART. 5
Direcţia generalã a controlului financiar de stat din Ministerul Finanţelor şi unitãţile subordonate acesteia au urmãtoarele atribuţii:
a) controleazã administrarea şi utilizarea fondurilor acordate de la buget pentru cheltuielile de funcţionare şi întreţinere a organelor centrale şi locale ale administraţiei de stat, unitãţilor finanţate de la buget;
b) controleazã utilizarea fondurilor acordate de stat pentru realizarea de investiţii de interes general, subvenţionarea unor activitãţi şi produse şi pentru alte destinaţii prevãzute de lege;
c) verifica folosirea mijloacelor şi a fondurilor din dotare şi respectarea reglementãrilor financiar-contabile în activitatea regiilor autonome şi a societãţilor comerciale cu capital de stat;
d) verifica exactitatea şi realitatea înregistrãrilor în evidentele prevãzute de lege şi de actele de constituire a societãţilor comerciale şi a celorlalţi agenţi economici, urmãrind stabilirea corecta şi îndeplinirea integrala şi la termen a tuturor obligaţiilor financiare şi fiscale fata de stat;
e) îndeplineşte şi alte atribuţii de control stabilite, potrivit legii, în sarcina Ministerului Finanţelor.
ART. 6
Sarcinile, condiţiile de încadrare şi promovare, precum şi exercitarea drepturilor prevãzute de lege pentru aparatul Direcţiei generale a controlului financiar de stat şi unitãţile teritoriale, se stabilesc de ministrul finanţelor.
ART. 7
Ministerul Finanţelor, în baza constatãrilor rezultate din controlul efectuat de cãtre organele sale specializate, are dreptul sa dispunã:
a) luarea de mãsuri în vederea inlaturarii şi prevenirii neregulilor constatate în activitatea financiar-contabila a administraţiei centrale şi locale, precum şi a regiilor autonome;
b) corectarea şi completarea bilanţurilor contabile şi vãrsarea la buget a impozitelor şi altor venituri legal datorate statului;
c) aplicarea de mãsuri pentru respectarea prevederilor legale în domeniul preţurilor şi tarifelor;
d) suspendarea aplicãrii mãsurilor care contravin reglementãrilor financiar - contabile şi fiscale.
ART. 8
La cererea organelor de control financiar, conducerile şi salariaţii administraţiei, instituţiilor de stat şi agenţilor economici supuşi controlului au obligaţia:
a) sa punã la dispoziţie registrele şi corespondenta, actele, piesele justificative, dãrile de seama, bilanţurile contabile şi alte documente necesare controlului;
b) sa prezinte pentru verificare valorile de orice fel pe care le gestioneazã sau le au în pãstrare, care, potrivit legii, intra sub incidenta controlului;
c) sa dea informaţii şi explicaţii verbale şi în scris, dupã caz, în legatura cu problemele care formeazã obiectul controlului;
d) sa elibereze, potrivit legii, documentele solicitate în original sau copii certificate;
e) sa asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfasurari a controlului şi sa-şi dea concursul pentru clarificarea constatãrilor.
ART. 9
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 8 constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda, dupã cum urmeazã:
a) de le 15.000 la 20.000 lei, nerespectarea obligaţiilor de la art. 8 lit. a);
b) de la 10.000 la 15.000 lei, nerespectarea obligaţiilor de la art. 8 lit. b);
c) de la 3.000 la 5.000 lei, nerespectarea obligaţiilor de la art. 8 lit. c);
d) de la 2.000 la 4.000 lei, nerespectarea obligaţiilor de la art. 8 lit. d) şi e).
Limitele amenzilor prevãzute la lit. a) şi b) se dubleazã în cazul repetarii sãvîrşirii contravenţiei, putindu-se lua şi mãsura suspendãrii activitãţii pe o perioada de pînã la 6 luni.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de control financiar împuternicite în acest scop de Ministerul Finanţelor.
Dispoziţiile alin. 1-3 se intregesc cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia celor din art. 25-27 din acea lege.
ART. 10
Într-un an calendaristic un agent economic poate face obiectul unui singur control al contabilitãţii, pentru sinceritatea bilanţurilor şi determinarea sumelor datorate cu orice titlu statului; este supusã controlului intreaga perioada scursa de la precedenta verificare de aceeaşi natura şi cu aceleaşi obiective care, potrivit legii, nu s-a prescris.
De la prevederile alin. 1 fac excepţie acţiunile documentare, analiza şi urmãrire a implementarii unor reglementãri care se pot efectua numai dupã notificarea şi obţinerea acordului agentului economic, precum şi verificarea reclamatiilor cu privire la existenta unor eludari ale legilor financiare şi fiscale, care se efectueazã ori de cîte ori este cazul.
ART. 11
Durata maxima a unei acţiuni de control prevãzutã la art. 10 alin. 1, la sediul unui agent economic, este de 3 luni, indiferent de perioada supusã controlului; prin norme ale Ministerului Finanţelor se vor stabili durate maxime diferenţiate în funcţie de categorii de agenţi economici, de natura acţiunilor de control, precum şi de perioada cuprinsã în control.
ART. 12
Pe parcursul controlului contabilitãţii pentru determinarea sumelor datorate cu orice titlu statului, agenţii economici au dreptul sa fie asistaţi de cãtre un consilier, la alegere, de regula din rindul contabililor autorizaţi sau experţilor autorizaţi.
ART. 13
Mãsurile dispuse ca urmare a controlului se comunica celor controlati în termen de 30 de zile de la terminarea verificãrii la sediul acestora şi pot fi contestate, la Ministerul Finanţelor, în 30 de zile de la data primirii notificãrii lor.
Ministerul Finanţelor va soluţiona contestaţiile şi va comunica soluţiile în termen de 45 de zile. Decizia de soluţionare a Ministerului Finanţelor este executorie şi poate fi atacatã în termen de 30 de zile de la luarea la cunostinta, la organele judecãtoreşti competente.
Secţiunea a 2-a
Garda financiarã
ART. 14
Garda financiarã este un corp de control financiar, militarizat, neincazarmat, care funcţioneazã potrivit legii, în cadrul Ministerului Finanţelor.
ART. 15
Garda financiarã exercita controlul operativ şi inopinat în legatura cu:
a) aplicarea şi executarea legilor fiscale şi a reglementãrilor vamale, urmãrind împiedicarea oricãrei sustrageri sau eschivari de la plata impozitelor şi taxelor;
b) respectarea normelor de comerţ, urmãrind sa împiedice activitãţile de contrabanda şi orice procedee interzise de lege.
Garda financiarã îndeplineşte orice alte atribuţii şi activitãţi date în competenta, potrivit legii.
ART. 16
În exercitarea atribuţiilor sale, Garda financiarã desfãşoarã zilnic sau la anumite perioade controale de specialitate fãrã a fi necesar un ordin special, în cazul atribuţiilor de la art. 15 lit. a) şi b), precum şi acţiuni care se executa numai în baza ordinelor sau delegatiilor speciale date de Ministerul Finanţelor, în cazul atribuţiilor de la art. 15 alin. ultim.
ART. 17
În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, organele Garzii financiare sînt în drept:
a) sa efectueze controale în localurile şi dependintele în care se produc, se depoziteaza, se comercializeazã bunurile sau se desfãşoarã activitãţi care fac obiectul impozitãrii;
b) sa verifice existenta şi autenticitatea documentelor justificative, pe timpul transportului, precum şi în locurile de desfãşurare a unor activitãţi de producţie, prestãri servicii, acte şi fapte de comerţ, cînd exista indicii de sustragere de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale sau de realizare a unor procedee interzise de lege;
c) sa verifice registrele şi orice alte documente din care rezulta îndeplinirea obligaţiilor fiscale;
d) sa efectueze, în condiţiile şi potrivit dispoziţiilor Codului de procedura penalã, perchezitii în localuri publice sau particulare - case, curţi, dependinţe şi grãdini - dacã exista indicii ca în aceste locuri sînt ascunse mãrfuri sau instalaţii cu care se fabrica produse fãrã îndeplinirea obligaţiilor fiscale sau dacã se comit alte fraude fiscale;
e) sa confiste, în condiţiile legii, obiectele sau produsele, corpuri delicte, sustrase de la plata impozitelor şi taxelor sau a cãror fabricaţie şi desfacere este interzisã, precum şi sa ridice documentele care pot servi la dovedirea fraudelor sau contravenţiilor descoperite;
f) sa constate contravenţii şi sa aplice sancţiunile corespunzãtoare potrivit competentei prevãzute de lege;
g) sa sesizeze organele de urmãrire penalã în legatura cu infracţiunile constatate cu ocazia exercitãrii atribuţiilor de serviciu;
h) sa poarte uniforma, sa pãstreze, sa foloseascã şi sa facã uz de armamentul şi mijloacele din dotare, în condiţiile legii.
ART. 18
Garda financiarã este pusã sub comanda unui comisar general, iar activitatea sa este coordonata de comandamentul garzii, condus de un secretar sau subsecretar de stat din Ministerul Finanţelor; comandamentul garzii este alcãtuit din conducãtorii direcţiilor de impozite şi taxe, Direcţiei generale a controlului financiar de stat, Direcţiei generale a regiilor publice şi participatiilor statului, Direcţiei generale a vamilor, Inspecţiei generale de preţuri şi tarife, precum şi comisarul general al Garzii financiare.
ART. 19
Membrii Garzii financiare sînt funcţionari publici şi au urmãtoarele ierarhii comisar şef, comisar principal I şi comisar principal II.
ART. 20
Modul de organizare şi funcţionare a aparatului Garzii financiare, condiţiile de recrutare, drepturile şi obligaţiile personalului, precum şi procedura de constatare şi contestare a actelor încheiate, se stabilesc prin regulament aprobat de ministrul finanţelor şi publicat în Monitorul Oficial al României.
CAP. 3
Dispoziţii finale
ART. 21
Modul de organizare şi exercitare a controlului financiar propriu pentru unitãţile prevãzute la art. 2 şi pentru regiile autonome se stabileşte prin norme ale Ministerului Finanţelor, aprobate prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 22
Prefecturile şi Primãria municipiului Bucureşti vor pune la dispoziţia direcţiilor controlului financiar de stat, din judeţe şi municipiul Bucureşti, spaţiile necesare pentru desfãşurarea activitãţii, potrivit prezentei legi.
ART. 23
Membrii Garzii financiare depun, la angajare, jurãmîntul solemn pentru respectarea şi aplicarea dispoziţiilor legale.
Conţinutul jurãmîntului se stabileşte prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 24
Prezenta lege intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Legea nr. 5/1970 privind gospodãrirea mijloacelor materiale şi bãneşti, organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi <>H.C.M. nr. 1047/1970 pentru aplicarea acesteia, <>Legea nr. 9/1974 privind controlul financiar preventiv, <>Decretul nr. 94/1990 privind înfiinţarea corpului de control economico-financiar al primului-ministru al Guvernului, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 martie 1991.
PREŞEDINTELE SENATULUI
academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU
Aceasta lege a fost adoptatã de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 18 martie 1991.
PREŞEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN
În temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului şi a Preşedintelui României, promulgãm Legea privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Garzii financiare şi dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României.
PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
-------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: