Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 75 din 6 iulie 1995 *** Republicata  privind producerea, controlul calitatii, comercializarea si folosirea semintelor si materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante agricole    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 75 din 6 iulie 1995 *** Republicata privind producerea, controlul calitatii, comercializarea si folosirea semintelor si materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante agricole

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 362 din 17 decembrie 1997
-------------
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 131 din 15 iulie 1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 17 iulie 1997, dându-se articolelor o noua numerotare.
<>Legea nr. 75/1995 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 din 14 iulie 1995 şi a mai fost modificatã prin <>Legea nr. 57 din 16 aprilie 1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 17 aprilie 1997.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei asigura cadrul organizatoric şi respectarea prevederilor legale privind producerea, controlul calitãţii, comercializarea şi folosirea seminţelor şi materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante agricole.
ART. 2
În domeniul de activitate circumscris la art. 1, Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei îi revin urmãtoarele atribuţii şi raspunderi principale:
a) autorizeaza agenţii economici specializaţi, indiferent de forma de proprietate, sa producã, sa prelucreze şi sa comercializeze seminţe de plante agricole şi material sãditor;
b) organizeazã certificarea şi controlul puritatii varietale, stãrii fitosanitare şi valorii culturale a seminţelor şi materialului sãditor, încurajeazã şi urmãreşte producerea de seminţe şi material sãditor cu valoare biologica ridicatã, în cantitãţi suficiente pentru nevoi interne şi pentru export;
c) urmãreşte şi controleazã aplicarea, de cãtre agenţii economici autorizaţi, a tehnologiilor specifice şi a normelor tehnice stabilite împreunã cu Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Sisesti", cu institutele şi staţiunile de cercetãri agricole de profil, pentru producerea seminţelor şi materialului sãditor;
d) sprijinã dezvoltarea cercetãrilor autohtone pentru crearea de soiuri de plante agricole şi stabileşte mãsuri pentru protejarea producãtorilor agricoli impotriva riscului utilizãrii de seminţe şi material sãditor necorespunzãtor sau din soiuri neadaptate condiţiilor agricole din ţara noastrã;
e) publica anual sau periodic, dupã caz, pe baza studiilor şi a propunerilor organelor abilitate de minister Lista soiurilor şi hibrizilor de plante agricole recomandate a se utiliza de cãtre producãtorii agricoli din România;
f) acorda asistenta agenţilor economici autorizaţi în producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi materialului sãditor şi, de asemenea, în prognozarea necesarului de seminţe pe specii, soiuri şi categorii biologice, punându-le la dispoziţie informaţiile relevante de care dispune;
g) urmãreşte aplicarea prevederilor legii, precum şi a prevederilor ce rezulta din convenţiile şi acordurile internaţionale în domeniul producerii, controlului calitãţii, comercializãrii şi folosirii seminţelor şi materialului sãditor, precum şi al înregistrãrii soiurilor de plante agricole, la care România este parte.
ART. 3
Definirea termenilor de specialitate utilizaţi în prezenta lege este precizatã în anexa, care poate fi modificatã şi completatã de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în funcţie de evoluţia cunoştinţelor de specialitate şi a reglementãrilor organismelor internaţionale în domeniu, la care România este parte.

CAP. 2
Producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi materialului sãditor

ART. 4
(1) Producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi materialului sãditor se realizeazã de cãtre agenţii economici - persoane fizice şi juridice -, autorizaţi în acest scop de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei prin organele teritoriale de specialitate.
(2) Autorizaţia se acorda, la cerere, acelor persoane fizice sau juridice care fac dovada ca dispun de o baza materialã adecvatã şi de personal cu pregãtire corespunzãtoare, pentru obţinerea seminţelor şi a materialului sãditor de calitate şi pentru menţinerea puritatii varietale a acestora, conform normelor în vigoare.
ART. 5
Agenţii economici autorizaţi pentru producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi materialului sãditor au urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte cerinţele tehnologiilor şi ale normelor în vigoare privind producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi materialului sãditor;
b) sa ţinã evidenta producţiei, tranzacţiilor şi a stocurilor de seminţe şi material sãditor, pe care sa o punã la dispoziţia organelor competente de control, la cererea acestora;
c) sa respecte prevederile legale privind protecţia soiurilor;
d) sa anunţe, în termenele fixate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, suprafeţele pentru producerea seminţelor şi materialului sãditor pe care le propun pentru certificare;
e) sa asigure folosirea metodelor de înmulţire adecvate, autocontrolul calitãţii şi sa garanteze beneficiarilor calitatea, pe perioada de valabilitate a produselor livrate.
ART. 6
Producãtorii agricoli - persoane fizice sau juridice -, în urma convenţiilor sau înţelegerilor încheiate în scris cu producãtorii de seminţe, au obligaţia sa respecte distanţele de izolare fata de culturile invecinate destinate loturilor semincere, conform normelor tehnice stabilite.
ART. 7
Creatorii de soiuri au obligaţia sa punã la dispoziţie agenţilor economici autorizaţi care multiplica aceste soiuri tehnologiile specifice de producere a seminţelor şi materialului sãditor pe specii, soiuri şi hibrizi, în condiţiile legii.
ART. 8
Autorizaţia acordatã unui agent economic specializat în producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi materialului sãditor poate fi retrasã de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, dacã se constata ca au fost incalcate obligaţiile ce îi revin potrivit art. 5.
ART. 9
Producerea seminţelor din categoriile biologice superioare, samanta de prebaza şi samanta de baza revine persoanelor fizice şi juridice, specificate ca mentinator în Registrul de stat al soiurilor de plante agricole înregistrate, denumit în continuare registrul de stat, şi în Lista oficialã a soiurilor şi hibrizilor de plante de cultura din România, pentru anul respectiv, denumita în continuare lista oficialã.
ART. 10
Agenţii economici autorizaţi în producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi materialului sãditor rãspund de calitatea şi autenticitatea acestora şi vor suporta daunele provocate beneficiarilor pentru livrarea de seminţe şi material sãditor necorespunzãtor.
ART. 11
Agenţii economici care produc, prelucreaza sau comercializeazã seminţe şi material sãditor au obligaţia de a le depozita, pãstra, manipula şi transporta, astfel încât sa fie evitat orice pericol de pierdere a autenticitatii, iar identitatea lor sa poatã fi determinata cu usurinta. Pãstrarea seminţelor şi materialului sãditor se va face pe loturi, pe soiuri şi pe categorii biologice, în containere sau în ambalaje corespunzãtoare.
ART. 12
Normele tehnice privind prelucrarea, formarea loturilor, tratarea, ambalarea, etichetarea, transportul, depozitarea şi pãstrarea seminţelor se elaboreazã de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, cu respectarea prevederilor prezentei legi, a convenţiilor şi a acordurilor internaţionale la care România este parte.
ART. 13
Comercializarea seminţelor şi materialului sãditor se face numai în ambalaje specifice, etichetate oficial, care sa ateste autenticitatea, identitatea şi calitatea acestora potrivit normelor în vigoare.
ART. 14
Agenţii economici autorizaţi în producerea, prelucrarea şi comercializarea seminţelor şi materialului sãditor pot efectua importuri şi exporturi, în conformitate cu normele interne şi cu reglementãrile organismelor internaţionale în domeniu, la care România este parte.
ART. 15
Sunt admise la import seminţele şi materialul sãditor din soiurile înscrise în registrul de stat şi în lista oficialã, precum şi soiurile şi hibrizii de plante agricole înregistrate în cataloagele Comunitãţii Europene sau în catalogul unui stat membru al Uniunii Europene. De asemenea, se pot importa:
a) esantioanele de seminţe şi materialul sãditor obţinute în cadrul schimburilor de cãtre institutele şi staţiunile de cercetare agricolã şi instituţiile de învãţãmânt superior de profil agricol, destinate cercetãrilor ştiinţifice;
b) seminţele şi materialul sãditor din soiuri strãine, care se introduc în ţara în vederea testarilor oficiale la Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor;
c) seminţele şi materialul sãditor din soiuri neinregistrate în registrul de stat şi în lista oficialã, provenite din tari din afarã Uniunii Europene, care se multiplica pe baza de contract în vederea exportului, integral, atât ca samanta, cat şi ca produs comercial, în tari din afarã Uniunii Europene.
ART. 16
Exportul de seminţe şi de material sãditor constituit din elite, înainte de înregistrare, este interzis, cu excepţia schimburilor bilaterale în scopuri ştiinţifice.

CAP. 3
Certificarea şi controlul calitãţii seminţelor şi materialului sãditor

ART. 17
Controlul calitãţii, eliberarea certificatelor de calitate, supravegherea, monitorizarea şi acreditarea agenţilor economici furnizori de seminţe şi material sãditor pentru producere, tratare, ambalare, etichetare, depozitare, pãstrare, transport şi comercializare se fac de cãtre Inspecţia de stat pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor din cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, în conformitate cu normele tehnice interne şi cu reglementãrile internaţionale în materie.
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor şi Laboratorul Central pentru Controlul Calitãţii Seminţelor funcţioneazã ca unitãţi cu personalitate juridicã, finanţate de la bugetul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi subordonate Inspecţiei de stat pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor.
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor rãspund de autenticitatea şi calitatea seminţelor şi materialului sãditor, inclusiv a celor importate, prin actele pe care le emit.
ART. 18
Inspecţia de stat pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor are urmãtoarele atribuţii:
a) elibereazã şi retrage autorizaţiile de funcţionare pentru agenţii economici care produc, prelucreaza şi comercializeazã seminţe şi material sãditor;
b) supune spre aprobare Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei proiecte de acte normative privind calitatea seminţelor şi materialului sãditor;
c) organizeazã, coordoneazã şi controleazã activitatea inspectoratelor teritoriale pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor şi a Laboratorului Central pentru Controlul Calitãţii Seminţelor;
d) elaboreazã reguli şi norme de control, certificare şi comercializare, în concordanta cu reglementãrile organismelor internaţionale în domeniul seminţelor şi materialului sãditor, la care România este parte, avizeazã programele anuale de certificare şi urmãreşte aplicarea acestora;
e) asigura şi exercita controlul în scopul menţinerii calitãţii seminţelor şi materialului sãditor la toate categoriile biologice în precontrol şi postcontrol, prin scheme şi tehnici ştiinţifice adecvate;
f) asigura legatura cu organizaţiile internaţionale specializate în domeniul seminţelor şi materialului sãditor;
g) acrediteazã persoanele fizice şi juridice din sectorul privat pentru efectuarea controlului şi a testelor de calitate a seminţelor şi materialului sãditor.
Pentru efectuarea controlului în teren, în vederea certificãrii şi autorizãrii, precum şi a analizelor de laborator, solicitantul va plati contravaloarea prestaţiilor o data cu depunerea cererii, conform tarifelor stabilite de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei. Din sumele rezultate, inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor şi Laboratorul Central pentru Controlul Calitãţii Seminţelor vor folosi 70% pentru cheltuieli de capital, materiale şi de personal.
ART. 19
Categoriile biologice de samanta şi material sãditor care se supun controlului şi pentru care se emit acte ce atesta autenticitatea şi calitatea seminţelor şi materialului sãditor, în condiţiile prezentei legi, sunt:
a) samanta de prebaza;
b) samanta de baza;
c) samanta certificatã.
Regulile şi normele tehnice de producere, control, certificare şi comercializare pot prevedea şi alte categorii de samanta şi material sãditor caracteristice diferitelor specii, în conformitate cu reglementãrile organismelor internaţionale în domeniu, la care România este parte.
ART. 20
Se admit pentru control şi certificare:
a) soiurile şi hibrizii de plante agricole, admise în registrul de stat şi în lista oficialã, şi formele parentale ale hibrizilor înscrişi în lista oficialã;
b) soiurile din speciile cuprinse în cataloagele Comunitãţii Europene sau în cataloagele statelor membre ale Uniunii Europene;
c) seminţele şi materialul sãditor prevãzute la art. 15 lit. c);
d) genurile şi speciile stabilite de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în concordanta cu reglementãrile organismelor internaţionale la care România este parte.
Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei va constitui fondul seminţelor de rezerva, în limita cantitãţilor stabilite prin hotãrâre a Guvernului, iar cheltuielile necesare vor fi prevãzute în bugetul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
ART. 21
Este interzisã comercializarea seminţelor şi materialului sãditor, a cãror calitate nu a fost controlatã şi/sau certificatã de Inspecţia de stat pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor, de furnizorul acreditat pentru speciile stabilite de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei sau de autoritatea corespunzãtoare din ţara exportatorului, pentru cele din import.
Pentru anumite specii şi perioade stabilite de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, micii producãtori pot comercializa, pe piata localã, unele categorii de seminţe şi material sãditor necertificate, fãrã a aduce prejudicii reglementãrilor de carantina fitosanitara şi unei calitãţi autogarantate.

CAP. 4
Înregistrarea soiurilor de plante agricole

ART. 22
Pe teritoriul României sunt admise producerea, comercializarea şi folosirea seminţelor şi materialului sãditor din soiurile înscrise în registrul de stat şi publicate anual în lista oficialã, precum şi a celor prevãzute la art. 20 lit. d) şi la art. 21 alin. 2.
Soiurile din speciile cuprinse în cataloagele Comunitãţii Europene sau în catalogul unui stat membru al acesteia se echivaleaza cu soiurile înregistrate în registrul de stat şi în Lista oficialã a soiurilor şi hibrizilor de plante agricole cultivate în România.
ART. 23
Seminţele şi materialul sãditor din soiurile radiate din listele prevãzute la art. 22 mai pot fi certificate şi comercializate în urmãtorii 2 ani şi, respectiv, 3 ani dupã radiere, în vederea lichidãrii stocurilor existente.
ART. 24
Înscrierea unui soi în registrul de stat şi în lista oficialã se face prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei, dupã ce s-a stabilit, în urma examinãrii prealabile efectuate de cãtre Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, ca îndeplineşte condiţiile de distinctibilitate, stabilitate şi omogenitate, prevãzute de reglementãrile în vigoare şi ca poseda valoare agronomica şi tehnologicã.
ART. 25
La înscrierea în registrul de stat şi în lista oficialã, fiecare soi va fi individualizat printr-o denumire care sa facã posibila identificarea sa.
ART. 26
Înscrierea soiurilor pentru examinare la Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, în vederea înscrierii în registrul de stat şi în lista oficialã, se face pe baza unei cereri a amelioratorului sau a reprezentantului acestuia, împuternicit în scris, însoţitã de fişele descriptive ale soiului şi de asigurarea cantitãţilor de seminţe necesare examinãrii.
ART. 27
Radierea unui soi din lista oficialã se face prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei, în cazurile în care:
a) este depãşit ca performanta agronomica şi tehnologicã de alte soiuri similare şi nu mai prezintã interes pentru utilizarea sa de cãtre agenţii economici;
b) se dovedeşte necorespunzãtor cerinţelor de distinctibilitate, stabilitate şi omogenitate, în sensul în care aceste însuşiri au fost luate în considerare la înscrierea sa în registrul de stat şi în lista oficialã;
c) au apãrut elemente care ar fi împiedicat înscrierea sa în registrul de stat şi în lista oficialã, necunoscute la data când s-a fãcut aceasta înscriere;
d) la solicitarea mentinatorului, precum şi în cazul în care mentinatorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin de a prezenta în orice moment samanta necesarã care sa asigure reproducerea soiului cu caracteristicile iniţiale, avute la înregistrare, şi de a se supune inspecţiei fãcute în scopul verificãrii modului cum se efectueazã selecţia conservativa;
e) nu mai exista un responsabil cu menţinerea în selecţie conservativa a soiului;
f) se dovedeşte ca acelaşi soi se regaseste în registrul de stat şi în lista oficialã sub un alt nume;
g) titularul certificatului de înregistrare a soiului nu achitã tarifele prevãzute de lege pentru verificarea autenticitatii soiului pe durata cat este înscris în lista oficialã;
h) dupã 10 ani de la înscrierea în registrul de stat nu se mai solicita sau nu se mai aproba reînscrierea;
i) la cererea autorului.
ART. 28
Se înfiinţeazã Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, prin reorganizarea Comisiei de Stat pentru Încercarea şi Omologarea Soiurilor, pastrandu-se structura organizatoricã şi nivelul de salarizare a personalului. Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor funcţioneazã ca organ de specialitate în subordinea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã metodologia de prezentare şi de examinare a noilor soiuri în vederea înscrierii în registrul de stat şi în lista oficialã, ţinând seama de reglementãrile interne şi internaţionale în materie;
b) examineazã soiurile pentru care se solicita înscrierea în registrul de stat şi în lista oficialã;
c) previne înstrãinarea materialului biologic aflat în examinare şi asigura secretul informaţiilor obţinute;
d) asigura conservarea esantioanelor de seminţe din soiurile înscrise în registrul de stat;
e) efectueazã verificarea anuala a puritatii varietale a soiurilor multiplicate, dispusã de autoritatea de control şi certificare;
f) este depozitarul registrului de stat, editeazã şi publica anual lista oficialã.
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor se aproba prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
ART. 29
În cadrul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei se organizeazã Consiliul tehnic pentru soiuri şi seminţe de plante agricole. Componenta şi atribuţiile acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
ART. 30
Pentru efectuarea lucrãrilor de examinare a soiurilor, solicitantul va plati, o data cu aprobarea înscrierii pentru examinare, sumele prevãzute în tarifele stabilite de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei. Din sumele rezultate, Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor va folosi 70% pentru cheltuieli de capital şi materiale.
ART. 31
Soiurile care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 24 şi 25 sunt considerate înregistrate şi se înscriu în registrul de stat şi în lista oficialã, iar amelioratorului i se elibereazã de cãtre Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor un certificat de înregistrare a soiului, a cãrui valabilitate este de 20 de ani de la data eliberãrii, pentru culturile de camp, şi de 25 de ani, pentru pomi şi vita de vie. La cererea amelioratorului se pot inregistra şi formele parentale folosite la obţinerea de hibrizi comerciali.
ART. 32
Protecţia soiurilor de plante agricole este asigurata potrivit <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie.
Brevetul de invenţie conferã titularului dreptul exclusiv de a reproduce, multiplica, comercializa şi concesiona soiul respectiv, plante întregi sau pãrţi de planta, elemente de reproducţie sexualã sau de multiplicare vegetativa.
Dreptul de a produce şi de a comercializa samanta amelioratorului, samanta de prebaza şi samanta de baza aparţine exclusiv titularului de brevet de invenţie al soiului respectiv.
Dreptul de a produce şi de a comercializa poate fi transmis contractual oricãrei persoane fizice sau juridice, autorizata conform art. 4, care se angajeazã sa achite titularului de brevet de invenţie o redeventa, stabilitã de comun acord, din valoarea seminţelor sau a materialului sãditor vândut. Nerespectarea acestui angajament atrage anularea autorizaţiei de producere şi de comercializare a seminţelor şi plata daunelor corespunzãtoare care rezulta din aceasta. Aceste drepturi pot fi transmise, în condiţiile legii, prin vânzare de licenţe sau prin cesionare, dobanditorul devenind în mod automat mentinator.
ART. 33
Pentru soiurile înregistrate înainte de intrarea în vigoare a <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, certificatul de înregistrare a soiului îi conferã posesorului dreptul exclusiv de a produce şi de a comercializa samanta amelioratorului, samanta de prebaza şi samanta de baza şi de a beneficia de redeventa pentru samanta certificatã, produsã şi comercializata.
ART. 34
Drepturile patrimoniale cuvenite persoanelor fizice, autori de soiuri, se stabilesc pe baza de contract, din veniturile obţinute de ameliorator.
ART. 35
Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor este desemnat ca instituţie de depozit al materialului biologic reproductibil pentru soiurile de plante agricole.
ART. 36
Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor este împuternicit sa efectueze toate experimentarile şi verificãrile în vederea controlului materialului biologic pentru care s-a acordat brevet de invenţie.
ART. 37
Dupã obţinerea certificatului de înregistrare a soiului, titularul acestuia are obligaţia de a pune la dispoziţia Institutului de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor un esantion-martor de plante sau de seminţe, care se va conserva şi care va constitui proba-etalon pentru verificarea puritatii varietale şi a autenticitatii.
ART. 38
Titularul certificatului de înregistrare a soiului plãteşte efectuarea testelor de verificare a autenticitatii pe toatã durata în care soiul este înscris în lista oficialã.

CAP. 5
Sancţiuni

ART. 39
Inspecţia de stat pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor poate dispune reţinerea oricãrui lot de samanta sau de material sãditor, care circula fãrã documente de calitate sau de stare fitosanitara, pana la clarificarea situaţiei, dar nu mai mult de 30 de zile.
În situaţia în care lotul de samanta sau de material sãditor este necorespunzãtor din punct de vedere calitativ sau al stãrii fitosanitare, se dispune folosirea lui în alte scopuri sau distrugerea pe cheltuiala titularului.
ART. 40
Constituie contravenţii la normele privind producerea, prelucrarea, condiţionarea, depozitarea, pãstrarea, transportul, valorificarea şi controlul calitãţii seminţelor şi materialului sãditor urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor necertificate sau din loturi provenite de la producãtori neautorizati;
b) producerea, prelucrarea şi comercializarea de seminţe şi material sãditor, fãrã autorizaţia eliberata de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, cu excepţia celor prevãzute la art. 21 alin. 2;
c) introducerea în ţara de seminţe de plante agricole sau material sãditor, neautorizate de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei;
d) comercializarea de seminţe de plante agricole sau material sãditor din import, neautorizate de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei;
e) nerespectarea tehnologiilor de cultura pentru producerea seminţelor şi a materialului sãditor, care determina reducerea puritatii biologice sub limita normelor în vigoare;
f) neasigurarea mãsurilor corespunzãtoare menţinerii calitãţii şi autenticitatii la recoltarea, prelucrarea sau condiţionarea seminţelor şi a materialului sãditor;
g) depozitarea şi transportul seminţelor şi materialului sãditor fãrã documente care sa ateste calitatea şi provenienta acestora, precum şi neasigurarea mãsurilor de protecţie a calitãţii şi autenticitatii lor;
h) lipsa evidentei producerii, tranzacţiilor şi stocurilor de seminţe şi material sãditor;
i) refuzul de a prezenta documentele privind calitatea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi evidentele prevãzute la lit. h), la cererea organelor de control autorizate de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei;
j) înscrierea unor date eronate în documentele de atestare a calitãţii seminţelor şi a materialului sãditor;
k) comercializarea de seminţe sau material sãditor fãrã documente care sa ateste calitatea şi starea fitosanitara corespunzãtoare pentru insamantare sau plantare;
l) comercializarea de seminţe şi material sãditor, care nu corespund normelor în vigoare.
ART. 41
Contravenţiile prevãzute la art. 40 din prezenta lege se sancţioneazã cu amenda aplicatã persoanelor fizice sau, dupã caz, juridice, dupã cum urmeazã:
a) cele de la lit. e), f), h) şi i), cu amenda de la 300.000 lei la 900.000 lei;
b) cele de la lit. g), j) şi l), cu amenda de la 900.000 lei la 1.500.000 lei;
c) cele de la lit. a), b) şi k), cu amenda de la 1.500.000 lei la 3.000.000 lei;
d) cele de la lit. c) şi d), cu amenda de la 3.000.000 lei la 5.000.000 lei.
Valoarea amenzilor va fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei.
ART. 42
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 41 se fac prin proces-verbal întocmit de cãtre Inspecţia de stat pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor. Ministrul agriculturii şi alimentaţiei poate imputernici şi alte persoane care sa constate contravenţiile şi sa aplice sancţiunile.
Dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor se aplica în mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 43
Prevederile prezentei legi se aplica şi soiurilor care sunt înscrise în registrul de stat şi în lista oficialã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei va lua mãsuri ca, pentru toate soiurile înscrise în registrul de stat şi în lista oficialã pana la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sa se emita certificate de omologare a soiurilor respective şi sa se stabileascã dreptul de mentinator institutelor, staţiunilor de cercetãri agricole, instituţiilor de învãţãmânt superior de profil agricol şi altor amelioratori, la propunerea acestora.
ART. 44
Societãţile comerciale cu profil agricol, societãţile agricole, asociaţiile agricole fãrã personalitate juridicã, producãtorii agricoli individuali, precum şi alţi proprietari şi deţinãtori legali de terenuri agricole beneficiazã de reduceri la preţurile de cumpãrare ale seminţelor provenite de la agenţii economici autorizaţi de pana la 50%, dacã reinnoiesc anual samanta pentru culturile stabilite de Guvern.
Nivelul reducerilor de preţuri pentru fiecare cultura şi categorie biologica se stabileşte anual, pana la data de 1 septembrie pentru culturile de toamna şi cartofi, respectiv 31 ianuarie pentru culturile de primavara, prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 45
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga:
- <>Legea nr. 13/1971 privind producerea, folosirea şi controlul calitãţii seminţelor şi materialului sãditor pentru producţia agricolã vegetala, publicatã în Buletinul Oficial nr. 132 din 21 octombrie 1971;
- H.C.M. nr. 780/1972 privind contractarea, preluarea, condiţionarea, valorificarea şi controlul calitãţii seminţelor şi materialului sãditor în R.S. România, publicatã în Buletinul Oficial nr. 77 din 17 iulie 1972;
- orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.
ART. 46
Prezenta lege intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României*).

------------
*) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.

ANEXA 1

DEFINIREA
termenilor de specialitate utilizaţi în lege

1. Samanta înseamnã orice material de reproducere (seminţe, fructe, material sãditor, produs prin orice metode de înmulţire) destinat multiplicãrii sau reproducerii unei plante agricole.
2. Soi înseamnã o populaţie de plante creata sau identificata, care:
a) se diferentiaza de cele deja cunoscute prin cel puţin un caracter important, precis şi puţin fluctuant, ce poate fi clar definit şi descris, sau prin mai multe caractere a cãror combinatie este de natura sa dea calitatea de nou (distinctibilitate);
b) este omogenã pentru ansamblul caracterelor luate în considerare de reglementãrile în vigoare privind uniformitatea soiurilor, cu excepţia unui numãr foarte redus de forme atipice, ţinând seama de particularitãţile de reproducere (omogenitate);
c) este stabilã în caracterele sale esenţiale, adicã în urma reproducerii sau multiplicãrii succesive, sau la sfârşitul fiecãrui ciclu de reproducere definit de ameliorator, caracterele esenţiale rãmân asa cum au fost descrise iniţial (stabilitate);
d) la hibrizii comerciali, noutatea este data de caracterele pãrinţilor constituanti şi de formula care asociaza formele parentale.
3. Ameliorator înseamnã persoana juridicã sau fizica care a creat sau a identificat prin metode ştiinţifice un soi. Amelioratorii pot fi institutele şi staţiunile de cercetãri agricole, instituţiile de învãţãmânt superior de profil agricol şi alte institute, producãtorii privati, specializate în acest scop, firme strãine sau agenţii ale acestora, asociaţii între institute de cercetare, producãtori privati şi firme strãine etc.
4. Mentinator înseamnã persoana juridicã sau fizica indicatã în registrul de stat ca responsabilã de menţinerea unui soi cu caracteristicile avute la data înscrierii în registrul de stat.
Mentinatorul poate fi amelioratorul soiului sau persoana autorizata cãreia amelioratorul i-a transferat acest drept printr-o tranzacţie legalã.
5. Titular înseamnã persoana juridicã sau fizica cu drept de proprietate asupra soiului omologat, destinat reproducerii, comercializãrii etc.
6. Comercializare înseamnã oferirea spre vânzare, expunerea spre vânzare, vânzarea, posedarea în vederea vânzãrii şi orice tranzacţie prin care dreptul de proprietate al seminţelor este transferat de la o persoana la alta sau prin care seminţele sau materialul sãditor sunt transferate de la o persoana la alta printr-un contract potrivit cãruia acestea vor fi folosite pentru a produce seminţe sau pentru a obţine recolta pentru orice alta utilizare.
7. Categoriile biologice din procesul de producere a seminţelor sunt definite dupã cum urmeazã:
a) samanta amelioratorului înseamnã samanta:
- produsã de cãtre sau sub directa responsabilitate a amelioratorului sau a mentinatorului, folosind selecţia conservativa sau alte metode ştiinţifice specifice;
- care este destinatã producerii seminţelor de prebaza;
- care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare privind puritatea varietala pentru seminţele de prebaza;
b) samanta de prebaza înseamnã samanta din toate verigile biologice dintre samanta amelioratorului şi samanta de baza, care:
- a fost produsã de sau sub directa responsabilitate a mentinatorului;
- a fost produsã din samanta amelioratorului sau din samanta de prebaza;
- este destinatã producerii de samanta de prebaza sau de baza;
- satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare privind puritatea varietala, germinatia etc., specificate pentru seminţele de prebaza.
În terminologia curenta, samanta de prebaza poate fi echivalentul categoriilor biologice de baza superelita şi superelita linii consangvinizate (camp de menţinere), în cazul cartofului - clonele A, B, C, D şi E;
c) samanta de baza înseamnã samanta:
- produsã de cãtre sau sub directa responsabilitate a mentinatorului;
- care a fost produsã din samanta de prebaza;
- care este destinatã producerii de samanta certificatã;
- care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare privind puritatea varietala, germinatia etc., specificate pentru seminţele de baza.
În terminologia curenta, samanta de baza corespunde categoriei biologice de elita, linii consangvinizate androsterile şi restauratoare de fertilitate sau hibrizi simpli, forme parentale folosite pentru loturile de hibridare în vederea producerii semintei comerciale (F1);
d) samanta certificatã înseamnã:
- în cazul hibrizilor comerciali, samanta produsã în loturi de hibridare din samanta de baza şi care este destinatã producerii de recolta pentru consum uman, animal sau pentru industrializare;
- în cazul soiurilor, samanta produsã direct din samanta de baza pentru reinmultiri sau pentru consum şi care satisface cerinţele impuse de reglementãrile în vigoare privind puritatea varietala, germinatia etc., specificate pentru seminţele certificate.
În cazul speciilor autogame este admisã şi producerea seminţelor certificate în generatia a II-a.
În terminologia curenta, samanta certificatã corespunde categoriilor biologice:
- înmulţirea I (I1);
- înmulţirea a II-a (I2);
- hibrizi comerciali (F1) HSC; HT; HD; hibrizi Top Cross, hibrizi între soiuri;
- soi sintetic;
- soi multilineal;
- material sãditor viticol - selecţionat şi autentic;
- material sãditor de dud, hamei şi dendrologic - autentic.

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016