Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 75 din 16 ianuarie 2002  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 75 din 16 ianuarie 2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national, republicata

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 74 din 31 ianuarie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
<>Ordonanta Guvernului nr. 96 din 27 august 1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 141/1999 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 24 ianuarie 2000, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 8, literele a), b) şi h) ale alineatului (1) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sa elaboreze amenajamentele silvice pentru pãdurile pe care le deţin, prin unitãţi specializate, în mod gratuit, autorizate în acest scop de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura. Costul acestor lucrãri se suporta de proprietari, în cazul persoanelor juridice, şi de administrator, în cazul pãdurilor statului. Pentru pãdurile cu suprafeţe mai mici de 10 hectare, aparţinând persoanelor fizice, precum şi pentru suprafeţe mai mici de 30 hectare, aparţinând unitãţilor de cult şi celor de învãţãmânt, se întocmesc, de unitãţi specializate, extrase sumare din amenajamente silvice, al cãror conţinut se va preciza prin normele tehnice de amenajare;
b) sa asigure paza pãdurilor, în vederea prevenirii taierilor ilegale, distrugerii sau degradãrii vegetatiei forestiere, pasunatului abuziv, braconajului şi a altor fapte infractionale sau contravenţionale. Proprietarii de pãduri mentionati la art. 12 alin. (1) vor asigura paza prin structurile silvice de administrare, de stat sau private, dupã caz. Neasigurarea pazei prin structurile silvice autorizate atrage rãspunderea contravenţionalã;
....................................................................
h) sa execute tãieri de arbori numai dupã punerea în valoare şi eliberarea documentelor specifice, de cãtre personalul silvic autorizat;"

2. La articolul 10, alineatele (2) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru masa lemnoasã destinatã a se exploata proprietarii sau deţinãtorii cu orice titlu de pãduri întocmesc acte de punere în valoare, în conformitate cu normele tehnice în vigoare, cu inventarierea prealabilã a arborilor destinaţi tãierii de cãtre personalul silvic delegat sa utilizeze ciocanul silvic de marcat.
....................................................................
(5) Materialul lemnos care se transporta din padure are ca document de însoţire bonul de vânzare sau foaia de însoţire, fiind marcat, cu excepţia celui fasonat în metri steri, cu marca dreptunghiulara specifica agentului economic care administreazã padurea sau celui care exploateazã masa lemnoasã, dupã caz."

3. La articolul 12, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Pãdurile proprietate publica, aparţinând comunelor, oraşelor şi municipiilor, precum şi cele proprietate privatã indivizã, aparţinând foştilor composesori, moşneni şi rãzeşi, precum şi persoanelor aparţinând altor forme asociative conform prevederilor legale sau moştenitorilor acestora, se administreazã de cãtre proprietari prin structurile silvice proprii, similare cu cele ale statului, sau, la cerere, prin structurile silvice de stat existente, pe baza unor contracte convenite între pãrţi. Pentru gestionarea pãdurilor prin structuri silvice proprii deţinãtorii mentionati mai sus angajeazã personal de specialitate, autorizat în condiţiile prezentei ordonanţe."

4. La articolul 12, dupã alineatul (2) se introduc alineatele (3) şi (4) cu urmãtorul cuprins:
"(3) În scopul asigurãrii continuitãţii modului de gospodãrire durabila a pãdurilor se menţin actualele unitãţi teritoriale amenajistice şi gruparea lor pe actualele unitãţi silvice teritoriale administrative.
(4) Pentru crearea structurilor silvice proprii, similare cu cele de stat, se va angaja personal silvic, prin concurs, cu avizul proprietarilor."

5. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - În condiţiile menţinerii unitãţilor silvice teritoriale administrative şi a celor teritoriale amenajistice, modalitãţile concrete de gospodãrire a pãdurilor, repartizarea resurselor materiale şi a surselor financiare cuvenite persoanelor fizice şi juridice pentru pãdurile pe care le au în proprietate, precum şi obligaţiile acestora se reglementeazã prin regulament aprobat prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, în termen de 60 de zile."*)

------------------
*) Termenul curge de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

6. La articolul 14, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Proprietarii de pãduri la care se referã prezenta secţiune îşi pot gospodari pãdurile ce le aparţin, pe baza contractualã, în condiţiile art. 12 alin. (3), prin Regia Nationala a Pãdurilor."

7. La articolul 14, litera b) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"b) obligaţiile Regiei Naţionale a Pãdurilor de a asigura paza pãdurilor şi de a executa lucrãrile tehnice silvice de îngrijire, combatere a dãunãtorilor, punere în valoare a masei lemnoase, exploatare a resurselor şi de regenerare a arboretelor, în conformitate cu regimul silvic;"

8. La articolul 15, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Pãdurile proprietate privatã aparţinând persoanelor fizice sunt supuse regimului silvic. Proprietarii au obligaţia sa asigure paza pãdurilor şi sa execute lucrãrile necesare impuse de regimul silvic, prin mijloace proprii.
(2) În situaţia în care proprietarii de pãduri nu îşi pot îndeplini, în mod individual, obligaţiile prevãzute la alin. (1), aceştia îşi vor gospodari pãdurile pe baza contractualã prin structurile silvice private sau de stat, scop în care se pot constitui, în prealabil, în asociaţii cu personalitate juridicã."

9. La articolul 16, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Administrarea pãdurilor proprietate privatã aparţinând parohiilor, schiturilor, mãnãstirilor, unitãţilor de învãţãmânt sau altor persoane juridice se face cu personal silvic specializat, în vederea respectãrii obligaţiilor prevãzute la art. 8 alin. (1).
....................................................................
(3) Proprietarii de pãduri care fac obiectul prezentei secţiuni pot solicita ca pãdurile ce le aparţin sa fie administrate pe baza contractualã de structurile silvice de stat sau private, în condiţiile prevãzute la art. 12 alin. (1) şi (2), art. 13 şi 14, completate de prevederi specifice, convenite de pãrţile contractante."

10. La articolul 17, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Contractele prevãzute la alin. (1) se încheie în forma autenticã la birourile notariale, taxele şi comisioanele suportandu-se de structurile silvice care administreazã pãdurile respective. Aceste contracte se înregistreazã la inspectoratele teritoriale de regim silvic şi cinegetic, instituţii definite conform art. 19 şi 21, în a cãror raza teritorialã se afla fondul forestier.
(3) Rezilierea contractului din initiativa unei pãrţi se soluţioneazã conform legislaţiei civile şi în condiţiile administrãrii pãdurilor, în continuare, în regim silvic, prin structuri silvice autorizate."

11. Dupã articolul 17 se introduce articolul 17^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - Pana la retrocedarea unor terenuri forestiere din administrarea Regiei Naţionale a Pãdurilor în proprietatea publica a unitãţilor administrativ-teritoriale sau în proprietatea privatã, respectiv pana la punerea în posesie conform prevederilor Legii nr. 1/2000, Regia Nationala a Pãdurilor are obligaţia sa execute lucrãrile tehnice silvice conform prevederilor amenajamentelor silvice şi reglementãrilor impuse de regimul silvic, acordand proprietarilor profitul rezultat din valorificarea masei lemnoase respective. Profitul rezultat se acorda în bani sau în natura, la cererea proprietarului."

12. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Controlul respectãrii regimului silvic pentru întregul fond forestier naţional se exercita de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, precum şi prin inspectoratele teritoriale de regim silvic şi cinegetic, aflate în subordinea acesteia."

13. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi cinegetic se constituie la nivelul fiecãrui judeţ, dacã suprafata pãdurilor judeţului, potrivit art. 3 lit. a)-e), este de minimum 50.000 hectare.
(2) În cazul judeţelor în care suprafata pãdurilor este sub limita prevãzutã la alin. (1), inspectoratele teritoriale de regim silvic şi cinegetic vor fi constituite pe raza a doua sau mai multe judeţe limitrofe, astfel încât suprafata minima a acestora sa fie cea prevãzutã la alin. (1), dar nu mai mare de 150.000 hectare.
(3) Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi cinegetic se constituie prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Personalul tehnic de specialitate din inspectoratele teritoriale de regim silvic şi cinegetic va fi dimensionat în raport cu suprafata pãdurilor şi cu numãrul de proprietari, astfel încât pentru o suprafata medie de 20.000 hectare sa existe un inspector inginer silvic.
(5) Pentru controlul lucrãrilor tehnice de teren şi pentru executarea controalelor de fond se va asigura un inginer silvic sau un tehnician silvic pentru o suprafata medie de 10.000 hectare."

14. La articolul 23, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Scoaterea/ocuparea definitiva a terenurilor din fondul forestier, fãrã compensarea acestora cu o suprafata echivalenta de teren, pentru obiectivele şi lucrãrile prevãzute la alin. (1), se face cu plata de cãtre persoanele fizice şi juridice solicitante a urmãtoarelor taxe şi despãgubiri:
a) taxa pentru ocuparea definitiva a terenurilor forestiere, potrivit prevederilor art. 92 alin. (4), cu excepţiile prevãzute la alin. (6) din <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, care se vãrsa la Fondul de ameliorare a fondului funciar, fond aflat la dispoziţia autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura;
b) contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier, care se achitã proprietarului terenului forestier pentru terenurile proprietate privatã, sau, respectiv, o despãgubire acordatã administratorului terenului pentru terenurile proprietate publica a statului, care se vãrsa în Fondul de conservare şi regenerare a pãdurilor;
c) contravaloarea pierderii de creştere, determinata de exploatarea masei lemnoase înainte de varsta exploatabilitatii, care se achitã proprietarului terenului pentru terenurile proprietate privatã, sau, respectiv, o despãgubire acordatã administratorului terenului pentru terenurile proprietate publica a statului, care se vãrsa în Fondul de conservare şi regenerare a pãdurilor;
d) valoarea obiectivelor dezafectate pentru terenurile ocupate din fondul forestier proprietate publica a statului, care se achitã administratorului acestora.
(3) La cererea persoanelor fizice şi juridice, scoaterea definitiva a unor terenuri din fondul forestier naţional pentru obiectivele şi lucrãrile prevãzute la alin. (1), dacã beneficiarul compenseazã cu terenuri echivalente ca suprafata şi bonitate, limitrofe fondului forestier, se poate face cu plata unei taxe egale cu valoarea masei lemnoase la exploatabilitate pentru specia principala de baza corespunzãtoare statiunii, care se vãrsa la Fondul de ameliorare a fondului funciar, a despãgubirilor prevãzute la alin. (2) lit. d), precum şi a cheltuielilor de instalare a vegetatiei forestiere şi de întreţinere a acesteia pana la realizarea stãrii de masiv pe terenul primit în compensare, care se achitã anticipat administratorului fondului forestier."

15. La articolul 23, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Prevederile <>art. 92 alin. (6) din Legea nr. 18/1991 , republicatã, sunt aplicabile."

16. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Pentru ocuparea temporarã de terenuri din fondul forestier naţional, persoanele fizice sau juridice beneficiare de folosirea terenului au obligaţia sa achite:
a) o garanţie în suma egala cu cheltuielile necesare pentru aducerea în condiţii apte de impadurire a terenului ocupat temporar; suma prevãzutã se depune într-un cont special, purtãtor de dobanda, la Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la dispoziţia autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, prevãzut în <>Legea nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare;
b) chiria anuala pentru ocuparea temporarã a terenurilor din fondul forestier, care se achitã proprietarului terenului pentru terenurile proprietate privatã şi administratorului terenului pentru terenurile proprietate publica a statului, în Fondul extrabugetar pentru construirea de drumuri forestiere;
c) contravaloarea pierderii de creştere determinata de exploatarea masei lemnoase înainte de varsta exploatabilitatii, care se achitã proprietarului terenului pentru terenurile proprietate privatã şi administratorului terenului pentru terenurile proprietate publica a statului, în Fondul extrabugetar pentru construirea de drumuri forestiere;
d) cheltuielile de reinstalare a vegetatiei forestiere şi de întreţinere a acesteia, pana la realizarea stãrii de masiv, pentru terenurile ocupate proprietate publica a statului, care se achitã anticipat administratorului acestora;
e) valoarea obiectivelor dezafectate de pe terenurile ocupate proprietate publica a statului, care se achitã administratorului acestora.
(2) În situaţia în care ocuparea temporarã a terenului nu implica defrişarea vegetatiei forestiere lemnoase, beneficiarul nu plãteşte proprietarului sau administratorului terenului sumele prevãzute la alin. (1) lit. c), d) şi e).
(3) În cazul în care titularul aprobãrii de scoatere temporarã din circuitul forestier îşi îndeplineşte obligaţiile cu privire la redarea terenurilor în fondul forestier, acestuia îi sunt restituite garanţia şi dobanda aferentã.
(4) Preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, care se foloseşte pentru calculul obligaţiilor bãneşti aferente ocupãrii terenurilor din fondul forestier naţional, prevãzute la art. 23 şi în prezentul articol, se stabileşte prin ordin al ministrului responsabil de domeniul silviculturii, ţinând seama de preţul de piata."

17. La articolul 28 alineatul (1), dupã litera g) se introduce litera h) cu urmãtorul cuprins:
"h) finanţarea administrãrii pãdurilor prin structuri silvice autorizate, în situaţiile în care veniturile obţinute prin valorificarea integrala a resurselor forestiere, conform amenajamentelor silvice, nu asigura costurile administrãrii în regim silvic."

18. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Taierea sau scoaterea din rãdãcini, fãrã drept, de arbori, puieţi sau lastari din fondul forestier naţional, indiferent de forma de proprietate, de cãtre proprietari, deţinãtori sau de cãtre oricare alta persoana, dacã valoarea pagubei este de peste 5 ori mai mare decât preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior sau dacã valoarea este sub aceasta limita, dar fapta a fost sãvârşitã de cel puţin doua ori în interval de 2 ani, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.
(2) Dacã fapta a avut ca urmare o paguba în valoare de 20 de ori mai mare decât preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, pedeapsa este închisoarea de la 1 la 5 ani.
(3) Când fapta a avut ca urmare o paguba în valoare de peste 50 de ori mai mare decât preţul mediu al unui metru cub de masa lemnoasã pe picior, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
(4) Maximul pedepselor prevãzute la alin. (1)-(3) se majoreazã cu 3 ani în cazul în care faptele au fost sãvârşite în urmãtoarele împrejurãri:
a) de doua sau mai multe persoane împreunã;
b) de o persoana având asupra sa o arma sau substanţe chimice periculoase;
c) în timpul nopţii;
d) în arii forestiere protejate.
(5) Tentativa se pedepseşte."

19. La articolul 33, literele a), b) şi c) ale alineatului (1) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) refuzul proprietarilor sau al altor deţinãtori de pãduri de a întocmi amenajamente silvice, conform obligaţiei prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a), cu amenda de la 400.000 lei la 2.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru persoane juridice;
b) neasigurarea pazei pãdurilor de cãtre persoanele fizice deţinãtoare, cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei şi neasigurarea pazei şi administrãrii prin structuri silvice autorizate a pãdurilor aparţinând persoanelor juridice, cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei;
c) refuzul proprietarilor sau al altor deţinãtori de pãduri de a executa lucrãrile de prevenire şi combatere a dãunãtorilor şi bolilor pãdurilor, conform dispoziţiei art. 8 alin. (1) lit. c), sau de a executa lucrãrile de îngrijire a arboretelor, prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. g), cu amenda de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei."

20. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Constatarea infracţiunilor prevãzute la art. 30-32 şi a contravenţiilor prevãzute la art. 33 se face de cãtre personalul silvic prevãzut la <>art. 105 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic şi de cãtre personalul silvic din structurile silvice nou-înfiinţate, precum şi de cãtre organele de cercetare penalã, în cazul infracţiunilor, şi de cãtre primari, în cazul contravenţiilor."

21. Dupã articolul 39 se introduc articolele 39^1 şi 39^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 39^1. - În înţelesul prezentei ordonanţe, prin structuri silvice private sau de stat, considerate în ansamblul lor, se înţelege: cantoane, brigazi sau districte şi ocoale silvice.
Art. 39^2. - Structurile silvice private, similare cu cele de stat, legal constituite, precum şi personalul silvic angajat vor fi autorizate de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, în termen de 60 de zile de la depunerea documentelor necesare autorizãrii."

ART. 2
Autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura va stabili, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, suprafeţele maxime care pot fi defrisate pentru realizarea obiectivelor prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. b), c) şi d).
ART. 3
<>Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 , aprobatã prin <>Legea nr. 141/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 12 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016