Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 682 din 19 decembrie 2002  privind protectia martorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 682 din 19 decembrie 2002 privind protectia martorilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 964 din 28 decembrie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã asigurarea protecţiei şi asistenţei martorilor a cãror viata, integritate corporalã sau libertate este ameninţatã ca urmare a deţinerii de cãtre aceştia a unor informaţii ori date cu privire la sãvârşirea unor infracţiuni grave, pe care le-au furnizat sau au fost de acord sa le furnizeze organelor judiciare şi care au un rol determinant în descoperirea infractorilor şi în soluţionarea unor cauze.
ART. 2
În prezenta lege termenii şi expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) martorul este persoana care se afla în una dintre urmãtoarele situaţii:
1. are calitatea de martor, potrivit Codului de procedura penalã, şi prin declaraţiile sale furnizeazã informaţii şi date cu caracter determinant în aflarea adevãrului cu privire la infracţiuni grave sau care contribuie la prevenirea producerii ori la recuperarea unor prejudicii deosebite ce ar putea fi cauzate prin sãvârşirea unor astfel de infracţiuni;
2. fãrã a avea o calitate procesuala în cauza, prin informaţii şi date cu caracter determinant contribuie la aflarea adevãrului în cauze privind infracţiuni grave sau la prevenirea producerii unor prejudicii deosebite ce ar putea fi cauzate prin sãvârşirea unor astfel de infracţiuni ori la recuperarea acestora; în aceasta categorie este inclusã şi persoana care are calitatea de inculpat într-o alta cauza;
3. se afla în cursul executãrii unei pedepse privative de libertate şi, prin informaţiile şi datele cu caracter determinant pe care le furnizeazã, contribuie la aflarea adevãrului în cauze privind infracţiuni grave sau la prevenirea producerii ori la recuperarea unor prejudicii deosebite ce ar putea fi cauzate prin sãvârşirea unor astfel de infracţiuni;
b) starea de pericol este situaţia în care se afla martorul, în sensul prevãzut la lit. a), membrii familiei sale ori persoanele apropiate acestuia, a cãror viata, integritate corporalã sau libertate este ameninţatã, ca urmare a informaţiilor şi datelor furnizate ori pe care a fost de acord sa le furnizeze organelor judiciare sau a declaraţiilor sale;
c) martorul protejat este martorul, membrii familiei sale şi persoanele apropiate acestuia incluse în Programul de protecţie a martorilor, conform prevederilor prezentei legi;
d) membrii de familie ai martorului protejat sunt soţul sau sotia, pãrinţii şi copiii acestuia;
e) persoana apropiatã martorului protejat este persoana de care respectivul martor este legat prin puternice legãturi afective;
f) Programul de protecţie a martorilor, denumit în continuare Program, reprezintã activitãţile specifice desfãşurate de Oficiul Naţional pentru Protecţia Martorilor prevãzut la art. 3, cu sprijinul autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, în scopul apãrãrii vieţii, integritãţii corporale şi sãnãtãţii persoanelor care au dobândit calitatea de martori protejati, în condiţiile prevãzute de prezenta lege;
g) mãsurile urgente sunt activitãţile specifice temporare care pot fi desfãşurate de unitatea de poliţie care cerceteazã cauza sau, dupã caz, de organul care administreazã locul de deţinere, de îndatã ce constata starea de pericol la care este expus martorul;
h) infracţiunea grava este infracţiunea care face parte din una dintre urmãtoarele categorii: infracţiunile contra pãcii şi omenirii, infracţiunile contra siguranţei statului sau contra siguranţei naţionale, terorismul, omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, infracţiunile privind traficul de droguri şi traficul de persoane, spalarea banilor, falsificarea de monede sau de alte valori, infracţiunile privitoare la nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor, infracţiunile privitoare la regimul materialelor nucleare sau al altor materii radioactive, infracţiunile de corupţie, infracţiunile contra patrimoniului care au produs consecinţe deosebit de grave, precum şi orice alta infracţiune pentru care legea prevede pedeapsa închisorii al carei minim special este de cel puţin 10 ani sau mai mare;
i) Protocolul de protecţie reprezintã înţelegerea confidenţialã între Oficiul Naţional pentru Protecţia Martorilor şi martorul protejat privind protecţia şi asistenta care trebuie acordate martorului protejat, obligaţiile acestora, precum şi situaţiile în care protecţia şi asistenta înceteazã;
j) schema de sprijin cuprinde ansamblul mãsurilor de protecţie şi asistenta luate cu privire la fiecare martor protejat;
k) prejudiciul deosebit este orice prejudiciu cauzat prin infracţiune, care depãşeşte echivalentul în lei a 50.000 euro;
l) grupul sau organizaţia criminalã reprezintã grupul structurat, alcãtuit din trei sau mai multe persoane, care exista de o anumitã perioada şi acţioneazã în înţelegere, în scopul sãvârşirii uneia sau mai multor infracţiuni grave, pentru a obţine, direct sau indirect, un avantaj financiar sau de alta natura.

CAP. 2
Programul de protecţie a martorilor

ART. 3
(1) În cadrul Ministerului de Interne şi în subordinea Inspectoratului General al Poliţiei Romane se înfiinţeazã Oficiul Naţional pentru Protecţia Martorilor, denumit în continuare O.N.P.M., la nivel de direcţie.
(2) O.N.P.M. are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte propunerile de includere în Program şi ordonanta, respectiv încheierea, prevãzute la art. 8, dupã caz;
b) ia toate mãsurile necesare în vederea includerii Programului şi urmãreşte realizarea acestuia în cele mai bune condiţii;
c) desemneazã o persoana de legatura între martorul protejat şi O.N.P.M., precum şi o alta persoana nominalizatã în Protocolul de protecţie, care sa asigure aceasta legatura în situaţii critice;
d) încheie Protocolul de protecţie cu fiecare martor protejat şi întocmeşte şi include schema de sprijin a acestuia;
e) organizeazã o baza de date proprie, în care include, stocheaza şi prelucreaza propunerile de includere în Program;
f) asigura confidenţialitatea deplina a informaţiilor şi datelor gestionate;
g) gestioneazã, cu aprobarea ministrului de interne, fondurile bãneşti necesare includerii Programului, primite de la bugetul de stat, precum şi din programele de finanţare externa.
(3) Fondurile bãneşti necesare pentru includerea Programului vor fi incluse într-un capitol distinct al bugetului Ministerului de Interne, cu denumirea "Fonduri pentru Programul de protecţie a martorilor".
ART. 4
(1) Includerea unei persoane în Program se poate realiza numai dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) persoana are calitatea prevãzutã la art. 2 lit. a), d) sau e);
b) persoana se afla în stare de pericol, în sensul art. 2 lit. b);
c) exista o propunere motivatã din partea organelor abilitate.
(2) Poate fi inclusã în Program o persoana care are, într-o alta cauza, calitatea de:
a) organizator ori conducãtor de grup sau organizaţie criminalã;
b) instigator ori autor al infracţiunii de omor, omor calificat sau omor deosebit de grav.
ART. 5
Organul de cercetare penalã, în faza urmãririi penale, şi procurorul, în faza judecaţii, pot solicita procurorului, respectiv instanţei, includerea în Program a unui martor, a unui membru de familie al acestuia sau a unei persoane apropiate, dupã caz, formuland propuneri motivate în acest sens.
ART. 6
(1) Propunerea de includere în Program trebuie sa cuprindã:
a) informaţiile referitoare la cauza penalã respectiva;
b) datele personale ale martorului;
c) datele şi informaţiile furnizate de martor, precum şi caracterul determinant al acestora în aflarea adevãrului;
d) circumstanţele în care martorul a intrat în posesia datelor şi a informaţiilor furnizate sau pe care le va furniza;
e) orice elemente care pot evidenţia starea de pericol în care se afla martorul;
f) estimarea posibilitãţilor de recuperare a prejudiciului cauzat prin infracţiune;
g) persoanele care au cunostinta despre datele şi informaţiile deţinute de martor şi despre faptul ca acesta le-a furnizat organelor judiciare sau ca are intenţia de a le furniza;
h) o evaluare a profilului psihologic al martorului şi al celorlalte persoane propuse a fi incluse în Program;
i) riscul pe care martorul şi celelalte persoane pentru care se solicita includerea în Program îl prezintã pentru comunitatea în care urmeazã sa fie relocati;
j) date referitoare la situaţia financiarã a martorului;
k) orice alte date care prezintã relevanta pentru evaluarea situaţiei martorului şi pentru includerea acestuia în Program.
(2) Propunerea de includere în Program trebuie sa fie însoţitã de acordul scris al persoanei pentru care se cere includerea în Program, precum şi de o evaluare realizatã de O.N.P.M. cu privire la posibilitatea includerii în Program a persoanei în cauza.
ART. 7
Procurorul sau instanta, dupã caz, se va pronunţa în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 5 zile de la primirea propunerii, prin ordonanta, respectiv încheiere, asupra propunerii de includere în Program.
ART. 8
(1) În cazul în care este de acord cu propunerea, procurorul sau instanta va comunica O.N.P.M. ordonanta, respectiv încheierea de includere a persoanei respective în Program, iar O.N.P.M. va lua toate mãsurile necesare în vederea elaborãrii şi implementarii schemei de sprijin.
(2) Dacã în cursul urmãririi penale sau al judecaţii au intervenit elemente noi fata de cele cuprinse în propunerea iniţialã, se poate formula o noua propunere de includere în Program.
ART. 9
(1) În termen de 7 zile de la data emiterii ordonanţei sau a încheierii de includere în Program O.N.P.M. încheie în scris un protocol de protecţie cu fiecare martor, membru de familie sau persoana apropiatã martorului pentru care s-a dispus includerea în Program.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1) dobândesc calitatea de martor protejat în momentul semnãrii Protocolului de protecţie.
(3) Protocolul de protecţie se semneazã, în cazul în care persoanele prevãzute la alin. (1) sunt minori, de reprezentanţii legali ai acestora. Dacã semnarea Protocolului de protecţie de cãtre reprezentantul legal nu poate fi facuta sau dacã semnarea de cãtre aceasta persoana contravine intereselor minorului ori dacã reprezentantul legal refuza sa semneze, deşi procurorul sau, dupã caz, instanta considera ca includerea în Program este în interesul minorului, Protocolul de protecţie va fi semnat personal de cãtre minor, cu aprobarea prealabilã a procurorului sau, dupã caz, a instanţei.
(4) În termen de 3 zile de la data încheierii Protocolului de protecţie O.N.P.M. va comunica procurorului sau, dupã caz, instanţei faptul ca a început includerea Programului.
ART. 10
Protocolul de protecţie cuprinde:
a) obligaţiile martorului protejat;
b) obligaţiile O.N.P.M.;
c) persoanele de legatura desemnate şi condiţiile în care acestea îşi desfãşoarã activitatea;
d) situaţiile în care protecţia şi asistenta înceteazã.
ART. 11
Martorul protejat are, în principal, urmãtoarele obligaţii:
a) sa furnizeze informaţiile şi datele pe care le deţine, cu caracter determinant în aflarea adevãrului în cauza;
b) sa se conformeze mãsurilor stabilite în schema de sprijin;
c) sa se abţinã de la orice activitate care l-ar putea pune în pericol sau care ar putea compromite punerea în aplicare a Programului;
d) sa nu contacteze nici o persoana cunoscutã sau persoane din medii infractionale, în cazul luãrii mãsurilor de protecţie prevãzute la art. 12 alin. (2) lit. e)-h) şi a mãsurilor de asistenta prevãzute la art. 12 alin. (3);
e) sa informeze imediat O.N.P.M. cu privire la orice schimbare aparuta în viata personalã şi în activitãţile pe care le desfãşoarã în perioada aplicãrii Programului, precum şi în cazul intrãrii involuntare în contact cu persoanele prevãzute la lit. d).
ART. 12
(1) O.N.P.M. are obligaţia de a întocmi o schema de sprijin pentru fiecare martor protejat, care sa cuprindã mãsuri de protecţie şi asistenta, precum şi obligaţia de a le implementa.
(2) Mãsurile de protecţie ce pot fi prevãzute, singure sau cumulat, în cadrul schemei de sprijin sunt:
a) protecţia datelor de identitate a martorului protejat;
b) protecţia declaraţiei acestuia;
c) ascultarea martorului protejat de cãtre organele judiciare, sub o alta identitate decât cea realã sau prin modalitãţi speciale de distorsionare a imaginii şi vocii;
d) protecţia martorului aflat în stare de reţinere, arestare preventivã sau în executarea unei pedepse privative de libertate, în colaborare cu organele care administreazã locurile de deţinere;
e) mãsuri sporite de siguranta la domiciliu, precum şi de protejare a deplasarii martorului la şi de la organele judiciare;
f) schimbarea domiciliului;
g) schimbarea identitãţii;
h) schimbarea înfãţişãrii.
(3) Mãsurile de asistenta ce pot fi prevãzute, dupã caz, în cadrul schemei de sprijin sunt:
a) reinsertia în alt mediu social;
b) recalificarea profesionalã;
c) schimbarea sau asigurarea locului de munca;
d) asigurarea unui venit pana la gãsirea unui loc de munca.
ART. 13
(1) Martorul protejat tine legatura cu O.N.P.M. printr-o persoana de legatura desemnatã de cãtre acesta, conform condiţiilor stipulate în Protocolul de protecţie.
(2) Dacã martorul protejat constata ca exista posibilitatea deconspirarii domiciliului sau a identitãţii sale din cauza neîndeplinirii ori îndeplinirii defectuoase a atribuţiilor persoanei de legatura, are posibilitatea de a contacta o alta persoana nominalizatã în Protocolul de protecţie pentru situaţiile prevãzute la art. 3 alin. (2) lit. c).
ART. 14
(1) Protecţia şi asistenta acordate martorului aflat în stare de pericol şi martorului protejat sunt asigurate, în condiţiile prezentei legi, de unitãţile de poliţie, respectiv de O.N.P.M.
(2) Protecţia şi asistenta martorului aflat în stare de pericol şi ale martorului protejat, dacã aceştia executa o pedeapsa privativã de libertate, sunt asigurate, în condiţiile prezentei legi, de organele care administreazã locurile de deţinere sau, dupã caz, de O.N.P.M.
ART. 15
(1) Fata de martorul aflat în stare de pericol, care necesita mãsuri imediate de protecţie, se pot lua mãsuri urgente de cãtre unitatea de poliţie sau, dupã caz, de organul care administreazã locul de deţinere, care trebuie comunicate în termen de 24 de ore procurorului.
(2) Mãsurile urgente se pot aplica pe o perioada determinata, pana la încetarea pericolului iminent ori pana la includerea în Program.
ART. 16
(1) Documentele referitoare la includerea martorului în Program vor fi pãstrate, în condiţii de maxima siguranta, de cãtre O.N.P.M.
(2) Documentele care conţin date despre identitatea realã a martorului vor putea fi introduse în dosarul penal numai dupã ce a dispãrut pericolul care a determinat includerea martorului în Program.
ART. 17
(1) Programul înceteazã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) la cererea martorului protejat, exprimatã în forma scrisã şi transmisã cãtre O.N.P.M.;
b) dacã în cursul procesului penal martorul protejat depune mãrturie mincinoasã;
c) dacã martorul protejat comite cu intenţie o infracţiune;
d) dacã sunt probe sau indicii temeinice ca, ulterior includerii în Program, martorul protejat a aderat la un grup sau organizaţie criminalã;
e) dacã martorul protejat nu respecta obligaţiile asumate prin semnarea Protocolului de protecţie sau dacã a comunicat date false cu privire la orice aspect al situaţiei sale;
f) dacã viata, integritatea corporalã sau libertatea martorului protejat nu mai este ameninţatã;
g) dacã martorul protejat decedeazã.
(2) Încetarea Programului se dispune de procuror prin ordonanta sau de cãtre instanta prin încheiere.
ART. 18
(1) O.N.P.M. informeazã în scris procurorul sau instanta, dupã caz, despre existenta vreuneia dintre situaţiile prevãzute la art. 17.
(2) Procurorul, respectiv instanta, va analiza în cel mai scurt timp situaţia intervenita şi va comunica O.N.P.M. ordonanta sau încheierea prin care se dispune cu privire la încetarea sau continuarea Programului.
(3) În situaţia prevãzutã la art. 17 alin. (1) lit. g), încetarea Programului va opera din oficiu, la momentul primirii de cãtre procuror sau de cãtre instanta a comunicãrii O.N.P.M., iar aplicarea Programului va continua pentru membrul de familie sau persoana apropiatã martorului protejat decedat, incluse în Program.

CAP. 3
Dispoziţii finale

ART. 19
Persoana care are calitatea de martor, în sensul art. 2 lit. a) pct. 1 şi 2, şi care a comis o infracţiune grava, iar înaintea sau în timpul urmãririi penale ori al judecaţii denunta sau faciliteazã identificarea şi tragerea la rãspundere penalã a altor persoane care au sãvârşit astfel de infracţiuni beneficiazã de reducerea la jumãtate a limitelor pedepsei prevãzute de lege.
ART. 20
(1) Fapta de a divulga cu intenţie identitatea realã, domiciliul ori resedinta martorului protejat, precum şi alte informaţii care pot duce la identificarea acestuia, dacã sunt de natura sa punã în pericol viata, integritatea corporalã sau sãnãtatea martorului protejat, se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Pedeapsa este închisoarea de la 5 ani la 10 ani dacã:
a) fapta a fost sãvârşitã de cãtre o persoana care a luat cunostinta de aceste date în exercitarea atribuţiilor sale de serviciu;
b) s-a cauzat martorului protejat o vãtãmare grava a integritãţii corporale sau sãnãtãţii.
(3) Dacã fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa este închisoarea de la 15 la 25 de ani.
(4) Dacã fapta prevãzutã la alin. (2) lit. a) este sãvârşitã din culpa, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani.
ART. 21
Fapta martorului protejat, prevãzut la art. 2 lit. a), de a induce în eroare organul de urmãrire penalã sau instanta de judecata prin datele şi informaţiile prezentate se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani.
ART. 22
Guvernul României va prezenta Parlamentului rapoarte anuale cu privire la modul de îndeplinire a Programului.
ART. 23
Fondurile necesare pentru includerea Programului şi a mãsurilor urgente se vor asigura anual din sumele alocate cu aceasta destinaţie de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului de Interne, respectiv din programele de finanţare externa.
ART. 24
(1) Instituţiile din sistemul siguranţei naţionale, în situaţiile în care acestea sunt implicate în acţiunile de protecţie a martorilor, vor conlucra cu Ministerul de Interne, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Public pentru aplicarea prezentei legi.
(2) Instituţiile publice prevãzute la alin. (1) sunt autorizate sa coopereze direct cu structurile similare din alte state, precum şi cu organismele internaţionale care au atribuţii în domeniul protecţiei martorului, în condiţiile respectãrii convenţiilor internaţionale la care România este parte.
ART. 25
(1) Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Ministerul de Interne şi Ministerul Justiţiei vor întocmi regulamentul pentru aplicarea dispoziţiilor acesteia, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 9 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU

Bucureşti, 19 decembrie 2002.
Nr. 682.



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016