Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 72 din 29 decembrie 1969  privind organizarea, planificarea si executarea investitiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 72 din 29 decembrie 1969 privind organizarea, planificarea si executarea investitiilor

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 154 din 29 decembrie 1969

EXPUNERE DE MOTIVE

Dezvoltarea economiei naţionale în ritmuri şi proporţii mereu crescinde impune realizarea unui volum din ce în ce mai mare de investiţii pentru construirea de noi mijloace fixe care sa ducã la creşterea producţiei materiale şi la ridicarea în continuare a nivelului de trai al societãţii noastre.
Realizarea amplului program de investiţii prevãzut în anii urmãtori cere eforturi deosebite din partea întregului popor, fapt pentru care conducerea de partid şi de stat a atras atenţia în numeroase rinduri asupra necesitãţii folosirii fondurilor de investiţii cu maximum de eficienta, precum şi asupra rãspunderii ce revine tuturor factorilor care contribuie la îndeplinirea acestui program.
În activitatea organelor şi organizaţiilor care contribuie la realizarea investiţiilor se manifesta unele neajunsuri, care duc la prelungirea duratei de executare a unor lucrãri, la amînarea dãrii în exploatare a capacitãţilor respective, la folosirea unor soluţii constructive şi tehnologice neeconomicoase, la executarea unor lucrãri de calitate necorespunzãtoare, precum şi la realizarea unei eficiente scãzute. Lipsurile se datoresc, în principal, insuficienţei fundamentari a unor investiţii propuse, nepregãtirii din timp a lucrãrilor - intirzieri în elaborarea documentaţiilor tehnico-economice, obţinerea şi tratarea ofertelor, contractarea utilajelor, în clarificarea problemelor rezultate din acordurile organelor interesate în realizarea şi exploatarea investiţiilor etc. - necorelarii livrãrilor de utilaje şi instalaţii tehnologice din ţara şi din import cu realizarea lucrãrilor de construcţii-montaj, executãrii unor lucrãri de calitate necorespunzãtoare etc.
Aceste lipsuri sînt determinate şi de insuficienta precizare şi delimitare a îndatoririlor ce revin factorilor care concura la realizarea investiţiilor precum şi de aplicarea într-o mãsura redusã a reglementãrilor care prevãd sancţiuni pentru neîndeplinirea acestor îndatoriri.
Pentru întãrirea rãspunderii în activitatea de planificare, realizare şi receptionare a lucrãrilor de investiţii, a fost necesar sa se delimiteze îndatoririle şi rãspunderile tuturor factorilor care contribuie la aceasta.
În acest scop s-a adoptat legea alãturatã, care precizeazã îndatoririle ministerelor şi organelor de sinteza economicã, ale centralelor industriale, întreprinderilor, organizaţiilor de proiectare şi de construcţii-montaj, ale furnizorilor de utilaje şi materiale, precum şi ale celorlalţi factori.
Totodatã s-a prevãzut obligaţia pentru conducãtorii organelor titulare de investiţii de a stabili raspunderi concrete pe colective şi persoane fizice.
În lege s-a prevãzut, de asemenea, rãspunderea disciplinarã, material, civilã, administrativã sau penalã pentru salariaţii care nu-şi îndeplinesc îndatoririle ce le revin, precum şi pentru cei care nu iau mãsurile corespunzãtoare în caz de abateri.



Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.

ART. 1
Progresul neintrerupt economic şi social al tarii este determinat în mãsura hotaritoare de realizarea unei rate înalte a acumularii, de volumul de investiţii destinat reproductiei socialiste largite, cerinta obiectivã a societãţii moderne în condiţiile revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane, în vederea asigurãrii satisfacerii, în tot mai larga mãsura, a necesitãţilor materiale şi spirituale ale poporului.
ART. 2
Planul de investiţii are la baza directivele de dezvoltare economico-socialã a tarii, în perspectiva şi anuale, aprobate de partid şi de stat.
ART. 3
Marea Adunare Nationala aproba programul de investiţii prin planurile de perspectiva şi anuale.
ART. 4
Consiliul de Miniştri elaboreazã planul de investiţii şi rãspunde de îndeplinirea lui.
ART. 5
Introducerea în plan a investiţiilor se face pe baza unei fundamentari economice riguroase, a analizei nevoilor interne şi a posibilitãţilor de export, urmãrindu-se realizarea de capacitãţi cu inalta eficienta economicã. La aprobarea introducerii în plan a investiţiilor se vor prezenta şi graficele de realizare a acestora. Pregãtirea şi executarea investiţiilor trebuie sa asigure punerea în funcţiune a obiectivelor la termenele planificate şi realizarea, într-o perioada scurta, a întregii producţii fizice, productivitatii muncii, consumurilor specifice, costurilor de producţie, rentabilitatii, acumularilor şi aportului net valutar prevãzute în proiecte.
ART. 6
Comitetul de Stat al Planificarii are urmãtoarele îndatoriri şi raspunderi:
a) coordoneazã intreaga activitate de planificare şi elaborare a propunerilor privind planurile de investiţii, curente şi de perspectiva, ţinînd seama de dezvoltarea, proporţionalã, echilibrata şi eficienta a economiei naţionale şi a ramurilor sale, de valorificarea superioarã a resurselor naturale, de necesitãţile dezvoltãrii economice şi sociale a tarii şi tendintele conjuncturale ale pieţei externe;
b) asigura prin balantele de materiale, conform normelor de consum stabilite prin planurile anuale, materialele şi utilajele pentru investiţii, care sînt dirijate centralizat, fondurile de investiţii şi valutare corelate cu necesitãţile anuale de executare şi termenele de punere în funcţiune a capacitãţilor;
c) elaboreazã, împreunã cu ministerele şi celelalte organe centrale, norme şi normative privind indicatorii de utilizare eficienta a fondurilor de investiţii;
d) urmãreşte îndeplinirea planului de investiţii;
e) exercita inspecţia de stat în proiectare, construcţii şi montaj.
ART. 7
Ministerele şi celelalte organe centrale prin colegiile şi comitetele lor, precum şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, au urmãtoarele îndatoriri şi raspunderi:
a) elaborarea şi realizarea planului de investiţii;
b) fundamentarea eficientei economice a investiţiilor;
c) elaborarea de studii şi programe de dezvoltare în perspectiva a ramurilor lor de activitate;
d) întocmirea împreunã cu centralele industriale, combinatele şi celelalte unitãţi în subordine, a proiectelor planurilor de investiţii cincinale şi anuale; repartizarea pe obiective a fondurilor alocate anual în concordanta cu graficele de eşalonare a investiţiilor şi termenele de punere în funcţiune;
e) pregãtirea investiţiilor, care urmeazã a fi nominalizate în planul cincinal, pe baza de grafice coordonatoare întocmite pentru fiecare obiectiv nou, astfel încît sa se asigure fiecãrei activitãţi o desfãşurare normalã, un ritm susţinut de executare şi punerea în funcţiune în termene cît mai scurte;
f) controleazã şi ia mãsuri pentru respectarea termenelor de punere în funcţiune a capacitãţilor prevãzute în plan, şi îndeplinirea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi;
g) asigurarea contractãrii utilajelor şi instalaţiilor din ţara, precum şi a licenţelor, procedeelor tehnologice, utilajelor şi instalaţiilor complexe din import cu termene de livrare corelate cu graficele de eşalonare a investiţiilor şi cu termenele de punere în funcţiune a capacitãţilor din zona;
h) îndeplinirea sarcinii de coordonator pe platformele industriale pe care se realizeazã obiective aparţinînd mai multor titulari de investiţii şi la care le revine aceasta îndatorire, în vederea realizãrii eficiente, prin cooperare, a lucrãrilor de interes comun, corelat cu necesitãţile de punere în funcţiune a capacitãţilor;
i) organizarea, funcţionarea consiliilor tehnico-ştiinţifice, încadrarea acestora cu cadre competente şi atragerea de specialişti cu inalta calificare profesionalã;
j) organizarea activitãţii de proiectare în vederea întocmirii la timp a documentaţiilor tehnico-economice, corelat cu termenele de începere a lucrãrilor şi cu punerea în funcţiune a obiectivelor de investiţii;
k) asigurarea executãrii lucrãrilor de construcţii-montaj prin unitãţi proprii sau prin alte organizaţii;
l) folosirea raţionalã a capacitãţii organizaţiilor de proiectare şi de construcţii-montaj în subordine.
ART. 8
Consiliile de administraţie, comitetele de direcţie sau colectivele de conducere ale centralelor industriale, combinatelor, grupurilor industriale, întreprinderilor şi altor unitãţi beneficiare de investiţii au în sarcina lor intreaga activitate de realizare a investiţiilor de la motivarea economicã a necesitãţii acestora proiectare, executare, recepţie şi punere în funcţiune, inclusiv realizarea integrala a indicatorilor tehnico-economici aprobaţi.
Pentru investiţiile din competenta lor de aprobare, rãspund de:
a) fundamentarea economicã a investiţiilor productive pe baza analizei nevoilor interne, a posibilitãţilor şi perspectivei de desfacere pe piata externa, a folosirii complete şi eficiente a capacitãţilor existente; justificarea necesitãţii şi oportunitãţii lucrãrilor social-culturale;
b) construirea de noi capacitãţi pe baza de resurse sigure de materii prime, valorificarea superioarã a materiilor prime din ţara şi, în cazul importurilor, pe procurarea acestora în condiţii avantajoase; în primul rind, prin contracte de lungã durata;
c) asigurarea unei eficiente ridicate investiţiilor;
d) fundamentarea propunerilor fãcute cu privire la amplasarea noilor investiţii; la alegerea cãrora sa se ţinã seama de asigurarea forţei de munca necesarã, de distanţele de transport al materiei prime şi a produselor finite care trebuie sa fie cît mai reduse, de necesitatea diminuãrii costului investiţiei prin folosirea utilitãţilor din zona;
e) tehnologia adoptatã şi nivelul tehnic al utilajelor prevãzute, urmãrind ca acestea sa fie executate în mãsura cît mai mare în ţara, iar în cazul importurilor de utilaje complexe acestea sa fie realizate în primul rind prin cooperare;
f) valorificarea licenţelor şi patentelor achiziţionate din import, asimilarea în termene scurte a produselor şi tehnologiilor, precum şi reducerea perioadei de integrare în cazul produselor care se realizeazã cu subansamble şi piese din import:
g) economicitatea soluţiilor constructive;
h) asigurarea realizãrii lucrãrilor de utilitãţi, a obiectelor auxiliare şi de deservire prin cooperare între beneficiarii din aceeaşi zona, precum şi de executarea lor corelata cu termenele de punere în funcţiune;
i) aprobarea temei de proiectare şi a studiului tehnico-economic;
j) contractarea şi procurarea utilajelor şi materialelor speciale din ţara şi din import, cu termene de livrare corelate cu graficul de eşalonare a investiţiei şi cu termenul de punere în funcţiune a capacitãţilor, astfel încît sa nu se creeze stagnari în activitatea unitãţilor de montaj sau stocuri mai mari decît cele necesare;
k) recepţia la furnizori a utilajelor, pe principalele faze de fabricaţie şi la livrare, conform condiţiilor stabilite la contractare;
l) pãstrarea şi întreţinerea utilajelor şi a materialelor pe care le aprovizioneaza;
m) contractarea la timp cu organizaţiile de executare a lucrãrilor de construcţii-montaj cu termene de executare corelate cu cele din graficul de eşalonare a investiţiei sau executarea în regie pentru unele dezvoltãri, modernizãri şi reparaţii capitale;
n) predarea amplasamentelor libere de orice sarcina, obţinerea autorizaţiei pentru executarea de lucrãri, deschiderea finanţãrii la termenul prevãzut în graficul de eşalonare a investiţiei şi asigurarea finanţãrii neîntrerupte a lucrãrilor:
o) asigurarea documentaţiei tehnico-economice, de la tema la proiectele de executare, la termene corelate cu graficul de eşalonare a investiţiei;
p) verificarea proiectelor de executare din punct de vedere al încadrãrii în prevederile studiilor tehnicoeconomice şi în valoarea de investiţie aprobatã, a respectãrii preţurilor şi tarifelor legale, urmãrind eliminarea cheltuielilor neeconomicoase; aprobarea documentaţiei de executare;
r) respectarea destinaţiei fondurilor de investiţii alocate şi verificarea realitãţii şi legalitãţii cheltuielilor şi lucrãrilor acceptate spre decontare;
s) îndeplinirea condiţiilor tehnice şi a obligaţiilor prevãzute în contractele încheiate cu unitãţile din ţara sau cu furnizorii externi;
t) pregãtirea muncitorilor calificaţi, maiştrilor, tehnicienilor şi specializarea inginerilor în scopul asigurãrii cadrelor necesare exploatãrii normale a obiectivelor; aceştia vor participa la montajul utilajelor tehnologice, efectuarea probelor mecanice şi rodaje şi punerea în funcţiune a obiectivelor de investiţii;
u) realizarea mãsurilor pentru efectuarea probelor tehnologice şi asigurarea punerii în funcţiune la termen a capacitãţilor;
v) realizarea la investiţiile puse în funcţiune a producţiei fizice, productivitatii muncii, consumurilor specifice, costurilor de producţie, aportului net în valuta, precum şi a celorlalţi indicatori tehnico-economici aprobaţi la termenele şi nivelele prevãzute în graficul de realizare a acestora; asigurarea nivelului calitativ al producţiei şi desfacerea acesteia.
ART. 9
Pentru investiţiile ai cãror indicatori se aproba de Consiliul de Miniştri, precum şi pentru investiţiile din competenta lor de aprobare, ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, ca titulari de investiţii, au îndatoririle şi rãspunderile prevãzute la art. 8 literele a-i.
ART. 10
Centralele industriale, combinatele şi grupurile de uzine şi întreprinderile pot infiinta organizaţii proprii de proiectare, în care scop ministerele vor transfera grupe de specialişti din institutele de proiectare sau alte unitãţi subordonate.
ART. 11
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, vor organiza şi indruma activitatea de proiectare a unitãţilor în subordine, în vederea asigurãrii la timp a documentaţiilor tehnico-economice necesare realizãrii planului de investiţii.
ART. 12
Organizaţia de proiectare rãspunde pentru:
a) elaborarea documentaţiilor tehnico-economice pe baza comenzii şi temei primite de la beneficiarul de investiţii; la primirea temei proiectantul are dreptul şi obligaţia de a propune, dupã caz, beneficiarului îmbunãtãţirea acesteia;
b) soluţiile tehnice, functionale, constructive şi de arhitectura adoptate, introducerea procedeelor tehnologice şi a utilajelor şi instalaţiilor tehnologice cu caracteristici superioare, nivelul indicatorilor tehnico-economici aprobaţi; pentru principalele obiecte din cadrul obiectivelor de investiţii, soluţiile constructive şi tehnologiile speciale de executare se vor stabili împreunã cu organizaţiile de construcţii-montaj interesate;
c) stabilirea corecta a valorii investiţiei şi a valorii lucrãrilor de construcţii-montaj, respectarea preţurilor şi tarifelor legale, exactitatea calculului economic;
d) obţinerea acordurilor prealabile, respectarea acestora şi introducerea în proiecte a condiţiilor date de organele de avizare şi aprobare;
e) dimensionarea elementelor de rezistenta, a instalaţiilor tehnologice şi a reţelelor de utilitãţi, urmãrind asigurarea stabilitatii şi rezistentei construcţiilor, reducerea costului lucrãrilor de construcţii prin realizarea de obiecte cu suprafeţe şi volume dimensionate în stricta concordanta cu necesitãţile reale, eliminarea exceselor arhitecturale, reducerea la strictul necesar a terenurilor ocupate; montarea în aer liber a utilajelor şi instalaţiilor care pot funcţiona în aceste condiţii şi reducerea la strictul necesar a suprafeţelor construite; creşterea gradului de industrializare a executãrii, folosirea soluţiilor cu grad înalt de prefabricare şi alte mãsuri eficiente care sa conducã, în primul rind, la reducerea normelor de consum şi creşterea productivitatii muncii în construcţii;
f) respectarea prescripţiilor tehnice, a directivelor de proiectare, precum şi economisirea materialelor deficitare;
g) respectarea termenelor contractuale de predare a documentaţiei, stabilite în concordanta cu graficul de eşalonare a investiţiei;
h) controlul, pe faze de executare, al respectãrii prevederilor proiectelor şi caietelor de sarcini; asigurarea pe baza de contract a asistenţei tehnice, pînã la realizarea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi;
i) atingerea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi, la termenele prevãzute în documentaţia aprobatã.
Pentru problemele înscrise la literele a-d şi i organizaţiile de proiectare rãspund solidar cu organul care a aprobat documentaţia.
ART. 13
Pentru obiectivele de investiţii importante, conducerea ministerelor şi celorlalte organe care au în subordine organizaţii de proiectare, vor numi şeful de proiect şi colectivul de proiectanţi, asigurind stabilitatea lor, pentru a exista continuitate în activitatea de proiectare; aceştia vor rãspunde de intreaga activitate de proiectare pînã la intrarea în producţie şi realizarea indicatorilor aprobaţi. Pentru aceste obiective ministerele constructoare vor asigura stabilitatea conducerii şantierului, iar ministerele titulare vor numi şi asigura stabilitatea cadrelor care rãspund de realizarea lucrãrilor de investiţii.
ART. 14
Ministerul Construcţiilor Industriale, celelalte ministere şi organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, care au în subordine organizaţii de construcţii-montaj, vor organiza şi indruma activitatea acestora, în vederea folosirii optime a forţelor de munca, utilajelor de construcţii, materialelor, gospodãririi riguroase a tuturor mijloacelor de producţie şi a fondurilor bãneşti, scurtarii duratelor de executare, obţinerii de lucrãri de calitate şi predãrii lucrãrilor la termenele prevãzute în graficele de eşalonare a investiţiilor.
ART. 15
Organizaţia de construcţii-montaj rãspunde pentru:
a) organizarea, executarea şi calitatea lucrãrilor de construcţii şi montaje, cu respectarea prevederilor din documentaţie, prescripţiile tehnice şi caietele de sarcini.
Atît la examinarea proiectelor de executare cît şi pe parcursul executãrii, constructorul are dreptul şi obligaţia, atunci cînd constata, sa propunã proiectantului îmbunãtãţirea sistemelor constructive, înlãturarea soluţiilor neeconomicoase sau gresite;
b) respectarea ordinii de executare a obiectelor şi a termenelor prevãzute în contract, corespunzãtor graficelor de eşalonare a investiţiilor;
c) executarea în termenele contractuale a tuturor lucrãrilor de construcţii-montaj, inclusiv a probelor mecanice şi a rodajului mecanic, în scopul asigurãrii condiţiilor de începere la termenele stabilite a probelor tehnologice şi punerii în funcţiune;
d) organizarea raţionalã a executãrii, reducerea consumurilor specifice prin eliminarea riguroasã a risipei de materiale, buna gospodãrire a acestora şi folosirea raţionalã a forţei de munca şi utilajelor de construcţii; pãstrarea şi conservarea corespunzãtoare a utilajelor tehnologice şi materialelor pînã la predarea lucrãrilor executate cãtre beneficiari; folosirea procedeelor industriale, mecanizarea executãrii lucrãrilor de construcţii şi ridicarea calificãrii personalului de executare în scopul creşterii productivitatii muncii;
e) folosirea judicioasã a fondurilor alocate pentru organizarea de şantier;
f) întocmirea documentelor de plata pe baza cãrora se face decontarea lucrãrilor de construcţii-montaj;
g) începerea executãrii lucrãrilor numai pe baza documentaţiei tehnico-economice aprobate şi respectarea celorlalte prevederi legale în vigoare cu privire la aceasta;
h) organizarea elaborãrii, prin grupe proprii de proiectare, a documentaţiilor de executare a lucrãrilor de construcţii-montaj pentru unele obiecte sau pãrţi de obiecte stabilite de acord cu beneficiarul şi proiectantul. În acest scop, ministerele şi celelalte organe care au în subordine organizaţii de executare vor primi şi repartiza acestora indicatori de plan corespunzatori.
ART. 16
Ministerele, celelalte organe centrale şi locale, unitãţile în subordinea acestora, precum şi organizaţiile de proiectare, rãspund de utilizarea cu prioritate şi de extinderea elaborãrii şi îmbunãtãţirea proiectelor şi secţiunilor tip şi refolosibile, în vederea asigurãrii cu documentaţie a santierelor, creşterii gradului de prefabricare şi ieftinirii costului proiectãrii.
Se interzice elaborarea de proiecte unicate la lucrãrile pentru care exista proiecte şi secţiuni tip.
ART. 17
Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor elaboreazã în comun avizul unic cu privire la necesitatea, oportunitatea şi eficienta economicã a investiţiilor ai cãror indicatori tehnico-economici se aproba de Consiliul de Miniştri şi rãspund pentru conţinutul avizului şi respectarea termenului de emitere a acestuia.
ART. 18
Ministerul Finanţelor şi bãncile finanţatoare au urmãtoarele îndatoriri şi raspunderi:
a) finanţeazã şi crediteaza investiţiile în cadrul prevederilor planului, al documentaţiilor aprobate, urmãresc realizarea planului de investiţii, precum şi respectarea destinaţiei fondurilor alocate;
b) la investiţiile din competenta de aprobare a ministerelor şi celorlalte organe centrale, bãncile finanţatoare centrale vor aviza indicatorii de eficienta economicã, înainte de aprobarea acestora;
c) la investiţiile din competenta de aprobare a comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, a centralelor industriale, combinatelor, întreprinderilor şi altor unitãţi economice şi bugetare, unitãţile bãncilor finanţatoare avizeazã, înainte de aprobarea investiţiei, indicatorii de eficienta economicã, urmãrind încadrarea în indicatorii normati şi îmbunãtãţirea activitãţii economice a unitãţii la care se va executa investiţia respectiva;
d) verifica folosirea fondurilor de investiţii, legalitatea preţurilor, tarifelor, economicitatea cheltuielilor prevãzute în documentaţii şi realitatea cheltuielilor prezentate spre decontare.
Bãncile finanţatoare au dreptul sa refuze decontarea cheltuielilor în cazurile cînd se incalca dispoziţiile legale;
e) bãncile finanţatoare şi unitãţile subordonate acestora rãspund pentru conţinutul avizului dat, de termenul de emitere al acestuia şi urmãresc modul cum se aplica mãsurile stabilite în avize în urma verificãrilor fãcute în unitãţile de construcţii;
f) divergenţele între bãncile finanţatoare şi beneficiarii de investiţii se rezolva de organele ierarhic superioare.
ART. 19
Întreprinderile furnizoare de materiale pentru construcţii şi montaje rãspund pentru calitatea materialelor şi pentru respectarea termenelor de livrare a acestora, stabilite în contractele încheiate cu organizaţiile de construcţii-montaj sau cu beneficiarii, în concordanta cu termenele de punere în funcţiune.
ART. 20
Furnizorul de utilaje, echipamente şi instalaţii complexe din ţara rãspunde pentru calitatea şi evaluarea acestora şi pentru livrarea la termenele contractuale stabilite în concordanta cu prevederile din graficul de eşalonare a investiţiei, precum şi pentru funcţionarea lor la parametrii prevãzuţi în contract şi în caietele de sarcini. La cererea beneficiarilor furnizorii de utilaje vor acorda, pe baza de contract, asistenta tehnica.
ART. 21
Ministerul Comerţului Exterior, ministerele economice, centralele şi întreprinderile importatoare de licenţe, procedee tehnologice, instalaţii complexe, utilaje, materiale, documentaţii şi echipamente, rãspund pentru:
a) contractarea acestora la termenele puse de acord cu beneficiarul, proiectantul şi constructorul investiţiei, astfel încît la introducerea lucrãrilor în planul anual sa fie asigurata livrarea la termene corelate cu cele prevãzute în graficele de eşalonare a investiţiei şi cu termenele de punere în funcţiune;
b) asigurarea livrãrilor la termenele prevãzute în contractele încheiate cu furnizorii externi;
c) obţinerea unor preţuri, garanţii şi clauze contractuale cît mai avantajoase; urmãrirea respectãrii acestor clauze de cãtre furnizorii externi, precum şi recuperarea eventualelor daune;
d) nivelul tehnic al utilajelor;
e) organizarea recepţiei utilajelor pe principalele faze de fabricaţie şi la livrare, conform condiţiilor stabilite prin contracte.
Pentru îndatoririle de la literele c), d) şi e) rãspunderea este solidarã cu beneficiarul investiţiei.
Obligaţiile concrete ce revin întreprinderilor de comerţ exterior importatoare de instalaţii complexe, utilaje, echipamente, materiale şi documentaţii, vor fi înscrise în contracte economice încheiate cu beneficiarii de investiţii respectivi.
ART. 22
Organele centrale şi locale care pe parcursul elaborãrii documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii emit acorduri prealabile, conform reglementãrilor în vigoare, precum şi organele interesate în realizarea sau exploatarea noilor capacitãţi sau pentru care decurg sarcini şi servituţi în legatura cu realizarea investiţiilor respective, rãspund pentru respectarea termenului de emitere al acordurilor şi de conţinutul acestora şi de respectarea obligaţiilor ce le revin.
ART. 23
Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare, precum şi centralele industriale, combinatele, întreprinderile şi celelalte unitãţi economice şi bugetare care solicita o producţie, o prestaţie sau o lucrare la care renunţa ulterior, total sau parţial, şi pentru care s-au cheltuit fonduri de investiţii, rãspund pentru neutilizarea capacitãţilor şi cheltuirea fondurilor respective.
De asemenea, beneficiarii de investiţii care vor achizitiona din ţara sau import utilaje, instalaţii şi aparataje care nu sînt necesare pentru realizarea obiectivului de investiţii pentru care au fost achiziţionate rãspund solidar cu proiectantul pentru cheltuirea fondurilor de investiţii şi valutare respective.
ART. 24
Ministerul Construcţiilor Industriale în colaborare cu Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice, rãspunde de coordonarea activitãţii de cercetare în ramura construcţii şi asigura, prin unitãţi proprii, cercetãrile în problemele care privesc intreaga ramura a construcţiilor. Ministerul Construcţiilor Industriale şi Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Localã, împreunã cu ministerele producãtoare de materiale pentru construcţii, elaboreazã normative şi directive în vederea reducerii normelor de consum şi introducerii de materiale noi, eficiente, la lucrãrile industriale şi respectiv locuinţe şi social-culturale.
Ministerele şi celelalte organe centrale, care au în subordine unitãţi de executare, rãspund de organizarea şi efectuarea cercetãrilor aplicative în construcţii specifice sectorului.
ART. 25
Beneficiarii de investiţii rãspund pentru organizarea în bune condiţiuni şi efectuarea la timp a recepţiei capacitãţilor şi obiectivelor de investiţii.
ART. 26
Recepţia obiectivelor de investiţii privind lucrãrile de construcţii-montaj, punerea în funcţiune şi realizarea indicatorilor tehnico-economici se efectueazã de comisia de recepţie numita de Consiliul de Miniştri pentru investiţiile ai cãror indicatori sînt aprobaţi de Consiliul de Miniştri; de cãtre colegiile ministerelor, comitetele executive ale consiliilor populare, consiliile de administraţie ale centralelor şi comitetele de direcţie ale întreprinderilor, potrivit competentelor de aprobare a investiţiei supuse recepţiei. În componenta comisiilor de recepţie vor fi cuprinşi, dupã caz, şi oameni de ştiinţa, profesori universitari şi alte cadre de specialitate. Pentru cele mai importante investiţii preşedintele comisiei de recepţie va fi adjunctul ministrului sau alte cadre cu funcţii de conducere din minister.
ART. 27
Comisiile numite efectueazã recepţia investiţiilor dupã cum urmeazã:
a) recepţia lucrãrilor de construcţii-montaj pe parcurs, la terminarea acestora şi dupã expirarea perioadei de garanţie, urmãrind respectarea condiţiilor prevãzute în documentaţia aprobatã şi prescripţiile tehnice;
b) recepţia punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie la terminarea probelor tehnologice, verificind existenta condiţiilor pentru exploatarea normalã la intreaga capacitate a instalaţiilor şi utilajelor, astfel încît sa se asigure calitatea produselor conform proiectului, ceilalţi indicatori aprobaţi, precum şi alte condiţii prevãzute prin actele normative în vigoare;
c) recepţia definitiva a obiectivului de investiţii dupã realizarea parametrilor aprobaţi.
Procesul-verbal de recepţie definitiva va fi supus aprobãrii aceloraşi organe care au aprobat constituirea comisiilor de recepţie.
Comisiile de recepţie rãspund pentru efectuarea în termen a recepţiei şi de calitatea acesteia.
ART. 28
Conducãtorii ministerelor, celorlalte organe centrale şi locale, precum şi conducãtorii unitãţilor în subordinea acestora, vor stabili - potrivit competentelor pe care le au - îndatoririle concrete ale colectivelor şi persoanelor care concura la realizarea fiecãrui obiectiv de investiţii, precum şi termenele de îndeplinire a acestora.
De realizarea obiectivelor de importanta deosebita vor rãspunde nemijlocit miniştrii, conducãtorii celorlalte organe centrale şi locale, titulare de investiţii sau adjunctii acestora.
ART. 29
Încãlcarea îndatoririlor prevãzute în prezenta lege atrage dupã sine rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, administrativã sau penalã a salariaţilor din cauza cãrora s-a produs prejudiciul. În cazul cînd fapta atrage rãspunderea penalã, sînt aplicabile, dupã caz, prevederile art. 248 sau 249 din codul penal, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai grava.
ART. 30
Cînd prin încãlcarea îndatoririlor prevãzute în prezenta lege s-a produs o tulburare însemnatã a bunului mers al unei organizaţii din cele prevãzute în art. 145 din codul penal, acţiunea penalã se pune în mişcare la sesizarea organului sau organizaţiei în care s-a produs aceasta tulburare.
ART. 31
Prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri se vor stabili faptele care constituie contravenţii la prevederile prezentei legi, precum şi sancţiunile corespunzãtoare.
ART. 32
În vederea creşterii eficientei investiţiilor, reducerii costului acestora, realizãrii de indicatori tehnico-economici superiori celor aprobaţi, scurtarii termenelor de realizare a lor şi de punere în funcţiune a investiţiilor, prin hotãrîri ale Consiliului de Miniştri se vor stabili condiţiile şi criteriile de stimulare şi cointeresare a factorilor care concura la realizarea investiţiilor.
ART. 33
Consiliul de Miniştri va lua mãsurile necesare ca în termen de 3 luni de la data publicãrii prezentei legi, actele normative în vigoare în domeniul investiţiilor şi construcţiilor sa fie puse în concordanta cu prevederile acestei legi.





────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016