Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 91 din 30 decembrie 1993  privind datoria publica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 91 din 30 decembrie 1993 privind datoria publica

EMITENT: Parlamentul Romaniei
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 10 ianuarie 1994
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Datoria publica reprezintã totalitatea obligaţiilor pecuniare la un moment dat, rezultate din împrumuturi interne şi externe, pe termen mediu sau lung, contractate de stat în nume propriu sau garantate de acesta.
ART. 2
Activitãţile privind contractarea şi garantarea de împrumuturi interne şi externe rambursabile, pe termen mediu sau lung, şi gestionarea datoriei publice se exercita de cãtre Guvern, prin Ministerul Finanţelor, în condiţiile prezentei legi.
ART. 3
Stabilirea condiţiilor în care se pot contracta împrumuturi publice, interne şi externe, negocierea şi încheierea de acorduri şi convenţii, precum şi utilizarea altor instrumente juridice generatoare de datorie publica se fac în cadrul institutional reglementat prin aceasta lege.

CAP. 2
Datoria publica interna

ART. 4
Guvernul poate contracta, în limita sumei aprobate de Parlament, împrumuturi de stat de pe piata financiarã interna, de la persoane juridice sau fizice, în vederea asigurãrii resurselor bãneşti necesare.
ART. 5
Împrumuturile de stat pot fi angajate pentru acoperirea unor necesitaţi determinate de:
a) deficitul bugetar prevãzut prin legea anuala de aprobare a bugetului de stat;
b) cheltuieli publice de interes naţional pentru obiective de investiţii, care nu se pot finanta din resursele curente ale bugetului de stat;
c) refinantarea datoriei publice interne;
d) alte necesitaţi, aprobate prin legi speciale.
ART. 6
Împrumuturile pentru necesitaţi ale administraţiei publice locale pot fi angajate de cãtre aceasta, în condiţiile prevederilor din Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice, din Legea nr. 69/1991 privind administrarea publica localã, precum şi ale dispoziţiilor din prezenta lege.
Ministerul Finanţelor este împuternicit sa avizeze contractarea împrumuturilor de cãtre administraţiile publice locale dupã constatarea existenţei posibilitãţilor de rambursare.
ART. 7
Împrumuturile de stat se realizeazã şi prin emisiuni de valori mobiliare: obligaţiuni, bonuri de tezaur, titluri de renta sau alte înscrisuri de stat.
Emisiunile de valori mobiliare reprezentind împrumuturi de stat, vînzarea şi rãscumpãrarea acestora, precum şi plata dobinzilor şi a altor speze aferente se fac direct de cãtre Ministerul Finanţelor sau prin intermediul altor instituţii financiare specializate, care dobîndesc calitatea de agent al statului, în baza convenţiilor încheiate. ART. 8
Valorile mobiliare reprezentind împrumuturi de stat se plaseaza prin subscripţie publica sau prin alte procedee tehnice specifice.
ART. 9
Plãţile datorate pentru rambursarea datoriei publice interne, reprezentind ratele scadente într-o perioada de un an, dobinzile şi comisioanele aferente, precum şi cheltuielile ocazionate de emisiunea şi plasarea valorilor mobiliare, formeazã serviciul datoriei publice interne.
ART. 10
Rambursarea împrumuturilor contractate se asigura, dupã caz, din excedentele bugetului de stat, din împrumuturile de stat pentru refinantarea datoriei publice interne, precum şi din alte resurse stabilite prin dispoziţii legale.
Dobinda aferentã datoriei publice interne, precum şi cheltuielile ocazionate de emisiunea şi plasarea valorilor mobiliare reprezintã cheltuieli în bugetul de stat, dacã prevederile legale nu stabilesc altfel.
ART. 11
Gestionarea datoriei publice interne se asigura de cãtre Ministerul Finanţelor şi consta în contractarea împrumuturilor de stat, organizarea şi ţinerea evidentei prin conturi specifice, rambursarea datoriei publice, calculul şi plata dobinzii, comisioanelor şi spezelor datorate, precum şi în efectuarea de alte operaţiuni specifice.

CAP. 3
Datoria publica externa

ART. 12
Guvernul poate angaja, în condiţiile legii, împrumuturi externe pe termen mediu sau lung, contractate direct sau de cãtre societãţile comerciale, regiile autonome şi autoritãţile publice locale cu garanţia statului, pentru realizarea programelor de dezvoltare, restructurare economicã, realizarea altor obiective sau acţiuni de interes public, crearea şi menţinerea rezervei valutare a statului, asigurarea resurselor necesare inlaturarii efectelor determinate de calamitati naturale sau în alte cazuri de forta majorã. ART. 13
Necesarul de împrumuturi externe se determina pe baza strategiei privind datoria publica externa, în limita plafonului de credite externe şi de indatorare externa, propuse de Guvern şi aprobate de Parlament.
ART. 14
Garantarea în numele şi contul statului de cãtre Ministerul Finanţelor a unor credite externe pentru realizarea de obiective de investiţii de cãtre societãţile comerciale, regiile autonome şi autoritãţile publice locale se face pe baza analizelor de proiect ale Bãncii de Export-Import a României - S.A. şi cu aprobarea Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior.
ART. 15
Emisiunea de titluri de valoare lansate pe pieţele financiare externe se aproba de cãtre Guvern, la propunerea Ministerului Finanţelor, solicitindu-se şi avizul consultativ al Bãncii Naţionale a României.
ART. 16
Derularea operaţiunilor privind realizarea angajamentelor de datorie publica externa se efectueazã de cãtre Ministerul Finanţelor care, în acest scop, încheie convenţii cu bãncile comerciale şi cu beneficiarii împrumuturilor contractate.
ART. 17
Supravegherea generalã a execuţiei de casa a angajamentelor de datorie publica externa se exercita de cãtre Ministerul Finanţelor şi Banca Nationala a României, conform normelor metodologice elaborate în temeiul acestei legi.
ART. 18
Rãspunderea pentru gestionarea şi utilizarea împrumuturilor externe contractate de societãţile comerciale, regiile autonome şi autoritãţile publice locale cu garanţia statului, precum şi pentru constituirea resurselor necesare rambursarii ratelor scadente şi plãţii dobinzilor, spezelor şi comisioanelor aferente revine beneficiarilor de împrumut.
Ministerul Finanţelor, Banca Nationala a României şi bãncile comerciale poarta rãspunderea pentru respectarea întocmai a destinaţiei creditelor angajate sau/şi garantate la extern.
ART. 19
Plãţile datorate pe o perioada de un an pentru rambursarea datoriei publice externe, reprezentind ratele scadente, dobinzile, spezele şi comisioanele aferente, constituie serviciul datoriei publice externe.
Rambursarea ratelor scadente şi plata dobinzilor, spezelor şi comisioanelor aferente angajamentelor de datorie publica externa se realizeazã din resursele cu aceasta destinaţie prevãzute în bugetul de stat, în bugetul local şi în bugetul propriu al beneficiarului de împrumut, dupã caz.
ART. 20
Ministerul Finanţelor şi Banca Nationala a României vor asigura prevederea în balanţa de plati externe a resurselor necesare rambursarii împrumuturilor externe, a plãţii dobinzilor, spezelor şi comisioanelor aferente.
ART. 21
Pentru riscurile financiare decurgind din garantarea de cãtre stat a împrumuturilor externe contractate de societãţile comerciale şi regiile autonome, Ministerul Finanţelor va constitui fondul de risc, care se va administra pe regim extrabugetar şi se va alimenta din sumele încasate sub forma de comisioane de la beneficiarii împrumuturilor externe garantate, dobinzile încasate din plasamentele pe piata ale sumelor temporar disponibile din fondul de risc şi alte resurse, potrivit prevederilor legale.
Sumele datorate la fondul de risc de cãtre beneficiarul împrumutului extern garantat se determina de cãtre Ministerul Finanţelor prin aplicarea unor cote procentuale negociabile, diferenţiate în funcţie de bonitatea financiarã a beneficiarului, perioada de graţie şi cuantumul ratei medii de rambursare.
Cuantumul sumelor datorate la fondul de risc, termenele de vãrsare şi celelalte obligaţii care revin beneficiarului împrumutului se prevãd în contractul încheiat de acesta cu Ministerul Finanţelor.
ART. 22
Orice angajament de datorie publica externa se înregistreazã în Registrul datoriei publice externe, instituit, prin aceasta lege, la Ministerul Finanţelor.
ART. 23
Ministerul Finanţelor urmãreşte constituirea resurselor de rambursare de cãtre beneficiarii împrumuturilor externe garantate de stat, tine evidenta creanţelor statului provenite din executarea garanţiilor acordate şi acţioneazã pentru recuperarea lor de la debitori.
ART. 24
În calitate de garant al împrumuturilor externe în numele statului, Ministerul Finanţelor evalueaza riscurile financiare, oportunitatea şi condiţiile de emitere a garanţiei pentru a nu afecta credibilitatea financiarã a statului roman pe plan internaţional, participa la negocierea acordurilor şi a altor instrumente juridice internaţionale prin care se contracteazã împrumuturi externe garantate de stat.
ART. 25
Ministerul Finanţelor şi Banca Nationala a României urmãresc sistematic evoluţia resurselor valutare ale tarii, analizeazã eventualele dificultãţi în rambursarea datoriei publice externe şi propun Guvernului mãsuri de soluţionare a acestora.
ART. 26
Guvernul analizeazã, cînd situaţia o impune, oportunitatea şi condiţiile de reesalonare sau refinantare a datoriei publice externe şi prezintã propuneri Parlamentului în vederea aprobãrii.
ART. 27
Ministerul Finanţelor, în colaborare cu Banca Nationala a României, elaboreazã anual proiectul balanţei de plati externe.
Banca Nationala a României urmãreşte în execuţie balanţa de plati externe şi transmite trimestrial Ministerului Finanţelor situaţia drepturilor şi angajamentelor externe ale statului.
Ministerul Finanţelor împreunã cu Banca Nationala a României prezintã semestrial Guvernului informãri asupra modului de realizare a prevederilor balanţei de plati externe şi propune soluţii de acoperire a deficitului sau de utilizare a excedentului din contul curent al balanţei de plati externe.
Guvernul prezintã spre aprobare Parlamentului, pînã la 30 iunie, execuţia anuala a balanţei de plati externe.
ART. 28
Ministerul Finanţelor întocmeşte şi prezintã Guvernului rapoarte semestriale privind evoluţia datoriei publice externe şi transmite organismelor financiar-bancare internaţionale date statistice privind datoria externa, conform obligaţiilor decurgind din calitatea României de membru al acestor organisme.
ART. 29
Datele privind realizarea fiecãrui împrumut în contul datoriei publice externe se raporteazã la Ministerul Finanţelor de cãtre beneficiarii împrumuturilor şi de cãtre bãncile comerciale prin care acestea se deruleazã, potrivit normelor metodologice elaborate în aplicarea prezentei legi.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 30
În aplicarea prezentei legi, Ministerului Finanţelor îi revin urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã strategia atragerii şi utilizãrii capitalului disponibil pe piata interna şi externa;
b) acţioneazã pentru aplicarea prevederilor oricãror legi vizind contractarea împrumuturilor de stat;
c) elaboreazã şi propune Guvernului proiecte de acte normative în domeniul împrumuturilor de stat;
d) încheie, în numele statului, contracte de împrumut de pe piata financiarã interna; analizeazã, avizeazã şi participa la negocierea contractãrii sau garantarii de împrumuturi externe;
e) asigura, împreunã cu Banca Nationala a României, resursele necesare rambursarii împrumuturilor;
f) urmãreşte evoluţia creditului şi a dobinzii pe piata financiarã şi face propuneri pentru operaţiuni de conversiune a datoriei publice;
g) organizeazã şi tine evidenta tuturor angajamentelor de plata interne şi externe asumate prin contracte, acorduri, convenţii şi alte instrumente juridice şi urmãreşte execuţia acestor angajamente;
h) informeazã Guvernul, Parlamentul şi organismele internaţionale cu care are încheiate înţelegeri în acest sens asupra evoluţiei şi utilizãrii împrumuturilor de stat şi a datoriei publice;
i) supravegheazã utilizarea împrumuturilor generatoare de datorie publica conform destinaţiei aprobate;
j) angajeazã şi reprezintã statul în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, precum şi în fata instanţelor judecãtoreşti, în domeniul împrumuturilor de stat;
k) evalueaza riscurile financiare decurgind din garantarea împrumuturilor externe, oportunitatea şi condiţiile de emitere a garanţiei;
l) tine evidenta garanţiilor acordate şi urmãreşte ca angajamentele decurgind din acordarea de garanţii sa nu afecteze credibilitatea financiarã a statului roman pe plan internaţional.
ART. 31
Ministerul Finanţelor, prin organe de control specializate, exercita controlul folosirii resurselor împrumutate, potrivit destinaţiilor aprobate, în condiţiile legii.
ART. 32
Banca Nationala a României, regiile autonome, societãţile comerciale, instituţiile şi alte organisme guvernamentale şi neguvernamentale sunt obligate sa transmitã informaţiile necesare, solicitate, în legatura cu datoria publica.
ART. 33
Constituie contravenţii la prevederile prezentei legi urmãtoarele fapte, dacã, potrivit legii penale, nu constituie infracţiuni:
a) neprezentarea documentelor juridice prin care s-au contractat împrumuturi generatoare de datorie publica externa sau împrumuturi externe cu garanţia statului, în termenele stabilite de Ministerul Finanţelor;
b) neraportarea datelor referitoare la execuţia împrumuturilor privind datoria publica interna şi externa;
c) refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control documentele, datele şi informaţiile solicitate privind datoria publica interna şi externa.
Contravenţiile prevãzute mai sus se sancţioneazã cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei.
ART. 34
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre Ministerul Finanţelor şi unitãţile sale teritoriale împuternicite în acest scop.
În mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel, contravenţiilor prevãzute la art. 33 li se aplica prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25, 26, 27.
ART. 35
Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani urmãtoarele fapte:
a) utilizarea fondurilor în lei şi în valuta provenite din angajamente de datorie publica externa în alte scopuri decît cele pentru care s-a aprobat contractarea sau garantarea acestora;
b) furnizarea de date eronate pentru fundamentarea garanţiei publice la contractarea de împrumuturi externe.
Constatarea faptelor prevãzute la alineatul precedent se face de cãtre Ministerul Finanţelor şi unitãţile sale teritoriale, precum şi de cãtre alte organe abilitate în acest scop prin lege.
ART. 36
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanţelor va elabora normele metodologice de aplicare.
ART. 37
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga orice dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 20 decembrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ION RATIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 21 decembrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016