Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 88 din 17 decembrie 1993  privind acreditarea institutiilor de invatamint superior si recunoasterea diplomelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 88 din 17 decembrie 1993 privind acreditarea institutiilor de invatamint superior si recunoasterea diplomelor

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 307 din 27 decembrie 1993
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Instituţiile de învãţãmînt superior se înfiinţeazã prin lege.
ART. 2
Instituţiile de învãţãmînt superior funcţioneazã pe principiul nonprofit, în conformitate cu criteriile şi standardele de evaluare academica şi acreditare prevãzute în prezenta lege.
ART. 3
(1) Procesul de acreditare a instituţiilor de învãţãmînt superior cuprinde doua faze:
a) autorizarea de funcţionare provizorie, în condiţiile prevãzute de art. 2 din prezenta lege, care acorda dreptul de organizare a admiterii;
b) acreditarea, care acorda dreptul de a organiza examen de licenta sau, dupã caz, de absolvire şi de a elibera diplome recunoscute de Ministerul Învãţãmîntului.
(2) Acreditarea trebuie obţinutã dupã 2 ani de la data absolvirii primei promotii.
ART. 4
(1) În vederea evaluãrii şi acreditãrii instituţiilor de învãţãmînt superior, se înfiinţeazã Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare, precum şi comisiile de evaluare, pe profiluri sau specializãri, în subordinea acestuia.
(2) Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare este constituit din 19-20 membri şi numit de Parlament, la propunerea Guvernului.
(3) Lista candidaţilor pentru Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare se face publica; contestaţiile la aceasta lista se depun la Ministerul Învãţãmîntului în termen de 15 zile de la publicare. Dupã rezolvarea contestaţiilor, ministrul învãţãmîntului definitiveaza lista candidaţilor şi o înainteazã la Guvern.
(4) Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare se reînnoieşte o data la 4 ani cu 1/3 din numãrul membrilor sãi.
(5) Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare este format din persoane recunoscute pentru competenta profesionalã, probitate morala şi impartialitate.
(6) Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare sînt aleşi de consiliu, dintre membrii sãi, la propunerea ministrului învãţãmîntului.
(7) Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare stabileşte comisiile de evaluare şi numeşte membrii acestora din rindul specialiştilor propuşi de consiliile profesorale ale facultãţilor de profil, precum şi din rindul altor specialişti.
(8) Comisiile de evaluare sînt organisme permanente compuse din 7-9 membri, care se înlocuiesc în proporţie de 1/3 o data la 4 ani. Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul fiecãrei comisii sînt numiţi de cãtre Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare.
(9) Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare are dreptul sa foloseascã experţi şi un aparat tehnic propriu.
(10) Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare şi consiliile de evaluare îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentelor aprobate prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 5
(1) Procedura de autorizare pentru funcţionare provizorie cuprinde urmãtoarele operaţiuni:
a) instituţiile interesate în organizarea şi desfãşurarea unei activitãţi de învãţãmînt superior elaboreazã un raport de autoevaluare pe baza criteriilor generale cuprinse în prezenta lege. Raportul de autoevaluare se anexeazã la cererea de acreditare şi se înainteazã Ministerului Învãţãmîntului. Acesta transmite de îndatã raportul de autoevaluare cãtre Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare;
b) comisiile de evaluare prevãzute la art. 4 alin. (7) din prezenta lege întocmesc rapoarte de evaluare pe baza analizei raportului de autoevaluare şi a verificãrii îndeplinirii standardelor corespunzãtoare criteriilor generale cuprinse în lege;
c) Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare elaboreazã propriul sau raport, pe baza rapoartelor de evaluare ale comisiilor din subordine, în care propune acordarea sau, dupã caz, neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie pentru fiecare facultate, colegiu sau specializare în parte.
Rapoartele comisiilor de evaluare şi raportul propriu al Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare constituie înscrisuri publice, cu toate consecinţele prevãzute de lege;
d) în baza raportului Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare şi a avizului ministrului învãţãmîntului, Guvernul acorda instituţiilor solicitante autorizaţia de funcţionare provizorie pentru facultãţile, colegiile şi specializãrile care îndeplinesc standardele prevãzute în prezenta lege.
(2) Modificarea structurii instituţiei de învãţãmînt superior în perioada de funcţionare provizorie se supune aceleiaşi proceduri de evaluare.
ART. 6
Procedura de acreditare se declanseaza dupã 2 ani de la data absolvirii primei promotii pentru facultãţile, colegiile şi specializãrile care îndeplinesc standardele prevãzute în prezenta lege. Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare, împreunã cu comisiile din subordine, întocmeşte un raport de evaluare, în baza cãruia Guvernul elaboreazã proiectul de lege privind înfiinţarea instituţiei de învãţãmînt superior cu facultãţile, colegiile şi specializãrile propuse spre acreditare.
ART. 7
În cazul unui raport de evaluare negativ pentru toate facultãţile, colegiile şi specializãrile, prin hotãrîre a Guvernului se retrage autorizaţia de funcţionare provizorie instituţiei respective.
ART. 8
Instituţia de învãţãmînt superior autorizata provizoriu are dreptul de a angaja şi promova prin concurs personal didactic, auxiliar şi administrativ, în condiţiile legii.
ART. 9
Facultãţile, colegiile şi specializãrile instituţiei de învãţãmînt superior se supun periodic, din 5 în 5 ani, evaluãrii academice de cãtre Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare. În situaţia unui raport nefavorabil al acestuia, Ministerul Învãţãmîntului avertizeaza instituţia de învãţãmînt superior cu privire la facultatea, colegiul sau specializarea în cauza şi, dupã un an, în baza unei noi evaluãri cu rezultat negativ, prin ordin al ministrului învãţãmîntului, se dispune încetarea şcolarizãrii în facultatea, colegiul sau specializarea în cauza, începînd cu anul I.
ART. 10
(1) În situaţia în care nici o facultate, nici un colegiu sau nici o specializare a unei instituţii de învãţãmînt superior nu mai îndeplineşte standardele corespunzãtoare criteriilor de evaluare academica la care este supusã periodic, instituţia de învãţãmînt se desfiinţeazã prin lege.
(2) Proiectul de lege privind desfiinţarea instituţiei de învãţãmînt superior se înainteazã Parlamentului de cãtre Guvern, la propunerea Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare.
ART. 11
(1) Studenţii instituţiei de învãţãmînt superior de stat care îşi înceteazã activitatea pot sa-şi continue studiile în cadru oricãrei instituţii de învãţãmînt superior acreditate sau autorizate provizoriu, cu acordul instituţiei de învãţãmînt superior primitoare şi cu respectarea criteriilor şi condiţiilor stabilite de senatul universitar al acesteia.
(2) Studenţii instituţiei de învãţãmînt superior particular care îşi înceteazã activitatea pot sa-şi continue studiile în cadrul oricãrei instituţii de învãţãmînt superior particular acreditate sau autorizate provizoriu, cu acordul instituţiei de învãţãmînt superior primitoare şi cu respectarea condiţiilor şi criteriilor stabilite de senatul universitar al acesteia.
ART. 12
Instituţiile de învãţãmînt superior în funcţiune la data de 22 decembrie 1989 sînt supuse numai procedurii de evaluare academica periodicã, conform art. 9 din prezenta lege.
ART. 13
(1) Cheltuielile privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare, precum şi ale comisiilor din subordine sînt prevãzute în bugetul propriu.
(2) Instituţiile interesate în organizarea şi desfãşurarea unei activitãţi de învãţãmînt superior achitã la data depunerii cererii o taxa pentru fiecare faza a procedurii de acreditare pentru fiecare profil sau specializare, în cuantumul a zece salarii lunare brute de profesor universitar din învãţãmîntul de stat, cu vechime maxima. Taxa se depune în contul Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare.
ART. 14
Examenul de licenta sau, dupã caz, de absolvire, susţinut la instituţiile, facultãţile, colegiile şi specializãrile acreditate, se desfãşoarã potrivit metodologiei aprobate de Ministerul Învãţãmîntului.
ART. 15
Diplomele de licenta sau, dupã caz, de absolvire eliberate de instituţiile de învãţãmînt superior pentru absolvenţii facultãţilor, colegiilor sau specializãrilor acreditate sînt recunoscute de drept de cãtre Ministerul Învãţãmîntului.
ART. 16
Instituţiile de învãţãmînt superior pot organiza admiterea şi pot continua activitatea de învãţãmînt la specializãrile pentru care au obţinut autorizaţia de funcţionare provizorie sau acreditarea.
ART. 17
Au dreptul de organizare a doctoratului, a activitãţii postuniversitare şi de perfecţionare numai instituţiile de învãţãmînt superior care îndeplinesc condiţiile stabilite prin Legea învãţãmîntului.
ART. 18
Rapoartele Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare, precum şi avizul ministrului învãţãmîntului se aduc şi la cunostinta instituţiilor care solicita organizarea şi desfãşurarea unei activitãţi de învãţãmînt superior.

CAP. 2
Criterii şi standarde de evaluare academica şi acreditare

ART. 19
(1) Procedura de evaluare academica şi acreditare se bazeazã pe un ansamblu de criterii generale şi standarde obligatorii.
(2) Criteriile se referã la domeniile fundamentale de organizare şi funcţionare specifice instituţiilor de învãţãmînt superior: personal didactic, conţinut, baza materialã, activitate de cercetare şi activitate financiarã.
(3) Standardele corespund fiecãrui criteriu şi indica nivelurile minime obligatorii în procesul de evaluare şi acreditare. Aceste niveluri sînt diferenţiate pentru perioada functionarii provizorii sau pentru perioada ulterioara infiintarii prin lege.
ART. 20
(1) Prin personal didactic, conform prezentei legi, se înţelege personalul care desfãşoarã activitãţi didactice în instituţia de învãţãmînt superior.
(2) Personalul didactic trebuie sa îndeplineascã cerinţele legale pentru ocuparea posturilor didactice.
(3) Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie, instituţia trebuie sa aibã la fiecare facultate, colegiu şi specializare cel puţin 70% din posturi, constituite conform normativelor legale, acoperite cu cadre didactice titularizate în învãţãmîntul superior dupã normele legale, şi cel puţin 30% cadre didactice cu grad de profesor şi conferenţiar, angajate cu norma de baza sau cu statut de cadru didactic asociat.
(4) Pentru obţinerea acreditãrii, instituţia de învãţãmînt superior trebuie sa aibã la fiecare facultate, colegiu şi specializare cel puţin 50% cadre didactice cu norma de baza, titularizate în învãţãmîntul superior dupã normele legale, iar dintre acestea, cel puţin 30% sa fie profesori şi conferenţiari.
(5) Pentru obţinerea acreditãrii, personalul de conducere al instituţiei de învãţãmînt superior (rector, prorector, decan, prodecan, secretar ştiinţific), precum şi şefii de catedra trebuie sa fie cadre didactice cu norma de baza în instituţie şi sa aibã gradul de profesor sau conferenţiar universitar titular.
ART. 21
(1) Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare şi pentru acreditare, planurile de învãţãmînt trebuie sa cuprindã discipline obligatorii, opţionale şi facultative, corespunzãtor standardelor stabilite pe plan naţional.
(2) Programele analitice ale disciplinelor de studiu trebuie sa rãspundã aceloraşi cerinţe ca şi planurile de învãţãmînt.
ART. 22
Formaţiunile de studiu (serii, grupe, subgrupe) trebuie sa respecte normele legale.
ART. 23
(1) Pentru obţinerea acreditãrii instituţiei de învãţãmînt superior, titularii de discipline au obligaţia de a fi elaborat cursuri şi alte lucrãri necesare procesului de învãţãmînt.
(2) Conducerea instituţiei de învãţãmînt superior are obligaţia de a asigura multiplicarea lucrãrilor sus-menţionate în numãr corespunzãtor şi de a le pune la dispoziţia studenţilor.
ART. 24
(1) În vederea acreditãrii, primele trei serii de absolvenţi ai instituţiilor de învãţãmînt superior autorizate provizoriu susţin examenul de licenta sau, dupã caz, de absolvire la facultãţile, respectiv colegiile stabilite de Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare.
(2) Din comisiile de examinare nu pot face parte cadrele didactice care au desfãşurat activitãţi la facultãţile sau colegiile de la care provin candidaţii ce urmeazã sa susţinã examenul de licenta sau de absolvire, în condiţiile prevãzute la alin. (1).
(3) Diplomele de licenta sau, dupã caz, de absolvire pentru cei care promoveazã examenele în condiţiile prevãzute la alin. (1) se elibereazã de instituţia organizatoare. În aceste diplome se specifica obligatoriu instituţia care a asigurat şcolarizarea. Diplomele sînt recunoscute de Ministerul Învãţãmîntului.
(4) Pentru acreditare, pe lîngã îndeplinirea celorlalte condiţii prevãzute de lege, este necesar ca minimum 51% din totalul absolvenţilor fiecãreia dintre primele trei serii sa promoveze examenul de licenta sau, dupã caz, de absolvire.
(5) În cazul în care una dintre primele serii de absolvenţi nu îndeplineşte condiţia prevãzutã la alin. (4), facultatea, colegiul sau specializarea pierde dreptul de şcolarizare pentru anul I, începînd cu urmãtorul an universitar.
(6) În perioada de funcţionare provizorie, instituţia de învãţãmînt superior este obligatã sa respecte standardele care au stat la baza acordãrii autorizaţiei.
În acest sens, Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare, precum şi alte autoritãţi publice abilitate prin lege efectueazã controale anuale şi ori de cîte ori se considera necesar.
În situaţia constatãrii neîndeplinirii condiţiilor prevãzute prin prezenta lege se aplica dispoziţiile alin. (5).
ART. 25
(1) Baza materialã a instituţiei de învãţãmînt superior trebuie sa corespundã standardelor desfãşurãrii unui proces instructiv-educativ de calitate.
(2) Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie, instituţia trebuie sa facã dovada ca dispune de:
a) spaţii adecvate procesului de învãţãmînt în proprietate sau prin închiriere;
b) laboratoare proprii sau închiriate, cu dotare corespunzãtoare pentru un an în avans fata de anul şcolarizat;
c) biblioteca dotatã cu sala de lectura şi fond de carte propriu, corespunzãtor conţinutului disciplinelor predate şi nivelului acestora.
(3) Pentru obţinerea acreditãrii, instituţia de învãţãmînt superior trebuie sa facã dovada ca în perioada de funcţionare provizorie a utilizat cel puţin 25% din venituri pentru investiţii în baza materialã proprie.
(4) Dupã doua cicluri de şcolarizare ulterioare infiintarii prin lege, instituţia de învãţãmînt superior trebuie sa facã dovada ca dispune în proprietate de cel puţin 50% din spaţiile de învãţãmînt şi ca, în toatã perioada anterioarã, a utilizat cel puţin 25% din venituri pentru investiţii în baza materialã proprie.
ART. 26
Instituţiile care solicita autorizaţia de funcţionare provizorie sau acreditarea trebuie sa dovedeascã faptul ca personalul didactic şi de cercetare propriu desfãşoarã activitãţi de cercetare ştiinţificã valorificate prin publicaţii, contracte, expertize, consultanţa sau prin alte modalitãţi.
ART. 27
La evaluarea academica periodicã a instituţiilor, facultãţilor, colegiilor şi specializãrilor trebuie îndeplinite standardele stabilite pentru procesul de acreditare şi celelalte prevederi legale.

CAP. 3
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 28
Instituţiile cu activitãţi de învãţãmînt superior înfiinţate dupã 22 decembrie 1989 sînt obligate sa solicite autorizaţia de funcţionare provizorie în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
ART. 29
Autorizarea provizorie şi acreditarea recunosc valabilitatea întregii activitãţi desfãşurate de instituţiile de învãţãmînt superior pînã la data acordãrii acestora.
ART. 30
În înţelesul prezentei legi, filialele instituţiilor, facultãţilor, colegiilor sau specializãrilor sînt considerate unitãţi distincte. Acestea se supun separat procedurii de evaluare academica şi acreditare prevãzute în prezenta lege.
ART. 31
Denumirea de universitate poate fi folositã numai de instituţia de învãţãmînt superior autorizata sau acreditata.
ART. 32
(1) Cadrul didactic cu funcţia de baza la o instituţie de învãţãmînt de stat sau particular poate efectua activitãţi didactice prin asociere, indiferent de forma de angajare, la alte instituţii de învãţãmînt superior, pînã la cel mult echivalentul unei norme didactice stabilite în conformitate cu dispoziţiile legale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi personalului didactic asociat instituţiilor de învãţãmînt superior, provenit din alte sectoare de activitate.
(3) Cadrul didactic asociat are obligaţia de a face cunoscut, prin declaraţie scrisã, conducatorului instituţiei în care are funcţia de baza, precum şi rectorilor instituţiilor la care este asociat, numãrul orelor didactice prestate prin asociere.
ART. 33
(1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Guvernul propune Parlamentului constituirea Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare.
(2) În termen de 30 de zile de la constituire, Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare stabileşte comisiile de evaluare din subordine şi numeşte membrii acestora.
(3) În acelaşi interval, Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare elaboreazã regulamentele proprii de funcţionare.
ART. 34
(1) Continuarea activitãţii de învãţãmînt superior în alte condiţii decît cele prevãzute prin prezenta lege atrage dupã sine rãspunderea legalã a celor vinovaţi.
(2) Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare face publica lista cuprinzînd facultãţile, colegiile şi specializãrile care nu au fost autorizate provizoriu sau acreditate.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 16 noiembrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 16 noiembrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016