Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 655 din 20 noiembrie 2001  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 655 din 20 noiembrie 2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 4 decembrie 2001

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243 din 28 noiembrie 2000 privind protecţia atmosferei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 6 decembrie 2000, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul 1, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop stabilirea cadrului juridic privind prevenirea, eliminarea, limitarea deteriorarii şi ameliorarea calitãţii atmosferei, în scopul evitãrii efectelor negative asupra sãnãtãţii omului şi mediului, asigurându-se astfel alinierea la normele juridice internaţionale şi la reglementãrile comunitare."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Regimul juridic al protecţiei atmosferei are la baza respectarea principiului de abordare integrata a protecţiei mediului."
3. La articolul 3 alineatul (1), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) adoptarea mãsurilor necesare pentru limitarea pana la eliminare a efectelor negative asupra mediului, inclusiv în context transfrontier;"
4. La articolul 3, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Strategia nationala privind protecţia atmosferei se adopta prin hotãrâre a Guvernului."
5. La articolul 3, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Strategia se reactualizeazã periodic de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului şi se adopta prin hotãrâre a Guvernului."
6. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Semnificatia unor termeni specifici utilizaţi în ordonanta este definitã potrivit anexei care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta."
7. Titlul capitolului II şi titlul secţiunii 1 vor avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Atribuţii şi responsabilitãţi în domeniul protecţiei atmosferei
SECŢIUNEA 1
Atribuţii şi responsabilitãţi ale autoritãţilor centrale şi teritoriale pentru protecţia mediului"
8. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, care este cea mai inalta autoritate de decizie şi control în domeniul protecţiei atmosferei, are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã şi promoveazã strategia nationala în domeniul protecţiei atmosferei şi controleazã aplicarea Planului naţional de acţiune în domeniul protecţiei atmosferei, ca parte integrantã a strategiei şi politicilor naţionale de protecţie a mediului;
b) coordoneazã şi controleazã respectarea şi punerea în aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta, precum şi a celorlalte acte normative de punere în aplicare a acesteia, în toate sectoarele de activitate;
c) elaboreazã, avizeazã, promoveazã şi, dupã caz, aproba actele normative, precum şi mãsurile necesare pentru aplicarea unitarã pe teritoriul României a prevederilor privind protecţia atmosferei, stabilite prin legislaţia Uniunii Europene şi prin convenţiile internaţionale privind protecţia atmosferei la care România este parte;
d) coordoneazã Sistemul naţional de evaluare şi gestionare integrata a calitãţii aerului, care include Sistemul naţional de monitorizare a calitãţii aerului şi Sistemul naţional de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici;
e) coordoneazã elaborarea şi reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind calitatea aerului;
f) coordoneazã elaborarea şi reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind emisiile de poluanti în atmosfera;
g) coordoneazã la nivel naţional participarea la programele Uniunii Europene de asigurare a calitãţii datelor;
h) aproba metodologiile pentru evaluarea calitãţii aerului şi a emisiilor de poluanti în atmosfera, coordoneazã şi controleazã aplicarea acestora;
i) aproba metodologiile de determinare a concentratiilor poluantilor în aerul înconjurãtor, incluzând metode, echipamente, reţele şi laboratoare;
j) stabileşte, prin instituţii specializate, metode pentru asigurarea acuratetei mãsurãtorilor şi pentru verificarea menţinerii acesteia în acord cu standardele europene şi internaţionale privind asigurarea calitãţii;
k) evalueaza calitatea aerului înconjurãtor şi dispune luarea de mãsuri pentru ameliorarea şi menţinerea acesteia, dupã caz, prin intermediul organelor sale descentralizate şi al instituţiilor specializate;
l) coordoneazã programele de asigurare a calitãţii datelor privind calitatea aerului înconjurãtor, provenite din Sistemul naţional de evaluare şi gestionare integrata a calitãţii aerului;
m) asigura accesul publicului la informaţiile privind calitatea atmosferei, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
n) raporteazã datele în conformitate cu prevederile legislaţiei Uniunii Europene şi cu prevederile convenţiilor internaţionale privind protecţia atmosferei la care România este parte."
9. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) controleazã modul de aplicare şi de respectare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a actelor normative în vigoare din acest domeniu la nivel teritorial;
b) elaboreazã planuri şi programe de gestionare a calitãţii aerului la nivel teritorial, acolo unde este necesar, şi asigura integrarea acestora în planul local de acţiune pentru protecţia mediului, în colaborare cu serviciile descentralizate ale celorlalte autoritãţi de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autoritãţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii specializate şi cu titularii de activitate;
c) controleazã punerea în aplicare a planurilor şi a programelor de gestionare a calitãţii aerului la nivel teritorial;
d) întocmesc inventarul emisiilor de poluanti în atmosfera la nivel teritorial;
e) urmãresc şi analizeazã aplicarea planurilor şi programelor de gestionare a calitãţii aerului la nivel teritorial şi elaboreazã rapoarte anuale;
f) colaboreazã cu organismele guvernamentale abilitate care avizeazã importul-exportul produselor, bunurilor şi al altor materiale cu regim special de comercializare care pot afecta calitatea atmosferei, în conformitate cu legislaţia nationala şi cu convenţiile internaţionale la care România este parte;
g) aplica sancţiunile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta;
h) participa la derularea activitãţilor din cadrul Sistemului naţional de evaluare şi gestionare integrata a calitãţii aerului;
i) informeazã operativ autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, alte autoritãţi centrale şi locale, potrivit atribuţiilor şi competentelor acestora, în cazul producerii unor evenimente deosebite cu impact asupra calitãţii aerului şi care aduc prejudicii sãnãtãţii umane;
j) pun la dispoziţie autoritãţilor teritoriale pentru sãnãtate, agricultura şi alimentaţie, lucrãri publice, administraţiei publice locale informaţiile necesare în activitatea de elaborare şi punere în aplicare a strategiilor sectoriale legate de calitatea atmosferei;
k) informeazã populaţia şi autoritãţile locale în cazul depãşirii pragurilor de alerta;
l) asigura informarea curenta a populaţiei şi a autoritãţilor locale cu privire la calitatea aerului;
m) urmãresc aplicarea la nivel teritorial a programelor şi mãsurilor pentru respectarea convenţiilor şi a acordurilor internaţionale la care România este parte."
10. La articolul 9 alineatul (1), literele c), e), f) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) participa la elaborarea şi reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind calitatea aerului;
............................................................
e) participa la derularea activitãţilor din cadrul Sistemului naţional de monitorizare a calitãţii aerului;
f) prelucreaza şi interpreteazã datele de poluare atmosferica provenite din Sistemul naţional de monitorizare a calitãţii aerului în relatie cu starea de sãnãtate; elaboreazã rapoarte periodice;
g) comunica autoritãţilor publice centrale sau locale interesate şi populaţiei riscurile pentru sãnãtatea colectivitãţilor umane produse de poluarea atmosferei;"
11. La articolul 10, litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) colaboreazã la elaborarea şi reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind emisiile de poluanti în atmosfera;"
12. La articolul 10, dupã litera f) se introduc literele g) şi h) cu urmãtorul cuprins:
"g) participa la derularea activitãţilor din cadrul Sistemului naţional de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici;
h) exercita funcţii de reglementare şi control privind proiectarea, construirea şi operarea mijloacelor de transport care pot afecta calitatea aerului înconjurãtor."
13. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Autoritatea publica centrala pentru industrie are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã strategiile sectoriale pentru activitãţile industriale, luând în considerare impactul asupra calitãţii atmosferei şi mediului;
b) elaboreazã, prin instituţii specializate, norme privind calitatea combustibililor şi norme privind manipularea acestora;
c) colaboreazã la elaborarea şi la reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind emisiile de poluanti în atmosfera;
d) coordoneazã programele de reducere a emisiilor de poluanti în atmosfera;
e) promoveazã şi coordoneazã aplicarea reglementãrilor specifice privind emisiile de poluanti în atmosfera pentru activitãţi industriale cu impact major asupra calitãţii aerului;
f) asigura punerea în aplicare a strategiilor sectoriale prin Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului Secţiunea privind protecţia atmosferei;
g) colaboreazã cu autoritatea nationala în domeniu în vederea standardizarii şi omologãrii produselor şi instalaţiilor, în acord cu reglementãrile naţionale şi internaţionale;
h) participa la derularea activitãţilor din cadrul Sistemului naţional de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici;
i) exercita funcţii de reglementare şi control privind proiectarea, construirea şi operarea instalaţiilor, echipamentelor şi utilajelor care pot afecta calitatea aerului înconjurãtor."
14. Dupã articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - Autoritãţile publice centrale pentru comerţ au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã, în colaborare cu autoritãţile publice centrale interesate, reglementãri privind contingentarea producţiei şi consumurilor, precum şi interdicţia de plasare pe piata a anumitor tipuri de substanţe cu impact asupra atmosferei, reglementate prin tratate la care România este parte;
b) elaboreazã, în colaborare cu autoritãţile publice centrale interesate, reglementãri privind produsele care, prin utilizare, pot afecta calitatea atmosferei, condiţiile de plasare pe piata a acestora, restricţiile de producere şi utilizare pentru fiecare tip sau clasa de produse."
15. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Autoritatea publica centrala pentru agricultura şi alimentaţie are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã şi pune în aplicare strategia de dezvoltare a agriculturii, luând în considerare impactul asupra atmosferei şi mediului;
b) asigura, prin unitãţile sale din teritoriu, respectarea prevederilor legale în ceea ce priveşte desfãşurarea activitãţilor cu impact asupra calitãţii atmosferei şi mediului, cum sunt tratamentele fitosanitare, fertilizarea solurilor, activitãţi din sectorul zootehnic;
c) colaboreazã la elaborarea şi la reactualizarea normelor şi reglementãrilor privind emisiile de poluanti în atmosfera;
d) exercita controlul, prin teste de laborator, al produselor agroalimentare şi al altor produse cu regim special de comercializare din import, care pot afecta calitatea atmosferei şi sãnãtatea publica;
e) promoveazã adoptarea de soluţii alternative pentru tehnologiile din industria alimentara în vederea reducerii impactului asupra calitãţii atmosferei;
f) colaboreazã cu alte organisme competente în domeniul protecţiei atmosferei;
g) participa la derularea activitãţilor din cadrul Sistemului naţional de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici.
(2) Autoritãţile teritoriale din subordine au obligaţia de a pune la dispoziţie autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului informaţiile necesare în activitatea de evaluare şi gestionare a calitãţii aerului."
16. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Autoritatea publica centrala pentru lucrãri publice are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) colaboreazã la elaborarea normelor care permit clasificarea zonelor în funcţie de gradul de poluare a aerului;
b) asigura integrarea în planurile de amenajare a teritoriului şi de urbanism a prevederilor strategiei naţionale în domeniul protecţiei atmosferei, a planurilor şi programelor de gestionare a calitãţii aerului.
(2) Autoritãţile publice teritoriale din subordine au obligaţia de a pune la dispoziţie autoritãţilor publice teritoriale pentru protecţia mediului informaţiile şi documentele necesare în activitatea de evaluare şi gestionare a calitãţii aerului."
17. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Autoritatea publica centrala pentru coordonarea administraţiei publice locale are urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) acorda sprijin şi îndrumare metodologicã autoritãţilor administraţiei publice locale şi aparatului propriu al acestora în scopul aplicãrii uniforme a dispoziţiilor legale privind protecţia atmosferei;
b) urmãreşte respectarea prevederilor Planului naţional de acţiune în domeniul protecţiei atmosferei şi asigura aplicarea acestora;
c) indruma elaborarea şi aplicarea strategiilor şi programelor sectoriale privind protecţia atmosferei de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale;
d) controleazã modul de soluţionare de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale a problemelor de interes local referitoare la protecţia atmosferei."
18. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Primãrii şi consiliile locale au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) elaboreazã, în colaborare cu autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului, instrucţiuni pentru titularii de activitate, instituţii şi populaţie privind modul de gestionare a calitãţii aerului în cadrul localitãţilor şi le aduc la cunostinta acestora prin mijloace adecvate;
b) urmãresc şi asigura îndeplinirea prevederilor din planurile şi programele de gestionare a calitãţii aerului;
c) integreaza politicile de protecţie a atmosferei în strategia de dezvoltare durabila la nivel local;
d) furnizeazã autoritãţilor teritoriale pentru protecţia mediului informaţiile şi documentaţia necesare în vederea evaluãrii şi gestionãrii calitãţii aerului;
e) hotãrãsc asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale, precum şi colaborarea cu titularii de activitate în scopul realizãrii programelor şi planurilor pentru gestionarea calitãţii aerului."
19. Dupã articolul 15 se introduce articolul 15^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 15^1. - Consiliile judeţene au urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) coordoneazã activitatea consiliilor locale în vederea realizãrii programelor şi planurilor de gestionare a calitãţii aerului;
b) hotãrãsc asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale, precum şi colaborarea cu titularii de activitate în scopul realizãrii programelor şi planurilor de gestionare a calitãţii aerului;
c) urmãresc şi asigura respectarea de cãtre consiliile locale a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta."
20. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Evaluarea calitãţii aerului înconjurãtor pentru teritoriul României se efectueazã pe baza valorilor limita şi a valorilor de prag, în acord cu standardele naţionale şi ale Uniunii Europene.
(2) Criteriile, metodele şi procedeele de evaluare a calitãţii aerului se stabilesc prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului.
(3) Rezultatele evaluãrii calitãţii aerului sunt aduse la cunostinta publicului şi se raporteazã Uniunii Europene de cãtre autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului."
21. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Poluantii de referinta care trebuie evaluati, precum şi valorile limita, valorile de prag, marjele de toleranta şi termenele în care trebuie atinse valorile limita se stabilesc în acord cu standardele europene şi internaţionale şi se aproba prin ordin al ministrului autoritãţii centrale pentru protecţia mediului.
(2) Modificarea sau reactualizarea ordinului ministrului prevãzut la alin. (1) se realizeazã de cãtre autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, pe baza noilor informaţii despre efectele poluantilor atmosferici asupra sãnãtãţii şi mediului, precum şi despre schimbãrile apãrute în standardele europene şi internaţionale."
22. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Pe baza evaluãrii calitãţii aerului înconjurãtor autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului întocmeşte, prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, liste cuprinzând zone şi aglomerari în care nivelurile unuia sau mai multor poluanti sunt:
a) mai mari decât valoarea limita, plus marja de toleranta, sau mai mari decât valoarea limita, în caz ca nu a fost fixatã şi o marja de toleranta;
b) între valoarea limita şi valoarea limita, plus marja de toleranta;
c) mai mici decât valoarea limita.
(2) Pentru zonele şi aglomerarile menţionate la alin. (1) lit. a) şi b) se adopta, prin hotãrâre a Guvernului, procedura de elaborare şi punere în aplicare a planurilor şi programelor de gestionare a calitãţii aerului, în vederea atingerii valorilor limita într-o anumitã perioada.
(3) În cazul în care valorile limita sunt depasite pentru mai mulţi poluanti, se elaboreazã planuri şi programe integrate pentru toţi poluantii respectivi.
(4) În situaţia în care zona poluata este localizata pe teritoriul a doua sau mai multe judeţe, programele şi planurile se stabilesc de comun acord cu toate autoritãţile implicate.
(5) Planurile şi programele de gestionare a calitãţii aerului se elaboreazã în colaborare cu administraţia publica localã, cu organele descentralizate ale administraţiei publice centrale, titularii de activitate şi cu alţi factori interesaţi.
(6) Planurile şi programele sunt aduse la cunostinta publicului şi raportate Uniunii Europene.
(7) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului monitorizeazã progresul şi încadrarea în planurile şi programele de gestionare a calitãţii aerului şi raporteazã anual asupra îndeplinirii acestora."
23. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Autoritãţile locale, împreunã cu autoritãţile competente de mediu, elaboreazã la nivelul administrativ corespunzãtor planuri care indica mãsurile specifice adoptate pe termen scurt în regiunile în care exista riscuri de depasire a valorilor limita şi/sau a pragurilor de alerta, în scopul reducerii acelui risc şi al limitãrii duratei de producere a unui eventual risc.
(2) Planurile cuprind mãsuri de control şi, dupã caz, mãsuri de suspendare a activitãţilor, inclusiv a traficului rutier.
(3) Planurile pentru calitatea aerului se elaboreazã consultând autoritãţile competente, titularii de activitate şi publicul interesat."
24. Dupã articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - (1) Planul naţional de acţiune în domeniul protecţiei atmosferei se elaboreazã de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului în colaborare cu autoritãţile competente implicate, cu titularii de activitate şi cu publicul interesat.
(2) Planul naţional se întocmeşte pe baza programelor şi planurilor prevãzute la art. 18 şi 19.
(3) Planul naţional de acţiune în domeniul protecţiei atmosferei se adopta prin hotãrâre a Guvernului, ca parte integrantã a Planului naţional de acţiune pentru protecţia mediului.
(4) Planul naţional este revizuit, dupã caz, în funcţie de progresele în domeniul protecţiei atmosferei şi de cerinţele de protecţie a mediului. Planurile sunt publice."
25. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - La elaborarea şi evaluarea planurilor de urbanism şi amenajarea teritoriului se respecta şi prevederile programelor şi planurilor de gestionare a calitãţii aerului."
26. La articolul 21, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Toate autoritãţile publice sunt obligate sa asigure accesul la informaţie şi participarea publicului la luarea deciziilor în acest domeniu, în condiţiile şi termenele prevãzute de legislaţia în vigoare.
(3) Depãşirea pragurilor de alerta se aduce la cunostinta publicului în mod operativ, prin cele mai eficiente mijloace de informare în masa, de cãtre autoritatea competenta de mediu, indicandu-se şi mãsurile care se impun."
27. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Evaluarea şi gestionarea calitãţii aerului se asigura prin Sistemul naţional de evaluare şi gestionare integrata a calitãţii aerului. Sistemul naţional de monitorizare a calitãţii aerului şi Sistemul naţional de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici fac parte integrantã din Sistemul naţional de evaluare şi gestionare integrata a calitãţii aerului.
(2) Înfiinţarea şi organizarea Sistemului naţional de evaluare şi gestionare integrata a calitãţii aerului se aproba prin hotãrâre a Guvernului."
28. Dupã articolul 23 se introduc articolele 23^1 şi 23^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - Structurile aparţinând Sistemului naţional de monitorizare a calitãţii aerului, indiferent de autoritatea competenta cãreia îi sunt subordonate sau în coordonarea cãreia se afla, au obligaţia sa deruleze activitatea de monitorizare, sa raporteze şi sa furnizeze informaţia conform criteriilor şi procedurilor comune.
Art. 23^2. - (1) În cadrul Sistemului naţional de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici se elaboreazã Inventarul naţional al emisiilor de poluanti atmosferici.
(2) Evaluarea emisiilor de gaze cu efect se sera şi a celor care afecteazã stratul de ozon este inclusã în Inventarul naţional al emisiilor de poluanti atmosferici.
(3) Evaluarea emisiilor şi raportarea se fac conform procedurilor specifice convenţiilor internaţionale din domeniu."
29. Titlul capitolului IV şi titlul secţiunii 1 vor avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Surse de poluare
SECŢIUNEA 1
Emisii din surse fixe"
30. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Desfãşurarea activitãţilor care constituie surse fixe de poluare pentru atmosfera este permisã numai cu acord şi/sau autorizaţie de mediu eliberate în urma abordarii integrate a impactului asupra mediului, conform reglementãrilor legale în vigoare."
31. Dupã articolul 30 se introduce articolul 30^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 30^1. - Titularii activitãţilor care constituie surse fixe de poluare pentru atmosfera au urmãtoarele obligaţii:
a) sa participe la elaborarea programelor de reducere a emisiilor de poluanti în atmosfera, a programelor şi planurilor de gestionare a calitãţii aerului şi sa aplice obligaţiile ce le revin prin acestea;
b) sa se supunã tuturor procedurilor şi cerinţelor legale care conduc la prevenirea, eliminarea sau reducerea impactului asupra aerului înconjurãtor şi asupra mediului;
c) sa informeze şi sa se supunã controlului autoritãţilor competente conform legislaţiei în vigoare."
32. Dupã articolul 31 se introduce articolul 31^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 31^1. - (1) Valorile limita pentru poluantii emisi în atmosfera sunt prevãzute de legislaţia în vigoare.
(2) Modificarea şi completarea valorilor limita pentru poluantii emisi în atmosfera se stabilesc, dupã caz, prin ordin emis de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului."
33. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) În cazul depãşirii valorilor limita de emisie pentru unul sau mai mulţi poluanti autoritatea competenta decide, dupã caz, sa ia toate mãsurile necesare pentru înlãturarea cauzelor şi consecinţelor poluarii. Aceste mãsuri includ şi posibilitatea întreruperii temporare a activitãţii instalaţiei care a provocat poluarea, pana la îndepãrtarea cauzelor poluarii.
(2) Titularii activitãţilor care intra sub incidenta alin. (1) au obligaţia sa informeze autoritãţile competente şi sa respecte reglementãrile în domeniu."
34. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - În zonele în care sunt depasite valorile limita privind calitatea aerului înconjurãtor, pe baza studiilor de evaluare a impactului asupra mediului, autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului stabilesc, dupã caz, valori limita de emisie specifice fiecãrei activitãţi din zona, mai restrictive decât valorile stabilite de legislaţia în vigoare."
35. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Autoritãţile competente stabilesc şi pun în aplicare planuri naţionale de reducere a emisiilor de poluanti în atmosfera, în conformitate cu legislaţia în vigoare."
36. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Transferul de poluanti din aer cãtre un alt factor de mediu, ca urmare a mãsurilor de reducere a poluarii aerului înconjurãtor, este permis în condiţiile menţinerii nivelului poluantilor sub valorile limita pentru acel factor de mediu, cu acordul autoritãţii publice teritoriale pentru protecţia mediului.
(2) Este permisã utilizarea metodelor şi sistemelor de imbunatatire a calitãţii aerului care nu conduc la depãşirea normelor stabilite de legislaţia în vigoare pentru locul de munca."
37. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Emisiile de poluanti în atmosfera cu impact asupra sãnãtãţii omului şi mediului se supun taxarii.
(2) Stabilirea taxelor prevãzute la alin. (1) se reglementeazã prin lege, iar reactualizarea cuantumului acestor taxe se face prin hotãrâre a Guvernului."
38. La capitolul IV, titlul secţiunii a 2-a va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 2-a
Emisii din surse mobile şi surse difuze"
39. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - Autoritatea publica centrala pentru transporturi şi autoritatea publica centrala pentru industrie, în colaborare cu autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, stabilesc, dupã caz, valorile limita pentru poluantii emisi de sursele mobile, în conformitate cu prevederile standardelor europene şi internaţionale."
40. Dupã articolul 40 se introduce articolul 40^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 40^1. - Autoritatea publica centrala pentru sãnãtate şi autoritatea publica centrala pentru agricultura şi alimentaţie stabilesc reglementãri privind utilizarea produselor agricole cultivate pe fasiile de teren limitrofe cãilor de circulaţie, în cazul în care acestea sunt afectate de poluarea atmosferica provenitã din surse mobile."
41. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) În zonele în care sunt necesare mãsuri speciale de protecţie a calitãţii aerului, în programele de gestionare a calitãţii aerului se impun obligaţii pentru persoanele fizice şi juridice care exploateazã surse mobile de poluare. Aplicarea acestor obligaţii este asigurata de cãtre primari.
(2) În cazul în care este posibil din punct de vedere tehnic şi economic, sursele difuze se transforma în surse de emisii dirijate, conform prevederilor legale în vigoare."
42. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
1. Cu amenda de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru:
a) nerespectarea obligaţiilor ce revin titularilor de activitãţi care constituie surse fixe de poluare pentru atmosfera de a participa la elaborarea programelor de reducere a emisiilor, a programelor şi planurilor de gestionare a calitãţii aerului;
b) nerespectarea obligaţiilor ce revin titularilor de activitãţi care constituie surse fixe de poluare pentru atmosfera conform prevederilor cuprinse în programele şi planurile de gestionare a calitãţii aerului;
c) nerespectarea obligaţiilor de cãtre titularii de activitãţi care constituie surse fixe de poluare pentru atmosfera de a informa şi de a se supune controlului autoritãţilor competente conform legislaţiei în vigoare.
2. Cu amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 35.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru:
a) nerespectarea obligaţiei utilizatorilor de surse mobile de a asigura încadrarea în limitele de emisie stabilite pentru fiecare tip specific de sursa, precum şi de a le supune inspectiilor tehnice conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
b) nerespectarea obligaţiei de a se supune tuturor procedurilor şi cerinţelor legale care conduc la prevenirea, eliminarea sau reducerea impactului asupra aerului înconjurãtor şi mediului;
c) nerespectarea obligaţiei de transformare a surselor difuze în surse de emisii dirijate, în cazul în care este posibil din punct de vedere tehnic şi economic.
3. Cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 15.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru:
a) nerespectarea de cãtre titularii de activitate a obligaţiei de a furniza autoritãţilor competente informaţiile solicitate pentru actualizarea inventarului naţional al emisiilor de poluanti atmosferici, precum şi pentru derularea procedurilor de reglementare şi control;
b) nerespectarea de cãtre titularii de activitate a obligaţiei de a informa autoritãţile competente în cazul depãşirii valorilor limita de emisie pentru unul sau mai mulţi poluanti.
4. Cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru nerespectarea prevederilor referitoare la protecţia atmosferei din acordul şi/sau autorizaţia de mediu.
5. Cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru neîndeplinirea de cãtre primari a urmãtoarelor obligaţii:
a) de a urmãri şi de a asigura îndeplinirea prevederilor din planurile şi programele de gestionare a calitãţii aerului;
b) de a asigura punerea în aplicare a mãsurilor speciale, prevãzute în programele de gestionare a calitãţii aerului, impuse persoanelor fizice şi juridice care exploateazã surse mobile de poluare."
43. Dupã articolul 47 se introduce articolul 47^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 47^1. - Cuantumul limitelor amenzilor contravenţionale se reactualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului."
44. La articolul 48, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 47 se fac de personalul împuternicit din cadrul autoritãţilor publice centrale competente şi din unitãţile teritoriale ale acestora, precum şi din cadrul autoritãţilor administraţiei publice locale, conform atribuţiilor stabilite prin lege."
45. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - Infracţiunile prevãzute la art. 49 se constata de cãtre personalul împuternicit din cadrul autoritãţilor publice centrale competente şi din unitãţile teritoriale ale acestora, precum şi din cadrul autoritãţilor publice locale; conform atribuţiilor stabilite prin lege actele de constatare se transmit organului de urmãrire penalã competent."
46. Dupã articolul 51 se introduc articolele 51^1 şi 51^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 51^1. - Se adopta prin hotãrâre a Guvernului:
a) prevederile cuprinse la art. 3 alin. (1), în termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta;
b) prevederile cuprinse la art. 18 alin. (2), în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta;
c) prevederile cuprinse la art. 19^1 alin. (3), în termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta;
d) prevederile cuprinse la art. 23 alin. (2), în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta;
e) prevederile cuprinse la art. 38 alin. (2), în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta.
Art. 51^2. - Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului adopta prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului:
a) prevederile cuprinse la art. 16 alin. (2), în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta;
b) prevederile cuprinse la art. 17 alin. (1), în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta;
c) prevederile cuprinse la art. 18 alin. (1), în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenta."
47. Articolele 25, 26, 28, 29, 30, 31, 34, secţiunea a 3-a a capitolului IV, respectiv art. 42-45, art. 49 alin. (3) şi art. 51, se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 11 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.


p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 22 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.


PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

ANEXA 1

Semnificatia unor termeni în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta

a) aglomerare - zona cu o populaţie al carei numãr depãşeşte 250.000 de locuitori sau zona în care numãrul populaţiei este egal sau mai mic de 250.000 de locuitori, dar densitatea populaţiei pe kmp justifica necesitatea evaluãrii şi gestionãrii calitãţii aerului înconjurãtor
b) aer înconjurãtor - aerul troposferic, exclusiv cel din locurile de munca
c) atmosfera - masa de aer care inconjoara suprafata terestra, incluzând şi stratul protector de ozon
d) cele mai bune tehnici disponibile care nu implica costuri excesive - stadiul cel mai avansat şi cel mai eficient al dezvoltãrii activitãţilor şi al metodelor de operare care indica potrivirea practica a unei anumite tehnici de a asigura în principiu baza pentru valorile limita de emisie, menite sa previnã şi, acolo unde nu este potrivit, sa reducã în general emisiile şi impactul asupra mediului:
- tehnici - include atât tehnologia utilizata, cat şi modul în care instalatia este proiectata, construitã, intretinuta, operata sau scoasa din funcţiune;
- tehnica disponibilã - acea tehnica dezvoltata la o scara ce permite implementarea ei în sectorul industrial important în condiţii viabile din punct de vedere economic şi tehnic, luând în considerare costurile şi avantajele, indiferent dacã tehnica este sau nu este utilizata ori produsã în România, atâta timp cat tehnica este accesibila rezonabil operatorului;
- cel mai bun - cel mai eficient în realizarea unui nivel general ridicat al mediului
e) evaluare - orice metoda utilizata pentru mãsurarea, calcularea, inclusiv prin modelare matematica, prognozarea sau estimarea nivelului unui poluant în aerul înconjurãtor
f) emisii fugitive - emisii nedirijate, eliberate în mediu prin ferestre, usi şi alte orificii, sisteme de ventilare sau deschidere, care nu intra în mod normal în categoria surselor dirijate de poluare
g) surse mobile de poluare - mijloace de transport rutiere, feroviare, navale şi aeriene, echipamente mobile nerutiere echipate cu motoare cu ardere interna
h) surse difuze de poluare - surse de emisii nedirijate de poluanti atmosferici, cum sunt sursele de emisii fugitive, sursele naturale de emisii şi alte surse care nu au fost definite specific
i) marja de toleranta - procent din valoarea limita cu care aceasta poate fi depãşitã, în condiţiile precizate de legislaţia în vigoare
j) nivel - concentratia unui poluant în aerul înconjurãtor sau depunerea acestuia pe suprafeţe într-o perioada data
k) poluant - orice substanta introdusã direct sau indirect de cãtre om în aerul înconjurãtor, care poate avea efecte dãunãtoare asupra sãnãtãţii umane sau mediului
l) prag de alerta - nivelul peste care exista un risc pentru sãnãtatea oamenilor în urma unei expuneri de scurta durata şi fata de care trebuie sa se ia mãsuri imediate, conform legislaţiei în vigoare
m) valoare limita - nivel fixat pe baza cunoştinţelor ştiinţifice, în scopul evitãrii, prevenirii sau reducerii efectelor dãunãtoare asupra sãnãtãţii omului sau mediului, care se atinge într-o perioada data şi care nu trebuie depãşit dupã ce a fost atins
n) valori de prag - aceste valori care constituie nivelul pragurilor de alerta care o data ce au fost depasite determina luarea de mãsuri de cãtre autoritãţile competente, conform legislaţiei în vigoare
o) valori limita de emisie - concentratia sau masa substanţelor poluante în emisiile provenite de la surse pe parcursul unei perioade precizate şi a carei depasire nu este permisã
p) zona - parte a teritoriului naţional, delimitata în scopul evaluãrii şi gestionãrii calitãţii aerului, aprobatã de Guvern.




──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016