Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 603 din 22 decembrie 2003  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 603 din 22 decembrie 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 930 din 23 decembrie 2003
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Definirea, formele şi modalitãţile de acordare a ajutorului de stat
Art. 2. - (1) În sensul prezentei legi, ajutorul de stat este orice mãsurã de sprijin acordatã de cãtre stat sau de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unitãţilor administrativ-teritoriale, indiferent de formã, care distorsioneazã sau ameninţã sã distorsioneze concurenţa, prin favorizarea anumitor întreprinderi, a producţiei anumitor bunuri, a prestãrii anumitor servicii sau afecteazã comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurenţial normal.
(2) Urmãtoarele ajutoare de stat sunt compatibile cu un mediu concurenţial normal şi nu sunt supuse obligaţiei de notificare, fiind suficient avizul Consiliului Concurenţei:
a) ajutoarele de stat având caracter social, acordate consumatorilor individuali, cu condiţia ca acestea sã fie date fãrã discriminare în ceea ce priveşte originea produselor sau serviciilor implicate;
b) ajutoarele de stat pentru înlãturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente excepţionale.
(3) Pot fi considerate compatibile numai ajutoarele de stat prevãzute la art. 14 care îndeplinesc condiţiile pentru a fi autorizate, prevãzute în regulamentele şi instrucţiunile Consiliului Concurenţei.
(4) Ajutorul de stat se concretizeazã fie într-un transfer de fonduri publice cãtre o întreprindere, fie în renunţarea la unele venituri viitoare - certe sau posibile - şi care asigurã unei întreprinderi un beneficiu de naturã economicã sau financiarã, pe care nu l-ar fi obţinut în absenţa acestor mãsuri. Beneficiile rezultate vor fi considerate ajutor de stat dacã ele conferã un avantaj anumitor regiuni, anumitor întreprinderi sau producţiei anumitor bunuri ori prestãrii anumitor servicii.
(5) Ajutorul de stat poate lua forma unei scheme de ajutor de stat sau a unui ajutor individual.
(6) Schema de ajutor de stat este un sistem pe baza cãruia pot fi acordate alocãri specifice individuale întreprinderilor definite în mod general şi abstract sau orice sistem pe baza cãruia ajutorul, care nu este legat de un anume proiect, poate fi acordat uneia sau mai multor întreprinderi pentru o perioadã de timp nedeterminatã sau într-un cuantum nedeterminat.
(7) Ajutorul de stat individual este orice formã de ajutor de stat care nu este acordat pe baza unei scheme de ajutor.
(8) Modalitãţile de acordare a ajutorului de stat, fãrã a se limita la acestea, pot fi: subvenţii; anularea de datorii sau preluarea pierderilor; exceptãri, reduceri sau amânãri de la plata taxelor şi impozitelor; renunţarea la obţinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferenţiale; garanţii acordate de stat sau de alte autoritãţi publice centrale sau locale în condiţii preferenţiale; participãri cu capital ale statului, judeţului, oraşului, comunei sau ale unor instituţii publice, dacã rata profitului acestor investiţii este mai micã decât cea normalã, anticipatã de cãtre un investitor privat prudent; reduceri de preţ la bunurile furnizate şi la serviciile prestate de cãtre autoritãţi publice centrale sau locale sau alte organisme care administreazã surse ale statului ori ale colectivitãţilor locale, inclusiv vânzarea unor terenuri aparţinând domeniului privat al statului, judeţului, oraşului, comunei sub preţul pieţei."
2. Dupã litera c) a alineatului (1) al articolului 3 se introduce litera d) cu urmãtorul cuprins:
"d) orice ajutor de stat pentru care a expirat termenul de prescripţie prevãzut la art. 19^2."
3. Dupã articolul 3 se introduc 9 articole noi, articolele 3^1-3^9, cu urmãtorul cuprins:
"Definirea ajutorului ilegal
Art. 3^1. - În sensul prezentei legi, ajutorul ilegal este un ajutor de stat, altul decât unul existent sau exceptat de la obligaţia notificãrii conform prezentei legi, acordat fãrã a fi fost autorizat de Consiliul Concurenţei sau acordat dupã ce a fost notificat, dar înainte de emiterea unei decizii de cãtre Consiliul Concurenţei în termen legal.
Definirea ajutorului interzis
Art. 3^2. - În sensul prezentei legi, ajutorul interzis este ajutorul de stat pentru care Consiliul Concurenţei a emis o decizie de interzicere, dar a fost totuşi acordat.
Persoanele interesate
Art. 3^3. - Persoanele interesate sunt considerate iniţiatorul ajutorului de stat, furnizorul, beneficiarul ajutorului de stat şi orice altã persoanã, întreprindere sau asociaţie de întreprinderi, incluzând asociaţiile comerciale şi asociaţiile profesionale, afectate prin acordarea unui ajutor de stat.
Definirea întreprinderii
Art. 3^4. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere se înţelege orice persoanã fizicã sau juridicã, indiferent de forma de organizare, care desfãşoarã activitãţi în scop lucrativ, total sau parţial.
Definirea întreprinderii publice
Art. 3^5. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere publicã se înţelege orice întreprindere asupra cãreia autoritãţile publice pot exercita, direct sau indirect, o influenţã determinantã în virtutea dreptului lor de proprietate, a participãrii lor financiare sau a regulilor care guverneazã activitatea acesteia.
Definirea iniţiatorului ajutorului de stat
Art. 3^6. - În sensul prezentei legi, iniţiatorul ajutorului de stat este acea autoritate abilitatã sã iniţieze proiecte de acte normative sau administrative ce implicã acordarea unor ajutoare de stat. În aceastã sferã se includ şi iniţiativele legislative conform prevederilor Constituţiei României.
Definirea întreprinderii publice care activeazã în sectorul industriei prelucrãtoare
Art. 3^7. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere publicã ce activeazã în sectorul industriei prelucrãtoare se înţelege orice întreprindere publicã al cãrei obiect principal de activitate, reprezentând cel puţin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfãşoarã în domeniul industriei prelucrãtoare. Activitãţile care se includ în sectorul industriei prelucrãtoare sunt cele din Clasificarea activitãţilor din economia naţionalã (CAEN), secţiuna D - Produse ale industriei prelucrãtoare, subsecţiunile DA pânã la DN inclusiv;
Definirea serviciului de interes economic general
Art. 3^8. - În sensul prezentei legi, prin serviciu de interes economic general se înţelege acel serviciu prestat în condiţii de piaţã, pentru care existã obligaţii impuse de autoritãţile publice privind accesul consumatorilor în mod nediscriminatoriu şi/sau alte obligaţii impuse;
Definirea drepturilor exclusive şi speciale
Art. 3^9. - În sensul prezentei legi:
a) drepturile exclusive se definesc ca fiind drepturile acordate de o autoritate publicã unei singure întreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ, de a presta un serviciu sau de a desfãşura o activitate în cadrul unei zone geografice date;
b) drepturile speciale se definesc ca fiind drepturile care sunt acordate de o autoritate publicã unui numãr limitat de întreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ care, în cadrul unei zone geografice date:
- limiteazã la douã sau mai multe numãrul întreprinderilor care sunt autorizate sã presteze un serviciu sau sã desfãşoare o activitate;
- desemneazã câteva întreprinderi concurente, autorizate pentru prestarea unui serviciu sau desfãşurarea unei activitãţi;
- conferã avantaje uneia sau mai multor întreprinderi, care afecteazã substanţial capacitatea oricãrei alte întreprinderi de a presta acelaşi serviciu sau de a desfãşura aceeaşi activitate în aceeaşi zonã geograficã, în condiţii substanţial echivalente."
4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Acordarea ajutoarelor de stat pentru agriculturã şi pisciculturã se realizeazã conform reglementãrilor specifice."
5. Dupã alineatul (1) al articolului 5 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Ajutoarele de stat sub formã de schemã sau ajutoare individuale, prevãzute în proiecte de acte normative sau în proiecte de acte administrative - legi, ordonanţe, ordonanţe de urgenţã, hotãrâri ale Guvernului etc. - se notificã Consiliului Concurenţei şi se acordã numai dupã autorizarea lor de cãtre acesta."
6. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent se notificã de cãtre furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat Consiliului Concurenţei, cu excepţia cazului în care este altfel prevãzut în prezenta lege sau în reglementãrile emise în aplicarea acesteia.
(2) Notificarea unui ajutor de stat trebuie sã cuprindã informaţiile exacte şi complete, cerute de Consiliul Concurenţei pentru a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu prezenta lege şi cu reglementãrile emise în aplicarea acesteia.
(3) Notificarea va deveni efectivã la data când informaţiile cuprinse în notificare sunt exacte şi complete.
(4) În cazul în care Consiliul Concurenţei constatã cã informaţiile cuprinse în notificare sunt inexacte sau incomplete, va cere corectarea sau completarea acestora în termen de 20 de zile de la primirea notificãrii."
7. Alineatul (1) al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Consiliul Concurenţei ia una dintre deciziile menţionate la art. 8 alin. (2)-(4), în termen de 60 de zile de la data la care notificarea a devenit efectivã, iniţiatorul/furnizorul fiind informat asupra acestei date."
8. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Consiliul Concurenţei poate revoca o decizie luatã anterior, dupã prezentarea argumentelor de cãtre furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat, când decizia s-a bazat pe informaţii incorecte primite pe parcursul procedurii şi care au fost determinante în luarea acesteia."
9. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - În aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurenţei are puterile de investigare prevãzute de <>Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile ulterioare."
10. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) În cazul unui ajutor de stat nou sau al modificãrii unuia existent, Consiliul Concurenţei analizeazã mãsura notificatã în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi şi ale reglementãrilor emise în aplicarea acesteia."
11. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Dacã în urma activitãţii de supraveghere a ajutoarelor de stat existente, prevãzutã la art. 26, se constatã cã un ajutor existent denatureazã semnificativ mediul concurenţial normal sau afecteazã comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul Concurenţei solicitã furnizorului de ajutor de stat sã ia mãsuri corespunzãtoare pentru eliminarea incompatibilitãţii acestuia. Solicitarea Consiliului Concurenţei poate sã includã o recomandare de anulare sau de modificare a ajutorului existent.
(2) Dacã mãsurile nu sunt luate de cãtre furnizorul de ajutor, în perioada de timp indicatã în solicitare, Consiliul Concurenţei poate decide oprirea acordãrii ajutorului de stat existent sau poate impune condiţii şi obligaţii menite sã asigure compatibilitatea ajutorului de stat cu dispoziţiile prezentei legi. Decizia nu va avea efect retroactiv şi trebuie sã permitã furnizorului de ajutor o perioadã rezonabilã de timp pentru a se supune acesteia.
(3) Procedura prevãzutã la alin. (1) şi (2) se aplicã şi în cazul în care beneficiarul nu respectã decizia de autorizare a Consiliului Concurenţei."
12. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 14 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Consiliul Concurenţei poate autoriza mãsuri ce constituie ajutor de stat, conform regulamentelor sau instrucţiunilor specifice, cum sunt:
a) ajutor pentru cercetare şi dezvoltare;
b) ajutor pentru întreprinderi mici şi mijlocii;
c) ajutor pentru protecţia mediului înconjurãtor;
d) ajutor pentru instruirea angajaţilor şi pentru crearea de noi locuri de muncã;
e) ajutor pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate; ajutorul pentru menţinerea locurilor de muncã poate fi considerat ajutor de restructurare;
f) ajutor pentru dezvoltare regionalã;
g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, prin acţiuni ca: sãptãmâni naţionale, târguri internaţionale, magazine de prezentare şi altele asemenea, cu condiţia ca de acestea sã poatã beneficia toate întreprinderile interesate;
h) ajutor pentru promovarea culturii şi conservarea patrimoniului cultural;
i) ajutor pentru proiecte mari de investiţii;
j) orice alt ajutor în condiţiile regulamentelor şi instrucţiunilor privind ajutorul de stat ce vor fi emise, cu respectarea legislaţiei în vigoare, de cãtre Consiliul Concurenţei.
...................................................................
(3) Sunt interzise mãsurile ce constituie ajutor de stat, cum sunt:
a) ajutor pentru export sau orice ajutor care este condiţionat, de drept sau de fapt, de performanţa la export, în mãsura în care un astfel de ajutor poate sã afecteze aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte;
b) ajutor pentru compensarea pierderilor rezultate din activitatea întreprinderilor, direct sau prin scutirea de la plata obligaţiilor datorate statului;
c) mãsurile de ajutor care sunt astfel aplicate încât creeazã discriminãri în favoarea produselor realizate la intern, faţã de bunurile similare produse în ţãri participante la acorduri internaţionale la care România este parte şi în care sunt prohibite astfel de discriminãri."
13. Articolele 15 şi 16 se abrogã.
14. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal şi a ajutorului interzis"
15. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal
Art. 17. - (1) Consiliul Concurenţei poate solicita Curţii de apel în a cãrei circumscripţie teritorialã se aflã sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor de stat anularea actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul ilegal şi, pe cale de consecinţã, recuperarea, rambursarea sau suspendarea plãţii oricãrui ajutor ilegal.
(2) Curtea de apel poate dispune, prin ordonanţã preşedinţialã, suspendarea acordãrii ajutorului ilegal prevãzut de actul administrativ. Ordonanţa poate fi atacatã cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenţei constatã cã un ajutor de stat a fost instituit printr-un act normativ cu putere de lege, cu încãlcarea prevederilor art. 5 şi 6, sesizeazã autoritatea emitentã.
(4) Consiliul Concurenţei informeazã concomitent furnizorul şi beneficiarul de ajutor de stat cu privire la sesizarea transmisã autoritãţii emitente.
(5) În termen de 10 zile de la data primirii sesizãrii prevãzute la alin. (3), autoritatea emitentã este obligatã sã ia o decizie cu privire la suspendarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat.
(6) În termen de 30 de zile de la data primirii sesizãrii prevãzute la alin. (3), furnizorul şi iniţiatorul sunt obligaţi sã notifice Consiliului Concurenţei în conformitate cu prevederile art. 5 şi 6. Autoritatea emitentã, ţinând cont de decizia Consiliului Concurenţei, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate."
16. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Recuperarea sau ramburarea ajutorului de stat interzis
Art. 18. - (1) În cazul în care Consiliul Concurenţei emite o decizie de interzicere, ajutorul de stat interzis nu poate face obiectul de reglementare al vreunui act administrativ.
(2) Dacã, dupã emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totuşi acordat în temeiul unui act administrativ, Consiliul Concurenţei va cere Curţii de apel în a cãrei circumscripţie teritorialã se aflã sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor anularea actului administrativ prin care s-a acordat acesta şi, pe cale de consecinţã, sã dispunã recuperarea ajutorului de cãtre furnizor sau rambursarea acestuia de cãtre beneficiar.
(3) Consiliul Concurenţei poate cere Curţii de apel sã dispunã recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat printr-un act administrativ şi în cazul în care nu au fost respectate condiţiile sau obligaţiile prevãzute în decizia de autorizare.
(4) Dacã, dupã emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totuşi acordat în temeiul unui act normativ cu putere de lege, Consiliul Concurenţei va sesiza autoritatea emitentã, care, în termen de 30 zile, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate, ţinând cont de decizia Consiliului Concurenţei."
17. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) În cazul unui ajutor de stat ilegal sau interzis, Consiliul Concurenţei poate solicita, de asemenea, Curţii de apel sã dispunã recuperarea de cãtre furnizorul ajutorului sau rambursarea de cãtre beneficiarul acestuia a dobânzii aferente sumei ajutorului de stat, la o ratã propusã de Consiliul Concurenţei. O astfel de dobândã poate fi impusã:
a) în cazul ajutorului interzis, de la data la care ajutorul a fost la dispoziţia beneficiarului şi pânã la recuperarea sa;
b) în cazul ajutorului ilegal, neautorizat ulterior de cãtre Consiliul Concurenţei, de la data la care ajutorul a fost la dispoziţia beneficiarului şi pânã la recuperarea sa.
(2) În afara prevederilor alin. (1), orice persoanã interesatã are dreptul sã pretindã despãgubiri pentru prejudiciul cauzat prin acordarea ajutorului de stat cu încãlcarea obligaţiei de a nu se acorda un astfel de ajutor pânã la autorizarea sa de cãtre Consiliul Concurenţei."
18. Dupã articolul 19 se introduc douã articole noi, articolele 19^1 şi 19^2, cu urmãtorul cuprins:
"Procedura în faţa instanţei
Art. 19^1. - Acţiunile prevãzute în prezentul capitol sunt judecate conform procedurii de contencios administrativ.
Termenul de prescripţie
Art. 19^2. - (1) Dreptul Consiliului Concurenţei de a solicita recuperarea ajutorului de stat este supus unui termen de prescripţie de 10 ani.
(2) Termenul de prescripţie începe sã curgã din ziua în care ajutorul ilegal/interzis este acordat beneficiarului sub formã de ajutor individual sau de alocare specificã în cadrul schemei de ajutor.
(3) Orice mãsurã luatã de Consiliul Concurenţei în legãturã cu un ajutor ilegal/interzis întrerupe termenul de prescripţie. Fiecare întrerupere duce la curgerea unui nou termen. Termenul de prescripţie este suspendat atâta timp cât cazul se aflã pe rol la Curtea de apel sau la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, dupã caz."
19. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Ajutorul acordat unei întreprinderi, într-o perioadã de pânã la 3 ani, în valoare totalã de 3 miliarde lei, este considerat a fi autorizat şi nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, în condiţiile stabilite prin regulamentul Consiliului Concurenţei."
20. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Consiliul Concurenţei va adopta regulamente de exceptãri pe categorii prin care se stabilesc categoriile de ajutoare de stat considerate a fi autorizate şi care, în consecinţã, nu sunt supuse cerinţelor de notificare. Aceste regulamente vor specifica, în mod distinct, pentru fiecare categorie de ajutor de stat:
a) scopul ajutorului;
b) categoriile de beneficiari;
c) pragurile valorice exprimate fie ca intensitate, fie ca mãrime absolutã;
d) condiţiile legate de cumularea ajutoarelor acordate aceluiaşi beneficiar pentru acelaşi obiectiv.
(2) Regulamentele pot stabili:
a) fixarea de praguri valorice sau alte condiţii care sã determine necesitatea notificãrii unor alocãri specifice de ajutoare;
b) excluderea anumitor sectoare din domeniul de aplicare a unor astfel de reglementãri;
c) includerea de prevederi care sã fie luate în considerare la analiza compatibilitãţii ajutorului exceptat."
21. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Consiliul Concurenţei poate sã adopte şi sã punã în aplicare, de asemenea, regulamente şi instrucţiuni, altele decât cele menţionate la art. 20 şi 21, în vederea definirii criteriilor esenţiale care trebuie îndeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat, în special cele referitoare la anumite sectoare ale economiei sau la obiective specifice ale ajutorului de stat.
(2) Regulamentele, instrucţiunile şi modificãrile acestora necesitã avizul conform al Consiliului Legislativ, pentru a putea fi adoptate în plenul Consiliului Concurenţei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(3) Reglementãrile Consiliului Concurenţei elaborate în aplicarea prezentei legi pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de apel în a cãrei razã teritorialã persoana interesatã îşi are sediul sau domiciliul."
22. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Inventarul ajutoarelor de stat
Art. 23. - Consiliul Concurenţei întocmeşte inventarul ajutoarelor de stat, care va cuprinde toate schemele de ajutor de stat şi ajutoarele individuale existente."
23. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Inventarul ajutoarelor de stat se actualizeazã anual de cãtre Consiliul Concurenţei, ţinându-se seama de urmãtoarele elemente:
a) noile scheme de ajutor şi noile ajutoare individuale autorizate de Consiliul Concurenţei în cursul anului de raportare;
b) noile scheme de ajutor şi noile ajutoare individuale exceptate de la obligaţia notificãrii cãtre Consiliul Concurenţei.
(2) Pentru realizarea şi actualizarea inventarului, furnizorii de ajutoare de stat, precum şi orice alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãţilor locale sunt obligaţi sã transmitã Consiliului Concurenţei informaţii referitoare la:
a) natura ajutorului acordat;
b) condiţii impuse la acordarea ajutoarelor, dupã caz;
c) originea ajutorului;
d) cuantumul ajutorului de stat acordat defalcat pe fiecare beneficiar;
e) durata acordãrii ajutorului de stat.
(3) Consiliul Concurenţei supravegheazã relaţiile financiare dintre autoritãţi publice şi întreprinderi publice, precum şi asigurarea transparenţei în cadrul întreprinderilor cu drepturi speciale sau exclusive ori cãrora le-a fost încredintaţã prestarea unor servicii de interes economic general.
(4) Furnizorii de ajutor de stat, orice alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãţilor locale, precum şi beneficiarii de ajutor de stat vor ţine o evidenţã specificã privind ajutoarele de stat acordate/primite."
24. Dupã articolul 24 se introduc patru articole noi, articolele 24^1-24^4, cu urmãtorul cuprins:
"Obligaţia autoritãţilor publice
Art. 24^1. - Autoritãţile publice au obligaţia sã furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenţei, informaţii în legãturã cu relaţiile financiare existente între ele şi întreprinderile publice.
Obligaţiile întreprinderilor publice
Art. 24^2. - Întreprinderile publice au urmãtoarele obligaţii:
a) sã pãstreze timp de 5 ani informaţiile referitoare la relaţiile financiare care au loc între ele şi autoritãţile publice;
b) sã furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenţei, informaţii în legãturã cu relaţiile financiare existente între ele şi autoritãţile publice;
c) sã comunice Consiliului Concurenţei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, îndeplinirea condiţiilor de încadrare ca întreprindere publicã, stabilite prin regulament al Consiliului Concurenţei.
Obligaţiile întreprinderilor care beneficiazã de drepturi speciale sau exclusive ori care presteazã servicii economice de interes general
Art. 24^3. - Întreprinderile care beneficiazã de drepturi speciale sau exclusive sau care presteazã servicii economice de interes general au urmãtoarele obligaţii:
a) sã furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenţei, informaţii privind costurile şi veniturile aferente diferitelor activitãţi, detalii complete asupra metodelor prin care costurile şi veniturile sunt alocate diferitelor activitãţi;
b) sã pãstreze timp de 5 ani informaţiile referitoare la relaţiile financiare care au loc între ele şi autoritãţile publice;
c) sã comunice Consiliului Concurenţei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, îndeplinirea condiţiilor de încadrare stabilite prin regulament al Consiliului Concurenţei.
Obligaţiile întreprinderilor publice care acţioneazã în sectorul industriei prelucrãtoare
Art. 24^4. - Întreprinderile publice care acţioneazã în sectorul industriei prelucrãtoare au urmãtoarele obligaţii:
a) sã pãstreze timp de 5 ani informaţiile referitoare la relaţiile financiare care au loc între ele şi autoritãţile publice;
b) sã furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenţei, informaţii în legãturã cu relaţiile financiare existente între ele şi autoritãţile publice;
c) sã comunice Consiliului Concurenţei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, îndeplinirea condiţiilor de încadrare stabilite prin regulament al Consiliului Concurenţei;
d) sã transmitã, la solicitarea Consiliului Concurenţei, un raport care sã cuprindã:
- situaţiile financiare anuale;
- hotãrârile şi procesele-verbale ale adunãrilor generale ale acţionarilor şi ale şedinţelor consiliului de administraţie;
- informaţii referitoare la aportul de capital social în acţiuni şi modalitatea de realizare;
- informaţii referitoare la destinaţia dividendelor plãtite şi a profiturilor nedistribuite;
- informaţii legate de primirea de alocaţii sau subvenţii nerambursabile şi condiţiile în care au fost primite şi utilizate;
- informaţii legate de contractarea unor împrumuturi, cu precizarea condiţiilor de acordare, a ratei dobânzii şi a garanţiilor;
- informaţii legate de garanţiile acordate de autoritãţile publice pentru împrumuturi;
- informaţii legate de apartenenţa la un grup de întreprinderi;
- informaţii privind renunţarea de cãtre stat la sumele care-i sunt datorate;
- informaţii privind sumele primite din donaţii şi sponsorizãri, precum şi modul lor de folosire."
25. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Autoritãţile furnizoare de ajutor de stat îşi vor constitui compartimente specializate în domeniul ajutorului de stat, cu atribuţii în aplicarea prezentei legi şi a reglementãrilor emise în aplicarea acesteia.
(2) În cazul elaborãrii unei noi scheme de ajutor de stat, precum şi al prelungirii sau modificãrii unei scheme existente, autoritãţile implicate pot solicita asistenţã tehnicã de specialitate Consililui Concurenţei."
26. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) În sensul prezentei legi, prin monitorizare se înţelege activitatea de supraveghere şi control al ajutoarelor de stat existente în derulare, în vederea verificãrii respectãrii prevederilor actului normativ sau administrativ care le instituie şi a deciziilor de autorizare emise de cãtre Consiliul Concurenţei.
(2) În aplicarea regulamentelor, instrucţiunilor şi deciziilor emise de cãtre Consiliul Concurenţei conform prezentei legi, acţiunile de monitorizare se finanţeazã prin întocmirea unui raport de monitorizare.
(3) Obligaţia de monitorizare a ajutoarelor de stat revine Consiliului Concurenţei.
(4) În vederea realizãrii monitorizãrii ajutoarelor de stat, Consiliul Concurenţei are urmãtoarele atribuţii:
a) supravegheazã respectarea de cãtre furnizorii şi beneficiarii de ajutor de stat a prevederilor actelor normative sau administrative prin care se instituie ajutoare de stat;
b) urmãreşte aplicarea efectivã a deciziilor de autorizare emise;
c) verificã respectarea de cãtre furnizorii şi beneficiarii de ajutor de stat a regulilor privind cumulul de ajutoare;
d) verificã dacã ajutoarele de stat acordate se încadreazã în pragurile de intensitate maximã admisibilã prevãzute de legislaţia în domeniu."
27. Dupã articolul 26 se introduc trei articole noi, articolele 26^1-26^3, cu urmãtorul cuprins:
"Procedurile privind raportarea, inventarierea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 26^1. - Procedurile privind raportarea, inventarierea şi monitorizarea ajutoarelor de stat, cele privind supravegherea relaţiilor financiare prevãzute la art. 24 alin. (3) se stabilesc prin regulamente ale Consiliului Concurenţei.
Puterile de investigaţie ale personalului împuternicit al Consiliului Concurenţei
Art. 26^2. - (1) În exercitarea atribuţiilor prevãzute de prezenta lege, personalul împuternicit al Consiliului Concurenţei are urmãtoarele puteri de investigare:
a) sã solicite furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãţilor locale, precum şi beneficiarilor de ajutor de stat informaţiile şi documentele care-i sunt necesare, menţionând baza legalã şi scopul solicitãrii şi poate stabili termene pânã la care aceste informaţii şi documente sã-i fie furnizate;
b) sã i se permitã accesul, în prezenţa reprezentantului legal al beneficiarului de ajutor de stat ori în prezenţa altei persoane desemnate de acesta, în orice spaţiu în care îşi desfãşoarã activitatea beneficiarul ajutorului de stat;
c) sã solicite explicaţii şi declaraţii reprezentanţilor furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãţilor locale şi beneficiarilor ajutoarelor de stat, dupã caz;
d) sã i se permitã accesul în timpul controlului, la registre, documente, înscrisuri sau evidenţe contabile şi sã obţinã copii de pe acestea.
(2) Furnizorii, organismele care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãţilor locale, precum şi beneficiarii de ajutor de stat, dupã caz, au obligaţia de a asigura exercitarea puterilor de investigare conferite de prezenta lege personalului împuternicit al Consiliului Concurenţei.
(3) Procedurile de investigare se stabilesc prin regulament al Consiliului Concurenţei.
(4) La solicitare, personalul împuternicit al Consiliului Concurenţei beneficiazã de protecţie din partea organelor abilitate ale statului.
Sancţiuni şi contravenţii
Art. 26^3. - (1) Constituie contravenţii şi vor fi sancţionate cu amendã de cãtre persoanele împuternicite, în conformitate cu prevederile <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile ulterioare, urmãtoarele fapte:
a) furnizarea de informaţii şi documente inexacte sau incomplete, precum şi nefurnizarea informaţiilor şi documentelor solicitate conform prevederilor prezentei legi;
b) refuzul de a se supune controlului desfãşurat conform prevederilor prezentei legi;
c) refuzul acordãrii explicaţiilor şi furnizãrii declaraţiilor solicitate conform prezentei legi;
d) neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute de prezenta lege.
(2) Cuantumurile amenzilor se stabilesc şi se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) li se aplicã prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
28. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Consiliul Concurenţei întocmeşte un raport anual privind ajutoarele de stat acordate în România, pe care îl înainteazã spre aprobare Guvernului. Raportul se transmite Comisiei Europene şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în vederea asigurãrii transparenţei în acest domeniu."
29. Dupã articolul 28 se introduc douã articole noi, articolele 28^1 şi 28^2, cu urmãtorul cuprins:
"Publicarea deciziilor Consiliului Concurenţei
Art. 28^1. - Consiliul Concurenţei asigurã publicarea deciziilor luate în aplicarea prezentei legi prin orice mijloace de informare, ţinând seama de interesul pãrţilor şi cu asigurarea protecţiei informaţiilor secrete de stat sau a informaţiilor secrete de serviciu.
Drepturile persoanelor interesate
Art. 28^2. - (1) Consiliul Concurenţei publicã, prin orice mijloace, informaţii cu privire la notificãrile primite, precum şi ordinele privind deschiderea investigaţiilor în conformitate cu art. 8 alin. (4).
(2) Orice persoanã interesatã poate transmite punctul sãu de vedere cu privire la mãsura faţã de care s-a dispus deschiderea investigaţiei în conformitate cu art. 8 alin. (4).
(3) Orice persoanã interesatã poate informa Consiliul Concurenţei cu privire la orice ajutor de stat presupus ilegal sau orice utilizare presupusã abuzivã a ajutorului de stat. În cazul în care Consiliul Concurenţei, pe baza informaţiilor de care dispune, considerã cã nu existã motive suficiente pentru a se pronunţa asupra cazului, informeazã persoanele interesate asupra acestui fapt.
(4) La cerere, orice persoanã interesatã poate obţine o copie a oricãrei decizii emise de Consiliul Concurenţei."
30. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Deciziile Consiliului Concurenţei, emise în baza prezentei legi, pot fi atacate de cãtre persoanele interesate, în termen de 30 de zile de la publicare sau, dupã caz, de la comunicare, în procedurã de contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucureşti. Hotãrârea va fi pronunţatã fãrã drept de apel, împotriva ei putând fi declarat recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie."
31. Alineatul (1) al articolului 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Consiliul Concurenţei, furnizorii de ajutor de stat, personalul angajat al acestora, alţi funcţionari publici, precum şi alte persoane interesate au obligaţia de a nu dezvãlui informaţiile sau documentele obţinute în aplicarea prezentei legi şi care au caracter de informaţii secrete de stat sau informaţii secrete de serviciu."
ART. II
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 97/2002 privind asigurarea transparenţei în domeniul ajutorului de stat şi al relaţiilor financiare dintre autoritãţile publice şi întreprinderile publice, precum şi completarea <>art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 631 din 26 august 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 18/2003 , se abrogã.
ART. III
<>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 25 noiembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VALER DORNEANU

Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 15 decembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Bucureşti, 22 decembrie 2003.
Nr. 603.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016