Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 74 din 12 iulie 1996  privind telecomunicatiile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 74 din 12 iulie 1996 privind telecomunicatiile

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 156 din 22 iulie 1996

    Parlamentul României adoptă prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Libera circulaţie a informaţiilor prin emisia, transmisia sau recepţia de semnale, imagini sau sunete prin fir, sisteme radio, optice sau alte sisteme electromagnetice ori servicii de telecomunicaţii, precum şi secretul şi inviolabilitatea convorbirilor telefonice sau a altor comunicări efectuate prin mijloace de telecomunicaţii sînt garantate prin lege.
    ART. 2
    Proiectarea, instalarea, întreţinerea, deţinerea, interconectarea echipamentelor de telecomunicaţii, precum şi prestarea serviciilor de telecomunicaţii sau alte activităţi în acest domeniu pot fi efectuate de orice persoană fizică sau juridică abilitată, în condiţiile prezentei legi.
    ART. 3
    (1) Serviciile şi reţelele de telecomunicaţii vor asigura satisfacerea solicitărilor utilizatorilor în condiţii de eficienţă economică, cu respectarea specificaţiilor şi standardelor tehnice de calitate, în scopul dezvoltării unei infrastructuri de telecomunicaţii armonizată la nivel naţional. Pentru realizarea acestui scop se au în vedere:
    a) prestarea serviciilor de telecomunicaţii de bază în concordanţă cu principiul serviciului universal;
    b) măsuri privind distribuţia, accesibilitatea şi calitatea serviciilor şi reţelelor de telecomunicaţii pentru folosirea lor în condiţii optime de către utilizatori;
    c) competiţia efectivă în domeniul telecomunicaţiilor;
    d) eficienţa în realizarea, punerea în funcţiune, furnizarea şi interconectarea reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii.
    (2) Principiul serviciului universal reprezintă furnizarea unui ansamblu minimal de servicii de calitate, determinată, la tarife accesibile, pe întreg teritoriul ţării.
    (3) Reglementarea serviciilor şi reţelelor de telecomunicaţii are ca obiectiv interesul public, situaţia economică a furnizorilor de servicii şi reţele de telecomunicaţii, protecţia consumatorilor, impactul asupra pieţei de telecomunicaţii, precum şi măsurile privind ordinea publică, siguranţa şi apărarea naţională.
    ART. 4
    (1) Furnizorii serviciilor de telecomunicaţii, operatorii reţelelor de telecomunicaţii, precum şi angajaţii acestora au obligaţia de a asigura confidenţialitatea oricăror date referitoare la cei care utilizează telecomunicatiile şi condiţiile lor de folosire. Sunt interzise interceptarea convorbirilor sau comunicărilor efectuate prin telefon, telegraf sau prin orice alte mijloace de telecomunicaţii şi furnizarea de informaţii cu privire la conţinutul acestora.
    (2) Convorbirile sau comunicările efectuate prin orice mijloace de telecomunicaţii pot fi interceptate numai în cazurile prevăzute de lege, de către organele abilitate de lege, pe baza actului de autorizare emis de un procuror desemnat de procurorul general al României sau, după caz, de prim-procurorul Parchetului de pe lângă Curtea de apel.
    (3) Furnizorii de servicii şi operatorii de reţele de telecomunicaţii au obligaţia de a asigura confidenţialitatea informaţiilor emise, transmise sau recepţionate prin echipamentele lor de telecomunicaţii, în concordanţă cu stadiul tehnologic existent. Reglementările tehnice privind confidenţialitatea acestor informaţii se stabilesc de către autoritatea de reglementare.
    (4) Furnizorii de servicii şi operatorii de reţele de telecomunicaţii vor solicita, vor stoca sau vor folosi datele de identificare a utilizatorilor, necesare numai pentru evidenţa furnizării serviciilor sau a reţelelor lor, dacă utilizatorul nu a consimţit în prealabil şi asupra altor utilizări ale acestora. Măsurile de protecţie privind aceste date se stabilesc de către autoritatea de reglementare.
    ART. 5
    (1) Ministerul Comunicaţiilor, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, este autoritatea de reglementare prevăzută de prezenta lege.
    (2) Reglementarea activităţilor de telecomunicaţii, precum şi reglementările tehnice prevăzute în prezenta lege se elaborează de către autoritatea de reglementare, cu avizul altor organisme implicate, în condiţiile legii.
    (3) Autoritatea de reglementare îşi exercită atribuţiile din prezenta lege prin ordin al ministrului.
    (4) Reglementările şi activităţile din domeniul telecomunicaţiilor trebuie să respecte hotărârile organismelor şi organizaţiilor internaţionale specifice, cuprinse în tratatele la care România este parte.
    ART. 6
    Reţelele şi serviciile de telecomunicaţii destinate intereselor guvernamentale, ordinii publice, siguranţei şi apărării naţionale se reglementează prin legi specifice acestor domenii.
    ART. 7
    În accepţiunea acestei legi se definesc:
    a) telecomunicaţii: orice emisie, transmisie sau recepţie de semnale, limbaje, imagini, sunete sau informaţii de orice natură prin fir, sistem radio, optice sau alte sisteme electromagnetice;
    b) radiocomunicaţii: telecomunicaţii prin intermediul undelor radioelectrice;
    c) reţea de telecomunicaţii: ansamblul liniilor de transmisie şi al dispozitivelor de comutatie, care oferă conexiuni între mai multe puncte terminale pentru realizarea telecomunicaţiilor între acestea, precum şi instalaţiile asociate necesare;
    d) reţea de telecomunicaţii independentă: reţeaua de telecomunicaţii, proprietate a unei singure persoane fizice sau persoane juridice a carei unică destinaţie este satisfacerea unor servicii sau facilităţi necesare proprietarului sau unui grup închis de utilizatori;
    e) reţea de telecomunicaţii internă: reţeaua de telecomunicaţii independentă, localizată într-o singură proprietate, fără a utiliza spectrul radioelectric, domeniul public sau altă proprietate;
    f) puncte terminale: punctele de conexiune fizică necesare pentru accesul la reţeaua de telecomunicaţii. Acestea fac parte integrantă din reţeaua de telecomunicaţii şi trebuie să corespundă unor specificaţii sau standarde tehnice;
    g) linii de transmisie: mediul de comunicaţii utilizat ca un ghid artificial continuu pentru telecomunicaţii;
    h) echipament terminal: echipamentul sau o parte a unui echipament care se conectează, direct sau indirect, la un punct terminal, astfel încât permite transmiterea, prelucrarea şi/sau recepţia informaţiilor;
    i) cerinţe esenţiale: cerinţele care trebuie îndeplinite pentru a garanta siguranţa utilizatorilor şi a personalului operatorilor de telecomunicaţii, protecţia reţelelor şi, în special, a schimbului de informaţii din gestiune şi comandă asociate, inclusiv, acolo unde este cazul, utilizarea eficientă a spectrului radioelectric sau a resurselor orbitale pentru sateliţii de telecomunicaţii, precum şi interoperabilitatea serviciilor de acelaşi fel, a echipamentelor terminale şi protecţia informaţiilor vehiculate de către utilizatori. Interoperabilitatea echipamentelor terminale reprezintă capacitatea acestora de a funcţiona corect în reţea, precum şi cu alte echipamente terminale care permit accesul la acelaşi serviciu;
    j) serviciu de telecomunicaţii: furnizarea oricărui tip de telecomunicaţii contra cost;
    k) serviciu de telecomunicaţii de bază: furnizarea serviciului telefon sau telegraf/telex contra cost, în măsura în care acestea sînt destinate publicului;
    l) operator public: persoana juridică autorizată să instaleze şi să opereze o reţea de telecomunicaţii în scopul oferirii de servicii de telecomunicaţii destinate publicului;
    m) operator independent: persoana fizică sau persoana juridică autorizată să instaleze şi să opereze o reţea de telecomunicaţii independentă;
    n) clauza reţelei deschise: ansamblul condiţiilor privind accesul deschis la reţelele operatorilor publici şi, după caz, la serviciile de telecomunicaţii destinate publicului, precum şi utilizarea eficientă a acestora;
    o) grupul închis de utilizatori: grup de utilizatori - persoane juridice cu acelaşi tip de activitate de bază şi interese economice comune, care justifică necesitatea unei reţele proprii de telecomunicaţii;
    p) categorie de utilizatori: clienţi care prezintă aceleaşi caracteristici de trafic şi aceleaşi solicitări de utilizare a unui serviciu de telecomunicaţii;
    r) zona: spaţiu geografic care cuprinde mai multe localităţi.

    CAP. 2
    Reglementarea activităţilor de telecomunicaţii

    Secţiunea 1
    Licenţe

    ART. 8
    (1) Operatorii publici, furnizorii de servicii de telecomunicaţii de bază, precum şi furnizorii altor servicii de telecomunicaţii, în condiţiile în care piaţa sau spectrul radioelectric disponibil limitează competiţia, desfăşoară aceste activităţi numai în baza licenţei eliberate de autoritatea de reglementare.
    (2) Beneficiar al licenţei prevăzute la alin. (1) poate fi numai o persoana juridică română.
    ART. 9
    (1) Licenţa se eliberează numai pentru un anumit tip de reţea sau pentru anumite tipuri de servicii de telecomunicaţii, determinate de către autoritatea de reglementare pentru:
    - operatori publici;
    - furnizori de servicii de telecomunicaţii de bază;
    - furnizori de servicii de telecomunicaţii pentru care condiţiile pieţei sau spectrul radioelectric disponibil limitează competiţia.
    (2) Autoritatea de reglementare poate limita licenţa unui furnizor de servicii de telecomunicaţii sau unui operator public pentru anumite regiuni, oraşe sau linii de telecomunicaţii.
    (3) O persoană juridică poate deţine una sau mai multe licenţe din categoriile menţionate la alin. (1).
    (4) Serviciul de telecomunicaţii care face obiectul unei licenţe nu este supus autorizării în conformitate cu prevederile art. 26, 27 şi 28.
    ART. 10
    (1) Atribuirea licenţei se face prin licitaţie sau încredinţare directă de către autoritatea de reglementare. Aceasta determină numărul sau tipul de licenţe pentru reţele sau servicii de telecomunicaţii, necesar pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 3.
    (2) Modul de atribuire a licenţelor prin licitaţie sau prin încredinţare directă se stabileşte de către autoritatea de reglementare, asigurându-se o procedură obiectivă şi transparentă, cu motivarea circumstanţelor pe care s-a bazat în cazul alegerii metodei încredinţării directe.
    (3) Pentru atribuirea prin licitaţie, autoritatea de reglementare va anunţa public, în presa locală şi centrală, condiţiile de acordare, cu respectarea prevederilor art. 11 şi 12.
    (4) Licenţa poate fi atribuită, prin încredinţare directă în următoarele situaţii:
    - în cazurile şi pentru perioada păstrării motivate a unor drepturi exclusive rezervate pentru prestarea serviciilor de telecomunicaţii de bază;
    - pentru motive de standardizare sau de compatibilitate cu echipamentele sau tehnologia deja existentă în serviciul, reţeaua sau zona respectivă, precum şi pentru asigurarea continuităţii sau extinderii serviciului;
    - în cazul în care la licitaţie s-a prezentat un singur participant.
    (5) Autoritatea de reglementare va elibera licenţa ţinând seama de calificarea tehnică, eficientă funcţională, capacitatea financiară, aplicabilitatea propunerii solicitantului, de impactul asupra competiţiei în domeniul telecomunicaţiilor şi de alte condiţii expres stabilite.
    ART. 11
    (1) Licenţa nu este transmisibilă. Aceasta se eliberează pentru o perioadă de:
    a) 15 ani pentru serviciile de telecomunicaţii de bază şi pentru reţelele aferente, la nivel naţional;
    b) 10 ani pentru serviciile de telecomunicaţii de bază şi pentru reţelele aferente, la nivel zonal sau local;
    c) 10 ani pentru celelalte servicii şi reţele care fac obiectul unor licenţe, la nivel naţional;
    d) 5 ani pentru celelalte servicii şi reţele care fac obiectul unor licenţe, la nivel zonal sau local.
    (2) Licenţele pot fi reînnoite în condiţiile legii.
    (3) Autoritatea de reglementare stabileşte condiţiile licenţei în conformitate cu art. 12, în scopul îndeplinirii obiectivelor prevăzute la art. 3 şi 4.
    (4) Condiţiile prevăzute în licenţe pot fi modificate prin acord între autoritatea de reglementare şi titularul de licenţă sau în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (4).
    ART. 12
    (1) Condiţiile stabilite în licenţă privesc drepturile şi îndatoririle titularului. Acestea pot să prevadă:
    a) situaţiile în care titularul de licenţă va garanta accesul utilizatorilor la o reţea sau la serviciul de telecomunicaţii pe teritoriul geografic prevăzut în licenţă, inclusiv fazele de dezvoltare a reţelei sau a serviciului şi aplicarea principiului serviciului universal, după caz;
    b) nivelul minim al calităţii pe care trebuie sa-l asigure titularul de licenţă;
    c) modul în care titularul de licenţă va trebui să garanteze accesul deschis şi nediscriminator la serviciile şi reţeaua sa de telecomunicaţii;
    d) tarifele titularului de licenţă prevăzute pentru furnizarea unui serviciu sau accesul la o reţea de telecomunicaţii, care necesită aprobare în conformitate cu prevederile reglementărilor pentru tarife prevăzute la art. 24 şi 25;
    e) situaţiile în care autoritatea de reglementare aprobă termenii şi condiţiile comerciale aplicate de către titularul de licenţă, în special cele prevăzute în contractele cu beneficiarii reţelei sau ai serviciilor sale de telecomunicaţii;
    f) specificaţiile şi standardele tehnice, precum şi cerinţele esenţiale pe care titularul de licenţă trebuie să le respecte în timpul instalării şi exploatării reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii;
    g) modul în care titularul de licenţă trebuie să participe la serviciu în condiţii deosebite, implicarea sa în luarea măsurilor în asemenea cazuri, precum şi măsurile ce trebuie întreprinse în situaţii normale pentru asigurarea serviciului şi în condiţii deosebite;
    h) situaţiile în care furnizarea anumitor servicii de telecomunicaţii de către titularul de licenţă poate fi supusă unor condiţii menite să ofere şi să menţină o competiţie efectivă, pentru evitarea abuzului de poziţie dominantă pe piaţa, conform prevederilor art. 33 şi 34;
    i) cazurile în care titularul de licenţă este obligat să-şi interconecteze reţeaua de telecomunicaţii la reţeaua unui alt titular de licenţă sau la reţelele similare din alte ţări.
    (2) Autoritatea de reglementare decide care dintre condiţiile enumerate la alin. (1) vor fi prevăzute în licenţă.
    (3) Condiţiile prevăzute la lit. a), b), d) şi g) sunt obligatorii pentru titularii de licenţă pentru furnizarea de servicii de telecomunicaţii de bază.
    ART. 13
    Licenţa poate fi retrasă parţial sau total, temporar sau definitiv, de către autoritatea de reglementare, dacă titularul ei încalcă obligaţiile prevăzute în licenţă sau prevederile legale privind confidenţialitatea şi inviolabilitatea comunicaţiei. Măsura retragerii licenţei se ia după o avertizare prealabilă pentru intrarea în legalitate şi după verificarea realităţii susţinerilor titularului de licenţă, comunicate în cel mult 30 de zile de la primirea avertizării.
    ART. 14
    (1) Licenţele se eliberează în baza unor taxe care se fac venit la bugetul de stat. Cuantumul taxelor de licenţă este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta lege.
    (2) Cheltuielile privind activităţile necesare pentru controlul permanent al respectării prevederilor licenţelor, controlul tehnic asociat, verificarea parametrilor de calitate şi a protecţiei contra perturbaţiilor şi, după caz, monitorizarea spectrului radioelectric sunt suportate din tarifele percepute de la titularii de licenţă de către organismul specializat prevăzut la art. 49 alin. (1). Aceste tarife se aprobă conform prevederilor art. 25, care se aplică în mod corespunzător.
    (3) Valoarea taxelor prevăzute în anexa nr. 1 va putea fi modificată prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui preţurilor şi tarifelor din economie.

    Secţiunea a 2-a
    Dreptul de acces în imobile, incinte şi alte proprietăţi

    ART. 15
    Operatorul public de reţea destinată serviciilor de telecomunicaţii poate să instaleze, să întreţină şi să mute liniile de transmisie, suporturile acestora şi punctele terminale folosite pentru furnizarea de servicii de telecomunicaţii în/pe/sub sau deasupra proprietăţii, după caz, numai în condiţiile prezentei legi.
    ART. 16
    (1) Titularii de licenţă, care intenţionează să intre pe orice fel de proprietate pentru instalarea sau întreţinerea liniilor de transmisie şi a punctelor terminale, vor conveni, în scris, cu proprietarul sau deţinătorul, toate detaliile necesare, inclusiv locul şi metodele de lucru ce urmează a fi folosite şi durata de timp în care proprietarul nu poate efectua lucrări ce ar afecta accesul şi buna întreţinere a instalaţiilor de telecomunicaţii sau care ar necesita mutarea acestora.
    (2) Acordul prevăzut la alin. (1) priveşte numai conectarea iniţială a abonatului la reţeaua titularului de licenţă.
    ART. 17
    (1) În absenţa acordului dat în temeiul art. 16, titularul de licenţă va transmite proprietarului o notificare scrisă în care va specifica locul de desfăşurare a activităţii, metodele de lucru, suprafaţa de teren afectată, obligaţia acordării de despăgubiri în cazul în care se justifică şi dreptul de contestare a notificării, în termen de 15 zile de la comunicarea acesteia, la autoritatea de reglementare.
    (2) Contestaţia va fi soluţionată de către autoritatea de reglementare în termen de 30 de zile, după ascultarea ambelor părţi, decizia, temeinic motivată, fiind comunicată părţilor. Împotriva deciziei, partea nemulţumită se poate adresa instanţei contenciosului administrativ potrivit Legii nr. 29/1990.
    (3) Activitatea contestată a titularului de licenţă va fi suspendată până la soluţionarea definitivă a cauzei.
    ART. 18
    (1) Persoanele împuternicite de titularii de licenţă să desfăşoare activităţi de proiectare, instalare, întreţinere şi înlocuire a liniilor de transmisie, a suporturilor acestora sau a punctelor terminale necesare furnizării serviciilor de telecomunicaţii au dreptul de acces în/pe/sub sau deasupra proprietăţii, în imobile şi în incinte, pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, pe baza unui ordin scris, cu acordul proprietarilor sau al locatarilor.
    (2) În lipsa acordului proprietarilor sau al locatarilor, lucrările de telecomunicaţii se pot efectua în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, iar în caz de urgenţă, pe baza unei ordonanţe preşedinţiale.
    (3) În cazul în care se impune efectuarea unor lucrări de întreţinere sau de reparaţii cu caracter de urgenţă pentru prevenirea sau înlăturarea unor consecinţe grave ori impuse de asigurarea siguranţei naţionale ori a ordinii publice, persoanele împuternicite conform alin. (1) au dreptul de acces în imobile sau incinte fără permisiunea proprietarilor sau a deţinătorilor, pe baza de ordonanţă preşedinţială. Ordonanţa preşedinţială se pronunţă în cel mult 3 zile de la data cererii, în camera de consiliu, chiar şi fără citarea părţilor, şi este executorie. În cazuri de urgenţă extremă, prevăzute la art. 32 din Legea nr. 33/1994, se va proceda în consecinţă.
    (4) Instalarea liniilor de transmisie, a suporturilor şi a punctelor terminale în/pe/sub sau deasupra proprietăţii nu va afecta dreptul de proprietate sau alte drepturi reale, precum şi dreptul de proprietate asupra echipamentelor instalate. În cazul necesităţii modificării definitive a utilizării unui termen şi a imposibilităţii preluării prin cumpărare a acestuia, se aplică procedura de expropriere pentru cauze de utilitate publică cu dreaptă şi prealabilă despăgubire, conform legii.
    ART. 19
    Instalarea, întreţinerea, înlocuirea sau mutarea liniilor de transmisie şi a punctelor terminale nu vor cauza nici o schimbare a destinaţiei de folosinţă a proprietăţii, vor afecta cît mai puţin posibil folosirea proprietăţii, vor schimba cît mai puţin posibil aspectul exterior al proprietăţii şi vor fi executate într-o manieră în care să nu pericliteze sănătatea şi siguranţa oamenilor. În cazul instalării mai multor reţele de telecomunicaţii în aceeaşi zonă, se vor utiliza, pe cât posibil, trasee şi facilităţi comune, avînd în vedere obiectivele menţionate la art. 3.
    ART. 20
    Operatorul public, care are în licenţă prevederile art. 12 alin. (1) lit. a), poate solicita proprietarilor sau deţinătorilor de arbori sau alte specii vegetale ale căror ramuri sau rădăcini îngreunează sau ar îngreuna instalarea, întreţinerea sau funcţionarea reţelelor de telecomunicaţii, tăierea ramurilor sau a rădăcinilor, cu respectarea prevederilor art. 16, 17 şi 18.
    ART. 21
    (1) Titularul de licenţă va fi obligat, pe cheltuială proprie, să reaşeze cablurile utilizate pentru serviciile sale de telecomunicaţii, când această reaşezare este necesară pentru construcţia de clădiri sau pentru efectuarea de lucrări de către proprietarul bunului, după expirarea duratei convenite conform art. 16 alin. (1).
    (2) Când reaşezarea cablurilor este necesară efectuării unor lucrări de către alte persoane decît proprietarul, cheltuielile vor fi suportate de acestea.
    ART. 22
    Titularul de licenţă are dreptul să instaleze posturi telefonice publice, pe teritoriul prevăzut în licenţa sa pentru acest serviciu, în/pe clădiri şi în spaţii ale domeniului public, cu acordul proprietarilor sau al autorităţilor respective.
    ART. 23
    (1) Titularul de licenţă este răspunzător pentru daunele cauzate proprietarilor sau deţinătorilor ca urmare a efectuării lucrărilor de instalare, de întreţinere sau de înlocuire a liniilor de transmisie ori a punctelor terminale, precum şi pentru tăierea vegetaţiei în condiţiile art. 20.
    (2) Proprietarii sau deţinătorii bunurilor afectate de titularul de licenţă în condiţiile alin. (1) au dreptul la o despăgubire stabilită de comun acord şi echivalentă cu prejudiciul efectiv produs, ca o eventuală compensaţie determinată de modificarea aspectului exterior al proprietăţii.
    (3) Despăgubirile se stabilesc, după caz, prin tranzacţie sau pe cale jurisdicţională.

    Secţiunea a 3-a
    Tarife

    ART. 24
    (1) Serviciile de telecomunicaţii şi accesul la reţeaua de telecomunicaţii se efectuează, pe baza de contracte, în schimbul perceperii unui tarif stabilit în funcţie de obiectivele prevăzute la art. 3.
    (2) Autoritatea de reglementare urmăreşte ca tarifele supuse aprobării conform art. 12 alin. (1) lit. d) sa fie nediscriminatorii şi corelate cu costurile.
    (3) La stabilirea tarifelor se vor avea în vedere:
    a) acoperirea costurilor serviciilor efectuate, pe termen lung, specifice domeniului;
    b) neincluderea de sume suplimentare, ca rezultat al abuzului de poziţie dominantă pe piaţă, cu excepţia cazurilor justificate de obiectivele menţionate la art. 3;
    c) asigurarea în cele mai bune condiţii a unor servicii pentru beneficiari;
    d) neincluderea de sume suplimentare conform prevederilor din art. 35;
    e) asigurarea competiţiei pe piaţă şi evitarea concurenţei neloiale.
    (4) Tarifele sunt nediscriminatorii pentru acelaşi tip de serviciu de telecomunicaţii, furnizat aceleiaşi categorii de utilizatori.
    (5) Pentru aplicarea prevederilor din alin. (1)-(4), autoritatea de reglementare poate aproba reguli sau principii de tarifare, inclusiv mărimea modificărilor permise pentru tarifele de telecomunicaţii.
    ART. 25
    (1) Tarifele percepute de titularii de licenţă pentru serviciile de telecomunicaţii de bază se aprobă de către autoritatea de reglementare, cu avizul autorităţii guvernamentale cu atribuţii în domeniul preţurilor şi tarifelor.
    (2) În scopul îndeplinirii obiectivelor prevăzute la art. 3, autoritatea de reglementare poate dispune ca titularii de licenţă:
    a) să pună la dispoziţia autorităţii de reglementare informaţiile, datele statistice şi documentele necesare pentru aprobarea tarifelor;
    b) să efectueze, după caz, înregistrarea distinctă, în evidenţa contabilă, a costurilor pe fiecare activitate necesară furnizării serviciilor sau operării reţelei de telecomunicaţii.
    (3) Decizia autorităţii de reglementare privind aprobarea tarifelor va fi comunicată titularilor de licenţă în termen de 40 de zile de la data primirii propunerii.
    (4) Tarifele aprobate vor fi făcute publice de către titularul de licenţă cu cel puţin 15 zile înainte de aplicare.

    Secţiunea a 4-a
    Autorizaţii

    ART. 26
    (1) Operatorul independent sau furnizorul de servicii de telecomunicaţii deschise competiţiei poate desfăşura aceste activităţi numai în baza unei autorizaţii emise de autoritatea de reglementare.
    (2) Beneficiar al autorizaţiei prevăzute la alin. (1) poate fi o persoană fizică sau juridică română, sucursale sau reprezentanţe ale unor persoane juridice străine înregistrate în România.
    (3) Prin excepţie, reţelele interne de telecomunicaţii, precum şi reţelele independente pentru care distanţa maximă între punctele terminale este de 300 m, care nu sînt conectate la reţelele de telecomunicaţii şi nu utilizează transmisii radioelectrice în spaţiu - fără ghidare artificială -, pot funcţiona fără autorizaţia prevăzută la alin. (1).
    ART. 27
    (1) Eliberarea autorizaţiei se efectuează după procedura stabilită prin ordin de către autoritatea de reglementare.
    (2) Nu se eliberează autorizaţii atunci cînd:
    a) există dovezi ca serviciul sau reţeaua de telecomunicaţii care face obiectul solicitării periclitează securitatea sau sănătatea utilizatorilor sau a personalului ori confidenţialitatea comunicărilor;
    b) în gestionarea spectrului radioelectric nu există frecvenţe disponibile care pot fi alocate solicitantului.
    ART. 28
    (1) Autorizaţia este personală şi netransmisibilă. Aceasta se eliberează pentru o perioada de până la 5 ani şi poate fi reînnoită sau retrasă în condiţiile legii.
    (2) Frecvenţele radioelectrice necesare pentru funcţionarea reţelei sau a serviciilor de telecomunicaţii vor fi alocate prin autorizaţie, conform legii.
    (3) La eliberarea autorizaţiei, autoritatea de reglementare va urmări îndeplinirea obiectivelor prevăzute în art. 3, stabilind prin autorizaţie:
    a) drepturi şi obligaţii în legătură cu standarde tehnice internaţionale din domeniu şi cu cerinţele esenţiale privind securitatea utilizatorilor şi a personalului;
    b) condiţii tehnice în timpul instalării şi funcţionarii reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii;
    c) situaţiile şi condiţiile în care unui operator independent i se poate permite să încheie acorduri asupra interconectării reţelei sale cu reţeaua de telecomunicaţii a altui operator.
    ART. 29
    (1) Autorizaţia poate fi retrasă parţial sau total, temporar sau definitiv, de către autoritatea de reglementare, dacă titularul încalcă obligaţiile prevăzute în aceasta şi prevederile legale privind confidenţialitatea şi inviolabilitatea comunicaţiilor.
    (2) Măsura retragerii autorizaţiei se ia după avertizarea prealabilă pentru intrarea în legalitate şi după verificarea realităţii susţinerilor titularilor de autorizaţie, comunicate în cel mult 30 de zile de la primirea avertizării.
    ART. 30
    (1) Autorizaţia se eliberează în baza unei taxe care se face venit la bugetul de stat. Cuantumul taxelor de autorizare este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta lege.
    (2) Cheltuielile privind activităţile necesare pentru controlul permanent al respectării prevederilor autorizaţiilor, controlul tehnic asociat, verificarea parametrilor de calitate şi a protecţiei contra perturbaţiilor şi, după caz, monitorizarea spectrului radioelectric sunt suportate din tarifele percepute de la titularii de autorizaţie de către organismul specializat prevăzut de art. 49 alin. (1). Aceste tarife se aprobă conform prevederilor art. 25, care se aplică în mod corespunzător.
    (3) Valoarea taxelor prevăzute în anexa nr. 2 poate fi modificată prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui preţurilor şi tarifelor din economie.

    Secţiunea a 5-a
    Protecţia utilizatorilor

    ART. 31
    (1) Autoritatea de reglementare stabileşte modalitatea în care titularul de licenţă prezintă modelele contractelor pe care le încheie cu utilizatorii. Contractele se încheie numai pentru serviciile de telecomunicaţii solicitate de utilizatori.
    (2) Drepturile utilizatorilor în cazurile de întrerupere a furnizării serviciilor sau a accesului la reţea şi răspunderea ce revine pentru daune titularului de licenţă sau de autorizaţie sunt reglementate contractual, dispoziţiile prevăzute în cap. V aplicându-se în mod corespunzător.
    ART. 32
    Dispoziţiile art. 25 alin. (2), (3) şi (4) se aplică în mod corespunzător şi în cazul aprobării termenilor şi condiţiilor comerciale stabilite în contractele dintre titularul de licenţă şi beneficiarii serviciilor de telecomunicaţii respective.
    ART. 33
    Operatorii publici sau furnizorii de servicii de telecomunicaţii trebuie să permită accesul concurenţilor la reţea sau la un serviciu, de regulă în aceleaşi condiţii tehnice şi financiare în care ei înşişi ar fi utilizatori ai reţelei sau serviciului respectiv, dacă acest lucru reprezintă un suport pentru oferirea altor servicii de telecomunicaţii şi nu există motive obiective întemeiate care să împiedice acordarea accesului.
    ART. 34
    (1) Operatorii publici sau furnizorii de servicii de telecomunicaţii, care au o poziţie dominantă pe piaţa de telecomunicaţii, sunt obligaţi să respecte reglementările pentru reţele şi servicii de telecomunicaţii referitoare la clauza reţelei deschise. Ei pot limita accesul la reţea sau la servicii de telecomunicaţii numai în cazuri justificate de respectarea cerinţelor esenţiale.
    (2) Termenii şi condiţiile comerciale în funcţie de care oferă servicii un operator public sau un furnizor de servicii de telecomunicaţii, care are o poziţie dominantă pe piaţă, trebuie să fie bazate pe criterii obiective, să fie transparente şi să fie făcute publice.
    ART. 35
    (1) Este interzis titularilor de licenţă să subvenţioneze tarifele pentru activităţile supuse unei autorizaţii sau deschise concurenţei cu venitul obţinut din serviciile şi reţelele care le-au fost acordate prin licenţă.
    (2) Autoritatea de reglementare va solicita toate datele necesare pentru verificarea respectării prevederilor alin. (1).
    (3) Autoritatea de reglementare poate solicita o verificare financiară de către un expert autorizat, care să examineze dacă titularul respectă principiul menţionat la alin. (1). Cheltuielile necesare pentru efectuarea acestei verificări vor fi suportate de titular, dacă expertiza constată nerespectarea prevederilor alin. (1).
    ART. 36
    Autoritatea de reglementare va avertiza pe titularul de licenţă sau pe furnizorul de servicii de telecomunicaţii care încalcă prevederile art. 33, 34 şi 35 alin. (1) să ia măsurile de înlăturare a încălcării prevederilor legale, în cazul în care respectivul titular de licenţă sau furnizor de servicii de telecomunicaţii se foloseşte de poziţia sa dominantă pentru a practica discriminări între competitorii săi.
    ART. 37
    (1) Prevederile prezentului capitol se completează cu prevederile Legii concurenţei.
    (2) La desfăşurarea investigaţiilor şi la luarea deciziilor în cazul încălcării prevederilor Legii concurenţei poate participa şi autoritatea de reglementare.

    Secţiunea a 6-a
    Interconectare şi numerotare

    ART. 38
    (1) Titularul de licenţă este obligat să-şi interconecteze reţeaua de telecomunicaţii la reţeaua altui titular sau la reţele similare din alte ţări, în următoarele condiţii:
    a) interconectarea să fie prevăzută în licenţă conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. i);
    b) limitarea interconectării în situaţia când acest lucru este necesar pentru respectarea cerinţelor esenţiale;
    c) criteriile de interconectare să fie obiective, transparente şi să fie făcute publice.
    (2) Autoritatea de reglementare va preciza prin ordin al ministrului modul de aplicare a condiţiilor de mai sus.
    (3) Autoritatea de reglementare are dreptul de a avertiza, la sesizarea titularilor afectaţi, pe titularul de licenţă care nu-şi îndeplineşte obligaţiile de interconectare conform alin. (1) sau poate stabili condiţiile de interconectare în cazul în care titularii de licenţă nu au ajuns la un acord.
    ART. 39
    (1) Un operator independent poate, cu aprobarea prealabilă a autorităţii de reglementare, să-şi conecteze, în anumite condiţii, propria reţea la reţelele de telecomunicaţii ale unui titular de licenţă, ale altui operator independent sau la reţele similare din alte ţări, dacă în autorizaţia sa se prevede această posibilitate, potrivit art. 28 alin. (3) lit. c).
    (2) Aprobarea autorităţii de reglementare prevăzută la alin. (1) va specifica condiţiile de interconectare.
    ART. 40
    (1) Titularii de licenţă şi operatorii independenţi autorizaţi vor prezenta autorităţii de reglementare o notă asupra finalizării modificării sau anulării oricărui acord de interconectare, cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a acestuia.
    (2) Autoritatea de reglementare poate declara nul un acord de interconectare între titularii de licenţă, în parte sau în total, dacă acordul periclitează competiţia efectivă pe piaţa de telecomunicaţii.
    (3) Prevederilor din alineatul anterior li se aplică în mod corespunzător dispoziţiile art. 36.
    ART. 41
    (1) Autoritatea de reglementare efectuează planificarea numerotării necesare în serviciile de telecomunicaţii pentru identificarea utilizatorilor. Ea va înregistra utilizarea grupelor de numerotare, schimbările din planul de numerotare şi alocarea de numere titularilor de licenţă sau furnizorilor de servicii de telecomunicaţii.
    (2) Autoritatea de reglementare poate modifica planurile naţionale de numerotare conform acordurilor şi recomandărilor internaţionale, precum şi în scopul garantării unei suficiente disponibilităţi de numere. Modificările vor fi făcute publice cu cel puţin 60 de zile înainte de aplicare.
    (3) În administrarea numerelor se vor lua în considerare necesităţile titularilor de licenţă, ale furnizorilor de servicii de telecomunicaţii şi ale utilizatorilor, precum şi principiile profitabilităţii şi concurenţei efective.

    CAP. 3
    Reglementări tehnice

    ART. 42
    (1) Numai echipamentele terminale autorizate pot fi comercializate, conectate şi utilizate în reţelele de telecomunicaţii care fac obiectul unei licenţe sau autorizaţii. Echipamentele terminale cu altă destinaţie pot fi comercializate numai cu avertizarea expresă a utilizatorilor asupra interdicţiei de conectare şi utilizare în reţelele menţionate.
    (2) Echipamentele terminale pot fi autorizate numai dacă respectă cerinţele esenţiale definite la art. 7 lit. i).
    (3) Autoritatea de reglementare stabileşte procedura de autorizare a echipamentelor terminale, inclusiv procedura de expertiză tehnică, şi desemnează, în acest scop, laboratoare de testare independente.
    ART. 43
    (1) Proiectarea, instalarea şi întreţinerea reţelelor de telecomunicaţii, precum şi instalarea, întreţinerea sau conectarea echipamentelor de telecomunicaţii pot fi efectuate numai de către persoane fizice sau juridice autorizate. Fac excepţie echipamentele terminale prevăzute prin construcţie, cu posibilitatea conectării de către utilizator şi autorizate în acest sens.
    (2) Autoritatea de reglementare autorizează persoanele prevăzute la alin. 1 în funcţie de pregătirea, calificarea şi experienţa profesională a acestora.
    ART. 44
    Autoritatea de reglementare va verifica respectarea obligaţiilor prevăzute în prezenta lege de către persoanele autorizate, conform art. 43, precum şi de către laboratoarele de testare desemnate şi poate lua măsurile necesare, inclusiv până la retragerea autorizaţiei.
    ART. 45
    Instalaţiile care perturbă funcţionarea normală a reţelelor de telecomunicaţii vor fi prevăzute în mod obligatoriu cu sisteme de protecţie corespunzătoare, pe cheltuiala proprietarilor instalaţiilor respective.

    CAP. 4
    Autoritatea de reglementare

    ART. 46
    (1) Pentru îndeplinirea dispoziţiilor prezentei legi, autoritatea de reglementare îndeplineşte funcţiile, îşi exercită competenţele în realizarea prevederilor art. 3 şi 4 din lege, supraveghează pe titularii de licenţă, pe furnizorii de servicii de telecomunicaţii şi pe operatorii de reţea autorizaţi.
    (2) În acest scop, autoritatea de reglementare:
    a) poate solicita operatorilor sau furnizorilor de servicii de telecomunicaţii orice informaţii sau documente legate de instalarea, funcţionarea şi calitatea serviciilor şi reţelei de telecomunicaţii;
    b) poate delega o persoană pentru a examina activitatea unui titular de licenţă, furnizor de servicii de telecomunicaţii sau operator independent, în scopul verificării respectării prevederilor licenţei sau ale autorizaţiei;
    c) poate solicita titularilor de licenţă să elaboreze rapoarte anuale privind îndeplinirea prevederilor din licenţă.
    ART. 47
    (1) Titularii de licenţă sau furnizorii de servicii autorizaţi vor informa în scris autoritatea de reglementare privind începerea, modificarea sau încetarea funcţionării unui serviciu sau a unei reţele de telecomunicaţii cu cel puţin 30 de zile înainte. Autoritatea de reglementare va publica aceste note, precum şi notele menţionate la art. 48 alin. (1), de regulă de două ori pe an.
    (2) În caz de forţă majoră, informarea privind modificarea sau încetarea funcţionării unui serviciu sau a unei reţele de telecomunicaţii se va efectua în termen de 48 de ore de la producerea evenimentului.
    ART. 48
    (1) În cazul începerii procedurii de lichidare judiciară, lichidatorul va informa în scris, imediat autoritatea de reglementare despre încetarea activităţii operatorului sau a furnizorului de servicii.
    (2) Preluarea reţelei sau a serviciilor respective de către altă persoană se poate face numai în condiţiile prezentei legi; autoritatea de reglementare poate acorda dreptul temporar de preluare a reţelei sau a serviciilor respective unei alte persoane, în interesul utilizatorilor, pe durata desfăşurării procedurii de lichidare judiciară.
    ART. 49
    (1) Autoritatea de reglementare poate delega Inspectoratului General al Comunicaţiilor, organism specializat cu statut de regie autonomă, unele competenţe şi funcţii, cu excepţia funcţiilor de acordare a licenţelor.
    (2) Autoritatea de reglementare poate autoriza persoane juridice competente să îndeplinească o parte dintre funcţiile sale tehnice prevăzute la art. 42.
    (3) Reclamaţiile privind deciziile luate de organismele tehnice menţionate la alin. (1) şi (2) se soluţionează de către autoritatea de reglementare.
    ART. 50
    (1) Prin ordin al ministrului comunicaţiilor se va înfiinţa Consiliul Consultativ de Telecomunicaţii, format din reprezentanţi ai utilizatorilor, producătorilor de echipamente de telecomunicaţii, titularilor de licenţă, operatorilor autorizaţi de reţele de telecomunicaţii, precum şi din experţii tehnici şi de reglementare.
    (2) Consiliul Consultativ de Telecomunicaţii va face recomandări din proprie iniţiativă sau la solicitarea autorităţii de reglementare, cu privire la:
    a) principiile politicii de dezvoltare şi reglementare a sectorului de telecomunicaţii;
    b) conţinutul licenţelor;
    c) tratarea sesizărilor utilizatorilor şi operatorilor.
    (3) Regulamentul propriu de organizare şi funcţionare a Consiliului Consultativ de Telecomunicaţii se aprobă prin ordin al ministrului comunicaţiilor.
    ART. 51
    (1) Autoritatea de reglementare va publica un raport anual asupra strategiei şi reglementărilor sale, cât şi asupra dezvoltării telecomunicaţiilor în România, în cursul anului calendaristic anterior. De asemenea, va publica orice act cu caracter normativ, emis în baza şi în aplicarea prezentei legi.
    (2) Autoritatea de reglementare va publica, de regulă, de două ori pe an, sinteza informărilor privind situaţiile prevăzute la art. 47 şi 49.
    ART. 52
    Litigiile dintre autoritatea de reglementare şi titularii de licenţă sau de autorizaţie cu privire la drepturile stabilite conform prezentei legi se soluţionează potrivit Legii contenciosului administrativ.
    ART. 53
    Ministerul Comunicaţiilor, în calitatea sa de autoritate de reglementare, participă la pregătirea şi negocierea acordurilor sau tratatelor internaţionale din domeniul telecomunicaţiilor.

    CAP. 5
    Răspunderi şi sancţiuni

    ART. 54
    Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală, după caz.
    ART. 55
    (1) Operatorii publici şi furnizorii de servicii de telecomunicaţii răspund faţă de utilizatori pentru daunele efective cauzate de neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a serviciilor, în condiţiile prezentei legi.
    (2) Termenul de introducere a reclamaţiei este de 6 luni, calculat din ziua prestării serviciului. Soluţionarea reclamaţiei de către operator se efectuează în termen de cel mult 3 luni de la data înregistrării reclamaţiei.
    (3) Pentru serviciile deschise concurentei, termenul de introducere a reclamaţiei şi răspunderea pot fi stabilite prin contract între operator şi utilizator. Termenele de introducere a reclamaţiei convenite nu pot fi mai mari decît cele prevăzute la alin. (2).
    ART. 56
    (1) Termenul pentru chemarea în judecată a persoanelor prevăzute la art. 55 alin. (1) este de 6 luni.
    (2) Termenul pentru introducerea acţiunii se socoteşte de la data primirii răspunsului la reclamaţie sau, în cazul în care nu s-a răspuns la reclamaţia introdusă în termen, de la expirarea termenului de soluţionare a acesteia.
    ART. 57
    Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
    a) încălcarea condiţiilor prevăzute limitativ în licenţă sau în autorizaţie;
    b) practicarea unor tarife din categoria menţionată la art. 12 alin. (1) lit. d), neaprobate de autorităţile competente;
    c) furnizarea de servicii de telecomunicaţii de către un operator independent fără deţinerea autorizaţiei prevăzute de prezenta lege;
    d) transmiterea licenţei sau a autorizaţiei altor operatori decît cei desemnaţi de către autoritatea de reglementare;
    e) împiedicarea nejustificată, de către operatorul public, a accesului concurenţilor la o reţea sau la un serviciu de telecomunicaţii;
    f) subvenţionarea unor tarife pentru activităţile autorizate destinate concurenţei cu venitul obţinut din serviciile licenţiate, conform prevederilor art. 35 alin. (1);
    g) refuzul nejustificat al titularului de licenţă de a-şi interconecta reţeaua de telecomunicaţii la reţeaua altui titular;
    h) comercializarea şi utilizarea echipamentelor terminale cu încălcarea prevederilor art. 42 alin. (1);
    i) proiectarea, instalarea sau întreţinerea echipamentelor de telecomunicaţii sau instalarea, conectarea ori întreţinerea echipamentelor de telecomunicaţii de către persoane neautorizate;
    j) blocarea sau deconectarea în mod intenţionat, de către un utilizator, a instalaţiilor de telecomunicaţii;
    k) deteriorarea sau degradarea din culpă a instalaţiilor exterioare de telecomunicaţii;
    l) împiedicarea, prin diverse mijloace, a accesului utilizatorilor la aparatele telefonice publice;
    m) conectarea neautorizată de echipamente terminale la liniile de telecomunicaţii ale utilizatorilor;
    n) neasigurarea instalaţiilor cu sisteme de protecţie în cazul în care acestea perturbă funcţionarea normală a reţelelor de telecomunicaţii;
    o) modificarea instalaţiilor de telecomunicaţii, proprietate a titularilor de licenţă, şi folosirea acestora în starea în care au fost modificate, fără acordul acestor titulari.
    ART. 58
    (1) Contravenţiile prevăzute de art. 57 se sancţionează cu amenda, după cum urmează:
    a) de la 100.000 lei la 1.000.000 lei, cele de la lit. k) şi l);
    b) de la 200.000 lei la 2.000.000 lei, cele de la lit. f), g), h), i), j), m), n) şi o);
    c) de la 500.000 lei la 5.000.000 lei, cele de la lit. a), b), c), d şi e).
    (2) Contravenţiile se constată şi sancţiunile se aplică de către persoane împuternicite de autoritatea de reglementare sau de către personalul împuternicit de organul abilitat de Legea concurenţei, după caz.
    (3) Sancţiunile se aplică atât persoanelor fizice cât şi celor juridice, după o prealabilă somare pentru intrarea în legalitate.
    (4) Pentru contravenţiile prevăzute la art. 57 lit. a), b), g) şi i), autoritatea de reglementare poate dispune şi retragerea licenţei sau a autorizaţiei.
    (5) Bunurile ce fac obiectul contravenţiilor prevăzute la art. 57 lit. h) şi m) se confiscă.
    (6) În măsura în care prezenta lege nu dispune altfel, contravenţiilor prevăzute la art. 57 le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25, 26 şi 27.
    (7) Cuantumul amenzilor poate fi modificat prin hotărâre a Guvernului în funcţie de evoluţia indicelui preţurilor şi tarifelor din economie.

    CAP. 6
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 59
    Reglementarea utilizării spectrului de frecvenţe radioelectrice de către reţelele şi echipamentele de telecomunicaţii se va face prin lege.
    ART. 60
    Prevederile prezentei legi se aplică şi reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii destinate difuzării programelor audiovizuale, în măsura în care nu sînt reglementate prin dispoziţiile Legii audiovizualului.
    ART. 61
    (1) În cazul unor evenimente de întrerupere a reţelelor sau de împiedicare vizibilă a serviciilor de telecomunicaţii, organele însărcinate cu paza pădurilor, drumurilor, căilor ferate, lucrărilor de artă şi a altora asemenea, care au luat cunoştinţă de asemenea evenimente, sunt obligate să înştiinţeze în cel mai scurt timp Ministerul Comunicaţiilor.
    (2) Autorităţile administraţiei publice locale vor acorda sprijin, în limita atribuţiilor şi a sarcinilor conferite de lege, titularului de licenţă respectiv, pentru restabilirea şi asigurarea funcţionarii normale a reţelelor şi serviciilor de telecomunicaţii.
    ART. 62
    (1) În condiţii deosebite ca: stare de asediu, stare de urgenţă, mobilizare ori stare de război, calamităţi naturale sau catastrofe, Ministerul Comunicaţiilor, în colaborare cu instituţiile din domeniul apărării, siguranţei naţionale şi al ordinii publice şi, după caz, cu Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului, poate dispune reorganizarea condiţiilor de desfăşurare a activităţilor de telecomunicaţii, făcând publică aceasta decizie.
    (2) În condiţiile normale, Ministerul Comunicaţiilor, în colaborare cu instituţiile menţionate la alin. (1), va lua măsuri pregătitoare, în cadrul sistemului de telecomunicaţii, pentru asigurarea serviciului în condiţii deosebite.
    (3) Titularii de licenţă şi de autorizaţie au obligaţia de a respecta măsurile dispuse.
    ART. 63
    (1) Licenţele pentru reţelele operatorilor publici care furnizează serviciile de telecomunicaţii de bază se eliberează regiilor autonome de profil, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Aceste licenţe se vor acorda prin încredinţare directa, fără plata taxelor prevăzute în anexa nr. 1, pe o perioadă de 5 ani, prin derogare de la prevederile art. 11.
    (2) În cazul în care regiile autonome care fac obiectul prevederilor alin. (1) se restructurează în societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, licenţele eliberate sunt transmisibile noilor societăţi, cu modificarea corespunzătoare a prevederilor din licenţă.
    (3) Autorizaţiile pentru reţelele de telecomunicaţii independente, existente la data prezentei legi, vor fi eliberate conform prevederilor acesteia, în termen de un an de la data intrării în vigoare a legii.
    (4) Licenţele şi autorizaţiile eliberate anterior intrării în vigoare a prezentei legi vor fi reînnoite, în condiţiile legii, de către autoritatea de reglementare, în termen de un an de la data intrării în vigoare a legii.
    ART. 64
    (1) Pe perioada păstrării drepturilor exclusive rezervate pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii de bază, acestea se pot liberaliza numai pentru mediul rural, în condiţiile legii. Atribuirea licenţelor pentru astfel de operatori de reţele şi furnizori de servicii se va efectua pe bază de licitaţie.
    (2) Licenţele care fac obiectul alin. (1) vor fi limitate:
    a) numai pentru localităţi rurale sau puncte izolate în care serviciile de telecomunicaţii de bază lipsesc sau sunt necorespunzătoare;
    b) numai pentru perioada în care se păstrează drepturile exclusive rezervate.
    (3) Licenţele pot fi reînnoite în condiţiile prezentei legi.
    ART. 65
    Prin hotărâre a Guvernului sau prin acord interministerial se vor stabili condiţii specifice de folosire, de către operatorii de telecomunicaţii, a proprietăţii aparţinând agenţilor economici cu capital de stat.
    ART. 66
    Dispoziţiile referitoare la prescripţia dreptului la acţiune din prezenta lege se întregesc cu prevederile Decretului nr. 167/1958 privind prescripţia extinctivă, care se aplică în mod corespunzător.
    ART. 67
    (1) Prezenta lege intra în vigoare la 60 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, termen în care se va constitui, prin ordin al ministrului comunicaţiilor, Consiliul Consultativ de Telecomunicaţii prevăzut la art. 50 alin. (1).
    (2) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
    - Decretul nr. 197/1955 privind exploatarea serviciilor de poştă şi telecomunicaţii, partea referitoare la serviciile de telecomunicaţii;
    - art. 3 şi 4 din H.C.M. nr. 2.487/1969 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la dispoziţiile legale privind funcţionarea serviciilor de poştă şi telecomunicaţii;
    - orice alte dispoziţii contrare.

    Această lege a fost adoptată în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 26 iunie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

              PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                     ADRIAN NĂSTASE

               PREŞEDINTELE SENATULUI
             prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

    Bucureşti, 12 iulie 1996.
    Nr. 74.


    ANEXA 1

                     TAXELE DE LICENŢĂ

    Taxele de licenţă prevăzute la art. 14 sunt următoarele:

    1. Reţele de telecomunicaţii prin cablu:
  - 1.1. naţionale 1.000.000.000 lei
  - 1.2. zonale 300.000.000 lei
  - 1.3. locale:
    a) urbane 70.000.000 lei
    b) rurale 5.000.000 lei
    2. Reţele de radiocomunicaţii:
  - 2.1. naţionale 100.000.000 lei
  - 2.2. zonale 20.000.000 lei
  - 2.3. locale:
    a) urbane 5.000.000 lei
    b) rurale 1.000.000 lei
    3. Reţele de telecomunicaţii tip VSAT (staţii mici de comunicaţii prin
satelit):
  - 3.1. staţii terminale 1.000.000 lei/staţie
  - 3.2. staţii coordonatoare 10.000.000 lei
    4. Servicii de telecomunicaţii de bază:
  - 4.1. naţionale 500.000.000 lei
  - 4.2. zonale/urbane 70.000.000 lei
  - 4.3. rurale 5.000.000 lei
    5. Servicii de radiocomunicaţii:
  - 5.1. naţionale 30.000.000 lei
  - 5.2. zonale/locale 3.000.000 lei
    6. Servicii de telecomunicaţii pentru care condiţiile pieţei limitează
competiţia (altele decât radiocomunicaţii):
  - 6.1. naţionale 100.000.000 lei
  - 6.2. zonale/locale 10.000.000 lei



    ANEXA 2

                      TAXELE DE AUTORIZARE

    Taxele pentru autorizaţii prevăzute la art. 30 sunt următoarele:
    1. Reţele de telecomunicaţii independente:
    - 1.1. naţionale 10.000.000 lei
    - 1.2. zonale 3.000.000 lei
    - 1.3. locale 1.000.000 lei
    2. Servicii cu valoare adăugată destinate publicului:
    - 2.1. naţionale 1.000.000 lei
    - 2.2. zonale/locale 500.000 lei
    3. Servicii de telecomunicaţii destinate unui grup închis de utilizatori:
    - 3.1. naţionale 2.000.000 lei
    - 3.2. zonale 1.000.000 lei
    - 3.3. locale 500.000 lei


                                  -----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016