Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 57 din 15 aprilie 1999  pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Kazahstan, semnata la Bucuresti la 21 septembrie 1998    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 57 din 15 aprilie 1999 pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Kazahstan, semnata la Bucuresti la 21 septembrie 1998

EMITENT: PARLAMENT
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 185 din 29 aprilie 1999
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se ratifica Convenţia consularã dintre România şi Republica Kazahstan, semnatã la Bucureşti la 21 septembrie 1998.
Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 1 martie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA IONESCU-QUINTUS

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 29 martie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR,
PAULA IVANESCU


CONVENŢIE CONSULARĂ
între România şi Republica Kazahstan

România şi Republica Kazahstan,
animate de dorinta de a facilita dezvoltarea relaţiilor prieteneşti dintre cele doua tari,
în interesul intaririi colaborãrii economice, comerciale, tehnico-ştiinţifice, culturale şi în alte domenii,
dorind sa reglementeze relaţiile consulare dintre ele,
au hotãrât sa încheie prezenta convenţie consularã şi au convenit asupra urmãtoarelor:

CAP. 1
Definiţii
ART. 1
Definitia termenilor folosiţi în convenţie
În prezenta convenţie termenii de mai jos au urmãtorul înţeles:
1. oficiu consular înseamnã consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
2. circumscripţie consularã înseamnã teritoriul statului de resedinta, atribuit oficiului consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;
3. şef al oficiului consular înseamnã persoana insarcinata sa conducã oficiul consular;
4. funcţionar consular înseamnã orice persoana, inclusiv şeful oficiului consular, insarcinata cu îndeplinirea funcţiilor consulare;
5. angajat al oficiului consular înseamnã persoana care îndeplineşte în cadrul oficiului consular funcţii administrative şi tehnice;
6. membru al personalului de serviciu înseamnã persoana care îndeplineşte atribuţii pe linia deservirii oficiului consular;
7. membri ai personalului oficiului consular înseamnã functionarii consulari, angajaţii oficiului consular şi membrii personalului de serviciu;
8. membru al personalului particular înseamnã persoana angajata în mod exclusiv în serviciul particular al unui membru al personalului oficiului consular;
9. localuri consulare înseamnã clãdirile sau pãrţile din clãdiri, inclusiv resedinta şefului oficiului consular, precum şi terenurile care deservesc aceste clãdiri sau pãrţi din clãdiri, care sunt folosite exclusiv de oficiul consular, indiferent în proprietatea cui se afla;
10. arhive consulare înseamnã intreaga corespondenta oficialã, cifrul, documentele, cãrţile, mijloacele tehnice de secretariat, precum şi echipamentul destinat pãstrãrii acestora;
11. nava înseamnã orice nava care navigheaza sub pavilionul statului trimiţãtor, cu excepţia navei militare;
12. aeronava înseamnã orice aparat de zbor înregistrat în statul trimiţãtor, care are însemnele de zbor şi de identificare ale acestui stat, cu excepţia aparatelor militare.

CAP. 2
Relaţii consulare
ART. 2
Înfiinţarea oficiului consular
1. Statul trimiţãtor poate sa înfiinţeze un oficiu consular în statul de resedinta numai cu consimţãmântul acestui stat.
2. Sediul oficiului consular, rangul şi circumscripţia sa consularã sunt stabilite prin acord între statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
3. Orice modificãri ulterioare privind sediul oficiului consular, rangul acestuia sau circumscripţia sa consularã trebuie stabilite, de asemenea, prin acord între statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
ART. 3
Patenta consularã şi exequaturul
1. Pana la numirea şefului oficiului consular, statul trimiţãtor trebuie sa se încredinţeze, pe cale diplomaticã, ca persoana numita va primi acordul statului de resedinta pentru recunoaşterea sa în calitatea de şef al oficiului consular.
2. Dupã primirea acordului menţionat la paragraful 1 al prezentului articol statul trimiţãtor trimite ministerului afacerilor externe al statului de resedinta, prin misiunea sa diplomaticã, patenta consularã. În patenta consularã se indica numele şi prenumele şefului oficiului consular, clasa acestuia, circumscripţia consularã în care îşi va exercita funcţiile, precum şi sediul oficiului consular.
3. Şeful oficiului consular este admis sa îşi exercite funcţiile numai dupã ce statul de resedinta i-a eliberat exequaturul. Exequaturul se elibereazã în cel mai scurt timp posibil.
4. Pana la eliberarea exequaturului statul de resedinta poate admite, cu titlu provizoriu, ca şeful oficiului consular sa îşi exercite funcţiile. În acest caz prevederile prezentei convenţii îi sunt aplicabile.
5. Dupã admiterea şefului oficiului consular, chiar cu titlu provizoriu, statul de resedinta informeazã despre aceasta autoritãţile competente din circumscripţia consularã şi ia mãsurile necesare ca acesta sa îşi poatã îndeplini funcţiile.
ART. 4
Exercitarea temporarã a funcţiilor şefului oficiului consular
1. Dacã şeful oficiului consular este împiedicat, din orice cauza, sa îşi exercite funcţiile sau dacã funcţia de şef al oficiului consular devine, temporar, vacanta, statul trimiţãtor îl poate imputernici sa conducã, provizoriu, oficiul consular pe un funcţionar consular din cadrul aceluiaşi oficiu consular sau din cadrul altui oficiu consular al sau din statul de resedinta ori pe unul dintre membrii personalului diplomatic de la misiunea sa diplomaticã din acest stat.
2. Numele şi prenumele persoanei împuternicite sa conducã, temporar, oficiul consular vor fi notificate, în prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
3. Persoana desemnatã sa conducã, temporar, oficiul consular se bucura de aceleaşi drepturi, privilegii şi imunitãţi care sunt acordate şefului oficiului consular, în conformitate cu prevederile acestei convenţii.
ART. 5
Persoana declarata non grata
1. Statul de resedinta poate oricând sa înştiinţeze, pe cale diplomaticã, statul trimiţãtor, ca un funcţionar consular este persona non grata sau ca un angajat consular ori un membru al personalului de serviciu a devenit inacceptabil.
În acest caz statul trimiţãtor trebuie sa recheme persoana în cauza sau sa dispunã încetarea activitãţii acesteia.
2. Dacã statul trimiţãtor nu îndeplineşte aceasta obligaţie într-un termen rezonabil, statul de resedinta poate retrage exequaturul sau orice alta autorizaţie, dacã îl priveşte pe şeful oficiului consular, ori sa notifice statului trimiţãtor, pe cale diplomaticã, ca refuza sa recunoascã persoana în cauza ca membru al personalului oficiului consular, dacã este vorba de un funcţionar consular, de un angajat consular sau de un membru al personalului de serviciu.
3. În oricare dintre cazurile menţionate la paragrafele 1 şi 2 ale prezentului articol statul de resedinta nu este obligat sa îşi motiveze decizia.
ART. 6
Notificarea cãtre statul de resedinta a numirilor, sosirilor şi plecarilor
Statul trimiţãtor notifica ministerului afacerilor externe al statului de resedinta sau organului desemnat de acesta:
1. numirea membrilor personalului oficiului consular, sosirea sau încetarea misiunii la oficiul consular, precum şi orice alte modificãri privind statutul acestora, care s-au produs în timpul activitãţii lor la oficiul consular;
2. sosirea şi plecarea definitiva a unui membru de familie care locuieşte împreunã cu un membru al personalului oficiului consular, precum şi, dacã este cazul, faptul ca o persoana devine sau înceteazã de a mai fi membru de familie;
3. sosirea şi plecarea definitiva a membrilor personalului particular şi, dacã este cazul, încetarea serviciului lor în aceasta calitate;
4. angajarea şi încetarea calitãţii de membru al personalului oficiului consular sau de membru al personalului particular a persoanelor domiciliate în statul de resedinta, care au dreptul la privilegii şi imunitãţi.
ART. 7
Eliberarea documentelor de identitate
1. Autoritãţile competente ale statului de resedinta elibereazã, gratuit, fiecãrui funcţionar consular un document care atesta identitatea şi funcţia acestuia.
2. Prevederile paragrafului 1 din prezentul articol se referã, de asemenea, la angajaţii oficiului consular, la membrii personalului de serviciu şi la membrii personalului particular, cu condiţia ca aceste persoane sa nu aibã cetãţenia statului de resedinta şi nici domiciliul în acest stat.
ART. 8
Cetãţenia funcţionarilor consulari
Functionarii consulari pot fi numai cetãţeni ai statului trimiţãtor, care nu au domiciliul în statul de resedinta şi nu exercita în acest stat, în afarã atribuţiilor lor oficiale, nici o alta activitate aducatoare de venituri.

CAP. 3
Funcţii consulare
ART. 9
Funcţiile oficiului consular
Funcţiile oficiului consular constau în:
1. apãrarea în statul de resedinta a drepturilor şi intereselor statului trimiţãtor, ale cetãţenilor şi persoanelor juridice ale acestuia, în conformitate cu normele dreptului internaţional;
2. sprijinirea, în continuare, a dezvoltãrii relaţiilor între cele doua state în domeniile economic, comercial, cultural, ştiinţific şi al turismului; întãrirea relaţiilor prieteneşti dintre ele în aceste domenii, precum şi în alte domenii.
ART. 10
Protecţia şi asistenta consularã
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde protecţia şi asistenta consularã necesare cetãţenilor statului trimiţãtor, sa comunice cu aceştia, sa le facã recomandãri şi, dacã este cazul, sa le acorde sprijin pentru realizarea drepturilor de care aceştia se bucura, în conformitate cu legile statului de resedinta sau cu acordurile în vigoare dintre cele doua state.
2. Cetãţeanul statului trimiţãtor are dreptul, de asemenea, sa ia legatura cu funcţionarul consular şi sa îl viziteze, fãrã nici o ingradire.
ART. 11
Exercitarea funcţiilor consulare
1. Funcţiile consulare sunt exercitate de functionarii consulari ai statului trimiţãtor.
2. În caz de necesitate, exercitarea funcţiilor oficiului consular poate fi încredinţatã membrilor personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţãtor din statul de resedinta, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor membrilor personalului diplomatic.
Numele şi prenumele membrului personalului diplomatic cãruia i se încredinţeazã îndeplinirea funcţiilor consulare trebuie notificate, în prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
3. Funcţiile consulare se exercita în cadrul circumscripţiei consulare. În afarã acesteia funcţionarul consular îşi poate exercita funcţiile numai cu acordul statului de resedinta.
ART. 12
Legatura cu autoritãţile statului de resedinta
Funcţionarul consular are dreptul, în exercitarea funcţiilor sale, prevãzute în prezenta convenţie, sa se adreseze:
- autoritãţilor competente locale din circumscripţia consularã;
- autoritãţilor centrale ale statului de resedinta, în mãsura în care aceasta este permisã de legislaţia statului de resedinta.
ART. 13
Exercitarea de funcţii consulare pentru un stat terţ
Funcţionarul consular are dreptul sa exercite funcţii consulare în interesul unui stat terţ, cu acordul statului de resedinta.
ART. 14
Înregistrarea cetãţenilor statului trimiţãtor
1. Funcţionarul consular are dreptul sa înregistreze cetãţenii statului trimiţãtor aflaţi în circumscripţia consularã.
2. Înregistrarea facuta de funcţionarul consular nu scuteşte cetãţenii statului trimiţãtor de obligaţia respectãrii cerinţelor impuse de legislaţia statului de resedinta în materie de înregistrare a strãinilor.
ART. 15
Reprezentarea în fata autoritãţilor statului de resedinta
1. Funcţionarul consular are dreptul sa ia mãsuri, în conformitate cu legile statului de resedinta, pentru asigurarea reprezentãrii corespunzãtoare a cetãţenilor statului trimiţãtor în fata instanţelor judecãtoreşti şi a altor autoritãţi ale statului de resedinta. El poate, în conformitate cu legislaţia statului de resedinta, sa solicite adoptarea de mãsuri provizorii pentru apãrarea drepturilor şi intereselor legale ale cetãţenilor statului sau, dacã aceştia absenteazã sau dacã, din alte motive întemeiate, nu sunt în mãsura sa îşi apere, în timp util, drepturile şi interesele.
2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa solicite instanţelor judecãtoreşti sau altor autoritãţi amânarea examinãrii cauzei care îl priveşte pe cetãţeanul statului trimiţãtor, pana când acesta nu va fi informat şi nu va avea posibilitatea realã de a se prezenta personal sau de a fi reprezentat.
3. Reprezentarea prevãzutã la paragraful 1 al prezentului articol înceteazã dacã persoanele reprezentate îşi numesc împuterniciţii lor sau preiau personal apãrarea drepturilor şi intereselor lor.
ART. 16
Protecţia cetãţenilor statului trimiţãtor
1. Autoritãţile competente ale statului de resedinta înştiinţeazã funcţionarul consular despre arestarea sau reţinerea, sub orice forma, a unui cetãţean al statului trimiţãtor, în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 3 zile de la data arestãrii sau reţinerii acestuia.
2. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legislaţia statului de resedinta, sa primeascã corespondenta sau alte trimiteri de la cetãţeanul statului sau, aflat în stare de arest, în asteptarea judecãrii, ori de la cel care este reţinut, sub orice forma, şi sa întreprindã demersurile necesare pentru a i se acorda asistenta juridicã şi reprezentare.
Funcţionarul consular are dreptul sa îl viziteze şi sa comunice cu cetãţeanul statului trimiţãtor, aflat în stare de detenţie sau care este reţinut sub orice alta forma ori care executa o pedeapsa privativã de libertate, în condiţiile stabilite de legislaţia statului de resedinta, dupã expirarea a 5 zile de la data arestãrii sau reţinerii.
3. Autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze, neîntârziat, cetãţeanul statului trimiţãtor despre dreptul sau de a lua legatura cu funcţionarul consular, conform prevederilor acestui articol.
ART. 17
Funcţii referitoare la paşapoarte şi vize
Funcţionarul consular are dreptul:
1. sa elibereze paşapoarte şi alte documente similare cetãţenilor statului trimiţãtor, sa le reînnoiascã, sa le prelungeascã, sa le anuleze sau sa efectueze menţiuni în acestea;
2. sa acorde vize de intrare şi de tranzit persoanelor care doresc sa viziteze sau sa tranziteze teritoriul statului trimiţãtor.
ART. 18
Funcţii referitoare la probleme de cetãţenie şi la înregistrarea actelor de stare civilã
Funcţionarul consular are dreptul:
1. sa primeascã cereri în legatura cu probleme de cetãţenie;
2. sa înregistreze şi sa elibereze documente corespunzãtoare de naştere sau de deces cetãţenilor statului trimiţãtor;
3. dacã legislaţia statului trimiţãtor permite, iar legislaţia statului de resedinta nu se opune, sa încheie cãsãtorii;
4. sa informeze autoritãţile competente ale statului de resedinta despre înregistrarea naşterilor, deceselor şi a cãsãtoriilor, dacã aceasta este cerutã de legislaţia statului de resedinta.
5. Prevederile paragrafelor 1-3 ale prezentului articol nu scutesc persoanele în cauza de obligaţia de a respecta formalitãţile cerute de legislaţia statului de resedinta.
6. Dacã autoritãţile statului de resedinta sunt informate ca pe teritoriul acestui stat a decedat un cetãţean al statului trimiţãtor, ele trebuie sa anunţe despre aceasta, fãrã întârziere, oficiul consular.
ART. 19
Funcţii referitoare la tutela şi curatela
1. Funcţionarul consular are dreptul sa se adreseze autoritãţilor statului de resedinta pentru instituirea tutelei sau curatelei cetãţeanului statului trimiţãtor, aflat în statul de resedinta, şi sa propunã numele persoanei care urmeazã sa fie numita în calitate de tutore sau curator.
2. Dacã autoritãţile statului de resedinta au cunostinta ca este necesarã instituirea tutelei sau a curatelei pentru un cetãţean al statului trimiţãtor, ele vor informa funcţionarul consular despre aceasta într-un termen cat mai scurt posibil.
ART. 20
Funcţii notariale
1. În conformitate cu legislaţia statului de resedinta, funcţionarul consular are dreptul:
- sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice declaraţii ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
- sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice testamente şi alte documente care se referã la bunuri ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
- sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice documente care se referã la alte acte juridice ale cetãţenilor statului trimiţãtor, cu excepţia acelor documente prin care se stabilesc, se înstrãineazã sau se limiteazã drepturile asupra bunurilor imobile situate în statul de resedinta;
- sa legalizeze sigiliile şi semnãturile de pe actele şi documentele cu caracter juridic, care emana de la autoritãţile statului trimiţãtor sau ale statului de resedinta;
- sa legalizeze copiile şi sa certifice traducerile actelor şi înscrisurilor cu caracter juridic, precum şi extrasele de pe acestea;
- sa primeascã spre pãstrare actele şi documentele cu caracter juridic, care aparţin cetãţenilor statului trimiţãtor ori care sunt adresate acestora.
2. Funcţiile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol pot fi îndeplinite la sediul oficiului consular sau în alt loc, dacã persoana interesatã nu se poate prezenta la oficiul consular din motive temeinice.
ART. 21
Funcţii referitoare la drepturile patrimoniale
1. Autoritãţile statului de resedinta vor informa în cel mai scurt timp oficiul consular despre decesul unui cetãţean al statului trimiţãtor şi îi vor comunica toate datele de care dispun privind activul succesoral, moştenitorii, persoanele care au renunţat la succesiune, precum şi despre existenta unui testament.
2. Autoritãţile statului de resedinta vor informa în cel mai scurt timp oficiul consular despre deschiderea unei succesiuni în statul de resedinta, atunci când moştenitorul sau persoana care renunţa la succesiune este cetãţean al statului trimiţãtor.
3. Dacã oficiul consular primeşte informaţii cu privire la bunurile menţionate la paragrafele 1 şi 2 ale prezentului articol înainte ca acestea sa fie cunoscute de autoritãţile statului de resedinta, oficiul consular va informa fãrã întârziere autoritãţile competente.
4. Autoritãţile statului de resedinta vor informa fãrã întârziere oficiul consular despre mãsurile luate sau pe care intenţioneazã sa le ia pentru evaluarea şi conservarea bunurilor menţionate la paragrafele 1 şi 2 ale prezentului articol. Funcţionarul consular poate solicita autoritãţilor statului de resedinta sa adopte mãsurile corespunzãtoare pentru conservarea succesiunii.
5. Funcţionarul consular poate, de asemenea, în conformitate cu legislaţia statului de resedinta:
- sa ia mãsuri de apãrare a drepturilor patrimoniale ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
- sa urmãreascã transferul sumelor de bani şi transmiterea altor bunuri care aparţin cetãţenilor statului trimiţãtor.
6. Sumele de bani, bunurile ori înscrisurile referitoare la înstrãinarea acestora, aparţinând cetãţeanului statului trimiţãtor, care nu se afla sau nu este reprezentat în statul de resedinta, se transmit oficiului consular spre a fi predate titularului. Oficiul consular poate primi aceste sume de bani sau bunurile, cu condiţia ca acestea sa fie declarate în termenul stabilit de lege, sa se achite ori sa se garanteze plata tuturor impozitelor şi taxelor stabilite de cãtre legislaţia statului de resedinta, sa se obţinã acordul autoritãţilor competente ale statului de resedinta pentru transferul sumelor de bani sau pentru transmiterea bunurilor din acest stat în statul trimiţãtor.
7. Dacã un cetãţean al statului trimiţãtor a decedat în timp ce se afla temporar sau în tranzit pe teritoriul statului de resedinta, sumele de bani şi bunurile sale personale se transmit, temporar şi fãrã formalitãţi, oficiului consular.
Transmiterea obiectelor personale în statul trimiţãtor şi transferul banilor, cu excepţia bunurilor dobândite în statul de resedinta şi interzise la scoaterea din ţara, se efectueazã în conformitate cu legislaţia statului de resedinta.
8. Oficiul consular al statului trimiţãtor elibereazã autoritãţilor sau persoanelor interesate un document prin care confirma primirea sumelor de bani sau a bunurilor ce i-au fost predate în conformitate cu paragrafele 6 şi 7 ale acestui articol.
9. Cetãţenii statului trimiţãtor se bucura de aceleaşi drepturi ca şi cetãţenii statului de resedinta în ceea ce priveşte dobândirea bunurilor şi a succesiunilor.
10. Funcţiile oficiului consular, prevãzute la art. 20 din prezenta convenţie, se exercita în privinta bunurilor şi a drepturilor unei persoane decedate, numai dacã nu contravin prevederilor prezentului articol.
ART. 22
Funcţii în materie de navigaţie maritima
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde orice sprijin şi asistenta navei statului trimiţãtor, aflatã în port sau în alt loc de ancorare.
2. Funcţionarul consular poate urca la bordul navei imediat ce este aprobat contactul liber cu tarmul, iar comandantul navei şi membrii echipajului pot sa ia legatura cu funcţionarul consular.
3. Funcţionarul consular poate solicita sprijin autoritãţilor competente ale statului de resedinta în orice probleme legate de îndeplinirea funcţiilor sale referitoare la nava statului trimiţãtor, comandantul navei şi la membrii echipajului.
4. Funcţionarul consular are dreptul:
- fãrã a aduce atingere competentei autoritãţilor statului de resedinta, sa efectueze cercetãri în legatura cu orice fapte petrecute pe nava statului trimiţãtor în perioada în care aceasta se afla în cursa sau este ancorata într-un port, sa chestioneze comandantul navei sau orice membru al echipajului, sa verifice documentele navei, sa primeascã declaraţii în legatura cu incarcatura şi locul de destinaţie, precum şi sa faciliteze intrarea, stationarea şi plecarea navei din port;
- fãrã a aduce atingere competentei autoritãţilor statului de resedinta, sa ia mãsurile necesare pentru soluţionarea litigiilor dintre comandant şi orice membru al echipajului, inclusiv a celor referitoare la condiţiile de munca, în mãsura în care legislaţia statului trimiţãtor prevede aceasta;
- sa ia mãsuri pentru spitalizarea ori pentru repatrierea comandantului navei sau a oricãrui membru al echipajului;
- sa primeascã, sa întocmeascã, sa legalizeze, sa certifice ori sa autentifice orice declaraţie sau alt document prevãzut de legislaţia statului trimiţãtor cu privire la nava;
- sa elibereze certificate provizorii care dau dreptul navei achiziţionate sau construite sa navigheze sub pavilionul statului trimiţãtor, în conformitate cu legislaţia acestui stat.
5. În cazul în care instanţele judecãtoreşti sau alte autoritãţi competente ale statului de resedinta intenţioneazã sa ia mãsuri de constrângere ori sa efectueze acte de urmãrire penalã la bordul navei statului trimiţãtor, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor înştiinţa despre aceasta funcţionarul consular. Aceasta înştiinţare va fi facuta în prealabil, astfel încât funcţionarul consular sa poatã fi prezent la efectuarea unor astfel de mãsuri. Dacã funcţionarul consular nu a fost prezent, autoritãţile competente ale statului de resedinta îi vor prezenta, la cerere, o informare completa în legatura cu mãsurile pe care le-au luat.
Funcţionarul consular va fi înştiinţat şi în cazul în care comandantul navei sau orice membru al echipajului urmeazã sa fie interogat pe ţãrm de cãtre autoritãţile competente ale statului de resedinta.
Prevederile acestui paragraf nu se aplica în ceea ce priveşte controlul vamal, sanitar sau al documentelor de trecere a frontierei, precum şi în privinta oricãror acţiuni întreprinse la cererea sau cu acordul comandantului navei.
6. Autoritãţile statului de resedinta vor informa în cel mai scurt timp funcţionarul consular dacã o nava a statului trimiţãtor a eşuat sau a naufragiat, a suferit orice alta avarie în limitele apelor teritoriale ale statului de resedinta sau dacã orice alt obiect care face parte din incarcatura navei avariate, proprietate a unui cetãţean al statului trimiţãtor, a fost gãsit pe ţãrm sau în apropierea ţãrmului statului de resedinta ori a fost adus în portul acestui stat. De asemenea, ele vor comunica funcţionarului consular mãsurile luate pentru salvarea membrilor echipajului navei, a pasagerilor, încãrcãturii şi a altor bunuri aflate la bordul navei sau care au aparţinut navei ori au fãcut parte din incarcatura acesteia şi au fost separate de ea.
7. Funcţionarul consular poate acorda orice fel de asistenta unei asemenea nave, membrilor echipajului şi pasagerilor; în acest scop el se poate adresa autoritãţilor competente ale statului de resedinta, care îi vor acorda sprijinul necesar.
Funcţionarul consular poate sa ia mãsuri pentru repararea navei ori se poate adresa autoritãţilor competente ale statului de resedinta pentru a-l sprijini în realizarea acestora sau ca ele sa întreprindã ori sa continue asemenea mãsuri.
8. Dacã nava avariata sau orice obiecte care au aparţinut unei asemenea nave au fost gãsite în apropierea sau pe coasta ţãrmului statului de resedinta sau au fost aduse într-un port al acestui stat, iar comandantul navei, proprietarul ei, agentul maritim, societãţile de asigurare corespunzãtoare nu au posibilitatea de a întreprinde mãsuri pentru pãstrarea sau pentru dispunerea de o asemenea nava sau de obiectele gãsite, funcţionarul consular este considerat împuternicit sa întreprindã, în numele proprietarului navei, mãsurile pe care le-ar fi putut întreprinde însuşi proprietarul. Aceste prevederi se aplica, în mod corespunzãtor, oricãrui obiect care face parte din incarcatura navei şi este proprietatea unui cetãţean al statului trimiţãtor.
9. Dacã orice obiect care face parte din incarcatura navei avariate a unui stat terţ este proprietatea unui cetãţean al statului trimiţãtor şi este gãsit pe ţãrm sau în apropierea ţãrmului statului de resedinta ori este adus într-un port al acestui stat, iar comandantul navei, proprietarul obiectului, agentul maritim, societãţile de asigurare corespunzãtoare nu au posibilitatea de a întreprinde mãsuri de conservare sau de dispoziţie cu privire la un asemenea obiect, funcţionarul consular este considerat împuternicit sa ia, în numele proprietarului, mãsurile pe care le-ar fi putut lua el însuşi.
ART. 23
Funcţii în materie de navigaţie aerianã
Prevederile art. 22 din prezenta convenţie se aplica în mod corespunzãtor şi navigaţiei aeriene, fãrã a se aduce atingere altor înţelegeri în vigoare dintre cele doua state.
ART. 24
Alte funcţii consulare
Funcţionarul consular poate îndeplini orice alte funcţii consulare încredinţate de statul trimiţãtor, neprevãzute în prezenta convenţie, dacã statul de resedinta, care trebuie sa fie informat despre acestea, permite îndeplinirea lor sau nu are obiecţiuni.

CAP. 4
Privilegii şi imunitãţi
ART. 25
Protecţia activitãţii oficiului consular
Statul de resedinta ia toate mãsurile necesare pentru asigurarea condiţiilor de funcţionare normalã a oficiului consular, precum şi mãsuri pentru ca membrii personalului oficiului consular sa îşi poatã exercita funcţiile şi sa beneficieze de privilegiile şi de imunitãţile prevãzute de prezenta convenţie.
ART. 26
Folosirea drapelului naţional şi a stemei
1. Scutul cu stema statului trimiţãtor şi inscripţia cu denumirea oficiului consular, scrisã în limba statului trimiţãtor şi a statului de resedinta, pot fi fixate pe clãdirea oficiului consular.
2. Drapelul statului trimiţãtor poate fi arborat pe clãdirea oficiului consular, la resedinta şefului oficiului consular şi, de asemenea, pe mijloacele de transport folosite de şeful oficiului consular, atunci când îndeplineşte funcţiile oficiale.
3. În exercitarea drepturilor prevãzute în prezentul articol trebuie respectate legile, regulamentele, normele şi uzanţele statului de resedinta.
ART. 27
Procurarea de localuri
1. Statul trimiţãtor poate, în condiţiile şi în forma stabilite de statul de resedinta, sa dobândeascã în proprietate sau sa arendeze terenuri, clãdiri sau pãrţi din clãdiri, sa construiascã clãdiri şi sa amenajeze terenuri, necesare în vederea amplasarii de localuri consulare, precum şi de locuinţe pentru membrii personalului oficiului consular.
2. Statul de resedinta va sprijini statul trimiţãtor în obţinerea terenurilor, localurilor sau a pãrţilor din localuri pentru scopurile prevãzute la paragraful 1 al prezentului articol şi va facilita statului trimiţãtor sa dobândeascã clãdiri în alt mod.
3. Prevederile acestui articol nu scutesc statul trimiţãtor de obligaţia respectãrii legilor şi a regulamentelor statului de resedinta referitoare la construcţii şi la sistematizarea oraseneasca, aplicabile în zona unde sunt situate terenurile, imobilele sau pãrţile din clãdirile astfel dobândite.
ART. 28
Inviolabilitatea personalã
1. Functionarii consulari, angajaţii oficiului consular şi membrii lor de familie care locuiesc împreunã cu aceştia se bucura de inviolabilitate personalã. Ei nu vor fi supuşi arestului sau reţinerii sub nici o forma. Aceste prevederi nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
2. Statul de resedinta este obligat sa trateze cu respectul cuvenit functionarii consulari, angajaţii oficiului consular şi membrii lor de familie cu care locuiesc împreunã şi sa întreprindã mãsurile corespunzãtoare pentru a preveni orice atingere adusã persoanei, libertãţii sau demnitãţii acestora.
ART. 29
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei şefului oficiului consular
1. Localurile consulare şi resedinta şefului oficiului consular sunt inviolabile.
2. Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în localurile consulare fãrã acordul şefului oficiului consular al statului trimiţãtor ori al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta sau al persoanei desemnate de cãtre unul dintre aceştia.
Aceste prevederi se aplica şi reşedinţei şefului oficiului consular.
3. Statul de resedinta ia mãsurile necesare pentru a asigura protecţia localurilor consulare, pentru a preveni intrarea forţatã în acestea, precum şi pentru a impiedica orice acţiune care le-ar deteriora sau ar aduce atingere demnitãţii oficiului consular.
4. Bunurile care sunt folosite exclusiv pentru îndeplinirea funcţiilor de cãtre oficiul consular al statului trimiţãtor, inclusiv mijloacele sale de transport, indiferent în proprietatea cui se afla, nu sunt supuse rechizitiei, confiscãrii sau altor mãsuri care ar impiedica activitatea normalã a oficiului consular. Mijloacele de transport aflate în afarã oficiului consular nu pot fi supuse percheziţiei din partea autoritãţilor statului de resedinta, fãrã acordul şefului oficiului consular sau al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor.
ART. 30
Scutirea oficiului consular al statului trimiţãtor de impozite şi taxe
Oficiul consular al statului trimiţãtor este scutit în statul de resedinta de orice impozite şi taxe, naţionale sau locale, pentru:
- terenurile, clãdirile şi pãrţile din clãdiri, care sunt proprietatea statului trimiţãtor ori care sunt închiriate de el sau în numele sau şi care sunt folosite pentru îndeplinirea activitãţii oficiului consular ori ca locuinţe pentru functionarii consulari, angajaţii oficiului consular şi membrii personalului de serviciu, cu excepţia taxelor pentru servicii special prestate;
- contractele şi documentele referitoare la dobândirea unor astfel de imobile, dacã statul trimiţãtor le procura exclusiv pentru activitatea oficiului consular;
- orice bunuri mobile, inclusiv mijloacele de transport, care sunt în proprietatea, posesia sau folosinta statului trimiţãtor şi care sunt utilizate exclusiv pentru activitãţile oficiului consular.
ART. 31
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele consulare sunt inviolabile în orice moment şi indiferent în ce loc s-ar afla.
ART. 32
Libertatea de comunicare
1. Oficiul consular are dreptul sa comunice cu guvernul statului trimiţãtor, cu misiunile diplomatice şi cu oficiile consulare ale acestuia, situate în statul de resedinta sau în alte state. Statul de resedinta asigura condiţiile necesare pentru aceasta.
Oficiul consular poate folosi toate mijloacele obişnuite de comunicare, cifrul, curierii diplomatici şi consulari, valizele diplomatice şi consulare.
2. La folosirea mijloacelor obişnuite de comunicare oficiului consular i se aplica aceleaşi tarife ca şi misiunii diplomatice.
Oficiul consular poate instala şi poate utiliza o statie de radioemisie numai cu acordul statului de resedinta.
3. Corespondenta oficialã a oficiului consular, indiferent de mijloacele de comunicare folosite, valiza consularã, prevãzutã cu semne exterioare vizibile ce indica caracterul ei oficial, este inviolabilã; aceasta nu este supusã controlului şi nu poate fi reţinutã de autoritãţile statului de resedinta.
4. Curierul consular trebuie sa fie cetãţean al statului trimiţãtor, care sa nu aibã domiciliul permanent în statul de resedinta. Statul de resedinta asigura curierului consular condiţiile necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor sale şi pentru a se bucura de aceleaşi drepturi, privilegii şi imunitãţi ca şi curierul diplomatic.
5. Valiza consularã poate fi încredinţatã comandantului navei sau al aeronavei. Acesta trebuie sa aibã un document oficial care sa indice numãrul coletelor din care se compune valiza consularã, fãrã a fi considerat curier consular. Funcţionarul consular poate sa preia valiza consularã, direct şi nestanjenit, de la comandantul navei sau al aeronavei şi sa o predea în acelaşi mod.
ART. 33
Libertatea de deplasare
Funcţionarul consular, angajatul oficiului consular şi membrii personalului de serviciu au dreptul sa se deplaseze liber pe teritoriul statului de resedinta, cu excepţia zonelor în care accesul strãinilor este interzis sau limitat.
ART. 34
taxe consulare şi impozite
1. Oficiul consular poate percepe taxe consulare pe teritoriul statului de resedinta, în conformitate cu legile şi cu regulamentele statului trimiţãtor.
2. Taxele percepute sunt scutite de impozite în statul de resedinta.
ART. 35
Imunitatea de jurisdicţie a funcţionarului consular
1. Funcţionarul consular se bucura de imunitate de jurisdicţie penalã a statului de resedinta. El se bucura, de asemenea, de imunitatea de jurisdicţie civilã şi administrativã a acestuia, cu excepţia urmãtoarelor acţiuni civile:
- acţiunile reale privind un imobil particular, situat pe teritoriul statului de resedinta, dacã funcţionarul consular nu îl poseda în numele statului trimiţãtor pentru realizarea funcţiilor consulare;
- acţiunile privind o succesiune în care funcţionarul consular figureazã ca executor testamentar, tutore/curator, moştenitor sau legatar şi nu în numele statului trimiţãtor;
- acţiunile care rezulta din încheierea unui contract de cãtre un funcţionar consular, pe care acesta nu l-a încheiat, în mod direct sau indirect, în calitatea sa de mandatar al statului trimiţãtor;
- acţiunile intentate de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de un mijloc de transport rutier.
2. Fata de funcţionarul consular nu poate fi luatã nici o mãsura de executare, în afarã de cazurile prevãzute la paragraful 1 al prezentului articol şi numai dacã executarea poate avea loc fãrã a se aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuinţei sale.
ART. 36
Imunitatea de jurisdicţie a angajatului oficiului consular
Angajatul oficiului consular se bucura de imunitate de jurisdicţie penalã a statului de resedinta. El beneficiazã, de asemenea, de imunitate de jurisdicţie a statului de resedinta în cauzele civile şi administrative prevãzute la art. 35 din prezenta convenţie, numai pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor sale oficiale. Aceste prevederi nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
ART. 37
Imunitatea de jurisdicţie a membrilor personalului de serviciu
Membrii personalului de serviciu se bucura de imunitate de jurisdicţie penalã, civilã şi administrativã a statului de resedinta numai pentru actele îndeplinite în exercitarea atribuţiilor lor oficiale. Aceste prevederi nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
ART. 38
Imunitatea de jurisdicţie a membrilor de familie
Imunitãţile prevãzute la art. 35-37 din prezenta convenţie pentru functionarii consulari, angajaţii oficiului consular şi pentru membrii personalului de serviciu se aplica în mod corespunzãtor şi membrilor lor de familie cu care locuiesc împreunã.
ART. 39
Depunerea de mãrturie
1. Autoritãţile statului de resedinta pot solicita ca functionarii consulari, angajaţii oficiului consular sau membrii personalului de serviciu sa depunã mãrturie în cauzele penale şi administrative. Functionarii consulari pot refuza depunerea de mãrturie în fata instanţelor judecãtoreşti şi a altor autoritãţi ale statului de resedinta, iar în aceasta situaţie impotriva lor nu poate fi luat nici un fel de mãsuri coercitive.
2. Angajaţii oficiului consular şi membrii personalului de serviciu nu pot refuza sa depunã mãrturie, cu excepţia faptelor care au legatura cu îndeplinirea obligaţiilor lor oficiale.
3. Autoritãţile care solicita mãrturie de la membrii personalului oficiului consular trebuie sa se abţinã de a interveni în probleme care privesc activitatea oficialã a acestora. Asemenea mãrturii, atunci când este posibil şi dacã exista deja consimţãmântul, pot fi luate, în scris sau oral, la sediul oficiului consular sau la resedinta membrilor personalului oficiului consular, în asa fel încât sa nu fie împiedicatã îndeplinirea sarcinilor oficiale ale acestor persoane.
4. Funcţionarul consular care a consimţit sa depunã mãrturie are dreptul ca în locul jurãmântului sa dea o declaraţie scrisã.
ART. 40
Scutirea de prestaţii obligatorii şi de alte obligaţii
Membrii oficiului consular şi membrii lor de familie care locuiesc împreunã cu aceştia sunt scutiţi în statul de resedinta de orice prestaţii obligatorii. Prevederile acestui articol nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
ART. 41
Scutirea membrilor oficiului consular de impozite şi taxe
1. Functionarii consulari şi angajaţii oficiului consular, precum şi membrii lor de familie care locuiesc împreunã cu aceştia sunt scutiţi în statul de resedinta de orice impozite şi taxe, naţionale şi locale.
2. Scutirile prevãzute la paragraful 1 al prezentului articol nu se referã la:
- impozitele indirecte, care sunt în mod normal încorporate în preţul mãrfurilor şi al serviciilor;
- impozitele şi taxele asupra bunurilor imobile particulare, situate pe teritoriul statului de resedinta;
- impozitele şi taxele pentru succesiunile şi bunurile dobândite în statul de resedinta, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 43 din prezenta convenţie;
- impozitele şi taxele asupra veniturilor de orice natura care îşi au sursa în statul de resedinta, cu excepţia salariilor primite pentru activitatea lor oficialã;
- impozitele şi taxele de orice fel pentru tranzacţii sau pentru documentele care se referã la acestea;
- taxele pentru serviciile prestate.
3. Statul de resedinta scuteşte membrii personalului de serviciu de plata oricãror impozite pe salariile primite pentru activitatea lor oficialã.
4. Membrii personalului oficiului consular, care folosesc personal privat a cãrui retributie nu este scutitã în statul de resedinta de impozitul pe venit, trebuie sa respecte dispoziţiile legislaţiei statului de resedinta în materie de percepere a impozitului pe venit.
5. Prevederile paragrafelor 1 şi 3 ale acestui articol nu se aplica persoanelor menţionate la art. 45 din prezenta convenţie.
ART. 42
Scutirea de control vamal şi de taxe vamale
1. Statul de resedinta permite statului trimiţãtor sa introducã şi sa scoatã toate bunurile, inclusiv automobilele destinate folosinţei oficiului consular, cu scutire de taxe vamale şi de control vamal, cu excepţia cheltuielilor de depozitare, de transport şi a celor privind serviciile similare.
2. Funcţionarul consular poate sa importe în statul de resedinta şi sa exporte bagajele sale, lucrurile personale şi alte obiecte, inclusiv automobile, care sunt destinate folosinţei sale sau a membrilor familiei sale, cu care locuieşte împreunã, fãrã control vamal, taxe şi impozite, percepute de statul de resedinta la importul şi la exportul de bunuri.
3. Angajaţii oficiului consular şi membrii personalului de serviciu beneficiazã de drepturile prevãzute la paragraful 2 al prezentului articol pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalãri.
4. Prezentul articol nu poate fi interpretat în sensul ca ar permite importul în statul de resedinta sau exportul din acesta al bunurilor care sunt interzise importului sau exportului de legile statului de resedinta.
5. Bagajele personale ale funcţionarilor consulari nu sunt supuse controlului vamal. Acestea pot fi controlate numai dacã exista motive serioase sa se presupunã ca ele conţin alte bunuri decât cele prevãzute la paragraful 2 al prezentului articol sau bunuri interzise la import sau la export ori care sunt supuse unor mãsuri de carantina, conform legilor şi regulamentelor statului de resedinta. Într-un asemenea caz controlul poate avea loc în prezenta funcţionarului consular sau a unui membru al familiei sale. Dacã funcţionarul consular refuza sa consimtã la efectuarea controlului bagajului personal, bagajul se retrimite la locul de plecare.
ART. 43
Bunurile unui membru al personalului oficiului consular care a decedat
În cazul decesului unui membru al personalului oficiului consular sau al unui membru al familiei acestuia, care locuieşte împreunã cu el, statul de resedinta:
- permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia celor care au fost dobândite în statul de resedinta şi care fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului;
- scuteşte bunurile mobile ale celui decedat de orice impozite şi taxe, cu condiţia ca aceste bunuri sa se fi aflat pe teritoriul statului de resedinta numai datoritã prezentei defunctului în calitate de membru al personalului oficiului consular sau de membru al familiei acestuia.
ART. 44
Renunţare la imunitãţi
1. Statul trimiţãtor poate renunţa la imunitatea de jurisdicţie a unui membru al personalului oficiului consular şi a membrilor sãi de familie care locuiesc împreunã cu acesta. În toate cazurile renunţarea trebuie sa fie expresã şi în forma scrisã. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilã nu înseamnã renunţarea la imunitatea privind executarea hotãrârii, pentru care se cere o renunţare expresã.
2. Dacã funcţionarul consular sau o alta persoana care se bucura de imunitatea de jurisdicţie a statului de resedinta, conform art. 35-38 din prezenta convenţie, intenteaza o acţiune, aceasta nu mai poate invoca imunitatea de jurisdicţie fata de nici o cerere reconvenţionalã legatã direct de cererea principala.
ART. 45
Excepţii de la privilegii şi imunitãţi
Privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie, cu excepţia paragrafului 2 al art. 39 şi 43, nu se aplica membrilor personalului oficiului consular şi membrilor de familie ai acestora, care locuiesc împreunã cu ei, dacã sunt cetãţeni ai statului de resedinta sau domiciliazã în acest stat.
ART. 46
Începutul şi încetarea privilegiilor şi imunitãţilor
1. Funcţionarul consular, angajatul oficiului consular şi membrul personalului de serviciu se bucura de privilegiile şi de imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie de la data trecerii frontierei statului de resedinta pentru a prelua funcţiile sau dacã se afla deja în statul de resedinta, din momentul intrãrii lor în funcţie.
2. Membrii de familie ai persoanelor fata de care se aplica prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se bucura de privilegiile şi de imunitãţile prevãzute pentru ei în prezenta convenţie:
- de la data de când funcţionarul consular, angajatul oficiului consular sau membrul personalului de serviciu obţine dreptul de a beneficia de privilegii şi de imunitãţi în conformitate cu paragraful 1 al prezentului articol;
- din momentul trecerii frontierei statului de resedinta, dacã sosesc ulterior;
- din momentul în care au devenit membri ai familiei acestora.
3. La expirarea termenului de exercitare a atribuţiilor de serviciu ale funcţionarului consular, angajatului oficiului consular sau ale membrului personalului de serviciu imunitãţile şi privilegiile acestora, precum şi imunitãţile şi privilegiile membrilor lor de familie înceteazã din momentul iesirii lor de pe teritoriul statului de resedinta sau dupã trecerea unei perioade rezonabile de la eliberarea acestora din funcţie.
4. Imunitãţile şi privilegiile membrilor lor de familie înceteazã, de asemenea, din momentul în care ei nu mai sunt membri de familie ai funcţionarului consular, ai angajatului oficiului consular sau ai membrului personalului de serviciu. Totuşi, dacã persoana în cauza da garanţii ca va pãrãsi statul de resedinta într-un termen rezonabil, aceasta se bucura de imunitãţi şi de privilegii pana la ieşirea din statul de resedinta.
5. În caz de deces al unui funcţionar consular, angajat al oficiului consular sau al unui membru al personalului de serviciu, membrii familiei acestuia continua sa se bucure de privilegiile şi de imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie pana la data la care ei pãrãsesc teritoriul statului de resedinta sau pana la expirarea unui termen rezonabil care le va fi fost acordat în acest scop.
ART. 47
Asigurarea pentru pagube cauzate terţilor
Persoanele care beneficiazã de imunitãţi şi de privilegii, potrivit prezentei convenţii, sunt obligate sa respecte legile şi regulamentele statului de resedinta privind asigurarea pentru pagubele cauzate terţilor ca urmare a folosirii oricãrui mijloc de transport rutier, naval sau aerian.
ART. 48
Îndeplinirea funcţiilor consulare de cãtre un membru al personalului diplomatic
Îndeplinirea funcţiilor consulare de cãtre un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta nu aduce atingere, în nici un fel, imunitãţilor şi privilegiilor sale diplomatice, chiar dacã acesta exercita funcţii consulare cu titlu temporar.
ART. 49
Respectarea legilor statului de resedinta
1. Fãrã a aduce atingere privilegiilor şi imunitãţilor prevãzute în prezenta convenţie, persoanele care beneficiazã de privilegii şi de imunitãţi au obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului de resedinta şi de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.
2. Privilegiile, imunitãţile şi facilitãţile prevãzute pentru functionarii consulari, angajaţii oficiului consular şi pentru membrii personalului de serviciu vor fi folosite exclusiv pentru îndeplinirea funcţiilor lor oficiale.
3. Localurile consulare vor fi folosite numai pentru activitãţi consulare.
4. Arhivele consulare trebuie sa conţinã numai documente şi obiecte cu caracter oficial.
ART. 50
Numirea consulilor onorifici
Numirea consulilor onorifici se face de cãtre fiecare stat, potrivit prevederilor articolelor corespunzãtoare din Convenţia de la Viena din 1963, cu privire la relaţiile consulare.

CAP. 5
Dispoziţii finale
ART. 51
Ratificarea, intrarea în vigoare şi încetarea valabilitãţii
1. Prezenta convenţie este supusã ratificãrii şi intra în vigoare în a 30-a zi de la data efectuãrii schimbului instrumentelor de ratificare; convenţia rãmâne în vigoare pe o durata nedeterminatã.
2. Fiecare stat poate sa denunţe convenţia în orice moment, prin notificare scrisã adresatã celuilalt stat. În acest caz ea îşi va inceta valabilitatea dupã 6 luni de la data denunţãrii.
Semnatã la Bucureşti la 21 septembrie 1998, în doua exemplare originale, fiecare în limbile romana, kazaha şi rusa, toate textele având aceeaşi valoare. În caz de divergenta de interpretare între textul în limbile romana şi kazaha, va prevala textul în limba rusa.


Pentru România,
Mihai Razvan Ungureanu,
secretar de stat la
Ministerul Afacerilor Externe


Pentru Republica Kazahstan,
Kassymzhomart Tokaev,
ministrul afacerilor externe
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016