Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 73 din 3 noiembrie 1993  pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 73 din 3 noiembrie 1993 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 260 din 5 noiembrie 1993
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Înfiinţarea şi atribuţiile Consiliului Legislativ

ART. 1
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se înfiinţeazã Consiliul Legislativ, organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizeazã proiectele de acte normative în vederea sistematizãrii, unificãrii şi coordonãrii întregii legislaţii şi tine evidenta oficialã a legislaţiei României.
(2) Consiliul Legislativ are sediul la Camera Deputaţilor.
ART. 2
(1) Consiliul Legislativ are urmãtoarele atribuţii:
a) analizeazã şi avizeazã proiectele de legi, propunerile legislative şi proiectele de ordonanţe şi de hotãrîri cu caracter normativ ale Guvernului, în vederea supunerii lor spre legiferare sau adoptare, dupã caz;
b) analizeazã şi avizeazã, la cererea preşedintelui comisiei parlamentare sesizate în fond, amendamentele supuse dezbaterii comisiei şi proiectele de legi sau propunerile legislative primite de comisie dupã adoptarea lor de cãtre una dintre Camerele Parlamentului;
c) realizeazã nemijlocit sau coordoneazã, din dispoziţia Camerei Deputaţilor sau a Senatului, elaborarea unor proiecte de coduri sau de alte legi de complexitate deosebita;
d) elaboreazã, din dispoziţia Camerei Deputaţilor sau a Senatului ori din proprie initiativa, studii pentru sistematizarea, unificarea şi coordonarea legislaţiei şi face, pe aceasta baza, propuneri Parlamentului şi, dupã caz, Guvernului;
e) examineazã conformitatea legislaţiei cu prevederile şi principiile Constituţiei şi sesizeazã birourile permanente ale Camerelor Parlamentului şi, dupã caz, Guvernul asupra cazurilor de neconstituţionalitate constatate; prezintã, în cel mult 12 luni de la înfiinţare, propuneri pentru punerea de acord a legislaţiei anterioare Constituţiei cu prevederile şi principiile acesteia;
f) tine evidenta oficialã a legislaţiei şi organizeazã informatizarea sistemului de evidenta;
g) coordoneazã elaborarea şi editarea de repertorii legislative, culegeri de acte normative în limba romana şi în alte limbi şi avizeazã, în vederea publicãrii, sub aspectul concordanţei cu evidenta oficialã a legislaţiei, culegerile elaborate de alte autoritãţi sau persoane fizice ori juridice;
h) pãstreazã cîte un exemplar din originalele legilor adoptate şi ale decretelor de promulgare a acestora.
(2) Consiliul Legislativ prezintã anual Parlamentului raportul asupra activitãţii sale.
ART. 3
(1) Proiectele de legi şi propunerile legislative se supun dezbaterii Parlamentului cu avizul Consiliului Legislativ.
(2) Avizul va fi dat înãuntrul termenului stabilit de Biroul permanent sau de comisia permanenta a Camerei Parlamentului care l-a solicitat. Dacã avizul nu este dat în termenul stabilit, aceasta nu impiedica desfãşurarea procedurii legislative.
(3) Avizul este consultativ şi are ca obiect:
a) concordanta cu Constituţia a reglementãrii propuse, precum şi natura legii;
b) înlãturarea contradictiilor sau necorelarilor dintre prevederile proiectului de lege sau ale propunerii legislative şi asigurarea caracterului complet al acestora, respectarea normelor de tehnica legislativã;
c) prezentarea implicatiilor noii reglementãri asupra legislaţiei în vigoare, prin identificarea dispoziţiilor legale care, avînd acelaşi obiect de reglementare, urmeazã sa fie abrogate, modificate sau unificate, precum şi prin evitarea reglementãrii unor aspecte identice în acte normative diferite.
(4) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, Consiliul Legislativ va prezenta birourilor permanente ale celor doua Camere normele de tehnica legislativã pentru elaborarea actelor normative, în vederea exercitãrii de cãtre cei interesaţi a dreptului de initiativa legislativã.
ART. 4
(1) Proiectele de ordonanţe şi de hotãrîri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la legalitatea mãsurilor preconizate şi la modul în care sînt realizate cerinţele prevãzute de art. 3 alin. (3), care se aplica în mod corespunzãtor.
(2) Avizul este consultativ.
(3) Avizul va fi dat înãuntrul termenului solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de 10 zile în cazul proiectelor cu procedura obişnuitã şi de 2 zile în cazul celor cu procedura de urgenta. Pentru ordonanţele prevãzute de art. 114 alin. (4) din Constituţie, termenul este de 24 de ore.
ART. 5
(1) În îndeplinirea atribuţiilor sale, Consiliul Legislativ colaboreazã cu autoritãţile administraţiei publice şi cu instituţiile publice de specialitate, în funcţie de natura lucrãrilor.
(2) Autoritãţile administraţiei publice şi instituţiile publice de specialitate sînt obligate sa asigure, în termenele şi condiţiile stabilite de Consiliul Legislativ, informaţiile şi documentaţiile solicitate de acesta şi sa-i acorde sprijinul necesar îndeplinirii atribuţiilor sale.

CAP. 2
Organizarea Consiliului Legislativ

ART. 6
(1) Consiliul Legislativ este alcãtuit din Secţia de drept public, Secţia de drept privat şi Secţia de evidenta oficialã a legislaţiei şi documentare.
(2) Fiecare secţie are în componenta sa un numãr de sectoare.
(3) Domeniile de activitate ale secţiilor şi sectoarelor, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Legislativ.
(4) Lucrãrile financiar - contabile ale Consiliului Legislativ se asigura de compartimentul de specialitate a Camerei Deputaţilor.
ART. 7
(1) Consiliul Legislativ este condus de preşedintele consiliului, iar fiecare secţie de un preşedinte de secţie.
(2) Preşedintele Consiliului Legislativ şi preşedinţii de secţii se numesc prin votul majoritãţii deputaţilor şi senatorilor, reuniti în şedinţa comuna a celor doua Camere ale Parlamentului, pe baza a cîte trei propuneri ale birourilor permanente pentru fiecare funcţie, cu avizul comisiilor juridice reunite. Aceştia îşi exercita atribuţiile de la data depunerii, în mod individual, a jurãmîntului prevãzut la alin. (3) în fata preşedinţilor celor doua Camere.
(3) Jurãmîntul va avea urmãtorul conţinut:
" Jur sa respect Constituţia şi legile tarii, sa apar interesele României, drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor şi sa-mi îndeplinesc cu onoare şi constiinta profesionalã atribuţiile ce-mi revin. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(4) Funcţia de preşedinte al Consiliului Legislativ este asimilatã celei de ministru, iar funcţia de preşedinte de secţie, celei de secretar de stat.
ART. 8
(1) Preşedintele Consiliului Legislativ îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã consiliul în fata Camerei Deputaţilor, a Senatului şi a celorlalte autoritãţi publice, precum şi în relaţiile cu persoanele fizice sau juridice.
b) semneazã actele consiliului, care se pot emite numai cu acordul sau;
c) angajeazã, potrivit legii, salariaţii consiliului, cu excepţia celor numiţi în condiţiile prezentei legi;
d) exercita orice alte atribuţii care îi revin potrivit legii.
(2) Preşedintele este ordonator de credite.
(3) Atribuţiile preşedinţilor de secţii se stabilesc prin regulamentul de organizare a Consiliului Legislativ.
(4) Unul dintre preşedinţii de secţii, desemnat de preşedintele consiliului, este locţiitorul de drept al acestuia.
ART. 9
(1) Fiecare sector din cadrul unei secţii este condus de unul dintre consilieri, cu excepţia sectorului de studii şi documentare şi a secretariatului Consiliului Legislativ, care sînt conduse de cîte un director.
(2) Consilierii şi directorii se numesc de preşedintele consiliului, cu aprobarea birourilor permanente ale Camerelor Parlamentului.
(3) Consilierii şi directorii îşi exercita atribuţiile de la data depunerii jurãmîntului prevãzut de art. 7 alin. (3) din lege, în fata preşedintelui consiliului şi a preşedinţilor sectiei în care sînt încadraţi.
(4) Fiecare preşedinte de secţie este ajutat de unul dintre consilierii prevãzuţi la alin. (1), care este locţiitorul de drept al acestuia.
ART. 10
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Legislativ şi nomenclatorul de funcţii se aproba în şedinţa comuna a birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, cu avizul comisiilor juridice reunite.

CAP. 3
Funcţionarea Consiliului Legislativ

ART. 11
(1) Propunerile legislative fãcute de deputaţi sau de senatori se înainteazã Consiliului Legislativ, spre avizare, de cãtre secretarul general al Camerei în care au fost depuse, în ziua înregistrãrii, iar proiectele de legi iniţiate de Guvern sau proiectele de ordonanţe ori de hotãrîri cu caracter normativ ale Guvernului, de secretarul general al acestuia.
(2) Proiectele de legi vor fi însoţite de documentele şi de informaţiile care au stat la baza elaborãrii lor.
(3) Senatorii şi deputaţii, autori de propuneri legislative, miniştrii, secretarii de stat şi subsecretarii de stat pot lua parte, din proprie initiativa sau la invitaţia preşedintelui Consiliului Legislativ, la examinarea, în secţiile acestuia, a proiectelor de acte normative supuse avizãrii. Aceştia pot fi invitaţi de preşedintele Consiliului Legislativ la examinarea, pentru avizare, a proiectelor de acte din domeniul lor de activitate, indiferent de initiator.
ART. 12
Proiectele ce fac obiectul iniţiativei legislative a cetãţenilor se înainteazã spre avizare Consiliului Legislativ în condiţiile prevãzute de lege pentru exercitarea acestei iniţiative.
ART. 13
(1) Avizul Consiliului Legislativ se transmite în scris, sub semnatura preşedintelui.
(2) Avizele favorabile neinsotite de obiecţii sau propuneri nu vor fi motivate. În celelalte cazuri, avizul va cuprinde motivarea completa a fiecãrei obiecţii sau propuneri şi va fi însoţit, dupã caz, de studiile, documentele şi informaţiile pe care se sprijinã, inclusiv de cele cu caracter istoric sau de drept comparat.
(3) Avizul nu poate cuprinde consideratii cu caracter politic.
(4) Iniţiatorii sau autoritatea care a solicitat avizul pot cere Consiliului Legislativ lãmuriri suplimentare sau îl pot invita pe preşedintele acestuia ori pe reprezentantul sau la dezbaterea propunerilor legislative sau a proiectelor avizate.
ART. 14 (1) Proiectele de coduri şi de alte legi complexe, elaborate nemijlocit de Consiliul Legislativ sau sub îndrumarea acestuia, vor fi însoţite de un raport detaliat, cuprinzînd principalele soluţii adoptate, rezultatele studiilor de fundamentare întreprinse, referiri la jurisprudenta şi la dreptul comparat în materie, eventualele soluţii alternative posibile, mãsurile de sistematizare a legislaţiei, impuse de adoptarea reglementãrilor propuse, şi orice alte asemenea aspecte interesind dezbaterea proiectelor.
(2) Raportul împreunã cu proiectul de reglementare se prezintã Parlamentului dupã aprobarea lor de cãtre Guvern.
ART. 15
(1) Avizele şi celelalte lucrãri ale Consiliului Legislativ se dezbat în secţiile şi sectoarele acestuia.
(2) Modul de lucru în cadrul secţiilor şi sectoarelor Consiliului Legislativ, precum şi raporturile dintre acestea se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului.

CAP. 4
Personalul Consiliului Legislativ

ART. 16
(1) Pot fi numiţi în funcţiile de preşedinte al Consiliului Legislativ, preşedinte de secţie sau consilier persoane care au numai cetãţenia romana şi domiciliul în ţara, cu pregãtire juridicã superioarã, o buna reputaţie profesionalã şi morala şi o vechime de cel puţin 15 ani în activitatea juridicã.
(2) Pentru celelalte funcţii din structura aparatului Consiliului Legislativ, condiţiile de numire se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia.
(3) Funcţiile de specialitate de execuţie se ocupa prin concurs, în condiţiile legii. Concursul se organizeazã de cãtre Comisia de numiri şi disciplina a Consiliului Legislativ, formatã din 3 consilieri, desemnaţi de preşedintele Consiliului Legislativ, care va funcţiona potrivit normelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
ART. 17
(1) Funcţiile de preşedinte al Consiliului Legislativ, de preşedinte de secţie, de consilier şi de expert sînt incompatibile cu oricare alta funcţie publica sau privatã, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmîntul juridic superior.
(2) Personalul Consiliului Legislativ nu poate face parte din partide politice.
ART. 18
(1) Funcţia de preşedinte al Consiliului Legislativ, de preşedinte de secţie, de consilier sau de expert înceteazã prin demisie în caz de încãlcare a prevederilor art. 17, de pierdere a drepturilor electorale, în situaţia condamnãrii definitive pentru sãvîrşirea unei infracţiuni sau, dupã caz, în alte situaţii prevãzute de lege.
(2) Încetarea exercitãrii funcţiilor prevãzute la alin. (1) se constata de autoritãţile în fata cãrora cei care ocupa aceste funcţii au prestat jurãmîntul.
ART. 19
(1) Încãlcarea prevederilor prezentei legi şi a dispoziţiilor regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Legislativ atrage rãspunderea celor vinovaţi şi aplicarea sancţiunilor disciplinare prevãzute de lege pentru functionarii publici.
(2) Preşedintele Consiliului Legislativ şi preşedinţii de secţii sînt cercetati pentru abaterile disciplinare de comisiile juridice ale celor doua Camere, iar sancţiunile disciplinare se aplica de birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului.
(3) Personalul de specialitate de execuţie al consiliului este cercetat, pentru abaterile disciplinare comise, de Comisia de numiri şi disciplina a Consiliului Legislativ, iar sancţiunile se aplica de preşedintele Consiliului Legislativ, în condiţiile legii şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare.
ART. 20
Salarizarea funcţiilor de specialitate de execuţie din Consiliul Legislativ este corespunzãtoare funcţiilor similare din aparatul celor doua Camere ale Parlamentului.
ART. 21
Pentru executarea unor lucrãri deosebit de importante, preşedintele Consiliului Legislativ poate aproba consultarea unor experţi de inalta specialitate, în calitate de colaboratori externi, care vor beneficia de drepturile corespunzãtoare cuvenite, potrivit legii, colaboratorilor externi ai aparatului Camerelor Parlamentului.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 22
(1) Bugetul Consiliului Legislativ face parte integrantã din bugetul de stat.
(2) Proiectul de buget se întocmeşte de Consiliul Legislativ, cu avizul Ministerului Finanţelor.
(3) Pentru anul 1993 Guvernul va asigura, din rezerva bugetarã aflatã la dispoziţia sa, fondurile necesare organizãrii şi functionarii Consiliului Legislativ.
ART. 23
Prevederile art. 3 se aplica dupã 30 de zile de la intrarea în vigoare a regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Legislativ.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 octombrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 octombrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
RADU BERCEANU

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016