Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 590 din 26 iulie 1945  pentru modificarea unor texte din legea pentru organizarea si reglementarea comertului de banca din 8 Mai 1934, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 590 din 26 iulie 1945 pentru modificarea unor texte din legea pentru organizarea si reglementarea comertului de banca din 8 Mai 1934, cu modificarile ulterioare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 167 din 26 iulie 1945
ART. 1
Legea pentru organizarea şi reglementarea comerţului de banca din 8 Mai 1934, cu modificãrile ulterioare, se modifica, precum urmeazã:

Art. 11 alin. 1, va avea urmãtorul cuprins:
"Capitalul unei societãţi bancare în nume colectiv, în comanditã simpla sau cu rãspundere limitatã, nu poate fi mai mic: în Bucureşti de lei 100.000.000, în municipii de lei 50.000.000, în celelalte comune urbane de lei 25.000.000, iar în comunele rurale de lei 10.000.000."

La finele art. 12, se adauga urmãtorul alineat nou:
"Prin derogare de la art. 1 din Legea Nr. 242 pentru transformarea acţiunilor la purtãtor în acţiuni nominative din 25 Martie 1941, în caz de majorarea capitalului social la societãţile bancare existente, precum şi în cazul constituirii de noi societãţi bancare, acţiunile vor putea fi emise şi la purtãtor."

Alineatul final al art. 13 se elimina.

Art. 21 alin. final, va avea urmãtorul cuprins:
"Consiliul Superior Bancar va fixa prin decizie, la începutul fiecãrui an, procentul maxim al totalului cheltuielilor generale ale bãncilor, raportat la volumul plasamentelor. Pentru anul în curs, decizia se va da pana la 15 August 1945."

Alineatele: IV, V şi VI ale art. 35, se înlocuiesc cu urmãtoarele dispoziţiuni:
"Totalul depunerilor pe care o banca le poate primi nu poate fi mai mare de 20 ori valoarea capitalului plus rezervele. Consiliul Superior Bancar va putea fixa, de la caz la caz un plafon superior."

Alineatele: I şi II ale art. 36, vor avea urmãtorul cuprins:
"Totalul obligaţiunilor de orice fel, pe care o banca le poate contracta, nu poate depãşi de 24 ori valoarea capitalului social plus rezervele. Consiliul Superior Bancar poate aproba un plafon superior pana la de 30 ori valoarea capitalului plus rezervele."

Art. 37 va avea urmãtorul conţinut:
"Nici o banca nu va putea acorda unui singur client, fãrã garanţii, un credit mai mare de 15 la suta din valoarea capitalului social plus rezervele. Aprobarea de credite unui singur client peste 5 la suta din valoarea capitalului social plus rezervele, este exclusiv de competenta consiliului de administraţie. Orice stipulaţie contrarie acestui articol este nulã."

La finele art. 41, se adauga urmãtoarele:
"Prin derogare de la art. 1685 şi 1688 din Codul civil, art. 480, alin. 2 din Codul comercial şi de la dispoziţiunile oricãror legi în vigoare pe tot cuprinsul României, bãncile vor putea încheia convenţii de gaj, fãrã a lua gajul din posesia debitorului sau constituantului.
În acest caz gajul se considera valabil constituit prin singurul efect al semnãrii convenţiei. Debitorul sau constituantul îl va deţine pentru banca creditoare, rãspunzând de conservarea sa.
Gajul devine opozabil fata de terţi prin transcrierea facuta în conformitate cu dispoziţiunile art. 480, alin. 6 şi 7 din Codul comercial.
Gajul constituit asupra materiei prime supuse transformarii industriale va continua sa existe şi asupra materiei industrializate de egala valoare cu materia transformata.
Bunurile gajate, afarã de stipulaţie contrarie, vor putea fi înlocuite de debitor prin altele de aceeaşi natura, calitate şi cantitate sau valoare. Bunurile care vor înlocui pe cele existente se vor socoti gajate de plin drept şi fãrã nici o alta formalitate.
Ori de câte ori banca creditoare va constata ca gajul este amenintat sa dispara sau sa piardã din valoarea lui, ea este în drept sa ceara plata de îndatã a creanţei sale, care se considera exigibilã, iar preşedintele tribunalului, la cererea bãncii, este dator a dispune, pe cale de ordonanta preşedinţialã, data în baza art. 67 din legea accelerarii judecaţilor, luarea oricãror mãsuri necesare de conservare, strangere, transport sau inmagazinare a gajului pana la vânzarea lui.
Apelul şi recursul contra acestei ordonanţe preşedinţiale nu suspenda executarea. Cheltuielile fãcute în scopul de mai sus sunt privilegiate asupra oricãror alte creanţe. Institutiunile bancare particulare care vor acorda credite consortiale întreprinderilor comerciale sau industriale împreunã cu Casa de Economii şi Cecuri Poştale (CEC), Casa Autonomã de Finanţare şi Amortizare (C.A.F.A.), Societatea Nationala de Credit industrial, Creditul Naţional Agricol sau Banca Meseriasilor, vor beneficia în mod indivizibil de toate privilegiile referitoare la constituirea garanţiilor sau la executarea creanţelor de care se bucura oricare din instituţiile de mai sus participante la creditul acordat în baza legilor lor organice.
Actele, contractele şi convenţiile de orice fel, precum şi cererile pentru inscriptiuni sau intabulari ipotecare sau de gajuri, referitoare la creditele prevãzute în alineatul precedent, la care participa Societatea Nationala de Credit Industrial sau Casa de Finanţare şi Amortizare, vor putea fi autentificate de oricare din aceste doua instituţiuni în conformitate cu prevederile din legile lor organice.
Orice suma rezultatã din executarea oricãrei averi a debitorului în baza unui credit acordat conform alineatului precedent, se va distribui între creditorii figurand în actul de deschidere de credite sau în convenţiile anexe, în proporţie cu creanta fiecãruia, chiar dacã executarea şi realizarea creanţei s-a fãcut pe baza unui privilegiu aparţinând numai unuia din creditori.
Dispoziţiunile acestui articol se aplica şi instituţiilor bancare care nu sunt supuse dispoziţiunilor prezentei legi."

Art. 42 va avea urmãtorul conţinut:
"Pentru aplicarea acestei legi, cum şi pentru supravegherea comerţului de banca în genere, se instituie un consiliu superior bancar, având personalitate juridicã de drept public.
Consiliul Superior Bancar se compune din:
Guvernatorul Bãncii Naţionale a României.
Doi delegaţi desemnaţi dintre administratorii acestei instituţiuni.
Doi consilieri ai Curţii de Apel, desemnaţi de Ministerul Justiţiei.
Doi delegaţi ai Ministerului Finanţelor.
Trei delegaţi ai Asociaţiei bãncilor romane aleşi de Ministerul Finanţelor dintr-o lista de 9 persoane propuse de toate categoriile de bãnci, şi anume: de bãncile mari, mijlocii şi mici, fiecare categorie propunand câte trei persoane.
Sunt considerate bãnci mici acele cu un capital de 20.000.000 lei inclusiv, bãnci mijlocii, acele cu un capital de 20.000.000 lei, pana la lei 120.000.000 inclusiv şi bãnci mari acele cu un capital superior. Numirile membrilor care compun consiliul se face prin decret regal, dupã propunerea Ministerului Finanţelor şi recomandarea institutiunilor care îi desemneazã cu excepţia Guvernatorului B.N.R.
Durata delegatiunilor membrilor din Consiliul Superior Bancar va fi de patru ani.
Delegaţiunea membrilor din Consiliul Superior Bancar este irevocabilã, afarã de abateri grave ce se vor constata prin deciziunea unanima a celorlalţi membri care compun consiliul.
Guvernatorul Bãncii Naţionale a României este de drept preşedintele Consiliului Superior Bancar.
Ministerul Finanţelor va desemna din sanul consiliului un vicepreşedinte. Membrii numiţi în baza calitãţii pe care o deţin sunt consideraţi demisionaţi atunci când activitatea lor înceteazã.
Membrii consiliului trebuie sa îndeplineascã condiţiile cerute de art. 29 al prezentei legi. Ei pierd de drept calitatea lor de membri în cazul unei condamnãri definitive pentru faptele prevãzute în acest articol. Membrii Consiliului Superior Bancar numiţi ulterior într-o funcţiune publica îşi pãstreazã calitatea de membrii în acest consiliu."

Art. 54 alin. 3 şi urmãtoarele vor avea urmãtorul cuprins:
"Dacã adunarea generalã nu decide completarea ori reducerea capitalului social, lichidarea societãţii ori modificarea obiectivului ei, sau dacã în termen de 3 luni de la data întrunirii adunãrii generale a asociaţilor, completarea capitalului social nu este realizatã, Consiliul Superior Bancar va putea retrage autorizarea de funcţionare ca banca.
Aceleaşi norme se vor aplica şi societãţilor în nume colectiv, în comanditã şi cu rãspundere limitatã, când adunarea asociaţiilor va putea fi convocatã de oricare din asociaţi.
În toate în cazurile în care societãţile bancare se dizolva, lichidarea se va face sub controlul Consiliului Superior Bancar. Vânzarea, gajarea, ipotecarea precum şi înstrãinarea sub orice forma a bunurilor de orice fel a societãţilor bancare în lichidare, se poate face numai cu autorizarea Consiliului Superior Bancar.
Lichidatorii sunt obligaţi sa înainteze Consiliului Superior Bancar, în termen de 15 zile de la expirarea fiecãrui trimestru, situatiuni ale lucrãrilor efectuate. Dacã operaţiunile de lichidare nu au fost terminate în termen de un an de la data deciziunii adunãrii generale care a hotãrît lichidarea societãţii, Consiliul Superior Bancar va putea decide ca lichidarea sa se facã de judecãtorul sindic al tribunalului competent, iar la societãţile bancare, cu sediul în comunele neresedinte de judeţ, de judecãtorul de ocol".

Art. 56 lit. d va avea urmãtorul cuprins:
"d) Retragerea autorizaţiunii de funcţionare. În cazul aplicãrii acestei sancţiuni, Consiliul Superior Bancar va obliga organele de conducere ale bãncii sa convoace adunarea generalã pentru a se decide asupra schimbãrii obiectului comerţului sau dizolvãrii întreprinderii conform cu Codul comercial. Schimbarea obiectului social nu se va putea face decât dupã achitarea creditorilor sau cu consimţãmântul unanimitatii lor.
În cazul când pana la adunarea generalã creditorii nu au fost achitati sau nu au consimţit la schimbarea obiectului social, societatea se dizolva. Organele de conducere ale bãncii care au atributiunea de a convoca adunarea generalã şi nu o fac în termen de 15 zile de la primirea înştiinţãrii de retragerea autorizaţiunii de funcţionare din partea Consiliului Superior Bancar, vor fi pedepsite cu închisoare pana la 3 luni şi cu amenda penalã pana la lei 500.000."

ART. 2
Actualul Consiliul Superior Bancar se considera dizolvat pe data publicãrii prezentei legi modificatorii. În termen de 15 zile de la aceasta data, se va proceda la instituirea noului Consiliu Superior Bancar, în conformitate cu dispoziţiunea art. 42 modificat.
ART. 3
Ministerul Finanţelor este autorizat sa republice în întregime textul legii pentru organizarea şi reglementarea comerţului de banca din 8 Mai 1934, cu modificãrile ei ulterioare.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016