Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 672 din 19 decembrie 2002  privind auditul public intern    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 672 din 19 decembrie 2002 privind auditul public intern

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 953 din 24 decembrie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã auditul public intern la entitatile publice, cu privire la formarea şi utilizarea fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public.
ART. 2
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) audit public intern - activitatea funcţional independenta şi obiectivã, care da asigurãri şi consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor publice, perfectionand activitãţile entitatii publice; ajuta entitatea publica sa îşi îndeplineascã obiectivele printr-o abordare sistematica şi metodica, care evalueaza şi imbunatateste eficienta şi eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor de administrare;
b) control intern - ansamblul formelor de control exercitate la nivelul entitatii publice, inclusiv auditul intern, stabilite de conducere în concordanta cu obiectivele acesteia şi cu reglementãrile legale, în vederea asigurãrii administrãrii fondurilor în mod economic, eficient şi eficace; include, de asemenea, structurile organizatorice, metodele şi procedurile;
c) control financiar public intern - întregul sistem de control intern din sectorul public, format din sistemele de control ale entitatilor publice, ale altor structuri abilitate de Guvern şi dintr-o unitate centrala care este responsabilã de armonizarea şi implementarea principiilor şi standardelor de control şi audit;
d) economicitate - minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activitãţi, cu menţinerea calitãţii corespunzãtoare a acestor rezultate;
e) eficacitate - gradul de îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activitãţi şi raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul efectiv al activitãţii respective;
f) eficienta - maximizarea rezultatelor unei activitãţi în relatie cu resursele utilizate;
g) entitate publica - autoritatea publica, instituţia publica, compania/societatea nationala, regia autonomã, societatea comercialã la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã este acţionar majoritar, cu personalitate juridicã, care utilizeazã/administreazã fonduri publice şi/sau patrimoniu public;
h) fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele instituţiilor publice autonome, fondurile provenite din credite externe contractate sau garantate de stat şi a cãror rambursare, dobânzi şi alte costuri se asigura din fonduri publice şi din fonduri externe nerambursabile;
i) instituţie publica - include Parlamentul, Administraţia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autoritãţi publice, instituţii publice autonome, precum şi instituţiile din subordinea acestora, indiferent de modul de finanţare a acestora;
j) instituţie publica mica - instituţia care deruleazã un buget anual de pana la nivelul echivalentului în lei a 100.000 euro pe o perioada de 3 ani consecutiv;
k) patrimoniu public - totalitatea drepturilor şi obligaţiilor statului, unitãţilor administrativ-teritoriale sau ale entitatilor publice ale acestora, dobândite sau asumate cu orice titlu; fac parte din patrimoniul public drepturile şi obligaţiile referitoare atât la bunurile din domeniul public, cat şi din domeniul privat al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale;
l) circuitul auditului - stabilirea fluxurilor informaţiilor, atribuţiile şi responsabilitãţile referitoare la acestea, precum şi arhivarea documentaţiei justificative complete, pentru toate stadiile desfãşurãrii unei acţiuni, care sa permitã totodatã reconstituirea operaţiunilor de la suma totalã pana la detalii individuale şi invers.

CAP. 2
Organizarea auditului public intern

ART. 3
(1) Obiectivele auditului public intern sunt:
a) asigurarea obiectivã şi consilierea, destinate sa imbunatateasca sistemele şi activitãţile entitatii publice;
b) sprijinirea îndeplinirii obiectivelor entitatii publice printr-o abordare sistematica şi metodica, prin care se evalueaza şi se imbunatateste eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor administrãrii.
(2) Sfera auditului public intern cuprinde:
a) activitãţile financiare sau cu implicaţii financiare desfãşurate de entitatea publica din momentul constituirii angajamentelor pana la utilizarea fondurilor de cãtre beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din asistenta externa;
b) constituirea veniturilor publice, respectiv autorizarea şi stabilirea titlurilor de creanta, precum şi a facilitãţilor acordate la încasarea acestora;
c) administrarea patrimoniului public, precum şi vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat/public al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale;
d) sistemele de management financiar şi control, inclusiv contabilitatea şi sistemele informatice aferente.
ART. 4
Auditul public intern este organizat astfel:
a) Comitetul pentru Audit Public Intern (CAPI);
b) Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI);
c) compartimentele de audit public intern din entitatile publice.
ART. 5
(1) Se înfiinţeazã Comitetul pentru Audit Public Intern (CAPI) pe lângã Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), organism cu caracter consultativ, pentru a acţiona în vederea definirii strategiei şi a îmbunãtãţirii activitãţii de audit public intern, în sectorul public.
(2) CAPI cuprinde 11 membri, astfel:
a) preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România;
b) profesori universitari cu specialitate în domeniul auditului public intern - 2 persoane;
c) specialişti cu inalta calificare în domeniul auditului public intern - 3 persoane;
d) directorul general al UCAAPI;
e) experţi din alte domenii de activitate, respectiv contabilitate publica, juridic, sisteme informatice - 4 persoane.
(3) Membrii CAPI, cu excepţia directorului general al UCAAPI, nu pot face parte din structurile Ministerului Finanţelor Publice, iar modul de nominalizare a acestora se va stabili prin norme aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(4) CAPI va fi condus de un preşedinte ales cu majoritate simpla de voturi dintre membrii comitetului, pentru o perioada de 3 ani; preşedintele convoacã intalnirile CAPI.
(5) Regulamentul de organizare şi funcţionare a CAPI este aprobat de plenul acestuia, cu o majoritate de jumãtate plus unu din voturi.
(6) Secretariatul tehnic al CAPI este asigurat de UCAAPI.
(7) Membrii CAPI vor primi o indemnizaţie de şedinţa egala cu 20% din nivelul echivalent salariului brut al secretarilor de stat; indemnizaţia se suporta din bugetul statului, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 6
În realizarea obiectivelor sale CAPI are urmãtoarele atribuţii principale:
a) dezbate planurile strategice de dezvoltare în domeniul auditului public intern şi emite o opinie asupra direcţiilor de dezvoltare a acestuia;
b) dezbate şi emite o opinie asupra actului normativ elaborat de UCAAPI în domeniul auditului public intern;
c) dezbate şi avizeazã raportul anual privind activitatea de audit public intern şi îl prezintã Guvernului;
d) avizeazã planul misiunilor de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale;
e) dezbate şi emite o opinie asupra rapoartelor de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale;
f) analizeazã importanta recomandãrilor formulate de auditorii interni în cazul divergentelor de opinii dintre conducãtorul entitatii publice şi auditorii interni, emitand o opinie asupra consecinţelor neimplementarii recomandãrilor formulate de aceştia;
g) analizeazã acordurile de cooperare între auditul intern şi cel extern referitor la definirea conceptelor şi la utilizarea standardelor în domeniu, schimbul de rezultate din activitatea propriu-zisa de audit, precum şi pregãtirea profesionalã comuna a auditorilor;
h) avizeazã numirea şi revocarea directorului general al UCAAPI.
ART. 7
(1) În cadrul Ministerului Finanţelor Publice se constituie Uniunea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), structuratã pe compartimente de specialitate, în subordinea directa a ministrului finanţelor publice.
(2) UCAAPI este condusã de un director general, numit de ministrul finanţelor publice, cu avizul CAPI.
(3) Directorul general este funcţionar public şi trebuie sa aibã o inalta calificare profesionalã în domeniul financiarcontabil şi/sau al auditului, cu o competenta profesionalã corespunzãtoare, şi sa îndeplineascã cerinţele Codului privind conduita etica a auditorului intern.
ART. 8
În realizarea obiectivelor sale UCAAPI are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã, conduce şi aplica o strategie unitarã în domeniul auditului public intern şi monitorizeazã la nivel naţional aceasta activitate;
b) dezvolta cadrul normativ în domeniul auditului public intern;
c) dezvolta şi implementeaza proceduri şi metodologii uniforme, bazate pe standardele internaţionale, inclusiv manualele de audit intern;
d) dezvolta metodologiile în domeniul riscului managerial;
e) elaboreazã Codul privind conduita etica a auditorului intern;
f) avizeazã normele metodologice specifice diferitelor sectoare de activitate în domeniul auditului public intern;
g) dezvolta sistemul de raportare a rezultatelor activitãţii de audit public intern şi elaboreazã raportul anual, precum şi sinteze, pe baza rapoartelor primite;
h) efectueazã misiuni de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale;
i) verifica respectarea normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etica a auditorului intern de cãtre compartimentele de audit public intern şi poate iniţia mãsurile corective necesare, în cooperare cu conducãtorul entitatii publice în cauza;
j) coordoneazã sistemul de recrutare şi de pregãtire profesionalã în domeniul auditului public intern;
k) avizeazã numirea/destituirea sefilor compartimentelor de audit public intern din entitatile publice;
l) coopereazã cu Curtea de Conturi şi cu alte instituţii şi autoritãţi publice din România;
m) coopereazã cu autoritãţile şi organizaţiile de control financiar public din alte state, inclusiv din Comisia Europeanã.
ART. 9
Compartimentul de audit public intern se organizeazã astfel:
a) conducãtorul instituţiei publice sau, în cazul altor entitãţi publice, organul de conducere colectivã are obligaţia instituirii cadrului organizatoric şi funcţional necesar desfãşurãrii activitãţii de audit public intern;
b) la instituţiile publice mici, care nu sunt subordonate altor entitãţi publice, auditul public intern se limiteazã la auditul de regularitate şi se efectueazã de cãtre compartimentele de audit public intern ale Ministerului Finanţelor Publice;
c) conducãtorul entitatii publice subordonate poate stabili şi menţine un compartiment funcţional de audit public intern, cu acordul entitatii publice de la nivelul ierarhic imediat superior, iar dacã acest compartiment nu se înfiinţeazã, auditul entitatii respective se efectueazã de cãtre compartimentul de audit public intern al entitatii publice de la nivelul ierarhic imediat superior.
ART. 10
(1) Compartimentul de audit public intern se constituie în subordinea directa a conducerii entitatii publice şi, prin atribuţiile sale, nu trebuie sa fie implicat în elaborarea procedurilor de control intern şi în desfãşurarea activitãţilor supuse auditului public intern.
(2) Conducãtorul compartimentului de audit public intern este numit/destituit de cãtre conducãtorul entitatii publice, cu avizul UCAAPI; pentru entitatile publice subordonate numirea/destituirea se face cu avizul organului ierarhic superior.
(3) Conducãtorul compartimentului de audit public intern este responsabil pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de audit.
(4) Funcţia de auditor intern este incompatibilã cu exercitarea acestei funcţii ca activitate profesionalã orientata spre profit sau recompensa.
ART. 11
Atribuţiile compartimentului de audit public intern sunt:
a) elaboreazã norme metodologice specifice entitatii publice în care îşi desfãşoarã activitatea, cu avizul UCAAPI sau al organului ierarhic superior, în cazul entitatilor publice subordonate;
b) elaboreazã proiectul planului anual de audit public intern;
c) efectueazã activitãţi de audit public intern pentru a evalua dacã sistemele de management financiar şi control ale entitatii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienta şi eficacitate;
d) informeazã UCAAPI despre recomandãrile neinsusite de cãtre conducãtorul entitatii publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raporteazã periodic asupra constatãrilor, concluziilor şi recomandãrilor rezultate din activitãţile sale de audit;
f) elaboreazã raportul anual al activitãţii de audit public intern;
g) în cazul identificarii unor iregularitati sau posibile prejudicii, raporteazã imediat conducatorului entitatii publice şi structurii de control intern abilitate.

CAP. 3
Desfãşurarea auditului public intern

ART. 12
Tipurile de audit sunt urmãtoarele:
a) auditul de sistem, care reprezintã o evaluare de profunzime a sistemelor de conducere şi control intern, cu scopul de a stabili dacã acestea funcţioneazã economic, eficace şi eficient, pentru identificarea deficienţelor şi formularea de recomandãri pentru corectarea acestora;
b) auditul performantei, care examineazã dacã criteriile stabilite pentru implementarea obiectivelor şi sarcinilor entitatii publice sunt corecte pentru evaluarea rezultatelor şi apreciazã dacã rezultatele sunt conforme cu obiectivele;
c) auditul de regularitate, care reprezintã examinarea acţiunilor asupra efectelor financiare pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, sub aspectul respectãrii ansamblului principiilor, regulilor procedurale şi metodologice care le sunt aplicabile.
ART. 13
(1) Auditul public intern se exercita asupra tuturor activitãţilor desfãşurate într-o entitate publica, inclusiv asupra activitãţilor entitatilor subordonate, cu privire la formarea şi utilizarea fondurilor publice, precum şi la administrarea patrimoniului public.
(2) Compartimentul de audit public intern auditeaza, cel puţin o data la 3 ani, fãrã a se limita la acestea, urmãtoarele:
a) angajamentele bugetare şi legale din care deriva direct sau indirect obligaţii de plata, inclusiv din fondurile comunitare;
b) plãţile asumate prin angajamente bugetare şi legale, inclusiv din fondurile comunitare;
c) vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale;
d) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale;
e) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanta, precum şi a facilitãţilor acordate la încasarea acestora;
f) alocarea creditelor bugetare;
g) sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
h) sistemul de luare a deciziilor;
i) sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
j) sistemele informatice.
ART. 14
(1) Proiectul planului de audit public intern se elaboreazã de cãtre compartimentul de audit public intern, pe baza evaluãrii riscului asociat diferitelor structuri, activitãţi, programe/proiecte sau operaţiuni, precum şi prin preluarea sugestiilor conducatorului entitatii publice, prin consultare cu entitatile publice ierarhic superioare, ţinând seama de recomandãrile Curţii de Conturi.
(2) Conducãtorul entitatii publice aproba anual proiectul planului de audit public intern.
(3) Auditorul intern desfãşoarã audituri ad-hoc, respectiv misiuni de audit public intern cu caracter excepţional, necuprinse în planul anual de audit public intern, în condiţiile prevãzute la art. 15.
ART. 15
În realizarea misiunilor de audit auditorii interni îşi desfãşoarã activitatea pe baza de ordin de serviciu, emis de şeful compartimentului de audit public intern, care prevede în mod explicit scopul, obiectivele, tipul şi durata auditului public intern, precum şi nominalizarea echipei de auditare.
ART. 16
(1) Compartimentul de audit public intern notifica structura care va fi auditata, cu 15 zile înainte de declanşarea misiunii de audit; în notificare se precizeazã scopul, principalele obiective şi durata misiunii de audit.
(2) Compartimentul de audit public intern notifica, de asemenea, tematica în detaliu, programul comun de cooperare, precum şi perioadele în care se realizeazã intervenţiile la fata locului, conform normelor metodologice.
(3) Auditorii interni au acces la toate datele şi informaţiile, inclusiv la cele existente în format electronic, pe care le considera relevante pentru scopul şi obiectivele precizate în ordinul de serviciu.
(4) Personalul de conducere şi de execuţie din structura auditata are obligaţia sa ofere documentele şi informaţiile solicitate, în termenele stabilite, precum şi tot sprijinul necesar desfãşurãrii în bune condiţii a auditului public intern.
(5) Auditorii interni pot solicita date, informaţii, precum şi copii ale documentelor, certificate pentru conformitate, de la persoanele fizice şi juridice aflate în legatura cu structura auditata, iar acestea au obligaţia de a le pune la dispoziţie la data solicitatã. Totodatã auditorii interni pot efectua la aceste persoane fizice şi juridice orice fel de reverificari financiare şi contabile legate de activitãţile de control intern la care acestea au fost supuse, care vor fi utilizate pentru constatarea legalitãţii şi a regularitatii activitãţii respective.
(6) Reprezentanţilor autorizaţi ai Comisiei Europene şi ai Curţii de Conturi Europene li se asigura drepturi similare celor prevãzute pentru auditorii interni, cu scopul protejãrii intereselor financiare ale Uniunii Europene; aceştia trebuie sa fie împuterniciţi în acest sens printr-o autorizaţie scrisã, care sa le ateste identitatea şi poziţia, precum şi printr-un document care sa indice obiectul şi scopul controlului sau al inspecţiei la fata locului.
(7) Ori de câte ori în efectuarea auditului public intern sunt necesare cunoştinţe de stricta specialitate, conducãtorul compartimentului de audit public intern poate decide asupra oportunitãţii contractãrii de servicii de expertiza/consultanţa din afarã entitatii publice.
ART. 17
(1) Auditorii interni elaboreazã un proiect de raport de audit public intern la sfârşitul fiecãrei misiuni de audit public intern; proiectul de raport de audit public intern reflecta cadrul general, obiectivele, constatãrile, concluziile şi recomandãrile. Raportul de audit public intern este însoţit de documente justificative.
(2) Proiectul de raport de audit public intern se transmite la structura auditata; aceasta poate trimite, în maximum 15 zile de la primirea raportului, punctele sale de vedere, care vor fi analizate de auditorii interni.
(3) În termen de 10 zile de la primirea punctelor de vedere compartimentul de audit public intern organizeazã reuniunea de conciliere cu structura auditata, în cadrul cãreia se analizeazã constatãrile şi concluziile, în vederea acceptãrii recomandãrilor formulate.
(4) Şeful compartimentului de audit public intern trimite raportul de audit public intern finalizat, împreunã cu rezultatele concilierii, conducatorului entitatii publice care a aprobat misiunea, pentru analiza şi avizare; pentru instituţia publica mica, raportul de audit public intern este transmis spre avizare conducatorului acesteia. Dupã avizare recomandãrile cuprinse în raportul de audit public intern vor fi comunicate structurii auditate.
(5) Structura auditata informeazã compartimentul de audit public intern asupra modului de implementare a recomandãrilor, incluzând un calendar al acestora. Şeful compartimentului de audit public intern informeazã UCAAPI sau organul ierarhic superior, dupã caz, despre recomandãrile care nu au fost avizate; aceste recomandãri vor fi însoţite de documentaţia de sustinere.
(6) Compartimentul de audit public intern verifica şi raporteazã UCAAPI sau organului ierarhic superior, dupã caz, asupra progreselor înregistrate în implementarea recomandãrilor.

CAP. 4
Auditorii interni

ART. 18
(1) Auditorii interni care sunt funcţionari publici sunt selectaţi şi au drepturile, obligaţiile şi incompatibilitãţile prevãzute de Statutul funcţionarilor publici.
(2) Numirea sau revocarea auditorilor interni se face de cãtre conducãtorul entitatii publice, respectiv de cãtre organul colectiv de conducere, cu avizul conducatorului compartimentului de audit public intern.
(3) Auditorii interni au un nivel de salarizare corespunzãtor ierarhiei acestei funcţii în cadrul sistemului de salarizare a funcţionarilor publici; totodatã auditorii interni beneficiazã de un spor pentru complexitatea muncii de 25%, aplicat la salariul de baza brut lunar.
(4) Pentru auditorii interni care nu sunt funcţionari publici selectarea, stabilirea drepturilor şi obligaţiilor se fac în concordanta cu regulamentele proprii de funcţionare a entitatii publice, precum şi cu prevederile prezentei legi.
ART. 19
(1) Auditorii interni trebuie sa îşi îndeplineascã atribuţiile în mod obiectiv şi independent, cu profesionalism şi integritate, conform prevederilor prezentei legi şi potrivit normelor şi procedurilor specifice activitãţii de audit public intern.
(2) Pentru acţiunile lor, întreprinse cu buna-credinţa în exerciţiul atribuţiilor şi în limita acestora, auditorii interni nu pot fi sancţionaţi sau trecuţi în alta funcţie.
(3) Auditorii interni nu vor divulga nici un fel de date, fapte sau situaţii pe care le-au constatat în cursul ori în legatura cu îndeplinirea misiunilor de audit public intern.
(4) Auditorii interni sunt responsabili de protecţia documentelor referitoare la auditul public intern desfãşurat la o entitate publica.
(5) Rãspunderea pentru mãsurile luate în urma analizarii recomandãrilor prezentate în rapoartele de audit aparţine conducerii entitatii publice.
(6) Auditorii interni trebuie sa respecte prevederile Codului privind conduita etica a auditorului intern.
(7) Auditorii interni au obligaţia perfecţionãrii cunoştinţelor profesionale; şeful compartimentului de audit public intern, respectiv conducerea entitatii publice, va asigura condiţiile necesare pregãtirii profesionale, perioada destinatã în acest scop fiind de minimum 15 zile pe an.
ART. 20
(1) Persoanele care sunt soţi, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu conducãtorul entitatii publice nu pot fi auditori interni în cadrul aceleiaşi entitãţi publice.
(2) Auditorii interni nu pot fi desemnaţi sa efectueze misiuni de audit public intern la o structura/entitate publica dacã sunt soţi, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu conducãtorul acesteia sau cu membrii organului de conducere colectivã.
(3) Auditorii interni nu trebuie implicaţi în vreun fel în îndeplinirea activitãţilor pe care în mod potenţial le pot audita şi nici în elaborarea şi implementarea sistemelor de control intern al entitatilor publice.
(4) Auditorii interni care au responsabilitãţi în derularea programelor şi proiectelor finanţate integral sau parţial de Uniunea Europeanã nu trebuie implicaţi în auditarea acestor programe.
(5) Auditorilor interni nu trebuie sa li se încredinţeze misiuni de audit public intern în sectoarele de activitate în care aceştia au deţinut funcţii sau au fost implicaţi în alt mod; aceasta interdicţie se poate ridica dupã trecerea unei perioade de 3 ani.
(6) Auditorii interni care se gãsesc în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1)-(5) au obligaţia de a informa de îndatã, în scris, conducãtorul entitatii publice şi şeful structurii de audit public intern.

CAP. 5
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 21
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea obligaţiei de a institui la nivelul entitatii publice structuri organizatorice functionale de audit public intern, conform prevederilor art. 9;
b) încãlcarea obligaţiei de a elabora norme de audit public intern specifice entitatii publice, precum şi neprezentarea lor spre avizare, potrivit prevederilor art. 11 lit. a);
c) încãlcarea obligaţiei de a elabora proiectul planului de audit public intern, conform prevederilor art. 11 lit. b);
d) refuzul personalului de execuţie sau de conducere, implicat în activitatea auditata, de a prezenta documentele solicitate cu ocazia efectuãrii misiunilor de audit public intern, în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (4);
e) nerespectarea prevederilor referitoare la numirea/destituirea conducatorului compartimentului de audit public intern, respectiv la numirea/revocarea auditorilor interni, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2), respectiv ale art. 18 alin. (2).
ART. 22
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac astfel:
a) de cãtre reprezentanţii împuterniciţi din cadrul UCAAPI, în limitele sale de competenta, pentru contravenţiile prevãzute la art. 21;
b) de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai organului ierarhic superior, la nivelul entitatii publice subordonate, pentru contravenţiile prevãzute la art. 21 lit. a), c) şi e);
c) de cãtre reprezentanţii împuterniciţi de conducãtorul entitatii publice, pentru contravenţiile prevãzute la art. 21 lit. d).
ART. 23
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 21 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 180/2002 .

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 24
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Ministerul Finanţelor Publice va elabora norme metodologice generale referitoare la exercitarea auditului public intern.
ART. 25
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga art. 2 lit. c), i), k)-n), p), u), art. 6-9, 28, art. 29 alin. (2), art. 32 lit. a)-e), art. 34 alin. (1) lit. a) şi b), art. 37 alin. (3), precum şi orice alte dispoziţii referitoare la auditul public intern din <>Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 301/2002 .

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 6 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 5 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Bucureşti, 19 decembrie 2002.
Nr. 672.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016