Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 58 din 14 august 1991  privind privatizarea societatilor comerciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 58 din 14 august 1991 privind privatizarea societatilor comerciale

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL 169 DIN 16/8 /91
Parlamentul României adopta prezenta lege.
În vederea realizãrii transferului proprietãţii de stat cãtre sectorul privat, în condiţiile asigurãrii distribuirii echivalentului a 30% din capitalul social al societãţilor comerciale cãtre cetãţenii romani îndreptãţiţi, se adopta prezenta lege, care cuprinde reglementãri privind vînzarea de acţiuni sau active ale societãţilor comerciale cãtre persoane fizice sau juridice, romane sau strãine.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Legea privatizãrii societãţilor comerciale stabileşte cadrul juridic corespunzãtor transferului proprietãţii de stat în proprietatea privatã a persoanelor fizice şi a persoanelor juridice.
În acest scop, prin lege se reglementeazã:
a) procedura privind distribuirea gratuita de certificate de proprietate cãtre cetãţenii romani îndreptãţiţi;
b) metodele de privatizare a societãţilor comerciale;
c) oferirea spre vînzare de acţiuni sau active ale societãţilor comerciale cãtre salariaţii acestora;
d) participarea persoanelor fizice şi a persoanelor juridice, romane sau strãine, la vînzarea-cumpãrarea de acţiuni sau active ale societãţilor comerciale.
ART. 2
Prevederile prezentei legi se aplica societãţilor comerciale pe acţiuni sau cu rãspundere limitatã, constituite conform dispoziţiilor <>cap. 3 al Legii nr. 15/1990 , precum şi societãţilor comerciale înfiinţate prin asocierea societãţilor comerciale cu acţionar unic statul roman, în condiţiile Legii nr. 31/1990, denumite, în continuare, societãţi comerciale, şi unor regii autonome ce se vor transforma, prin hotãrîri ale Guvernului, în societãţi comerciale.
ART. 3
Privatizarea societãţilor comerciale se realizeazã prin transferul gratuit al unei pãrţi din acţiunile statului şi prin vînzarea acţiunilor rãmase dupã transfer, în condiţiile prezentei legi.
De asemenea, pãrţi ale patrimoniului unor societãţi comerciale pot fi înstrãinate sub forma directa a vinzarii de active, în condiţiile prevãzute de lege.
Transferul gratuit are loc pe calea distribuirii de certificate de proprietate.
Certificatele de proprietate sînt acţiuni la societãţi comerciale de natura financiarã, denumite Fonduri ale Proprietãţii Private.
Deţinãtorii certificatelor de proprietate au dreptul, în condiţiile prevãzute de lege, sa opteze pentru:
a) vînzarea certificatelor de proprietate;
b) schimbarea certificatelor de proprietate în acţiuni, pe baza condiţiilor de piata, la orice societate comercialã care urmeazã a fi privatizata, oricind, într-o perioada de cel mult cinci ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi;
c) transformarea certificatelor de proprietate, rãmase la sfîrşitul perioadei de cinci ani, în acţiuni la Fondurile Proprietãţii Private, dupã organizarea acestora în societãţi comerciale de tipul fondurilor mutuale.
Gestionarea şi vînzarea acţiunilor sau pãrţilor sociale deţinute de stat se realizeazã prin intermediul unei instituţii publice, cu caracter comercial şi financiar, denumita Fondul Proprietãţii de Stat.
Protecţia deţinãtorilor de certificate de proprietate, a salariaţilor şi a membrilor conducerii societãţilor comerciale, în cadrul procesului de privatizare, precum şi condiţiile de participare a investitorilor strãini se realizeazã potrivit prezentei legi.
CAP. 2
Înfiinţarea şi organizarea Fondurilor Proprietãţii Private
ART. 4
Se înfiinţeazã cinci Fonduri ale Proprietãţii Private, societãţi comerciale pe acţiuni.
Statutul cadru al Fondurilor Proprietãţii Private se propune de Guvern şi se aproba de cãtre Parlament.
Statutul fiecãrui Fond al Proprietãţii Private va reglementa drepturile şi obligaţiile fondului şi modul de organizare şi funcţionare a acestuia.
ART. 5
Fondurile Proprietãţii Private deţin iniţial, în total, 30% din capitalul social al societãţilor comerciale organizate conform prevederilor <>cap. 3 din Legea nr. 15/1990 , cu excepţia partii de capital social al societãţilor comerciale care se privatizeazã în condiţiile prevãzute de cap. 5 din prezenta lege.
Distribuirea a 30% din capitalul social al societãţilor comerciale între cele cinci Fonduri ale Proprietãţii Private va fi efectuatã de Agenţia Nationala pentru Privatizare.
ART. 6
Fondurile Proprietãţii Private, în calitate de acţionari la societãţile comerciale, exercita în raporturile cu acestea toate drepturile şi obligaţiile ce le revin potrivit legii.
ART. 7
Fondurile Proprietãţii Private îndeplinesc urmãtoarele obiective principale:
a) emit certificate de proprietate în condiţiile prevãzute de lege;
b) urmãresc maximizarea profiturilor ce revin deţinãtorilor certificatelor de proprietate;
c) examineazã şi stabilesc modalitãţile de utilizare a certificatelor de proprietate pentru obţinerea de acţiuni ale societãţilor comerciale;
d) asigura servicii de brockeraj, în scopul schimbãrii certificatelor de proprietate, pe care le-au emis, în acţiuni, pe baza condiţiilor de piata;
e) restructureaza portofoliul de acţiuni şi efectueazã noi investiţii, în vederea maximizarii valorii de piata a certificatelor de proprietate;
f) iniţiazã mãsuri de accelerare a privatizãrii societãţilor comerciale arondate fiecãruia, inclusiv prin vînzarea de acţiuni, indiferent dacã acestea aparţin Fondului Proprietãţii de Stat, şi informeazã acest fond cu privire la respectivele mãsuri.
ART. 8
Fiecare Fond al Proprietãţii Private va fi condus de un consiliu de administraţie, compus din 7 membri.
Membrii primului consiliu de administraţie şi primii cenzori ai fiecãrui fond vor fi propuşi de Guvern, recomandaţi de comisiile economice ale Adunãrii Deputaţilor şi Senatului şi aprobaţi de cele doua camere, separat, pentru un mandat de cinci ani.
Membrii primului consiliu de administraţie şi primii cenzori ai fiecãrui Fond al Proprietãţii Private vor fi aleşi dintre persoane cu experienta în domeniul comercial, financiar, juridic sau industrial.
Membrii primului consiliu de administraţie şi primii cenzori ai fiecãrui Fond al Proprietãţii Private pot fi revocaţi de cãtre autoritatea care i-a numit.
O persoana poate face parte numai din consiliul de administraţie al unui singur Fond al Proprietãţii Private şi nu poate fi membru într-un consiliu de administraţie al vreunei societãţi comerciale arondate fondului respectiv.
ART. 9
Consiliul de administraţie al fiecãrui Fond al Proprietãţii Private alege, din rindul membrilor sãi, un preşedinte şi un vicepreşedinte.
ART. 10
Fondurile Proprietãţii Private îşi desfãşoarã activitatea şi iau decizii pe principii comerciale, cu respectarea statutului aprobat al fiecãrui fond.
ART. 11
Fiecare Fond al Proprietãţii Private foloseşte veniturile şi profitul realizate, în proportiile stabilite de consiliul sau de administraţie, pentru urmãtoarele scopuri:
a) distribuirea de dividende deţinãtorilor de certificate de proprietate;
b) depuneri în conturi purtãtoare de dobinzi;
c) acoperirea tuturor cheltuielilor necesare functionarii şi orice alte operaţiuni comerciale în legatura cu obiectul lor de activitate.
ART. 12
Consiliul de administraţie al fiecãrui Fond al Proprietãţii Private aproba raportul anual de activitate, care se publica în Monitorul Oficial al României.
Raportul anual va include şi mãsurile întreprinse de Fondurile Proprietãţii Private în vederea accelerarii procesului de privatizare.
Rezultatele activitãţii fiecãrui Fond al Proprietãţii Private vor fi aduse la cunostinta publicului şi prin mijloace de informare în masa.
ART. 13
Consiliul de administraţie al fiecãrui Fond al Proprietãţii Private aproba bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi.
ART. 14
Fondurile Proprietãţii Private îşi vor desfasura activitatea ca societãţi comerciale pe acţiuni, în condiţiile prevãzute de prezenta lege şi de Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, numai pentru o perioada de cinci ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
Dupã expirarea termenului prevãzut la alin. 1, Fondurile Proprietãţii Private se organizeazã, prin efectul legii, în societãţi comerciale pe acţiuni de drept comun, de tipul fondurilor mutuale.
Persoanele care, la data organizãrii societãţilor comerciale prevãzute la alin. 2, mai deţin certificate de proprietate devin acţionari ai acestor societãţi. Certificatele de proprietate se transforma în acţiuni la aceste societãţi comerciale, iar actionarii vor decide asupra modului de vot, care poate fi exercitat direct, prin procura sau prin corespondenta.
ART. 15
Fiecare Fond al Proprietãţii Private emite, în condiţiile prevãzute de lege, în mod egal şi gratuit, tuturor cetãţenilor romani, cu domiciliul în România, care au împlinit 18 ani pînã la data de 31 decembrie 1990, cîte un certificat de proprietate, titlu de valoare la purtãtor, cu o valoare nominalã determinata de raportul dintre capitalul fiecãrui Fond al Proprietãţii Private şi numãrul cetãţenilor care au dreptul la certificate de proprietate.
Certificatele de proprietate reprezintã o participare indivizã a cetãţenilor romani la Fondurile Proprietãţii Private.
ART. 16
Lista cetãţenilor romani care au dreptul sa primeascã certificate de proprietate se întocmeşte de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare, împreunã cu prefecturile şi Primãria municipiului Bucureşti, în colaborare cu Ministerul de Interne.
ART. 17
Agenţia Nationala pentru Privatizare distribuie certificatele de proprietate cu sprijinul organelor locale ale administraţiei publice.
Distribuirea certificatelor de proprietate se efectueazã cu respectarea condiţiilor stabilite de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare, la data şi locul anunţate de cãtre aceasta în Monitorul Oficial al României şi prin mijloace de informare în masa.
ART. 18
Certificatele de proprietate neridicate în termen de 180 de zile de la data anunţatã de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare se anuleazã de cãtre Fondurile Proprietãţii Private.
ART. 19
Certificatele de proprietate vor putea fi negociate la bursa, în condiţiile prevãzute prin legea de organizare şi funcţionare a bursei de valori.
ART. 20
Certificatele de proprietate pot fi folosite pentru schimbarea în acţiuni ale societãţilor comerciale, cu respectarea procedurilor stabilite de cãtre consiliul de administraţie al fiecãrui Fond al Proprietãţii Private.
ART. 21
Deţinãtorii certificatelor de proprietate au urmãtoarele drepturi:
a) sa primeascã dividende anuale, care se plãtesc în condiţiile şi la datele stabilite de Fondul Proprietãţii Private;
b) sa propunã acţiuni de imbunatatire a activitãţii specifice a fiecãrui fond, sa declanseze efectuarea controlului financiar de cãtre cenzori sau sa solicite, motivat, înlocuirea membrilor consiliului de administraţie, cu condiţia ca propunerile sa fie însuşite de deţinãtorii a cel puţin 10.000 de certificate de proprietate;
c) sa cumpere acţiuni ale societãţilor comerciale care sînt puse în vînzare de Fondul Proprietãţii de Stat, într-un termen limitat, anterior oricãror vinzari publice de acţiuni, cu o reducere de 10% fata de preţul ofertei publice, într-o perioada de cinci ani de la data intrãrii în vigoare a legii, în limita valorii de piata a certificatelor deţinute;
d) sa obţinã din partea Fondurilor Proprietãţii Private servicii de brockeraj pentru schimbarea certificatelor de proprietate în acţiuni, în condiţii de piata, la orice societate comercialã oferitã spre privatizare;
e) orice alte drepturi prevãzute de lege pentru acţionari.
ART. 22
Certificatele de proprietate nu pot fi înstrãinate cãtre persoane fizice sau persoane juridice strãine.
CAP. 3
Înfiinţarea şi organizarea Fondului Proprietãţii de Stat
ART. 23
Se înfiinţeazã Fondul Proprietãţii de Stat, instituţie publica cu personalitate juridicã, cu caracter comercial şi financiar.
ART. 24
Fondul Proprietãţii de Stat deţine iniţial 70% din capitalul social al societãţilor comerciale organizate conform prevederilor <>cap. 3 din Legea nr. 15/1990 , cu excepţia partii de capital social al societãţilor comerciale care se privatizeazã în condiţiile prevãzute de cap. 5 din prezenta lege.
ART. 25
Fondul Proprietãţii de Stat, în calitate de acţionar, exercita cu privire la societãţile comerciale toate drepturile şi obligaţiile ce-i revin din aceasta calitate, potrivit legii.
În acest scop, Fondul Proprietãţii de Stat are urmãtoarele obligaţii principale:
a) ia mãsuri pentru reducerea participãrii statului la capitalul social al societãţilor comerciale, pînã la privatizarea completa a acestora;
b) defineste criterii de performanta minima pentru aprecierea societãţilor comerciale, precum şi politica privind utilizarea dividendelor ce i se cuvin;
c) ia mãsuri pentru restructurarea şi reabilitarea societãţilor comerciale sau, dupã caz, pentru lichidarea societãţilor comerciale nerentabile;
d) participa la realizarea mãsurilor iniţiate de cãtre Fondurile Proprietãţii Private pentru accelerarea procesului de privatizare;
e) îndeplineşte, împreunã cu Fondurile Proprietãţii Private, atribuţiile ce revin, potrivit legii, adunãrii generale a actionarilor.
ART. 26
Fondul Proprietãţii de Stat îşi desfãşoarã activitatea şi ia decizii pe baza de principii comerciale.
Veniturile Fondului Proprietãţii de Stat se vor folosi în proportiile stabilite de consiliul de administraţie, pentru:
a) depunerea în conturi purtãtoare de dobinzi;
b) efectuarea de investiţii necesare restructurãrii, reabilitãrii şi rentabilizarii societãţilor comerciale, fãrã ca prin respectivele investiţii sa se mãreascã proporţia participãrii statului la capitalul social al acestora;
c) acordarea de credite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, cu capital privat, romane, pentru cumpãrarea de acţiuni sau active ale societãţilor comerciale;
d) finanţarea cheltuielilor legate de pregãtirea şi realizarea privatizãrii societãţilor comerciale;
e) orice alte operaţiuni comerciale în legatura cu obiectul de activitate al Fondului Proprietãţii de Stat.
ART. 27
Fondul Proprietãţii de Stat, în exercitarea atribuţiilor ce-i revin potrivit legii, trebuie:
a) sa ţinã registre, cu respectarea normelor stabilite pentru societãţile comerciale;
b) sa supunã eventualele litigii rezultate din activitatea sa spre soluţionare instanţelor de judecata competente; prin contractele comerciale încheiate cu partenerii strãini poate conveni ca eventualele litigii sa fie soluţionate pe cale arbitralã, în ţara sau în strãinãtate, ori de cãtre instanţe de judecata.
Fondul Proprietãţii de Stat, pentru intreaga activitate desfasurata, nu va beneficia de imunitate de jurisdicţie sau de executare.
ART. 28
Fondul Proprietãţii de Stat este obligat sa întocmeascã anual un program de privatizare pentru anul urmãtor şi un raport asupra activitãţii desfãşurate în ultimele 12 luni.
Programul va cuprinde propuneri de privatizare a cel puţin 10% din acţiunile deţinute iniţial.
Programul şi raportul de activitate se prezintã Guvernului, spre informare, şi Parlamentului, spre aprobare.
Raportul Fondului Proprietãţii de Stat şi contul de profit şi pierderi se publica în Monitorul Oficial al României, precum şi în mijloace de informare în masa.
La expirarea a şapte ani de la începerea activitãţii Fondului Proprietãţii de Stat, pe baza raportului prezentat Parlamentului, acesta va decide, în funcţie de situaţia existenta la acel moment, asupra activitãţii Fondului Proprietãţii de Stat şi asupra procedurilor de urmat, în vederea gestionãrii participatiei statului în societãţile comerciale.
ART. 29
Fondul Proprietãţii de Stat îşi înceteazã, de drept, activitatea pe data realizãrii integrale a privatizãrii societãţilor comerciale cu capital de stat.
Activul deţinut de Fondul Proprietãţii de Stat în momentul încetãrii activitãţii se face venit la bugetul administraţiei centrale de stat.
Bugetul administraţiei centrale de stat preia obligaţiile financiare ale Fondului Proprietãţii de Stat de la data încetãrii activitãţii acestuia.
ART. 30
Fondul Proprietãţii de Stat va fi condus de un consiliu de administraţie, format din 17 membri.
Consiliul de administraţie va fi format din:
a) 5 membri numiţi de Preşedintele României dintre personalitatile cu pregãtire şi experienta în domeniul comercial, financiar, juridic sau industrial;
b) 3 membri numiţi de Biroul permanent al Senatului;
c) 3 membri numiţi de Biroul permanent al Adunãrii Deputaţilor;
d) 5 membri numiţi de Guvern dintre cadrele de conducere ale organelor centrale ale administraţiei publice;
e) secretarul de stat pentru privatizare.
ART. 31
Membrii consiliului de administraţie vor fi numiţi pe o perioada de cinci ani, putind fi realeşi pentru încã un singur mandat.
Membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit.
Consiliul de administraţie alege dintre membrii sãi un preşedinte şi un vicepreşedinte. Secretarul de stat pentru privatizare nu poate ocupa nici una din aceste funcţii.
Şedinţele consiliului de administraţie vor fi conduse de preşedinte sau, în absenta acestuia, de cãtre vicepreşedinte.
ART. 32
Cenzorii Fondului Proprietãţii de Stat se numesc şi se revoca de cãtre birourile permanente ale celor doua camere ale Parlamentului, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
ART. 33
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Fondului Proprietãţii de Stat se întocmeşte de cãtre consiliul de administraţie şi se aproba de Guvern.
ART. 34
Consiliul de administraţie lucreazã valabil în prezenta a cel puţin 12 din numãrul membrilor sãi şi ia decizii valabile cu votul a 3/4 din numãrul celor prezenţi.
ART. 35
Consiliul de administraţie se va întruni în şedinţe cel puţin o data pe luna.
Consiliul de administraţie se poate convoca în şedinţe extraordinare de cãtre preşedinte sau la cererea a cel puţin 5 dintre membrii sãi.
Şedinţele consiliului de administraţie trebuie convocate în scris, cu cel puţin cinci zile înainte de data fixatã pentru ţinerea acestora, iar convocarea va fi însoţitã de ordinea de zi.
ART. 36
Preşedintele consiliului de administraţie aduce la îndeplinire hotãrîrile consiliului de administraţie şi, în acest scop, exercita urmãtoarele atribuţii principale:
a) semneazã sau aproba încheierea de contracte de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat, potrivit obiectului sau de activitate;
b) aproba operaţiuni de plati şi încasãri în numele Fondului Proprietãţii de Stat;
c) numeşte şi revoca directorii Fondului Proprietãţii de Stat;
d) angajeazã şi reprezintã Fondul Proprietãţii de Stat în relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice, precum şi în fata instanţelor jurisdicţionale;
e) prezintã anual programul de privatizare, bugetul de venituri şi cheltuieli, raportul de activitate şi raportul privind execuţia bugetului, pregãtite conform art. 28, spre aprobare consiliului de administraţie.
ART. 37
Activitatea curenta a Fondului Proprietãţii de Stat este condusã de un director general executiv, numit de preşedintele consiliului de administraţie, cu acordul consiliului de administraţie.
Preşedintele consiliului de administraţie poate sa delege directorului general executiv dreptul ca acesta sa angajeze şi sa reprezinte Fondul Proprietãţii de Stat în relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice, precum şi în fata instanţelor jurisdicţionale.
Directorul general executiv îşi desfãşoarã activitatea sub controlul preşedintelui consiliului de administraţie.
ART. 38
Fondul Proprietãţii de Stat, pe intreaga durata de activitate, este scutit de plata impozitului pe profit şi i se interzice orice varsamint cãtre bugetul administraţiei centrale de stat sau cãtre bugetele locale.
CAP. 4
Dispoziţii speciale privind adunãrile generale şi consiliile de administraţie ale societãţilor comerciale
ART. 39
Adunarea generalã a actionarilor societãţilor comerciale se constituie din reprezentanţii Fondului Proprietãţii de Stat şi ai Fondului Proprietãţii Private la care este arondata societatea comercialã.
Consiliile imputernicitilor statului îşi vor continua activitatea şi vor reprezenta Fondul Proprietãţii de Stat în prima adunare generalã a actionarilor.
Condiţiile de numire, revocare, demisie şi remunerare ale reprezentanţilor Fondului Proprietãţii de Stat în adunarea generalã a actionarilor vor fi stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare al Fondului Proprietãţii de Stat.
ART. 40
Adunarea generalã a actionarilor numeşte consiliul de administraţie, compus din 3-9 persoane, din care una este preşedintele consiliului de administraţie şi director general sau director al societãţii comerciale.
Fondul Proprietãţii Private are dreptul sa numeascã în consiliul de administraţie un numãr de membri, proporţional cu cota de capital detinuta în respectiva societate comercialã.
ART. 41
Prevederile art. 39 şi art. 40 se aplica societãţilor comerciale atît timp cît au drept acţionari numai Fondul Proprietãţii de Stat şi unu sau mai multe dintre Fondurile Proprietãţii Private.
CAP. 5
Privatizari iniţiate înainte de organizarea fondurilor
ART. 42
Pentru privatizarea unor societãţi comerciale prin vînzarea de acţiuni înainte de organizarea Fondurilor Proprietãţii Private şi a Fondului Proprietãţii de Stat se împuterniceşte Agenţia Nationala pentru Privatizare.
Agenţia Nationala pentru Privatizare, la propunerea societãţilor comerciale cu capital de stat şi pe baza recomandãrilor formulate de ministerele de resort, efectueazã selectarea societãţilor comerciale pentru privatizare, dar nu mai mult de 0,5% din totalul societãţilor comerciale care fac obiectul prezentei legi.
ART. 43
Evaluarea capitalului social şi vînzarea de acţiuni ale societãţilor comerciale înainte de organizarea fondurilor se autoriza de cãtre consiliile imputernicitilor statului.
În situaţia în care cumpara acţiuni puse în vînzare înainte de organizarea fondurilor, salariaţii şi membrii conducerii societãţilor comerciale beneficiazã de drepturile prevãzute la art. 48.
ART. 44
Societãţile comerciale, care se privatizeazã prin vînzarea de acţiuni înainte de organizarea fondurilor, pot încheia contracte de asistenta de specialitate cu firme romane sau strãine, în condiţii de competitivitate.
Contractul de asistenta de specialitate încheiat cu firme strãine se face cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare.
ART. 45
Sumele rezultate din vînzarea acţiunilor societãţilor comerciale înainte de organizarea fondurilor vor fi depuse într-un cont purtãtor de dobinzi la Banca Nationala a României.
Sumele prevãzute la alin. 1 revin în proporţie de 70% Fondului Proprietãţii de Stat şi respectiv 30% Fondurilor Proprietãţii Private, în mod egal, la data organizãrii acestora.
CAP. 6
Vînzarea de acţiuni ale societãţilor comerciale
ART. 46
Acţiunile societãţilor comerciale deţinute de Fondurile Proprietãţii Private şi Fondul Proprietãţii de Stat pot fi vîndute cãtre persoane fizice sau persoane juridice, romane ori strãine, prin:
a) oferte de vînzare de acţiuni cãtre public;
b) vinzari de acţiuni pe baza de licitaţie deschisã sau licitaţie cu participanţi preselectionati;
c) vinzari de acţiuni prin negociere directa;
d) orice combinatie a procedurilor de mai sus.
ART. 47
Salariaţii societãţilor comerciale şi membrii conducerii acestora pot participa la cumpãrarea de acţiuni prin oricare din procedurile prevãzute la art. 46.
ART. 48
Acţiunile societãţilor comerciale puse în vînzare de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat, pe baza de oferta de vînzare cãtre public sau pe baza de licitaţie, vor fi oferite spre cumpãrare salariaţilor şi membrilor conducerii respectivelor societãţi, în condiţii preferenţiale, dupã cum urmeazã:
a) în cazul unei vinzari de acţiuni prin oferta publica, salariaţii şi membrii conducerii au dreptul sa cumpere, într-un termen limitat, pînã la 10% din acţiunile scoase la vînzare, cu o reducere de 10% fata de preţul ofertei publice;
b) în cazul unei vinzari de acţiuni prin licitaţie, orice salariat sau membru al conducerii, ori o asociaţie a acestora va avea dreptul de cumpãrare preferentiala a acţiunilor, în situaţia în carte oferã un preţ cu cel mult 10% mai mic decît preţul cel mai mare oferit în cadrul licitaţiei şi respecta celelalte condiţii din oferta.
În condiţii egale cu alţi cumpãrãtori potenţiali, acţiunile societãţilor comerciale scoase la vînzare prin negociere directa de Fondul Proprietãţii de Stat vor fi atribuite salariaţilor şi membrilor conducerii acestor societãţi comerciale.
ART. 49
Fondul Proprietãţii de Stat poate sa acorde, în condiţiile stabilite de consiliul sau de administraţie şi pe principii comerciale, facilitãţi salariaţilor şi membrilor conducerii, precum şi pensionarilor, care cumpara acţiuni ale societãţilor comerciale, dupã cum urmeazã:
a) credite;
b) plata la termen;
c) plata în rate;
d) alte facilitãţi, ţinînd seama de specificul acţiunilor şi de condiţiile concrete de efectuare a vinzarii.
ART. 50
Vînzarea de acţiuni de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat se efectueazã cu respectarea procedurilor prevãzute la art. 46.
Vînzarea prevãzutã la alin. 1 se efectueazã numai cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Privatizare, dacã prin vînzare Fondul Proprietãţii de Stat îşi pierde calitatea de acţionar ce deţine controlul în cadrul respectivei societãţi comerciale.
Pentru obţinerea aprobãrii, Fondul Proprietãţii de Stat are obligaţia sa prezinte, în scris, la Agenţia Nationala pentru Privatizare, înainte de efectuarea vinzarii, condiţiile principale de vînzare.
Agenţia Nationala pentru Privatizare are obligaţia sa aprobe sau, dupã caz, sa respingã propunerea de vînzare într-un termen de 30 de zile de la primirea acesteia.
ART. 51
În cazul în care persoane fizice sau persoane juridice, romane ori strãine, vor opta sa cumpere 100% acţiunile unei societãţi comerciale, Fondul Proprietãţii de Stat va delega Fondului Proprietãţii Private, la care societatea este arondata, dreptul de a negocia, în numele lui, condiţiile de vînzare.
ART. 52
Condiţiile de organizare şi desfãşurare a vinzarilor de acţiuni, de prezentare a propunerilor de vînzare, precum şi criteriile pe baza cãrora Agenţia Nationala pentru Privatizare va aproba sau, dupã caz, va respinge propunerile de vînzare se vor stabili prin norme metodologice elaborate de Agenţia Nationala pentru Privatizare şi aprobate prin hotãrîre a Guvernului.
Normele metodologice se publica în Monitorul Oficial al României.
CAP. 7
Vînzarea de active ale societãţilor comerciale
ART. 53
Societãţile comerciale care deţin active ce reprezintã unitãţi care pot fi organizate şi pot funcţiona independent au dreptul sa vinda astfel de active.
ART. 54
Vînzarea activelor prevãzute la art. 53 se efectueazã pe baza de licitaţie publica sau licitaţie în plic, cu adjudecarea la cel mai ridicat preţ.
ART. 55
Vînzarea de active ale societãţilor comerciale pe baza de licitaţie deschisã sau licitaţie în plic se va efectua cu respectarea prevederilor legale şi a normelor metodologice elaborate de Agenţia Nationala pentru Privatizare şi aprobate prin hotãrîre a Guvernului. Normele metodologice se publica în Monitorul Oficial al României.
ART. 56
Agenţia Nationala pentru Privatizare are obligaţia sa întocmeascã, în termen de 3 luni, o lista de active ale societãţilor comerciale, care vor fi scoase la vînzare în primele 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 57
La cumpãrarea de active ale societãţilor comerciale pot participa persoane fizice sau persoane juridice, romane ori strãine, conform prevederilor acestei legi.
Persoanele care cumpara active, în condiţiile prezentei legi, nu vor avea dreptul sa le vinda, sa le închirieze sau sa transfere în orice alt mod folosinta acestora pentru o perioada de un an de la încheierea contractului de vînzare-cumpãrare.
ART. 58
Instituţiile publice, regiile autonome şi societãţile comerciale cu unic acţionar statul roman nu au dreptul sa participe la cumpãrãri de active prevãzute la art. 53 din prezenta lege.
ART. 59
La vinzarile de active ale societãţilor comerciale, conform art. 54, au dreptul sa participe şi salariaţii acestora, cu excepţia membrilor conducerii societãţilor comerciale vinzatoare, precum şi pensionãrii care au avut ultimul loc de munca la respectiva societate comercialã.
În situaţia în care oferã condiţii egale de cumpãrare cu ceilalţi participanţi, vînzarea se efectueazã în favoarea salariaţilor, pensionarilor care au avut ultimul loc de munca la respectiva societate comercialã ori a cetãţenilor romani care au în folosinta aceste active în baza unor contracte de locatie de gestiune.
ART. 60
Societãţile comerciale vinzatoare, cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Privatizare, Fondurile Proprietãţii Private şi Fondul Proprietãţii de Stat, în condiţiile stabilite de consiliile lor de administraţie, pot acorda facilitãţi, pe principii comerciale, salariaţilor din cadrul societãţii comerciale vinzatoare şi pensionarilor, în cazul în care cumpara active, dupã cum urmeazã:
a) credite;
b) plata la termen;
c) plata în rate;
d) alte facilitãţi, ţinînd seama de specificul activelor vîndute.
ART. 61
Procedura de vînzare a activelor societãţii comerciale va fi consideratã definitiva la data încheierii, în condiţiile legii, a contractului de vînzare-cumpãrare.
ART. 62
Sumele rezultate din vînzarea activelor vor fi utilizate de cãtre societatea comercialã numai pentru:
a) efectuarea de noi investiţii;
b) rambursarea datoriilor contractate din credite pe termen mediu şi lung pentru investiţii.
CAP. 8 Atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Privatizare
ART. 63
Agenţia Nationala pentru Privatizare este organul guvernamental responsabil pentru coordonarea, îndrumarea şi controlul procesului de privatizare.
ART. 64
Agenţia Nationala pentru Privatizare îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) în baza statutului cadru, propune spre aprobare Guvernului statutele Fondurilor Proprietãţii Private;
b) publica în Monitorul Oficial al României metodologia de distribuire a certificatelor de proprietate;
c) întocmeşte listele cetãţenilor romani care au dreptul sa primeascã certificate de proprietate;
d) asigura distribuirea certificatelor de proprietate;
e) stabileşte criteriile privind privatizarile iniţiate înainte de organizarea fondurilor;
f) aproba încheierea contractelor de asistenta de specialitate cu firmele de consultanţa strãine;
g) aproba vinzarile de acţiuni ale societãţilor comerciale iniţiate înainte de organizarea fondurilor;
h) propune spre aprobare Guvernului normele metodologice privind condiţiile de organizare şi desfãşurare a vinzarilor de acţiuni şi active;
i) asigura asistenta de specialitate societãţilor comerciale implicate în procesul de privatizare;
j) controleazã legalitatea actelor juridice încheiate în aplicarea prezentei legi;
k) editeazã periodic un Buletin informativ;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege. În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, Agenţia Nationala pentru Privatizare are dreptul sa solicite date şi informaţii de la organele centrale şi locale ale administraţiei publice, precum şi de la societãţile comerciale.
Organele centrale şi locale ale administraţiei publice, precum şi societãţile comerciale sînt obligate sa rãspundã la solicitarile Agenţiei Naţionale pentru Privatizare în termen de cel mult 20 de zile.
CAP. 9
Sancţiuni
ART. 65
Constituie contravenţie la normele privind privatizarea urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa constituie infracţiune:
a) înstrãinarea prin acte între vii a certificatelor de proprietate, cu încãlcarea prevederilor art. 22;
b) vînzarea sau transferarea de cãtre persoane fizice sau persoane juridice, romane sau strãine, a drepturilor dobîndite asupra activelor vîndute de cãtre societãţile comerciale, înainte de expirarea termenului de un an de la data încheierii contractului de vînzare-cumpãrare;
c) încheierea de contracte de asistenta de specialitate cu firme strãine pentru efectuarea de privatizari înainte de organizarea fondurilor, fãrã aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Privatizare;
d) divulgarea de cãtre angajaţii Agenţiei Naţionale pentru Privatizare sau ai societãţilor comerciale, precum şi de orice alte persoane cu atribuţii în procesul de privatizare, de orice informaţii care nu sînt destinate publicitãţii în legatura cu vînzarea de acţiuni sau de active ale societãţilor comerciale.
ART. 66
Contravenţiile prevãzute la art. 65 din prezenta lege se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cele de la lit. a), b) şi c), cu amenda de la 50 mii lei la 100 mii lei;
b) cea prevãzutã la lit. d), cu amenda de la 150 mii lei la 200 mii lei.
Sancţiunea poate fi aplicatã şi persoanelor juridice.
ART. 67
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit al Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi al organelor de control financiar.
ART. 68
Contravenţiilor prevãzute de prezenta lege li se aplica dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
CAP. 10
Dispoziţii finale
ART. 69
Membrii consiliilor de administraţie ale Fondurilor Proprietãţii Private şi ai Fondului Proprietãţii de Stat, angajaţii acestora, precum şi cei ai Agenţiei Naţionale pentru Privatizare, cît şi membrii Guvernului, demnitarii şi parlamentarii tarii, implicaţi în aplicarea prezentei legi, au obligaţia sa-şi declare averea la începutul şi la încheierea mandatului sau a funcţiei lor.
ART. 70
Fondurile Proprietãţii Private şi Fondul Proprietãţii de Stat pot constitui, în condiţiile prevãzute de lege, societãţi comerciale care sa aibã drept obiect de activitate promovarea sau accelerarea proceselor de restructurare economicã şi privatizare.
ART. 71
Fondurile Proprietãţii Private şi Fondul Proprietãţii de Stat au dreptul sa contracteze, cu persoane fizice sau persoane juridice, romane sau strãine, servicii de asistenta de specialitate în domeniul privatizãrii şi restructurãrii economice.
ART. 72
Persoanele fizice sau persoanele juridice strãine pot participa, în condiţiile prevãzute de prezenta lege, la operaţiuni de cumpãrare de acţiuni sau de active ale societãţilor comerciale, fãrã a avea obligaţia de a se inregistra, în prealabil, la Agenţia Romana pentru Dezvoltare. În situaţia în care persoane fizice sau persoane juridice strãine cumpara acţiuni sau active ale societãţilor comerciale, cu respectarea prezentei legi, Agenţia Romana pentru Dezvoltare are obligaţia eliberãrii certificatului de investitor prevãzut în art. 24 al Legii nr. 35/1991.
ART. 73
În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Guvernul va prezenta proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea bursei de valori.
ART. 74
Dispoziţiile prezentei legi se aplica şi vinzarii de pãrţi sociale la societãţile comerciale cu rãspundere limitatã.
ART. 75
Capitalul social al societãţilor comerciale, aferent acţiunilor emise în condiţiile prevãzute de art. 36 al Legii nr. 18/1991 privind fondul funciar, se exclude din masa capitalului supus distribuirii cãtre Fondurile Proprietãţii Private şi Fondul Proprietãţii de Stat.
ART. 76
În sensul prezentei legi, prin membrii conducerii societãţilor comerciale se înţeleg reprezentanţii Fondurilor Proprietãţii Private şi ai Fondului Proprietãţii de Stat în adunãrile generale ale actionarilor, membrii consiliilor de administraţie şi membrii comitetelor de direcţie sau asimilaţii acestora.
ART. 77
Reparaţiile pentru bunurile preluate de stat în mod abuziv se vor reglementa printr-o lege specialã.
ART. 78
Sediile Fondurilor Proprietãţii Private vor fi repartizate în teritoriu în funcţie de criteriile de arondare a societãţilor comerciale la fiecare fond.
ART. 79
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi, <>art. 23 alin. 2-8 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 31 iulie 1991.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI
VASILE MOIŞ

Aceasta lege a fost adoptatã de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 31 iulie 1991.

p. PREŞEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
IONEL ROMAN

În temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului şi Preşedintelui României,
promulgãm Legea privatizãrii societãţilor comerciale şi dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României.

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016