Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 57 din 17 martie 2006  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 57 din 17 martie 2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 301 din 4 aprilie 2006
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea în scopuri exclusiv paşnice a energiei nucleare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 388 din 9 mai 2005, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul ordonanţei va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANŢĂ
privind promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor nucleare"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice constituie prioritãţi naţionale în contextul aplicãrii programelor de dezvoltare durabilã a societãţii.
(2) Activitãţile din domeniul nuclear se desfãşoarã cu respectarea principiului dezvoltãrii durabile şi cu asigurarea protecţiei corespunzãtoare a personalului de exploatare, a populaţiei, a proprietãţii şi a mediului."
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor din domeniul nuclear în scopuri exclusiv paşnice."
4. Dupã articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - În sensul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni sunt definiţi astfel:
a) promovare - ansamblul acţiunilor ce contribuie la popularizarea, organizarea, finanţarea, progresul şi legiferarea activitãţilor din domeniul nuclear;
b) dezvoltare - ansamblul acţiunilor ce vizeazã extinderea, transformarea şi îmbunãtãţirea activitãţilor din domeniul nuclear;
c) monitorizare - totalitatea acţiunilor sistematice de observare şi informare în scopul prevenirii şi atenţionãrii activitãţilor ce se desfãşoarã în domeniul nuclear, care nu fac obiectul activitãţii de control."
5. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Activitãţile din domeniul nuclear supuse prevederilor prezentei ordonanţe sunt urmãtoarele:
a) cercetarea ştiinţificã şi tehnologicã din domeniul nuclear;
b) promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor legate de proiectarea, amplasarea, construcţia, montajul, punerea în funcţiune, exploatarea, modificarea, importul, exportul, conservarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
c) promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor legate de prospectarea, explorarea, exploatarea şi prepararea minereurilor de uraniu şi toriu, precum şi conservarea şi închiderea minelor de uraniu, dezafectarea haldelor şi depozitelor de steril cu conţinut scãzut de uraniu;
d) promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor legate de producerea, furnizarea, tratarea, prelucrarea, utilizarea, depozitarea, transportul, tranzitul, importul şi exportul materialelor de interes nuclear şi radioactive, inclusiv combustibilului uzat şi/sau deşeurilor radioactive;
e) colectarea, tratarea, condiţionarea, transportul, depozitarea temporarã şi definitivã a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat;
f) promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor legate de inventarierea materialelor de interes nuclear, inclusiv a combustibilului uzat şi/sau deşeurilor radioactive, şi a instalaţiilor nucleare şi radiologice, protecţia fizicã a instalaţiilor nucleare şi radiologice şi securitatea nuclearã a instalaţiilor nucleare şi radiologice aflate pe teritoriul României;
g) promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor legate de managementul asigurãrii calitãţii activitãţilor nucleare;
h) protecţia personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietãţii împotriva radiaţiilor ionizante;
i) promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor legate de managementul accidentului nuclear şi/sau al urgenţei radiologice în interiorul şi/sau în exteriorul unei instalaţii nucleare ori radiologice, inclusiv instruirea şi specializarea permanentã a personalului implicat;
j) informarea şi educarea populaţiei prin intermediul mijloacelor de comunicare în masã;
k) aplicarea tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi în viaţa socialã;
l) iniţierea actelor normative privind promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor nucleare;
m) cooperarea internaţionalã privind proiectele şi/sau programele nucleare;
n) asigurarea pentru incidente şi accidente nucleare şi evaluarea daunelor în caz de accident nuclear şi/sau de urgenţã radiologicã."
6. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Desfãşurarea activitãţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice"
7. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Amplasarea reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare, precum şi a depozitelor definitive de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat se aprobã prin lege, în baza Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear şi a autorizaţiilor emise de organul de reglementare.
(2) Construcţia, transferul de proprietate şi dezafectarea reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare, precum şi a depozitelor definitive de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în baza Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear, a autorizaţiilor emise de organul de reglementare şi conform prevederilor legale în vigoare privind protecţia mediului."
8. Titlul capitolului III va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Programul nuclear naţional"
9. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - În România activitãţile din domeniul nuclear se desfãşoarã conform Programului nuclear naţional, denumit în continuare PNN, elaborat în baza Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear, aprobatã prin hotãrâre a Guvernului."
10. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - În vederea armonizãrii politicilor în domeniul nuclear, precum şi a monitorizãrii implementãrii PNN se înfiinţeazã Agenţia Nuclearã prin reorganizarea Agenţiei Naţionale pentru Energie Atomicã din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii."
11. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Agenţia Nuclearã, denumitã în continuare AN, coordoneazã, în vederea supunerii spre aprobare Guvernului, elaborarea Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear şi a PNN, pe baza Strategiei/Politicii energetice naţionale elaborate de Ministerul Economiei şi Comerţului, Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, elaboratã de Agenţia Naţionalã pentru Deşeuri Radioactive, denumitã în continuare ANDRAD, şi a Strategiei naţionale în domeniul securitãţii nucleare, elaboratã de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumitã în continuare CNCAN, şi cu consultarea ministerelor, a altor organe ale administraţiei publice centrale şi locale, a agenţilor economici care au responsabilitãţi şi activeazã în domeniul nuclear, precum şi a asociaţiilor profesionale şi patronale din domeniu."
12. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) PNN este instrumentul prin care Guvernul realizeazã politica generalã pe termen lung în domeniul nuclear, în scopul dezvoltãrii durabile a societãţii.
(2) PNN cuprinde obiectivele şi politicile referitoare la promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor din domeniul nuclear."
13. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Strategia energeticã nuclearã naţionalã este o componentã a Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear, se elaboreazã de Ministerul Economiei şi Comerţului şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Strategia naţionalã în domeniul securitãţii nucleare este o componentã a Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear şi se elaboreazã de CNCAN.
(3) Strategia naţionalã pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, pe toatã durata lor de viaţã utilã, precum şi din dezafectarea acestora este o componentã a Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear, se elaboreazã şi se actualizeazã periodic de ANDRAD, se avizeazã de AN şi CNCAN şi se aprobã de Ministerul Economiei şi Comerţului."
14. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Implementarea PNN se face pe baza programelor sectoriale pe termen scurt, mediu şi lung.
(2) Programele sectoriale privind desfãşurarea activitãţilor din domeniul nuclear sunt elaborate şi administrate de ministerele cu activitãţi specifice şi responsabilitãţi în acest domeniu."
15. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Coordonarea naţionalã a activitãţilor nucleare şi cooperarea internaţionalã în domeniu"
16. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) AN asigurã promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor nucleare în România, în concordanţã cu PNN.
(2) AN asigurã promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea parteneriatului internaţional cu Agenţia Internaţionalã pentru Energie Atomicã - Viena, denumitã în continuare AIEA, şi cu alte organizaţii internaţionale şi/sau regionale de profil, precum şi încheierea de acorduri în domeniul sãu de activitate în condiţiile prezentei ordonanţe şi cu consultarea autoritãţilor cu activitãţi specifice şi responsabilitãţi în domeniul nuclear.
(3) AN avizeazã şi monitorizeazã implementarea programelor de asistenţã tehnicã desfãşurate în concordanţã cu acordul-cadru de ţarã încheiat cu AIEA.
(4) AN promoveazã participarea instituţiilor şi agenţilor economici care activeazã în domeniul nuclear la activitãţile care se desfãşoarã sub egida AIEA."
17. Titlul capitolului V va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL V
Instituţii cu competenţe în domeniul nuclear în România"
18. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) AN este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru.
(2) AN are ca principal obiect de activitate acordarea de asistenţã tehnicã de specialitate Guvernului în formularea politicii în domeniul nuclear şi promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor nucleare în România."
19. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) CNCAN este instituţie publicã de interes naţional, cu personalitate juridicã, aflatã în coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru.
(2) CNCAN este autoritatea naţionalã competentã în domeniul reglementãrii, autorizãrii şi controlului activitãţilor nucleare desfãşurate în România."
20. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) ANDRAD este persoanã juridicã, în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului.
(2) ANDRAD este autoritatea naţionalã competentã în domeniul coordonãrii la nivel naţional a procesului de gestionare în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv a depozitãrii definitive a acestora."
21. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - În îndeplinirea obiectului prezentei ordonanţe, AN are urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã elaborarea Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear;
b) elaborarea PNN;
c) monitorizarea implementãrii Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear şi a PNN pe componente organizatorice, tehnice şi financiare;
d) elaborarea şi monitorizarea implementãrii politicii de cercetare-dezvoltare şi inovare în domeniul nuclear;
e) monitorizarea modernizãrii continue a sistemelor de protecţie fizicã a instalaţiilor nucleare şi radiologice;
f) analizarea informãrilor, prezentate de CNCAN la solicitarea AN, privind problemele legate de securitatea instalaţiilor nucleare şi radiologice şi suportul tehnic naţional aferent, precum şi cele privind garanţiile nucleare, în scopul reactualizãrii Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear şi prezentãrii rapoartelor cãtre primul-ministru;
g) analizarea informãrilor, prezentate de ANDRAD la solicitarea AN, privind problemele legate de coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv a depozitãrii definitive, în scopul reactualizãrii Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear şi prezentãrii rapoartelor cãtre primul-ministru;
h) iniţierea de acte normative şi armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul sãu de activitate, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi cu acordurile internaţionale la care România este parte;
i) avizarea actelor normative din domeniul nuclear;
j) avizarea documentaţiilor de investiţii privind amplasarea şi construcţia reactoarelor nucleare de putere şi cercetare, a depozitelor definitive de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat, precum şi a celor privind dezafectarea reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare;
k) aprobarea strategiilor privind pregãtirea personalului de specialitate din domeniu, inclusiv a personalului de intervenţie în caz de accident nuclear şi/sau de urgenţã radiologicã;
l) aprobarea programelor sectoriale pe termen scurt, mediu şi lung;
m) monitorizarea implementãrii activitãţilor cuprinse în PNN de utilizare a tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi în viaţa socialã, în scopul dezvoltãrii durabile a societãţii;
n) monitorizarea, pe componentele principale, a producţiei de energie electricã de origine nuclearã, de combustibil nuclear, de apã grea şi a activitãţilor de cercetare-dezvoltare, aplicaţii şi inginerie tehnologicã aferente suportului tehnic naţional pentru domeniul energeticii nucleare, precum şi a activitãţilor specifice cooperãrii internaţionale în domeniul energeticii nucleare;
o) iniţierea, conform legii, de acţiuni de promovare a intereselor specifice României în relaţiile cu AIEA şi cu alte organizaţii şi organisme din domeniul nuclear şi constituirea de puncte naţionale de contact pentru activitãţile din domeniul de responsabilitate;
p) promovarea şi monitorizarea activitãţilor privind exploatarea eficientã şi în condiţii de siguranţã a CNE Cernavodã, precum şi a altor instalaţii nucleare în funcţiune;
q) promovarea şi monitorizarea investiţiilor din domeniul nuclear;
r) consolidarea parteneriatului internaţional pe calea acordurilor şi tratatelor internaţionale, precum şi prin relaţii cu instituţiile şi cu organizaţiile internaţionale, regionale sau naţionale din domeniul sãu de activitate;
s) monitorizarea punerii în aplicare a acordurilor şi tratatelor internaţionale din domeniul sãu de activitate;
t) aprobarea participãrii României la programele sau proiectele internaţionale în domeniul sãu de activitate."
22. La articolul 18, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) AN este condusã de un consiliu de administraţie, alcãtuit din 9 membri, numiţi şi revocaţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea preşedintelui AN. Din consiliul de administraţie va face parte obligatoriu şi preşedintele AN, care va fi şi preşedintele consiliului de administraţie.
(3) Preşedintele AN are rang de secretar de stat şi este numit şi revocat prin decizie a primului-ministru."
23. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - AN poate avea în subordinea sau sub autoritatea sa, ca unitãţi-suport, institute de cercetare sau dezvoltare, precum şi unitãţi economice de profil din domeniul nuclear, înfiinţate prin hotãrâre a Guvernului."
24. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VII
Sursele de finanţare privind promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor din domeniul nuclear"
25. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea activitãţilor din domeniul nuclear se pot face pe baza fondurilor de finanţare provenite:
a) de la bugetul de stat;
b) din activitãţi de producţie şi servicii în domeniul nuclear;
c) de la agenţi economici cu capital de stat, mixt sau privat;
d) din cooperãri în cadrul proiectelor şi/sau programelor internaţionale;
e) din alte surse, conform legii."
26. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Autoritãţile, precum şi agenţii economici care au responsabilitãţi sau desfãşoarã activitãţi specifice în domeniu vor prevedea în bugetul anual propriu fonduri privind promovarea şi dezvoltarea activitãţilor nucleare."
27. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii va cuprinde în bugetul anual al Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã fonduri pentru finanţarea programelor de cercetare-dezvoltare privind promovarea şi dezvoltarea activitãţilor nucleare în scopuri paşnice."
ART. II
Regulamentul de organizare şi funcţionare al AN se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de a data intrãrii în vigoare a prezentei legi.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NĂSTASE

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 17 martie 2006.
Nr. 57.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016