Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 62 din 30 octombrie 1974  privind inventiile si inovatiile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 62 din 30 octombrie 1974 privind inventiile si inovatiile

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 137 din 2 noiembrie 1974
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
În Republica Socialistã România statul asigura dezvoltarea continua a activitãţii de creaţie ştiinţificã şi tehnica desfasurata de oameni de ştiinţa, cercetãtori, specialişti, muncitori, tehnicieni şi alte cadre din unitãţile de cercetare, proiectare, învãţãmînt şi producţie, pentru realizarea de invenţii şi inovaţii valoroase, care contribuie la dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, la progresul multilateral al societãţii socialiste.
ART. 2
Oamenii de ştiinţa, cercetatorii, proiectantii, specialiştii şi ceilalţi oameni ai muncii din producţie, din învãţãmînt şi din unitãţile economice au îndatorirea de a desfasura o activitate permanenta pentru realizarea de invenţii şi inovaţii de inalta eficienta economicã şi socialã, care sa fructifice la nivel superior potenţialul de gindire ştiinţificã şi tehnica al poporului roman.
ART. 3
Institutele centrale de cercetare, academiile de ştiinţe, unitãţile de cercetare, proiectare şi de învãţãmînt, precum şi celelalte organizaţii socialiste, au obligaţia de a stimula şi indruma activitatea cadrelor ştiinţifice şi tehnice pentru realizarea de invenţii care sa asigure promovarea larga a progresului tehnic şi a conceptiei proprii în economie şi de a lua toate mãsurile pentru valorificarea eficienta a lor în producţie, în activitatea social-culturalã.
ART. 4
Inventiile, ca forma superioarã de materializare a gîndirii ştiinţifice şi tehnice creatoare, trebuie sa contribuie la:
a) introducerea în economia nationala şi în activitatea social-culturalã a noilor descoperiri ale ştiinţei şi tehnologiei;
b) realizarea de noi tehnologii şi modernizarea celor existente, de produse cu caracteristici superioare, introducerea noului în dezvoltarea industriei, agriculturii, construcţiilor, a celorlalte ramuri ale economiei naţionale, cît şi în domeniul protecţiei mediului înconjurãtor;
c) lãrgirea bazei de materii prime, reducerea cheltuielilor materiale de producţie, a consumului de materii prime, materiale şi energie;
d) ridicarea nivelului de mecanizare şi de automatizare a proceselor de producţie în economie, creşterea productivitatii muncii sociale, sporirea eficientei economice, a rentabilitatii şi uşurarea eforturilor fizice ale muncitorilor;
e) perfecţionarea continua a mijloacelor tehnice destinate satisfacerii nevoilor populaţiei şi imbogatirea vieţii materiale şi spirituale a poporului;
f) îmbunãtãţirea ocrotirii sãnãtãţii, a activitãţii de deservire şi a muncii social-culturale de masa;
g) creşterea capacitãţii de apãrare a tarii;
h) creşterea gradului de competitivitate a produselor româneşti pe piata internationala, intensificarea participãrii creatiei ştiinţifice şi tehnice proprii la schimbul de valori materiale şi spirituale pe plan mondial.
ART. 5
Ministerele, celelalte organe centrale şi unitãţile socialiste de stat, cooperatiste şi obşteşti au obligaţia sa identifice creatiile şi ideile tehnice originale, sa asigure protecţia lor prin brevete şi sa ia mãsurile necesare pentru cercetarea, proiectarea, experimentarea, aplicarea şi generalizarea inventiilor în toate sectoarele de activitate, potrivit prevederilor din prezenta lege. De asemenea, organizaţiile socialiste au datoria sa acorde sprijin tehnic şi juridic autorilor de invenţii pentru întocmirea formelor de brevetare a inventiilor.
ART. 6
Institutele centrale de cercetãri, academiile de ştiinţe, unitãţile de cercetare, proiectare şi învãţãmînt, compartimentele de conceptie din centrale şi întreprinderi, precum şi titularii de brevete, au obligaţia de a urmãri felul în care se aplica în producţie inventiile realizate, eficienta obţinutã şi sa asigure perfecţionarea continua a soluţiilor tehnice adoptate.
ART. 7
În Republica Socialistã România creatiile ştiinţifice şi tehnice, care îndeplinesc condiţiile prevãzute în lege pentru a constitui invenţii, sînt protejate prin brevete de invenţii, acordate de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
ART. 8
Drepturile cu privire la invenţii ale persoanelor fizice şi juridice romane, precum şi ale strãinilor cu domiciliul în Republica Socialistã România, sînt recunoscute şi protejate în condiţiile prezentei legi.
Strãinii cu domiciliul în strãinãtate, precum şi persoanele juridice strãine, beneficiazã de prevederile prezentei legi, în condiţiile prevãzute de convenţiile internaţionale la care Republica Socialistã România este parte, iar în lipsa acestora, pe baza de reciprocitate.
ART. 9
Dreptul de a valorifica inventiile aparţine statului care asigura condiţii pentru experimentarea, valorificarea, dezvoltarea şi generalizarea lor.

CAP. 2
Inventia şi protecţia ei
ART. 10
Constituie invenţie, în înţelesul prezentei legi, creaţia ştiinţificã sau tehnica, care prezintã noutate şi progres fata de stadiul cunoscut al tehnicii mondiale, care nu a mai fost brevetata sau facuta public în ţara sau strãinãtate, reprezintã o soluţie tehnica şi poate fi aplicatã pentru rezolvarea unor probleme din economie, ştiinţa, ocrotirea sãnãtãţii, apãrarea nationala sau în orice alt domeniu al vieţii economice şi sociale.
ART. 11
Inventia care perfectioneaza ori completeazã o invenţie, pentru care exista un brevet în vigoare şi nu poate fi aplicatã fãrã cea brevetata anterior, constituie invenţie complementara.
ART. 12
Inventiile care contravin legilor, regulilor de convieţuire socialistã sau care prin aplicarea lor ar afecta negativ dezvoltarea societãţii, nu sînt invenţii brevetabile.
ART. 13
Este autor al unei invenţii persoana care a creat inventia.
Dacã inventia este rezultatul unei activitãţi comune, toate persoanele care au avut o contribuţie creatoare sînt considerate coautori. Persoanele care au dat ajutor tehnic la realizarea inventiei, dar care nu au avut o contribuţie creatoare, nu pot fi coautori.
ART. 14
Brevetul de invenţie se acorda dupã cum urmeazã:
a) organizaţiilor socialiste din Republica Socialistã România pentru:
- inventiile realizate de persoane încadrate într-o organizaţie socialistã în timpul contractului de munca şi în legatura cu munca lor;
- inventiile rezultate din lucrãri efectuate la cererea sau cu ajutorul material al unor organizaţii socialiste;
b) organizaţiilor socialiste de stat pentru inventiile care au ca obiect substanţe obţinute prin metode nucleare, chimice, produse medicamentoase, metode de diagnosticare şi tratament medical, dezinfectante, produse alimentare şi condimente, precum şi soiuri noi de plante, tulpini de bacterii şi ciuperci, noi rase de animale şi viermi de mãtase, indiferent de condiţiile în care au fost realizate;
c) autorilor individuali sau în colectiv în cazul altor invenţii decît cele prevãzute la lit. a) şi b).
ART. 15
Pentru inventiile al cãror titular de brevet este organizaţia socialistã se acorda autorului un certificat de inventator.
Pentru inventiile prevãzute la art. 14 lit. c), autorul sau colectivul de autori poate ceda drepturile cu privire la invenţie unei organizaţii socialiste sau cere brevet de invenţie.
ART. 16
Pentru inventiile complementare se acorda brevete de invenţii în aceleaşi condiţii ca şi pentru inventiile pe care le completeazã.

CAP. 3
Procedura de brevetare a inventiilor
ART. 17
Cererea de brevet de invenţie, însoţitã de documentaţia necesarã brevetarii, se înregistreazã la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, constituind depozitul reglementar, şi asigura solicitantului dreptul de prioritate, cu începere de la data constituirii depozitului, fata de orice alt depozit ulterior privind aceeaşi invenţie.
ART. 18
Cererea de brevet de invenţie se depune la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci de cãtre organizaţia socialistã, la solicitarea scrisã a autorului sau din oficiu.
În cazul cînd organizaţia socialistã nu da curs solicitãrii scrise a autorului în termen de 30 de zile, acesta poate sa se adreseze cu cerere direct la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
Cererea de brevet se transmite spre aviz, de cãtre Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, institutelor centrale de cercetare, academiilor de ştiinţe sau institutelor de cercetare şi proiectare de profil în termen de 15 zile de la înregistrare.
ART. 19
Persoanele fizice şi juridice romane şi cele ale statelor pãrţi la convenţiile cu privire la invenţii la care Republica Socialistã România este parte, precum şi asimilaţii acestora, beneficiazã, în condiţiile prezentei legi, de un drept de prioritate de 12 luni, cu începere de la data primului depozit, dacã solicita în acest termen, pentru aceeaşi invenţie, acordarea unui brevet de invenţie.
ART. 20
Se recunoaşte o prioritate de expoziţie de 6 luni de la data introducerii în expoziţie, pentru inventiile brevetabile expuse într-o expoziţie nationala sau internationala, oficialã sau oficial recunoscuta, organizatã pe teritoriul Republicii Socialiste România sau în statele cu care ea a încheiat convenţii în acest sens ori în statele care asigura un asemenea drept, sub condiţia reciprocitãţii. Aceasta prioritate nu va prelungi termenul de prioritate prevãzut la art. 19.
ART. 21
Prioritãţile prevãzute la art. 19 şi 20 sînt recunoscute dacã sînt invocate odatã cu depunerea cererii de brevet de invenţie şi dacã, în termen de 3 luni de la data depunerii cererii, se confirma prin acte de prioritate.
ART. 22
Brevetul de invenţie se acorda de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, în urma examinãrii cererii din punct de vedere al îndeplinirii condiţiilor pentru existenta unei invenţii brevetabile, pe baza avizului institutelor centrale de cercetare, al academiilor de ştiinţe sau al institutelor de cercetare şi proiectare de profil. Avizul se comunica Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci în termen de 30 de zile de la primirea documentaţiei necesare pentru brevetare.
În cursul examinãrii cererii de cãtre Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, acesta are dreptul sa ceara solicitantului lãmuriri prin care sa se demonstreze ca obiectul inventiei îndeplineşte condiţiile pentru brevetare. Organizaţiile socialiste sînt obligate ca, la cererea şi la termenele stabilite de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, sa efectueze lucrãrile şi sa prezinte informaţiile necesare examinãrii cererii de brevet de invenţie.
ART. 23
Hotãrîrea de acordare a brevetului de invenţie sau de respingere motivatã a cererii de brevet se ia în termen de cel mult 2 ani de la înregistrarea cererii.
Brevetele se înscriu în registrul brevetelor de invenţii acordate.
ART. 24
Perioada de valabilitate a unui brevet de invenţie este de 15 ani, cu începere de la data constituirii depozitului reglementar. Pentru brevetul de invenţie complementar, durata de valabilitate este limitatã la aceea a brevetului acordat pentru inventia pe care o completeazã, fãrã a fi mai scurta de 10 ani.

CAP. 4
Aplicarea şi generalizarea inventiilor
ART. 25
Institutele centrale de cercetare, academiile de ştiinţe sau institutele de cercetare şi proiectare de profil au obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la depunerea cererii pentru acordarea brevetului de invenţie la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, sa analizeze şi sa se pronunţe asupra posibilitãţilor de proiectare, realizare, experimentare, valorificare în ţara şi strãinãtate a inventiei respective şi sa înainteze documentaţia necesarã ministerului sau organului central în a cãrui ramura de activitate poate fi aplicatã.
Ministerele şi celelalte organe centrale au obligaţia ca în termen de 30 de zile de la primirea documentaţiei, potrivit alineatului precedent, sa stabileascã organizaţia socialistã titulara de brevet şi sa comunice aceasta Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, precum şi sa ia mãsuri de introducere a inventiei în plan.
ART. 26
Organizaţia socialistã titulara de brevet are obligaţia sa experimenteze, sa întocmeascã proiectele de execuţie şi sa aplice inventia în cel mult un an de la desemnarea sa ca titular. În cazuri temeinic justificate, acest termen poate fi prelungit de institutele centrale de cercetare, academiile de ştiinţe sau organele centrale tutelare.
ART. 27
Cercetarea, experimentarea şi aplicarea inventiilor se fac de cãtre organizaţiile socialiste prin includerea în planurile proprii sau în planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã, pe baza unui studiu de fundamentare tehnico-economicã avizat de institutele centrale de cercetare, academiile de ştiinţe sau institutele de cercetare şi proiectare de profil.
Aplicarea şi generalizarea unei invenţii experimentate şi verificate în industrie sau în alte sectoare ale economiei naţionale, cu scopul de a înlocui sau perfectiona linii şi procedee tehnologice, instalaţii, aparate sau alte produse, se vor face numai pe baza unui studiu tehnico-economic, cu avizul institutului central de cercetare, academiei de ştiinţe sau organului central, cu acordul Consiliului Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie.
ART. 28
Cercetarea, experimentarea, încercarea şi valorificarea noilor soiuri de plante, tulpini de bacterii şi ciuperci, a noilor rase de animale şi viermi de mãtase se fac în termenele şi condiţiile prevãzute în legea specialã.
ART. 29
Inventiile brevetate pentru care sînt titulare organizaţiile socialiste din Republica Socialistã România pot fi folosite gratuit şi fãrã îndeplinirea vreunei formalitãţi de oricare organizaţie socialistã romana, cu obligaţia pentru aceasta din urma de a anunta Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
Întreprinderile şi societãţile mixte cu participare romana pot utiliza inventiile prevãzute la alineatul precedent pe baza unor contracte de licenta încheiate cu titularii de brevete.

CAP. 5
Brevetarea şi valorificarea inventiilor româneşti în alte state şi a inventiilor strãine în Republica Socialistã România
ART. 30
Brevetarea inventiilor româneşti în alte state se face de cãtre Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, prin Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Socialiste România, la propunerea titularilor de brevete, cu avizul institutelor centrale de cercetare, academiilor de ştiinţe sau institutelor de cercetare şi proiectare de profil, cu respectarea condiţiilor prevãzute în prezenta lege.
Cheltuielile pentru brevetarea inventiilor româneşti în alte state şi pentru menţinerea în vigoare a acestor brevete se suporta din fondul valutar centralizat la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci şi se efectueazã prin Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Socialiste România.
ART. 31
Brevetarea inventiilor strãine în Republica Socialistã România se face de cãtre Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, la cererea titularilor de brevete, transmisã prin Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Socialiste România.
ART. 32
Valorificarea inventiilor româneşti în alte state se face prin întreprinderile de comerţ exterior, la propunerea titularilor de brevete, cu avizul institutelor centrale de cercetare, academiilor de ştiinţe sau institutelor de cercetare şi proiectare de profil, prin export de produse, instalaţii şi tehnologii, schimb reciproc de licenţe şi prin cooperare, cu respectarea prevederilor legale.
ART. 33
Valorificarea inventiilor strãine în Republica Socialistã România se face prin întreprinderile de comerţ exterior, cu avizul institutelor centrale de cercetare, academiilor de ştiinţe sau institutelor de cercetare şi proiectare de profil şi cu acordul organului central beneficiar.
ART. 34
Brevetarea şi valorificarea inventiilor realizate pe baza convenţiilor de colaborare sau de cooperare ori în cadrul întreprinderilor şi societãţilor mixte la care este parte statul roman sau o organizaţie socialistã romana se asigura potrivit dispoziţiilor din aceste convenţii.

CAP. 6
Drepturi şi obligaţii
ART. 35
Prin acordarea brevetelor de invenţie se asigura titularului de brevet dreptul de folosire exclusiva a inventiei pe teritoriul Republicii Socialiste România.
ART. 36
Prin acordarea certificatului de inventator se recunoaşte inventatorului calitatea de autor al inventiei.
ART. 37
Autorii inventiilor aplicate în economia nationala sînt recompensati moral şi material prin: acordarea de titluri ştiinţifice, ordine şi medalii, grade profesionale, promovarea în mod excepţional în funcţie, acordarea de premii şi alte recompense bãneşti - stabilite în funcţie de avantajele economice şi sociale post-calculate.
Recompensele bãneşti se calculeazã pentru fiecare invenţie în parte, pe baza de norme aprobate de Consiliul de Miniştri, la propunerea Consiliului Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie, a Ministerului Finanţelor şi Ministerului Muncii.
Mãrimea recompensei ce urmeazã sa fie plãtitã pentru fiecare invenţie se aproba de Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie şi Ministerul Finanţelor, la propunerea organizaţiei socialiste titulare de brevet, cu avizul institutelor centrale de cercetare, academiilor de ştiinţe sau organului central tutelar.
Plata se face de organizaţia socialistã la care s-a aplicat inventia, din economiile efectiv obţinute în urma aplicãrii inventiei, calculate anual pe baza normelor prevãzute la alin. 2.
ART. 38
Recompensa bãneascã anuala pentru o invenţie aplicatã în economie se stabileşte pînã la nivelul de trei ori retributia tarifara lunarã a funcţiei de cercetator ştiinţific principal din ramura respectiva. Perioada de recompensare poate fi de cel mult 5 ani.
Mãrimea recompensei este aceeaşi, indiferent de numãrul autorilor, iar plata ei se face numai pe perioada în care inventia se aplica efectiv.
În cazul în care un autor are mai multe invenţii aplicate, cuantumul recompensei anuale ce i se acorda nu poate depãşi nivelul prevãzut la alin. 1.
Autorii de invenţii aplicate au dreptul la recompensele prevãzute la primul alineat, independent de premiile de care pot beneficia, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 39
Evidenta nominalã a recompenselor acordate potrivit art. 38 se organizeazã la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, pe baza datelor comunicate de organizaţiile socialiste plãtitoare.
ART. 40
Realizarea de invenţii în activitatea de cercetare ştiinţificã şi de proiectare, desfasurata pe baza de contract, de cãtre unitãţile de cercetare şi proiectare constituie una dintre principalele sarcini ale cadrelor ştiinţifice şi tehnice din aceste unitãţi.
Pentru inventiile aplicate în economie, realizate în condiţiile alineatului precedent, autorul poate primi, în raport cu eficienta economicã obţinutã, premii echivalente cu cel mult de trei ori retributia sa tarifara lunarã, care exprima şi recompensa pentru invenţie.
Mãrimea acestor premii se calculeazã pe baza normelor prevãzute la art. 37 şi se acorda pentru un singur an de aplicare.
Prevederile acestui articol se aplica şi cadrelor care îndeplinesc funcţii de conducere în unitãţi de cercetare, proiectare, de învãţãmînt şi în celelalte unitãţi socialiste.
ART. 41
Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie, cu avizul ministerelor sau altor organe centrale interesate, poate supune spre aprobare Consiliului de Miniştri propuneri de acordare de recompense speciale pentru inventiile de importanta deosebita tehnico-ştiinţificã, tehnologicã, economicã sau socialã.
ART. 42
Inventatorul are obligaţia sa acorde asistenta tehnica necesarã, sa participe, la cererea organizaţiilor socialiste titulare de brevete, la proiectarea, experimentarea, aplicarea şi generalizarea inventiilor, sa dea lãmuriri asupra acestora şi sa îndeplineascã orice alte cerinţe prevãzute de lege în vederea brevetarii inventiilor.
Organizaţia socialistã care solicita asistenta tehnica a inventatorului suporta cheltuielile de deplasare, cazare, diurna şi retributia, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 43
Inventatorul are dreptul de a i se mentiona calitatea de inventator, numele şi prenumele în brevetul de invenţie acordat, în descrierea inventiei şi în orice publicaţii sau documente care privesc inventia sa, precum şi dreptul de a i se trece calitatea de inventator în cartea de munca.
ART. 44
Dreptul la acordarea brevetului de invenţie, dreptul asupra brevetului, precum şi drepturile patrimoniale ce decurg din brevetul de invenţie, pot fi transmise.
De asemenea, pot fi transmise drepturile patrimoniale care decurg din certificatul de inventator.
ART. 45
Transmiterea drepturilor cu privire la folosirea inventiei se înregistreazã la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci de cãtre titularul brevetului şi produce efecte fata de terţi numai de la data înregistrãrii ei.
ART. 46
Inventiile care nu aparţin organizaţiilor socialiste pot fi folosite de organizaţiile socialiste interesate, fãrã consimţãmîntul titularilor de brevete, ţinînd seama de acordurile şi convenţiile la care statul roman este parte, pe baza unor licenţe obligatorii acordate de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, în urmãtoarele cazuri:
a) inventiile sînt de interes obştesc sau în legatura cu apãrarea statului şi nu s-a ajuns la o înţelegere cu titularii brevetelor;
b) inventiile nu au fost aplicate sau au fost insuficient aplicate pe teritoriul Republicii Socialiste România, fãrã ca titularul brevetului sa poatã justifica inactiunea sa timp de 3 ani de la data eliberãrii brevetului de invenţie.
Licentele obligatorii acordate nu dau dreptul de folosire exclusiva a inventiilor la care se referã şi nu pot fi transmise sub forma de sublicente decît împreunã cu patrimoniul ori cu o fracţiune a acestui patrimoniu sau în cazul reorganizãrii organizaţiei socialiste beneficiare.
Hotãrîrea cu privire la acordarea sau refuzul acordãrii licenţei se comunica în scris celor interesaţi, cu arãtarea motivelor, în termen de 5 zile de la luarea ei.
ART. 47
Nu constituie o încãlcare a drepturilor exclusive conferite organizaţiilor socialiste şi altor titulari de brevete de invenţii:
a) folosirea inventiilor brevetate în construcţia şi funcţionarea vehiculelor terestre, navale şi aeriene sau la dispozitivele pentru funcţionarea acestor vehicule, aparţinînd statelor membre la convenţiile privind inventiile, la care Republica Socialistã România este parte, cînd aceste vehicule patrund în mod temporar sau accidental pe teritoriul Republicii Socialiste România, cu condiţia de a se face exclusiv pentru nevoile vehiculelor;
b) folosirea inventiei de cãtre acela care a obţinut o licenta obligatorie;
c) folosirea inventiei de cãtre acela care a aplicat inventia sau a luat toate mãsurile în vederea aplicãrii ei cu buna-credinţa, independent de titularul brevetului de invenţie şi înainte de constituirea depozitului reglementar al cererii de brevet de invenţie sau înainte de data de la care curge termenul de prioritate recunoscut. În acest caz, inventia poate fi utilizata în continuare de cel interesat şi nu poate fi transmisã decît cu patrimoniul ori cu o fracţiune a acestui patrimoniu sau în cazul reorganizãrii organizaţiei socialiste.
ART. 48
Drepturile care decurg din brevetul de invenţie înceteazã la expirarea duratei de protecţie a inventiei sau prin renunţarea titularului de brevet.
Organizaţiile socialiste din Republica Socialistã România pot renunţa la drepturile decurgind din calitatea de titular al brevetului de invenţie numai cu avizul institutului central de cercetare, academiei de ştiinţe sau organului central.
Renunţarea produce efecte de la data înregistrãrii cererii de renunţare la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
ART. 49
Înregistrarea şi examinarea cererilor de brevete de invenţii, menţinerea în vigoare a brevetelor de invenţii, precum şi orice alte acte sau servicii efectuate de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci în legatura cu brevetele de invenţii, sînt supuse taxelor stabilite prin hotãrîre a Consiliului de Miniştri.
Taxa de menţinere în vigoare a brevetelor de invenţii se plãteşte anual, pe perioada de valabilitate.
Sînt scutite de taxe:
a) înregistrarea cererilor de brevete de invenţii cînd odatã cu acestea este depusa şi o declaraţie de cedare cãtre o organizaţie socialistã;
b) acţiunile şi cererile inventatorilor, inclusiv cele pentru care se exercita cai de atac, în legatura cu inventiile pentru care se acorda, potrivit legii, certificate de inventator.
Ministerul Finanţelor, la propunerea Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, poate acorda scutiri sau reduceri de taxe şi în alte cazuri decît cele prevãzute la alin. 3, persoanelor fizice sau juridice romane ori strãine.
Titularii brevetelor de invenţii decad, prin efectul legii, din drepturile conferite de brevete, dacã nu plãtesc taxele anuale şi majorãrile de taxe în termenele legale.
ART. 50
Brevetul de invenţie se anuleazã, parţial sau total, de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci prin Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor privind inventiile, în cazul în care se constata ca inventia nu era brevetabila potrivit dispoziţiilor art. 12 sau nu erau îndeplinite condiţiile legale pentru existenta inventiei brevetabile.
Cererea de anulare a brevetului de invenţie se poate face în tot cursul duratei de protecţie a inventiei.
Anularea brevetului de invenţie are ca efect anularea certificatului de inventator eliberat pentru acea invenţie de cãtre Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
ART. 51
În cazul cînd printr-o hotãrîre judecãtoreascã se constata ca o alta persoana decît aceea care figureazã în brevetul de invenţie ca inventator este indreptatita la eliberarea brevetului, Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci elibereazã brevetul persoanei îndreptãţite.

CAP. 7
Soluţionarea litigiilor privind inventiile
ART. 52
Hotãrîrile cu privire la invenţii pot fi contestate la Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor privind inventiile din cadrul Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, de cãtre organizaţiile socialiste sau de cãtre persoanele interesate.
Contestaţiile se introduc în termen de 3 luni de la comunicarea hotãrîrilor şi se rezolva în termen de 30 de zile de la înregistrarea contestaţiilor.
ART. 53
Hotãrîrile pronunţate de cãtre Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor privind inventiile din cadrul Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci sînt definitive, cu excepţia hotãrîrilor referitoare la acordarea brevetului de invenţie sau la respingerea cererii de brevet, care pot fi atacate cu recurs la Tribunalul municipiului Bucureşti, în termen de 3 luni de la comunicare.
ART. 54
Introducerea contestaţiei suspenda, pînã la soluţionare, executarea hotãrîrii privind plata recompenselor şi a celorlalte sume de bani. Aceste sume se consemneazã la Casa de Economii şi Consemnaţiuni, pînã la soluţionarea contestaţiei.
ART. 55
Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor privind inventiile din cadrul Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci sau instanţele judecãtoreşti pot dispune repunerea în termen a partii interesate, dacã se constata ca termenele au fost depasite din motive temeinic justificate. În cazul termenului prevãzut la art. 19, repunerea în termen se dispune numai pentru motive de forta majorã.
Cererea de repunere în termen se face în decurs de 2 luni de la încetarea cauzei care justifica depãşirea termenului, dar nu mai tirziu de un an de la împlinirea termenului nerespectat.
ART. 56
Aplicarea inventiei sau luarea mãsurilor în vederea aplicãrii ei, efectuatã cu buna-credinţa, înainte de repunerea în termen a titularului brevetului, da dreptul la aplicarea în continuare a inventiei şi nu poate fi transmisã decît împreunã cu patrimoniul ori cu o fracţiune a acestui patrimoniu sau în cazul reorganizãrii persoanei juridice.
ART. 57
Hotãrîrea definitiva privind plata unor sume de bani, în cazul inventiei pentru care s-a acordat certificat de inventator, constituie titlu executor.
ART. 58
Recompensele obţinute de autori fãrã drept se restituie în condiţiile legii de cei care le-au încasat.
ART. 59
Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor privind inventiile din cadrul Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci se compune din 5 specialişti, inclusiv directorul general al oficiului, ca preşedinte.
Organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor privind inventiile din cadrul Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci se stabilesc prin regulament aprobat de Biroul executiv al Consiliului Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie, care aproba şi componenta nominalã a comisiei, la propunerea Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
ART. 60
Litigiile în legatura cu calitatea de autor sau coautor al unei invenţii, împãrţirea cotelor de recompensa sau a celorlalte drepturi patrimoniale între coautori, precum şi orice alte litigii cu privire la drepturile care decurg din brevetele de invenţii, cedari, licenţe şi licenţe obligatorii, se soluţioneazã de instanţele judecãtoreşti, potrivit dispoziţiilor Codului de procedura civilã.

CAP. 8
Apãrarea secretului de stat privind inventiile
ART. 61
Toate inventiile pentru care se solicita brevetarea, create de cetãţeni romani sau de persoanele strãine cu domiciliul pe teritoriul Republicii Socialiste România, constituie secrete de stat pînã la brevetarea şi publicarea lor în Buletinul pentru invenţii şi mãrci sau pînã la expedierea lor în strãinãtate de cãtre Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, în vederea brevetarii în alte state.
Documentaţiile elaborate în cadrul organizaţiilor socialiste, lucrãrile sau tezele de doctorat care redau rezultatele unor cercetãri ştiinţifice şi care cuprind invenţii brevetabile, precum şi datele tehnice de aplicare şi experimentare şi orice alte cunoştinţe tehnologice, informaţii sau experienţe tehnice în legatura cu inventiile constituie, de asemenea, secrete de stat, potrivit prevederilor alineatului precedent, din momentul trecerii la elaborarea lor.
ART. 62
Dupã brevetare îşi pãstreazã în continuare caracterul de secret de stat:
a) inventiile referitoare la apãrarea tarii;
b) inventiile cãrora, din interese superioare de stat sau ale economiei naţionale, li se atribuie acest caracter.
Încadrarea inventiei în categoria celor prevãzute la lit. a) se face de Ministerul Apãrãrii Naţionale sau de Ministerul de Interne, iar încadrarea inventiei în categoria celor prevãzute la lit. b) se face de cãtre ministerul în a cãrui ramura de activitate poate fi aplicatã.
În cazul cînd, din interese superioare de stat sau ale economiei naţionale, Ministerul Apãrãrii Naţionale ori Ministerul de Interne considera ca inventia nu trebuie sa fie supusã în continuare regimului prevãzut la lit. a), iar ministerul în a cãrui ramura de activitate poate fi aplicatã inventia considera ca inventia nu trebuie sa fie supusã în continuare regimului prevãzut la lit. b), acestor invenţii li se aplica regimul prevãzut la art. 61.
ART. 63
Cererile de brevete privind inventiile prevãzute la art. 61 se înscriu în registrul cererilor de brevete depuse, iar titlul acestora se va publica în Buletinul pentru invenţii şi mãrci, cu excepţia cererilor pentru inventiile prevãzute la art. 62 lit. a).
Cererile de brevete privind inventiile prevãzute la art. 62 se înscriu într-un registru separat.
Întocmirea, multiplicarea, manipularea, depunerea cererilor de brevete la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, pãstrarea, transportul şi accesul la lucrãrile privitoare la inventiile prevãzute la art. 61 şi 62 se fac cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind apãrarea secretului de stat.
Cererile de brevete şi documentaţii necesare brevetarii fãcute de persoanele care nu sînt încadrate în organizaţiile socialiste se depun la comitetele executive ale consiliilor populare şi se transmit de îndatã de cãtre acestea la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
Traducerea documentelor referitoare la inventiile care urmeazã sa fie brevetate în strãinãtate se face prin grija titularilor lor, în condiţiile prevãzute la alin. 3.
ART. 64
Persoanele încadrate în munca la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, persoanele care colaboreazã cu oficiul, precum şi orice persoane care efectueazã lucrãri în legatura cu inventiile, au obligaţia sa pãstreze secretul de stat al datelor cuprinse în cererile de brevete şi în celelalte documente referitoare la invenţii, în conformitate cu prevederile legale privind apãrarea secretului de stat.

CAP. 9
Inovaţii
ART. 65
Constituie inovaţie realizarea tehnica care prezintã noutate pe plan naţional, progres şi avantaje economice ori sociale, rezolva o problema în industrie sau în orice domeniu al economiei, ştiinţei, culturii, ocrotirii sãnãtãţii şi apãrãrii tarii sau în orice alt domeniu al vieţii economico-sociale şi nu a mai fost aplicatã pe teritoriul Republicii Socialiste România.
ART. 66
Cererea de inovaţie se înregistreazã la organizaţia socialistã la care este încadrat autorul sau la organizaţia socialistã la care se poate aplica.
Propunerea de inovaţie care se referã la apãrarea tarii se înregistreazã la Ministerul Apãrãrii Naţionale sau la Ministerul de Interne.
ART. 67
Este autor al unei inovaţii persoana care a realizat-o şi înregistrat-o cea dintii.
Dacã inovatia este rezultatul unei activitãţi comune, toate persoanele care au avut o contribuţie la aceasta sînt considerate coautori.
ART. 68
Autorul unei inovaţii are dreptul sa primeascã un certificat de inovator. Prin acordarea certificatului de inovator se recunoaşte acestuia calitatea de autor al inovatiei care poate da dreptul la evidentiere şi promovare în munca, la acordarea de ordine şi medalii şi alte distincţii.
ART. 69
Organizaţia socialistã la care s-a fãcut înregistrarea propunerii de inovaţie este obligatã ca, în termen de 15 zile de la data înregistrãrii, sa transmitã propunerea însoţitã de documentaţia necesarã ministerului sau altui organ central cãruia îi este subordonata.
ART. 70
Ministerul sau alt organ central care a primit propunerea de inovaţie are obligaţia ca, în termen de cel mult 2 luni de la primirea propunerii, sa o examineze din punct de vedere tehnic şi economic şi sa ceara confirmarea noutatii pe plan naţional şi a oportunitãţii aplicãrii institutului central de cercetare, academiilor de ştiinţe sau institutelor de cercetare şi proiectare de profil.
ART. 71
Ministerul sau alt organ central care a primit propunerea de inovaţie în termen de 15 zile de la primirea confirmãrii asupra noutatii elibereazã certificatul de inovator.
ART. 72
Hotãrîrea privind proiectarea, experimentarea şi aplicarea unei inovaţii se adopta de organul de conducere colectivã al unitãţii care o aplica, cu acordul institutelor centrale de cercetare, academiilor de ştiinţe sau institutelor de cercetare şi proiectare de profil, pe baza fundamentarii eficientei tehnico-economice, în termen de cel mult 6 luni de la înregistrarea propunerii.
ART. 73
Pentru inovatiile care prezintã o importanta economicã sau socialã cu totul deosebita, la propunerea organizaţiilor socialiste unde s-au aplicat, ministerele tutelare pot sa aprobe, cu avizul institutelor centrale de cercetare, academiilor de ştiinţe sau institutelor de cercetare şi proiectare de profil, o premiere echivalenta cu cuantumul a cel mult de trei ori retributia tarifara lunarã a inovatorului, conform prevederilor legale, pentru primul an de aplicare, indiferent de numãrul inovatiilor aplicate în acel an.
În cazul inovatiei realizate în comun de mai multe persoane, premierea este echivalenta cu cel mult de trei ori retributia tarifara lunarã a coautorului cu retributia cea mai mare.
Hotãrîrile cu privire la inovaţii pot fi contestate la Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor privind inventiile din cadrul Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
Contestaţiile se introduc în termen de 3 luni de la comunicarea hotãrîrilor şi se rezolva prin hotãrîri definitive, în termen de 2 luni de la înregistrarea contestaţiilor.

CAP. 10
Atribuţii, raspunderi şi sancţiuni
ART. 74
Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie rãspunde de aplicarea politicii partidului şi statului în domeniul inventiilor şi celorlalte forme de proprietate industriala, în care scop indruma şi coordoneazã Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, organ de stat de specialitate, de interes republican, cu activitate autonomã.
Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci examineazã noutatea şi progresul tehnic al inventiilor şi acorda brevete de invenţii, indruma, urmãreşte şi controleazã activitatea privind experimentarea, aplicarea şi valorificarea inventiilor şi rãspunde de activitatea privind asigurarea protecţiei inventiilor în Republica Socialistã România.
ART. 75
Uniunea Generalã a Sindicatelor din România conduce miscarea de masa a inventatorilor şi inovatorilor şi organizeazã, potrivit atribuţiilor sale, controlul obştesc cu privire la activitatea de invenţii şi inovaţii.
ART. 76
Ministerele şi celelalte organe centrale, centralele industriale şi organizaţiile titulare de brevete rãspund pentru înscrierea în plan a sarcinilor de cercetare, proiectare, experimentare, aplicare, valorificare şi generalizare a inventiilor.
ART. 77
Persoanele cu funcţii de conducere din organizaţiile socialiste sînt obligate sa ia mãsuri pentru identificarea şi protejarea inventiilor prin brevete, pentru proiectarea, experimentarea, aplicarea şi valorificarea inventiilor şi inovatiilor.
Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la alineatul precedent atrage rãspunderea administrativã, disciplinarã, materialã, civilã ori penalã, dupã caz.
Organizaţiile socialiste vor recupera daunele de la persoanele vinovate, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
ART. 78
Însuşirea fãrã drept, în orice mod, a calitãţii de autor al unei invenţii sau inovaţii constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.
Acţiunea penalã se pune în mişcare din oficiu.
ART. 79
Depunerea unei cereri de brevet în strãinãtate, în scopul obţinerii brevetului de invenţie, înainte de a fi înregistratã în ţara, precum şi valorificarea inventiei în strãinãtate de persoane neimputernicite în acest scop, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda, în afarã de cazurile în care constituie o infracţiune mai grava.

CAP. 11
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 80
Recompensele pentru inventiile şi inovatiile cu eficienta economicã se vor plati din economiile efectiv realizate în urma aplicãrii lor, calculate potrivit prevederilor art. 37 şi 38.
ART. 81
Cererile de brevet de invenţii înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, aflate în curs de examinare, precum şi cele care se gãsesc la organizaţiile socialiste şi în legatura cu care nu s-a luat o hotãrîre de acceptare sau de respingere, se soluţioneazã în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi.
Propunerile de inovaţii nesolutionate pînã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se soluţioneazã în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi.
Recompensele neplãtite pînã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se vor stabili şi plati în conformitate cu prevederile acestei legi, indiferent de titlul şi data la care a luat naştere dreptul la recompensa.
ART. 82
Prezenta lege intra în vigoare dupã 3 luni de la publicarea în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România.
ART. 83
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Decretul nr. 884/1967 privind inventiile, inovatiile şi rationalizarile, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016