Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 7 din 13 martie 1996 (*republicata*)  cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 7 din 13 martie 1996 (*republicata*) cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 3 martie 2006
*) Republicatã în temeiul <>art. II al titlului XII din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 26 martie 1996 şi a mai fost modificatã şi completatã prin:
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 291/2000 privind organizarea şi funcţionarea unor ministere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 308/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 12 iunie 2001, cu modificãrile ulterioare;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 70/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 23 mai 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 78/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 154 din 4 martie 2002;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iunie 2004, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 499/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.069 din 17 noiembrie 2004.

TITLUL I
Regimul general al cadastrului şi publicitãţii imobiliare

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Cadastrul general este sistemul unitar şi obligatoriu de evidenţã tehnicã, economicã şi juridicã a tuturor imobilelor de pe întreg teritoriul ţãrii.
(2) Entitãţile de bazã ale acestui sistem sunt parcela, construcţia şi proprietarul.
(3) Prin imobil, în sensul prezentei legi, se înţelege una sau mai multe parcele alãturate, cu sau fãrã construcţii, aparţinând aceluiaşi proprietar.
(4) Prin parcelã se înţelege suprafaţa de teren cu aceeaşi categorie de folosinţã.
(5) Sistemul de evidenţã al cadastrului general are ca finalitate înscrierea în registrul de publicitate imobiliarã.
ART. 2
(1) Cadastrul general se organizeazã la nivelul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale: comunã, oraş, municipiu, judeţ şi la nivelul întregii ţãri.
(2) Prin sistemul de cadastru general se realizeazã:
a) identificarea, descrierea şi înregistrarea în documentele cadastrale a imobilelor prin natura lor, mãsurarea şi reprezentarea acestora pe hãrţi şi planuri cadastrale, precum şi stocarea datelor pe suporturi informatice;
b) identificarea şi înregistrarea tuturor proprietarilor şi a altor deţinãtori legali de imobile, în vederea înscrierii în cartea funciarã cu caracter definitiv;
c) furnizarea datelor necesare sistemului de impozite şi taxe pentru stabilirea corectã a obligaţiilor fiscale ale contribuabililor, solicitate de organismele abilitate.
ART. 3
(1) Se înfiinţeazã Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, denumitã în continuare Agenţia Naţionalã, ca instituţie publicã cu personalitate juridicã, unica autoritate în domeniu, aflatã în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin reorganizarea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi preluarea activitãţii privind publicitatea imobiliarã de la Ministerul Justiţiei.
(2) La nivelul fiecãrui judeţ şi în municipiul Bucureşti se înfiinţeazã oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, denumite în continuare oficii teritoriale, ca unitãţi cu personalitate juridicã în subordinea Agenţiei Naţionale, prin reorganizarea actualelor oficii judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al municipiului Bucureşti şi a birourilor de carte funciarã.
(3) La nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale se înfiinţeazã birouri de cadastru şi publicitate imobiliarã, denumite în continuare birouri teritoriale, în subordonarea oficiilor teritoriale. Modul de organizare şi funcţionare, numãrul, precum şi arondarea birourilor teritoriale pe unitãţi administrativ-teritoriale se stabilesc prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(4) Se înfiinţeazã Centrul Naţional de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie ca unitate cu personalitate juridicã în subordinea Agenţiei Naţionale, prin reorganizarea Institutului de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie.
(5) Agenţia Naţionalã este condusã de un consiliu de administraţie format din 9 membri, incluzând reprezentanţi din sectorul public şi privat, numiţi exclusiv pe criterii de competenţã profesionalã, dintre care unul este directorul general al Agenţiei Naţionale şi preşedinte al consiliului de administraţie.
(6) Membrii consiliului de administraţie şi directorul general sunt numiţi şi revocaţi din funcţie de ministrul administraţiei şi internelor.
(7) Organizarea, funcţionarea, atribuţiile şi competenţele consiliului de administraţie şi ale directorului general se vor stabili prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale, care se aprobã prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
(8) Directorul general îndeplineşte atribuţiile şi responsabilitãţile ordonatorului principal de credite, prin emiterea de ordine cu caracter individual şi normativ. Ordinele cu caracter normativ se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi reprezintã Agenţia Naţionalã pe plan intern şi internaţional.

CAP. II
Organizarea activitãţii de cadastru

ART. 4
Agenţia Naţionalã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã şi controleazã executarea lucrãrilor de cadastru şi asigurã înscrierea imobilelor în registrul de publicitate imobiliarã la nivelul întregii ţãri;
b) controleazã executarea lucrãrilor de cartografie, topografie, geodezie, fotogrammetrie şi teledetecţie la nivelul întregii ţãri;
c) elaboreazã regulamente şi norme, promoveazã tehnici, procedee şi metodologii de specialitate compatibile cu cele ale Uniunii Europene, conform progreselor ştiinţifice şi tehnice în domeniul cadastrului, geodeziei, cartografiei şi publicitãţii imobiliare;
d) autorizeazã persoanele fizice şi juridice care pot executa lucrãri de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei, pe teritoriul României, în condiţiile legii speciale care reglementeazã înfiinţarea uniunii profesionale a acestora;
e) organizeazã şi administreazã fondul naţional de geodezie şi cartografie, precum şi baza de date a sistemului de cadastru general;
f) asigurã, în condiţiile legii, executarea, completarea, modernizarea şi menţinerea în stare de utilizare a reţelei geodezice naţionale;
g) asigurã executarea şi actualizarea hãrţilor oficiale;
h) avizeazã conţinutul topografic al hãrţilor, planurilor, atlaselor, ghidurilor şi al altor documente cartografice destinate uzului public;
i) pune la dispoziţia autoritãţilor publice şi a altor instituţii interesate, în condiţiile legii, situaţii statistice de sintezã privind terenurile şi construcţiile;
j) îndeplineşte sarcinile ce rezultã din angajamentele internaţionale în domeniul sãu de activitate;
k) participã la organizarea şi coordonarea mãsurãtorilor în vederea aplicãrii legilor funciare;
l) avizeazã tehnic expertizele efectuate de cãtre experţii judiciari în specialitatea topografie, geodezie şi cadastru cu privire la corectitudinea datelor topografice utilizate, la solicitarea instanţelor de judecatã. Avizele menţionate mai sus vor fi date de oficiul teritorial în baza unui regulament comun, elaborat de Agenţia Naţionalã şi Ministerul Justiţiei;
m) asigurã înscrierea drepturilor reale ce se constituie, se transmit, se modificã sau se sting, la cererea notarului public sau a titularului dreptului ori a celorlalte persoane interesate;
n) asigurã înscrierea cãilor de atac împotriva înregistrãrilor de carte funciarã;
o) asigurã înscrierea altor raporturi juridice, drepturi personale, interdicţii, incapacitãţi şi litigii judiciare în legãturã cu bunul imobil;
p) asigurã formarea şi specializarea personalului de specialitate în publicitate imobiliarã prin intermediul Institutului Naţional al Registratorilor; structura, organizarea şi modul de administrare ale institutului se stabilesc şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi;
r) îndeplineşte şi alte atribuţii ce au legãturã cu activitatea specificã.
ART. 5
(1) Atribuţiile şi rãspunderile oficiilor teritoriale, precum şi ale Centrului Naţional de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie se stabilesc prin regulamentele de organizare şi funcţionare ale acestora, aprobate prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(2) Recepţia lucrãrilor, executate de persoanele fizice şi juridice autorizate în condiţiile art. 4 lit. d), se realizeazã de cãtre Agenţia Naţionalã sau de oficiile teritoriale, dupã caz.
(3) În cadrul oficiilor teritoriale funcţioneazã baza de date a cadastrului.
ART. 6
Instituţiile din domeniul apãrãrii, ordinii publice şi al siguranţei naţionale pot executa, cu mijloace proprii, lucrãrile de cadastru, geodezie, gravimetrie, topografie, fotogrammetrie şi cartografie necesare apãrãrii ţãrii şi pãstrãrii ordinii publice, conform normelor tehnice ale Agenţiei Naţionale.
ART. 7
Datele geodezice şi cartografice interesând apãrarea ţãrii, ordinea publicã şi siguranţa naţionalã se pãstreazã, dupã caz, de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Protecţie şi Pazã, Serviciul de Informaţii Externe şi persoanele juridice din sectorul de apãrare.
ART. 8
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Agenţiei Naţionale şi ale unitãţilor subordonate se asigurã integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii se constituie din:
a) încasãri din servicii prestate;
b) tarife stabilite conform actelor normative;
c) închirieri de spaţii şi aparaturã;
d) donaţii şi sponsorizãri primite potrivit legii;
e) dobânzi aferente disponibilitãţilor din conturi şi din depozite;
f) alte venituri.
(3) Tarifele şi încasãrile prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) nu sunt purtãtoare de T.V.A. şi se deduc din taxa notarialã de timbru, fiind incluse în cazul operaţiunilor de publicitate imobiliarã în taxa notarialã de timbru, pentru actele translative ale dreptului de proprietate sau constitutive ale dezmembrãmintelor acestuia; aceste tarife nu pot depãşi 80% din valoarea taxei notariale de timbru.
(4) În cazul serviciilor de publicitate imobiliarã pentru care nu se percepe taxã de timbru, tarifele se vor stabili prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
(5) Taxele de publicitate imobiliarã pot fi încasate de notarii publici în numele Agenţiei Naţionale şi pe chitanţierele puse la dispoziţie de cãtre aceasta pe baza unei negocieri între Agenţia Naţionalã şi Uniunea Naţionalã a Notarilor Publici şi care va face obiectul protocolului de colaborare.
(6) Tarifele pentru servicii de publicitate imobiliarã pot fi încasate şi de alte instituţii sau persoane, în baza protocoalelor de colaborare încheiate cu Agenţia Naţionalã.
(7) Tarifele se stabilesc, se modificã şi se actualizeazã prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la propunerea Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale.
(8) Veniturile încasate se vireazã în contul Agenţiei Naţionale deschis la Trezoreria Statului.
(9) Agenţia Naţionalã poate colabora cu persoane fizice şi juridice române sau strãine de specialitate, în condiţiile legii, pentru realizarea unor obiective de interes comun, corespunzãtoare domeniului sãu de activitate.
(10) Agenţia Naţionalã poate contracta credite bancare în condiţiile prevãzute de lege.
(11) Agenţia Naţionalã întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(12) Excedentele anuale se reporteazã în anul bugetar urmãtor.
(13) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Agenţia Naţionalã, îşi va asuma întreaga responsabilitate în implementarea Proiectului cadastrului şi publicitãţii imobiliare, finanţat prin împrumut de la Banca Internaţionalã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD), şi a celorlalte acorduri internaţionale ce implicã împrumuturi nerambursabile sau garanţii de la stat, asumate anterior de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, inclusiv pentru partea preluatã de la Ministerul Justiţiei.
(14) Agenţia Naţionalã va face toate demersurile necesare amendãrii acordurilor de împrumut internaţionale pentru a se realiza înlocuirea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi a Ministerului Justiţiei cu Agenţia Naţionalã.
(15) Cadastrul general se realizeazã pe baza planului anual propus de Agenţia Naţionalã împreunã cu ministerele interesate şi aprobat de Guvern; sumele destinate introducerii lucrãrilor de cadastru general reprezintã subvenţii de la bugetul de stat prevãzute în bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi virate în contul Agenţiei Naţionale cu unicã destinaţie.
(16) Organele şi autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi alte persoane fizice şi juridice interesate, care au fonduri disponibile pentru introducerea lucrãrilor de cadastru general în afara planului anual aprobat de Guvern, vor încheia un acord de colaborare cu Agenţia Naţionalã privind caietul de sarcini, modalitãţile de verificare, recepţie şi înscriere în sistemul de publicitate imobiliarã şi folosirea acestor informaţii.

CAP. III
Realizarea, întreţinerea şi avizarea lucrãrilor de cadastru

ART. 9
(1) Funcţia tehnicã a cadastrului general se realizeazã prin determinarea, pe bazã de mãsurãtori, a poziţiei configuraţiei şi mãrimii suprafeţelor terenurilor pe destinaţii, categorii de folosinţã şi pe proprietari, precum şi ale construcţiilor.
(2) În cadrul funcţiei economice a cadastrului general se evidenţiazã elementele tehnice necesare stabilirii valorii de impozitare a imobilelor şi calculãrii impozitelor asupra veniturilor realizate din tranzacţii imobiliare.
(3) Funcţia juridicã a cadastrului general se realizeazã prin identificarea proprietarului pe baza actului de proprietate şi prin înscrierea în cartea funciarã.
ART. 10
(1) La nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale - comunã, oraş şi municipiu - lucrãrile tehnice de cadastru constau în:
a) stabilirea, potrivit legii, a hotarelor unitãţii administrativ-teritoriale şi a limitelor intravilane componente;
b) identificarea amplasamentelor imobilelor pe baza actelor de proprietate sau, în lipsa acestora, pe baza posesiei exercitate sub nume de proprietar şi determinarea formei şi dimensiunilor tuturor imobilelor din cuprinsul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale;
c) consemnarea litigiilor de hotare aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti;
d) întocmirea documentelor tehnice cadastrale.
(2) Delimitarea şi marcarea hotarelor administrative ale unitãţilor administrativ-teritoriale prevãzute la alin. (1), precum şi limitele intravilanelor localitãţilor se fac de cãtre comisia stabilitã în acest scop prin ordin al prefectului; regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiei de delimitare se aprobã prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
ART. 11
(1) Documentele tehnice ale cadastrului general, care se vor întocmi la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor, sunt:
a) registrul cadastral al imobilelor;
b) indexul alfabetic al proprietarilor;
c) registrul cadastral al proprietarilor;
d) planul cadastral şi anexele la partea I a cãrţii funciare.
(2) Deţinãtorii de imobile sunt obligaţi sã permitã accesul specialiştilor pentru executarea lucrãrilor de cadastru general, sã admitã, în condiţiile legii, amplasarea, pe sol sau pe construcţii, a semnelor şi semnalelor geodezice şi sã asigure protecţia şi conservarea acestora.
(3) Baza de date poate fi redactatã şi arhivatã şi sub formã de înregistrãri, pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automatã a datelor, având aceleaşi efecte juridice şi forţã probantã echivalentã cu cea a înscrisurilor în baza cãrora au fost înregistrate.
(4) Primarii localitãţilor au obligaţia sã înştiinţeze deţinãtorii imobilelor, în scris, prin afişare şi prin alte mijloace de publicitate, sã permitã accesul specialiştilor pentru executarea lucrãrilor de cadastru sau, dupã caz, sã se prezinte personal pentru a da lãmuriri privitoare la imobile şi a participa la identificarea şi marcarea limitelor acestora. Dacã deţinãtorii imobilelor nu se prezintã, identificarea limitelor se face în lipsa acestora.
(5) Dupã finalizarea lucrãrilor de teren, pentru fiecare unitate administrativ-teritorialã, datele obţinute se prelucreazã, se înregistreazã în documentele tehnice ale cadastrului, se recepţioneazã şi se introduc în baza de date cadastrale. Datele definitorii ale fiecãrui imobil se transmit de cãtre oficiul teritorial consiliului local, care are obligaţia sã le aducã la cunoştinţa deţinãtorilor prin înştiinţare scrisã şi prin afişare la sediul primãriei.
(6) Contestaţiile cu privire la exactitatea datelor comunicate, însoţite de documente doveditoare, pot fi prezentate de deţinãtori, în scris, în termen de 60 de zile de la înştiinţarea scrisã, oficiului teritorial care le va soluţiona în termen de 30 de zile. Cei nemulţumiţi de modul de soluţionare a contestaţiilor de cãtre oficiul teritorial pot face plângere la judecãtoria în a cãrei razã de competenţã teritorialã se aflã imobilul, în termen de 30 de zile de la comunicarea rezultatelor.
(7) Înscrierea în cartea funciarã se face din oficiu, dupã finalizarea cadastrului general pe un teritoriu administrativ şi expirarea termenului de soluţionare a contestaţiilor, în baza unui regulament aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
ART. 12
(1) Planul cadastral conţine reprezentarea graficã a datelor din registrele cadastrale, referitoare la imobilele din cadrul unitãţilor administrativ-teritoriale - comune, oraşe şi municipii -, şi se pãstreazã la oficiul teritorial.
(2) Registrele, planurile cadastrale şi anexele la partea I a cãrţii funciare vor sta la baza completãrii sau, dupã caz, a întocmirii din oficiu a cãrţilor funciare, la finalizarea mãsurãtorilor cadastrale la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale. O copie a acestora se pãstreazã în arhiva oficiilor teritoriale. Un exemplar din planurile şi registrele cadastrale se transmite cu titlu gratuit la consiliile locale.
(3) Planurile, registrele cadastrale şi anexele la partea I a cãrţii funciare se ţin la zi, în concordanţã cu documentaţiile cadastrale întocmite pentru înscrierea actelor şi faptelor juridice, în baza cererilor şi comunicãrilor fãcute potrivit legii.
ART. 13
Agenţia Naţionalã şi oficiile teritoriale din subordine au obligaţia de a furniza, la cerere, organelor abilitate evidenţele necesare stabilirii valorii de impunere.
ART. 14
Completarea, modernizarea şi menţinerea în stare de utilizare a reţelei geodezice naţionale necesare întocmirii şi ţinerii la zi a planurilor cadastrale şi hãrţilor topografice se realizeazã sub coordonarea Agenţiei Naţionale.
ART. 15
Oficiul teritorial controleazã, avizeazã şi recepţioneazã, dupã caz, lucrãrile de geodezie, topografie, cadastru şi cartografie.
ART. 16
Modul de avizare, verificare şi recepţie a lucrãrilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei, topografiei şi cartografiei se stabileşte prin regulament aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, cu consultarea uniunii profesionale înfiinţate prin lege specialã.

TITLUL II
Publicitatea imobiliarã

CAP. I
Evidenţa cadastral-juridicã

ART. 17
(1) Publicitatea imobiliarã întemeiatã pe sistemul de evidenţã al cadastrului general are ca obiect înscrierea în cartea funciarã a actelor şi faptelor juridice referitoare la imobilele din acelaşi teritoriu administrativ şi se realizeazã de cãtre oficiile teritoriale pentru imobilele situate în raza de activitate a acestora.
(2) Una sau mai multe parcele alãturate de pe teritoriul unei unitãţi administrativ-teritoriale, indiferent de categoria de folosinţã, aparţinând aceluiaşi proprietar, formeazã imobilul definit la art. 1 alin. (3), se identificã printr-un numãr cadastral unic şi se înscrie într-o carte funciarã.
(3) Cãrţile funciare întocmite şi numerotate pe teritoriul administrativ al fiecãrei localitãţi alcãtuiesc, împreunã, registrul cadastral de publicitate imobiliarã al acestui teritoriu, ce se ţine de cãtre biroul teritorial din cadrul oficiului teritorial în a cãrui razã teritorialã de activitate este situat imobilul respectiv.
(4) Acest registru se întregeşte cu registrul de intrare, cu planul cadastral, cu registrul cadastral al imobilelor, indicând numãrul cadastral al imobilelor şi numãrul de ordine al cãrţilor funciare în care sunt înscrise, cu un index alfabetic al proprietarilor şi cu o mapã în care se pãstreazã cererile de înscriere, împreunã cu un exemplar al înscrisurilor constatatoare ale actelor sau faptelor juridice supuse înscrierii.
ART. 18
(1) Activitatea de publicitate imobiliarã în cadrul oficiilor teritoriale este îndeplinitã de registratori de carte funciarã, denumiţi în continuare registratori, numiţi prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs organizat de aceasta.
(2) Numãrul registratorilor pentru fiecare oficiu teritorial se stabileşte prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
(3) În cadrul oficiilor teritoriale, activitatea de publicitate imobiliarã este în responsabilitatea unui registrator-şef, iar în cadrul birourilor teritoriale, în responsabilitatea unui registrator coordonator, numiţi prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs.
(4) Poate fi numitã registrator persoana care îndeplineşte în mod cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are cetãţenia românã şi are capacitatea drepturilor civile;
b) este licenţiat în drept;
c) nu are antecedente penale;
d) se bucurã de o bunã reputaţie;
e) cunoaşte limba românã;
f) este apt din punct de vedere medical pentru ocuparea funcţiei;
g) a îndeplinit timp de 5 ani funcţia de asistent-registrator sau a exercitat timp de 3 ani funcţia de notar, judecãtor, procuror, avocat, consilier juridic sau altã funcţie de specialitate juridicã.
(5) Absolvenţii Institutului Naţional al Registratorilor au prioritate la ocuparea posturilor vacante de registratori. Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de registratori se va face numai dacã acestea nu au fost ocupate de absolvenţii institutului.
(6) Pânã la data organizãrii concursului, registratorii pot fi numiţi din cadrul angajaţilor serviciilor de publicitate imobiliarã care, deşi nu îndeplinesc condiţiile de studii, au cel puţin 5 ani de experienţã în domeniul publicitãţii imobiliare.
(7) Registratorul rãspunde pentru activitatea sa, în condiţiile legii.
(8) În cadrul Agenţiei Naţionale funcţioneazã Direcţia de publicitate imobiliarã, care organizeazã, coordoneazã şi controleazã activitatea de publicitate imobiliarã din cadrul oficiilor teritoriale, în vederea respectãrii legilor şi reglementãrilor în materie.
ART. 19
(1) Cartea funciarã este alcãtuitã din titlu, indicând numãrul ei şi numele localitãţii în care este situat imobilul, precum şi din trei pãrţi:
A. Partea I, referitoare la descrierea imobilelor, care va cuprinde:
a) numãrul de ordine şi cel cadastral al imobilului;
b) suprafaţa imobilului, destinaţia, categoriile de folosinţã şi, dupã caz, construcţiile;
c) planul imobilului cu vecinãtãţile, descrierea imobilului şi inventarul de coordonate al amplasamentului, pentru fiecare imobil în parte, constituie anexa la partea I, întocmitã conform regulamentului aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
B. Partea a II-a, referitoare la înscrierile privind dreptul de proprietate, care cuprinde:
a) numele proprietarului;
b) actul sau faptul juridic care constituie titlul dreptului de proprietate, precum şi menţionarea înscrisului pe care se întemeiazã acest drept;
c) strãmutãrile proprietãţii;
d) servituţile constituite în folosul imobilului;
e) faptele juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum şi acţiunile privitoare la proprietate;
f) orice modificãri, îndreptãri sau însemnãri ce s-ar face în titlu, în partea I sau a II-a a cãrţii funciare, cu privire la înscrierile fãcute.
C. Partea a III-a, referitoare la înscrierile privind dezmembrãmintele dreptului de proprietate şi sarcini, care va cuprinde:
a) dreptul de superficie, uzufruct, uz, folosinţã, abitaţie, servituţile în sarcina fondului aservit, ipoteca şi privilegiile imobiliare, precum şi locaţiunea şi cesiunea de venituri pe timp mai mare de 3 ani;
b) faptele juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum şi acţiunile privitoare la drepturile reale înscrise în aceastã parte;
c) sechestrul, urmãrirea imobilului sau a veniturilor sale;
d) orice modificãri, îndreptãri sau însemnãri ce s-ar face cu privire la înscrierile fãcute în aceastã parte.
(2) Datele din cartea funciarã pot fi redate şi arhivate şi sub formã de înregistrãri pe microfilme şi pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automatã a datelor. Acestea au aceleaşi efecte juridice şi forţã probatoare echivalentã cu înscrisurile în baza cãrora au fost redate.
ART. 20
(1) Dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale asupra unui imobil se vor înscrie în cartea funciarã pe baza actului prin care s-au constituit ori s-au transmis în mod valabil.
(2) Drepturile reale se sting numai prin înscrierea radierii lor din cartea funciarã, cu consimţãmântul titularului dreptului; acest consimţãmânt nu este necesar dacã dreptul se stinge prin moartea titularului dreptului sau prin împlinirea termenului arãtat în înscriere; dacã dreptul ce urmeazã sã fie radiat este grevat în folosul unei persoane, radierea se va face cu pãstrarea dreptului acestei persoane.
(3) Hotãrârea judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã sau, în cazurile prevãzute de lege, actul autoritãţii administrative va înlocui acordul de voinţã cerut în vederea înscrierii drepturilor reale, dacã sunt opozabile titularilor.
ART. 21
Modificarea conţinutului unui drept ce greveazã un drept real imobiliar se înscrie, dacã legea nu dispune altfel, potrivit regulilor stabilite pentru dobândirea şi stingerea drepturilor reale.
ART. 22
Înscrierea unui drept se poate efectua numai:
a) împotriva aceluia care, la înregistrarea cererii sale, era înscris ca titular al dreptului asupra cãruia înscrierea urmeazã sã fie fãcutã;
b) împotriva aceluia care, înainte de a fi înscris, şi-a grevat dreptul, dacã amândouã înscrierile se cer deodatã.
ART. 23
Dacã mai multe persoane şi-au cedat succesiv una celeilalte dreptul real asupra unui imobil, iar înscrierile nu s-au fãcut, cel din urmã îndreptãţit va putea cere înscrierea dobândirilor succesive odatã cu aceea a dreptului sãu, dovedind prin înscrisuri originale întreg şirul actelor juridice pe care se întemeiazã înscrierile.
ART. 24
Înscrierile întemeiate pe obligaţiile defunctului se vor putea face şi dupã ce dreptul moştenitorului a fost înscris, în mãsura în care se dovedeşte cã moştenitorul este ţinut de aceste obligaţii.
ART. 25
(1) Înscrierile în cartea funciarã îşi vor produce efectele de opozabilitate faţã de terţi de la data înregistrãrii cererilor; ordinea înregistrãrii cererilor va determina rangul înscrierilor.
(2) Dacã mai multe cereri de înscriere a drepturilor reale au fost depuse deodatã la biroul teritorial, ele vor primi provizoriu acelaşi rang, urmând ca instanţa sã hotãrascã asupra rangului fiecãreia.
(3) Dacã au fost depuse deodatã mai multe cereri având ca obiect înscrierea mai multor drepturi de ipotecã asupra aceluiaşi imobil, ele vor primi acelaşi rang.
ART. 26
(1) Dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale sunt opozabile faţã de terţi, fãrã înscrierea în cartea funciarã, când provin din succesiune, accesiune, vânzare silitã şi uzucapiune. Aceste drepturi se vor înscrie, în prealabil, dacã titularul înţelege sã dispunã de ele.
(2) În aceleaşi condiţii sunt opozabile faţã de terţi şi drepturile reale dobândite de stat şi de orice persoanã, prin efectul legii, prin expropriere sau prin hotãrâri judecãtoreşti.
(3) Titularul drepturilor dobândite prin modurile enumerate nu poate însã dispune de ele decât dupã ce acestea au fost înscrise în prealabil în cartea funciarã.
(4) Înscrierile sunt de trei feluri:
a) intabularea, având ca obiect înscrierea definitivã a drepturilor reale;
b) înscrierea provizorie a drepturilor reale sub condiţia justificãrii ulterioare;
c) notarea, având ca obiect înscrierea drepturilor personale, a actelor şi faptelor juridice referitoare la starea şi capacitatea persoanelor, acţiunilor şi cãilor de atac în justiţie, precum şi a mãsurilor de indisponibilizare, în legãturã cu imobilele din cartea funciarã.
ART. 27
(1) Cel care s-a obligat sã strãmute sau sã constituie în folosul altuia un drept real asupra unui imobil este dator sã îi predea toate înscrisurile necesare pentru înscrierea acelui drept.
(2) Dacã un drept înscris în cartea funciarã se stinge, titularul este obligat sã predea celui îndreptãţit înscrisurile necesare radierii.
(3) În situaţia în care cel obligat nu predã înscrisurile, persoana interesatã va putea solicita instanţei sã dispunã înscrierea în cartea funciarã. Hotãrârea instanţei de judecatã va suplini consimţãmântul la înscriere al pãrţii care are obligaţia de a preda înscrisurile necesare înscrierii.
(4) Dreptul la acţiunea în prestaţie tabularã este imprescriptibil.
(5) Acţiunea în prestaţie tabularã se va îndrepta şi împotriva terţului dobânditor înscris în cartea funciarã, dacã sunt întrunite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) actul juridic în baza cãruia se solicitã prestaţia tabularã sã fie încheiat anterior celui în baza cãruia a fost înscris dreptul terţului în cartea funciarã;
b) terţul sã fi dobândit imobilul cu titlu gratuit sau, dacã l-a dobândit cu titlu oneros, sã fie de rea-credinţã.
ART. 28
Dobânditorul anterior poate cere instanţei judecãtoreşti sã acorde înscrierii sale rang preferenţial faţã de înscrierea efectuatã la cererea unui terţ care a dobândit ulterior imobilul cu titlu gratuit sau care a fost de rea-credinţã la data încheierii actului.
ART. 29
(1) Înscrierea provizorie devine opozabilã terţilor cu rangul determinat de cererea de înscriere, sub condiţie şi în mãsura justificãrii ei.
(2) Înscrierea provizorie poate fi cerutã în urmãtoarele situaţii:
a) când dreptul real ce se cere a fi înscris este afectat de o condiţie suspensivã;
b) când se solicitã intabularea unui drept real în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti ce nu a rãmas irevocabilã;
c) dacã se dobândeşte un drept tabular care, anterior, a fost înscris provizoriu;
d) dacã debitorul a consemnat sumele pentru care a fost înscrisã ipoteca ori privilegiul imobiliar;
e) dacã pentru soluţionarea cererii sunt necesare înscrisuri suplimentare, care nu aduc însã atingere fondului dreptului ce se cere a fi înscris şi nu fundamenteazã noi capete de cerere.
(3) În acest din urmã caz, solicitantul va fi înştiinţat pentru a depune într-un termen stabilit, dupã caz, de registrator înscrisurile necesare, sub sancţiunea radierii înscrierii provizorii. Dacã înscrisurile vor fi depuse în termenul fixat, se va proceda la justificarea înscrierii provizorii, printr-o încheiere datã de registratorul de carte funciarã.
(4) Justificarea înscrierii provizorii se va face în temeiul consimţãmântului celui în contra cãruia s-a efectuat înscrierea provizorie, a unei hotãrâri judecãtoreşti irevocabile ori a încheierii registratorului de carte funciarã, în situaţia ultimului caz de înscriere provizorie menţionat.
(5) Justificarea radierii dreptului de ipotecã se va face în baza consimţãmântului dat în formã autenticã al titularului dreptului de ipotecã ori în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
ART. 30
(1) Dacã în cartea funciarã s-a înscris un drept real, în condiţiile prezentei legi, în folosul unei persoane, se prezumã cã dreptul existã în folosul ei, dacã a fost dobândit sau constituit cu bunã-credinţã, cât timp nu se dovedeşte contrariul.
(2) Dacã un drept s-a radiat din cartea funciarã, se prezumã cã acel drept nu existã.
ART. 31
(1) Cuprinsul cãrţii funciare, în afara îngrãdirilor şi excepţiilor legale, se considerã exact numai în folosul acelei persoane care, în virtutea unui act juridic cu titlul legal, a dobândit cu bunã-credinţã un drept real înscris în cartea funciarã.
(2) Dobânditorul este considerat de bunã-credinţã dacã, la data înregistrãrii cererii de înscriere a dreptului în folosul sãu, nu a fost notatã nici o acţiune prin care se contestã cuprinsul cãrţii funciare sau dacã din titlul transmiţãtorului şi din cuprinsul cãrţii funciare nu reiese vreo neconcordanţã între aceasta şi situaţia juridicã realã.
ART. 32
Efectul de opozabilitate al înscrierilor este inoperant cu referire la:
a) suprafaţa terenurilor, destinaţia, categoria de folosinţã, valoarea sau alte asemenea aspecte;
b) restricţii aduse dreptului de proprietate prin raporturile de vecinãtate, expropriere sau prin prevederi legale privind protecţia ecologicã, sistematizarea localitãţilor şi alte asemenea aspecte.
ART. 33
(1) În cazul în care cuprinsul cãrţii funciare nu corespunde, în privinţa înscrierii, cu situaţia juridicã realã, se poate cere rectificarea sau, dupã caz, modificarea acesteia.
(2) Prin rectificare se înţelege radierea, îndreptarea sau menţionarea înscrierii oricãrei operaţiuni, susceptibilã a face obiectul unei înscrieri în cartea funciarã.
(3) Prin modificare se înţelege orice schimbare privitoare la aspecte tehnice ale imobilului, schimbare care nu afecteazã esenţa dreptului care poartã asupra acelui imobil. Modificarea nu se poate face decât la cererea titularului dreptului de proprietate.
(4) Rectificarea înscrierilor în cartea funciarã se poate face fie pe cale amiabilã, prin declaraţie autenticã, fie în caz de litigiu, prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã.
(5) Erorile materiale sãvârşite cu prilejul înscrierilor în cartea funciarã pot fi îndreptate la cerere sau din oficiu.
(6) Procedura de rectificare a înscrierilor în cartea funciarã, a modificãrilor şi cea de îndreptare a erorilor materiale se va stabili prin regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale.
ART. 34
Orice persoanã interesatã poate cere rectificarea înscrierilor din cartea funciarã dacã printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã s-a constatat cã:
1. înscrierea sau actul în temeiul cãruia s-a efectuat înscrierea nu a fost valabil;
2. dreptul înscris a fost greşit calificat;
3. nu mai sunt întrunite condiţiile de existenţã a dreptului înscris sau au încetat efectele actului juridic în temeiul cãruia s-a fãcut înscrierea;
4. înscrierea din cartea funciarã nu mai este în concordanţã cu situaţia realã actualã a imobilului.
ART. 35
(1) Acţiunea în rectificare, sub rezerva prescripţiei dreptului material la acţiunea în fond, va fi imprescriptibilã.
(2) Faţã de terţele persoane care au dobândit cu bunã-credinţã un drept real prin donaţie sau legat, acţiunea în rectificare nu se va putea porni decât în termen de 10 ani, socotiţi din ziua când s-a înregistrat cererea lor de înscriere, cu excepţia cazului în care dreptul material la acţiunea în fond nu s-a prescris mai înainte.
ART. 36
Acţiunea în rectificare, întemeiatã pe nevalabilitatea înscrierii, a titlului ce a stat la baza acesteia sau pe greşita calificare a dreptului înscris, se va putea îndrepta şi împotriva terţelor persoane care şi-au înscris un drept real, dobândit cu bunã-credinţã şi prin act juridic cu titlu oneros, bazându-se pe cuprinsul cãrţii funciare, în termen de trei ani de la data înregistrãrii cererii de înscriere formulatã de dobânditorul nemijlocit al dreptului a cãrui rectificare se cere, afarã de cazul când dreptul material la acţiunea de fond nu s-a prescris.
ART. 37
(1) Hotãrârea prin care s-a admis rectificarea unei înscrieri nu va fi opozabilã persoanelor împotriva cãrora acţiunea nu a fost admisã.
(2) Dacã acţiunea în rectificare a fost înscrisã în cartea funciarã, hotãrârea judecãtoreascã va fi opozabilã şi terţelor persoane care au dobândit dreptul dupã înscriere.
ART. 38
Actele şi faptele juridice, privitoare la drepturile personale, la starea şi capacitatea persoanelor în legãturã cu imobilele cuprinse în cartea funciarã, vor putea fi înscrise, la cerere, cu efect de opozabilitate pentru terţe persoane.
ART. 39
(1) Proprietarul unui imobil poate cere ca intenţia sa de a înstrãina sau de a ipoteca sã fie înscrisã, arãtând, în acest din urmã caz, suma ce urmeazã sã se garanteze prin ipotecã.
(2) Dacã se sãvârşeşte înstrãinarea sau ipotecarea, dreptul înscris va avea rangul înscrierii intenţiei.
ART. 40
(1) Înscrierea intenţiei de a înstrãina sau de a ipoteca îşi pierde efectul prin trecerea unui termen de douã luni de la data înregistrãrii cererii.
(2) Anul, luna şi ziua în care înscrierea îşi pierde efectul vor fi arãtate atât în înscriere, cât şi în încheierea care a ordonat-o.
ART. 41
(1) Orice persoanã poate cerceta cartea funciarã şi celelalte evidenţe care alcãtuiesc registrul cadastral de publicitate imobiliarã, cu excepţia evidenţelor care privesc siguranţa naţionalã.
(2) La cerere, se vor elibera extrase, certificate sau copii certificate conform cu originalul de pe cãrţile funciare, planuri sau înscrisuri, cu dovada plãţii tarifelor legale.
(3) Nici o autoritate nu va putea cere trimiterea originalului cãrţii funciare sau a planurilor de identificare a imobilelor.
(4) Mapa înscrisurilor privind înscrierea atacatã poate fi cercetatã de cãtre instanţa de judecatã şi organele de cercetare penalã, în condiţiile legii.
ART. 42
(1) Imobilul înscris în cartea funciarã se poate modifica prin alipiri, dezlipiri sau prin mãrirea sau micşorarea întinderii acestuia.
(2) Imobilul se modificã prin dezlipiri, dacã se desparte o parcelã de un imobil. Dezlipirea unui imobil sau a unei pãrţi dintr-un imobil se face împreunã cu sarcinile care greveazã imobilul. Imobilul grevat cu sarcini nu poate fi alipit la un alt imobil, ci va forma, în caz de dezlipire, un imobil separat.
ART. 43
(1) În caz de alipire sau dezlipire, se vor efectua transcrieri, dacã o parcelã trece dintr-o carte funciarã în alta, sau reînscrieri, dacã, dezlipindu-se o parcelã, aceasta se va trece în aceeaşi carte funciarã ca un imobil de sine stãtãtor.
(2) Dacã se transcrie o parte din parcelã într-o altã carte funciarã, se va forma un imobil distinct cu numãr cadastral nou, iar restul se înscrie în vechea carte funciarã, cu menţionarea noului numãr cadastral şi a suprafeţei imobilului, iar dacã toate imobilele înscrise într-o carte funciarã au fost transcrise, aceasta se va închide şi nu va mai putea fi redeschisã pentru noi înscrieri.
ART. 44
Mai mulţi proprietari nu pot fi înscrişi în aceeaşi carte funciarã decât dacã se gãsesc în cazul coproprietãţii, caz în care se va arãta partea indivizã a fiecãrui proprietar.
ART. 45
(1) Dacã un imobil cu construcţie - condominiu -, din care unele pãrţi sunt comune indivize iar restul sunt individuale, se întocmeşte o carte funciarã colectivã pentru întreaga construcţie, şi câte o carte funciarã individualã pentru fiecare proprietate individualã care poate fi reprezentatã din apartamente sau spaţii cu altã destinaţie decât cea de locuinţã; prin asimilare, poate fi definit condominiu şi un tronson cu una sau mai multe scãri, din cadrul clãdirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comunã.
(2) Dreptul de proprietate comunã forţatã şi perpetuã pe pãrţile comune ale unui imobil se valorificã numai împreunã cu dreptul de proprietate exclusivã care poartã asupra acestuia sau a unei pãrţi determinate din acesta.
ART. 46
(1) Imobilele ce aparţin domeniului public şi domeniului privat al statului sau, dupã caz, al unitãţii administrativ-teritoriale se vor înscrie în cãrţi funciare speciale ale unitãţii administrativ-teritoriale pe care sunt situate, cu excepţiile prevãzute de lege.
(2) Cãrţile funciare speciale se ţin de cãtre birourile teritoriale ale oficiului de cadastru şi publicitate imobiliarã.

CAP. II
Procedura de înscriere în cartea funciarã

ART. 47
(1) Cererea de înscriere în cartea funciarã se va depune la birourile teritoriale ale oficiului teritorial şi va fi însoţitã de înscrisul original sau de copia legalizatã de pe acesta, prin care se constatã actul sau faptul juridic a cãrui înscriere se cere; copia legalizatã se va pãstra în mapa biroului de cadastru şi publicitate imobiliarã.
(2) În cazul hotãrârii judecãtoreşti, se va prezenta o copie legalizatã, cu menţiunea cã este definitivã şi irevocabilã.
(3) Cererile de înscriere se vor înregistra de îndatã în registrul de intrare, cu menţionarea datei şi a numãrului care rezultã din ordinea cronologicã a depunerii lor.
(4) Dacã mai multe cereri au fost depuse deodatã la acelaşi birou teritorial, drepturile de ipotecã şi privilegiile vor avea acelaşi rang, iar celelalte drepturi vor primi numai provizoriu rang egal, urmând ca prin judecatã sã se hotãrascã asupra rangului şi asupra radierii încheierii nevalabile.
(5) Înscrierile în cartea funciarã se efectueazã la cererea pãrţilor interesate, cu excepţia cazurilor în care legea prevede înscrierea din oficiu; cererea de înscriere se îndreaptã la biroul unde se aflã cartea funciarã în care urmeazã sã se facã înscrierea.
(6) Intabularea sau înscrierea provizorie poate fi cerutã de orice persoanã care, potrivit înscrisului original, hotãrârii judecãtoreşti sau hotãrârii autoritãţii administrative, urmeazã sã strãmute, sã constituie, sã modifice, sã dobândeascã sau sã stingã un drept tabular.
(7) Înscrierea unui drept sau radierea unei sarcini pot fi cerute:
a) de mandatarul general al celui îndrituit;
b) de oricare dintre titularii aceluiaşi drept.
(8) Creditorul a cãrui creanţã certã şi exigibilã este doveditã printr-un înscris sau printr-o hotãrâre judecãtoreascã, ori în cazurile anume prevãzute de lege printr-o decizie a autoritãţii administrative, va putea cere instanţei, în numele şi în folosul debitorului sãu, înscrierea unui drept tabular sau radierea unei sarcini.
(9) Debitorul care a plãtit valabil creanţa ipotecarã a unui cesionar neînscris în cartea funciarã poate cere radierea ipotecii, dacã înfãţişeazã înscrisul original al cesiunii şi chitanţa doveditoare a plãţii.
ART. 48
(1) În cazul în care registratorul admite cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie prin încheiere, dacã înscrisul îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) este încheiat cu respectarea formelor prescrise de lege;
b) indicã numele pãrţilor;
c) individualizeazã imobilul printr-un identificator unic;
d) este însoţit de o traducere legalizatã, dacã actul nu este întocmit în limba românã;
e) este însoţit, dupã caz, de o copie a extrasului de carte funciarã pentru autentificare sau a certificatului de sarcini ce a stat la baza întocmirii actului.
(2) Încheierea va cuprinde determinarea dreptului sau a faptului, indicarea numãrului cadastral al imobilului şi al cãrţii funciare, precum şi a pãrţii cãrţii funciare în care urmeazã a se face înscrierea. De asemenea, se vor indica poziţiile ce au fost radiate şi numele celui în favoarea sau împotriva cãruia s-au fãcut înscrierile, indiferent de felul lor.
(3) În cazul în care identificarea cadastralã a imobilului nu este posibilã, pe baza datelor existente, vor fi folosite documentaţii cadastrale întocmite şi recepţionate conform prevederilor prezentei legi.
ART. 49
Dacã se constatã cã cererea de înscriere în cartea funciarã nu întruneşte condiţiile legale, se va respinge printr-o încheiere motivatã. Despre respingerea cererii se va face menţiune în registrul de intrare, în dreptul înregistrãrii acesteia, precum şi în cartea funciarã.
ART. 50
(1) Încheierea se comunicã celui care a cerut înscrierea sau radierea unui act sau fapt juridic, precum şi celorlalte persoane interesate potrivit menţiunilor din cartea funciarã, cu privire la imobilul în cauzã, în termen de 15 zile de la pronunţarea încheierii, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii.
(2) Încheierea de înscriere sau de respingere poate fi atacatã cu plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la biroul teritorial. Plângerea împotriva încheierii se depune la biroul teritorial şi se va înscrie din oficiu în cartea funciarã. Oficiul teritorial este obligat sã înainteze plângerea judecãtoriei în a cãrei razã de competenţã teritorialã se aflã imobilul, însoţitã de dosarul încheierii şi copia cãrţii funciare.
(3) Hotãrârea pronunţatã de judecãtorie poate fi atacatã cu apel.
(4) Hotãrârea judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã se comunicã, din oficiu, biroului teritorial de cãtre instanţa care s-a pronunţat ultima asupra fondului.
(5) Înscrierea fãcutã în temeiul acestei hotãrâri judecãtoreşti îşi produce efectele de la înregistrarea cererii de înscriere la biroul teritorial.
(6) În cazul respingerii plângerii prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, notãrile fãcute se radiazã din oficiu.
ART. 51
(1) Înscrierile şi radierile efectuate în cãrţile funciare nu pot fi rectificate decât pe baza hotãrârii instanţei judecãtoreşti definitive şi irevocabile sau pe cale amiabilã, în baza unei declaraţii date în formã autenticã, de titularul tabular, respectiv de titular, în baza unei documentaţii cadastrale.
(2) Prevederile art. 50 se vor aplica în mod corespunzãtor.
ART. 52
(1) În cazul în care o carte funciarã urmeazã a fi întocmitã ori completatã prin înscrierea unui imobil care nu a fost cuprins în nici o altã carte funciarã, precum şi în cazul în care o carte funciarã a fost distrusã, pierdutã ori a devenit nefolosibilã, în tot sau în parte, din diferite cauze, întocmirea, completarea şi reconstituirea, dupã caz, se face de cãtre registratorul de la biroul teritorial, la cerere sau din oficiu, cu acordul celor interesaţi, pe baza unei încheieri. În acest scop se folosesc toate înscrisurile şi documentaţiile tehnice existente, privitoare la imobilele în cauzã, precum şi situaţia dreptului de proprietate.
(2) Încheierea poate fi atacatã, dupã caz, în condiţiile art. 50 alin. (2).
ART. 53
(1) Erorile materiale sãvârşite cu prilejul înscrierilor sau radierilor se pot îndrepta, prin încheiere motivatã, de cãtre registratorul de la biroul teritorial, la cerere sau din oficiu, cu comunicarea acesteia persoanei interesate.
(2) În acest caz se vor aplica, prin asemãnare, dispoziţiile art. 36-38.
ART. 54
(1) Notarul public care a întocmit actul privitor la un drept tabular este obligat sã cearã din oficiu înscrierea în cartea funciarã la biroul teritorial în a cãrei razã de activitate se aflã imobilul. Despre exercitarea acestei obligaţii se va face menţiune expresã în cuprinsul actului sau, dupã caz, al certificatului de moştenitor. Menţiunea se va face în cazul în care pentru bunurile din masa succesoralã s-a deschis carte funciarã sau existã documentaţie cadastralã. La autentificarea actelor prin care se constituie, se modificã sau se stinge un drept real imobiliar, notarul public va solicita un extras de carte funciarã pentru autentificare sau, dupã caz, certificat de sarcini. Pe perioada valabilitãţii extrasului de carte funciarã pentru autentificare, registratorul nu va efectua nici un fel de înscriere în cartea funciarã, cu excepţia aceleia pentru care a fost eliberat extrasul.
(2) Instanţa judecãtoreascã va transmite, în termen de 3 zile, hotãrârea rãmasã definitivã şi irevocabilã, constitutivã sau declarativã asupra unui drept real imobiliar, la biroul de carte funciarã al judecãtoriei în a cãrei razã de activitate se aflã imobilul.
(3) Instanţa judecãtoreascã nu va trece la dezbaterea în fond a acţiunii privind desfiinţarea actului juridic supus înscrierii, dacã acesta nu a fost înscris, în prealabil, pentru informare, în cartea funciarã.
ART. 55
(1) Dreptul de proprietate dobândit prin construire se va putea înscrie în cartea funciarã pe baza unui certificat eliberat de primãria localitãţii unde este situat imobilul, prin care se atestã, când este cazul, faptul cã proprietarul a edificat construcţiile în conformitate cu autorizaţia de construire eliberatã potrivit legii, precum şi a unei documentaţii cadastrale.
(2) Ipoteca se poate înscrie numai asupra unui imobil în întregul sãu sau asupra cotei-pãrţi aparţinând unui coproprietar. Dacã ipoteca s-a constituit asupra unei pãrţi din construcţie, ea va fi înscrisã atât asupra acesteia cât şi asupra cotei corespunzãtoare din pãrţile comune indivize.
(3) Ipoteca constituitã asupra unui bun viitor se poate intabula în condiţiile legii privind creditul ipotecar pentru investiţiile imobiliare, dacã în prealabil a fost notatã existenţa autorizaţiei de construire şi notarea procesului-verbal de recepţie parţialã.
(4) În toate cazurile când prin lege se acordã un privilegiu imobiliar sau o ipotecã legalã pentru garantarea vreunui drept sau creanţe, acestea se vor înscrie din oficiu în cartea funciarã, cu excepţia situaţiei în care pãrţile renunţã în mod expres la acest beneficiu; înscrierea privilegiului sau a ipotecii legale se face, de regulã, în temeiul înscrisului din care rezultã creanţa privilegiatã sau care conferã dreptul de a lua o inscripţie ipotecarã.
(5) Privilegiile sau ipotecile legale se vor înscrie pentru suma prevãzutã în înscris; dacã creanţa nu este determinatã, pentru suma maximã arãtatã în cerere, precum şi cuantumul dobânzii. În toate cazurile, privilegiile se înscriu şi capãtã rang numai în condiţiile determinate de legea care le-a instituit, iar în lipsa vreunei menţiuni în aceastã lege, ele primesc rang potrivit dispoziţiilor legale privitoare la înscrierea ipotecilor.
(6) Când în înscrisul doveditor al vânzãrii se învedereazã cã preţul nu a fost plãtit ori nu a fost plãtit în întregime, privilegiul pentru garantarea preţului datorat se înscrie din oficiu, în folosul vânzãtorului.
(7) Dacã vânzarea a fost desfiinţatã, privilegiul se va radia din oficiu.
(8) Dispoziţiile alin. (4) se vor aplica în mod corespunzãtor în cazul schimbului sau împãrţelii, pentru diferenţa de valoare datoratã în bani.
(9) Privilegiul pentru garantarea preţului datorat de coproprietarul adjudecatar al imobilului supus împãrţelii se va înscrie în temeiul actului de adjudecare.
(10) Dacã ipoteca creanţei novate a fost rezervatã pentru garantarea noii creanţe, aceasta se va înscrie, în rangul vechii ipoteci sau vechiului privilegiu, în temeiul înscrisului care face dovada novaţiunii.
(11) Cel subrogat în drepturile creditorului ipotecar sau privilegiat va putea cere înscrierea strãmutãrii dreptului de ipotecã sau privilegiului în temeiul înscrisurilor ce dovedesc subrogarea.

TITLUL III
Dispoziţii tranzitorii, sancţiuni şi dispoziţii finale

CAP. I
Dispoziţii tranzitorii

ART. 56
(1) Înscrierile fãcute în conformitate cu actele normative în vigoare în registrul de transcripţiuni şi inscripţiuni, în cãrţile funciare şi în cãrţile de publicitate funciarã, înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei legi, îşi vor produce şi dupã aceastã datã efectele prevãzute, cu excepţia cazurilor în care drepturile de proprietate şi celelalte drepturi reale au fost afectate în orice mod prin efectul legii.
(2) Toate documentele de evidenţã şi publicitate imobiliarã se preiau şi se conservã de cãtre birourile teritoriale din cadrul oficiilor teritoriale în a cãror razã de activitate se aflã imobilele.
(3) Executarea silitã imobiliarã va urma dispoziţiile Codului de procedurã civilã şi pentru actele de executare începute potrivit Legii LX din anul 1881, cu modificãrile aduse prin Legea nr. 54 din anul 1912 .
ART. 57
Actul juridic privind constituirea sau transmiterea unui drept real imobiliar, valabil încheiat anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi, netranscris în registrul de transcripţiuni şi inscripţiuni ori, dupã caz, neînscris în cartea funciarã, îşi produce efectele la data înscrierii în cartea funciarã, potrivit prevederilor prezentei legi. Actul sub semnãturã privatã, valabil încheiat, va fi luat în considerare dacã are datã certã anterioarã intrãrii în vigoare a <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 .
ART. 58
(1) În regiunile de carte funciarã supuse <>Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiunilor privitoare la cãrţile funciare sau, dupã caz, <>Legii nr. 242/1947 pentru transformarea cãrţilor funciare provizorii din vechiul Regat în cãrţi de publicitate funciarã, înscrierile privitoare la imobile, cuprinse în cãrţile funciare sau, dupã caz, în cãrţile de publicitate funciarã, vor continua sã fie fãcute în aceste cãrţi, cu respectarea şi în condiţiile dispoziţiilor prezentei legi.
(2) În regiunile de transcripţiuni şi inscripţiuni imobiliare, pânã la deschiderea cãrţii funciare, privilegiile şi ipotecile legale, sechestrul, urmãrirea imobilului, a fructelor şi veniturilor sale, punerea în mişcare a acţiunii penale, precum şi acţiunile pentru apãrarea drepturilor reale privitoare la imobilele neînscrise în cartea funciarã vor continua sã fie înscrise în vechile registre de publicitate imobiliarã.
(3) În cazul înscrierii unei construcţii, a dezmembrãrii sau alipirii unui corp funciar înscris într-o carte funciarã întocmitã în baza <>Decretului-lege nr. 115/1938 , precum şi pentru înscrierea imobilelor dobândite în temeiul legilor funciare, pentru imobilul desprins se va deschide o nouã carte funciarã, potrivit prevederilor prezentei legi.
ART. 59
Actele şi faptele juridice privind imobilele situate pe un teritoriu administrativ, pentru care nu s-au definitivat documentele cadastrului general, se vor înscrie în câte o carte funciarã. În aceleaşi condiţii, se vor înscrie şi titlurile de proprietate emise în temeiul legilor funciare. La cererea de înscriere se va ataşa documentaţia cadastralã la care se referã înscrierea, întocmitã de o persoanã fizicã sau juridicã autorizatã de Agenţia Naţionalã sau de oficiile teritoriale, dupã caz. Conţinutul documentaţiei cadastrale şi modul de întocmire al acesteia se stabilesc de cãtre Agenţia Naţionalã.
ART. 60
Modul de înscriere a imobilelor aparţinând instituţiilor din domeniul apãrãrii, ordinii publice şi al siguranţei naţionale se va stabili de cãtre aceste organe, împreunã cu Agenţia Naţionalã.
ART. 61
(1) Dacã se constatã unele diferenţe între suprafeţele înscrise în actele de proprietate şi situaţia realã din teren, rezultatã din mãsurãtorile executate pentru întocmirea cadastrului general, consiliile locale îi vor înştiinţa pe proprietarii interesaţi.
(2) Plusurile şi minusurile de teren de pe aceeaşi unitate administrativ-teritorialã se compenseazã între proprietarii în cauzã.
(3) Plusurile şi minusurile de teren se stabilesc de cãtre persoanele autorizate care efectueazã mãsurãtorile şi se comunicã celor în cauzã şi primarilor.
ART. 62
Orice neînţelegeri cu privire la identificarea şi mãsurarea parcelelor de teren, precum şi cu privire la proprietarii acestora, se vor soluţiona de cãtre instanţele judecãtoreşti.
ART. 63
(1) Agenţia Naţionalã întocmeşte, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor teritoriale din cadrul oficiilor teritoriale.
(2) Persoanele autorizate privind desfãşurarea activitãţii de realizare şi de verificare a lucrãrilor de specialitate din domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei de cãtre persoanele fizice şi juridice autorizate pe teritoriul României, vor proceda, în baza legii speciale, la constituirea unei uniuni profesionale.

CAP. II
Sancţiuni

ART. 64
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Agenţia Naţionalã, este împuternicit sã controleze activitatea tuturor persoanelor fizice şi juridice, care desfãşoarã activitãţi pe teritoriul României în domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei.
(2) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) folosirea în documente oficiale a datelor cu privire la proprietari, terenuri sau construcţii, altele decât cele înscrise în documentele cadastrale realizate în condiţiile prezentei legi;
b) refuzul proprietarilor de imobile de a permite accesul personalului de execuţie pentru realizarea lucrãrilor de cadastru, a celor geodezice, topografice şi fotogrammetrice, cu excepţia Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Pazã şi persoanelor juridice din sectorul de apãrare;
c) refuzul de a pune la dispoziţia Agenţiei Naţionale sau instituţiilor subordonate a documentaţiilor de specialitate utilizabile la lucrãrile de cadastru de cãtre cei care le deţin, cu excepţia Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Pazã şi persoanelor juridice din sectorul de apãrare;
d) publicarea, difuzarea sau utilizarea cu bunã ştiinţã a datelor, documentelor şi informaţiilor de specialitate elaborate sau aflate în administrarea Agenţiei Naţionale ori unitãţilor subordonate fãrã acordul acestora, dupã caz;
e) executarea lucrãrilor de geodezie, cartografie, cadastru, fotogrammetrie şi teledetecţie fãrã avizele de execuţie eliberate de Agenţia Naţionalã sau de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, dupã caz;
f) realizarea şi verificarea lucrãrilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei, fãrã autorizaţie legalã;
g) nerespectarea sau încãlcarea regulamentelor, normelor, metodologiilor şi standardelor din domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei, precum şi din domeniul publicitãţii imobiliare;
h) nerespectarea prevederilor legale cu privire la întocmirea, evidenţa, multiplicarea şi pãstrarea datelor şi documentelor cu caracter secret;
i) întocmirea de acte translative de proprietate fãrã extras de carte funciarã.
(3) Faptele prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) se sancţioneazã cu amendã de la 200 lei (RON) la 500 lei (RON), iar cele prevãzute la alin. (2) lit. c)-i) cu amendã de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON) şi/sau suspendarea autorizaţiei.
(4) Amenzile se aplicã persoanelor fizice şi juridice, dupã caz, şi se vor actualiza prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, pe baza indicilor de inflaţie stabiliţi de Institutul Naţional de Statisticã.
ART. 65
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizeazã de cãtre Agenţia Naţionalã, prin împuterniciţii sãi.
(2) Contravenţiilor prevãzute în prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Degradarea sau distrugerea bornelor, reperelor, mãrcilor de nivelment şi a semnalelor din reţeaua geodezicã naţionalã, amplasate în subsol, pe sol ori pe construcţii, sau împiedicarea unor mãsuri de conservare a acestor bunuri constituie infracţiune de distrugere şi se pedepseşte potrivit prevederilor art. 217 din Codul penal.
(4) De asemenea, constituie infracţiune de tulburare de posesie şi se pedepseşte, potrivit prevederilor art. 220 din Codul penal, modificarea cu intenţie a materializãrilor limitelor de proprietate, înfiinţarea sau mutarea semnelor de hotar şi a reperelor de marcare a limitelor de zonã a cãii ferate, drumurilor, canalelor, aeroporturilor, porturilor, cãilor navigabile, delimitãrilor de hotare cadastrale, silvice, geologice şi miniere, fãrã aprobarea prevãzutã de lege.

CAP. III
Dispoziţii finale

ART. 66
(1) În termen de 10 zile de la data definitivãrii lucrãrilor de introducere sau întreţinere a cadastrului general pe o unitate administrativ-teritorialã - comunã, oraş sau municipiu -, oficiul teritorial transmite birourilor teritoriale documentele tehnice cadastrale de pe teritoriul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale, în vederea întocmirii din oficiu a cãrţilor funciare ale imobilelor.
(2) Oficiile teritoriale şi birourile teritoriale realizeazã, pãstreazã şi asigurã conservarea copiilor de siguranţã de pe documentele de cadastru, geodezie, cartografie şi publicitate imobiliarã, inclusiv de pe microfilme sau suporturi informatice.
ART. 67
Sistemele informaţionale specifice domeniilor de activitate se realizeazã de cãtre autoritãţile publice centrale care rãspund de domeniile respective.
ART. 68
(1) Informaţiile referitoare la reţeaua geodezicã naţionalã, hãrţile oficiale, cadastrul general şi publicitatea imobiliarã sunt informaţii publice şi reprezintã bun proprietate publicã a statului şi sunt în administrarea Agenţiei Naţionale prin unitãţile subordonate. Aceste informaţii se pot consulta şi sunt accesibile oricãror persoane fizice sau juridice contra cost, cu excepţia informaţiilor privind siguranţa naţionalã.
(2) Informaţiile menţionate mai sus pot fi consultate gratuit de cãtre autoritãţile publice centrale şi locale în vederea realizãrii proiectelor de interes naţional.
ART. 69
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data finalizãrii lucrãrilor de cadastru general şi a registrelor de publicitate imobiliarã pentru întreg teritoriul administrativ al unei unitãţi administrativ-teritoriale îşi înceteazã aplicabilitatea, pentru teritoriul respectiv, urmãtoarele dispoziţii legale:
- art. 1801, 1802 şi 1816-1823 din Codul civil;
- art. 710-720 din Codul de procedurã civilã, cu excepţia prevederilor referitoare la amanet;
- <>Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare la cãrţile funciare, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificãrile ulterioare;
- <>Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cãrţilor funciare provizorii din vechiul Regat în cãrţi de publicitate funciarã, publicatã în Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificãrile ulterioare;
- Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru funcţionarea cãrţilor funduare centrale pentru cãile ferate şi canaluri;
- Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silitã imobiliarã, cu modificãrile ulterioare.
(3) Dupã definitivarea cadastrului la nivelul întregii ţãri, se abrogã:
- art. 1801, 1802 şi 1816-1823 din Codul civil;
- art. 710-720 din Codul de procedurã civilã, cu excepţia prevederilor referitoare la amanet;
- <>Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare la cãrţile funciare, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificãrile ulterioare;
- <>Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cãrţilor funciare provizorii din vechiul Regat în cãrţi de publicitate funciarã, publicatã în Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificãrile ulterioare;
- Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru funcţionarea cãrţilor funduare centrale pentru cãile ferate şi canaluri;
- Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silitã imobiliarã, cu modificãrile ulterioare.
(4) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã:
- <>art. 37-43 din Legea fondului funciar nr. 59 din 29 octombrie 1974 , publicatã în Buletinul Oficial nr. 138 din 5 noiembrie 1974, cu modificãrile ulterioare;
- anexa nr. 1 la Decretul nr. 146/1985 privind înfiinţarea colectivelor de lucrãri cadastrale;
- <>Decretul nr. 305 din 15 septembrie 1971 privind activitatea geodezicã, topofotogrammetricã şi cartograficã, precum şi procurarea, deţinerea şi folosirea datelor şi documentelor rezultate din aceastã activitate, publicat în Buletinul Oficial nr. 111 din 26 septembrie 1971;
- orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.

NOTA:
Reproducem mai jos prevederile <>art. II, IV, IV^1, V şi VIII din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iunie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 499/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.069 din 17 noiembrie 2004, care nu sunt încorporate în textul republicat al <>Legii nr. 7/1996 şi care se aplicã, în continuare, ca dispoziţii proprii acestei ordonanţe de urgenţã:
"Art. II. - (1) Pânã la preluarea lor, birourile de carte funciarã şi personalul acestora îşi vor continua activitatea în cadrul judecãtoriilor, în acord cu procedurile menţionate în cadrul titlului II <>cap. II din Legea cadastrului şi publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Ordinului ministrului justiţiei nr. 2.371/C/1997 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a birourilor de carte funciarã ale judecãtoriilor, cu modificãrile ulterioare.
(2) Birourile de carte funciarã din cadrul judecãtoriilor vor continua sã colecteze taxele şi tarifele cu privire la activitatea de publicitate imobiliarã pânã la data la care vor fi preluate efectiv de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã.
.................................................................
Art. IV. - Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã va întocmi şi va publica un plan şi un raport anual de activitate.
Art. IV^1. - În îndeplinirea obligaţiilor legale referitoare la publicitatea imobiliarã, mãsurile care se au în vedere se stabilesc prin protocolul încheiat de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi Uniunea Naţionalã a Notarilor Publici din România.
Art. V. - (1) Spaţiile aflate în proprietatea privatã a statului şi în administrarea oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al municipiului Bucureşti, respectiv în administrarea tribunalelor pentru birourile de carte funciarã în care îşi desfãşoarã activitatea aceste oficii şi cel al municipiului Bucureşti, Institutul de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie şi birourile de carte funciarã care îşi desfãşoarã activitatea în imobile separate trec în administrarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi în folosinţa gratuitã a oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliarã judeţene şi al municipiului Bucureşti şi a Centrului Naţional de Geodezie, Cartografie, Fotogrammetrie şi Teledetecţie.
(2) Spaţiile aflate în proprietatea publicã a statului şi în administrarea oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al municipiului Bucureşti, respectiv în administrarea judecãtoriilor pentru birourile de carte funciarã care îşi desfãşoarã activitatea în imobile separate, trec în administrarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi în folosinţa gratuitã a oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliarã judeţene şi al municipiului Bucureşti.
(3) Spaţiile aflate în incinta instanţelor judecãtoreşti se elibereazã pânã la data de 31 decembrie 2004.
(4) Patrimoniul Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, al oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi al municipiului Bucureşti, al Institutului de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie şi Cartografie şi bunurile materiale şi arhiva utilizate de birourile de carte funciarã trec în proprietatea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã. De la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã bunurile în cauzã vor fi preluate de structurile nou-create, prin protocol, conform planului aprobat prin ordin comun al directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi al ministrului justiţiei, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2004.
...............................................................
Art. VIII. - În cuprinsul actelor normative în vigoare, ori de câte ori se fac trimiteri la dispoziţii abrogate sau modificate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã, trimiterea se va considera a fi fãcutã, când este cazul, la dispoziţiile corespunzãtoare care le înlocuiesc, cu excepţia sintagmei «cadastru de specialitate», care se redefineşte ca «sistem informaţional specific domeniului de activitate»."
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016