Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 73 din 16 ianuarie 2002  privind organizarea si functionarea pietelor produselor agricole si alimentare in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 73 din 16 ianuarie 2002 privind organizarea si functionarea pietelor produselor agricole si alimentare in Romania

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 110 din 8 februarie 2002

Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta lege stabileşte cadrul juridic privind formarea şi organizarea pieţelor produselor agricole şi alimentare de cãtre persoanele fizice şi persoanele juridice cu sau fãrã personalitate juridicã, care produc, depoziteaza, prelucreaza şi/sau comercializeazã aceste produse pe pieţele interne şi/sau externe.
(2) În sensul prezentei legi, termenii de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) reglementarea directa se aplica pentru anumite produse agricole şi alimentare care sunt de importanta nationala, definite prin act legislativ, cu durata de la un an la 4 ani;
b) reglementarea indirecta se aplica pentru acele produse cu tendinta de dezechilibrare pe piata interna, prin fluctuatia de preţuri şi a cantitãţii negarantate;
c) reglementarea conjuncturala se aplica produselor ce nu aparţin sistemelor menţionate la lit. a) şi b);
d) lantul de producţie integrat reprezintã sistemul de legãturi dintre producãtori, prelucratori şi distribuitori ai unui produs şi/sau grupe de produse;
e) cota reprezintã cantitatea şi calitatea unui produs sau grup de produse stabilite şi definite de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor prin hotãrâre a Guvernului, pentru care se aplica instrumentele sistemului de intervenţie pe piata, în interesul echilibrarii pieţei;
f) anul de producţie reprezintã o perioada de timp corespunzãtoare caracteristicilor biologice ale produselor sau grupelor de produse, numit şi an agricol;
g) anul de piata reprezintã o perioada de timp corespunzãtoare comercializãrii produselor, diferit de anul calendaristic şi anul agricol;
h) filiera de produs reprezintã sistemul de relaţii functionale care leagã producãtorii, procesatorii, transportatorii, depozitarii, distribuitorii, comercianţii şi/sau bursele de mãrfuri care tranzactioneaza acelaşi produs în vederea utilizãrii şi/sau a consumului acestuia;
i) preţul pieţei libere reprezintã preţul format în condiţiile concurentei deschise, libere, în care nici unul dintre agenţii pieţei nu poate influenta sau decide unilateral stabilirea nivelului şi dinamicii acestuia, format pe baza confruntarii directe dintre cumpãrãtori şi vânzãtori;
j) preţul minim garantat reprezintã preţul plãtit de procesatori producãtorilor agricoli pentru o materie prima definitã ca o anumitã cantitate pe un anumit produs sau grupe de produse, în condiţii de calitate stabilite conform contractului încheiat între producãtorii agricoli, organizaţii profesionale, interprofesionale şi procesatori;
k) preţul de intervenţie reprezintã preţul la care se achiziţioneazã un anumit produs în limita şi în condiţiile cotei stabilite;
l) preţul prag reprezintã un preţ cu limita variabila, fixat la frontiera, astfel încât preţul produselor importate sa ajungã la nivelul preţului produselor similare din ţara;
m) preţul indicator reprezintã preţul care, în condiţiile prevãzute pe piata, indica centrul fluctuatiilor de preţ;
n) preţul de referinta reprezintã un preţ estimat de organele abilitate şi sta la baza negocierii preţurilor de vânzare-cumpãrare pe produse sau grupe de produse între cele doua pãrţi, vânzãtor-cumpãrãtor;
o) prima de export reprezintã nivelul compensatiei pentru export, stabilitã pentru anumite produse sau grupe de produse în funcţie de mãrimea fondurilor alocate prin legea anuala a bugetului de stat;
p) restitutii la export reprezintã instrumentul prin care se acorda operatorilor, pentru anumite produse sau grupe de produse pentru o cantitate maxima eligibilã, diferenţa dintre preţul mondial şi preţul intern;
r) taxa de referinta reprezintã obligaţia temporarã de plata impusa pentru anumite importuri de produse sau grupe de produse, pentru protejarea şi stimularea producãtorilor interni în vederea producerii acestora;
s) prima de depozitare se plãteşte agenţilor economici agreati pentru a depozita, într-o perioada de timp stabilitã, anumite cantitãţi de produse sau grupe de produse, care pot fi definite ca stocuri de intervenţie şi cote;
s) stocul de intervenţie reprezintã cantitatea de produse achizitionata de pe piata, prin împrumuturi cu dobanda bonificata, stocata pentru o anumitã perioada de timp şi însoţitã de o prima de depozitare.
ART. 2
Politica de organizare, formare şi consolidare a pieţelor produselor agricole şi alimentare se face de cãtre Guvern, prin Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi Autoritatea Nationala a Pieţelor Produselor Agricole şi Alimentare, care trebuie sa rãspundã necesitãţilor interne şi externe constând în:
a) estimarea cererii la principalele produse agricole şi alimentare pe destinaţii: fondul pentru consum intern, fondul de seminţe şi reproducţie, fondul de rezerva, fondul de export;
b) aprecierea anuala a potenţialului de producţie la principalele culturi agricole, specii şi categorii de animale, cuantificarea ofertei la principalele produse agricole şi alimentare;
c) estimarea costurilor şi preţurilor la principalele produse agricole şi alimentare;
d) crearea sistemului informaţional privind estimarile referitoare la evaluarea potenţialului de producţie a ofertei, precum şi a necesarului de produse, respectiv a cererii, pe diferite destinaţii, care trebuie sa fie accesibil producãtorilor, procesatorilor, angrosistilor şi marilor companii agroalimentare.
ART. 3
(1) Pieţele produselor agricole şi alimentare sunt monitorizate de cãtre organismele instituţionalizate în vederea dezvoltãrii, consolidãrii şi functionalitatii acestora prin aplicarea prezentei legi, în vederea realizãrii echilibrului dintre cerere şi oferta.
(2) Produsele de importanta nationala se stabilesc şi se aproba, ori de câte ori este necesar, prin hotãrâre a Guvernului şi acestea au în mod obligatoriu preţuri garantate pe durata aprobatã.

CAP. 2
Organisme instituţionale de funcţionare a pieţelor produselor agricole şi alimentare

ART. 4
Activitatea pieţelor produselor agricole şi alimentare se realizeazã de cãtre urmãtoarele organisme, în funcţie de atribuţiile şi responsabilitãţile fiecãruia, cuprinse în prezenta lege: Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, Comitetul Interministerial, Autoritatea Nationala a Pieţelor Produselor Agricole şi Alimentare şi Consiliul pe produs.
ART. 5
(1) Comitetul Interministerial este un forum de coordonare şi elaborare a deciziilor privind proiectele convenţiilor ce urmeazã sa fie încheiate între Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi Consiliul pe produs, iar acolo unde nu exista, cu organizaţiile interprofesionale pe produs sau pe grupe de produse.
(2) Comitetul Interministerial are în componenta sa câte un reprezentant numit de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi de Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor.
(3) Preşedintele Comitetului Interministerial este propus de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi numit prin hotãrâre a Guvernului.
(4) La lucrãrile Comitetului Interministerial participa ca invitaţi permanenţi, cu drept de vot consultativ, câte un reprezentant al organizaţiilor profesionale şi interprofesionale pe produs sau pe grupe de produse şi un reprezentant al consumatorilor.
(5) La invitaţia preşedintelui Comitetului Interministerial mai pot participa la reuniunile acestuia şi alte pãrţi interesate, cu drept de vot consultativ.
(6) În cazul în care nu se ajunge la o înţelegere privind problemele puse în discuţie de Comitetul Interministerial, oricare dintre membrii acestuia poate cere, prin ministerul al cãrui reprezentant este, o poziţie oficialã din partea Guvernului asupra acestora.
(7) Comitetul Interministerial elaboreazã propriile regulamente de funcţionare în care sa prevadã şi garantarea posibilitatii de a face propuneri, şi reprezentanţii cu drept de vot consultativ.
(8) În cazul în care participanţii cu drept de vot consultativ la reuniunile Comitetului Interministerial nu sunt de acord cu poziţia adoptatã de cãtre acesta, ei pot solicita, prin oricare dintre ministerele care fac parte din comitet, o poziţie oficialã din partea Guvernului.
ART. 6
(1) Autoritatea Nationala a Pieţelor Produselor Agricole şi Alimentare este organismul executiv al Comitetului Interministerial care pune în aplicare hotãrârile luate de acest comitet.
(2) Autoritatea Nationala a Pieţelor Produselor Agricole şi Alimentare se constituie în cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor.
(3) Structura organizatoricã şi modul de funcţionare ale Autoritãţii Naţionale a Pieţelor Produselor Agricole şi Alimentare se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor.
(4) Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, prin Autoritatea Nationala a Pieţelor Produselor Agricole şi Alimentare, recunoaşte organizaţiile profesionale şi/sau interprofesionale reprezentative pe produs sau grupe de produse, constituite în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(5) Organizaţiile profesionale şi/sau interprofesionale pe produs sau pe grupe de produse, recunoscute potrivit prevederilor alin. (4), vor fi autorizate prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, eliberandu-se un certificat de înscriere.
ART. 7
(1) Organizaţiile profesionale şi/sau interprofesionale pe produs sau pe grupe de produse, prin Consiliul pe produs, încheie convenţii cu Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, prin Autoritatea Nationala a Pieţelor Produselor Agricole şi Alimentare, pentru realizarea obiectivelor legate de aplicarea instrumentelor de reglementare a pieţei produselor agricole şi alimentare.
(2) Convenţiile încheiate sunt publice. Operatorii care nu aparţin organizaţiilor profesionale şi/sau interprofesionale pe produs sau pe grupe de produse pot adera la convenţiile încheiate prin angajamente scrise care trebuie confirmate de beneficiarii convenţiilor. În acest caz aderentii beneficiazã de aceleaşi drepturi şi obligaţii rezultate din convenţie.

CAP. 3
Instrumente tehnice şi economice de reglementare a pieţei

ART. 8
(1) Pe piata produselor agricole şi alimentare aflate sub incidenta prezentei legi se aplica reglementãrile stabilite la art. 1 alin. (2).
(2) Instrumentele de reglementare pentru produsele care cad sub incidenta prevederilor prezentei legi, menţionate la art. 1 alin. (2), se stabilesc astfel:
a) direct, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, pentru produsele agricole şi alimentare;
b) indirect, pentru acele produse cu tendinta de dezechilibrare pe piata interna, prin fluctuatia de preţuri şi a cantitãţii negarantate;
c) conjunctural, pentru produsele ce nu aparţin primelor doua pieţe.
(3) Calitatea produselor pentru care se aplica setul de instrumente de reglementare a pieţelor produselor agricole şi alimentare este cea stabilitã prin standardele în vigoare.
ART. 9
(1) În aplicarea prevederilor art. 8 pot fi folosite urmãtoarele instrumente de reglementare a pieţelor produselor agricole şi alimentare:
a) preţul pieţei libere;
b) preţul minim garantat;
c) preţul de referinta;
d) restrangerea voluntara a producţiei;
e) fixarea de cote pentru comanda publica;
f) iniţierea, organizarea şi comandarea de intervenţii pe piata şi alte mãsuri ce se propun de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, în cazul perturbarilor pieţei, precum şi în cazul apariţiei unui surplus de produse, acordãrii de subvenţii pe baza fondurilor de reglare a pieţelor produselor agricole şi alimentare;
g) încheierea de convenţii cu Consiliul pe produs pentru reglarea producţiei interne;
h) prime pentru export;
i) licenţe şi contingente pentru export sau import ori suspendarea acestora în funcţie de caz;
j) instituirea de taxe de referinta pentru importurile temporare;
k) restitutii la export;
l) acordarea de subvenţii, crearea condiţiilor prin fonduri de sprijin;
m) crearea rezervelor de stat de produse agricole şi alimentare, prelucrarea şi depozitarea prin contract pentru nevoia publica;
n) preţul prag;
o) preţul indicator;
p) stocul de intervenţie.
(2) În cazuri bine justificate instrumentele de reglementare prevãzute la alin. (1) pot fi folosite la initiativa Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, atât simultan, cat şi temporar.
(3) Preţurile minime garantate, precum şi cotele insotitoare pentru produsele reglementate direct vor fi declarate cu 90 de zile înaintea începerii anului agricol pentru produsele vegetale şi cu 90 de zile înaintea începerii anului calendaristic pentru produsele animale, prin hotãrâre a Guvernului, de cãtre Autoritatea Nationala a Pieţelor Produselor Agricole şi Alimentare, dupã consultarea Consiliului pe produs.
ART. 10
Pentru informarea operatorilor asupra condiţiilor pieţei se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, un preţ indicator stabilit de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, cu acordul Consiliului pe produs, pe baza aprobãrii Comitetului Interministerial, pentru cazurile prevãzute la art. 8 alin. (2) lit. a), de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, pe baza aprobãrii Comitetului Interministerial şi a Consiliului pe produs, pentru cazurile prevãzute la art. 8 alin. (2) lit. b), şi de Consiliul pe produs, cu acordul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, pentru cazurile prevãzute la art. 8 alin. (2) lit. c).
ART. 11
(1) Reglarea cantitativã a producţiei are loc pentru prevenirea perturbarilor pieţei cauzate de caracteristicile produselor agricole şi alimentare aflate sub incidenta prezentei legi. Formele de reglare cantitativã pot fi:
a) reglarea de cãtre stat a producţiei prin restrictii temporare sau subvenţii;
b) instituirea de restrictii voluntare temporare de producţie.
(2) Cantitatea producţiei prevãzute la alin. (1) este stabilitã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi cu avizul Comitetului Interministerial, pe o perioada de timp, zona de producţie sau cantitate şi calitate date. În acest caz se elaboreazã prevederi referitoare la condiţiile şi maniera de reglementare, iar în cazul subvenţiilor acordate se stabilesc limitele şi modalitãţile de acordare.
(3) Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor stabileşte împreunã cu Consiliul pe produs, prin convenţie separatã, mãsurile de reglementare cantitativã a producţiei, a distribuirii cantitãţilor disponibile între participanţii din cadrul filierei de producţie, precum şi condiţiile reglementate la alin. (2).
(4) Atunci când operatorul din cadrul filierei de produs nu se conformeazã obligaţiilor sale din convenţia încheiatã cu Consiliul pe produs, acesta nu beneficiazã de fondurile destinate reglementãrii pieţei agricole, de subvenţii sau de alte forme de sprijin.
(5) În conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b), Consiliul pe produs, cu acordul organizaţiilor interprofesionale componente, hotãrãşte retragerea voluntara a producţiei la anumite produse, prin aplicarea corespunzãtoare a prevederilor alin. (3) şi (4).
ART. 12
(1) Sistemul de prime pentru export are în vedere stabilirea unui echilibru între cererea şi oferta interna şi asigurarea eficienta a operaţiunilor de export.
(2) Primele pentru export se acorda pe baza de hotãrâri ale Guvernului, la solicitarea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 13
(1) Pentru anumite produse agricole şi alimentare se stabileşte un sistem de licenţe de import-export în vederea prevenirii sau eliminãrii dezechilibrelor de pe piata interna.
(2) În cazul produselor pentru care se acorda licenţe de import-export, eliberarea acestora se face de cãtre Ministerul Afacerilor Externe, cu acordul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor.
ART. 14
Pentru protejarea pieţei interne se stabilesc preţuri prag, prin ordine comune elaborate de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 15
În cazul surplusului de produse agricole şi alimentare intervenţia pe piata se manifesta prin:
a) export initiat de stat, prin agenţii specializate;
b) cumpãrare, prelucrare, stocare temporarã de cãtre stat;
c) comercializare de cãtre stat.
ART. 16
(1) În cazul constatãrii unei lipse de produse pentru nevoia publica pe piata se aplica urmãtoarele instrumente de intervenţie:
a) distribuirea sau înlesnirea distribuirii din rezerva de stat;
b) iniţierea de importuri temporare şi distribuirea acestora prin organisme specializate pentru nevoia publica.
(2) Intervenţia pe piata este hotãrâtã de Guvern, la propunerea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi a Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 17
(1) Pentru funcţionarea eficienta a pieţei produselor agricole şi alimentare se foloseşte un sistem de informaţii al organismelor prevãzute la cap. II, dublat de un sistem de furnizare a datelor statistice de cãtre Institutul Naţional de Statistica.
(2) Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor stabileşte conţinutul, natura şi frecventa informaţiilor, precum şi furnizorii şi beneficiarii de informaţii.
(3) Pentru funcţionarea sistemului de informaţii pot fi folosite şi veniturile prevãzute la art. 19.
ART. 18
Guvernul României asigura fondurile, în concordanta cu prevederile legii bugetului de stat, necesare pentru reglarea pieţelor produselor agricole şi alimentare.
ART. 19
Pentru aplicarea instrumentelor de reglare a pieţelor produselor agricole şi alimentare se folosesc surse financiare din Fondul Roman de Orientare şi Dezvoltare a Agriculturii şi Pãdurilor, denumit în continuare Fond, care se constituie din:
a) cota de 50% din cuantumul anual al taxelor vamale aferente importurilor de produse agricole şi alimentare;
b) cota de 20% din volumul accizelor aferente bãuturilor alcoolice şi tutunului;
c) cota de 10% din taxa pe valoarea adãugatã aplicatã produselor agricole şi alimentare;
d) taxa pentru eliberarea licenţelor de fabricaţie a produselor alimentare.
ART. 20
(1) Obligaţia de a calcula şi de a vãrsa sumele rezultate din aplicarea prevederilor art. 19 revine agenţilor economici şi persoanelor juridice implicate în respectivele operaţiuni.
(2) Virarea sumelor se face lunar, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii urmãtoare a perioadei luate în calcul, iar pentru neplata acestor sume se vor calcula penalizãri în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 21
Fondul are urmãtoarele destinaţii:
a) prime şi plati directe pe produs sau pe grupe de produse;
b) prime acordate la exportul de produse agricole şi alimentare;
c) cheltuieli pentru stocarea produselor excedentare;
d) susţinerea preţurilor prevãzute la art. 9 în scopul functionarii pieţelor produselor agricole şi alimentare;
e) alte mecanisme de sprijin şi de intervenţie.
ART. 22
Beneficiarii Fondului sunt:
a) proprietarii şi deţinãtorii legali ai terenurilor agricole şi/sau animalelor, persoane fizice sau juridice;
b) societãţi comerciale cu profil agricol şi de industrie alimentara;
c) arendasi, persoane fizice sau juridice, care au încheiat contracte de arendare sau concesionare de terenuri agricole.
ART. 23
(1) Fondul se constituie la dispoziţia Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor.
(2) Administarea, utilizarea şi gestionarea Fondului se fac de cãtre Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 24
Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor împreunã cu ministerele implicate vor întreprinde acţiuni vizând obiectivele pieţelor produselor agricole şi alimentare.
ART. 25
Prezenta lege intra în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 13 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 13 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.


p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA


────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016