Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 61 din 5 martie 1998  Legea minelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 61 din 5 martie 1998 Legea minelor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 113 din 16 martie 1998
Parlamentul României adopta prezenta lege.

Prezenta lege reglementeazã desfãşurarea activitãţilor miniere în România, stimuland valorificarea resurselor minerale, proprietate publica a statului. Legea asigura maxima transparenta activitãţilor miniere şi concurenta loiala, fãrã discriminare între formele de proprietate, originea capitalului şi naţionalitatea operatorilor.
Investiţiile în domeniul minier sunt încurajate prin facilitãţi de ordin fiscal şi administrativ, fiind libere de orice constrângeri în ceea ce priveşte recuperarea investiţiilor şi utilizarea profitului realizat.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Resursele minerale situate pe teritoriul şi în subsolul tarii şi al platoului continental în zona economicã a României din Marea Neagra, delimitate conform principiilor dreptului internaţional şi reglementãrilor din convenţiile internaţionale la care România este parte, fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice şi aparţin statului roman.
ART. 2
(1) Resursele minerale care fac obiectul prezentei legi sunt: carbunii, minereurile feroase, neferoase, de aluminiu şi roci aluminifere, de metale nobile, radioactive, de pamanturi rare şi disperse, sarurile haloide, substantele utile nemetalifere, rocile utile, pietrele preţioase şi semipretioase, turba, namolurile şi turbele terapeutice, rocile bituminoase, gazele necombustibile, apele, gazele care le însoţesc şi caldura din sistemele geotermale, apele plate, apele minerale, apele termominerale, precum şi produsele reziduale minero-metalurgice din halde, iazuri de decantare şi alte depozite tehnologice.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica şi apelor subterane pentru activitãţile de explorare, evaluare şi evidenta a rezervelor.
ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii privind resursele minerale şi activitãţile miniere se definesc dupã cum urmeazã:
1. activitate miniera - ansamblul de lucrãri privind prospectiunea, explorarea, dezvoltarea, exploatarea, prelucrarea, concentrarea, extractia metalurgica şi comercializarea produselor miniere;
2. administrare - dreptul acordat de stat, prin autoritatea competenta, unei instituţii publice, de a efectua activitãţi miniere în baza unei licenţe;
3. autoritatea competenta - Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale, care reprezintã, în domeniul resurselor minerale, interesele statului;
4. cadastru minier - document de specialitate reprezentând ansamblul lucrãrilor specifice, de evidenta tehnica, economicã, juridicã şi alte informaţii privind perimetrul instituit;
5. cartea miniera - document de evidenta prin care se realizeazã identificarea, înregistrarea şi reprezentarea pe harti şi planuri cadastrale a tuturor lucrãrilor cu caracter minier şi geologic, a tuturor terenurilor cu destinaţie miniera şi a celorlalte bunuri imobile din interiorul unui perimetru de exploatare, care cuprinde totalitatea actelor juridice de orice natura privitoare la un perimetru de prospectiune, explorare şi exploatare sau în legatura cu acesta, precum şi toate datele referitoare la proprietatea terenurilor, la situaţia topografica a perimetrului şi a tuturor lucrãrilor şi facilitãţilor miniere existente în cadrul acestuia, la situaţia rezervelor şi a producţiei brute pe fiecare tip de resursa minerala;
6. concedent - autoritatea competenta abilitata de lege sa acorde concesiunea;
7. concesiunea miniera - dreptul acordat de stat, prin autoritatea competenta, unui concesionar de a efectua activitãţi miniere în baza unei licenţe;
8. concesionar - titularul cãruia i se acorda concesiunea miniera;
9. dezvoltare - ansamblul lucrãrilor care constau în realizarea minelor şi carierelor, construirea şi montarea instalaţiilor specifice, a echipamentelor şi a altor utilitãţi necesare extractiei, prelucrãrii, transportului, stocãrii provizorii a produselor miniere, în formele specifice realizate şi definitive ale produselor reziduale;
10. exploatare - ansamblul de lucrãri executate în subteran şi/sau la suprafata pentru extragerea resurselor minerale, prelucrarea şi livrarea acestora în forme specifice;
11. exploatare - ansamblul de studii şi activitãţi pentru identificarea zãcãmintelor, evaluarea cantitativã şi calitativã a acestora, precum şi determinarea condiţiilor tehnice şi economice de valorificare;
12. fondul geologic naţional - totalitatea datelor în legatura cu resursele minerale ale tarii, obţinute din activitãţi miniere şi petroliere, indiferent de natura suportului de stocare;
13. fondul naţional de rezerve - totalitatea rezervelor evidentiate şi înregistrate de cãtre autoritatea competenta pentru fiecare tip de resursa minerala a tarii, determinate conform reglementãrilor specifice;
14. forta majorã - eveniment imprevizibil, inevitabil şi insurmontabil care genereazã imposibilitatea temporarã sau definitiva de executare, parţialã sau totalã, a obligaţiilor titularului de licenta;
15. licenta - actul juridic încheiat între concedent şi concesionar, în vederea realizãrii de activitãţi miniere, potrivit prevederilor prezentei legi;
16. mediu - ansamblul de condiţii şi elemente naturale, definite conform Legii protecţiei mediului nr. 137/1995, care pot fi afectate prin activitãţile miniere;
17. minereu radioactiv - acumulari de uraniu, toriu, sub forma de compuşi chimici naturali;
18. ministerul de resort - organul specializat al administraţiei publice centrale, cu atribuţii şi competente în domeniul resurselor minerale;
19. perimetru de prospectiune, explorare şi exploatare - aria corespunzãtoare protecţiei la suprafata a conturului partii din scoarta terestra, în teritoriul cãreia, pe un interval de adancime determinat, se realizeazã lucrãri de prospectiune, explorare, respectiv de exploatare, precum şi suprafeţele necesare desfãşurãrii activitãţilor de exploatare, prelucrare şi preparare a resurselor minerale situate în afarã zacamantului;
20. permis de exploatare - actul juridic emis de autoritatea competenta prin care se acorda dreptul de exploatare a unor cantitãţi determinate de roci utile, turba şi aur aluvionar;
21. permis de prospectiune - actul juridic emis de autoritatea competenta prin care se acorda dreptul de a efectua lucrãri de prospectiune;
22. pilier de siguranta - partea din rezervele de resurse minerale sau din rocile inconjuratoare care nu se extrag într-o anumitã perioada sau permanent şi în care nu se executa lucrãri, în scopul protejãrii lucrãrilor miniere din subteran sau de la suprafata perimetrului de exploatare, a malurilor apelor sau a altor obiective de la suprafata;
23. plan de încetare a activitãţii - complexul de documentaţii tehnice, economice, sociale şi de mediu care motiveaza închiderea exploatãrii şi conţine acţiunile necesare pentru asigurarea finanţãrii şi realizãrii efective a mãsurilor de încetare a activitãţii;
24. plan de refacere a mediului - mãsurile de restaurare a mediului în perimetrul de exploatare, în conformitate cu Legea protecţiei mediului nr. 137/1995;
25. producţie miniera - produsul minier comercializat de cãtre titular;
26. produs rezidual miniero-metalurgic - produs remanent depus în halde, iazuri de decantare şi în alte depozite tehnologice, rezultat din extractia miniera, prepararea şi procesul metalurgic al resurselor minerale;
27. prospectiune - ansamblul de studii şi lucrãri de suprafata care se realizeazã pentru identificarea posibilitãţilor existente unor acumulari de resurse minerale;
28. redeventa - plata cãtre stat, raportatã la valoarea producţiei miniere, obţinutã de titular, reprezentând compensarea scaderii rezervelor de resurse minerale;
29. resursa minerala - substanta naturala din scoarta terestra, formatã în urma proceselor geologice, utilizabila, ca atare sau prin prelucrare, în activitatea economico-socialã;
30. rezerva - partea de zacamant, determinata cantitativ şi calitativ prin lucrãri de explorare şi exploatare, având stabilite condiţiile tehnice şi economice de valorificare;
31. titular - orice persoana juridicã romana sau strãinã care poate efectua activitãţi miniere în baza unei licenţe;
32. zacamant - acumulare naturala de resurse minerale, valorificabila din punct de vedere tehnic şi economic.
ART. 4
(1) Activitãţile miniere se efectueazã de cãtre persoane juridice care sunt înregistrate conform legii şi sunt specializate în desfãşurarea unor astfel de activitãţi sau se organizeazã în acest scop.
(2) Activitãţile miniere pot fi efectuate şi de persoane fizice, în condiţiile art. 18-20 din prezenta lege.
(3) Activitãţile miniere se realizeazã numai în cadrul unor perimetre autorizate în acest scop de cãtre autoritatea competenta, cu excepţia celor menţionate la alin. (2).
ART. 5
(1) Toate datele şi informaţiile, indiferent de modalitatea de stocare, cu privire la resursele minerale româneşti, determinate conform art. 1, vor fi puse la dispoziţie autoritãţii competente şi aparţin statului roman.
(2) Persoanele juridice care efectueazã activitãţi miniere dispun liber şi neingradit de datele şi informaţiile obţinute, numai în interes propriu, pe toatã durata activitãţii miniere.
(3) Transmiterea cãtre terţi a datelor şi informaţiilor privind resursele minerale din România se face cu acordul autoritãţii competente.
(4) Datele şi informaţiile cu privire la resursele minerale care, prin conţinutul lor, intra sub incidenta unei legi speciale, pot circula numai în conformitate cu prevederile acesteia.
ART. 6
(1) Accesul la terenurile necesare efectuãrii activitãţilor miniere se face în condiţiile legii, prin:
a) vânzare-cumpãrare a terenurilor şi, dupã caz, a construcţiilor situate pe acestea, prin acte legale, la preţul convenit între pãrţi;
b) schimbul de terenuri, însoţit de strãmutarea proprietarului afectat şi de reconstructia clãdirilor pe terenul nou acordat, pe cheltuiala titularului care beneficiazã de terenul eliberat;
c) închirierea terenului pe durata determinata, cu stabilirea uzufructului, pe baza de contracte încheiate între pãrţi;
d) exproprierea pentru cauza de utilitate publica, în condiţiile legii;
e) concesionarea terenurilor proprietate publica;
f) asocierea dintre proprietarul terenului şi titularul de licenta, prin aport la capitalul social, cu contravaloarea terenului;
g) alte proceduri prevãzute de lege.
(2) Asupra terenurilor necesare activitãţilor miniere ce se realizeazã în afarã perimetrului de exploatare, precum şi asupra terenurilor necesare lucrãrilor de explorare şi oricãror alte activitãţi pe care acestea le implica se instituie, în favoarea titularului, un drept de servitute legalã, dupã caz.
(3) Exercitarea dreptului de servitute legalã stabilit la alin. (2) se face contra plãţii unei rente anuale cãtre proprietarii terenurilor afectate de acesta.
(4) Durata servituţii legale este cea a activitãţilor miniere, iar terenurile care urmeazã a fi afectate vor fi determinate, în ceea ce priveşte suprafeţele şi proprietarii, dupã principiul celei mai mici atingeri posibile aduse dreptului de proprietate.
(5) Accesul la terenurile afectate de servitutea legalã se stabileşte prin negocieri între titularul activitãţii miniere şi proprietarii terenurilor, cu respectarea principiului egalitãţii de tratament şi al echitãţii.
(6) Orice neintelegeri între titularii activitãţilor miniere şi proprietarii terenurilor se soluţioneazã de cãtre instanţele judecãtoreşti competente, potrivit legii.
(7) În cazul vânzãrii bunurilor expropriate în condiţiile alin. (1) lit. d), foştii proprietari sau, dupã caz, succesorii lor au drept de preemptiune, în care scop vor fi înştiinţaţi despre condiţiile vânzãrii, pe cale administrativã şi prin publicitate.
(8) Accesul la terenurile pe care sunt amplasate monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de interes deosebit şi rezervaţii naturale se face cu avizul organelor în drept.

CAP. 2
Regimul de punere în valoare a resurselor minerale

ART. 7
Resursele minerale se pun în valoare prin activitãţi miniere care se concesioneaza companiilor şi societãţilor naţionale miniere, precum şi persoanelor juridice romane sau strãine sau se dau în administrarea instituţiilor publice de cãtre autoritatea competenta, potrivit prezentei legi.
ART. 8
(1) Prospectiunea se realizeazã pe baza de permis neexclusiv, eliberat, la cerere, pentru un perimetru de forma geometrica, cu laturile orientate nord-sud şi sud-vest, definit prin coordonate topogeodezice.
(2) Mãrimea perimetrului de prospectiune este multiplul ariei minime de 45 kmp.
(3) Permisul de prospectiune se elibereazã pentru o durata de maximum 3 ani, cu plata anticipata a unei taxe anuale.
(4) Din permisul de prospectiune nu decurge nici un drept de acordare a licenţei de explorare şi/sau de exploatare.
(5) Titularului permisului de prospectiune prezintã autoritãţii competente documentaţii anuale privind activitatea desfasurata şi rezultatele obţinute, precum şi un raport final cuprinzând metodele de investigare aplicate şi rezultatele obţinute.
ART. 9
(1) Explorarea se realizeazã pe baza unei licenţe exclusive acordate, la cerere, persoanelor juridice romane sau strãine interesate, selecţionate prin concurs semestrial de oferta de cãtre autoritatea competenta, în baza unui program de lucrãri şi a constituirii unei garanţii bancare corespunzãtoare pentru refacerea mediului.
(2) Licenta de explorare se acorda, în condiţiile legii, pentru toate resursele minerale existente în perimetru, în termen de maximum 180 de zile de la data anunţãrii concursului de oferta, dar nu mai mult de 30 de zile de la data anunţãrii rezultatului acestui concurs.
(3) Licenta de explorare se acorda pentru o durata de maximum 5 ani, cu drept de prelungire pentru cel mult 3 ani, cu plata anticipata a unei taxe anuale.
(4) Mãrimea perimetrului de explorare este multiplul ariei minime de 10 kmp şi se va reduce cu 50%, dupã primii 2 ani, şi cu încã 25% din perimetrul iniţial, dupã 4 ani.
(5) De regula, perimetrul de explorare este rectangular, cu laturi orientate nord-sud şi est-vest, şi este definit prin coordonate topogeodezice.
(6) Titularul licenţei de explorare va prezenta autoritãţii competente documentaţii anuale privind activitatea desfasurata şi rezultatele obţinute şi un raport final cuprinzând metodologia aplicatã, lucrãrile executate şi rezultatele obţinute.
(7) La solicitarea titularului licenţei de explorare, acesta are dreptul sa obţinã licenta de exploatare pentru oricare dintre resursele minerale descoperite, în condiţiile prezentei legi.
ART. 10
(1) Exploatarea miniera se realizeazã pe baza unei licenţe exclusive care se acorda pentru toate resursele minerale dintr-un perimetru de exploatare.
(2) Licenta de exploatare se acorda:
a) titularului licenţei de explorare, la solicitarea acestuia;
b) castigatorului unui concurs de oferta publica, organizat de autoritatea competenta în condiţiile prezentei legi.
(3) Licenta de exploatare se acorda, prin negociere, în baza unei cereri, însoţitã de:
a) studiul de fezabilitate care sa asigure valorificarea resurselor minerale şi protecţia zacamantului;
b) planul de dezvoltare a exploatãrii;
c) studiul de impact asupra mediului, avizat conform legii;
d) planul de refacere a mediului, însoţit de o garanţie bancarã, bazatã pe valoarea planului de dezvoltare şi a studiului de impact asupra mediului, calculatã pe baza normelor de aplicare adoptate conform prezentei legi.
(4) Licenta de exploatare se acorda pentru maximum 20 de ani, cu drept de prelungire de perioade succesive de câte 5 ani.
(5) Titularul licenţei de exploatare va plati o taxa anuala pe suprafata şi o redeventa miniera, conform prezentei legi.
ART. 11
(1) Licenta se încheie în forma scrisã; pentru exploatare, licenta intra în vigoare dupã aprobarea acesteia de cãtre Guvern.
(2) Prevederile licenţei rãmân valabile pe toatã durata acesteia, în condiţiile existente la data încheierii.
ART. 12
Începerea activitãţilor miniere prevãzute în licenta se autorizeaza în scris de cãtre autoritatea competenta, în cel mult 60 de zile de la acordarea licenţei.
ART. 13
(1) Persoanele juridice strãine, care au obţinut dreptul de a efectua activitãţi miniere, sunt obligate ca, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a licenţei, sa înfiinţeze şi sa menţinã pe toatã durata concesiunii o sucursala sau o filiala în România.
(2) În cazul în care doi sau mai mulţi parteneri strãini dobândesc, împreunã, drepturi miniere cu privire la acelaşi perimetru, obligaţia infiintarii şi menţinerii unei sucursale sau filiale în România revine numai companiei desemnate sa reprezinte interesele lor.
ART. 14
(1) Titularul unei licenţe poate transfera unei alte persoane juridice drepturile dobândite şi obligaţiile asumate, numai cu aprobarea scrisã a autoritãţii competente. Orice transfer realizat fãrã aprobare scrisã este nul de drept.
(2) Licenta de dare în administrare nu este transferabila.
ART. 15
În limitele unui perimetru de exploatare autoritatea competenta poate acorda, în condiţiile legii, unor persoane juridice, altele decât titularul licenţei, dreptul de explorare şi/sau exploatare pentru unele resurse minerale, cu acordul titularului.
ART. 16
Dreptul obţinut prin dare în administrare sau în concesiune, drept distinct de cel de proprietate asupra terenurilor, nu poate fi în nici un fel afectat de cãtre titular în beneficiul unui terţ, decât în condiţiile art. 14.
ART. 17
Drepturile de operare obţinute prin licenta pot constitui garanţie pentru împrumuturi bancare, în vederea execuţiei activitãţilor miniere prevãzute în licenta, cu aprobarea scrisã a autoritãţii competente.
ART. 18
(1) Rocile utilizabile în construcţii şi acumularile de turba pot fi extrase de cãtre operatori, în cantitãţi determinate şi pe termen limitat, pe baza de permis de exploatare emis de autoritatea competenta. Permisul se elibereazã primului solicitant, persoana fizica sau juridicã.
(2) Pentru exploatãrile de nisipuri şi pietrisuri din albiile râurilor, permisele de exploatare se elibereazã dupã obţinerea avizelor prevãzute de legislaţia în vigoare în domeniul gospodãririi apelor.
(3) Perimetrele pentru care se acorda dreptul de exploatare prin permis se stabilesc şi se reinnoiesc anual de cãtre autoritatea competenta, la solicitarea celor interesaţi.
(4) Pentru obţinerea permisului de exploatare, solicitantii sunt obligaţi la plata taxei pe activitatea de exploatare şi a redeventei miniere, în condiţiile legii. Plata taxei se va face la data eliberãrii permisului, iar a redeventei, etapizat, pe durata valabilitãţii permisului de exploatare.
ART. 19
Rocile utilizabile în construcţii, argile, nisipuri, pietriş, andezite, bazalturi, calcare, tufuri, precum şi turba şi izvoarele de ape minerale, situate pe suprafeţe de teren aflate în proprietate privatã, pot fi folosite de cãtre proprietarul suprafeţei numai pentru nevoile proprii, fãrã plata taxelor şi a redevenţelor legale.
ART. 20
(1) Recuperarea aurului din aluviuni, realizatã în afarã concesiunilor, se face de cãtre persoane fizice, în baza unui permis de exploatare eliberat de autoritatea competenta.
(2) Persoanele fizice autorizate pentru activitatea de recuperare a aurului din aluviuni sunt obligate la plata taxelor şi a redevenţelor prevãzute de lege.
ART. 21
Concesiunea miniera sau darea în administrare miniera înceteazã prin:
a) expirarea duratei pentru care a fost acordatã;
b) renunţarea de cãtre titularul licenţei, în condiţiile stabilite la art. 22;
c) retragerea concesiunii sau administrãrii de cãtre autoritatea competenta, conform prevederilor art. 23-25;
d) în caz de survenire a unor evenimente care constituie cauze de forta majorã, definite în licenta.
ART. 22
(1) Titularul licenţei poate renunţa la ea, dacã, la data notificãrii renunţãrii cãtre autoritatea competenta, îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) pune la dispoziţie autoritãţii competente documentaţia privind activitatea desfasurata pana la data notificãrii renunţãrii, precum şi rezultatele acesteia;
b) pune la dispoziţie autoritãţii competente suma reprezentând contravaloarea lucrãrilor prevãzute în planul de refacere a mediului şi neexecutate.
(2) Autoritatea competenta verifica îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1), în termen de 60 de zile de la data notificãrii renunţãrii.
(3) La împlinirea termenului de 60 de zile, prevãzut la alin. (2), licenta este anulatã, dacã autoritatea competenta nu a comunicat refuzul sau, aceasta fiind obligatã sa emita decizia de încetare a administrãrii sau concesiunii, cu efect de la plata îndeplinirii termenului.
(4) În caz de refuz al autoritãţii competente, titularul poate cere instanţei de arbitraj sau judecãtoreşti constatarea îndeplinirii condiţiilor anulãrii unilaterale a licenţei.
(5) În cazul în care instanta judecãtoreascã sau de arbitraj constata îndeplinirea condiţiilor anulãrii unilaterale a licenţei, autoritatea competenta emite decizia de încetare a administrãrii sau concesiunii, cu efect de la data rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii.
ART. 23
Autoritatea competenta retrage licenta titularului sancţionat contraventional, la 30 de zile de la primirea notificãrii, când constata ca:
a) nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate cu privire la termenul de începere a activitãţilor miniere;
b) continua sistarea lucrãrilor pe o perioada mai mare de 30 de zile fãrã acordul autoritãţii competente;
c) utilizeazã metode şi tehnologii de exploatare, altele decât cele prevãzute în planul de dezvoltare;
d) executa activitãţi miniere fãrã autorizaţie.
ART. 24
Autoritatea competenta suspenda sau retrage titularului de licenta concesiunea sau administrarea, când constata ca:
a) nu respecta hotãrârea unei instanţe de arbitraj sau judecãtoreşti cu privire la activitãţile miniere;
b) este supus procedurii de reorganizare şi lichidare judiciarã pentru insolvabilitate;
c) furnizeazã, cu buna ştiinţa, autoritãţii competente date şi informaţii false cu privire la activitãţile sale miniere sau incalca clauzele de confidenţialitate prevãzute în licenta;
d) pericliteazã, prin modul de executare a activitãţilor miniere, posibilitatea exploatãrii viitoare a zacamantului, incalca normele privind protecţia şi exploatarea raţionalã a zãcãmintelor sau i s-a retras acordul şi/sau autorizaţia privind protecţia mediului şi/sau cea de protecţie a muncii;
e) nu achitã la termenele stabilite prin licenta taxele, redevenţele şi impozitele datorate statului.
ART. 25
(1) Retragerea concesiunii sau administrãrii pentru oricare dintre motivele prevãzute la art. 23 şi 24 produce efect asupra titularului licenţei, dupã împlinirea a 30 de zile de la data notificãrii de cãtre autoritatea competenta.
(2) Înlãuntrul termenului stabilit la alin. (1) titularul licenţei poate cere instanţei judecãtoreşti sau de arbitraj, dupã caz, anularea mãsurii de retragere a concesiunii sau administrãrii.
(3) La cererea titularului licenţei şi cu audierea autoritãţii competente, instanta poate dispune suspendarea mãsurii revocãrii pana la rãmânerea definitiva a hotãrârii judecãtoreşti.
ART. 26
(1) În cazul în care survine un eveniment dintre cele prevãzute la art. 21 alin. (1) lit. d), titularul licenţei notifica autoritãţii competente situaţia, în termen de 15 zile de la producerea evenimentului, cu prezentarea documentelor certificând forta majorã, eliberate de instituţia legal abilitata în acest scop. Încetarea concesiunii sau administrãrii produce efect dupã 30 de zile de la data notificãrii cauzei de forta majorã.
(2) Dacã, în limita termenului de 30 de zile prevãzut la alin. (1), autoritatea competenta notifica titularului licenţei refuzul sau de a accepta evenimentul invocat de titular ca fiind o cauza de forta majorã, provocand imposibilitatea definitiva a initierii sau continuãrii executãrii activitãţilor miniere, neimputabila acestuia, titularul licenţei poate cere instanţei de arbitraj sau judecãtoreşti, dupã caz, pronunţarea anulãrii unilaterale a licenţei pentru caz de forta majorã, fãrã obligarea la plata de daune-interese.
(3) În caz de pronunţare a anulãrii licenţei, dupã rãmânerea definitiva a hotãrârii arbitrale sau judecãtoreşti, autoritatea competenta va emite decizia de încetare a concesiunii sau administrãrii, cu efect la data prevãzutã la alin. (1).
ART. 27
(1) Decizia de încetare a concesiunii sau administrãrii se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, cu menţiunea datei la care produce efect, şi se înscrie în Cartea miniera de cãtre autoritatea competenta.
(2) La încetarea concesiunii sau administrãrii pentru oricare dintre cauzele prevãzute la art. 21 lit. a)-c), exploatarea, cu toate dependintele şi anexele tehnologice existente la acea data, revine în proprietatea statului, fãrã nici o indemnizaţie şi libera de orice drepturi sau sarcini, indiferent de natura acestora.
(3) Concesionarii sau administratorii rãspund material şi financiar pana la refacerea tuturor factorilor de mediu afectaţi de activitãţile miniere, în conformitate cu planul de refacere a mediului, aprobat de autoritatea competenta.
(4) În termen de maximum 3 luni de la încetarea concesiunii sau administrãrii, autoritatea competenta va stabili mãsurile ce urmeazã a fi luate cu privire la perimetrul de explorare şi/sau exploatare şi la dotãrile aferente acestuia, cu consultarea ministerului de resort.
(5) Titularul licenţei rãmâne ţinut, potrivit regulilor rãspunderii civile extracontractuale, la repararea prejudiciilor cauzate terţilor din culpa sa prin activitãţile miniere efectuate pana la data expirãrii sau renunţãrii, chiar dacã asemenea prejudicii sunt constatate dupã încetarea concesiunii sau administrãrii.

CAP. 3
Drepturile şi obligaţiile titularului licenţei

ART. 28
Titularul licenţei are urmãtoarele drepturi:
a) de acces, în condiţiile legii, la terenurile sau suprafeţele necesare desfãşurãrii activitãţilor miniere în limitele perimetrului prevãzut în licenta;
b) sa execute, în limitele perimetrului acordat, toate activitãţile miniere prevãzut în licenta;
c) sa dispunã asupra cantitãţilor de produse miniere realizate;
d) sa foloseascã, în condiţiile legii, surse de apa de suprafata sau subterane necesare desfãşurãrii activitãţilor miniere;
e) sa se asocieze cu alte persoane juridice în vederea executãrii activitãţilor miniere prevãzute în licenta, cu acordul autoritãţii competente. Companiile naţionale care valorifica resurse minerale prin licenta vor obţine acordul autoritãţii competente şi aprobarea ministerului de resort pentru a se asocia cu alte persoane juridice;
f) sa obţinã de la autoritatea competenta, în condiţiile legii, datele şi informaţiile necesare desfãşurãrii activitãţilor sale miniere, sa detina şi sa utilizeze aceste date şi informaţii, precum şi pe cele obţinute din activitãţile proprii, pe durata valabilitãţii licenţei;
g) sa intrerupa activitatea pe o perioada ce depãşeşte 30 de zile, dacã face dovada, în fata autoritãţii competente, ca imbunatateste planul de dezvoltare prin introducerea de tehnologii şi echipamente superioare celor aprobate anterior şi dacã obţine acordul acesteia;
h) sa construiascã drumuri, poduri, cai ferate, reţele electrice, precum şi alte unitãţi de infrastructura necesare activitãţilor miniere, în condiţiile legii.
ART. 29
(1) Titularul licenţei are urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte normele, regulamentele şi instrucţiunile emise în aplicarea prezentei legi şi prevederile licenţei;
b) sa elaboreze, pe baza licenţei, înaintea începerii şi pe parcursul activitãţilor miniere, documentaţii tehnice şi economice pentru realizarea acestora, documentaţii pentru protecţia mediului şi sa le supunã avizãrii autoritãţii competente, conform art. 8-10. În cazul companiilor şi societãţilor naţionale miniere este necesar avizul prealabil al ministerului de resort;
c) sa obţinã, sa întocmeascã, sa ţinã la zi şi sa transmitã autoritãţii competente, la termenele fixate, datele, informaţiile şi documentele prevãzute în licenta, referitoare la activitãţile miniere executate, precum şi rezultatele obţinute. În cazul minereurilor radioactive, aceste date se vor transmite şi autoritãţii competente în domeniu, conform prevederilor legale;
d) sa pãstreze confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor obţinute de la autoritatea competenta şi ministerul de resort, precum şi din activitatea proprie şi sa nu le difuzeze fãrã acordul acestora;
e) sa recupereze şi sa protejeze asociaţiile naturale de minerale cu valoare estetica şi ştiinţificã, denumite flori de mina, intalnite în lucrãrile miniere executate şi sa informeze autoritatea competenta;
f) sa utilizeze, cu prioritate, în executarea activitãţilor miniere, forta de munca autohtona cu calificare corespunzãtoare;
g) pentru producţia de resurse minerale obţinutã, sa acorde statului roman dreptul de preemptiune la achizitionare, conform prevederilor de licenta, la preţuri internaţionale şi în termeni comerciali;
h) în termen de 60 de zile de la încetarea administrãrii sau concesionarii, prin oricare dintre modurile prevãzute la art. 21, sa procedeze la predarea, cãtre autoritatea competenta, a perimetrului acordat, în condiţiile prevãzute la art. 27 alin. (5);
i) sa îndeplineascã, termenele stabilite, mãsurile dispuse în scris de cãtre autoritatea competenta, în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii;
j) sa asigure reconstructia ecologica a perimetrelor afectate de activitãţile miniere executate conform legii;
k) sa efectueze la zi mãsurãtorile topografice necesare şi sa completeze planurile de situaţie a tuturor lucrãrilor executate pe parcursul derulãrii activitãţilor miniere, în conformitate cu reglementãrile elaborate de autoritatea competenta;
l) sa nu depoziteze în lucrãrile executate deşeuri şi substanţe periculoase toxice, radioactive sau orice alte substanţe poluante, decât cu respectarea prevederilor legale;
m) sa obţinã avizul autoritãţilor portuare şi al Ministerului Transporturilor pentru efectuarea activitãţilor miniere în zona cãilor navigabile;
n) sa organizeze, pe lângã intrãrile în mina prin care se face accesul personalului, precum şi în subteran, servicii medicale de prim ajutor, dotate cu personal, aparatura, instrumentar de specialitate şi materiale, conform normelor emise de Ministerul Sãnãtãţii.
(2) În cazul în care titularul licenţei este o companie sau o societate nationala miniera, aceasta are şi urmãtoarele obligaţii fata de ministerul de resort:
a) sa fundamenteze şi sa transmitã, anual, la termenele stabilite, volumele de finanţare necesare realizãrii lucrãrilor prevãzute în licenta;
b) sa transmitã informaţiile solicitate referitoare la producţia şi investiţiile realizate, precum şi la modul de utilizare a fondurilor acordate de la bugetul de stat;
c) sa îndeplineascã, în termenele stabilite, mãsurile dispuse în scris, potrivit legii;
d) sa transmitã autoritãţii competente datele şi documentele prevãzute la lit. a) - c), aprobate de cãtre ministerul de resort, pentru a fi înregistrate în Cartea miniera şi în Cadastrul minier.

CAP. 4
Taxe, tarife şi redevenţe miniere

ART. 30
(1) Titularii licenţelor sunt supuşi la plata cãtre bugetul de stat a unei taxe pentru activitatea de prospectiune, explorare şi exploatare a resurselor minerale, precum şi a unei redevenţe miniere.
(2) Taxa anuala pentru activitatea de prospectiune se stabileşte la 5.000 lei/kmp.
(3) Taxa anuala pentru activitatea de explorare se stabileşte la 20.000 lei/kmp. Aceasta se dubleazã dupã 2 ani şi devine de 5 ori mai mare dupã 4 ani.
(4) Taxa anuala pentru activitatea de exploatare se stabileşte la 5.000.000 lei/kmp.
(5) Valoarea taxelor prevãzute la alin. (2), (3) şi (4) va fi reactualizata, la propunerea autoritãţii competente, prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei.
ART. 31
(1) Redeventa miniera cuvenitã bugetului de stat se stabileşte la o cota de 2% din valoarea producţiei miniere realizate anual.
(2) Redeventa miniera este datoratã din ziua începerii realizãrii producţiei şi este platibila trimestrial, cu scadenta pana la data de 20 a primei luni a trimestrului urmãtor.
ART. 32
Titularii licenţelor au obligaţia de a transmite autoritãţii competente datele şi informaţiile privind valoarea producţiei realizate, în vederea calculãrii redeventei cuvenite conform legii.
ART. 33
(1) Verificarea exactitatii datelor şi a informaţiilor pe baza cãrora se calculeazã taxa pentru activitatea de exploatare a resurselor minerale şi redeventa miniera se face de cãtre autoritatea competenta, precum şi de cãtre organele administraţiei publice cu atribuţii în domeniul controlului financiar.
(2) Pentru neplata în termen a taxei pentru activitatea de exploatare a resurselor minerale se percep majorãri de întârziere, conform legii fiscale, iar pentru neplata la termen a redeventei miniere vor fi stipulate în licenta daune-interese moratorii şi compensatorii.
ART. 34
(1) Pentru actele eliberate în exercitarea atribuţiilor sale - avize, permise de prospectiune, explorare şi exploatare, documente de înregistrare a rezervelor, autorizaţii -, precum şi pentru consultarea şi utilizarea unor documente şi informaţii referitoare la resursele minerale şi a Cãrţii miniere, autoritatea competenta percepe tarife stabilite cu avizul Oficiului concurentei.
(2) Veniturile realizate, conform alin. (1), de cãtre autoritatea competenta vor putea fi utilizate pentru alcãtuirea pachetelor de date, lansarea apelurilor publice de oferte, organizarea concursurilor, dotãri şi elaborarea de studii. Veniturile rãmase neutilizate la sfârşitul anului bugetar se preiau ca venituri în anul urmãtor, la dispoziţia autoritãţilor competente.
ART. 35
Plata taxelor, tarifelor şi a redevenţelor prevãzute în prezenta lege nu îl scuteşte pe titularul licenţei de obligaţiile fiscale legale, în mãsura în care acestea îi sunt aplicabile, ţinând seama şi de prevederile art. 11 alin. (2).
ART. 36
(1) Titularii licenţelor beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi fiscale:
a) plata impozitului pe profit la nivelul cotelor de impozit prevãzut de legea în vigoare la data încheierii licenţei, cu reducerea acestuia, conform prevederilor unei legi ulterioare mai avantajoase;
b) scutirea de taxe vamale a importurilor de bunuri necesare pentru executarea activitãţilor miniere, efectuate de cãtre titulari sau de cãtre subcontractantii acestora;
c) scutirea de taxe vamale a importului de bunuri de uz gospodãresc şi personal necesare personalului strãin al titularului licenţei, al companiilor afiliate şi al subcontractanţilor strãini ai acestora; bunurile care sunt scutite de taxe vamale de import se nominalizeaza în anexe la licenta;
d) scutirea de plata taxelor vamale pentru echipamentele, instalaţiile şi aparatura în stare noua, care nu se produc în ţara, importate, necesare pentru acţiunile de refacere a mediului deteriorat în urma activitãţilor miniere.
(2) Titularii licenţelor, persoane juridice strãine, mai beneficiazã de facilitãţile prevãzute în legile privind investiţiile strãine.
(3) Facilitãţile care se acorda titularilor licenţelor, potrivit prezentei legi, rãmân nemodificate pe intreaga durata a licenţei.

CAP. 5
Închiderea minelor

ART. 37
(1) Activitatea miniera de exploatare a unui zacamant înceteazã când:
a) rezervele exploatabile de resurse minerale s-au epuizat;
b) continuarea exploatãrii a devenit imposibila datoritã unor cauze naturale: inundatii, surpari, alunecãri de teren sau provocate - focuri endogene, explozii de gaze -, ale cãror efecte nu pot fi inlaturate prin intervenţii tehnice, în condiţii economice;
c) exploatarea a devenit nerentabila economic.
(2) Când una dintre cauzele enumerate la alin. (1) este constatatã legal, titularul licenţei supune autoritãţii competente avizarea încetãrii exploatãrii.
(3) Autoritatea competenta avizeazã închiderea definitiva sau temporarã a activitãţii de exploatare pe baza planului de încetare a activitãţii. Pentru perimetrele concesionate companiilor şi societãţilor naţionale miniere, închiderea va fi avizatã şi de cãtre ministerul de resort.
ART. 38
(1) Initiativa de încetare a activitãţii unei mine sau cariere aparţine titularului licenţei de exploatare, care prezintã autoritãţii competente o cerere însoţitã de planul de încetare a activitãţii, cuprinzând:
a) motivatia încetãrii activitãţii, bazatã pe o documentaţie tehnico-economicã;
b) programul tehnic de dezafectare sau conservare a exploatãrii; în cazul companiilor şi societãţilor naţionale miniere, programul va fi avizat şi de cãtre ministerul de resort, iar pentru programul de reconstrucţie ecologica, şi de ministerul care coordoneazã activitatea de protecţie a mediului;
c) programul de protecţie socialã a personalului, prin redistribuire şi/sau reconversie profesionalã, despãgubiri financiarã şi/sau mãsuri de dezvoltare regionala, cu crearea de noi locuri de munca;
d) programul de refacere a mediului şi/sau de prevenire a deteriorarii acestuia, ca urmare a încetãrii activitãţii;
e) procedura de eliberare a terenului.
(2) Activitatea miniera înceteazã dupã analiza şi acceptarea de cãtre autoritatea competenta şi ministerul de resort al planului de încetare a activitãţii şi dupã punerea lui în aplicare. Decizia de închidere a minei va fi aprobatã de cãtre Guvern.
(3) Perimetrele miniere cu activitate de exploatare temporar închisã pot fi date în concesiune altui titular, dupã încetarea activitãţii. Autoritatea competenta poate organiza concurs public de oferta, pe baza documentaţiei tehnico-economice.
ART. 39
(1) Responsabilitatea urmãririi obligaţiilor rezultate din planul de încetare a activitãţii minei sau carierei aparţine autoritãţii competente; pentru companiile şi societãţile naţionale miniere, aceasta urmãrire se va face împreunã cu ministerul de resort.
(2) În timpul implementarii planului de încetare a activitãţii minei sau carierei, titularul trebuie sa îndeplineascã condiţiile impuse de cãtre autoritãţile legale care au acordat avize.

CAP. 6
Autoritatea competenta

ART. 40
(1) Autoritatea competenta, abilitata pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, este Agenţia Nationala pentru Resurse Minerale, organizatã în subordinea Guvernului, care are urmãtoarele atribuţii principale:
a) gestioneazã resursele minerale şi fondul geologic naţional, proprietatea publica a statului, incluzând acordarea şi emiterea licenţelor şi permiselor prevãzute de aceasta lege;
b) stabileşte clauzele şi condiţiile permiselor şi licenţelor şi reglementeazã derularea activitãţilor miniere prin norme, regulamente şi instrucţiuni tehnice, emise în aplicarea legii;
c) primeşte, verifica şi înregistreazã informaţiile privind rezervele de resurse minerale şi organizeazã fondul geologic naţional; constituie fondul naţional de resurse minerale; datele oficiale cu privire la rezervele de resurse minerale sunt cele înscrise în fondul naţional;
d) stabileşte, cu avizul Oficiului concurentei, tarifele prevãzute la art. 34 alin. (1), în condiţiile legii;
e) urmãreşte şi verifica producţia de resurse minerale pentru calcularea redevenţelor;
f) urmãreşte aplicarea mãsurilor stabilite pentru protecţia suprafeţei şi a subsolului, în cursul şi dupã terminarea activitãţilor miniere, în conformitate cu prevederile legale;
g) controleazã de cãtre titular a prevederilor din licenta, precum şi a celor din normele, regulamentele şi instrucţiunile din domeniu şi dispune mãsuri pentru impunerea acestora;
h) avizeazã documentaţiile privind executarea lucrãrilor geologice sau de exploatare, precum şi documentaţiile de încetare a activitãţilor miniere, numai cu prevederea şi aprobarea, conform legii, a mãsurilor de protecţie a mediului şi de reconstrucţie ecologica;
i) instituie perimetre de protecţie hidrogeologica pentru zacamintele de ape subterane, minerale şi termominerale, de namoluri şi de turbe terapeutice şi avizeazã instituirea perimetrelor de protecţie sanitarã;
j) ordonã sistarea lucrãrilor de explorare sau de exploatare, executate în afarã perimetrului instituit, a celor fãrã documentaţii tehnice aprobate, precum şi a celor care, prin modul de desfãşurare, pot conduce la exploatarea nerationala ori la degradarea zãcãmintelor, pana la înlãturarea cauzelor care le-au produs;
k) elaboreazã reglementãrile şi instrucţiunile tehnice pentru aplicarea prezentei legi, cu asistenta ministerelor interesate;
l) elaboreazã şi tine la zi Cartea miniera; actele juridice şi documentele neinregistrate în Cartea miniera nu sunt opozabile terţilor;
m) constata şi notifica nerespectarea prevederilor prezentei legi.
(2) Înfiinţarea, organizarea şi atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. 7
Responsabilitãţile ministerului de resort

ART. 41
Ministerul de resort asigura desfãşurarea activitãţilor miniere conform legii, astfel:
a) elaboreazã strategii şi politici în domeniul resurselor minerale, care se supun aprobãrii Guvernului; urmãreşte şi participa la realizarea acestora în conformitate cu competentele proprii; strategiile şi politicile elaborate se aplica participanţilor la activitãţi miniere numai în sens favorabil;
b) evalueaza şi aproba bugetul pentru realizarea producţiei de resurse minerale la companiile şi societãţile naţionale miniere, conform art. 29 alin. (2);
c) elaboreazã programe în aplicarea strategiilor şi politicilor prevãzute la lit. a), precum şi a bugetului prevãzut la lit. b), inclusiv programe de prospectiune şi exploatare care se realizeazã cu fonduri alocate de la bugetul de stat;
d) este ordonator principal de credite pentru alocaţiile bugetare pentru retehnologizare-dezvoltare, prospectiune şi explorare geologica, cercetare tehnologicã, protecţia mediului, restructurare şi alte activitãţi în domeniul resurselor minerale;
e) asigura întocmirea de studii, pe baza cãrora, împreunã cu Ministerul Finanţelor, selectioneaza produsele miniere a cãror exploatare se realizeazã cu fonduri de la bugetul de stat; fundamenteazã preţul acestora în condiţiile legii;
f) avizeazã, împreunã cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, normative de protecţie a muncii în minerit;
g) elaboreazã, împreunã cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi cu organizaţiile patronale şi de sindicat, programe de asistenta medicalã şi de asigurãri pentru risc şi accidente, pentru reabilitarea şi compensarea celor care au suferit accidente de munca şi boli profesionale în activitatea miniera;
h) avizeazã studiile de fezabilitate şi planurile de dezvoltare ale companiilor şi societãţilor naţionale, precum şi încetarea definitiva sau temporarã a activitãţilor de exploatare;
i) fundamenteazã şi elaboreazã politici naţionale în domeniul problemelor sociale din zonele cu activitate miniera, împreunã cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi cu organele administraţiei publice locale;
j) elaboreazã proiecte de legi şi proiecte de hotãrâri ale Guvernului pentru activitãţile miniere.

CAP. 8
Sancţiuni

ART. 42
Nerespectarea de cãtre titularii permiselor şi licenţelor a obligaţiilor prevãzute în prezenta lege constituie contravenţie, dacã, potrivit legii penale, nu constituie infracţiune, şi se sancţioneazã cu amenda contravenţionalã, dupã cum urmeazã:
a) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, pentru încãlcarea obligaţiilor stabilite la art. 13 şi la art. 29 alin. (1) lit. b) şi i);
b) de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru sãvârşirea faptelor prevãzute la art. 23, precum şi pentru încãlcarea obligaţiilor stabilite la art. 29 alin. (1) lit. a), e), f), k) şi l);
c) de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru încãlcarea obligaţiilor stabilite la art. 4 alin. (2) şi la art. 29 alin. (1) lit. d), g) şi j).
ART. 43
(1) Sãvârşirea pentru a doua oara a vreuneia dintre contravenţiile sancţionate potrivit prevederilor art. 42, pentru care legea prevede retragerea administrãrii sau concesiunii, se sancţioneazã cu dublul amenzii maxime prevãzute la art. 42.
(2) Încãlcarea în continuare a dispoziţiilor pentru care sunt stabilite sancţiuni la art. 42 atrage dupã sine aplicarea prevederilor art. 40 alin. (1) lit. j).
(3) Contravenţiilor prevãzute la art. 42 le sunt aplicabile, în mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel, dispoziţiile cuprinse în <>Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 25-27.
(4) Limitele valorice ale amenzilor prevãzute la art. 42 şi 43 alin. (1) vor fi actualizate periodic, conform procedurii stabilite la art. 30 alin. (5) din prezenta lege.
ART. 44
Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
ART. 45
Constatarea nerespectãrii obligaţiilor şi a sãvârşirii contravenţiilor, precum şi aplicarea amenzilor se fac prin proces-verbal, încheiat de cãtre personalul împuternicit al autoritãţii competente, precum şi de cãtre instituţiile de stat cu atribuţii în domeniul controlului financiar.

CAP. 9
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 46
(1) Instituţiile publice, companiile naţionale miniere şi societãţile comerciale îşi vor continua activitatea numai la acele obiective pe care le au în administrare şi unde, la data publicãrii prezentei legi, desfãşoarã lucrãri autorizate de explorare, dezvoltare sau exploatare.
(2) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, instituţiile publice, companiile naţionale miniere şi societãţile comerciale care desfãşoarã activitãţi miniere vor finaliza acţiunea de delimitare a perimetrelor de explorare, dezvoltare şi exploatare pentru obiectivele stabilite la alin. (1) şi vor solicita autoritãţii competente atribuirea lor în administrare sau concesiune, potrivit prezentei legi.
ART. 47
Soluţionarea litigiilor în legatura cu interpretarea şi executarea licenţelor este de competenta instanţelor judecãtoreşti din România, dacã pãrţile nu au convenit soluţionarea pe cale arbitralã, inclusiv a instanţelor internaţionale.
ART. 48
În termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a prezentei legi, autoritatea competenta va elabora normele necesare aplicãrii acesteia, care vor fi supuse aprobãrii prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 49
Ministerul de resort, împreunã cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, cu consultarea sindicatelor şi patronatelor de ramura, vor elabora, în termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a prezentei legi, Statutul personalului din industria miniera, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 50
(1) Pentru intervenţia rapida, în cazurile de accidente şi avarii, titularul organizeazã staţii de salvare miniera.
(2) Organizarea statiilor de salvare miniera se face la mine şi cariere sau în unitãţi centrale pe bazine sau regiuni miniere. Decizia de organizare aparţine titularului, care este obligat sa obţinã, în prealabil, avizul inspectoratului teritorial pentru protecţia muncii şi al agenţiei teritoriale de mediu.
(3) Organizarea şi funcţionarea statiilor de salvare miniera se fac conform legislaţiei româneşti din domeniile protecţiei mediului şi protecţiei muncii.
ART. 51
(1) În scopul prevenirii accidentelor în activitatea miniera, precum şi pentru recuperarea forţei de munca şi/sau acordarea despãgubirilor şi ajutoarelor urmaşilor legali în cazuri de deces se pot organiza, potrivit legii, asociaţii profesionale ca persoane juridice fãrã scop lucrativ.
(2) Asociaţiile prevãzute la alineatul precedent se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu statutul propriu.
(3) Obligaţia contribuţiei titularilor licenţelor la fondurile de intervenţie ale asociaţiei va fi înscrisã în statutul acestora, iar cuantumul contribuţiei va fi convenit între pãrţi.
ART. 52
Pentru materiile prime radioactive, Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare exercita controlul de securitate nucleara, informeazã Agenţia Nationala pentru Energie Atomica, iar aceasta raporteazã organismelor internaţionale de specialitate, conform acordurilor şi convenţiilor la care România este parte.
ART. 53
Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
ART. 54
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi orice dispoziţii contrare se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 19 februarie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN

P. PREŞEDINTELE SENATULUI
CRISTIAN DUMITRESCU

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016