Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 87 din 22 septembrie 1995  pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Turkmenistan, semnata la Bucuresti la 16 noiembrie 1994    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 87 din 22 septembrie 1995 pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Turkmenistan, semnata la Bucuresti la 16 noiembrie 1994

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 221 din 26 septembrie 1995
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se ratifica Convenţia consularã dintre România şi Turkmenistan, semnatã la Bucureşti la 16 noiembrie 1994.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 7 iunie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
ION SOLCANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 11 septembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
IOAN GAVRA

CONVENŢIE CONSULARĂ
între România şi Turkmenistan

România şi Turkmenistan, animate de dorinta de a facilita dezvoltarea relaţiilor prieteneşti dintre cele doua state,
în scopul intaririi colaborãrii lor economice, comerciale, tehnico-ştiinţifice, culturale şi în alte domenii,
dorind sa reglementeze relaţiile lor consulare,
au hotãrît sa încheie prezenta convenţie consularã şi au convenit asupra urmãtoarelor:

CAP. 1
Definiţii
ART. 1
În prezenta convenţie, expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
1. prin expresia post consular se înţelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
2. prin expresia circumscripţie consularã se înţelege teritoriul atribuit postului consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;
3. prin expresia şef al postului consular se înţelege persoana numita sa conducã postul consular;
4. prin expresia funcţionar consular se înţelege orice persoana, inclusiv şeful postului consular, care exercita funcţiile consulare;
5. prin expresia angajat consular se înţelege persoana care îndeplineşte, în cadrul postului consular, funcţii administrative sau tehnice;
6. prin expresia membru al personalului de serviciu se înţelege orice persoana afectatã serviciului casnic al unui post consular;
7. prin expresia membru de familie al şefului postului consular sau al membrului personalului consular se înţelege persoana aflatã în legatura directa de rudenie cu aceştia şi care gospodãresc împreunã (soţ, sotie, copii, pãrinţi);
8. prin expresia membrii personalului consular se înţelege functionarii consulari, cu excepţia şefului postului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
9. prin expresia membru al personalului particular se înţelege persoana angajata în serviciul particular al unui membru al postului consular;
10. prin expresia localuri consulare se înţelege clãdirile sau pãrţile din clãdiri, inclusiv resedinta şefului postului consular, precum şi terenul aferent acestora, care sînt folosite exclusiv pentru scopuri consulare, indiferent în proprietatea cui se afla;
11. prin expresia arhive consulare se înţelege toate hirtiile oficiale, documentele, corespondenta, cãrţile, mijloacele tehnice de înregistrare şi utilizare a informaţiilor, precum şi cifrul, codurile şi orice alte mijloace destinate pãstrãrii şi conservãrii lor;
12. prin expresia nava se înţelege orice mijloc de navigaţie care este autorizat sa arboreaza pavilionul statului trimiţãtor, în conformitate cu legislaţia acestuia, cu excepţia navelor militare;
13. prin expresia aeronava se înţelege orice aparat de zbor, înregistrat în statul trimiţãtor şi care are dreptul sa poarte însemnele de identificare ale acestui stat, cu excepţia aeronavelor militare.
ART. 2
Înfiinţarea posturilor consulare
1. Statul trimiţãtor poate sa înfiinţeze un post consular în statul de resedinta numai cu consimţãmîntul acestui stat.
2. Sediul postului consular, rangul sau şi circumscripţia sa consularã sînt stabilite prin acordul dintre statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
3. Orice schimbãri ulterioare referitoare la sediul postului consular, la rangul acestuia sau la circumscripţia consularã trebuie sa se facã, de asemenea, prin acordul dintre statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
ART. 3
Patenta consularã şi exequaturul
1. În vederea numirii şefului postului consular, statul trimiţãtor trebuie sa obţinã, pe cale diplomaticã, acordul prealabil al statului de resedinta.
2. Dupã primirea acordului menţionat la alin. 1 al prezentului articol, statul trimiţãtor trimite Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta, prin misiunea sa diplomaticã, patenta consularã.
În patenta consularã se indica numele şi prenumele şefului postului consular, clasa acestuia, circumscripţia consularã în care îşi va exercita funcţiile, precum şi sediul postului consular.
3. Şeful postului consular este admis sa-şi exercite funcţiile sale numai dupã ce statul de resedinta i-a eliberat exequaturul. Exequaturul se elibereazã în cel mai scurt timp posibil.
4. Pînã la eliberarea exequaturului, statul de resedinta poate admite ca, în mod provizoriu, şeful postului consular sa exercite funcţiile sale. În acest caz, prevederile prezentei convenţii îi sînt aplicabile.
5. Dupã admiterea, chiar cu titlu provizoriu, a şefului postului consular, statul de resedinta informeazã despre aceasta autoritãţile corespunzãtoare din circumscripţia consularã şi ia mãsurile necesare ca acesta sa îşi poatã îndeplini funcţiile.
ART. 4
Exercitarea temporarã a funcţiilor şefului postului consular
1. Dacã şeful postului consular este împiedicat, din orice cauza, sa îşi exercite funcţiile sale sau dacã funcţia de şef al postului consular devine, temporar, vacanta, statul trimiţãtor poate imputernici cu conducerea provizorie a postului consular pe un funcţionar consular din cadrul aceluiaşi post consular sau din cadrul altui post consular al sau, stabilit în statul de resedinta, ori pe unul dintre membrii personalului diplomatic de la misiunea sa diplomaticã din acel stat.
2. Numele şi prenumele persoanei împuternicite sa conducã, temporar, postul consular vor fi notificate, în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
3. Persoana care conduce, temporar, postul consular se bucura de drepturile, privilegiile şi imunitãţile care sînt acordate prin prezenta convenţie şefului postului consular.
ART. 5
Declararea unui funcţionar consular ca persoana non grata
1. Statul de resedinta poate oricind sa înştiinţeze, pe cale diplomaticã, statul trimiţãtor ca un funcţionar consular este persoana non grata sau ca un angajat consular sau un membru al personalului de serviciu a devenit nedorit. În acest caz, statul trimiţãtor trebuie sa recheme persoana în cauza sau sa dispunã încetarea activitãţii acesteia la postul consular.
2. Dacã statul trimiţãtor nu îndeplineşte aceasta obligaţie într-un termen rezonabil, statul de resedinta poate retrage exequaturul sau orice alt permis, dacã priveşte pe şeful postului consular, sau sa anunţe statul trimiţãtor, pe cale diplomaticã, ca refuza sa recunoascã persoana în cauza ca membru al personalului consular, dacã este vorba de un funcţionar consular, de un angajat consular sau de un membru al personalului de serviciu.
3. În oricare dintre cazurile menţionate la alin. 1 şi 2 ale prezentului articol, statul de resedinta nu este obligat sa motiveze decizia sa.
ART. 6
Notificarea cãtre statul de resedinta a numirilor, sosirilor şi plecarilor
Statul trimiţãtor notifica Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta;
(1) numirea membrilor personalului consular, sosirea şi plecarea lor definitiva sau încetarea funcţiilor lor la postul consular, precum şi orice alte modificãri privind statutul lor, care s-au produs în timpul serviciului lor;
(2) sosirea şi plecarea definitiva a unui membru de familie care gospodareste împreunã cu un membru al personalului consular şi, dacã este cazul, faptul ca o persoana devine sau înceteazã de a mai fi membru de familie;
(3) sosirea şi plecarea definitiva a membrilor personalului particular şi, dacã este cazul, încetarea serviciului lor în aceasta calitate;
(4) angajarea şi încetarea calitãţii de membru al personalului consular sau de membru al personalului particular a persoanelor domiciliate în statul de resedinta, care au dreptul la privilegii şi imunitãţi.
ART. 7
Eliberarea documentelor de identitate
1. Autoritãţile competente ale statului de resedinta elibereazã, gratuit, fiecãrui funcţionar consular un document care atesta identitatea şi funcţia acestuia.
2. Prevederile alin. 1 se referã, de asemenea, şi la angajaţii postului consular, la membrii personalului de serviciu şi la membrii personalului particular, cu condiţia ca aceste persoane sa nu aibã cetãţenia statului de resedinta şi domiciliul permanent în acest stat.
ART. 8
Cetãţenia funcţionarilor consulari
Functionarii consulari, cu excepţia consulilor onorifici, pot fi numiţi numai cetãţeni ai statului trimiţãtor, care nu au domiciliul în statul de resedinta şi nu exercita în acest stat, în afarã atribuţiilor lor oficiale, nici o alta activitate aducatoare de venituri.
CAP. 2
Funcţii consulare
ART. 9
Funcţiile postului consular
Funcţiile postului consular constau îndeosebi în:
(1) sa protejeze în statul de resedinta şi sa apere drepturile şi interesele statului trimiţãtor, ale cetãţenilor şi persoanelor sale juridice, în conformitate cu normele dreptului internaţional;
(2) sa favorizeze dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale, ştiinţifice şi turistice dintre statul trimiţãtor şi statul de resedinta şi sa promoveze în toate domeniile legãturile prieteneşti dintre ele.
ART. 10
Protecţia şi asistenta consularã
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde protecţie şi asistenta consularã cetãţenilor şi persoanelor juridice ale statului trimiţãtor, sa comunice ce acestea, sa le facã recomandãri şi, dacã este cazul, sa le acorde sprijin pentru realizarea drepturilor de care aceştia se bucura, în conformitate cu legile statului de resedinta sau cu acordurile în vigoare între cele doua state.
2. Cetãţeanul statului trimiţãtor are dreptul, de asemenea, sa ia legatura cu funcţionarul consular şi sa-l viziteze, fãrã nici o ingradire.
ART. 11
Exercitarea funcţiilor consulare
1. Funcţiile consulare sînt exercitate de functionarii consulari ai statului trimiţãtor.
2. În caz de necesitate, funcţiile consulare ale postului consular pot fi îndeplinite de un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta, aceasta fãrã a aduce atingere drepturilor şi obligaţiilor ce revin membrilor personalului diplomatic.
Numele şi prenumele membrului personalului diplomatic cãruia i se încredinţeazã îndeplinirea de funcţii consulare trebuie notificate, în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
3. Funcţiile consulare se îndeplinesc în cadrul circumscripţiei consulare. Exercitarea lor în afarã circumscripţiei consulare se poate face numai cu consimţãmîntul statului de resedinta.
ART. 12
Legatura cu autoritãţile statului de resedinta
Funcţionarul consular are dreptul ca, în exercitarea funcţiilor sale prevãzute în prezenta convenţie, sa se adreseze:
(1) autoritãţilor locale din circumscripţia consularã;
(2) autoritãţilor centrale ale statului de resedinta, dacã şi în mãsura în care legile şi uzanţele statului de resedinta admit aceasta.
ART. 13
Exercitarea de funcţii consulare pentru state terţe
Funcţionarul consular poate sa exercite funcţii consulare în numele unor state terţe, cu acordul statului de resedinta sau dacã acesta nu se opune.
ART. 14
Înregistrarea cetãţenilor statului trimiţãtor
1. Funcţionarul consular are dreptul sa-i înregistreze pe cetãţenii statului trimiţãtor aflaţi în circumscripţia consularã.
2. Înregistrarea facuta de funcţionarul consular nu-i scuteşte pe cetãţenii statului trimiţãtor de obligaţia respectãrii formalitãţilor impuse strãinilor de legile statului de resedinta.
ART. 15
Reprezentarea în fata autoritãţilor statului de resedinta
1. Funcţionarul consular are dreptul sa ia mãsuri, în conformitate cu legile statului de resedinta, pentru asigurarea reprezentãrii corespunzãtoare a cetãţenilor statului trimiţãtor în fata instanţelor judecãtoreşti sau a altor autoritãţi ale statului de resedinta. El poate, în conformitate cu legile statului de resedinta, sa solicite adoptarea de mãsuri temporare pentru apãrarea drepturilor şi intereselor legale ale cetãţenilor statului sau, dacã aceştia absenteazã sau dacã, din alte motive întemeiate, nu sînt în mãsura sa-şi apere singuri drepturile şi interesele legitime.
2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa solicite instanţelor judecãtoreşti sau altor autoritãţi ale statului de resedinta amînarea examinãrii cauzei care priveşte pe cetãţeanul statului trimiţãtor, pînã cînd acesta va fi informat şi are posibilitatea de a se apara, singur sau prin reprezentant.
3. Reprezentarea prevãzutã la alin. 1 al prezentului articol înceteazã cînd persoanele reprezentate numesc un împuternicit al lor sau cînd preiau personal apãrarea drepturilor şi intereselor lor legitime.
4. Dacã un cetãţean al statului trimiţãtor este implicat într-un accident de circulaţie, autoritãţile statului de resedinta îl vor informa, fãrã intirziere, pe funcţionarul consular despre aceasta.
La cererea funcţionarului consular, autoritãţile statului de resedinta îi vor transmite informaţii complete asupra accidentului.
ART. 16
Protecţia cetãţenilor statului trimiţãtor
1. Autoritãţile competente ale statului de resedinta informeazã funcţionarul consular despre arestarea sau reţinerea, sub orice forma, a unui cetãţean al statului trimiţãtor, în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai mult de 3 zile de la data arestãrii sau reţinerii acestuia.
2. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile statului de resedinta, sa primeascã corespondenta sau alte trimiteri de la cetãţeanul statului sau aflat în stare de arest, în asteptarea judecãrii, sau de la cel care este reţinut, sub orice forma, şi sa facã demersurile necesare pentru a i se acorda asistenta juridicã şi a fi reprezentat corespunzãtor.
Funcţionarul consular are dreptul ca, în conformitate cu legile statului de resedinta, sa viziteze pe cetãţeanul statului trimiţãtor, aflat în stare de arest sau care este reţinut sub orice alta forma, sau care executa o pedeapsa privativã de libertate şi sa comunice cu acesta; acest drept se exercita în termen de 5 zile de la luarea mãsurii arestãrii sau reţinerii.
3. Autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze, neîntîrziat, pe cetãţeanul statului trimiţãtor despre dreptul sau de a lua legatura cu funcţionarul consular, conform prevederilor acestui articol.
ART. 17
Funcţii referitoare la paşapoarte şi vize
Funcţionarul consular are dreptul:
(1) sa elibereze cetãţenilor statului trimiţãtor paşapoarte ori alte documente de cãlãtorie, sa le reînnoiascã, sa le prelungeascã, sa le anuleze sau sa facã orice menţiuni în acestea;
(2) sa acorde vize de intrare-ieşire ori de tranzit persoanelor care doresc sa viziteze sau sa tranziteze teritoriul statului trimiţãtor.
ART. 18
Funcţii în legatura cu cetãţenia şi înregistrarea actelor de stare civilã
Funcţionarul consular are dreptul:
1. sa primeascã cereri referitoare la cetãţenie;
2. sa înregistreze nasterile sau decesele cetãţenilor statului trimiţãtor şi sa elibereze certificatele corespunzãtoare;
3. sa încheie cãsãtorii, potrivit legii statului trimiţãtor, dacã aceasta nu contravine legislaţiei statului de resedinta.
4. Funcţionarul consular informeazã autoritãţile competente ale statului de resedinta despre înregistrarea naşterilor, deceselor şi cãsãtoriilor, fãcute la postul consular, dacã aceasta este cerutã de legile statului de resedinta.
5. Prevederile alin. 1, 2 şi 3 ale prezentului articol nu scutesc persoanele în cauza de obligaţia de a respecta formalitãţile cerute de legile statului de resedinta.
6. Dacã autoritãţile statului de resedinta sînt informate ca pe teritoriul acestui stat a decedat un cetãţean al statului trimiţãtor, ele trebuie sa anunţe despre aceasta, fãrã intirziere, postul consular corespunzãtor.
ART. 19
Funcţii referitoare la tutela sau curatela
1. Funcţionarul consular are dreptul sa se adreseze autoritãţilor statului de resedinta pentru instituirea tutelei sau curatelei cetãţenilor statului trimiţãtor, aflaţi în statul de resedinta, şi sa propunã persoana care sa fie numita tutore sau curator.
2. Dacã autoritãţile statului de resedinta au cunostinta ca este necesarã instituirea tutelei sau curatelei pentru un cetãţean al statului trimiţãtor, ele vor informa funcţionarul consular despre aceasta, într-un termen cît mai scurt posibil.
ART. 20
Funcţii notariale
1. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile statului de resedinta:
- sa primeascã, sa înregistreze, sa întocmeascã şi sa autentifice declaraţii ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
- sa primeascã, sa înregistreze, sa întocmeascã şi sa autentifice testamentele sau alte înscrisuri ale cetãţenilor statului trimiţãtor, care se referã la bunuri mobile;
- sa primeascã, sa înregistreze, sa întocmeascã şi sa autentifice înscrisuri care se referã la orice act juridic întocmit de cetãţenii statului trimiţãtor, afarã de cazul în care acestea se referã la transferarea sau restrîngerea, sub orice forma, a drepturilor reale asupra imobilelor situate în statul de resedinta;
- sa legalizeze sigiliile şi semnãturile de pe actele şi documentele cu caracter juridic şi de pe alte înscrisuri care emana de la autoritãţile statului trimiţãtor sau de la statul de resedinta;
- sa legalizeze copiile şi sa certifice traducerile actelor şi înscrisurilor cu caracter juridic, precum şi a extraselor din acestea;
- sa primeascã, spre pãstrare, actele sau înscrisurile aparţinînd cetãţenilor statului trimiţãtor ori adresate acestora.
2. Funcţiile prevãzute la alin. 1 al prezentului articol pot fi îndeplinite la sediul postului consular sau în alt loc, dacã persoana interesatã nu se poate prezenta la postul consular din motive întemeiate.
ART. 21
Funcţii referitoare la drepturile patrimoniale ale cetãţenilor
1. Autoritãţile statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, postul consular despre decesul unui cetãţean al statului trimiţãtor şi îi vor comunica toate datele de care dispun privind activul succesoral, moştenitorii legali, legatarii, precum şi despre existenta unui testament.
2. Autoritãţile statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, postul consular despre deschiderea unei succesiuni în statul de resedinta, cînd moştenitorul legal sau legatarul este cetãţean al statului trimiţãtor.
3. Dacã postul consular afla de existenta succesiunilor menţionate la alin. 1 şi 2 ale prezentului articol înainte ca ele sa fie cunoscute de autoritãţile statului de resedinta, el va informa, fãrã intirziere, aceste autoritãţi.
4. Autoritãţile statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, postul consular despre mãsurile luate sau pe care intenţioneazã sa le ia pentru evaluarea şi conservarea succesiunilor menţionate la alin. 1 şi 2 ale prezentului articol.
Funcţionarul consular poate solicita autoritãţilor statului de resedinta sa adopte mãsurile corespunzãtoare pentru conservarea succesiunii.
5. Funcţionarul consular poate, de asemenea, în concordanta cu legile statului de resedinta:
- sa ia mãsuri pentru conservarea şi administrarea bunurilor succesorale care aparţin cetãţenilor statului trimiţãtor;
- sa urmãreascã transferul sumelor de bani sau transmiterea cãtre cetãţenii statului trimiţãtor a bunurilor.
6. Sumele de bani, celelalte bunuri, precum şi înscrisurile care atesta dobindirea proprietãţii, aparţinînd cetãţeanului statului trimiţãtor, care nu se afla în statul de resedinta şi nu este reprezentat, se transmit de cãtre autoritãţile statului de resedinta postului consular al statului trimiţãtor, în scopul predãrii lor beneficiarului. Postul consular poate primi şi transfera sumele de bani sau bunurile transmise, dacã acestea au fost consemnate în documente confirmate de autoritãţile statului de resedinta şi dacã s-au plãtit sau s-a garantat plata tuturor impozitelor prevãzute în legislaţia statului de resedinta şi exista acordul autoritãţilor statului de resedinta pentru efectuarea acestui transfer.
7. Dacã un cetãţean al statului trimiţãtor, aflat temporar sau în tranzit pe teritoriul statului de resedinta, a decedat, sumele de bani şi bunurile sale personale se transmit, temporar, postului consular.
Scoaterea din statul de resedinta a acestor bunuri, care nu sînt interzise la export, altele decît cele dobîndite în statul trimiţãtor, se face în conformitate cu legile statului de resedinta.
8. Postul consular al statului trimiţãtor elibereazã autoritãţilor sau persoanelor interesate un document care confirma primirea banilor sau a bunurilor predate în conformitate cu prevederile alin. 6 şi 7 din acest articol.
9. Cetãţenii statului trimiţãtor se bucura de aceleaşi drepturi ca şi cetãţenii statului de resedinta în ceea ce priveşte dobindirea drepturilor succesorale şi a bunurilor succesorale.
10. Funcţiile postului consular, prevãzute la art. 20 din prezenta convenţie, se exercita, în privinta bunurilor şi a drepturilor unei persoane decedate, numai dacã nu contravin drepturilor prezentului articol.
ART. 22
Funcţii în materie de navigaţie
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde orice sprijin şi asistenta navei statului trimiţãtor, care intra într-un port sau în alt loc de ancorare a navelor.
2. Funcţionarul consular se poate urca la bordul navei imediat ce este aprobatã comunicarea libera cu coasta, iar capitanul vasului şi membrii echipajului pot sa ia legatura cu funcţionarul consular.
3. Funcţionarul consular se poate adresa, pentru sprijin, autoritãţilor competente ale statului de resedinta în orice probleme legate de îndeplinirea funcţiilor sale în privinta navei statului trimiţãtor, a cãpitanului şi a membrilor echipajului acestei nave.
4. Funcţionarul consular are dreptul:
- fãrã a aduce atingere drepturilor autoritãţilor statului de resedinta, se efectueze cercetãri în legatura cu orice fapte petrecute pe nava statului trimiţãtor în timp ce aceasta se afla în cursa sau era ancorata într-un port, sa punã întrebãri cãpitanului sau oricãrui membru al echipajului navei statului trimiţãtor, sa verifice documentele de bord, sa primeascã declaraţii în legatura cu incarcatura navei şi locul de destinaţie, sa facã demersuri pentru facilitarea intrãrii, stationarii şi plecãrii navei din port;
- fãrã a aduce atingere competentei autoritãţilor statului de resedinta, sa ia mãsurile necesare pentru soluţionarea neintelegerilor dintre comandant şi orice membru al echipajului, inclusiv cele referitoare la condiţiile de munca pe nava, în mãsura în care legislaţia statului trimiţãtor prevede aceasta:
- sa ia mãsuri pentru spitalizarea şi pentru repatrierea cãpitanului sau a oricãrui membru al echipajului navei;
- sa primeascã, sa întocmeascã, sa înregistreze sau sa certifice orice declaraţie sau document prevãzut de legislaţia statului trimiţãtor în privinta navelor;
- sa elibereze certificate provizorii care dau dreptul navei achiziţionate sau construite sa navigheze sub pavilionul statului trimiţãtor, în conformitate cu legislaţia acestui stat.
5. În cazul în care instanţele judecãtoreşti sau alte autoritãţi competente ale statului de resedinta intenţioneazã sa ia mãsuri de constringere sau sa efectueze acte de urmãrire penalã la bordul navei statului trimiţãtor, autoritãţile competente ale statului de resedinta îl vor înştiinţa pe funcţionarul consular. Aceasta înştiinţare va fi facuta înainte de luarea unor asemenea mãsuri, astfel încît funcţionarul consular sa poatã fi prezent la efectuarea acestora. Dacã funcţionarul consular nu a fost de fata, autoritãţile competente ale statului de resedinta îi vor prezenta, la cerere, o informare completa în legatura cu cele petrecute.
Funcţionarul consular va fi înştiinţat, în prealabil, şi în cazul în care capitanul sau un membru al echipajului navei urmeazã sa fie interogat pe uscat de cãtre autoritãţile competente ale statului de resedinta.
Prevederile acestui alineat nu se aplica în ceea ce priveşte controlul vamal, sanitar sau al documentelor de trecere a frontierei, precum şi în privinta oricãror acţiuni întreprinse la cererea sau cu acordul cãpitanului navei.
6. Autoritãţile statului de resedinta îl vor informa, în cel mai scurt timp, pe funcţionarul consular dacã o nava a statului trimiţãtor a eşuat sau a naufragiat, a suferit orice alta avarie în limitele apelor teritoriale ale statului de resedinta sau dacã un obiect, fãcînd parte din incarcatura navei avariate, proprietate a unui cetãţean al statului trimiţãtor, a fost gãsit pe ţãrm sau în apropierea coastei statului de resedinta ori a fost adus în portul acestui stat. De asemenea, ele vor comunica funcţionarului consular mãsurile luate pentru salvarea membrilor echipajului şi a pasagerilor, încãrcãturii şi a altor bunuri aflate la bordul navei sau care au aparţinut navei, ori au fãcut parte din incarcatura acesteia şi au fost separate de ea.
7. Funcţionarul consular poate acorda orice asistenta unei asemenea nave, membrilor echipajului şi pasagerilor; în acest scop, el se poate adresa autoritãţilor competente ale statului de resedinta, care vor acorda sprijinul necesar.
Funcţionarul consular poate sa întreprindã mãsuri pentru repararea navei sau se poate adresa autoritãţilor competente ale statului de resedinta cu rugamintea de a-l sprijini în realizarea acestora sau ca ele sa întreprindã ori sa continue asemenea mãsuri.
8. Dacã nava avariata sau orice obiect care a aparţinut unei asemenea nave au fost gãsite în apropierea sau pe coasta statului de resedinta şi au fost aduse în portul acestui stat şi capitanul navei, proprietarul ei sau împuternicitul acestuia ori societãţile de asigurare corespunzãtoare nu au posibilitatea de a întreprinde mãsuri pentru pãstrarea sau dispunerea de o asemenea nava sau de obiectul gãsit, funcţionarul consular este considerat împuternicit sa întreprindã, în numele proprietarului navei, asemenea mãsuri pe care le-ar fi putut întreprinde însuşi proprietarul. Aceste prevederi se aplica în mod corespunzãtor oricãrui obiect care face parte din incarcatura navei şi este proprietatea unui cetãţean al statului trimiţãtor.
9. Dacã orice obiect, care face parte din incarcatura navei avariate a unui stat terţ şi este proprietatea unui cetãţean al statului trimiţãtor, este gãsit pe ţãrm sau în apropierea ţãrmului statului de resedinta şi capitanul navei, proprietarul obiectului, împuternicitul sau societãţile de asigurare corespunzãtoare nu pot întreprinde mãsuri pentru conservarea sau înstrãinarea unui asemenea obiect, funcţionarul consular este considerat împuternicit sa ia, în numele proprietarului, asemenea mãsuri pe care le-ar fi putut lua însuşi proprietarul.
ART. 23
Funcţii în materie de navigaţie aerianã
Prevederile art. 22 al prezentei convenţii se aplica, în mod corespunzãtor, şi navigaţiei aeriene, fãrã a aduce atingere altor înţelegeri în vigoare între cele doua state.
ART. 24
Alte funcţii consulare
Funcţionarul consular poate îndeplini şi alte funcţii consulare încredinţate de statul trimiţãtor, neprevãzute în prezenta convenţie, dacã statul de resedinta, care trebuie sa fie informat despre aceasta, permite îndeplinirea lor sau nu are obiecţii.
CAP. 3
Privilegii şi imunitãţi
ART. 25
Protecţia activitãţii postului consular
Statul de resedinta ia toate mãsurile necesare pentru asigurarea condiţiilor de funcţionare normalã a postului consular, de exercitare a funcţiilor de cãtre membrii personalului consular, precum şi pentru asigurarea imunitãţilor şi privilegiilor prevãzute în prezenta convenţie.
ART. 26
Folosirea drapelului naţional şi a stemei
1. Scutul cu stema tarii statului trimiţãtor şi inscripţia cu denumirea postului consular, în limba statului trimiţãtor şi a statului de resedinta, pot fi fixate pe clãdirea postului consular şi pe resedinta şefului postului consular.
2. Drapelul statului trimiţãtor poate fi arborat pe clãdirea postului consular, la resedinta şefului postului consular şi, de asemenea, pe mijloacele de transport folosite de şeful postului consular pentru îndeplinirea funcţiilor oficiale.
3. Exercitarea drepturilor prevãzute în prezentul articol se face în conformitate cu legile, reglementãrile şi uzanţele statului de resedinta.
ART. 27
Procurarea de localuri
1. Statul trimiţãtor poate dobîndi în statul de resedinta, în proprietate sau cu chirie, în forma şi în condiţiile stabilite de legile statului de resedinta, terenuri, clãdiri sau pãrţi din clãdiri, poate sa construiascã clãdiri şi sa amenajeze terenurile necesare pentru amplasarea localurilor consulare, precum şi a locuinţelor membrilor postului consular.
2. Statul de resedinta va sprijini statul trimiţãtor în obţinerea terenurilor, localurilor sau a pãrţilor din localuri pentru scopurile prevãzute la alin. 1 al prezentului articol.
3. Prevederile acestui articol nu scutesc statul trimiţãtor de obligaţia respectãrii legilor şi regulamentelor statului de resedinta, referitoare la sistematizare, aplicabile în zona unde sînt situate terenurile, clãdirile sau pãrţile din clãdirile respective.
ART. 28
Inviolabilitatea personalã
1. Functionarii consulari şi membrii lor de familie, care gospodãresc împreunã cu aceştia, se bucura de inviolabilitatea personalã. Ei nu vor fi supuşi arestului sau reţinerii sub nici o forma.
Aceste prevederi nu se aplica persoanelor menţionate în art. 45 din prezenta convenţie.
2. Statul de resedinta este obligat sa-i trateze cu respectul cuvenit pe functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii lor de familie care gospodãresc împreunã cu aceştia şi sa întreprindã mãsurile corespunzãtoare pentru a preveni orice atingere adusã persoanei, libertãţii sau demnitãţii acestora.
ART. 29
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei şefului postului consular
1. Localurile consulare şi resedinta şefului postului consular sînt inviolabile.
2. Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în localurile consulare fãrã acordul şefului postului consular ori al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta sau al unei persoane desemnate de cãtre unul dintre aceştia.
Aceste prevederi se extind şi la resedinta şefului postului consular.
3. Statul de resedinta ia mãsurile necesare pentru a asigura protecţia localurilor consulare, pentru a opri intrarea forţatã în acestea, precum şi pentru a impiedica orice acţiune care le-ar deteriora sau ar aduce atingere demnitãţii postului consular.
4. Bunurile folosite exclusiv de postul consular, inclusiv mijloacele sale de transport, indiferent în a cui proprietate se afla, nu sînt supuse rechizitiei, confiscãrii sau altor mãsuri care ar impiedica activitatea normalã a postului consular; mijloacele de transport aflate în afarã postului consular nu pot fi supuse percheziţiei din partea autoritãţilor statului de resedinta, fãrã acordul şefului postului consular sau al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor.
ART. 30
Scutirea statului trimiţãtor de impozite şi taxe
Statul trimiţãtor este scutit în statul de resedinta de orice impozite şi taxe, naţionale sau locale, pentru:
- terenurile, clãdirile şi pãrţile din clãdiri, care sînt proprietatea statului trimiţãtor sau sînt închiriate de el sau în numele sau şi care sînt folosite pentru îndeplinirea activitãţii consulare ori ca locuinţe pentru functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu, cu excepţia plãţilor pentru serviciile prestate;
- actele şi documentele necesare pentru dobindirea unor astfel de imobile, dacã statul trimiţãtor le procura exclusiv pentru scopuri consulare;
- mijloacele de transport şi orice bunuri mobile, care sînt proprietatea sau se afla în folosinta statului trimiţãtor şi sînt utilizate în scopuri exclusiv consulare.
ART. 31
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele consulare sînt inviolabile în orice moment şi indiferent în ce loc s-ar afla.
ART. 32
Libertatea de comunicare
1. Postul consular are dreptul sa comunice cu guvernul statului trimiţãtor, cu misiunile diplomatice şi cu posturile consulare ale acestuia, situate în statul de resedinta sau în alte state.
Statul de resedinta asigura, în acest scop, condiţiile necesare.
Postul consular poate folosi toate mijloacele obişnuite de comunicare, cifrul, curierii diplomatici şi consulari, valizele diplomatice şi consulare.
2. La folosirea mijloacelor obişnuite de legatura, postului consular i se aplica aceleaşi tarife ca şi misiunii diplomatice.
Postul consular poate instala şi utiliza o statie de radio-emisie numai cu acordul statului de resedinta.
3. Corespondenta oficialã a postului consular, indiferent de mijloacele de comunicare folosite, valizele consulare, prevãzute cu semne exterioare vizibile ce indica caracterul lor oficial, sînt inviolabile; ele nu pot fi supuse controlului şi nu pot fi reţinute de autoritãţile statului de resedinta.
4. Curier consular poate fi numai un cetãţean al statului trimiţãtor, care însã sa nu aibã domiciliul permanent în statul de resedinta. Statul de resedinta asigura curierului consular condiţiile pentru îndeplinirea obligaţiilor sale şi pentru a se bucura de aceleaşi drepturi, privilegii şi imunitãţi ca şi curierii diplomatici.
5. Valiza consularã poate fi încredinţatã comandantului navei sau aeronavei statului trimiţãtor. Acesta trebuie sa aibã un document oficial care sa indice numãrul coletelor din care se compune valiza consularã; el însã nu este considerat curier consular. Funcţionarul consular poate sa preia valiza consularã direct şi nestînjenit de la comandantul navei sau al aeronavei, precum şi sa-i predea o asemenea valiza.
ART. 33
Libertatea de deplasare
Funcţionarul consular, angajatul consular şi membrii personalului de serviciu au dreptul sa se deplaseze liber pe teritoriul statului de resedinta, cu excepţia zonelor în care accesul strãinilor este interzis sau limitat.
ART. 34
taxe consulare şi impozite
1. Postul consular poate percepe taxe consulare pe teritoriul statului de resedinta, în conformitate cu legile şi reglementãrile statului trimiţãtor.
2. Taxele percepute sînt scutite în statul de resedinta de orice impozite.
ART. 35
Imunitatea de jurisdicţie a funcţionarului consular
1. Funcţionarul consular se bucura de imunitate de jurisdicţie penalã a statului de resedinta. El se bucura, de asemenea, de imunitatea de jurisdicţie civilã şi administrativã a acestuia, cu excepţia:
- acţiunilor reale privind un imobil particular, situat pe teritoriul statului de resedinta, afarã de cazul în care funcţionarul consular nu îl poseda în contul statului trimiţãtor pentru realizarea scopurilor postului consular;
- acţiunilor privind o succesiune, în care funcţionarul consular figureazã ca executor testamentar, administrator, moştenitor sau legatar şi nu în numele statului trimiţãtor;
- acţiunilor care rezulta din încheierea unui contract de cãtre un funcţionar consular, pe care acesta nu l-a încheiat, în mod expres sau implicit, în calitatea sa de mandatar al statului trimiţãtor;
- acţiunilor intentate de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de un vehicul.
2. Fata de funcţionarul consular nu poate fi luatã nici o mãsura de executare, în afarã de cazurile prevãzute la alin. 1 din prezentul articol şi numai dacã executarea poate avea loc fãrã a se aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuinţei sale.
ART. 36
Imunitatea de jurisdicţie a angajatului consular
Angajatul consular beneficiazã de imunitatea de jurisdicţie în materie penalã, civilã şi administrativã a statului de resedinta numai pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor sale oficiale.
Aceste prevederi nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
ART. 37
Imunitatea de jurisdicţie a membrilor personalului de serviciu
Membrii personalului de serviciu beneficiazã de imunitatea de jurisdicţie penalã, civilã şi administrativã a statului de resedinta numai pentru actele îndeplinite în exercitarea atribuţiilor lor de serviciu.
Aceste prevederi nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
ART. 38
Imunitatea de jurisdicţie a membrilor de familie
Imunitãţile prevãzute la art. 35, 36 şi 37 din prezenta convenţie pentru functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu se extind, în mod corespunzãtor, în ceea ce priveşte pe membrii lor de familie, care gospodãresc împreunã cu aceştia.
ART. 39
Depunerea de mãrturie
1. Autoritãţile statului de resedinta pot solicita funcţionarilor consulari, angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu sa depunã mãrturie în cauzele penale sau administrative.
Functionarii consulari pot refuza depunerea de mãrturie în fata instanţelor judecãtoreşti şi a autoritãţilor administrative, fãrã ca pentru acesta sa se ia vreo mãsura coercitivã.
2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu pot refuza depunerea de mãrturie, afarã de cazul în care sînt întrebaţi în legatura cu fapte îndeplinite în exercitarea obligaţiilor lor de serviciu.
3. Autoritãţile care solicita o declaraţie de la membrii personalului consular trebuie sa se abţinã de a interveni în probleme care privesc activitatea oficialã a acestora. O asemenea declaraţie, acolo unde este posibil şi dacã exista deja consimţãmîntul funcţionarului consular, poate fi luatã, în scris sau oral, la postul consular sau la domiciliul membrilor personalului consular, în asa fel încît sa nu fie împiedicatã, în nici un fel, îndeplinirea sarcinilor oficiale ale acestor persoane.
4. Funcţionarul consular, care a consimţit sa depunã mãrturie, are dreptul ca în locul jurãmîntului obligatoriu sa dea o declaraţie solemna.
ART. 40
Scutirea de prestaţii personale şi de alte obligaţii
Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu, precum şi membrii lor de familie, care gospodãresc împreunã cu aceştia, sînt scutiţi în statul de resedinta de orice prestaţii obligatorii.
Prevederile acestui articol nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
ART. 41
Scutirea membrilor postului consular de impozite şi taxe
1. Functionarii consulari şi angajaţii consulari, precum şi membrii lor de familie care gospodãresc împreunã cu aceştia sînt scutiţi în statul de resedinta de orice impozite şi taxe, naţionale şi locale.
2. Scutirile prevãzute la alin. 1 din prezentul articol nu se referã la:
- impozitele indirecte, care sînt în mod normal cuprinse în preţul mãrfurilor şi în tariful serviciilor;
- impozitele şi taxele asupra bunurilor imobile, proprietate personalã, situate pe teritoriul statului de resedinta;
- impozitele şi taxele pentru succesiunile sau bunurile procurate în statul de resedinta, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 43 din prezenta convenţie;
- impozitele şi taxele asupra veniturilor de orice natura, care îşi au sursa în statul de resedinta, cu excepţia salariilor primite pentru activitatea lor oficialã;
- impozitele şi taxele pentru tranzacţii şi documente care se referã la aceste tranzacţii, inclusiv taxe de orice fel impuse sau încasate pentru asemenea tranzacţii;
- taxele pentru serviciile prestate.
3. Statul de resedinta scuteşte personalul de serviciu de plata oricãror impozite pe salariile primite pentru activitatea lor oficialã.
4. Functionarii consulari şi angajaţii consulari, care folosesc personal privat, a cãrui retributie nu este scutitã în statul de resedinta de impozitul pe venit, trebuie sa respecte obligaţiile pe care legile statului de resedinta le impun în materie de percepere a impozitului pe venit.
5. Prevederile alin. 1 şi 3 ale prezentului articol nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
ART. 42
Scutirea de control şi de taxe vamale
1. Statul de resedinta permite statului trimiţãtor sa introducã şi sa scoatã, cu scutire de taxe şi de control vamal, toate bunurile, inclusiv automobilele destinate folosinţei postului consular, cu excepţia cheltuielilor de depozitare, transport şi a cheltuielilor pentru servicii similare.
2. Funcţionarul consular poate sa importe în statul de resedinta, fãrã control vamal şi fãrã taxe şi impozite vamale, şi sa exporte bagajele sale, lucrurile personale şi alte obiecte, inclusiv automobile, care sînt afectate folosinţei sale sau a membrilor familiei sale cu care gospodareste împreunã.
3. Angajaţii consulari sau membrii personalului de serviciu beneficiazã de drepturile prevãzute la alin. 2 al prezentului articol numai pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalãri.
4. Prezentul articol nu poate fi interpretat în sensul ca ar permite importul în statul de resedinta sau exportul din acesta al bunurilor care sînt interzise importului sau exportului de cãtre legile statului de resedinta.
5. Bagajele personale ale funcţionarilor consulari nu sînt supuse controlului vamal; acestea pot fi controlate numai dacã exista motive serioase sa se creadã ca ele conţin alte bunuri decît cele prevãzute la alin. 2 al prezentului articol sau bunuri interzise la import sau export, ori care sînt supuse unor mãsuri de carantina, conform legilor şi reglementãrilor statului de resedinta. Într-un asemenea caz, controlul poate avea loc numai în prezenta funcţionarului consular sau a unui membru al familiei sale. Dacã funcţionarul consular refuza sa supunã controlului bagajele sale, acestea se retrimit la origine.
ART. 43
Succesiunea unui membru al postului consular sau a unui membru al familiei sale
În cazul decesului unui membru al postului consular sau al unui membru al familiei acestuia care gospodareste împreunã cu acesta, statul de resedinta:
- permite transferarea bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia celor care au fost dobîndite în statul de resedinta şi care fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului;
- scuteşte bunurile mobile succesorale de orice impozite şi taxe, cu condiţia ca aceste bunuri sa se fi gãsit pe teritoriul statului de resedinta numai datoritã prezentei defunctului în calitate de membru al personalului consular.
ART. 44
Renunţarea la imunitãţi
1. Statul trimiţãtor poate renunţa la imunitatea de jurisdicţie a unui membru al personalului consular şi a membrilor sãi de familie care gospodãresc împreunã cu acesta. În toate cazurile, renunţarea trebuie sa fie expresã şi facuta în forma scrisã. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilã nu înseamnã renunţarea la imunitatea privind executarea hotãrîrii, pentru care se cere o renunţare expresã.
2. Dacã funcţionarul consular sau o alta persoana care beneficiazã de imunitatea de jurisdicţie a statului de resedinta, conform art. 35, 36, 37 şi 38 din prezenta convenţie, intenteaza o acţiune, aceştia nu mai pot invoca imunitatea de jurisdicţie fata de nici o cerere reconvenţionalã, direct legatã de cererea principala.
ART. 45
Excepţii de la privilegii şi imunitãţi
Privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie, cu excepţia alin. 2 al art. 39 şi cu excepţia art. 43, nu se aplica membrilor postului consular şi membrilor de familie ai acestora care gospodãresc împreunã cu aceştia, dacã sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau domiciliazã în acest stat.
ART. 46
Începutul şi încetarea privilegiilor şi imunitãţilor consulare
1. Funcţionarul consular, angajatul consular sau membrii personalului de serviciu beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile prevãzute de prezenta convenţie de la data intrãrii lor pe teritoriul statului de resedinta, pentru a ajunge la post, iar dacã se gãsesc deja pe acest teritoriu, din momentul intrãrii lor în funcţie la postul consular.
2. Membrii de familie ai şefului postului consular şi ai membrilor personalului consular, care gospodãresc împreunã cu ei, beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie, începînd cu una dintre datele urmãtoare: aceea de cînd membrul respectiv al personalului consular se bucura de privilegii şi imunitãţi conform alin. 1 al prezentului articol; aceea a intrãrii lor pe teritoriul statului de resedinta sau aceea la care ei au devenit membri ai acestei familii.
3. Cînd funcţiile unui membru al personalului consular înceteazã, privilegiile şi imunitãţile sale, precum şi acelea ale membrilor familiei sale care gospodãresc împreunã cu el, înceteazã, în mod normal, în momentul în care persoana în cauza pãrãseşte teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil care i-a fost acordat în acest scop.
4. Imunitãţile şi privilegiile membrilor familiei şefului postului consular sau ale membrilor de familie ai membrilor personalului consular înceteazã din momentul cînd ei au încetat sa mai aibã aceasta calitate. Cu toate acestea, dacã persoanele respective trebuie sa pãrãseascã teritoriul statului de resedinta într-un termen rezonabil, ele se bucura de imunitãţi şi privilegii pînã la ieşirea lor din acest stat.
5. Totuşi, în ceea ce priveşte actele sãvîrşite de functionarii consulari sau de angajaţii consulari în exercitarea funcţiilor lor, imunitatea de jurisdicţie subzistã fãrã limita de durata.
6. În caz de deces al şefului postului consular sau al unui membru al personalului consular, membrii familiei sale care gospodareau împreunã cu aceştia continua sa se bucure de privilegiile şi imunitãţile de care beneficiazã, pînã la una dintre datele urmãtoare: aceea la care ei pãrãsesc teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil care le va fi fost acordat în acest scop.
ART. 47
Asigurarea pentru pagubele cauzate terţilor
Beneficiarii de imunitãţi şi privilegii, potrivit prezentei convenţii, sînt obligaţi sa respecte prevederile legilor şi reglementãrilor statului de resedinta referitoare la asigurarea pentru pagubele cauzate terţilor, ca urmare a folosirii oricãrui mijloc de transport terestru, naval sau aerian.
ART. 48
Îndeplinirea funcţiilor consulare de cãtre un membru al personalului diplomatic
Îndeplinirea funcţiilor consulare de cãtre un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta nu aduce atingere, în nici un fel, imunitãţilor şi privilegiilor sale diplomatice, chiar dacã exercita funcţii consulare cu titlu temporar.
ART. 49
Respectarea legilor şi reglementãrilor statului de resedinta
1. Fãrã a aduce atingere privilegiilor şi imunitãţilor prevãzute în prezenta convenţie, persoanele beneficiare de aceste imunitãţi şi privilegii au obligaţia de a respecta legile şi reglementãrile statului de resedinta şi de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.
2. Imunitãţile, privilegiile şi facilitãţile prevãzute pentru functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu vor fi folosite exclusiv pentru îndeplinirea funcţiilor lor oficiale.
3. Localurile consulare vor fi folosite numai pentru scopuri consulare.
ART. 50
Numirea consulilor onorifici
Numirea consulilor onorifici se face de cãtre fiecare stat potrivit legislaţiei sale şi în conformitate cu prevederile articolelor corespunzãtoare ale Convenţiei cu privire la relaţiile consulare, de la Viena, din anul 1963.
CAP. 4
Dispoziţii finale
ART. 51
Ratificarea, intrarea în vigoare şi încetarea efectelor
1. Prezenta convenţie este supusã ratificãrii şi intra în vigoare în a 30-a zi dupã efectuarea schimbului instrumentelor de ratificare.
2. Prezenta convenţie rãmîne în vigoare pînã la expirarea termenului de 6 luni, calculat de la data cînd una dintre pãrţi informeazã, în forma scrisã, cealaltã parte despre intenţia de a o denunta.
Încheiatã la Bucureşti la 16 noiembrie 1994, în doua exemplare originale, fiecare în limbile: romana, turkmena şi rusa, textele avînd aceeaşi valoare.
În caz de divergenta de interpretare între textul în limba romana şi cel în limba turkmena, va prevala textul în limba rusa.

Pentru România,
Teodor Viorel Melescanu,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe

Pentru Turkmenistan,
Sihmuradov Boris Orazovici,
vicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri
----------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016