Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 589 din 15 decembrie 2004  privind regimul juridic al activitatii electronice notariale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 589 din 15 decembrie 2004 privind regimul juridic al activitatii electronice notariale

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.227 din 20 decembrie 2004
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I

Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege stabileşte regimul juridic al actelor notariale în formã electronicã, îndeplinite de notarul public în cadrul activitãţii notariale reglementate prin <>Legea notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
ART. 2
(1) Actele notariale în formã electronicã instrumentate de notarul public trebuie sã îndeplineascã, sub sancţiunea nulitãţii absolute, urmãtoarele condiţii:
a) sã fie efectuate în formã electronicã;
b) sã fie semnate cu semnãtura electronicã extinsã a notarului public, bazatã pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat. Certificatele emise pentru notarii publici vor conţine informaţii privind biroul notarial, stabilite prin reglementãri de cãtre autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu;
c) sã îndeplineascã condiţiile de fond prevãzute de lege privind operaţiunea juridicã pe care o consemneazã.
(2) Notarul public şi celelalte instituţii prevãzute la art. 1 au obligaţia sã verifice îndeplinirea tuturor condiţiilor prevãzute la alin. (1).
ART. 3
Actele notariale în formã electronicã au acelaşi regim juridic ca şi actele notariale îndeplinite în temeiul <>Legii nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
(1) Valabilitatea în strãinãtate a actului notarial în formã electronicã este stabilitã prin convenţii internaţionale la care România este parte.
(2) Documentele în formã electronicã provenind de la autoritãţile sau notariatele altui stat pot fi luate în considerare de notarii publici în instrumentarea unui act notarial în formã electronicã numai dacã semnãturile electronice strãine sunt bazate pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.

CAP. II
Competenţa notarilor publici în materia actelor notariale în formã electronicã

ART. 5
Urmãtoarele acte notariale pot fi îndeplinite în formã electronicã:
a) legalizarea copiilor electronice de pe documentele originale;
b) darea de datã certã prin marcare temporalã a documentelor ce îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) şi atestarea locului unde s-au încheiat acestea;
c) primirea şi pãstrarea în arhiva electronicã a documentelor ce îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1);
d) legalizarea traducerilor în formã electronicã;
e) eliberarea de duplicate;
f) alte operaţiuni prevãzute de lege.
ART. 6
(1) Notarul public autorizat sã efectueze acte notariale în formã electronicã are competenţã generalã, în condiţiile prezentei legi.
(2) Competenţa celorlalte instituţii prevãzute la <>art. 1 se stabileşte în conformitate cu Legea nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care se aplicã în mod corespunzãtor.

CAP. III
Autorizarea notarilor publici pentru efectuarea de acte notariale în formã electronicã

ART. 7
(1) Actele notariale în formã electronicã pot fi instrumentate de notarii publici numai dupã obţinerea unei autorizaţii din partea autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.
(2) În vederea emiterii autorizaţiei prevãzute la alin. (1), notarii publici trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã dispunã de mijloace financiare şi resurse materiale, tehnice şi umane corespunzãtoare pentru garantarea securitãţii, fiabilitãţii şi continuitãţii serviciilor notariale în formã electronicã;
b) sã utilizeze un sistem informatic omologat, în conformitate cu normele emise de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu;
c) sã asigure operarea rapidã şi sigurã a înregistrãrii actelor notariale în formã electronicã, cu respectarea structurii registrelor notariale stabilite prin regulamentul aprobat de Ministerul Justiţiei;
d) sã asigure posibilitatea de a se determina cu precizie data şi ora exactã a întocmirii actului notarial;
e) sã dispunã de mijloace corespunzãtoare, conform dispoziţiilor legale şi procedurilor descrise în reglementãrile emise de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu, pentru verificarea identitãţii solicitantului şi valabilitatea semnãturii electronice extinse a acestuia;
f) sã foloseascã personal cu cunoştinţe de specialitate în domeniul tehnologiei semnãturii electronice şi o practicã suficientã în ceea ce priveşte procedurile de securitate corespunzãtoare;
g) sã aplice procedurile administrative şi de gestiune adecvate şi care corespund standardelor recunoscute;
h) sã adopte mãsuri de securitate împotriva falsificãrii actelor notariale în formã electronicã şi sã garanteze confidenţialitatea în cursul procesului de generare şi arhivare a acestora;
i) sã pãstreze toate informaţiile cu privire la un act notarial în formã electronicã pe perioada stabilitã în conformitate cu normele tehnice privind activitatea de pãstrare a documentelor create şi primite de birourile notarilor publici, Camerele notarilor publici şi Uniunea Naţionalã a Notarilor Publici din România, conform normelor emise de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu;
j) sã utilizeze sisteme omologate pentru arhivarea actelor notariale în formã electronicã;
k) orice alte condiţii stabilite de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.
(3) Autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu are obligaţia de a notifica Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România acordarea fiecãrei autorizaţii, o datã cu eliberarea acesteia cãtre notarul public care o solicitã.
(4) Uniunea Naţionalã a Notarilor Publici din România este obligatã sã notifice autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu excluderea, suspendarea sau încetarea suspendãrii din profesie a notarilor publici.
ART. 8
(1) Notarii publici sunt obligaţi sã notifice, în prealabil, autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu orice modificare a sistemului informatic omologat.
(2) Autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu se va pronunţa asupra avizãrii modificãrilor aduse, în termen de 15 zile de la înregistrarea notificãrii.
ART. 9
(1) În cazul modificãrii datelor de identificare a notarului public sau a biroului notarial, este necesarã actualizarea autorizaţiei eliberate conform art. 7.
(2) Notarul public are obligaţia sã notifice autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu, în termen de 24 de ore, orice modificare survenitã în legãturã cu datele de identificare. Autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu are obligaţia sã verifice noile date de identificare şi, în cazul în care acestea respectã legislaţia în vigoare, sã actualizeze în cel mult 48 de ore autorizaţia deţinutã de biroul notarial.
ART. 10
În perioada necesarã actualizãrii autorizaţiei sau a suspendãrii din profesia de notar public este interzisã efectuarea de acte notariale în formã electronicã.
ART. 11
(1) Autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu este obligatã sã verifice periodic respectarea condiţiilor prevãzute la art. 7 alin. (2) lit. b), d), e), g), h) şi j) pentru a supraveghea aplicarea dispoziţiilor prezentei legi şi a reglementãrilor emise de aceasta.
(2) În cazul nerespectãrii condiţiilor prevãzute la art. 7 alin. (2) lit. b), d), e), g), h) şi j), autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu dispune suspendarea sau, dupã caz, retragerea autorizaţiei.
ART. 12
Actele emise de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu în exerciţiul atribuţiilor conferite prin prezenta lege sunt acte administrative şi pot fi atacate în condiţiile prevãzute de <>Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. IV
Furnizarea serviciilor specifice efectuãrii actelor notariale în formã electronicã

ART. 13
(1) Furnizarea serviciilor specifice efectuãrii actelor notariale în formã electronicã se va realiza de cãtre furnizorii de servicii de certificare calificatã, acreditaţi de cãtre Autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu şi Uniunea Naţionalã a Notarilor Publici din România, denumiţi în continuare furnizori de servicii electronice notariale.
(2) Furnizorii de servicii electronice notariale îndeplinesc atribuţiile furnizorilor de servicii de certificare calificatã, prevãzute de <>Legea nr. 455/2001 privind semnãtura electronicã.
ART. 14
(1) Furnizorii de servicii electronice notariale au obligaţia de a comunica autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu toate informaţiile referitoare la procedurile de securitate şi de certificare utilizate, precum şi orice alte informaţii cerute de aceasta.
(2) Furnizorii de servicii electronice notariale au obligaţia de a comunica autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu, cu cel puţin 10 zile înainte, orice intenţie de modificare a procedurilor de securitate şi de certificare, cu precizarea datei şi orei la care modificarea intrã în vigoare, precum şi obligaţia de a confirma în termen de 24 de ore modificarea efectuatã.
(3) În cazurile de urgenţã, în care securitatea serviciilor de certificare este afectatã, furnizorul poate efectua modificãri ale procedurilor de securitate şi de certificare, urmând sã comunice, în termen de 24 de ore, autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu modificãrile efectuate şi justificarea deciziei luate.

CAP. V
Actele notariale în formã electronicã

ART. 15
(1) Actele notariale în formã electronicã se îndeplinesc cu respectarea regulilor de fond privind procedura actelor notariale reglementatã prin <>Legea nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Este interzisã utilizarea pseudonimului în efectuarea de acte notariale în formã electronicã.
ART. 16
(1) Cererile pentru întocmirea unui act notarial electronic pot fi înaintate notarului public, în formã electronicã, în acest caz fiind semnate cu semnãtura electronicã extinsã a solicitantului.
(2) În cazul în care cererea este fãcutã prin reprezentant, se va anexa actul în baza cãruia pãrţile sunt reprezentate, care poate fi şi în formã electronicã dacã este semnat cu semnãtura electronicã extinsã a pãrţilor.
ART. 17
(1) În termen de 24 de ore de la primirea cererii în formã electronicã, notarul public va efectua verificãrile necesare cu privire la legalitatea actului notarial solicitat, va stabili identitatea pãrţilor, prin verificarea semnãturii electronice extinse, şi va trimite cãtre solicitant un mesaj de rãspuns în care va indica, dupã caz, taxele de timbru şi onorariul aferente actului sau motivele de refuz al efectuãrii actului notarial solicitat în formã electronicã.
(2) Dupã primirea confirmãrii de achitare a taxelor de timbru şi a onorariului, notarul public este obligat ca, în termen de 24 de ore, sã îndeplineascã actul notarial solicitat.
(3) Onorariul va fi stabilit în conformitate cu prevederile <>art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Termenele prevãzute la alin. (1) şi (2) pot fi reduse în schimbul unei taxe de urgenţã.
ART. 18
Încheierea notarialã electronicã prin care se constatã îndeplinirea unui act notarial electronic va cuprinde urmãtoarele elemente:
a) adresa electronicã a notarului public;
b) denumirea încheierii şi numãrul acesteia;
c) data şi ora îndeplinirii actului notarial electronic;
d) numele şi prenumele notarului public;
e) locul unde s-a îndeplinit actul notarial electronic;
f) semnãtura electronicã extinsã a pãrţilor, dacã este cazul;
g) semnãtura electronicã extinsã a solicitantului, în cazul în care acesta este o altã persoanã decât partea;
h) semnãtura electronicã extinsã a notarului public;
i) numãrul şi data eliberãrii autorizaţiei de îndeplinire a actelor notariale în formã electronicã, precum şi data expirãrii autorizaţiei.
ART. 19
(1) Notarul public poate efectua legalizarea copiilor electronice de pe un document în formã materialã, care se aflã în arhiva notarului public sau este prezentat de pãrţi ca original, numai dupã confruntarea copiei electronice cu originalul în formã materialã.
(2) În încheierea notarialã electronicã prin care se legalizeazã copia electronicã se va face menţiune despre originalul documentului şi despre conformitatea copiei electronice cu originalul.
(3) Copiile legalizate electronice de pe documentele din arhiva notarului public se elibereazã numai pãrţilor, succesorilor şi reprezentanţilor legali ai acestora, precum şi persoanelor care justificã un drept sau un interes legitim.
ART. 20
Încheierea notarialã electronicã prin care se consemneazã primirea în arhiva electronicã va cuprinde, pe lângã elementele prevãzute la art. 18, urmãtoarele menţiuni:
a) lista documentelor electronice primite, identificate individual;
b) datele de identificare a deponentului şi datele de identificare a persoanei cãreia trebuie sã i se predea documentele electronice;
c) termenul de pãstrare.
ART. 21
(1) Traducerile în formã electronicã pot fi legalizate de notarul public dacã poartã semnãtura electronicã extinsã a unui traducãtor autorizat, conform legii.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1), încheierea de legalizare va cuprinde elementele prevãzute la art. 18 lit. a)-e), h) şi i) şi semnãtura electronicã extinsã a traducãtorului autorizat.
ART. 22
În situaţia dispariţiei unui act notarial în formã electronicã se va proceda la eliberarea duplicatului acelui act, la cererea pãrţilor sau, dupã caz, a succesorilor acestora, prin consultarea arhivei electronice a notarului public care a întocmit iniţial acel act.
ART. 23
(1) În cazul în care un act notarial în formã electronicã dispare atât de la pãrţi, cât şi din arhiva electronicã a notarului, reconstituirea se va face de cãtre biroul notarului public care a întocmit actul, cu notificarea prealabilã a tuturor pãrţilor sau, dupã caz, a succesorilor acestora, prin consultarea copiei arhivei electronice a notarului.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul în care actul notarial dispãrut a fost efectuat de instituţiile abilitate prevãzute la art. 1.

CAP. VI
Evidenţele notariale electronice

ART. 24
(1) Notarul public este obligat sã pãstreze în arhiva electronicã actele notariale în formã electronicã pe care le instrumenteazã, pe perioada stabilitã în conformitate cu normele tehnice privind activitatea de pãstrare a documentelor create şi primite de birourile notarilor publici, Camerele notarilor publici şi Uniunea Naţionalã a Notarilor Publici din România.
(2) Prevederile <>art. 102 din Legea nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 25
(1) Notarul public va ţine la zi un registru general în formã electronicã al tuturor actelor notariale în formã electronicã pe care le efectueazã.
(2) Forma registrului general şi modul de ţinere şi efectuare a înregistrãrilor se stabilesc de Ministerul Justiţiei, prin reglementãri.
ART. 26
Notarul public va ţine şi o evidenţã financiar-contabilã în formã electronicã. Modul de completare şi de ţinere a acestor evidenţe se stabileşte de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Justiţiei prin norme metodologice, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

CAP. VII
Registrul notarilor publici autorizaţi sã efectueze acte notariale în formã electronicã

ART. 27
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se înfiinţeazã Registrul notarilor publici autorizaţi sã efectueze acte notariale în formã electronicã, denumit în continuare registru, constituit şi actualizat de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.
ART. 28
(1) Înregistrarea în registrul prevãzut la art. 27 a datelor de identificare şi a informaţiilor necesare cu privire la activitatea notarilor publici care efectueazã acte notariale în formã electronicã se face pe bazã de cerere individualã, depusã la autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu cel mai târziu la data începerii activitãţii.
(2) Conţinutul obligatoriu al cererii prevãzute la alin. (1) şi documentaţia necesarã se stabilesc de cãtre autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.
ART. 29
(1) Registrul este public şi se actualizeazã permanent.
(2) Condiţiile ţinerii registrului, accesul efectiv la informaţiile pe care le conţine, informaţiile care pot fi oferite solicitanţilor şi modul de actualizare a registrului se stabilesc de cãtre autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.

CAP. VIII
Omologarea sistemelor informatice

ART. 30
(1) Conformitatea sistemelor informatice utilizate de notarii publici cu normele de securizare a informaţiei prelucrate sau arhivate se verificã de cãtre agenţii de omologare, persoane juridice de drept public sau de drept privat, agreate de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu, în condiţiile stabilite prin reglementãri emise de aceasta.
(2) În urma îndeplinirii procedurii de verificare se emite certificatul de omologare a sistemului informatic. Certificatul poate fi retras în cazul în care agenţia de omologare constatã cã sistemul informatic nu mai îndeplineşte criteriile prevãzute în normele de securizare a informaţiei prelucrate sau arhivate.
(3) Condiţiile şi procedura de agreare a agenţiilor de omologare se stabilesc prin reglementãri de cãtre autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.
(4) Decizia de agreare se emite de cãtre autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.

CAP. IX
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 31
Constituie contravenţie fapta notarului public care:
a) efectueazã acte notariale în formã electronicã fãrã autorizaţia prevãzutã la art. 7 alin. (1);
b) efectueazã acte notariale pe perioada suspendãrii din profesie sau pe perioada necesarã actualizãrii autorizaţiei;
c) omite sã efectueze notificarea prevãzutã la art. 8 alin. (1);
d) omite sã efectueze notificarea prevãzutã la art. 9 alin. (2).
ART. 32
Contravenţiile prevãzute la art. 31 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei, cele de la lit. a) şi b);
b) cu amendã de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele de la lit. c) şi d).
ART. 33
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 31 şi 32 sunt de competenţa personalului cu atribuţii de control din cadrul autoritãţii de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu.
ART. 34
Cuantumul amenzilor prevãzute în prezenta lege poate fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui inflaţiei.
ART. 35
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 31 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. X
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 36
Procedura de acordare, actualizare şi reînnoire a autorizaţiei va fi stabilitã de autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu prin reglementãri specifice, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 37
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritatea de reglementare şi supraveghere specializatã în domeniu va elabora reglementãrile referitoare la normele de performanţã şi securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de notarii publici, transmiterea documentelor electronice şi pãstrarea acestora în arhive.
ART. 38
(1) Cheltuielile efectuate pentru investiţii, dotãri şi alte utilitãţi necesare desfãşurãrii activitãţii electronice notariale se scad din veniturile brute, pe o duratã de 2 ani de la începerea acestei activitãţi.
(2) Cheltuielile pentru modificarea şi perfecţionarea sistemelor informatice utilizate în activitatea electronicã notarialã se scad din veniturile impozabile aferente anului fiscal în care s-a efectuat investiţia.
ART. 39
Notarii publici autorizaţi în condiţiile art. 7 vor putea începe activitatea electronicã notarialã în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
ART. 40
Dispoziţiile prezentei legi se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Legii nr. 455/2001 .

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 15 decembrie 2004.
Nr. 589.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016