Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 73 din 4 mai 2000  privind Fondul pentru mediu    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 73 din 4 mai 2000 privind Fondul pentru mediu

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 207 din 11 mai 2000
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Se instituie Fondul pentru mediu, instrument economico-financiar destinat sustinerii şi realizãrii obiectivelor prioritare, de interes public major, din Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului, în conformitate cu normele şi standardele de mediu naţionale şi internaţionale.
ART. 2
Fondul pentru mediu este un fond special, extrabugetar, care se constituie, se gestioneazã şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale altor dispoziţii legale.

CAP. 2
Administrarea Fondului pentru mediu

ART. 3
(1) Unitatea care rãspunde de gestionarea generalã a Fondului pentru mediu este Administraţia Fondului pentru Mediu, numita în cele ce urmeazã Administraţia Fondului, instituţie publica, cu personalitate juridicã, în subordinea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului, având sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Administraţia Fondului are personal propriu care asigura funcţiile de conducere, de execuţie şi de control, potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Fondului, aprobat în conformitate cu dispoziţiile art. 7 alin. (1).
(3) În îndeplinirea funcţiilor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare Administraţia Fondului are urmãtoarele organe de lucru:
a) Comitetul de avizare;
b) Consiliul directorilor;
c) Secretariatul executiv.
ART. 4
(1) Comitetul de avizare are urmãtoarea componenta:
a) reprezentanţi, la nivel de secretar de stat, ai Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, Ministerului Finanţelor, Ministerului Industriei şi Comerţului, Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerului Transporturilor şi ai Ministerului Apãrãrii Naţionale;
b) câte un reprezentant al comisiilor permanente ale Parlamentului României, în a cãror competenta intra problematica mediului;
c) un reprezentant al organizaţiilor neguvernamentale de mediu, desemnat prin vot de acestea;
d) preşedintele sau vicepreşedintele Consiliului Concurentei.
(2) Preşedinte al Comitetului de avizare este secretarul de stat al autoritãţii centrale pentru protecţia mediului, iar vicepreşedinţi sunt împuterniciţii din partea Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Finanţelor, Ministerului Industriei şi Comerţului şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului. Preşedintele Comitetului de avizare convoacã membrii acestuia şi conduce şedinţa de avizare.
(3) Comitetul de avizare analizeazã şi aproba lista cuprinzând prioritãţile de utilizare a Fondului pentru mediu, stabilitã de Consiliul directorilor.
ART. 5
(1) Consiliul directorilor se compune din directorul general şi directorii de compartimente ai Administraţiei Fondului.
(2) Directorul general al Administraţiei Fondului este asimilat cu funcţia de director general în minister.
(3) Consiliul directorilor:
a) conduce operativ fiecare compartiment al Administraţiei Fondului, prin membrii sãi;
b) hotãrãşte asupra oportunitãţii utilizãrii Fondului pentru mediu, precum şi asupra evaluãrii proiectelor de cãtre experţi, pe care le supune avizãrii Comitetului de avizare.
ART. 6
Secretariatul executiv al Administraţiei Fondului are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã criteriile de eligibilitate şi metodologiile de selectare, aprobare şi promovare a proiectelor;
b) organizeazã rundele de competiţie pentru proiecte. În acest scop poate angaja experţi independenţi pentru evaluarea proiectelor propuse;
c) tine evidenta proiectelor înaintate, pentru obţinerea de sprijin din partea Administraţiei Fondului, întocmeşte lista cuprinzând proiectele evaluate şi le înainteazã Consiliului directorilor;
d) urmãreşte respectarea prevederilor legale privind alimentarea, gestionarea Fondului pentru mediu, precum şi managementul proiectelor aprobate pentru a fi susţinute de acest fond;
e) întocmeşte periodic rapoarte privind destinaţia şi utilizarea Fondului pentru mediu şi le face publice.
ART. 7
(1) Organizarea, funcţionarea şi competentele Comitetului de avizare, ale Consiliului directorilor şi ale Secretariatului executiv se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Administraţiei Fondului, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului.
(2) Cheltuielile de personal şi materiale ale Administraţiei Fondului se asigura din fondurile bugetare alocate Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului pentru înfiinţarea şi dotarea acesteia şi, ulterior, din resursele Fondului pentru mediu, în limita a cel mult 5% în primii 2 ani de la constituire şi a cel mult 2% în anii urmãtori.
ART. 8
Operaţiunile financiare ale Fondului pentru mediu, care privesc constituirea, gestionarea şi utilizarea resurselor financiare, se vor derula printr-o instituţie bancarã selectata de Administraţia Fondului, pe baza de licitaţie, cu respectarea dispoziţiilor legale.

CAP. 3
Sursele de constituire a Fondului pentru mediu

ART. 9
(1) Sursele de constituire a Fondului pentru mediu sunt:
a) sumele încasate cu titlu de taxe de autoritatea centrala şi de autoritãţile teritoriale pentru protecţia mediului, pentru emiterea acordurilor şi autorizaţiilor de mediu;
b) sumele încasate cu titlu de taxe pentru exploatarea resurselor naturale, altele decât cele care se percep pentru a alimenta fondurile speciale existente legal;
c) sumele încasate din urmãtoarele taxe de poluare a atmosferei, a apelor de suprafata şi subterane, a solului şi a vegetatiei, potrivit principiului "Poluatorul plãteşte":
- taxe pentru utilizarea unor combustibili cu conţinut ridicat de elemente nocive;
- taxe pentru comercializarea pe piata interna a substanţelor şi preparatelor periculoase şi a produselor cu potenţial toxicologic ridicat asupra sãnãtãţii populaţiei şi mediului, indiferent de provenienta acestora;
- taxe pentru nerecuperarea de cãtre comercianţii de produse a ambalajelor recuperabile;
- taxe pentru ocuparea cu deşeuri a terenurilor;
- taxe pentru nerecuperarea uleiurilor minerale uzate;
- taxe pentru comercializarea produselor finite cu ciclu scurt de viata;
- taxe pentru neasigurarea de cãtre furnizor a pieselor de schimb pentru funcţionarea unor produse în conformitate cu durata normata de funcţionare;
- taxe pentru activitãţi generatoare de poluare sonora;
d) sumele încasate cu titlu de taxe pentru comercializarea pe piata interna sau la export a unor resurse naturale, biologice sau minerale, incluzând bunurile provenite din flora şi fauna salbatica, terestra şi acvatica;
e) sumele încasate la manifestãrile organizate în beneficiul Fondului pentru mediu;
f) alocaţii de la bugetul de stat şi, dupã caz, de la bugetele locale, vãrsãminte, donaţii, asistente financiare fãcute de instituţii şi organizaţii publice sau private, de persoane particulare sau de organizaţii şi organisme internaţionale, precum şi de guverne şi agenţii guvernamentale;
g) sponsorizãri, precum şi alte surse, care se pot stabili de Guvern, la propunerea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului, în condiţiile legii.
(2) Regimul de taxare şi de tarifare, cuantumul tarifelor şi modalitãţile de colectare a acestora, conform dispoziţiilor alin. (1), vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, la propunerea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului.

CAP. 4
Destinaţia Fondului pentru mediu

ART. 10
(1) Fondul pentru mediu se utilizeazã pentru susţinerea şi realizarea obiectivelor prioritare, de interes public major, din Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului, care vizeazã:
a) sprijinirea şi încurajarea mãsurilor concertate pentru reducerea sau eliminarea deşeurilor şi surselor majore de poluare de pe teritoriul tarii;
b) realizarea proiectelor de refacere ecologica a zonelor deteriorate, a mãsurilor destinate conservãrii diversitatii biologice, salvãrii unor specii amenintate cu disparitia şi buna administrare a zonelor naturale cu regim de protecţie sau cu valoare peisagistica deosebita, în conformitate cu dispoziţiile legii;
c) alte activitãţi ale cãror efecte directe contribuie la ameliorarea calitãţii mediului şi a vieţii în zonele locuite.
(2) Modalitãţile prin care Fondul pentru mediu sprijinã activitãţile prevãzute la alin. (1) sunt:
a) subvenţionarea unor dobânzi la creditele acordate de bãnci;
b) garantarea unor credite pentru lucrãri publice la care Guvernul este angajat;
c) garantarea unor credite contractate de firme româneşti şi credite pentru transfer de tehnologii curate;
d) premieri stimulative pentru realizarile deosebite ale unor întreprinderi/organizaţii.
ART. 11
Administraţia Fondului nu sprijinã pe cei care nu şi-au achitat taxele sau penalitãţile aplicate anterior, în conformitate cu dispoziţiile legii, sau pe cei care sponsorizeaza activitãţi cu efect negativ asupra mediului.

CAP. 5
Sancţiuni

ART. 12
(1) Nerespectarea prevederilor legale privind constituirea şi utilizarea Fondului pentru mediu atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã, materialã sau penalã, dupã caz, în condiţiile legislaţiei privind combaterea evaziunii fiscale.
(2) Totodatã neplata la termen a obligaţiilor cãtre Fondul pentru mediu atrage şi anularea dreptului de a obţine orice forma de sustinere prevãzutã la art. 10.

CAP. 6
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 13
Constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 12 se fac de personalul serviciilor descentralizate ale Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi, dupã caz, ale Ministerului Finanţelor.
ART. 14
Proiectul de hotãrâre a Guvernului privind administrarea Fondului pentru mediu va fi elaborat de autoritatea centrala pentru protecţia mediului, cu consultarea celorlalte ministere interesate, în termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 3 aprilie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 4 aprilie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
MIRON TUDOR MITREA

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016