Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 8 din 18 februarie 2004  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 8 din 18 februarie 2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 178 din 2 martie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
Se aprobã <>Ordonanţa Guvernului nr. 89 din 28 august 2003 privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã, tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare şi certificarea în materie de siguranţã, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. II.12 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 31 august 2003, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Domeniul de aplicare
Art. 1 - (1) Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie principiile şi procedurile pentru stabilirea şi perceperea unor tarife de utilizare a infrastructurii feroviare, pentru alocarea capacitãţilor infrastructurii feroviare şi pentru certificarea în materie de siguranţã. Sistemele de tarifare şi de alocare a capacitãţilor infrastructurii feroviare trebuie sã respecte principiile enunţate în prezenta ordonanţã şi sã permitã astfel administratorului infrastructurii feroviare sã comercializeze şi sã obţinã utilizarea eficientã a capacitãţilor disponibile ale infrastructurii.
(2) Prezenta ordonanţã se aplicã în cazul utilizãrii infrastructurii feroviare pentru serviciile de transport feroviar interne şi internaţionale.
(3) Excepţii de la prevederile prezentei ordonanţe privind alocarea capacitãţilor infrastructurii feroviare şi tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare se pot stabili, prin hotãrâre a Guvernului, pentru urmãtoarele cazuri:
a) reţele independente, locale sau regionale pentru transporturile de cãlãtori;
b) reţele de interes local numai pentru operarea transportului de cãlãtori;
c) reţele de interes local utilizate numai pentru servicii de transporturi de marfã, atât timp cât opereazã un singur operator şi nu se formuleazã alte cereri de alocare de capacitãţi de la alţi operatori;
d) infrastructuri feroviare private care funcţioneazã exclusiv pentru utilizarea de cãtre proprietarul infrastructurii pentru transporturi proprii de marfã;
e) infrastructuri feroviare private sau publice, administrate de agenţi economici care nu au ca principal obiect de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi gestionarea sistemelor de conducere a circulaţiei, de control şi siguranţã a infrastructurii.
(4) Condiţiile generale privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã şi tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare pentru excepţiile prevãzute la alin. (3) se vor reglementa prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Administratorii de infrastructurã feroviarã prevãzuţi la alin. (3) lit. d) şi e), în condiţiile în care infrastructura respectivã serveşte şi alţi beneficiari şi operatori de transport feroviar, vor pune la dispoziţie, în mod nediscriminatoriu, infrastructura feroviarã pe care o administreazã acestor beneficiari şi operatori de transport feroviar, la tarife comparabile cu cele utilizate de administratorii de infrastructurã feroviarã, prevãzute în prezenta ordonanţã."

2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Definiţii
Art. 2 - În sensul prezentei ordonanţe, termenii de specialitate se definesc dupã cum urmeazã:
a) acord-cadru - un acord general, încheiat în condiţiile legii, prin care sunt stabilite drepturile şi obligaţiile unui solicitant şi ale administratorului infrastructurii în ceea ce priveşte capacitãţile de infrastructurã care urmeazã sã fie alocate şi tarifarea care se aplicã numai pe o duratã ce depãşeşte o singurã perioadã de valabilitate a graficului de circulaţie;
b) administratorul infrastructurii - orice organism sau orice agent economic care are ca obiect principal de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare; aceasta include şi gestionarea sistemelor de conducere a circulaţiei, de control şi de siguranţã a infrastructurii;
c) alocare - repartizarea capacitãţii de infrastructurã feroviarã de cãtre administratorul infrastructurii;
d) capacitate de infrastructurã - posibilitatea maximã de programare a traselor pentru un segment de infrastructurã pe o anumitã perioadã;
e) coordonare - procedura prin care organismul de alocare a capacitãţilor de infrastructurã feroviarã şi solicitanţii rezolvã situaţiile cererilor de rezervare concurente pentru capacitatea de infrastructurã;
f) document de referinţã al reţelei - document prin care se precizeazã în mod detaliat regulile generale, termenele, procedurile şi criteriile referitoare la sistemele de tarifare şi de alocare a unei capacitãţi de infrastructurã; acest document conţine, de asemenea, informaţiile necesare pentru a se permite introducerea cererilor de capacitãţi de infrastructurã;
g) grafic de circulaţie - sistemul de date care definesc toate mişcãrile programate ale trenurilor şi ale materialului rulant pe infrastructura respectivã, pe perioada de valabilitate a acestui grafic;
h) infrastructurã feroviarã - ansamblul elementelor necesare circulaţiei şi manevrei materialului rulant, clãdirile staţiilor de cale feratã, cu facilitãţile aferente, precum şi celelalte clãdiri şi facilitãţi destinate desfãşurãrii transportului feroviar; infrastructura feroviarã poate fi publicã sau privatã;
i) infrastructura saturatã - secţiunea de infrastructurã pentru care, în anumite perioade, cererile de capacitate de infrastructurã nu pot fi satisfãcute în totalitate, chiar şi dupã coordonarea cererilor de rezervare a acestor capacitãţi;
j) operator de transport feroviar - orice agent economic cu capital de stat sau privat, care a obţinut o licenţã în conformitate cu legislaţia în vigoare, a cãrui activitate principalã constã în efectuarea de prestaţii de transport de marfã şi/sau de cãlãtori pe calea feratã, tracţiunea fiind asiguratã obligatoriu de acest agent economic; acest termen include, de asemenea, şi agenţii economici care asigurã numai tracţiunea;
k) plan de sporire a capacitãţii - o mãsurã sau o serie de mãsuri, însoţitã de un calendar de punere în aplicare, vizând ameliorarea restricţiilor de capacitate care au condus la declararea unei secţiuni de infrastructurã drept infrastructurã saturatã;
l) reţea - totalitatea infrastructurii feroviare;
m) reţea independentã - infrastructurã feroviarã care nu este conectatã la reţeaua feroviarã;
n) rutã alternativã - altã reţea feroviarã care asigurã legãtura între douã puncte ale reţelei feroviare;
o) solicitant - orice operator de transport feroviar român sau orice operator de transport feroviar strãin şi/sau orice grup internaţional de operatori de transport feroviar, acceptaţi pentru circulaţie pe infrastructura feroviarã publicã în condiţiile stabilite în acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, titular al licenţei de transport feroviar şi al certificatului de siguranţã, obţinute în vederea efectuãrii serviciilor de transport feroviar pe cãile ferate române;
p) trasã - capacitatea de infrastructurã necesarã pentru a permite circulaţia unui tren între douã puncte ale reţelei, în cursul unei perioade determinate."

3. La articolul 3, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3 - (1) Administratorul infrastructurii, dupã consultarea pãrţilor interesate, stabileşte şi publicã într-o publicaţie proprie de specialitate un document de referinţã al reţelei, care se obţine contra platã şi al cãrui preţ nu poate fi mai mare decât costul de publicare a acestui document.
(2) În documentul de referinţã al reţelei se prevãd caracteristicile infrastructurii puse la dispoziţie operatorilor de transport feroviar. Conţinutul documentului de referinţã al reţelei este prevãzut în anexa nr. 1."

4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Stabilirea şi perceperea tarifelor de utilizare a infrastructurii feroviare
Art. 4 - (1) Stabilirea cadrului general pentru tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare publice se face prin contractul de activitate al companiei naţionale care administreazã infrastructura, încheiat cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, conform prevederilor <>art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate române şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Române, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 89/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Stabilirea regulilor de tarifare specifice se face prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(2) Calculul tarifului pentru utilizarea infrastructurii feroviare publice şi încasarea acestuia revin administratorului infrastructurii.
(3) În cazul în care administratorul infrastructurii, potrivit prevederilor legale, prin organizare sau prin mecanismele de luare a deciziilor, nu este independent de activitãţile de operator feroviar, funcţiunile descrise în acest capitol, cu excepţia perceperii tarifelor, vor fi preluate de un organism de tarifare independent prin cadrul legal existent, prin organizare sau prin mecanismele de luare a deciziilor.
(4) Administratorul infrastructurii coopereazã cu administratori de infrastructurã din alte state, astfel încât sã asigure utilizarea eficientã a Reţelei transeuropene de transport feroviar de marfã. În acest scop administratorul infrastructurii va acţiona cu administratori de infrastructurã din alte state la stabilirea unor organizãri comune care sunt necesare. Orice cooperare sau organizare comunã este supusã reglementãrilor prevãzute în prezenta ordonanţã.
(5) Administratorul infrastructurii trebuie sã asigure cã sistemul de tarifare se bazeazã pe aceleaşi principii aplicate pe întreaga reţea, exceptând cazul prevãzut la art. 8 alin. (3).
(6) Administratorul infrastructurii trebuie sã asigure aplicarea sistemului de tarifare astfel încât operatorii de transport feroviar care efectueazã prestaţii de servicii de un tip echivalent, în zone de piaţã similare, sã fie supuşi unor tarife echivalente şi nediscriminatorii şi cã tarifele aplicate în mod efectiv sunt în conformitate cu regulile prevãzute în documentul de referinţã al reţelei.
(7) Administratorul infrastructurii trebuie sã respecte confidenţialitatea din punct de vedere comercial a informaţiilor care îi sunt comunicate de solicitanţi."

5. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Serviciile furnizate operatorilor de transport feroviar
Art. 5 - (1) Operatorii de transport feroviar îşi pot exercita dreptul de a beneficia, pe o bazã nediscriminatorie, de setul minim de prestaţii şi de acces, prin intermediul reţelei, la facilitãţile de servicii prevãzute în anexa nr. 2. Serviciile prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 2 sunt furnizate în mod nediscriminatoriu, iar cererile operatorilor de transport feroviar nu pot fi respinse decât dacã existã opţiuni alternative în condiţiile pieţei.
(2) Dacã administratorul infrastructurii furnizeazã unul dintre serviciile descrise la pct. 3 din anexa nr. 2, ca prestaţii suplimentare, el trebuie sã le furnizeze oricãrui operator de transport feroviar care solicitã acest lucru.
(3) Operatorii de transport feroviar pot solicita în plus administratorului infrastructurii sau altor furnizori un set de prestaţii auxiliare, prevãzute la pct. 4 din anexa nr. 2."

6. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Costul infrastructurii şi contabilitatea
Art. 6 - (1) Conturile administratorului infrastructurii, în condiţii normale de activitate şi în raport cu perioada pentru care se încheie contractul de activitate prevãzut la art. 4, trebuie sã prezinte un echilibru între, pe de o parte, veniturile încasate din aplicarea tarifelor de utilizare a infrastructurii, excedentele rezultate din alte activitãţi comerciale şi finanţarea de cãtre stat şi, pe de altã parte, cheltuielile de infrastructurã.
(2) Administratorul infrastructurii poate fi încurajat prin unele mãsuri stimulative sã reducã costurile de furnizare a serviciilor pe infrastructurã şi nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii, în condiţiile legii, respectându-se în totalitate cerinţele în materie de siguranţã a traficului, cu menţinerea şi îmbunãtãţirea parametrilor infrastructurii feroviare.
(3) Mãsurile stimulative menţionate la alin. (2) vor fi prevãzute în contractul de activitate.
(4) În cadrul contractului de activitate prevederile contractului şi structura plãţilor destinate asigurãrii mijloacelor financiare ale administratorului infrastructurii sunt convenite în prealabil şi acoperã întreaga duratã a contractului.
(5) Metoda de repartizare a costurilor, stabilitã în conformitate cu reglementãrile în vigoare, trebuie sã fie actualizatã periodic, în concordanţã cu cele mai avansate practici internaţionale."

7. La articolul 7, alineatele (1)-(7) şi (11) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7 - (1) Tarifele de utilizare a infrastructurii sunt plãtite administratorului infrastructurii, iar acesta le utilizeazã la finanţarea activitãţilor sale.
(2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate solicita administratorului infrastructurii sã furnizeze orice informaţii necesare cu privire la tarifele practicate. În aceastã privinţã administratorul infrastructurii trebuie sã fie în mãsurã sã dovedeascã faptul cã tarifele de utilizare a infrastructurii, facturate în fapt oricãrui operator de transport feroviar, prin aplicarea prevederilor art. 4-12, sunt în conformitate cu metoda de repartizare a costurilor, cu reglementarea şi, dacã este cazul, cu baremurile stabilite în documentul de referinţã al reţelei.
(3) Tarifele percepute pentru setul minim de prestaţii prevãzute la pct. 1 din anexa nr. 2, precum şi pentru utilizarea infrastructurii feroviare şi serviciile prevãzute în anexa nr. 2 trebuie sã fie egale cu costul direct rezultat din utilizarea infrastructurii şi serviciile furnizate, cu excepţia prevederilor alin. (4)-(7) şi ale art. 8.
(4) Tariful de utilizare a infrastructurii poate include un tarif suplimentar aferent cazului de insuficienţã a capacitãţilor, pe secţiunea identificabilã a infrastructurii, pe durata perioadelor de saturare.
(5) Tariful de utilizare a infrastructurii poate include un tarif suplimentar aferent costului efectelor pe care exploatarea trenurilor le are asupra mediului. Acest tarif suplimentar este diferenţiat în funcţie de amploarea efectului produs.
(6) Tariful suplimentar stabilit conform prevederilor alin. (5), care conduce la o creştere a valorii globale a încasãrilor realizate de administratorul infrastructurii, nu se poate aplica decât dacã se utilizeazã, la un nivel comparabil, şi în cazul modurilor de transport concurente.
(7) În absenţa unui nivel de tarifare comparabil al efectelor asupra mediului, aplicabil altor moduri de transport concurente, aceastã modificare nu trebuie sã aducã o schimbare a valorii globale a încasãrilor realizate de administratorul infrastructurii. Dacã s-a introdus un nivel comparabil de tarifare al efectelor asupra mediului pentru transportul feroviar şi pentru alte moduri de transport concurente şi dacã aceasta conduce la o creştere a încasãrilor, modul de repartizare a acestor încasãri suplimentare se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
........................................................................................
(11) Se pot percepe tarife suplimentare pentru diminuarea capacitãţii infrastructurii feroviare, în scopul întreţinerii acesteia. Aceste tarife suplimentare nu pot fi mai mari decât valoarea netã a pierderii suportate de administratorul de infrastructurã în urma efectuãrii operaţiunilor de întreţinere, pierdere care trebuie recuperatã."

8. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Exceptãri de la principiile de tarifare
Art. 8 - (1) Pentru recuperarea totalã a costurilor administratorului infrastructurii se pot percepe, dacã piaţa se preteazã la aceasta, unele majorãri bazate pe principii eficiente, transparente şi nediscriminatorii, garantând în acelaşi timp o competitivitate optimã, în special pentru transportul feroviar internaţional de marfã. Sistemul de tarifare trebuie sã respecte sporurile de productivitate realizate de operatorii de transport feroviar.
(2) Peste nivelul tarifelor calculate conform prevederilor art. 7 se poate aplica un indice de rentabilitate, dacã piaţa se preteazã la aceasta.
(3) Pentru proiecte de investiţii specifice care se vor realiza sau care au fost realizate cu cel mult 15 ani înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, administratorul infrastructurii poate stabili sau menţine tarife de utilizare mai ridicate, bazate pe costul pe termen lung al unor asemenea proiecte, în mãsura în care aceste creşteri ale costurilor se regãsesc în cheltuielile administratorului infrastructurii şi în mãsura în care este vorba de proiecte destinate creşterii randamentului şi/sau a rentabilitãţii, proiecte care în caz contrar nu ar putea sau nu ar fi putut fi puse în aplicare. Asemenea prevederi în materie de tarifare pot cuprinde şi unele acorduri privind partajarea riscurilor legate de unele investiţii noi.
(4) Pentru a se evita orice discriminare se procedeazã astfel încât tariful mediu de utilizare şi tariful marginal de utilizare ale infrastructurii sã fie comparabile pentru o utilizare echivalentã a infrastructurii şi astfel încât pentru serviciile comparabile, furnizate pe acelaşi segment de piaţã, sã fie aplicate aceleaşi tarife de utilizare. În documentul de referinţã al reţelei administratorul infrastructurii trebuie sã precizeze cã sistemul de tarifare rãspunde acestor cerinţe, fãrã a dezvãlui informaţii comerciale cu caracter confidenţial.
(5) Dacã administratorul infrastructurii intenţioneazã sã modifice elementele esenţiale ale sistemului de tarifare menţionat la alin. (1) şi (2), el trebuie sã informeze public despre aceasta în publicaţia proprie de specialitate cu cel puţin 3 luni înainte."

9. La articolul 9, titlul articolului şi alineatele (1)-(3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Reducerile de tarife
Art. 9 - (1) Prin derogare de la art. 7 alin. (3), orice reducere acceptatã a tarifelor percepute unui operator de transport feroviar de cãtre administratorul infrastructurii, pentru o prestaţie de serviciu, oricare ar fi aceasta, trebuie sã îndeplineascã criteriile prevãzute în prezentul articol.
(2) Cu excepţia alin. (3), reducerile sunt destinate exclusiv economiei reale de cost administrativ realizate de administratorul infrastructurii. Pentru a se stabili nivelul de reducere nu se ţine seama de acele economii care au fost deja incluse în tariful de utilizare perceput.
(3) Administratorul infrastructurii poate institui sisteme de reducere care sã se adreseze tuturor utilizatorilor de infrastructurã şi care acordã, pentru fluxuri de circulaţie specificate, reduceri limitate în timp, în scopul de a se încuraja dezvoltarea unor noi servicii feroviare, sau reduceri care favorizeazã utilizarea unor linii care sunt folosite mult sub capacitatea lor."

10. La articolul 10, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10 - (1) Prin hotãrâre a Guvernului, avizatã de Consiliul Concurenţei, se poate institui, pe o duratã limitatã, un sistem de compensare a costurilor incluse în tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare, care nu sunt suportate de operatorii de transport care utilizeazã alte moduri de transport.
(2) Administratorul de infrastructurã feroviarã care beneficiazã de o compensare şi se bucurã de un drept exclusiv este obligat sã ofere avantaje comparabile pentru utilizatori."

11. La articolul 10, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Operatorii de transport feroviar care beneficiazã de tariful de utilizare a infrastructurii, stabilit conform alin. (1), sunt obligaţi sã ofere avantaje comparabile pentru clienţii lor."

12. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11 - (1) Prin stabilirea unui sistem de creştere a performanţelor, sistemele de tarifare a infrastructurii trebuie sã încurajeze operatorii de transport feroviar şi administratorul infrastructurii sã micşoreze defectãrile şi sã îmbunãtãţeascã performanţele reţelei feroviare. Acest sistem poate sã cuprindã sancţiuni în cazul unor acţiuni care se aflã la originea unor defectãri ale reţelei, compensãri pentru agenţii economici care suportã efectele acestor defectãri produse, precum şi bonificaţii în cazul unor performanţe bune ce depãşesc previziunile."

13. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Tarife de rezervare a capacitãţilor de infrastructurã
Art. 12 - (1) Administratorul infrastructurii poate percepe un tarif corespunzãtor pe capacitãţile de infrastructurã solicitate, dar care nu sunt utilizate. Acest tarif încurajeazã o utilizare eficientã a capacitãţilor de infrastructurã.
(2) Administratorul infrastructurii trebuie sã informeze orice parte interesatã despre capacitãţile de infrastructurã alocate operatorilor de transport feroviar utilizatori."

14. La articolul 13, alineatele (1), (2), (5) şi (6) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13 - (1) Capacitãţile de infrastructurã disponibile alocate de administratorul infrastructurii nu pot fi transferate de cãtre utilizator unui alt operator de transport feroviar sau unui alt serviciu.
(2) Orice tranzacţie între operatorii de transport feroviar privind utilizarea capacitãţilor de infrastructurã este interzisã şi conduce la excluderea de la alocarea de capacitãţi.
...............................................................................
(5) Administratorul infrastructurii şi un solicitant pot încheia un acord-cadru, conform art. 17, în ceea ce priveşte utilizarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã, pentru o duratã mai mare de o singurã perioadã de valabilitate a graficului de circulaţie.
(6) Drepturile şi obligaţiile administratorului infrastructurii şi, respectiv, ale solicitanţilor în ceea ce priveşte alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã sunt stabilite pe bazã de contract."

15. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Alocarea capacitãţilor de infrastructurã
Art. 14 - (1) Prin hotãrâre a Guvernului se aprobã Regulamentul pentru alocarea capacitãţilor de infrastructurã, cu respectarea independenţei de administrare a companiei naţionale care administreazã infrastructura feroviarã. Reglementãrile specifice de alocare a capacitãţilor de infrastructurã se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului. Îndeplinirea procedurilor de alocare a acestor capacitãţi revine administratorului infrastructurii, care urmãreşte ca aceste capacitãţi de infrastructurã sã fie alocate pe o bazã echitabilã şi nediscriminatorie şi cu respectarea prevederilor legale.
(2) Administratorul infrastructurii respectã confidenţialitatea din punct de vedere comercial a informaţiilor care îi sunt comunicate."

16. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Colaborarea în vederea alocãrii capacitãţilor de infrastructurã a mai multe reţele feroviare
Art. 15 - (1) Administratorul infrastructurii naţionale va coopera cu administratori de infrastructurã din alte state, în special din statele membre ale Uniunii Europene şi din statele candidate la aderare, în vederea creãrii şi alocãrii eficiente a unor capacitãţi de infrastructurã care implicã mai multe reţele feroviare. În cadrul acestor cooperãri se stabilesc trase internaţionale, în principal în cadrul Reţelei transeuropene de transport feroviar de marfã, şi se stabilesc procedurile necesare în acest scop. Aceste proceduri sunt supuse reglementãrilor stabilite prin prezenta ordonanţã.
(2) Administratorul infrastructurii care participã la cooperãri potrivit alin. (1) va asigura publicarea într-o publicaţie proprie de specialitate a listei membrilor, a metodelor de funcţionare a acestei cooperãri, precum şi a tuturor criteriilor utilizate pentru evaluarea şi alocarea capacitãţilor de infrastructurã.
(3) În cadrul cooperãrii prevãzute la alin. (1) administratorul infrastructurii participã la evaluarea privind necesitãţile şi, dacã este cazul, la propunerea şi organizarea acestor trase internaţionale, pentru a se facilita operarea trenurilor de marfã care fac obiectul unei cereri, conform prevederilor art. 23.
(4) Administratorul infrastructurii va pune la dispoziţie solicitanţilor acele trase internaţionale prestabilite, în conformitate cu deciziile luate în cadrul cooperãrii prevãzute la alin. (1)."

17. La articolul 16, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16 - (1) Cererile pentru obţinerea unor capacitãţi de infrastructurã feroviarã pot fi depuse, conform legii, de operatorii români de transport feroviar.
..............................................................................
(3) Administratorul infrastructurii poate stabili solicitanţilor unele reguli în vederea asigurãrii încasãrilor previzionate şi a utilizãrii viitoare a infrastructurii. Aceste reguli vor fi corespunzãtoare, transparente şi nediscriminatorii. Ele vor fi publicate, împreunã cu principiile de alocare, în documentul de referinţã al reţelei."

18. La articolul 17, alineatele (1) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17 - (1) Administratorul infrastructurii poate încheia un acord-cadru cu un solicitant. Acest acord-cadru precizeazã caracteristicile capacitãţilor de infrastructurã feroviarã solicitate de un solicitant, precum şi ale capacitãţilor de infrastructurã care îi sunt oferite, pe orice duratã ce depãşeşte o singurã perioadã de valabilitate a graficului de circulaţie. Acordul-cadru nu va specifica trasa în mod detaliat, dar va fi întocmit astfel încât sã asigure interesele comerciale ale solicitantului. Acest acord-cadru se supune aprobãrii prealabile a Consiliului de supraveghere menţionat la art. 30.
...............................................................................
(5) Acordul-cadru se încheie, în principiu, pe o duratã de 5 ani. Administratorul infrastructurii îşi poate da acordul, în unele cazuri specifice, pentru perioade mai mici sau mai mari. Orice perioadã cu o duratã mai mare de 5 ani va fi justificatã de existenţa unor contracte comerciale, a unor investiţii particulare sau a unor riscuri şi se aprobã cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. O duratã mai mare de 10 ani nu este posibilã decât în cazuri excepţionale, în principal atunci când este vorba de investiţii importante şi pe termen lung şi, în special, atunci când acestea fac obiectul unor angajamente contractuale."

19. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Programul procesului de alocare a capacitãţilor de infrastructurã
Art. 18 - (1) Administratorul infrastructurii va respecta calendarul privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã, prevãzut în anexa nr. 3.
(2) Administratorul infrastructurii va participa împreunã cu administratorii de infrastructurã implicaţi din alte state, conform art. 15, la convenirea traselor internaţionale care vor fi incluse în graficul de circulaţie, înainte de începerea consultãrilor asupra proiectului de grafic de circulaţie. Nu se vor opera modificãri decât dacã este absolut necesar."

20. La articolul 19, titlul articolului şi alineatele (1), (4) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"Solicitarea capacitãţilor de infrastructurã
Art. 19 - (1) Solicitanţii pot prezenta administratorului infrastructurii, conform legislaţiei în vigoare, o cerere în scopul obţinerii unor drepturi de utilizare a infrastructurii feroviare în schimbul unui tarif de utilizare.
...................................................................................
(4) Solicitanţii pot solicita capacitãţi de infrastructurã care implicã mai multe reţele feroviare, adresându-se administratorului infrastructurii, care este astfel abilitat sã acţioneze în numele solicitantului, pe lângã ceilalţi administratori de infrastructurã implicaţi, pentru identificarea de capacitãţi de infrastructurã.
(5) În cadrul cooperãrii prevãzute la art. 15 administratorul infrastructurii va proceda împreunã cu ceilalţi administratori de infrastructurã astfel încât, în cazul unor capacitãţi de infrastructurã care implicã mai multe reţele feroviare, solicitanţii sã poatã adresa cererile oricãrui organism comun pe care administratorii de infrastructurã îl pot stabili."

21. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Alocarea capacitãţilor de infrastructurã
Art. 20 - (1) Administratorul infrastructurii satisface toate cererile de capacitãţi de infrastructurã, în special cererile de trase care traverseazã mai multe reţele.
(2) Administratorul infrastructurii va putea, în cadrul procedurii de programare şi de coordonare, sã acorde prioritate anumitor servicii prevãzute la art. 22 şi 24.
(3) Administratorul infrastructurii va consulta pãrţile interesate în legãturã cu proiectul graficului de circulaţie, lãsând la latitudinea acestora sã îşi prezinte observaţii pe o perioadã de cel puţin o lunã. Pãrţile interesate sunt toate pãrţile care au depus o cerere de capacitãţi de infrastructurã, precum şi celelalte pãrţi care doresc sã formuleze comentarii referitoare la influenţa pe care graficul de circulaţie ar putea sã o aibã asupra capacitãţii lor de a furniza servicii feroviare, pe perioada valabilitãţii graficului de circulaţie."

22. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Procedura de coordonare
Art. 21 - (1) Administratorul infrastructurii care se confruntã, pe parcursul procesului de programare prevãzut la art. 20, cu unele cereri concurente este obligat ca prin coordonarea cererilor sã asigure o cât mai bunã adaptare a tuturor acestor cereri între ele.
(2) Atunci când se impune o coordonare, administratorul infrastructurii propune solicitanţilor capacitãţi de infrastructurã diferite de cele care au fost solicitate.
(3) Soluţionarea eventualelor conflicte se va face prin consultarea administratorului infrastructurii cu solicitanţii respectivi.
(4) Principiile care reglementeazã procedura de coordonare vor fi definite în documentul de referinţã al reţelei. Aceste principii reflectã dificultatea de stabilire a traselor internaţionale şi consecinţele pe care orice modificare riscã sã le aibã asupra celorlalţi administratori de infrastructurã din alte state.
(5) Atunci când o cerere de capacitãţi de infrastructurã nu poate fi satisfãcutã fãrã o coordonare, administratorul infrastructurii va urmãri ca toate cererile sã fie tratate pe baza acestei coordonãri.
(6) Solicitantul poate sã adreseze administratorului infrastructurii o contestaţie privind alocarea capacitãţii de infrastructurã, fãrã a se încãlca prevederile art. 30. Administratorul infrastructurii soluţioneazã contestaţia şi comunicã solicitantului, în scris, modul de soluţionare, în termen de maximum 10 zile lucrãtoare."

23. La articolul 22, alineatele (1)-(4), (6) şi (9) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22 - (1) În situaţia în care, dupã coordonarea traselor solicitate şi dupã consultarea solicitanţilor, se dovedeşte cã satisfacerea favorabilã a tuturor cererilor de capacitãţi de infrastructurã este imposibilã, administratorul infrastructurii va declara imediat secţiunea de infrastructurã respectivã ca fiind infrastructurã cu capacitate saturatã.
(2) În situaţia în care o infrastructurã a fost declaratã ca având capacitate saturatã, administratorul infrastructurii va proceda la o analizã a capacitãţilor de infrastructurã în conformitate cu prevederile art. 25, cu excepţia cazului în care s-a pus deja în aplicare un plan de sporire a capacitãţilor, astfel cum se prezintã la art. 26.
(3) Dacã tarifele de utilizare prevãzute la art. 7 alin. (4) nu au fost percepute sau nu au dat rezultate satisfãcãtoare şi dacã infrastructura a fost declaratã ca fiind infrastructurã cu capacitate saturatã, administratorul de infrastructurã poate aplica în plus criterii de prioritate în alocarea capacitãţilor de infrastructurã. Criteriile de prioritate se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(4) Criteriile de prioritate vor ţine seama de importanţa unui serviciu pentru colectivitate, în comparaţie cu orice alt serviciu care, din acest motiv, ar urma sã fie exclus. Ele se includ în contractul de activitate încheiat pentru executarea obligaţiilor de serviciu public social.
..................................................................................
(6) Administratorului infrastructurii i se va putea acorda, dacã este cazul, o compensare corespunzãtoare pierderii unor eventuale venituri ca urmare a necesitãţii de a se atribui anumitor servicii o capacitate stabilitã prin aplicarea celor prevãzute în prezentul alineat.
..................................................................................
(9) Procedurile care trebuie urmate şi criteriile care se vor aplica în cazul în care infrastructurile sunt declarate ca având o capacitate saturatã vor fi incluse în documentul de referinţã al reţelei."

24. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Cererile de ultim moment
Art. 23 - (1) Administratorul infrastructurii va rãspunde în urmãtoarele 5 zile lucrãtoare unor cereri de ultim moment pentru trase individuale. Informaţiile privind capacitãţile de infrastructurã neutilizate şi disponibile sunt puse la dispoziţie tuturor solicitanţilor care ar putea fi interesaţi sã utilizeze aceste capacitãţi.
(2) Administratorul infrastructurii va efectua, dacã este cazul, o evaluare a necesitãţii menţinerii, în cadrul graficului de circulaţie definitiv, a unei rezerve de capacitãţi de infrastructurã, care sã îi permitã sã rãspundã rapid cererilor previzibile de ultim moment pentru capacitãţi de infrastructurã. Prezenta prevedere se aplicã şi în cazul infrastructurilor cu capacitate saturatã."

25. La articolul 24, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În situaţia în care existã rute alternative corespunzãtoare, administratorul infrastructurii poate desemna, dupã consultarea pãrţilor interesate, unele infrastructuri specifice, care sã fie utilizate pentru tipuri determinate de trafic. Atunci când s-a efectuat o asemenea desemnare, administratorul infrastructurii poate acorda prioritate acestui tip de trafic, cu ocazia alocãrii capacitãţilor de infrastructurã."

26. La articolul 25, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25 - (1) Scopul analizei capacitãţilor de infrastructurã constã în stabilirea restricţiilor de capacitãţi de infrastructurã, care nu permit ca cererile de capacitãţi sã poatã fi satisfãcute în mod corespunzãtor, precum şi în propunerea unor metode care sã permitã satisfacerea cererilor iniţiale şi a cererilor suplimentare. Aceastã analizã va stabili motivele acestei saturãri a capacitãţilor de infrastructurã şi mãsurile care ar putea fi luate, pe termen scurt şi mediu, pentru remedierea acestei situaţii."

27. La articolul 26, alineatul (1), litera d) a alineatului (2), alineatul (5) şi partea introductivã a alineatului (6) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26 - (1) În termen de 6 luni de la finalizarea analizei capacitãţilor de infrastructurã, administratorul infrastructurii va prezenta un plan de sporire a capacitãţilor.
................................................................................
d) soluţiile care pot fi preconizate referitor la sporirea capacitãţilor de infrastructurã şi costul acestora, în special în ceea ce priveşte modificãrile probabile ale tarifelor de utilizare.
................................................................................
(5) Administratorul infrastructurii renunţã la perceperea oricãrui tarif aferent cazului de insuficienţã a capacitãţilor conform art. 7 alin. (4) pentru infrastructura cu capacitate saturatã, în urmãtoarele cazuri:
a) nu prezintã în termen un plan de sporire a capacitãţilor de infrastructurã; sau
b) întârzie sã punã în aplicare planul de acţiune întocmit în cadrul planului de sporire a capacitãţilor de infrastructurã.
(6) Administratorul infrastructurii poate sã perceapã în continuare aceste tarife de utilizare, în situaţia în care:"

28. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Utilizarea traselor
Art. 27 - (1) Administratorul infrastructurii impune, în special în cazul infrastructurii cu capacitate saturatã, renunţarea la o trasã a cãrei utilizare, pe o perioadã de cel puţin o lunã, a fost sub pragul specificat în documentul de referinţã al reţelei, numai dacã aceastã utilizare sub capacitate nu este datoratã altor cauze decât celor economice, cauze pe care operatorii nu le pot ţine sub control.
(2) Administratorul infrastructurii poate stabili în documentul de referinţã al reţelei condiţiile în care se iau în considerare nivelurile de utilizare anterioare ale traselor cu ocazia stabilirii prioritãţilor, în cadrul procedurii de alocare a capacitãţilor."

29. La articolul 28, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Administratorul infrastructurii va ţine seama în mod corespunzãtor de consecinţele pe care rezervãrile de capacitãţi de infrastructurã, în vederea întreţinerii programate a reţelei, le pot avea asupra celorlalţi solicitanţi."

30. La articolul 29, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29 - (1) În cazul unor perturbãri ale circulaţiei trenurilor, ca urmare a unei defectãri tehnice sau a unui eveniment feroviar, administratorul infrastructurii este obligat sã asigure restabilirea situaţiei normale. În acest scop el întocmeşte un plan de intervenţie care cuprinde o listã a diferitelor organisme publice care trebuie alertate în cazul producerii unor evenimente feroviare grave sau al unor perturbãri serioase ale circulaţiei feroviare.
(2) În caz de urgenţã sau de necesitate absolutã, justificatã printr-o defectare care face ca infrastructura sã fie momentan inutilizabilã, trasele alocate pot fi anulate fãrã preaviz, pe durata necesarã pentru restabilirea sistemului. Dacã considerã necesar, administratorul infrastructurii poate solicita operatorilor de transport feroviar sã îi punã la dispoziţie, contra cost, mijloacele care estimeazã cã sunt cele mai adecvate în scopul restabilirii, în cel mai scurt timp, a situaţiei normale."

31. La articolul 30, partea introductivã a alineatului (3) şi alineatele (4)-(6) şi (8) vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Solicitantul poate sesiza Consiliul de supraveghere în cazul în care se considerã vãtãmat, pentru a face contestaţie împotriva deciziilor luate de administratorul infrastructurii sau, dacã este cazul, de operatorul de transport feroviar, cu privire la:
...............................................................................
(4) Consiliul de supraveghere se va asigura cã tarifele stabilite de administratorul infrastructurii sunt în conformitate cu prevederile cap. II şi au un caracter nediscriminatoriu. Negocierile între solicitanţi şi administratorul infrastructurii cu privire la nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii sunt autorizate numai dacã au loc sub supravegherea acestui consiliu. Consiliul de supraveghere va interveni imediat în cazul în care negocierile ar putea sã contravinã prevederilor prezentei ordonanţe.
(5) Consiliul de supraveghere este abilitat sã solicite administratorului infrastructurii, solicitanţilor şi oricãrei alte pãrţi interesate furnizarea informaţiilor necesare; aceste informaţii vor fi prezentate fãrã întârziere.
(6) Consiliul de supraveghere are obligaţia sã se pronunţe asupra tuturor contestaţiilor şi va adopta mãsurile necesare pentru remedierea situaţiei, într-un termen de maximum o lunã de la primirea tuturor informaţiilor.
...............................................................................
(8) În cazul în care se introduce contestaţie împotriva unui refuz de alocare a capacitãţilor de infrastructurã sau împotriva modalitãţilor unei propuneri de capacitãţi de infrastructurã, Consiliul de supraveghere fie confirmã cã nu este cazul sã se modifice decizia luatã de administratorul infrastructurii, fie solicitã modificarea deciziei care face obiectul reclamaţiei, în conformitate cu liniile directoare stabilite de Consiliul de supraveghere."

32. La articolul 32, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Operatorul de transport feroviar trebuie sã prezinte dovada cã personalul sãu destinat conducerii trenurilor şi personalul însoţitor al trenurilor posedã pregãtirea necesarã pentru a se conforma regulilor de circulaţie aplicate de administratorul infrastructurii şi pentru a respecta cerinţele de siguranţã care îi sunt impuse pentru asigurarea circulaţiei trenurilor."

33. La articolul 34, literele a) şi c) ale alineatului (1) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (5) şi (6), cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
.................................................................................
c) nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (5) şi art. 10 alin. (2), cu amendã de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei;"

34. La articolul 34, litera b) a alineatului (1) se abrogã.

35. La anexa nr. 1, litera a) a punctului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"a) procedura depunerii de cãtre solicitant la administratorul infrastructurii a cererilor de capacitãţi de infrastructurã;"

36. La anexa nr. 2, litera b) a punctului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"b) infrastructurile de aprovizionare cu combustibil aflate în proprietatea administratorului infrastructurii;"

37. La anexa nr. 3, punctele 2, 4 şi 5 vor avea urmãtorul cuprins:
"2. Modificãrile graficului de circulaţie intervin în a doua zi de sâmbãtã a lunii decembrie, la miezul nopţii. În cazul în care se opereazã unele modificãri sau corecturi dupã perioada de iarnã, în particular se ţine seama, dacã este cazul, de schimbãrile în mersul de tren al traficului regional de cãlãtori, acestea aplicându-se în a doua zi de sâmbãtã a lunii iunie, la miezul nopţii, precum şi în alte momente, între aceste date, dacã este cazul, convenite cu administratorii de infrastructurã, conform art. 18 din ordonanţã.
.........................................................................................
4. Administratorul infrastructurii participã împreunã cu administratorii de infrastructurã sau cu organisme de alocare competente din alte state, cu cel mult 11 luni înainte de data intrãrii în vigoare a graficului de circulaţie, la stabilirea de trase internaţionale provizorii. Administratorul infrastructurii se va asigura pe cât posibil cã aceste trase sunt respectate în derularea procedurii.
5. Dupã cel mult 4 luni de la data limitã stabilitã pentru prezentarea ofertelor de cãtre solicitanţi, administratorul infrastructurii întocmeşte un proiect de grafic de circulaţie."

ART. II
<>Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitãţilor de infrastructurã feroviarã, tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare şi certificarea în materie de siguranţã, modificatã şi completatã prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor numerotarea corespunzãtoare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 16 decembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în
şedinţa din 5 februarie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 18 februarie 2004.
Nr. 8.

------------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016