Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 82 din 15 aprilie 1998  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 82 din 15 aprilie 1998 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor

EMITENT: Parlament
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 158 din 22 aprilie 1998
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 43 din 28 august 1997 privind regimul juridic al drumurilor, emisã în temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 221 din 29 august 1997, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"Ordonanta privind regimul drumurilor"

2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Regimul drumurilor reglementeazã în mod unitar administrarea drumurilor publice şi private, dobândirea şi folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea şi controlul activitãţilor în legatura cu drumurile publice. Administrarea drumurilor publice şi private are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, întreţinerea şi exploatarea drumurilor.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe se aplica integral tuturor drumurilor publice şi, parţial, drumurilor de utilitate privatã deschise circulaţiei publice."

3. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 2 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Fac parte integrantã din drum: podurile, viaductele, pasajele denivelate, tunelurile, construcţiile de apãrare şi consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclisti, locurile de parcare, oprire şi stationare, indicatoarele de semnalizare rutiera şi alte dotãri pentru siguranta circulaţiei, terenurile şi plantaţiile care fac parte din zona drumului, mai puţin zonele de protecţie.
(4) De asemenea, se considera ca fãcând parte din drum clãdirile de serviciu şi orice alte construcţii, amenajãri sau instalaţii destinate apãrãrii sau exploatãrii drumurilor, inclusiv terenurile necesare aferente."

4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Din punct de vedere al destinaţiei, drumurile se împart în:
a) drumuri publice - obiective de utilitate publica destinate circulaţiei rutiere, în scopul satisfacerii cerinţelor de transport unitar ale economiei naţionale, ale populaţiei şi de apãrare a tarii. Acestea sunt proprietate publica;
b) drumuri de utilitate privatã - destinate satisfacerii cerinţelor proprii de transport rutier în activitãţi economice, forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale şi altora asemenea, de acces în incinte, ca şi cele din interiorul acestora, precum şi cele pentru organizarile de şantier; ele sunt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au în proprietate sau în administrare."

5. Alineatul (1) al articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Drumurile de interes naţional aparţin proprietãţii publice a statului şi cuprind drumurile naţionale, care asigura legãturile cu Capitala tarii, cu resedintele de judeţ, cu obiectivele de interes strategic naţional, între ele, precum şi cu ţãrile vecine, şi pot fi:
- autostrazi;
- drumuri expres;
- drumuri naţionale europene (E);
- drumuri naţionale principale;
- drumuri naţionale secundare."

6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Drumurile de interes judeţean fac parte din proprietatea publica a judeţului şi cuprind drumurile judeţene, care asigura legatura între:
- resedintele de judeţ cu municipiile, cu oraşele, cu resedintele de comuna, cu staţiunile balneoclimaterice şi turistice, cu porturile şi aeroporturile, cu obiectivele importante, legate de apãrarea tarii, şi cu obiectivele istorice importante;
- oraşe şi municipii;
- resedinte de comuna."

7. Litera a) a articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
"a) drumurile comunale, care asigura legãturile:
- între resedinta de comuna cu satele componente sau alte sate;
- între oraşul cu satele care îi aparţin, precum şi cu alte sate;
- între sate;"

8. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Drumurile naţionale judeţene şi comunale îşi pãstreazã categoria funcţionalã din care fac parte, fiind considerate continue în traversarea localitãţilor, servind totodatã şi ca strãzi. Modificarea traseelor acestora, în traversarea localitãţilor, se poate face numai cu acordul administratorului drumului respectiv, în concordanta cu planul urbanistic aprobat."

9. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Zonele de siguranta sunt suprafeţe de teren situate de o parte şi de cealaltã a amprizei drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutiera, pentru plantaţie rutiera sau alte scopuri legate de întreţinerea şi exploatarea drumului, pentru siguranta circulaţiei ori pentru protecţia proprietãţilor situate în vecinãtatea drumului. Din zonele de siguranta fac parte şi suprafeţele de teren destinate asigurãrii vizibilitatii în curbe şi intersectii, precum şi suprafeţele ocupate de lucrãrile de consolidãri ale terenului drumului şi altele asemenea. În afarã localitãţilor, limitele minime ale zonelor de siguranta a drumurilor, în cale curenta şi aliniament, sunt prevãzute în anexa nr. 1 la prezenta ordonanta."

10. Alineatul (1) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Zona strazilor include partea carosabilã, acostamentele, şanţurile, rigolele, trotuarele, spaţiile verzi, pistele pentru ciclisti, suprafeţele adiacente pentru parcaje, stationari sau opriri, precum şi suprafeţele de teren necesare amplasarii anexelor acestora. Pe sectoarele de strãzi fãrã canalizare, scurgerea apelor trebuie asigurata prin santuri amenajate."

11. Dupã alineatul (1) al articolului 19 se introduce un nou alineat, care devine alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Consiliile locale vor asigura, în intravilan, condiţiile de deplasare a pietonilor şi ciclistilor prin amenajãri de trotuare şi piste."

12. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 19 devin alineatele (3) şi (4).

13. Dupã alineatul (4) al articolului 19 se introduce un nou alineat, care devine alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Asigurarea distantelor minime, stabilite conform alin. (4), se realizeazã de cãtre administratorii acestor drumuri, numai cu respectarea reglementãrilor în vigoare."

14. Articolul 21 se completeazã cu un nou alineat, care devine alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Sectoarele de drumuri naţionale, incluzând şi lucrãrile de arta, amenajãrile şi accesoriile aferente, situate în intravilanul resedintelor de judeţe şi al municipiilor, sunt în administrarea consiliilor locale respective."

15. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Administrarea drumurilor judeţene se asigura de cãtre consiliile judeţene, iar a drumurilor de interes local, de cãtre consiliile locale pe raza administrativ-teritorialã a acestora. Fac excepţie sectoarele de drumuri judeţene, situate în intravilanul localitãţilor urbane, inclusiv lucrãrile de arta, amenajãrile şi accesoriile aferente, care vor fi în administrarea consiliilor locale respective."

16. Articolul 24 se abroga.

17. Articolul 25 devine articolul 24, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - La proiectarea, execuţia şi intervenţiile asupra drumurilor se va tine seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta circulaţiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali şi de apãrare, de utilizarea raţionalã a terenurilor, de conservarea şi protecţia mediului înconjurãtor şi de planurile de urbanism şi de amenajarea teritoriului, aprobate potrivit legii, precum şi de normele tehnice în vigoare pentru adaptarea acestora la cerinţele pietonilor, ciclistilor, persoanelor cu handicap şi de varsta a treia."

18. Articolul 26 devine articolul 25, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Documentaţiile privind proiectarea construcţiei, reabilitarea şi modernizarea drumurilor se întocmesc cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, cu avizele prevãzute în normele metodologice."

19. Articolul 27 devine articolul 26.

20. Articolul 28 devine articolul 27, iar alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Întreţinerea bretelelor de la intersectiile denivelate ale drumurilor publice este în sarcina administratorului drumului de categorie superioarã. Dacã unul dintre drumuri este de utilitate privatã, cheltuielile de întreţinere a acestuia sunt în sarcina administratorului respectiv."

21. Articolul 29 devine articolul 28.

22. Articolul 30 devine articolul 29.

23. Articolul 31 devine articolul 30.

24. Articolul 32 devine articolul 31, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Instalaţiile de semnalizare şi presemnalizare a trecerii la acelaşi nivel între drum şi calea feratã se realizeazã de cãtre administratorul caii ferate, în funcţie de categoria drumului, traficul rutier, frecventa şi viteza de circulaţie a trenurilor."

25. Articolul 33 devine articolul 32.

26. Articolul 34 devine articolul 33, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Autoritãţile administraţiei publice locale împreunã cu Poliţia rutiera au obligaţia de a reglementa circulaţia, parcarea, stationarea şi oprirea pe strãzi a vehiculelor. Parcarea se admite, de regula, în locuri special amenajate în afarã benzilor de circulaţie şi a trotuarelor, amplasate de comun acord cu Poliţia rutiera. Nu se admit oprirea şi parcarea pe benzile de circulaţie ale drumurilor naţionale şi judeţene."

27. Articolul 35 devine articolul 34.

28. Articolul 36 devine articolul 35, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - În funcţie de intensitatea traficului, drumurile publice vor fi prevãzute cu staţii amenajate în afarã fluxului circulaţiei, pentru oprirea mijloacelor de transport în comun. Semnalizarea unitarã şi amenajarea acestora se asigura de cãtre consiliile locale în intravilan şi de cãtre consiliile judeţene în extravilan, indiferent de categoria drumului. Amplasarea statiilor pentru aceste mijloace se stabileşte de administratorul drumului împreunã cu Poliţia rutiera, oficiile rutiere judeţene şi deţinãtorii vehiculelor de transport în comun. Locurile de parcare şi refugiile de pe autostrazi vor fi dotate cu utilitãţi, telefonie pentru apel de urgenta şi grupuri sanitare."

29. Articolul 37 devine articolul 36.

30. Articolul 38 devine articolul 37, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - Pentru descongestionarea traficului în localitãţi, protecţia mediului şi sporirea siguranţei circulaţiei pe reţeaua de drumuri expres şi drumuri naţionale europene se vor realiza drumuri de tranzit ocolitoare, situate în afarã intravilanului localitãţilor, pe baza studiilor de trafic. Accesul spre aceste drumuri se va realiza numai prin intermediul unor artere magistrale care debuseaza în intersectii amenajate corespunzãtor volumelor de trafic."

31. Articolul 39 devine articolul 38, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Pe sectoarele de drumuri publice, care traverseaza localitãţi rurale, locuitorii sunt obligaţi sa întreţinã şanţurile, rigolele, podetele de la intrãrile în curţi, plantaţiile, trotuarele sau cãile pietonale din dreptul locuinţelor şi al terenurilor pe care le deţin. Supravegherea îndeplinirii sau a neîndeplinirii acestor obligaţii revine autoritãţilor administraţiei publice locale."

32. Articolul 40 devine articolul 39.

33. Alineatul (1) al articolului 41 devine alineatul (1) al articolului 40, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Drumurile trebuie sa fie menţinute de cãtre administratorul drumului în stare tehnica corespunzãtoare desfãşurãrii traficului în condiţii de siguranta."

34. Alineatul (2) al articolului 41 devine alineatul (2) al articolului 40.

35. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 41 devin alineatele (3) şi (4) ale articolului 40, cu urmãtorul cuprins:
"(3) Lista drumurilor publice, cu limitele de tonaj admise pentru vehicule de transport marfa, va fi stabilitã anual de cãtre Ministerul Transporturilor şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Limitele prevãzute de anexa nr. 2 pot fi majorate de cãtre Ministerul Transporturilor, pe mãsura executãrii unor lucrãri de sporire a capacitãţii portante."

36. Alineatul (5) al articolului 41 devine alineatul (5) al articolului 40.

37. Articolul 42 devine articolul 41.

38. Articolul 43 devine articolul 42.

39. Articolul 44 devine articolul 43, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - Pe drumurile publice sunt interzise:
a) competitiile sportive, fãrã avizul prealabil al administratorului drumului şi al Poliţiei rutiere. Organizatorii poarta rãspunderea şi iau toate mãsurile pentru siguranta traficului rutier şi redarea ulterioara a drumului pentru circulaţia publica, în condiţiile existente anterior organizãrii competitiei;
b) intrarea pe drum a vehiculelor cu noroi pe roti sau pe senile, precum şi pierderea, prin scurgerea din vehicule, în timpul transportului, de materiale de construcţie sau de alte materii;
c) curatarea sau spalarea vehiculelor de pãmânt, de materiale sau de alte substanţe; aceasta se va realiza înainte de a pãtrunde în drum şi numai pe suprafeţe special amenajate prin grija administratorului drumului;
d) scurgerea lubrifiantilor, a unor produse inflamabile, toxice sau de alta natura;
e) ocuparea, prin depozitare, a partii carosabile, a statiilor mijloacelor de transport în comun, a santurilor, trotuarelor, pistelor şi zonelor de siguranta a drumului, precum şi afectarea stãrii de curãţenie a acestora;
f) circulaţia autovehiculelor pe acostamente, pe santuri, pe trotuare, pe spaţii de siguranta ale drumurilor ori pe banda mediana a autostrazilor;
g) circulaţia pe drumurile publice, modernizate, a vehiculelor cu pneuri cu cuie, cu senile, fãrã bandaje de protecţie, precum şi transportul prin tarare a unor obiecte sau materiale; prin excepţie este admisã circulaţia vehiculelor aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale sau Ministerului de Interne, în cazul în care nu exista posibilitatea evitãrii drumurilor publice modernizate, cu acordul şi în condiţiile stabilite de administratorul acestora."

40. Alineatul (1) al articolului 45 devine alineatul (1) al articolului 44, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - (1) Administratorii drumurilor pot institui restrictii temporare, parţiale sau totale de circulaţie, pentru executarea unor lucrãri, conform normelor stabilite de Ministerul Transporturilor împreunã cu Ministerul de Interne."

41. Alineatul (2) al articolului 45 devine alineatul (2) al articolului 44.

42. La articolul 44, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Se interzice blocarea sau amplasarea de obstacole de orice fel pe platforma drumurilor deschise circulaţiei publice, cu excepţia cazurilor autorizate de administratorul drumului şi de Poliţia rutiera."

43. Alineatul (1) al articolului 46 devine alineatul (1) al articolului 45.

44. Alineatul (2) al articolului 46 devine alineatul (2) al articolului 45, cu urmãtorul cuprins:
"(2) Atunci când aplicarea mãsurilor prevãzute la alin. (1) necesita ocuparea temporarã a unor terenuri situate în zona drumului sau în afarã acesteia, administratorul drumului respectiv va încheia procese-verbale cu autoritãţile publice locale şi cu deţinãtorii terenurilor, urmând ca eventualele despãgubiri cuvenite celor afectaţi sa se stabileascã conform dispoziţiilor legale."

45. Articolul 47 devine articolul 46.

46. Alineatul (1) al articolului 48 devine alineatul (1) al articolului 47, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - (1) În zona drumului public este interzisã amplasarea de construcţii, panouri publicitare sau instalaţii care pericliteazã siguranta circulaţiei."

47. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 48 devin alineatele (2) şi (3) ale articolului 47.

48. Alineatele (4) şi (5) ale articolului 48 devin alineatele (4) şi (5) ale articolului 47, cu urmãtorul cuprins:
"(4) Pentru ocuparea zonei drumurilor, a podurilor, pasajelor, viaductelor, tunelurilor, prin amplasarea supraterana sau subterana a unor construcţii, instalaţii sau panouri publicitare acceptate de administraţia drumurilor, se aplica tarife de utilizare, care se constituie ca venituri la dispoziţia administratorului, respectiv pentru administrarea, exploatarea, întreţinerea, repararea şi modernizarea drumurilor publice. Se excepteazã perceperea de tarife de utilizare de cãtre administratorii drumului, dacã amplasarea se realizeazã pe zonele de protecţie unde aceştia nu sunt deţinãtori. Perceperea şi folosirea acestor tarife de utilizare a zonelor de protecţie proprietate privatã se realizeazã de cãtre deţinãtorul terenului respectiv.
(5) Deţinãtorii construcţiilor sau instalaţiilor sau instalaţiilor acceptate în zona drumurilor sunt obligaţi sa execute, pe cheltuiala lor, demolarea, mutarea sau modificarea acestora, dacã astfel a fost convenit cu administratorul drumului."

49. Alineatul (6) al articolului 48 devine alineatul (6) al articolului 47.

50. Articolul 49 devine articolul 48, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Lucrãrile edilitare subterane se amplaseaza, de regula, în afarã partii carosabile a drumului public sau în galerii vizitabile. Construcţia, repararea şi întreţinerea acestor lucrãri, în zona drumului public, se fac cu aprobarea administratorului drumului şi cu respectarea legislaţiei în vigoare."

51. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 50 devin alineatele (1) şi (2) ale articolului 49, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - (1) Proprietarul construcţiilor, instalaţiilor sau al altor asemenea, realizate în zona drumului, fãrã respectarea condiţiilor din prezenta secţiune sau cu nerespectarea condiţiilor din actul de acceptare, este obligat a le desfiinta sau a le muta, pe cheltuiala sa, în termenul stabilit de administrator.
(2) În cazul nerespectãrii termenului fixat de administratorul drumului, acesta poate proceda la desfiinţarea sau la mutarea lucrãrilor, pe cheltuiala proprietarului."

52. Articolul 51 devine articolul 50.

53. Articolul 52 devine articolul 51.

54. Articolul 53 devine articolul 52.

55. Articolul 54 devine articolul 53.

56. Articolul 55 devine articolul 54, iar dupã alineatul (1) se introduce alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Dobândirea terenurilor prevãzute la alin. (1) va beneficia de prevederile art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicatã, fiind scutitã de plata taxelor suplimentare prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 la legea respectiva."

57. Articolul 56 devine articolul 55.

58. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 57 devin alineatele (1) şi (2) ale articolului 56, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - (1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe teren a mãsurãtorilor şi studiilor necesare lucrãrilor privind drumul public au acces pe terenuri, indiferent de proprietar. Excepţie fac terenurile aparţinând obiectivelor Ministerului Apãrãrii Naţionale şi zonelor de siguranta ale acestora, pentru care se solicita, în prealabil, acordul acestuia. Înştiinţarea asupra începerii acestor activitãţi se face prin afişare la sediul consiliului local şi, în scris, a deţinãtorului de teren, cu cel puţin 7 zile înainte. Se interzice persoanelor abilitate cu efectuarea mãsurãtorilor sau studiilor ca, prin activitatea lor, sa cauzeze vreun prejudiciu terenurilor sau bunurilor aflate pe acestea. În cazul în care totuşi sunt cauzate prejudicii, despãgubirile sunt suportate de administratorul drumului.
(2) Dacã pentru efectuarea mãsurãtorilor sau studiilor se cauzeazã prejudicii bunurilor sau sunt necesare modificãri asupra terenului, administratorul drumului va conveni, în prealabil, cu proprietarul terenului asupra acestor modificãri şi, dupã caz, asupra modalitãţilor şi cuantumului despãgubirilor."

59. Articolul 58 devine articolul 57, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - Ministerul Transporturilor coordoneazã din punct de vedere tehnic şi metodologic intreaga reţea de drumuri. În aceasta calitate are urmãtoarele atribuţii:
a) asigura administrarea drumurilor publice de interes naţional;
b) elaboreazã şi urmãreşte aplicarea şi actualizarea planului director, la nivel naţional, privind dezvoltarea reţelei rutiere, ca parte integrantã a schemei reţelei naţionale de transport, cu respectarea prevederilor programului de amenajare a teritoriului;
c) stabileşte strategia privind dezvoltarea unitarã şi echilibrata a întregii reţele de drumuri publice;
d) asigura gospodãrirea fondurilor bugetare şi extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, repararea, întreţinerea, exploatarea şi administrarea drumurilor de interes naţional;
e) asigura, în condiţiile legii, repartizarea şi gestionarea fondurilor extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, întreţinerea, exploatarea şi administrarea drumurilor naţionale, judeţene şi comunale din administrarea consiliilor judeţene şi locale, dupã caz;
f) elaboreazã studii de sistematizare, prognoze şi proiecte de program pentru dezvoltarea şi optimizarea reţelei de drumuri publice;
g) elaboreazã, în condiţiile legii, programe anuale şi de perspectiva privind construcţia, modernizarea, repararea, întreţinerea, exploatarea şi administrarea drumurilor de interes naţional, iar, împreunã cu consiliile judeţene şi consiliile locale, programele finanţate din Fondul special al drumurilor publice pentru drumurile judeţene şi comunale, dupã caz;
h) elaboreazã norme şi reglementãri, în concordanta cu prevederile în domeniu din ţãrile Uniunii Europene, privind proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea, întreţinerea, administrarea şi exploatarea drumurilor şi, împreunã cu Ministerul de Interne, norme privind siguranta traficului pe drumurile deschise circulaţiei publice, care se supun aprobãrii potrivit prevederilor legale;
i) elaboreazã studii şi programe privind lucrãrile destinate îmbunãtãţirii siguranţei circulaţiei pe drumurile publice;
j) elaboreazã norme, studii şi programe privind determinarea indicatorilor de stare tehnica a drumurilor, de evoluţie a traficului şi de stabilire a ordinii de prioritate pentru lucrãrile de drumuri;
k) elaboreazã norme privind organizarea controlului propriu de calitate în domeniul drumurilor, precum şi norme privind înregistrarea şi prelucrarea evoluţiei traficului rutier;
l) elaboreazã o conceptie unitarã privind asimilarea de utilaje şi echipamente specifice, aplicarea de tehnologii noi şi eficiente, agrementate conform legii, în proiectarea şi execuţia lucrãrilor de drumuri."

60. Articolul 59 devine articolul 58.

61. Alineatul (1) al articolului 60 devine alineatul (1) al articolului 59, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - (1) Conducerea activitãţii de proiectare, execuţie, modernizare, reparare, întreţinere, exploatare şi administrare a drumurilor judeţene şi a celor de interes local revine autoritãţilor administraţiei publice locale, cu respectarea prevederilor art. 24."

62. Alineatul (2) al articolului 60 devine alineatul (2) al articolului 59.

63. Articolul 61 devine articolul 60, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite astfel încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni:
a) încãlcarea prevederilor art. 17 alin. (2), art. 31, art. 36, art. 44 alin. (1), art. 47 alin. (1), art. 49 alin. (2) se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 lei la 3.000.000 lei;
b) încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art. 26, art. 32 alin. (2), art. 40 alin. (2), art. 41 alin. (2), art. 42, art. 43, art. 44 alin. (3), art. 46, art. 47 alin. (2) - (5), art. 48, art. 50, art. 52 şi art. 53 se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) În cazul în care, prin sãvârşirea uneia dintre contravenţiile prevãzute la alin. (1), drumurile au fost degradate, respectiv distruse total sau parţial, în procesul-verbal de constatare se va consemna şi volumul degradãrilor pricinuite. Cuantumul despãgubirilor urmeazã a se stabili pe baza de documentaţii întocmite de autoritãţile competente, potrivit legii. Despãgubirile aferente constituie venituri la dispoziţia administratorului drumului, respectiv pentru refacerea degradãrilor produse."

64. Literele a) şi b) ale articolului 62 devin literele a) şi b) ale articolului 61.

65. Litera c) a articolului 62 devine litera c) a articolului 61, cu urmãtorul cuprins:
"c) ofiţerii şi subofiterii de poliţie, dupã caz."

66. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 63 devin alineatele (1) şi (2) ale articolului 62, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - (1) Prevederile art. 60 se completeazã cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
(2) Prevederile art. 24 alin. (1) şi ale art. 25 din Legea nr. 32/1968 nu se aplica în cazul proiectãrii, construirii şi modernizãrii drumurilor, precum şi în cazul amplasarii unor construcţii în zona drumurilor."

67. Articolul 64 se abroga.

68. Articolul 65 devine articolul 63, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - Cuantumurile amenzilor prevãzute la art. 60 pot fi modificate prin hotãrâre a Guvernului."

69. Articolul 66 devine articolul 64, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - Dispoziţiile prevãzute la art. 2, art. 24-27, art. 30 şi 31, art. 38 şi art. 42 se aplica şi drumurilor de utilitate privatã, deschise circulaţiei publice, iar prevederile art. 60, numai pentru art. 30, art. 41, art. 43, art. 44 alin. (3), art. 47, art. 50 şi 51."

70. Articolul 67 devine articolul 65, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - Pana la data de 1 ianuarie 1998 Ministerul Transporturilor va elabora - în conformitate cu normele Uniunii Europene - şi va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, noi norme şi reglementãri tehnice privind proiectarea, construirea, reabilitarea şi modernizarea drumurilor publice, precum şi cele privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile urbane, pentru înlocuirea celor abrogate potrivit art. 67 din prezenta ordonanta."

71. Articolul 68 devine articolul 66.

72. Articolul 69 devine articolul 67.

73. Literele A) şi B) din anexa nr. 2 vor avea urmãtorul cuprins:
ANEXA 2


"A) Limitele maxime ale tonajelor pe osii:


Categorii de drumuri Tipuri de Distanta între axele alãturate
din punct de vedere osie --------------------------------------
al sistemului rutier < 1,40 <= 2,00 > 2,00
--------------------------------------------------------------------------------
Drumuri modernizate, simpla 10,0 (11,0)
europene (E) şi alte
drumuri deschise dubla (tandem) 16,0 (18,0)
traficului greu,
conform listei triplat (tridem) 22,0
aprobate de Ministerul
Transporturilor

Alte drumuri simpla 8,0
modernizate dubla (tandem) 14,5
triplat (tridem) 20,0

Drumuri pietruite simpla 7,5
dubla (tandem) 12,0
triplat (tridem) 16,5
--------------------------------------------------------------------------------

NOTA:
Tonajele din paranteza (...) se aplica în cazul autovehiculelor cu suspensie pneumatica, pe mãsura reabilitãrii drumurilor.
Se considera osie dubla (tandem) combinatia de doua axe având distanta dintre ele de cel mult 2,0 m. La greutãţi inegale pe axe, tonajul pe axa cea mai încãrcatã ce face parte din tandem nu trebuie sa depãşeascã tonajul maxim admis pe osia simpla pentru categoria de drum respectiva (10,0 t; 8,0 t; respectiv 7,5 t).
Se considera osie tripla (tridem) combinatia de trei axe având distanta dintre ele de cel mult 1,40 m, iar masa pe doua axe alãturate fãcând parte din tridem nu trebuie sa depãşeascã tonajul maxim admis pe osia dubla (cu aceeaşi distanta între axe) pentru categoria de drum respectiva. Pentru osii multiple, constituite din mai mult de trei axe alãturate, masa pe orice grup de axe alãturate nu trebuie sa depãşeascã tonajul admis pe osia astfel constituitã (în funcţie de distanta dintre axe) pentru categoria de drum respectiva.
Presiunea specifica pe îmbrãcãmintea drumului nu trebuie sa depãşeascã 6,0 daN/cmp pentru osia nemotoare şi 7,0 daN/cmp pentru osia motoare.

B) Tonajele totale maxime admise pentru vehicule sunt urmãtoarele:
Autovehicule:
- cu doua axe, având distanta între axe:
* mai mica de 4,0 m ............................................ 16,0 t
* egala sau mai mare de 4,0 m ......................... 17,0 t (18,0 t)
- cu trei axe .......................................... 22,0 t (24,0 t)
- cu patru axe ......................................... 24,0 t (30,0 t)
- autobuz articulat cu trei axe ................................. 26,0 t
Remorci:
- cu doua axe, având distanta dintre axe:
* mai mica de 4,0 m ............................................ 16,0 t
* egala sau mai mare de 4,0 m .................................. 17,0 t
- cu trei axe ................................................... 22,0 t
Combinatii de vehicule:
- autotractor cu sa şi semiremorca:
* cu trei axe .................................................. 30,0 t
* cu patru axe, având distanta dintre axe:
- sub 2,0 m .................................................. 34,0 t
- egala sau mai mare de 2,0 m ................................ 36,0 t
* cu cinci şi şase axe (indiferent de distanţele dintre axe).... 40,0 t
- autotren (autovehicul + remorca = total patru axe) ............ 34,0 t
* combinatie având cinci sau mai multe axe ..................... 40,0 t


NOTA:
Tonajele din paranteza (...) se aplica în cazul autovehiculelor cu suspensie pneumatica, pe mãsura reabilitãrii drumurilor."


ART. 2
<>Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, cu modificãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 16 martie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
RADU BERCEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 16 martie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016