Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 676 din 21 noiembrie 2001  privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul telecomunicatiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 676 din 21 noiembrie 2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul telecomunicatiilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 800 din 14 decembrie 2001
Parlamentul României adopta prezenta lege.

Obiect
ART. 1
(1) Prezenta lege asigura condiţiile specifice de garantare a dreptului la protecţia vieţii private în privinta prelucrãrii datelor cu caracter personal în sectorul telecomunicatiilor.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica operatorilor reţelelor publice de telecomunicaţii şi furnizorilor de servicii de telecomunicaţii destinate publicului care, în îndeplinirea atribuţiilor lor, trateazã date cu caracter personal.
(3) Dispoziţiile prezentei legi se completeazã cu prevederile legale referitoare la protecţia persoanelor în privinta prelucrãrii datelor cu caracter personal şi la libera circulaţie a acestor date.
(4) Prezenta lege nu se aplica prelucrarilor de date cu caracter personal efectuate:
a) în cadrul activitãţilor în domeniul apãrãrii naţionale şi siguranţei naţionale, desfãşurate în limitele şi cu restricţiile stabilite de lege;
b) în cadrul activitãţilor de prevenire, cercetare şi reprimare a infracţiunilor şi de menţinere a ordinii publice, precum şi în cadrul altor activitãţi în domeniul dreptului penal, desfãşurate în limitele şi cu restricţiile stabilite de lege.

Definiţii
ART. 2
În înţelesul prezentei legi, urmãtorii termeni se definesc dupã cum urmeazã:
1. serviciu de telecomunicaţii - serviciu a cãrui furnizare consta, integral sau parţial, în transmiterea şi directionarea de semnale în reţelele de telecomunicaţii, cu excepţia radiodifuziunii şi a televiziunii;
2. serviciu de telecomunicaţii destinat publicului - orice serviciu de telecomunicaţii, cu excepţia celor necesare exclusiv furnizorului sau unui grup închis de utilizatori;
3. furnizor de servicii de telecomunicaţii destinate publicului - persoana juridicã ce presteazã un serviciu de telecomunicaţii destinat publicului;
4. reţea publica de telecomunicaţii - sisteme de transmisie şi, unde sunt aplicabile, echipamente de comutatie şi alte resurse ce permit transmiterea de semnale între puncte terminale definite, prin fir, radio, prin mijloace optime sau electromagnetice, care sunt utilizate integral sau parţial pentru furnizarea de servicii de telecomunicaţii destinate publicului;
5. operator al reţelei publice de telecomunicaţii - persoana juridicã autorizata sa instaleze sau sa opereze o reţea publica de telecomunicaţii, în scopul oferirii de servicii de telecomunicaţii destinate publicului;
6. abonat - orice persoana fizica sau juridicã care a încheiat un contract cu furnizorul de servicii de telecomunicaţii destinate publicului în vederea furnizarii de astfel de servicii;
7. utilizator - orice persoana fizica beneficiara a unui serviciu de telecomunicaţii destinat publicului, în scopuri private sau profesionale, fãrã a fi în mod necesar abonat al acestui serviciu;
8. date cu caracter personal - orice informaţii referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila; o persoana identificabila este acea persoana care poate fi identificata, direct sau indirect, în special prin referire la un numãr de identificare sau la unul ori mai multe elemente specifice identitãţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale;
9. prelucrarea datelor cu caracter personal - orice operaţiune sau set de operaţiuni care se efectueazã asupra datelor cu caracter personal prin mijloace automate sau neautomate, precum colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvaluirea cãtre terţi prin transmitere, diseminare sau în orice alt mod, alaturarea ori combinarea, blocarea, ştergerea sau distrugerea;
10. autoritatea de reglementare - autoritatea prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 ;
11. autoritatea de supraveghere - autoritatea care monitorizeazã şi controleazã sub aspectul legalitãţii tratamentele datelor cu caracter personal ce cad sub incidenta dispoziţiilor legale care reglementeazã protecţia persoanelor cu privire la tratamentul datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
12. registrele abonatilor - bazele de date, în forma scrisã sau electronica, publice ori accesibile publicului printr-un serviciu de consultare sau utilizate de terţi în scopuri comerciale, care conţin date cu caracter personal ale abonatilor;
13. factura detaliatã - suma informaţiilor referitoare la liniile apelate sau la liniile care apeleazã ori informaţii referitoare la data şi durata fiecãrui apel.

Mãsuri de securitate
ART. 3
(1) Furnizorul unui serviciu de telecomunicaţii destinat publicului şi operatorul reţelei publice de telecomunicaţii prin care se furnizeazã serviciul respectiv trebuie sa ia toate mãsurile tehnice şi de organizare adecvate garantarii securitãţii serviciului şi a reţelei.
(2) Mãsurile adoptate trebuie sa garanteze un nivel de securitate proporţional riscului, corespunzãtor stadiului dezvoltãrii tehnologice şi costurilor implementarii acestor mãsuri.
(3) Cerinţele minime de securitate adoptate ca mãsura preventivã vor fi stabilite de autoritatea de reglementare în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(4) Cerinţele stabilite potrivit alin. (3) vor fi revizuite de autoritatea de reglementare, în concordanta cu stadiul dezvoltãrii tehnice şi cu experienta în domeniu, în termen de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi şi ulterior la intervale care nu pot fi mai mari de 2 ani.
(5) Furnizorul unui serviciu de telecomunicaţii destinat publicului este obligat sa informeze abonatii în situaţia în care ia cunostinta despre apariţia unui risc special de încãlcare a securitãţii reţelei. Informarea va face referire şi la posibilele remedii, precum şi la costurile de aplicare a acestora.
(6) Informaţiile prevãzute la alin. (5) se înainteazã şi autoritãţii publice competente în domeniul protecţiei persoanelor în privinta prelucrãrii datelor cu caracter personal.

Confidenţialitatea comunicaţiilor
ART. 4
(1) Confidenţialitatea comunicaţiilor efectuate prin intermediul unei reţele publice de telecomunicaţii sau prin recurgerea la un serviciu de telecomunicaţii destinat publicului este garantatã.
(2) Ascultarea, înregistrarea, stocarea sau orice alta forma de interceptare ori de supraveghere a comunicaţiilor este interzisã, cu excepţia cazurilor urmãtoare:
a) se realizeazã de utilizatorii care participa la comunicatia respectiva;
b) utilizatorii care participa la comunicatia respectiva şi-au dat acordul scris prealabil;
c) se realizeazã în exercitarea prerogativelor de autoritate publica, în condiţiile legii.
(3) Un utilizator sau, respectiv, un abonat are obligaţia de a-l informa pe celãlalt utilizator sau, respectiv, abonat atunci când în cursul convorbirii se utilizeazã echipament care permite ca aceasta convorbire sa fie ascultata, înregistratã sau stocata de cãtre alte persoane.
ART. 5
Serviciile de telecomunicaţii şi îndeosebi serviciile telefonice aflate în curs de dezvoltare vor fi oferite cu respectarea vieţii private a utilizatorilor, a secretului corespondentei şi a libertãţii de comunicare.
ART. 6
Orice imixtiune a autoritãţilor publice în conţinutul unei comunicãri, inclusiv utilizarea unor mijloace de interceptare sau de supraveghere a comunicãrilor, sunt interzise, exceptând cazurile în care asemenea ingerinţe sunt prevãzute de lege şi constituie o mãsura necesarã într-o societate democratica pentru:
a) protecţia securitãţii statului, a siguranţei publice, a intereselor monetare ale statului sau a combaterii infracţiunilor;
b) protecţia persoanei în cauza, la cererea acesteia, ori a drepturilor şi libertãţilor altor persoane.
ART. 7
În caz de ingerinta a autoritãţilor publice în conţinutul unei comunicãri legea de autorizare trebuie sa prevadã:
a) modul de exercitare de cãtre persoana în cauza a drepturilor de acces şi de rectificare;
b) condiţiile în care autoritãţile publice competente vor fi în drept sa refuze sa dea informaţii persoanei în cauza;
c) modalitãţile de conservare sau de distrugere a acestor date.
ART. 8
(1) Operatorii reţelelor publice de telecomunicaţii sau de telefonie ori furnizorii de servicii de telecomunicaţii destinate publicului nu pot comunica datele obţinute cu prilejul imixtiunii în conţinutul unei comunicãri decât persoanei desemnate în autorizaţia eliberata potrivit legii sa obţinã asemenea date.
(2) Autorizarea operatorilor reţelelor publice de telecomunicaţii de a interveni în conţinutul unei comunicãri, inclusiv prin mijloace de interpretare sau de supraveghere a convorbirilor telefonice, precum şi utilizarea mijloacelor tehnice pentru localizarea originii apelurilor abuzive vor fi realizate numai cu asigurarea condiţiilor şi garanţiilor constituţionale de exercitare a drepturilor şi libertãţilor fundamentale recunoscute prin lege.

Datele referitoare la trafic şi la facturare
ART. 9
(1) Datele referitoare la trafic, care privesc abonatii şi utilizatorii, prelucrate în vederea stabilirii convorbirilor efectuate şi stocate de cãtre furnizorul unui serviciu de telecomunicaţii destinat publicului sau de cãtre operatorul unei reţele publice de telecomunicaţii destinate publicului, trebuie sa fie şterse sau fãcute anonime la terminarea comunicatiei, fãrã a se incalca prevederile alin. (2)-(4).
(2) Prelucrarea datelor conţinând: numãrul sau identificarea postului abonatului, adresa abonatului şi tipul postului, numãrul total de unitãţi ce trebuie facturate pentru perioada de contorizare, numãrul abonatului apelat, tipul, momentul începerii şi durata apelurilor efectuate sau volumul de date transmis, data apelului ori a serviciului, alte informaţii referitoare la plati, precum plata în avans, plati pentru instalãri, deconectari şi restante, efectuatã în scopul întocmirii facturilor abonatilor sau al stabilirii plãţilor pentru interconectare, este permisã doar pana la împlinirea unui termen de 3 ani de la data scadentei obligaţiei de plata corespunzãtoare facturii, respectiv de la data scadentei obligaţiei de plata corespunzãtoare interconectarii.
(3) Furnizorul unui serviciu de telecomunicaţii destinat publicului poate prelucra numai datele semnificative prevãzute la alin. (2), în vederea marketingului sau comercializãrii propriilor servicii, numai dupã notificarea abonatului şi cu acordul expres al acestuia.
(4) Accesul la şi prelucrarea datelor referitoare la trafic şi la facturare trebuie limitate la persoanele care acţioneazã în virtutea unei obligaţii de serviciu, în raport cu furnizorul de servicii de telecomunicaţii destinat publicului sau, respectiv, cu operatorul reţelei publice de telecomunicaţii, şi care au ca atribuţii facturarea sau gestionarea traficului, rezolvarea cererilor clienţilor, detectarea fraudelor ori marketingul propriilor servicii de telecomunicaţii ale furnizorului sau operatorului respectiv. Prelucrarea acestora trebuie limitatã la datele care sunt necesare pentru îndeplinirea respectivelor obligaţii de serviciu.
(5) Dispoziţiile alin. (1)-(4) nu pot fi invocate în scopul limitãrii accesului autoritãţilor competente la datele referitoare la trafic sau la facturare, în condiţiile legii, în scopul rezolvarii litigiilor, în special a celor referitoare la interconectare sau la facturare.

Facturarea detaliatã
ART. 10
(1) Abonatii primesc facturi nedetaliate.
(2) Emiterea facturilor detaliate se face la cererea abonatilor, cu respectarea drepturilor la protecţia vieţii private a abonatilor şi a utilizatorilor, în condiţiile legii.
(3) Categoriile de informaţii care pot fi cuprinse în facturile detaliate se stabilesc de autoritatea de reglementare.

Oferirea şi restrictionarea oferirii serviciului de identificare a liniei la care apeleazã sau a liniei apelate
ART. 11
(1) Utilizatorul care apeleazã are dreptul de a i se pune la dispoziţie, în mod gratuit, de cãtre furnizorul serviciului de telecomunicaţii destinat publicului sau de cãtre operatorul reţelei publice de telecomunicaţii un procedeu simplu de eliminare a prezentãrii datelor respective pentru fiecare apel, în cazul în care se oferã şi un serviciu de prezentare a datelor de identificare a liniei care apeleazã.
(2) Abonatul care apeleazã are dreptul de a i se pune la dispoziţie, în mod gratuit, de cãtre furnizorul serviciului de telecomunicaţii destinat publicului sau de cãtre operatorul reţelei publice de telecomunicaţii un procedeu simplu de eliminare a prezentãrii datelor de identificare a liniei care apeleazã, pentru fiecare linie, în cazul prevãzut la alin. (1).
(3) Abonatul apelat are dreptul de a i se pune la dispoziţie de cãtre furnizorul serviciului de telecomunicaţii destinat publicului sau de cãtre operatorul reţelei publice de telecomunicaţii, în mod gratuit, în cazul folosirii neabuzive, un procedeu simplu de eliminare a prezentãrii datelor de identificare a liniei pentru apelurile primite, în cazul prevãzut la alin. (1).
(4) Abonatul apelat are dreptul de a i se oferi de cãtre furnizorul serviciului de telecomunicaţii destinat publicului sau de cãtre operatorul reţelei publice de telecomunicaţii o posibilitate de a respinge apelul primit, atunci când datele de identificare a liniei care apeleazã au fost eliminate de abonatul sau de utilizatorul care apeleazã, în cazul prevãzut la alin. (1), dacã datele de identificare a liniei care apeleazã sunt indicate înainte de începerea convorbirii.
(5) Abonatul apelat are dreptul de a i se pune la dispoziţie, în mod gratuit, de cãtre furnizorul serviciului de telecomunicaţii destinat publicului sau de cãtre operatorul reţelei publice de telecomunicaţii un procedeu simplu de eliminare a prezentãrii datelor de identificare a liniei apelate fata de utilizatorul care apeleazã, în cazul în care se oferã şi un serviciu de prezentare a datelor de identificare a liniei apelate.
(6) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) vor fi aplicabile şi apelurilor cãtre alte tari, provenind din România, iar dispoziţiile alin. (3)-(5) vor fi aplicabile şi apelurilor cãtre România provenind din alte tari.
(7) Furnizorii de servicii de telecomunicaţii destinate publicului au obligaţia de a informa publicul despre serviciile de prezentare a acestor date, precum şi despre drepturile prevãzute la alin. (1)-(6), în cazul în care se oferã şi servicii de prezentare a datelor de identificare a liniei care apeleazã sau a liniei apelate.

Dispoziţii derogatorii
ART. 12
Un furnizor de servicii de telecomunicaţii destinate publicului, respectiv un operator al unei reţele publice de telecomunicaţii poate deroga de la dispoziţiile referitoare la identificarea liniei care apeleazã, cu condiţia aducerii la cunostinta publicului a procedurilor prin care se realizeazã aceste derogãri, în urmãtoarele cazuri:
a) temporar, în urma cererii unui abonat privind depistarea sursei unor apeluri abuzive; în acest caz datele de identificare a liniei care apeleazã vor fi stocate şi accesibile, în condiţiile legii;
b) pentru fiecare linie, pentru organizaţiile care primesc apeluri de urgenta, special recunoscute în acest sens, în condiţiile legii, cum ar fi: secţiile de poliţie, unitãţile de pompieri sau serviciile de ambulanta.

Redirectionarea automatã a apelului
ART. 13
Fiecare abonat are dreptul de a i se pune la dispoziţie, în mod gratuit, de cãtre furnizorul serviciului de telecomunicaţii destinat publicului sau de cãtre operatorul reţelei publice de telecomunicaţii un procedeu simplu de a bloca redirectionarea automatã, efectuatã de un terţ, a apelurilor cãtre echipamentul terminal al abonatului respectiv.

Registrele abonatilor
ART. 14
(1) Furnizorii de servicii de telecomunicaţii au obligaţia de a include în registrele abonatilor pe care le întocmesc sau de a pune la dispoziţie terţilor care întocmesc asemenea registre numai datele cu caracter personal necesare identificarii unui abonat anume, cu excepţia cazurilor în care abonatul respectiv şi-a dat acordul expres pentru includerea unor date suplimentare.
(2) Orice abonat are dreptul sa solicite, cu titlu gratuit:
a) sa nu fie inclus într-un registru al abonatilor;
b) înscrierea menţiunii ca datele sale cu caracter personal nu pot fi folosite de terţi în scopul marketingului direct;
c) înscrierea adresei sale doar parţial;
d) sa nu se efectueze nici o menţiune referitoare la sex, acolo unde acest lucru este lingvistic posibil.

Apelurile nesolicitate
ART. 15
Apelurile nesolicitate, efectuate în scopul marketingului direct prin utilizarea unor sisteme automate de apelare care nu necesita intervenţia unui operator uman, prin fax sau prin orice alte metode, sunt interzise, cu excepţia cazului în care abonatul apelat şi-a exprimat în prealabil consimţãmântul expres în acest sens.

Rãspunderea
ART. 16
(1) Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, contravenţionalã, civilã sau penalã, dupã caz.
(2) Furnizorii de servicii de telecomunicaţii destinate publicului sau/şi operatorii reţelelor publice de telecomunicaţii rãspund fata de utilizatori pentru daunele efective cauzate de neexecutarea sau de executarea necorespunzãtoare a obligaţiilor ce le revin în condiţiile prezentei legi.

Contravenţii şi sancţiuni
ART. 17
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni:
a) neadoptarea sau adoptarea incompleta a cerinţelor minime de securitate menţionate la art. 3 alin. (3) şi (4);
b) neîndeplinirea obligaţiei de informare prevãzute la art. 3 alin. (5) şi (6);
c) neîndeplinirea obligaţiei de confidenţialitate prevãzute la art. 4 alin. (2) şi (3);
d) nerespectarea de cãtre autoritãţile publice, respectiv de cãtre operatorii reţelelor publice de telecomunicaţii sau de telefonie ori de cãtre furnizorii de servicii de telecomunicaţii destinate publicului, a obligaţiilor prevãzute la art. 5, 6, 7 şi 8;
e) neîndeplinirea obligaţiilor referitoare la prelucrarea şi la limitarea accesului la datele cu caracter personal, prevãzute la art. 9;
f) încãlcarea drepturilor abonatilor prevãzute la art. 10, prin sau cu privire la emiterea de facturi detaliate;
g) neîndeplinirea obligaţiilor referitoare la oferirea serviciului de identificare a liniei care apeleazã, respectiv a liniei apelate, prevãzute la art. 11;
h) neîndeplinirea obligaţiei referitoare la oferirea serviciului de redirectionare automatã, prevãzutã la art. 13;
i) neîndeplinirea obligaţiilor referitoare la întocmirea registrului abonatilor, prevãzute la art. 14;
j) iniţierea unui apel nesolicitat, cu încãlcarea art. 15.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(3) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) se constata de personalul autoritãţii de reglementare, precum şi de reprezentanţi împuterniciţi ai organelor cu atribuţii de supraveghere şi control, abilitate potrivit legii.
(4) Pentru contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) autoritatea de reglementare poate dispune şi suspendarea sau anularea licenţei ori a autorizaţiei.
(5) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. e)-j) se constata de personalul autoritãţii de supraveghere şi de reprezentanţi împuterniciţi ai organelor cu atribuţii de supraveghere şi control, abilitate potrivit legii.
(6) Dispoziţiile prezentei legi se completeazã cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
(7) Cuantumul amenzilor prevãzute în prezenta lege poate fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui inflaţiei.

Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 18
Prezenta lege intra în vigoare la 3 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 22 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 29 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016