Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 64 din 21 martie 2008 (*republicata*)  privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 64 din 21 martie 2008 (*republicata*) privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 485 din 8 iulie 2011

__________
    *) Republicatã în temeiul dispoziţiilor art. III din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 26 august 2010, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 93/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 9 iunie 2011, dându-se textelor o nouã numerotare.
    Legea nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 240 din 27 martie 2008, iar, ulterior, a mai fost modificatã şi completatã prin:
    - Hotãrârea Guvernului nr. 1.407/2008 pentru modificarea şi completarea anexelor nr. 1 şi 3 la Legea nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 771 din 17 noiembrie 2008;
    - Hotãrârea Guvernului nr. 1.488/2009 pentru abrogarea pct. 4 din anexa nr. 1 la Legea nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 862 din 10 decembrie 2009.


    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezenta lege stabileşte cadrul legal pentru funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil.
    (2) Sunt exceptate de la prevederile prezentei legi instalaţiile şi echipamentele prevãzute în anexa nr. 1. Condiţiile de funcţionare în siguranţã a acestor instalaţii şi echipamente se reglementeazã prin legi specifice.
    ART. 2
    În scopul funcţionãrii în condiţii de siguranţã, instalaţiile sub presiune şi instalaţiile de ridicat clasice, aparatele consumatoare de combustibil şi componentele acestora, prevãzute în anexa nr. 2, precum şi instalaţiile sub presiune, instalaţiile de ridicat, unele instalaţii din cadrul obiectivelor nucleare, precum şi componentele acestora, prevãzute în anexa nr. 3, se supun regimului de autorizare şi de verificare tehnicã, potrivit prevederilor prezentei legi.
    ART. 3
    (1) Introducerea pe piaţã, punerea în funcţiune şi/sau utilizarea instalaţiilor şi echipamentelor prevãzute la art. 2 sunt admise numai în condiţiile stabilite de prezenta lege.
    (2) În situaţia în care instalaţiile şi echipamentele prevãzute la art. 2 sunt reglementate prin directive europene, acestea se supun regimului de autorizare şi verificare tehnicã dacã prin aceastã cerinţã nu se aduce atingere directivelor europene aplicabile, transpuse prin reglementãri tehnice.
    ART. 4
    (1) Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, denumitã în continuare ISCIR, este organul de specialitate al administraţiei centrale, cu personalitate juridicã, responsabil în numele statului pentru asigurarea mãsurilor de funcţionare în condiţii de siguranţã a instalaţiilor şi echipamentelor prevãzute în anexele nr. 2 şi 3, denumite în continuare instalaţii/echipamente.
    (2) ISCIR exercitã urmãtoarele funcţii:
    a) de autoritate în domeniul instalaţiilor/echipamentelor, care asigurã controlul respectãrii prevederilor referitoare la condiţiile de introducere pe piaţã şi punere în funcţiune a instalaţiilor/echipamentelor, precum şi urmãrirea şi controlul regimului de autorizare şi verificarea tehnicã a instalaţiilor/echipamentelor;
    b) de reglementare, prin care se asigurã elaborarea documentelor cu caracter normativ pentru domeniul sãu de activitate.
    (3) ISCIR funcţioneazã în subordinea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi este finanţatã integral din venituri proprii, potrivit legii.
    (4) ISCIR este condusã de un inspector de stat şef, numit prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, iar modul de organizare şi funcţionare a ISCIR se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului**).
_________
    **) A se vedea Hotãrârea Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea şi funcţionarea Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 21 ianuarie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    ART. 5
    În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) accident - evenimentul fortuit, care întrerupe funcţionarea normalã a unei/unui instalaţii/echipament, provocând avarii şi/sau afectând viaţa sau sãnãtatea oamenilor ori mediul;
    b) autorizare - activitatea de evaluare şi atestare, efectuatã de cãtre ISCIR, a competenţei şi capabilitãţii unei persoane fizice sau juridice de a desfãşura una dintre activitãţile prevãzute la art. 8 alin. (1);
    c) aviz obligatoriu de instalare - acordul emis de ISCIR pentru deţinãtorii/utilizatorii de instalaţii/echipamente, dupã caz, stabilit prin hotãrâre a Guvernului conform prevederilor art. 4 alin. (4), ca urmare a verificãrii condiţiilor de montare/instalare conform prescripţiilor tehnice, pe baza cãruia pot începe lucrãrile de montare/instalare;
    d) autorizare a funcţionãrii - acordul emis de ISCIR pentru deţinãtorii/utilizatorii de instalaţii/echipamente, dupã caz, stabilit prin hotãrâre a Guvernului conform prevederilor art. 4 alin. (4), în scopul atestãrii faptului cã o/un instalaţie/echipament îndeplineşte toate condiţiile şi cerinţele pentru a fi pusã/pus în funcţiune în condiţii de siguranţã;
    e) construire - activitatea de îmbinare a componentelor unei/unui instalaţii/echipament, realizatã conform documentaţiei tehnice aferente acesteia;
    f) deţinãtor - persoana fizicã sau juridicã ce deţine cu orice titlu o instalaţie/echipament în exploatare;
    g) documentaţie tehnicã - totalitatea documentelor şi instrucţiunilor elaborate, conform prevederilor prescripţiilor tehnice, de cãtre producãtor pentru construirea, montarea, instalarea, punerea în funcţiune, realizarea reviziilor, reparaţiilor şi/sau pentru întreţinerea instalaţiilor/echipamentelor sau, respectiv, totalitatea documentelor întocmite de cãtre persoanele fizice ori juridice autorizate pentru efectuarea acestor activitãţi în vederea realizãrii sarcinilor specifice ce le revin; documentaţia tehnicã include, dupã caz, descrierea generalã a instalaţiei/echipamentului, proiectele de execuţie, procesul de fabricaţie, schemele şi circuitele pentru componentele instalaţiilor/echipamentelor, descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea acestor desene şi scheme, rezultatele calculelor de proiectare, rapoartele încercãrilor şi examinãrilor şi altele asemenea;
    h) expertizã tehnicã - investigaţia/examinarea cu caracter tehnic a unei/unui instalaţii/echipament;
    i) instalare - activitatea de fixare/amplasare a unei/unui instalaţii/echipament la locul utilizãrii şi/sau de conectare a acesteia/acestuia la alte instalaţii sau echipamente, în vederea asigurãrii condiţiilor de funcţionare;
    j) introducere pe piaţã - acţiunea de a face disponibilã/disponibil, pentru prima datã, contra cost sau gratuit, o/un instalaţie/echipament în vederea distribuirii şi/sau utilizãrii;
    k) întreţinere - totalitatea operaţiunilor prin care se asigurã menţinerea instalaţiei/echipamentului în parametrii de funcţionare în condiţii de siguranţã;
    l) montare - activitatea de îmbinare a componentelor unei/unui instalaţii/echipament, conform documentaţiei tehnice, în vederea funcţionãrii acesteia/acestuia;
    m) omologare - totalitatea activitãţilor desfãşurate de cãtre o comisie, în legãturã cu un anumit tip de instalaţie/echipament, identificat corespunzãtor, în scopul determinãrii parametrilor reali de performanţã şi siguranţã în funcţionare, în vederea atestãrii îndeplinirii condiţiilor/cerinţelor aplicabile;
    n) prescripţie tehnicã - norma tehnicã elaboratã de cãtre ISCIR şi aprobatã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri*), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, care conţine, pentru domenii clar definite, condiţii şi cerinţe tehnice referitoare la instalaţii/echipamente şi la activitãţi specifice domeniului de activitate, prevãzute la art. 8 alin. (1), ce se realizeazã în legãturã cu acestea, în vederea introducerii pe piaţã, punerii în funcţiune şi utilizãrii instalaţiilor/ echipamentelor respective în condiţii de siguranţã în funcţionare;
_____________
    *) A se vedea:
    - Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.699/2008 privind aprobarea Prescripţiei tehnice PT N MMR 1-2008 "Cerinţe generale pentru macarale, mecanisme de ridicat şi dispozitivele lor auxiliare din instalaţiile nucleare", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 şi 37 bis din 20 ianuarie 2009;
    - Ordinul ministrului economiei nr. 675/2009 privind aprobarea Prescripţiei tehnice PT N SCP 1-2008 - Cerinţe generale pentru sistemele şi componentele care reţin presiunea din instalaţiile nucleare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 şi 339 bis din 21 mai 2009;
    - Ordinul ministrului economiei nr. 2.154/2009 pentru aprobarea prescripţiilor tehnice PT CR 4-2009 "Autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de lucrãri la instalaţii/echipamente" şi PT CR 8-2009 "Autorizarea personalului de deservire a instalaţiilor/echipamentelor şi acceptarea personalului auxiliar de deservire", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 şi 11 bis din 8 ianuarie 2010;
    - Ordinul ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri nr. 442/2010 pentru aprobarea prescripţiilor tehnice PT CR 6-2010 "Autorizarea personalului şi a laboratoarelor care efectueazã examinãri nedistructive şi evaluarea capabilitãţii tehnice a laboratoarelor care efectueazã examinãri distructive", PT CR 7-2010 "Aprobarea procedurilor de sudare pentru oţel, aluminiu şi aliaje de aluminiu pentru polietilenã de înaltã densitate (PE-HD)" şi PT CR 9-2010 "Autorizarea sudorilor care executã lucrãri de sudare la instalaţii sub presiune şi la instalaţii de ridicat, în oţel, aluminiu, aliaje de aluminiu şi polietilenã de înaltã densitate (PE-HD)", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 şi 226 bis din 9 aprilie 2010;
    - Ordinul ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri nr. 663/2010 pentru aprobarea Prescripţiilor tehnice PT C 1-2010 "Cazane de abur, cazane de apã fierbinte, supraîncãlzitoare şi economizoare independente", PT C 4-2010 "Recipiente metalice stabile sub presiune", PT C 6-2010 "Conducte metalice sub presiune pentru fluide", PT C 7-2010 "Dispozitive de siguranţã", PT C 8-2010 "Instalaţii de distribuţie gaze petroliere lichefiate", PT C 9-2010 "Cazane de apã caldã şi cazane de abur de joasã presiune", PT C 10-2010 "Conducte de abur şi conducte de apã fierbinte sub presiune", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 şi 385 bis din 10 iunie 2010;
    - Ordinul ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri nr. 1.007/2010 pentru aprobarea prescripţiilor tehnice PT A1-2010 "Aparate de încãlzit alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos cu puteri nominale = 400 kW", PT C2-2010 "Arzãtoare cu combustibili gazoşi şi lichizi" şi PT C11-2010 "Sisteme de automatizare aferente centralelor termice şi instalaţii de ardere aferente cazanelor", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 şi 513 bis din 23 iulie 2010;
    - Ordinul ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri nr. 1.404/2010 pentru aprobarea prescripţiilor tehnice PT R1-2010 "Maşini de ridicat (macarale, mecanisme de ridicat, stivuitoare, platforme autoridicãtoare şi platforme ridicãtoare pentru persoane cu dizabilitãţi, elevatoare pentru vehicule şi maşini de ridicat de tip special)", PT R2-2010 "Ascensoare electrice şi hidraulice de persoane, de persoane şi mãrfuri sau de mãrfuri cu comandã interioarã", PT R3-2010 "Verificarea în utilizare a elementelor de transmitere a mişcãrii, a elementelor/dispozitivelor de legare/prindere şi a elementelor de tracţiune a sarcinii utilizate la instalaţii de ridicat: cabluri, cârlige, lanţuri, benzi textile, funii şi altele asemenea", PT R8-2010 "Scãri şi trotuare rulante", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 şi 634 bis din 9 septembrie 2010.


    o) producãtor - persoana fizicã sau juridicã, responsabilã pentru proiectarea şi/sau realizarea unei/unui instalaţii/ echipament în scopul introducerii pe piaţã şi/sau al punerii în funcţiune, în numele sãu, precum şi orice persoanã fizicã sau juridicã, care construieşte, monteazã, instaleazã, ambaleazã sau eticheteazã o/un instalaţie/echipament în vederea introducerii pe piaţã şi/sau punerii în funcţiune sub nume propriu;
    p) punere în funcţiune - acţiunea care are loc în momentul primei utilizãri a unei/unui instalaţii/echipament;
    q) regim de autorizare şi verificare tehnicã - totalitatea condiţiilor, cerinţelor, examinãrilor, încercãrilor şi/sau evaluãrilor la care este supusã/supus, cu caracter obligatoriu, o/un instalaţie/echipament, pe parcursul realizãrii şi utilizãrii, precum şi deciziile luate în legãturã cu aceasta/acesta, în scopul de a se asigura funcţionarea în condiţii de siguranţã, conform prescripţiilor tehnice;
    r) reparare - ansamblul de lucrãri şi operaţiuni ce se executã prin înlãturarea neconformitãţilor/defecţiunilor constatate la o/un instalaţie/echipament, în scopul aducerii acesteia/acestuia la parametrii iniţiali sau la alţi parametri care asigurã funcţionarea în condiţii de siguranţã a acesteia, conform prescripţiilor tehnice;
    s) revizie - activitatea, de regulã planificatã, ce constã în ansamblul operaţiunilor ce se executã asupra unei/unui instalaţii/echipament în scopul reglãrii sau înlocuirii pieselor şi aparatelor înglobate de aceasta/acesta, conform prescripţiilor tehnice;
    t) utilizator - persoana fizicã sau juridicã ce are în folosinţã o/un instalaţie/echipament;
    u) verificare tehnicã - ansamblul examinãrilor şi încercãrilor efectuate în vederea autorizãrii funcţionãrii instalaţiilor/ echipamentelor ori realizate în timpul activitãţilor de montare, instalare, reparare sau revizie a instalaţiilor/echipamentelor, în conformitate cu cerinţele din documentaţiile tehnice şi/sau prevederile prescripţiilor tehnice;
    v) verificare tehnicã în utilizare - totalitatea examinãrilor şi încercãrilor efectuate la o/un instalaţie/echipament periodic şi ori de câte ori se modificã configuraţia acesteia/acestuia în baza cãreia s-a acordat autorizarea funcţionãrii, în scopul asigurãrii condiţiilor de funcţionare în siguranţã.
    ART. 6
    Fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 3 alin. (2), se admit introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a instalaţiilor/echipamentelor care îndeplinesc urmãtoarele condiţii, dupã caz:
    a) sunt respectate condiţiile şi cerinţele de funcţionare în condiţii de siguranţã;
    b) sunt omologate;
    c) sunt puse la dispoziţia utilizatorilor, de cãtre producãtori, instrucţiuni tehnice pentru utilizarea instalaţiilor/echipamentelor în condiţii normale, pentru întreţinerea, realizarea reviziilor şi a reparaţiilor instalaţiilor/echipamentelor, precum şi, dupã caz, pentru pregãtirea personalului de deservire;
    d) au autorizarea funcţionãrii emisã conform prevederilor prescripţiilor tehnice aplicabile;
    e) existã, pentru utilizare, la fiecare loc de muncã, instrucţiuni tehnice pentru utilizare în condiţii normale, precum şi documente cuprinzând mãsurile ce trebuie luate în caz de avarii, întreruperi şi dereglãri ale instalaţiei/echipamentului sau ale proceselor în care aceasta/acesta este înglobatã/înglobat;
    f) existã, pentru utilizare, personal de deservire autorizat.
    ART. 7
    (1) Se admite menţinerea în utilizare numai a acelor instalaţii/echipamente care respectã condiţiile prevãzute la art. 6 lit. a), d), e) şi f), care sunt supuse verificãrilor tehnice în utilizare şi care sunt reparate, întreţinute şi supuse la revizii potrivit prevederilor prescripţiilor tehnice şi prezentei legi.
    (2) Rezultatele verificãrilor tehnice realizate pe parcursul activitãţilor prevãzute la alin. (1) trebuie sã ateste existenţa condiţiilor de funcţionare în siguranţã a instalaţiilor/ echipamentelor la data efectuãrii verificãrilor.
    ART. 8
    (1) Activitãţile de construire, montare, instalare, punere în funcţiune şi control nedistructiv, cele ce privesc supravegherea tehnicã şi, dupã caz, verificãrile tehnice în vederea autorizãrii funcţionãrii şi verificãrile tehnice în utilizare, precum şi reviziile, reparaţiile, lucrãrile de întreţinere, operaţiunile de sudare şi deservire a instalaţiilor/echipamentelor se realizeazã de cãtre persoane fizice sau juridice autorizate, în condiţiile stabilite de prescripţiile tehnice şi prezenta lege.
    (2) Producãtorii care presteazã activitãţi de construire, montare, instalare, punere în funcţiune, revizie, reparaţii şi lucrãri de întreţinere pentru instalaţiile/echipamentele realizate de cãtre ei fac excepţie de la cerinţa de autorizare prevãzutã la alin. (1).
    (3) Activitãţile persoanelor autorizate, prevãzute la alin. (1), se realizeazã în limita competenţelor şi responsabilitãţilor stabilite prin documentul de autorizare.
    ART. 9
    (1) Verificãrile tehnice în vederea autorizãrii funcţionãrii şi verificãrile tehnice în utilizare pentru instalaţiile şi echipamentele prevãzute în anexa nr. 3 se efectueazã de cãtre ISCIR.
    (2) Verificãrile tehnice în vederea autorizãrii funcţionãrii şi verificãrile tehnice în utilizare pentru instalaţiile şi echipamentele prevãzute în anexa nr. 2 se realizeazã de cãtre persoane fizice şi juridice autorizate în acest scop.
    (3) Responsabilitãţile privind realizarea verificãrilor tehnice în vederea autorizãrii funcţionãrii şi a verificãrilor tehnice în utilizare, precum şi corectitudinea rezultatelor aferente obţinute revin ISCIR sau persoanelor autorizate prevãzute la alin. (2), dupã caz.

    CAP. II
    Obligaţiile şi responsabilitãţile producãtorilor

    ART. 10
    Producãtorii, cu excepţia celor care realizeazã instalaţii/echipamente conform reglementãrilor tehnice ce transpun directive europene care au prevederi specifice, înainte de introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a acestora, au urmãtoarele obligaţii şi responsabilitãţi:
    a) sã se asigure cã instalaţia/echipamentul se realizeazã cu respectarea cerinţelor de funcţionare în condiţii de siguranţã, prevãzute în prescripţiile tehnice aplicabile;
    b) sã întocmeascã documentaţia tehnicã prevãzutã de prescripţiile tehnice şi sã stabileascã prin aceasta inclusiv examinãrile şi încercãrile ce trebuie efectuate pe parcursul construirii, montãrii şi instalãrii, în scopul verificãrii parametrilor de funcţionare în condiţii de siguranţã a instalaţiei/ echipamentului;
    c) sã elaboreze instrucţiuni tehnice pentru montarea, instalarea, utilizarea în condiţii normale, întreţinerea, realizarea reviziilor şi repararea instalaţiei/echipamentului, documente cuprinzând mãsurile ce trebuie luate în caz de avarii, întreruperi şi dereglãri ale instalaţiei/echipamentului sau ale proceselor, precum şi instrucţiuni pentru pregãtirea personalului de deservire a acesteia/acestuia, atunci când prescripţiile tehnice prevãd aceastã cerinţã;
    d) sã realizeze sau, dupã caz, sã asigure realizarea construirii şi/sau a montãrii instalaţiei/echipamentului cu respectarea prevederilor art. 8 şi ale prescripţiilor tehnice;
    e) sã solicite şi sã obţinã omologarea instalaţiei/ echipamentului;
    f) sã asigure şi sã foloseascã la construirea şi la montarea instalaţiilor/echipamentelor, atunci când prescripţiile tehnice impun, tehnologii de sudare stabilite prin proceduri de sudare aprobate de cãtre ISCIR, sudori autorizaţi ISCIR, precum şi personal autorizat ISCIR, care executã examinãri prin mijloace sau metode nedistructive;
    g) sã punã la dispoziţia utilizatorilor documentele şi instrucţiunile din documentaţia tehnicã stabilite în conformitate cu prescripţiile tehnice aplicabile, precum şi instrucţiunile tehnice prevãzute la lit. c).
    ART. 11
    Producãtorii care realizeazã instalaţii/echipamente din categoria celor prevãzute la art. 3 alin. (2) au obligaţiile şi responsabilitãţile prevãzute în reglementãrile tehnice ce transpun directivele europene care stabilesc condiţiile de introducere pe piaţã şi/sau punere în funcţiune pentru instalaţiile/echipamentele respective.

    CAP. III
    Obligaţiile şi responsabilitãţile persoanelor fizice sau juridice autorizate

    ART. 12
    Persoanele fizice sau juridice autorizate conform prevederilor prezentei legi au urmãtoarele obligaţii şi responsabilitãţi, dupã caz:
    a) sã presteze activitãţile pentru care au fost autorizate, în limita competenţelor şi în condiţiile pentru care sunt autorizate;
    b) sã foloseascã în lucrãrile aferente activitãţilor pentru care au fost autorizate, potrivit prevederilor prescripţiilor tehnice, tehnologii de sudare stabilite prin proceduri de sudare aprobate de ISCIR, sudori autorizaţi ISCIR, precum şi personal autorizat ISCIR, care executã examinãri prin mijloace sau metode nedistructive;
    c) sã întocmeascã documentaţia prevãzutã de prescripţiile tehnice şi sã o punã la dispoziţia deţinãtorului/utilizatorului odatã cu predarea/recepţia instalaţiei/echipamentului;
    d) sã informeze producãtorul sau deţinãtorul/utilizatorul despre neconformitãţile constatate;
    e) sã asigure realizarea activitãţilor pentru care au fost autorizate, conform prescripţiilor şi documentaţiei tehnice;
    f) sã monteze şi/sau sã instaleze instalaţii/echipamente numai dacã este emis şi se respectã avizul obligatoriu de instalare;
    g) sã informeze de îndatã ISCIR despre situaţiile în care instalaţiile nu mai respectã condiţiile de autorizare, precum şi despre existenţa unui pericol iminent la acestea.
    ART. 13
    (1) Prevederile art. 12 lit. b)-g) se aplicã şi producãtorilor prevãzuţi la art. 8 alin. (2).
    (2) Prevederile art. 12 lit. b) nu se aplicã procedurilor de sudare, sudorilor şi personalului care executã examinãri prin mijloace sau metode nedistructive care au aprobãri valabile, emise în conformitate cu prevederile reglementãrilor tehnice ce transpun directive europene aplicabile instalaţiilor/ echipamentelor, în situaţia în care cerinţele ce au stat la baza emiterii acestor aprobãri sunt echivalente cu cele stabilite în prescripţiile tehnice.

    CAP. IV
    Obligaţiile şi responsabilitãţile deţinãtorilor/utilizatorilor de instalaţii/echipamente

    ART. 14
    Persoana fizicã sau juridicã ce deţine/utilizeazã o instalaţie/echipament are urmãtoarele obligaţii şi responsabilitãţi conform prescripţiilor tehnice:
    a) sã solicite şi sã obţinã avizul obligatoriu de instalare, dupã caz;
    b) sã solicite şi sã obţinã autorizarea funcţionãrii;
    c) sã ia mãsurile necesare şi sã se asigure cã instalaţia/echipamentul este utilizatã/utilizat în condiţii de siguranţã, prin efectuarea reviziilor, reparaţiilor, întreţinerii de cãtre persoane autorizate, conform documentaţiilor şi prescripţiilor tehnice;
    d) sã asigure existenţa, la fiecare loc de muncã, a instrucţiunilor tehnice specifice pentru utilizarea în condiţii normale a instalaţiei/echipamentului şi a documentelor cuprinzând mãsurile ce trebuie luate în caz de avarii, întreruperi şi dereglãri ale instalaţiei/echipamentului sau ale proceselor în care aceasta/acesta este înglobatã/înglobat;
    e) sã foloseascã pentru utilizarea instalaţiei/echipamentului numai personal de deservire autorizat;
    f) sã asigure supravegherea şi verificarea tehnicã în utilizare a instalaţiilor/echipamentelor.
    ART. 15
    (1) Persoana fizicã sau juridicã ce deţine/utilizeazã instalaţiile/echipamentele prevãzute în anexa nr. 2 pct. 1-4 şi 9 şi în anexa nr. 3 pct. 1-3 şi 8 are obligaţia sã le înregistreze la ISCIR, sã ţinã evidenţa centralizatã a acestora şi sã comunice la ISCIR orice modificare intervenitã în situaţia tehnicã sau juridicã a acestora, în conformitate cu prevederile prescripţiilor tehnice.
    (2) Persoana fizicã sau juridicã ce deţine/utilizeazã instalaţiile/echipamentele prevãzute la alin. (1) are obligaţia sã asigure un operator autorizat, responsabil cu supravegherea tehnicã a instalaţiilor/echipamentelor, denumit RSVTI, conform prescripţiilor tehnice.

    CAP. V
    Accidente, forţã majorã sau pericol iminent

    ART. 16
    Persoana fizicã sau juridicã ce deţine/utilizeazã instalaţiile/echipamentele prevãzute la art. 15 alin. (1) are obligaţia, în cazul producerii oricãrui accident la acestea, de a opri din funcţionare instalaţiile/echipamentele şi de a anunţa de îndatã ISCIR despre producerea evenimentului.
    ART. 17
    (1) În cazuri justificate, de forţã majorã sau de pericol iminent, accesul reprezentanţilor ISCIR se poate efectua indiferent de zi/orã şi necondiţionat de participarea unui delegat din partea deţinãtorului/utilizatorului.
    (2) În cazurile prevãzute la alin. (1) reprezentanţii ISCIR pot dispune oprirea din funcţiune sau împiedicarea punerii în funcţiune a instalaţiei/echipamentului prin aplicarea de sigilii, dupã caz.
    ART. 18
    În cazurile prevãzute la art. 17 alin. (1) în care reprezentanţii ISCIR sunt împiedicaţi sã pãtrundã în locurile unde sunt amplasate/deţinute instalaţiile/echipamentele, aceştia pot solicita sprijinul ofiţerilor şi agenţilor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, care acţioneazã în conformitate cu prevederile legale incidente.
    ART. 19
    (1) În aplicarea prevederilor prezentei legi, ISCIR, prin reprezentanţii sãi, are dreptul:
    a) sã solicite informaţii şi documente de la persoanele fizice sau juridice ce construiesc, monteazã, instaleazã, pun în funcţiune, reparã, întreţin, asigurã realizarea reviziilor, deţin, utilizeazã şi/sau comercializeazã instalaţii/echipamente;
    b) de acces, cu scopul efectuãrii controalelor prevãzute la art. 4 alin. (2), la sediul şi/sau în locul în care îşi desfãşoarã activitatea persoanele fizice sau juridice ce construiesc, monteazã, instaleazã, pun în funcţiune, reparã, asigurã realizarea reviziilor, întreţin, comercializeazã, deţin şi/sau utilizeazã instalaţii/echipamente, precum şi în locurile în care sunt utilizate instalaţii/echipamente, indiferent de forma de deţinere a acestora.
    (2) Persoanele ce deţin/utilizeazã instalaţii/echipamente, precum şi cele care desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 8 alin. (1) au obligaţia sã permitã accesul şi sã punã la dispoziţia reprezentanţilor ISCIR informaţiile şi documentele referitoare la instalaţii/echipamente, pe care aceştia le solicitã.
    ART. 20
    În situaţia în care pentru anchetarea cauzelor producerii unui accident trebuie sã participe şi reprezentanţi ai altor autoritãţi, aceştia au obligaţia sã nu modifice starea de fapt a instalaţiei/echipamentului avariate/avariat şi sã conserve locul pânã la sosirea reprezentanţilor ISCIR, când este cazul.

    CAP. VI
    Infracţiuni şi contravenţii

    ART. 21
    Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã de la 30.000 lei la 100.000 lei menţinerea/repunerea în funcţionare a instalaţiilor/echipamentelor, dupã ce a fost opritã sau interzisã funcţionarea acestora, prin proces-verbal încheiat de cãtre inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR.
    ART. 22
    (1) Efectuarea uneia dintre activitãţile prevãzute la art. 8 alin. (1) fãrã autorizaţie constituie infracţiune şi se pedepseşte dupã cum urmeazã:
    a) cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã de la 30.000 lei la 100.000 lei, activitãţile neautorizate privitoare la instalarea, construcţia sau montajul instalaţiilor/echipamentelor în sectorul nuclear;
    b) cu închisoare de la 3 ani la 10 ani şi interzicerea unor drepturi, efectuarea neautorizatã a unor activitãţi privitoare la punerea în funcţiune, exploatarea, modificarea instalaţiilor/ echipamentelor în sectorul nuclear.
    (2) Tentativa se pedepseşte.
    ART. 23
    (1) Scoaterea neautorizatã din funcţiune, în totalitate sau în parte, a dispozitivelor de siguranţã şi control instalate în condiţiile legii la instalaţii/echipamente, fãrã a avea motive ce decurg din cerinţele de securitate nuclearã sau de radioprotecţie, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai gravã, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
    (2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este sãvârşitã din culpã, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendã de la 20.000 lei la 60.000 lei.
    (3) Efectuarea verificãrilor tehnice la instalaţiile/ echipamentele prevãzute în anexa nr. 3 pct. 1-9, în vederea autorizãrii de funcţionare, de cãtre persoane ce nu sunt angajate în cadrul ISCIR, se sancţioneazã cu amendã penalã de la 30.000 lei la 100.000 lei.
    ART. 24
    Constituie circumstanţe agravante comiterea uneia din faptele identificate la art. 21-23, dacã instalaţiile/echipamentele sunt puse în funcţiune sau sunt menţinute în funcţiune pentru a fi utilizate de cãtre persoane care executã activitãţi de utilitate publicã.
    ART. 25
    (1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
    a) nerespectarea prevederilor art. 6 lit. c) şi e), art. 10 lit. a), b) şi e), art. 12 lit. c), d), e) şi g), art. 14 lit. c) şi e), art. 16 şi ale art. 19 alin. (2), cu amendã de la 2.000 lei la 15.000 lei;
    b) nerespectarea prevederilor art. 6 lit. b) şi f), art. 10 lit. c), d), f) şi g), art. 12 lit. a), b) şi f) şi ale art. 14 lit. a), b), d) şi f), cu amendã de la 15.000 lei la 25.000 lei;
    c) nerespectarea prevederilor art. 6 lit. a) şi d) şi ale art. 11, cu amendã de la 25.000 lei la 35.000 lei;
    d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amendã de la 30.000 lei la 40.000 lei.
    (2) Constituie sancţiune contravenţionalã complementarã suspendarea pe o perioadã de pânã la 6 luni sau retragerea, dupã caz, a avizului, autorizaţiei eliberate de ISCIR.
    (3) Inspectorul de specialitate ISCIR poate fixa prin procesverbal şi un termen-limitã pentru remedierea aspectelor sesizate în urma controlului.
    ART. 26
    (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR.
    (2) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei jumãtate din minimul amenzii aplicabile; inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR fac menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
    (3) Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face contestaţie în termen de 15 zile de la data înmânãrii sau comunicãrii procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
    (4) Contestaţia se adreseazã inspectorului-şef al inspecţiei teritoriale de care aparţine inspectorul constatator.
    ART. 27
    Dispoziţiile art. 25 şi 26 referitoare la contravenţii se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale

    ART. 28
    (1) Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta lege.
    (2) Anexele se modificã şi/sau se completeazã prin hotãrâre a Guvernului.
    ART. 29
    Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii*) în Monitorul Oficial al României, Partea I.
________
    *) Legea nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 240 din 27 martie 2008.


    ART. 30
    Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Decretul Consiliului de Stat nr. 587/1973 privind funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, publicat în Buletinul Oficial nr. 168 din 27 octombrie 1973, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi se abrogã.


    ANEXA 1

       Instalaţii şi echipamente exceptate de la prevederile prezentei legi

    1. Recipientele pentru aer aferente instalaţiilor şi echipamentelor de frânare, basculare şi semnalizare, montate pe autovehicule
    2. Instalaţiile şi echipamentele sub presiune, instalaţiile şi echipamentele de ridicat montate pe nave
    3. Conductele de gaze naturale de alimentare din amonte, conductele aparţinând Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, precum şi cele aparţinând sistemelor de distribuţie şi instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale


    ANEXA 2

           Instalaţii sub presiune şi instalaţii de ridicat clasice,
        aparate consumatoare de combustibil şi componente ale acestora

    1. Cazane pentru abur, pentru apã caldã sau fierbinte
    2. Echipamente sub presiune mai mare de 0,5 bari
    3. Recipiente simple sub presiune mai mare de 0,5 bari
    4. Macarale, ascensoare, elevatoare, instalaţii de transport pe cablu, instalaţii de ridicat pe plan înclinat, poduri rulante şi alte mecanisme de ridicat
    5. Aparate de încãlzit alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos
    6. Arzãtoare cu combustibil lichid sau gazos
    7. Accesorii de securitate pentru instalaţiile, echipamentele şi aparatele prevãzute la pct. 1 şi 3-6
    8. Aparaturã şi instalaţii de automatizare aferente instalaţiilor şi echipamentelor prevãzute la pct. 1-7
    9. Instalaţii şi echipamente destinate, montate şi utilizate în cadrul parcurilor de distracţii


    ANEXA 3

         Instalaţii sub presiune, instalaţii de ridicat şi unele instalaţii
        din cadrul obiectivelor nucleare, precum şi componente ale acestora

    1. Generatoare şi cazane de abur, de apã caldã sau fierbinte, inclusiv corpul reactorului
    2. Echipamente sub presiune mai mare de 0,5 bari şi recipiente simple sub presiune mai mare de 0,5 bari
    3. Pompe
    4. Conducte pentru lichide, vapori şi gaze tehnice uscate sau umede
    5. Suporturi ale elementelor sub presiune
    6. Armãturi
    7. Sisteme tehnologice
    8. Macarale, ascensoare, elevatoare, poduri rulante şi alte mecanisme de ridicat
    9. Accesorii de securitate pentru instalaţiile şi echipamentele prevãzute la pct. 1, 2, 4 şi 8.

    NOTĂ:
    Materialele folosite la construirea, montarea, utilizarea, repararea şi verificarea instalaţiilor şi aparatelor se supun regimului de verificare tehnicã şi sunt:
    a) produse din metale feroase, neferoase şi materiale nemetalice - table, ţevi, tuburi, profiluri, forjate, turnate, semifabricate pentru organe de asamblare;
    b) materiale pentru sudurã - electrozi, sârme, fluxuri, materiale pentru brazare.

    NOTĂ:
    Reproducem mai jos prevederile art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 93/2011, care nu sunt încorporate în forma republicatã a Legii nr. 64/2008 şi care se aplicã, în continuare, ca dispoziţii proprii ale actului modificator:
    "Art. II. - (1) Pânã la autorizarea persoanelor fizice şi juridice prevãzute la art. 9 alin. (2) din Legea nr. 64/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, verificãrile tehnice în vederea autorizãrii funcţionãrii şi verificãrile tehnice în utilizare la instalaţiile şi echipamentele prevãzute în anexa nr. 2 la aceastã lege se efectueazã de cãtre Compania Naţionalã pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune - S.A., denumitã în continuare CNCIR, societate comercialã pe acţiuni, de interes strategic naţional, cu acţionar unic statul român, care funcţioneazã sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, înfiinţatã ca urmare a reorganizãrii prin divizare a Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, denumitã în continuare ISCIR.
    (1^1) CNCIR nu îşi poate schimba structura acţionariatului pânã la împlinirea termenului prevãzut la alin. (4).
    (1^2) Tarifele percepute pentru activitãţile cu caracter specific prestate de CNCIR se propun de cãtre Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, se avizeazã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
    (2) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul va aproba prin hotãrâre*) înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea CNCIR, precum şi modificarea şi completarea Hotãrârii Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea şi funcţionarea Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
____________
    *) A se vedea Hotãrârea Guvernului nr. 1.139/2010 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Companiei Naţionale pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune - S.A., precum şi modificarea şi completarea Hotãrârii Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea şi funcţionarea Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 22 noiembrie 2010.


    (3) Pânã la data înfiinţãrii CNCIR verificãrile tehnice în vederea autorizãrii funcţionãrii şi verificãrile tehnice în utilizare prevãzute la art. 9 alin. (2) din Legea nr. 64/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se realizeazã de cãtre ISCIR.
    (4) Prescripţia tehnicã pentru stabilirea condiţiilor şi cerinţelor tehnice de autorizare a persoanelor fizice şi a persoanelor juridice ce efectueazã verificãri tehnice în vederea autorizãrii funcţionãrii şi verificãrii tehnice în utilizare la instalaţiile şi echipamentele prevãzute în anexa nr. 2 la Legea nr. 64/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aprobã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, în termen de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a legii**) de aprobare a prezentei ordonanţe.
___________
    **) Legea nr. 93/2011 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţã a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 9 iunie 2011.


    (5) În termen de 60 de zile de la data publicãrii ordinului prevãzut la alin. (4), CNCIR trebuie sã îndeplineascã condiţiile şi cerinţele tehnice prevãzute în prescripţia tehnicã şi sã obţinã autorizarea conform prevederilor prezentei ordonanţe.

                   __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016