Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
ART. 1
Prezenta lege asigurã cadrul privind adaptarea şi aplicarea eficientã a Programului naţional de securitate a aviaţiei civile, în vederea prevenirii actelor de intervenţie ilicitã şi a asigurãrii securitãţii în aviaţia civilã.
ART. 2
(1) Autoritatea competentã care rãspunde de coordonarea şi monitorizarea punerii în aplicare a Programului naţional de securitate a aviaţiei civile este Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(2) Principalele atribuţii ale autoritãţii competente în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale Programului naţional de securitate a aviaţiei civile sunt:
a) elaboreazã şi monitorizeazã punerea în aplicare a Programului de control al calitãţii în domeniul securitãţii aviaţiei civile;
b) elaboreazã şi aplicã Programul naţional de formare şi instruire periodicã în domeniul securitãţii aviaţiei civile;
c) solicitã, aprobã şi urmãreşte aplicarea programelor de securitate elaborate de agenţii aeronautici civili;
d) elaboreazã Programul anual de realizare a auditurilor de securitate în domeniul aviaţiei civile;
e) elaboreazã metodologia privind executarea auditului de securitate în domeniul aviaţiei civile, în funcţie de standardele de aplicare în comunitatea europeanã;
f) constatã şi aplicã sancţiunile legale privind nerespectarea prevederilor prezentei legi.
ART. 3
(1) Evaluarea şi monitorizarea aplicãrii Programului naţional de securitate a aviaţiei civile se realizeazã în cadrul Programului de control al calitãţii în domeniul securitãţii aviaţiei civile prin audit de securitate în domeniul aviaţiei civile.
(2) Controlul calitãţii în domeniul securitãţii aviaţiei civile include urmãtoarele proceduri:
a) auditul de securitate;
b) inspecţii;
c) expertize;
d) teste.
(3) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile se executã de auditori autorizaţi în acest scop de autoritatea competentã, denumiţi în continuare auditori de securitate.
(4) Procedurile prevãzute la alin. (2) lit. b)-d) se realizeazã de cãtre personalul cu atribuţii specifice al autoritãţii competente, pe baza unui mandat.
(5) Pot fi autorizate ca auditori de securitate şi beneficiazã de drepturile prevãzute în prezenta lege persoanele care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sunt persoane care au sau au avut calitatea de angajat în serviciile specifice de securitate privind aviaţia civilã ale operatorilor de transport aerian, ale aeroporturilor, ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi ale unor instituţii publice de autoritate;
b) au absolvit cu diplomã un institut de învãţãmânt superior;
c) au vechime în domeniul aeronautic de minimum 5 ani.
(6) Auditorii de securitate autorizaţi sunt evidenţiaţi în Tabelul auditorilor de securitate a aviaţiei civile, care este fãcut public şi actualizat de autoritatea competentã.
(7) Auditorul de securitate nu poate participa la efectuarea unui audit de securitate la entitatea la care este angajat sau cu care are relaţii economice contractuale.
ART. 4
(1) Procedurile prevãzute la art. 3 alin. (2) se realizeazã în conformitate cu metodologia aprobatã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, pânã la data de 1 iulie 2009.
(2) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile se realizeazã obligatoriu, la intervale de 2 ani, la aeroporturile civile din România şi la transportatorii aerieni români.
ART. 5
(1) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile se realizeazã pe baza programelor anuale, aprobate de ministrul transporturilor şi infrastructurii.
(2) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile se realizeazã de o echipã de auditori de securitate desemnatã prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru fiecare audit, care se compune din 3 sau 5 auditori de securitate, în raport cu complexitatea procedurii.
(3) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile se finalizeazã cu un raport de audit, semnat de toţi membrii echipei, care trebuie sã conţinã constatãri şi deficienţele existente, precum şi recomandãri pentru remediere, dupã caz. Dacã semnatarii raportului de audit au puncte divergente, acestea se consemneazã obligatoriu în raport.
(4) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile se considerã finalizat odatã cu predarea raportului de audit cãtre autoritatea competentã şi cãtre entitatea supusã auditului.
(5) Entitatea supusã auditului de securitate în domeniul aviaţiei civile este obligatã ca, în termen de maximum 30 de zile de la primirea raportului de audit, sã înainteze autoritãţii competente un plan de acţiuni corective care sã conţinã mãsuri de remediere a deficienţelor şi/sau de aplicare a recomandãrilor, dupã caz.
(6) Autoritatea competentã decide asupra planului de acţiuni corective prevãzut la alin. (5), decizii care devin obligatorii pentru emitenţii acestuia.
(7) Autoritatea competentã dispune monitorizarea realizãrii planului de acţiuni corective prevãzut la alin. (5).
ART. 6
(1) Rapoartele întocmite de echipele de audit de securitate în domeniul aviaţiei civile sunt secrete şi se aflã în proprietatea autoritãţii competente, accesul la conţinutul acestora fãcându-se cu respectarea prevederilor legale referitoare la pãstrarea secretului profesional.
(2) Accesul la rapoartele prevãzute la alin. (1) este permis numai entitãţilor care au fãcut obiectul auditului, persoanelor cu atribuţii şi responsabilitãţi în domeniul securitãţii aviaţiei civile din cadrul autoritãţii competente, precum şi structurilor comunitare faţã de care România are obligaţii specifice conform regulamentelor comunitare.
(3) Planul de acţiuni corective prevãzut la art. 5 alin. (5) este proprietatea emitentului, accesul la conţinutul acestuia fãcându-se în conformitate cu prevederile prezentei legi şi cu respectarea prevederilor legale referitoare la pãstrarea secretului profesional.
(4) Accesul la planul de acţiuni corective prevãzut la art. 5 alin. (5) este permis numai persoanelor cu atribuţii şi responsabilitãţi în domeniul securitãţii aviaţiei civile din cadrul structurilor entitãţii emitente şi din cadrul autoritãţii competente, precum şi structurilor comunitare faţã de care România are obligaţii specifice conform regulamentelor comunitare.
ART. 7
(1) Pentru întocmirea unui raport de audit de securitate în domeniul aviaţiei civile, auditorii de securitate beneficiazã de o indemnizaţie în cuantum de 4.000 lei/auditor.
(2) Indemnizaţia prevãzutã la alin. (1) se suportã de la bugetul de stat, prin bugetul autoritãţii competente, şi va fi plãtitã auditorilor dupã maximum 30 de zile de la predarea raportului de audit cãtre autoritatea competentã şi entitatea supusã auditãrii.
ART. 8
Nerespectarea prevederilor legale referitoare la pãstrarea secretului profesional prevãzut la art. 6 alin. (1) şi (3) atrage rãspunderea penalã, civilã, administrativã sau disciplinarã, dupã caz.
ART. 9
Autoritatea competentã transmite anual Comisiei Europene, potrivit prevederilor art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.486/2003 al Comisiei de stabilire a procedurilor de efectuare a inspecţiilor Comisiei în domeniul securitãţii aviaţiei civile, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 213 din 23 august 2003, Tabelul auditorilor de securitate a aviaţiei civile prevãzut la art. 3 alin. (6), din care Comisia poate solicita autoritãţii competente auditori de securitate care sã participe la o inspecţie efectuatã de aceasta.
ART. 10
La anexa nr. 2 litera A din <>Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, litera h) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"h) profesii în domeniul transporturilor aeriene, maritime, fluviale şi rutiere: comandant, ofiţer punte secund, ofiţer punte, şef mecanic, ofiţer mecanic secund, ofiţer mecanic, şef electrician maritim, ofiţer electrician maritim, pilot de mare largã, pilot maritim, pilot maritim aspirant, meteorolog, meteorolog aeronautic, prognozist, personal aeronautic pentru protecţia navigaţiei aeriene şi telecomunicaţiei (PNA-TC), inginer de recepţie şi control aeronave, inginer de recepţie şi mijloace PNA-TC, profesor de legislaţie rutierã, inspector ITP, lector pentru pregãtirea şi perfecţionarea profesionalã a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, auditor de siguranţã rutierã, auditor de securitate a aviaţiei civile;".
ART. 11
Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 iulie 2009.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
Bucureşti, 8 aprilie 2009.
Nr. 94.
_______________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: