Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 79 din 12 martie 2003  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 79 din 12 martie 2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 193 din 26 martie 2003

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 61 din 29 august 2002 privind colectarea creanţelor bugetare, adoptatã în temeiul <>art. 1 pct. II.6 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 644 din 30 august 2002, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul 7 alineatul (1), litera e) se abroga.
2. La articolul 7, litera b) a alineatului (2) şi alineatul (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) administratorii, asociaţii, actionarii şi orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin înstrãinarea sau ascunderea cu rea-credinţa, sub orice forma, a bunurilor mobile şi imobile proprietatea acesteia ori prin nedeclararea schimbãrii sediului social.
(3) Pentru obligaţiile bugetare restante ale societãţii comerciale debitoare rãspund solidar administratorii, directorii şi persoanele care exercita sau au exercitat administrarea şi conducerea societãţii şi care:
a) au determinat, cu rea-credinţa, acumularea de obligaţii bugetare restante pe o perioada de 12 luni într-un interval de 2 ani consecutivi;
b) au sustras bunurile debitorului de la executarea silitã."
3. La articolul 7, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Rãspunderea asociaţilor şi actionarilor la societãţile comerciale debitoare se stabileşte potrivit <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
4. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Rãspunderea prevãzutã la art. 7 alin. (2) şi (3) se stabileşte în conformitate cu procedura prevãzutã de prezenta ordonanta pentru obligaţiile bugetare datorate şi neachitate dupã data de 1 ianuarie 2003."
5. La articolul 10, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Exercitarea de cãtre plãtitori a cãilor de atac la organele competente ale creditorilor bugetari, cu privire la stabilirea obligaţiilor bugetare, nu suspenda obligaţia acestora de plata. La cererea debitorului şi ţinând seama de motivele invocate de acesta, autoritãţile administraţiei publice, prin organul competent în soluţionarea contestaţiilor, vor dispune suspendarea obligaţiei de plata a creanţelor bugetare, pana la soluţionarea contestaţiei, cu constituirea unei garanţii la nivelul sumei contestate."
6. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Pentru neachitarea la termenul scadent a obligaţiilor bugetare debitorii datoreazã dobânzi şi penalitãţi de întârziere. Dobânzile şi penalitãţile de întârziere datorate sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil."
7. La articolul 16, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cota penalitatilor de întârziere se poate modifica anual prin legea bugetului de stat."
8. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Pentru sumele de restituit de la buget plãtitorii au dreptul la dobanda dupã expirarea unui termen de 30 de zile de la data depunerii la organul competent a cererii de restituire sau compensare, dupã caz. Aceasta prevedere este aplicabilã şi în cazul impozitului pe venit."
9. La articolul 19, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul în care cererea de compensare sau restituire, dupã caz, precum şi documentaţia anexatã care sta la baza acesteia, depuse de plãtitor, sunt incomplete şi nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de reglementãrile legale în materie, termenul de 30 de zile curge de la data prezentãrii de cãtre acesta a documentaţiei complete."
10. La articolul 19, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru sumele de rambursat aferente operaţiunilor efectuate începând cu data de 1 ianuarie 2003, pentru care, potrivit reglementãrilor legale în materie, nu se face control anticipat, plãtitorii au dreptul la dobanda dupã expirarea unui termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de restituire."
11. La articolul 19, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Veniturile din dobânzile prevãzute la alin. (1) sunt considerate venituri neimpozabile la calculul profitului impozabil."
12. La articolul 24, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul plãţii efectuate prin decontare bancarã sau prin mandat poştal, pentru obligaţiile bugetare cu termen de plata fix sau stabilit sub forma de interval, obligaţia bugetarã se considera plãtitã la data creditarii contului curent general al trezoreriei statului, deschis la Banca Nationala a României."
13. La articolul 24, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins:
"(3) Nedecontarea de cãtre unitãţile bancare a sumelor cuvenite bugetului, în termen de 48 de ore de la data debitarii contului titularului, atrage pentru banca prestatoare dobânzi şi penalitãţi la nivelul celor prevãzute la art. 14 alin. (1), art. 16 şi art. 17 alin. (1), în favoarea titularului de cont".
14. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Mãsurile asiguratorii dispuse atât de creditorii bugetari, cat şi de instanţele judecãtoreşti ori de alte organe competente, dacã nu au fost desfiinţate în condiţiile legii, rãmân valabile pe toatã perioada executãrii silite, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi."
15. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Dacã valoarea bunurilor proprii ale debitorului nu acoperã integral creanta bugetarã, mãsurile asiguratorii pot fi înfiinţate şi asupra bunurilor deţinute de cãtre debitor în proprietate comuna cu terţe persoane, pentru cota-parte detinuta de acesta."
16. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - Impotriva actelor prin care se dispun şi se aduc la îndeplinire mãsurile asiguratorii cel interesat poate face contestaţie în conformitate cu prevederile art. 124."
17. La articolul 55, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - (1) La cererea organului de executare bãncile, organele de poliţie, instituţiile care gestioneazã registre publice sau altele asemenea, alte persoane juridice sau persoane fizice care exercita profesii libere, desfãşurate în mod independent în condiţiile legii, sunt obligate sa furnizeze de îndatã în scris datele şi informaţiile solicitate, în vederea aplicãrii procedurii de executare silitã, precum şi pentru luarea altor mãsuri privind stingerea creanţelor bugetare, chiar dacã prin legi speciale se dispune altfel, fãrã perceperea de taxe, tarife, comisioane sau alte sume."
18. La articolul 57, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Ministerul Finanţelor Publice, la cererea celorlalţi creditori bugetari, va transmite acestora datele deţinute în temeiul prevederilor alin. (1)."
19. La articolul 57, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Informaţiile prevãzute la alin. (1) vor fi utilizate exclusiv în scopul colectãrii creanţelor bugetare şi cu respectarea obligaţiei prevãzute la art. 163."
20. Articolul 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - În absenta debitorului sau dacã acesta refuza accesul în oricare dintre încãperile prevãzute la art. 58 alin. (1), executorul bugetar poate sa pãtrundã în acestea în prezenta unui reprezentant al poliţiei ori al jandarmeriei sau a altui agent al forţei publice şi a 2 martori majori. Dispoziţiile art. 58 alin. (2) şi (3) sunt aplicabile."
21. La articolul 63 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul sumelor urmaribile reprezentând venituri şi disponibilitati în valuta, bãncile sunt autorizate sa efectueze convertirea în lei a sumelor în valuta, fãrã consimţãmântul titularului de cont, la cursul de schimb afişat de acestea pentru ziua respectiva."
22. La articolul 65, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - (1) Poprirea asupra veniturilor debitorilor persoane fizice sau persoane juridice se înfiinţeazã de cãtre organul de executare printr-o adresa care va fi trimisa prin scrisoare recomandatã, cu dovada de primire, terţului poprit, împreunã cu o copie certificatã de pe titlul executoriu. Totodatã va fi înştiinţat şi debitorul despre înfiinţarea popririi."
23. La articolul 68, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Judecarea contestaţiei se face de urgenta şi cu precãdere."
24. La articolul 93, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Înaintea valorificãrii bunurilor acestea vor fi evaluate. În acest scop organul de executare va apela la organe şi persoane de specialitate, a cãror selectare nu este supusã reglementãrilor privind achiziţiile publice şi care sunt obligate sa îşi îndeplineascã atribuţiile ce le revin în acest sens."
25. La articolul 93, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Organul de executare va actualiza preţul de evaluare ţinând cont de rata inflaţiei."
26. La articolul 93, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Atunci când se considera necesar, organul de executare va proceda la o noua evaluare."
27. La articolul 94, alineatele (2) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În sensul alin. (1), valorificarea bunurilor sau a unui ansamblu de bunuri mobile şi/sau imobile se face prin:
a) înţelegerea pãrţilor;
b) vânzare directa;
c) vânzare la licitaţie;
d) vânzare în regim de consignaţie, numai în cazul bunurilor mobile;
e) alte modalitãţi admise de lege, inclusiv valorificarea bunurilor prin case de licitaţii, agenţii imobiliare sau societãţi de brokeraj, dupã caz.
..............................................................
(4) Vânzarea directa se poate face de îndatã dupã sechestrarea bunurilor, dacã acestea sunt supuse pericolului degradãrii sau alterarii, dupã caz."
28. La articolul 95, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 95. - (1) Valorificarea bunurilor potrivit înţelegerii pãrţilor se realizeazã de debitorul însuşi, cu acordul organului de executare, astfel încât sa se asigure o recuperare corespunzãtoare a creanţelor bugetare. Debitorul este obligat sa prezinte în scris organului de executare propunerile ce i s-au fãcut şi nivelul de acoperire a creanţelor bugetare, indicând numele şi adresa potenţialului cumpãrãtor, precum şi termenul în care acesta din urma va achitã preţul propus."
29. La articolul 96, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 96. - (1) Valorificarea bunurilor prin vânzare directa se poate realiza în urmãtoarele cazuri:
a) pentru bunurile prevãzute la art. 94 alin. (4);
b) înaintea începerii procedurii de valorificare prin licitaţie, dacã se recupereazã integral creanta bugetarã;
c) pe parcursul procedurii de valorificare prin licitaţie sau dupã finalizarea ei, dacã bunul nu a fost vândut şi o persoana oferã cel puţin preţul de evaluare."
30. La articolul 97, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Publicitatea vânzãrii se realizeazã prin afişarea anunţului privind vânzarea la sediul organului de executare, al primãriei în a carei raza teritorialã se afla bunurile sechestrate, la sediul şi domiciliul debitorului, la locul vânzãrii, dacã acesta este altul decât cel unde se afla bunurile sechestrate, pe imobilul scos la vânzare, în cazul vânzãrii bunurilor imobile şi prin anunţuri într-un cotidian naţional de larga circulaţie, într-un cotidian local, în pagina de Internet, dupã caz, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi prin alte modalitãţi prevãzute de lege.
(3) Vor fi înştiinţaţi despre data, ora şi locul licitaţiei şi debitorul, custodele, administratorul-sechestru, precum şi titularii drepturilor reale şi ai sarcinilor care greveazã bunul urmãrit."
31. La articolul 101, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101. - (1) Preţul de pornire al licitaţiei este preţul de evaluare pentru prima licitaţie, diminuat cu 25% pentru a doua licitaţie şi cu 50% pentru a treia licitaţie."
32. La articolul 107, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) La a treia licitaţie creditorii urmãritori sau intervenienţi nu pot sa adjudece bunurile oferite spre vânzare la un preţ mai mic de 50% din preţul de evaluare."
33. La articolul 116, dupã alineatul (6) se introduce alineatul (7) cu urmãtorul cuprins:
"(7) În cazul în care bunurile imobile trecute în proprietatea publica a statului conform prezentei ordonanţe au fost revendicate şi restituite, potrivit legii, terţelor persoane, debitorul persoana juridicã va fi obligat la plata sumelor stinse prin aceasta modalitate."
34. Articolul 126 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 126. - Contestaţia se introduce la judecãtoria în a carei raza teritorialã se afla sediul organului de executare şi se judeca în procedura de urgenta."
35. La articolul 131, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Pentru obligaţiile bugetare ale debitorilor declaraţi în stare de insolvabilitate conducãtorul organului de executare dispune scoaterea creanţei din evidenta curenta şi trecerea ei într-o evidenta separatã."
36. La articolul 133, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 133. - (1) Organul de executare este obligat ca pentru creanţele bugetare datorate de comercianţi societãţi comerciale, cooperative de consum ori cooperative meşteşugãreşti sau persoane fizice sa ceara instanţelor judecãtoreşti competente începerea procedurii reorganizãrii judiciare şi a falimentului, în condiţiile legii."
37. La articolul 134, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În vederea executãrii silite a bunurilor urmãrite, creditorul bugetar poate solicita judecãtorului-sindic luarea în posesie a acestora. Judecãtorul-sindic poate dispune ca administratorul sau lichidatorul sa predea creditorului bugetar bunul în vederea valorificãrii."
38. La articolul 136 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Cheltuielile generate de comunicarea somaţiei prin posta sunt suportate de fiecare creditor bugetar."
39. La articolul 140, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) pe data îndeplinirii de cãtre debitor, înainte de începerea executãrii silite sau în cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligaţiei prevãzute în titlul executoriu ori a recunoaşterii în orice alt mod a datoriei;"
40. Denumirea titlului IX va avea urmãtorul cuprins:
"Infracţiuni şi contravenţii"
41. Dupã denumirea titlului IX se introduc articolele 150^1 şi 150^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 150^1. - Sustragerea, substituirea, degradarea sau înstrãinarea de cãtre debitor ori de cãtre terţe persoane a bunurilor sechestrate în conformitate cu prevederile art. 73 alin. (1) şi art. 76 alin. (3) se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
Art. 150^2. - Reţinerea şi nevãrsarea de cãtre plãtitorii obligaţiilor bugetare a sumelor reprezentând impozit pe salarii şi venituri asimilate salariilor, impozit pe dividende şi impozit datorat de nerezidenti pentru veniturile realizate în România, în cel mult 30 de zile de la scadenta, constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei."
42. La articolul 155, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sumele confiscate, precum şi cele realizate din valorificarea bunurilor confiscate, mai puţin cheltuielile impuse de aducerea la îndeplinire şi de valorificare, se fac venit la bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, conform legii."
43. Articolul 159 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 159. - (1) Creditorul bugetar poate constitui fonduri pentru acordarea de stimulente personalului din aparatul propriu şi din unitãţile subordonate, dupã caz, prin reţinerea unei cote de 5% din sumele încasate prin executare silitã potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, precum şi din sumele încasate în cadrul procedurii de reorganizare judiciarã şi faliment.
(2) Sistemul de acordare a stimulentelor pentru personalul din aparatul propriu şi din unitãţile subordonate creditorilor bugetari, care desfãşoarã activitãţile prevãzute la alin. (1), va fi stabilit similar sistemului de salarizare pentru personalul bugetar şi va fi aprobat prin ordine ale acestora."
44. La articolul 168, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Pentru celelalte impozite cu reţinere la sursa, calculate şi reţinute de plãtitori la data plãţii veniturilor, termenul de plata este data de 20 a lunii urmãtoare celei pentru care s-a plãtit venitul."
45. Articolul 169 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 169. - Sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã, datorate de instituţiile publice pentru prestãri de servicii constând în închirieri şi/sau concesiuni de bunuri imobile, care pana la data de 31 mai 2002 nu au fost facturate beneficiarilor şi nu au fost achitate la bugetul de stat, se anuleazã, inclusiv dobânzile şi penalitãţile de întârziere aferente."

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 20 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU

Bucureşti, 12 martie 2003.
Nr. 79.



──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016