Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 64 din 15 aprilie 1999  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 64 din 15 aprilie 1999 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 168 din 21 aprilie 1999
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 70 din 28 august 1997 privind controlul fiscal, emisã în temeiul <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Controlul fiscal cuprinde ansamblul activitãţilor care au ca scop verificarea realitãţii declaraţiilor, precum şi verificarea corectitudinii şi exactitatii îndeplinirii, conform legii, a obligaţiilor fiscale de cãtre contribuabili."

2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Sunt supuse controlului fiscal, potrivit prezentei ordonanţe, persoanele fizice şi juridice, romane şi strãine, precum şi asociaţiile fãrã personalitate juridicã, cãrora le revin, potrivit reglementãrilor legale în vigoare, obligaţii fiscale, denumite în continuare contribuabili."

3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Obligaţiile fiscale cuprind:
a) obligaţia de a declara bunurile şi veniturile impozabile sau, dupã caz, impozitele datorate;
b) obligaţia de a calcula şi de a inregistra în evidentele contabile şi de plata, la termenele legale, impozitele;
c) obligaţia de a calcula şi de a inregistra în evidentele contabile şi de plata, la termenele legale, impozitele care se realizeazã prin stopaj la sursa;
d) orice alte obligaţii legale care revin contribuabililor, persoane fizice sau juridice, în aplicarea legilor fiscale."

4. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Controlul fiscal se exercita de cãtre Ministerul Finanţelor şi unitãţile sale teritoriale, prin aparatul fiscal şi organele de control financiar abilitate de lege, denumite în continuare organe de control fiscal.
Angajaţii organelor de control fiscal îndeplinesc o funcţie ce implica exerciţiul autoritãţii de stat.
Organizarea, competenta teritorialã şi atribuţiile organelor de control fiscal se aproba de cãtre ministrul finanţelor."

5. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"Drepturile şi obligaţiile organelor de control fiscal"

6. La articolul 6, partea introductivã şi literele b), c), d), e), f) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - În exercitarea atribuţiilor ce le revin, organele de control fiscal au dreptul:
...........................................................................
b) sa solicite contribuabililor informaţiile, justificãrile sau explicaţiile referitoare la declaraţiile sau la documentele supuse controlului. În cazul în care se solicita rãspunsul în scris, contribuabilii sunt obligaţi sa furnizeze informaţiile respective în termen de 10 zile de la primirea solicitãrii;
c) sa solicite prezenta contribuabililor sau a reprezentanţilor legali ai acestora la sediul organului de control fiscal. Solicitarea se face în scris şi cuprinde, în mod obligatoriu, data, ora şi locul intalnirii, precum şi scopul acesteia. Solicitarea se comunica contribuabilului cu cel puţin 15 zile înaintea datei fixate pentru intalnire;
d) sa facã constatãri faptice cu privire la natura activitãţilor producãtoare de venituri impozabile sau pentru identificarea bunurilor sau surselor impozabile;
e) sa primeascã copii de pe orice înscris, document sau înregistrare contabila;
f) sa retina, în scopul protejãrii impotriva înstrãinãrii sau distrugerii, în schimbul unei dovezi scrise şi semnate de organul de control fiscal, orice document sau orice element material care poate constitui o proba sau o dovada referitoare la determinarea impozitelor datorate de cãtre contribuabili, pe o perioada de maximum 30 de zile. În cazuri excepţionale, cu aprobarea conducerii direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, perioada de reţinere poate fi prelungitã pana la 90 de zile;
g) sa între, în prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al acestuia ori în prezenta unei alte persoane desemnate de contribuabil, în orice incinta a sediului în care îşi desfãşoarã activitatea contribuabilul sau în locuri în care exista bunuri impozabile sau în care se desfãşoarã activitãţi producãtoare de venituri. Accesul este permis în cursul programului normal de lucru al contribuabilului, iar în afarã acestuia, numai cu autorizarea scrisã a conducerii organului de control fiscal şi cu acordul contribuabilului."

7. La articolul 6, litera h) se abroga.

8. La articolul 8, partea introductivã a alineatului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - În scopul determinãrii modului de respectare a obligaţiilor fiscale ce revin contribuabililor şi al stabilirii exacte a impozitelor datorate, organele de control fiscal sunt în drept sa solicite informaţii de la:"

9. La articolul 8, alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Persoanele, organele şi instituţiile menţionate la alin. 1 sunt obligate ca, în termenul specificat în solicitare, sa furnizeze informaţiile şi sa punã la dispoziţie organelor de control fiscal actele, evidentele şi datele respective."

10. La articolul 8, alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Toate actele, datele şi informaţiile obţinute de organele de control fiscal în modul prevãzut în prezentul articol vor face parte din dosarul fiscal al contribuabilului şi vor putea fi luate în considerare la recalcularea impozitelor datorate de acesta."

11. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - În cazuri temeinic justificate, organele de control fiscal pot solicita persoanelor, potrivit competentelor teritoriale, sa facã declaraţii sau sa prezinte documente, considerate necesare pentru a stabili dacã persoana în cauza are sau nu are calitatea de contribuabil."

12. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Organele de control fiscal au obligaţia sa exercite controlul fiscal în asa fel încât sa afecteze cat mai puţin desfãşurarea activitãţilor curente ale contribuabililor.
Pe intreaga durata a controlului fiscal organele de control fiscal au obligaţia de a acţiona cu profesionalism, dovedind corectitudine şi obiectivitate în relaţiile cu contribuabilii controlati şi cu celelalte persoane cu care vin în contact pe parcursul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu."

13. La articolul 11, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) sa constate contravenţiile şi sa aplice amenzile şi penalitãţile prevãzute de legile fiscale;"

14. Dupã articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - Înaintea desfãşurãrii unei acţiuni de control fiscal la sediul, domiciliul sau resedinta contribuabilului, acesta are dreptul:
a) sa fie informat în legatura cu acţiunea care urmeazã sa se desfãşoare, prin transmiterea unui aviz de verificare;
b) sa fie înştiinţat în legatura cu drepturile şi obligaţiile sale care rezulta din prezenta ordonanta. Avizul de verificare va cuprinde:
- baza legalã a transmiterii lui şi a desfãşurãrii controlului fiscal;
- perioada în care este programata sa se desfãşoare acţiunea de control fiscal;
- impozitele şi perioadele impozabile care vor fi cuprinse în verificare.
Avizul de verificare se transmite contribuabilului cu cel puţin 15 zile înainte de data începerii efective a acţiunii de control fiscal.
În cazul organelor de control fiscal, care, potrivit legii, pot executa controale inopinate, precum şi în cazul în care acţiunea de control fiscal se desfãşoarã în vederea soluţionãrii unor cereri ale contribuabililor, transmiterea avizului de verificare nu este obligatorie.
Contribuabilul confirma luarea la cunostinta despre drepturile şi obligaţiile sale prin semnarea avizului de verificare.
Pentru motive întemeiate contribuabilii pot solicita modificarea datei de începere a controlului fiscal cu maximum 30 de zile lucrãtoare, solicitare care se comunica, în scris, conducerii organului de control fiscal, la 5 zile de la primirea avizului de verificare şi de la semnarea acestuia.
O noua solicitare de amânare a controlului fiscal respectiv nu se admite."

15. Dupã articolul 12 se introduce articolul 12^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - Contribuabilii au dreptul sa solicite, din proprie initiativa, sa fie controlati."

16. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Contribuabilii sunt obligaţi sa punã la dispoziţie organului de control fiscal toate documentele tehnico-operative, contabile şi orice alte documente legale justificative, care stau la baza calculãrii corecte şi în cuantumul legal a impozitelor datorate.
Documentele neprezentate cu rea-credinţa, doveditã cu ocazia controlului fiscal efectuat la sediul, domiciliul sau resedinta contribuabilului ori la sediul organului de control fiscal, nu vor fi luate în considerare ulterior, cu ocazia soluţionãrii eventualelor obiecţiuni, contestaţii şi plângeri impotriva actelor de control."

17. La articolul 17, alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Controlul fiscal se desfãşoarã la sediul, domiciliul ori resedinta contribuabilului sau la sediul organului de control fiscal, dupã caz."

18. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Perioada afectatã efectuãrii controlului fiscal prevãzut la art. 17 este stabilitã de organele de control fiscal în funcţie de obiectivele controlului şi nu poate fi mai mare de 3 luni."

19. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Controlul fiscal la sediul, domiciliul ori resedinta contribuabilului sau la sediul organului de control fiscal, dupã caz, se efectueazã o singura data pentru fiecare impozit şi pentru fiecare perioada supusã impozitãrii.
Prin excepţie de la prevederile alin. 1, conducãtorul organului de control fiscal competent poate decide reverificarea unei anumite perioade, dacã de la data încheierii controlului fiscal şi pana la împlinirea termenului de prescripţie prevãzut de prezenta ordonanta apar date suplimentare, necunoscute organului de control fiscal la data efectuãrii controlului, care influenţeazã sau modifica rezultatele acestuia."

20. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Rezultatele controlului fiscal se consemneazã obligatoriu în procese-verbale de control, în note de constatare sau în procese-verbale de constatare a contravenţiilor, dupã caz."

21. Titlul capitolului V va avea urmãtorul cuprins:
"Prescripţia dreptului organului de control fiscal de a stabili diferenţe de impozite"

22. La articolul 21, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Dreptul organelor de control fiscal de a stabili diferenţe de impozite şi majorãri de întârziere pentru neplata în termen a acestora, precum şi de a constata contravenţii şi de a aplica amenzi şi penalitãţi pentru faptele ale cãror constatare şi sancţionare sunt, potrivit legii, de competenta organelor de control fiscal, pentru o perioada impozabilã, se prescrie dupã cum urmeazã:"

23. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Termenul de prescripţie pentru stabilirea impozitelor şi a diferenţelor de impozite este de 10 ani în caz de evaziune fiscalã stabilitã printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitiva."

24. La articolul 26 alineatul 1, partea introductivã şi literele a)-d) vor avea urmãtorul cuprins:
"Constituie contravenţii, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) nefurnizarea de cãtre contribuabili sau de cãtre persoana imputernicita legal sa îi reprezinte a documentelor justificative sau a explicatiilor solicitate de cãtre organele de control fiscal;
b) neprezentarea contribuabililor sau a reprezentanţilor legali ai acestora la sediul organului de control fiscal la data, ora şi locul fixate, la solicitarea scrisã a acestuia;
c) refuzul contribuabilului de a permite accesul organului de control fiscal în sediul sau de afaceri sau în orice alte locuri în care exista bunuri impozabile sau în care acesta desfãşoarã activitãţi producãtoare de venituri, în vederea exercitãrii controlului fiscal;
d) nefurnizarea de cãtre persoanele, organele şi instituţiile prevãzute la art. 8, în termenul stabilit de organele de control fiscal, a actelor, evidentelor şi datelor solicitate;"

25. La articolul 26, alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
Contravenţiile prevãzute la alin. 1 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
1. cele de la lit. a) şi b), cu amenda de la 500.000 lei la 2.000.000 lei, care se suporta de cãtre persoanele fizice vinovate;
2. cele de la lit. c) şi d), cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei;
3. cele de la lit. e), cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei."

26. Articolul 28 se abroga.

27. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - În aplicarea prezentei ordonanţe Ministerul Finanţelor va emite instrucţiuni de aplicare, aprobate prin hotãrâre a Guvernului, la 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonanţe."

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 15 martie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 15 martie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ADRIAN NASTASE

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016