Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Rezervele materiale naţionale se constituie în scopul de a interveni operativ pentru protecţia populaţiei, economiei şi apãrarea tarii, în situaţii excepţionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe şi în caz de rãzboi.
ART. 2
Administrarea rezervelor materiale naţionale se asigura de cãtre Administraţia Nationala a Rezervelor Materiale, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului, avînd personalitate juridicã.
Administraţia Nationala a Rezervelor Materiale este condusã de un secretar de stat.
Pãstrarea pe timp îndelungat a produselor se realizeazã în unitãţile teritoriale subordonate, care au personalitate juridicã, cît şi în spaţiile unor agenţi economici, în funcţie de natura produselor.
ART. 3
Nomenclatorul produselor, nivelurile maxime şi cele intangibile ale stocurilor, precum şi termenele de pãstrare îndelungatã a acestora se aproba de cãtre Guvern, la propunerea Administraţiei Naţionale a Rezervelor Materiale.
Produsele la care se stabilesc stocuri intangibile, precum şi nivelurile acestor stocuri se propun cu avizul ministrului apãrãrii naţionale.
CAP. 2
Acumularea şi scoaterea produselor din rezervele materiale naţionale
ART. 4
Acumularea produselor ca rezerve materiale naţionale se realizeazã pe baza unui program anual aprobat de Guvern.
Produsele ajunse la limita termenului de pãstrare se improspateaza pe baza programului anual stabilit de Administraţia Nationala a Rezervelor Materiale.
ART. 5
Produsele pot fi scoase din rezervele materiale naţionale în urmãtoarele situaţii:
a) în condiţiile prevãzute la art. 1, cu titlu de împrumut pe termen scurt sau cu caracter definitiv, cu aprobarea primului-ministru;
b) din stocurile intangibile, cu avizul ministrului apãrãrii naţionale şi cu aprobarea primului-ministru;
c) în vederea improspatarii şi pentru valorificarea celor devenite disponibile, cu aprobarea Administraţiei Naţionale a Rezervelor Materiale.
Pentru produsele scoase cu titlu de împrumut, agenţii economici beneficiari depun o garanţie, în lei sau în valuta, al carei cuantum sa asigure reîntregirea stocurilor.
Depãşirea termenului de restituire stabilit atrage dupã sine plata unor penalitãţi de 1% din valoarea produsului prevãzutã în contractul de împrumut, pentru fiecare zi de intirziere, pentru primele 20 de zile, şi de 1,5% pentru fiecare zi de depasire de la 21 pînã la 30 de zile, dupã care se retine garanţia produsului.
Pentru produsele scoase din rezervele materiale naţionale, Administraţia NaTionala a Rezervelor Materiale poate percepe o cota de adaos negociabila de pînã la 8% din valoarea acestora, în scopul recuperãrii cheltuielilor de administrare aferente.
ART. 6
Administraţia Nationala a Rezervelor Materiale desfãşoarã activitãţi cu caracter comercial de vînzare-cumpãrare la intern şi de import-export pentru acumularea şi improspatarea stocurilor, precum şi pentru valorificarea produselor care se scot din nomenclator sau depãşesc nivelul maxim al stocurilor şi a celor ce devin disponibile ca urmare a actualizãrii periodice a structurii sortimentale, preţurile fiind stabilite prin negociere sau licitaţie.
Cu aprobarea Guvernului, Administraţia Nationala a Rezervelor Materiale poate acumula şi unele stocuri de conjunctura din producţia interna sau din import, în scopul valorificãrii ulterioare, în condiţii avantajoase, în ţara sau la export.
CAP. 3
Finanţarea rezervelor materiale naţionale
ART. 7
Finanţarea cheltuielilor necesare acumularii de produse în rezervele materiale naţionale, administrãrii acestora, precum şi pentru dezvoltarea activitãţii se asigura integral din bugetul de stat.
ART. 8
Sumele provenite din garanţiile pentru împrumuturile nerestituite, din realizarea programului de improspatare şi din activitãţi cu caracter comercial rãmîn la dispoziţia Administraţiei Naţionale a Rezervelor Materiale, urmînd a fi folosite pentru reîntregirea stocurilor şi pentru crearea unor stocuri de conjunctura.
În situaţiile cînd scoaterea la improspatare a unor produse nu se poate realiza datoritã conjuncturii de piata, pentru evitarea deprecierii, cu aprobarea primului-ministru, acestea pot fi valorificate la preţuri reduse fata de cele practicate pe piata.
Influentele valorice determinate de preţurile produselor la ieşire şi intrare în cadrul programului de improspatare vor fi acoperite din sumele încasate conform art. 5 alin. 4 şi art. 6, iar diferenţele se regularizeazã anual, per sold, cu bugetul de stat.
În situaţiile prevãzute la art. 1, cînd datoritã consecinţelor asupra populaţiei sinistrate apar nevoi sociale deosebite, Guvernul poate aproba scoaterea unor cantitãţi de produse, în mod gratuit, urmînd ca fondurile necesare reintregirii stocurilor sa fie finanţate de la bugetul de stat.
CAP. 4
Sancţiuni
ART. 9
Diminuarea, sub orice forma, fãrã aprobarea legalã, a cantitãţilor de produse ale rezervelor materiale naţionale încredinţate spre pãstrare unor agenţi economici, dacã fapta nu este comisã în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie consideratã infracţiune, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 50.000 la 200.000 lei.
Sancţiunea poate fi aplicatã şi persoanelor juridice.
Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se fac de cãtre împuterniciţii Administraţiei Naţionale a Rezervelor Materiale, precum şi de alte organe de control financiar anume împuternicite în acest scop.
Contravenţiei prevãzute la alin. 1 îi sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia celor prevãzute în art. 25-27 referitoare la plata a jumãtate din minimul amenzii.
ART. 10
În cazurile prevãzute la art. 9, agenţii economici sînt obligaţi sa reintregeasca, în termen de 30 de zile de la constatarea contravenţiei, cantitãţile de produse ale rezervelor materiale naţionale.
Neîndeplinirea obligaţiei prevãzute în alineatul precedent constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.
CAP. 5
Dispoziţii finale
ART. 11
Prevederile prezentei legi se aplica în mod corespunzãtor şi produselor agricole vegetale constituite în rezerve materiale naţionale, care se pãstreazã în spaţiile unitãţilor aparţinînd Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, asupra cãrora Administraţia Nationala a Rezervelor Materiale are drept de control.
ART. 12
Înfiinţarea de unitãţi teritoriale, precum şi amplasarea acestora se aproba de cãtre Guvern, la propunerea Administraţiei Naţionale a Rezervelor Materiale, cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
ART. 13
Litigiile patrimoniale în care figureazã ca parte Administraţia Nationala a Rezervelor Materiale ori o unitate din subordinea acesteia se judeca în prima instanta de Tribunalul municipiului Bucureşti.
ART. 14
Organizarea, funcţionarea şi administrarea rezervelor materiale naţionale în condiţiile prezentei legi se stabilesc prin hotãrîri cu caracter militar ale Guvernului.
ART. 15
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 357/1979 privind regimul rezervelor de stat de produse industriale şi agricole vegetale, nepublicat, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 7 iulie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
IONEL ROMAN
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 7 iulie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE SENATULUI
academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU
-----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: