Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 555 din 2 decembrie 2004  privind unele masuri pentru privatizarea Societatii Nationale a Petrolului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 555 din 2 decembrie 2004 privind unele masuri pentru privatizarea Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.148 din 6 decembrie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Cadrul juridic al privatizãrii. Definiţii

ART. 1
Prezenta lege stabileşte cadrul juridic pentru privatizarea Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti şi pentru îndeplinirea anumitor obligaţii contractuale, în vederea dobândirii de cãtre OMV AKTIENGESELLSCHAFT din Austria a 51% din capitalul social al societãţii, precum şi pentru executarea contractului de privatizare.
ART. 2
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) acţiuni referitoare la terenuri - orice acţiuni emise cãtre vânzãtor, ca urmare a oricãrei majorãri de capital social efectuate cu valoarea terenurilor în curs de clarificare;
b) agentul Escrow - ING Bank N.V. Amsterdam - Sucursala Bucureşti;
c) angajamentul de despãgubire privind mediul - prevederile detaliate ale contractului de privatizare privind rãspunderea pentru obligaţiile de mediu ale societãţii, rezultând din contaminarea istoricã şi pentru costurile de abandonare a sondelor oprite, închise sau care aşteaptã sã fie abandonate;
d) ANRM - Agenţia Naţionalã pentru Resurse Minerale, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, care se organizeazã şi funcţioneazã conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 756/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale;
e) BERD - Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare;
f) concurent - orice persoanã care este implicatã în mod activ, direct sau printr-un afiliat al sãu, în sectorul petrolului şi gazelor naturale;
g) contaminare istoricã - afectarea, realizatã pânã la data finalizãrii, cu substanţe sau produse rezultate din activitãţi în sectorul petrolului şi gazelor naturale a solului, a apelor subterane sau a apelor de suprafaţã, ţinându-se seama şi de migraţia acestor substanţe sau produse, precum şi de expunerea unor persoane la acestea, astfel cum sunt definite în contractul de privatizare;
h) contractul de privatizare - contractul de privatizare semnat în data de 23 iulie 2004 între Ministerul Economiei şi Comerţului din România, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, şi OMV AKTIENGESELLSCHAFT din Austria;
i) contul Escrow pentru preţul de cumpãrare - contul deschis de agentul Escrow în beneficiul vânzãtorului şi în care cumpãrãtorul va depune preţul pentru acţiunile cumpãrate de la vânzãtor;
j) contul Escrow pentru preţul de subscriere - contul deschis de agentul Escrow în beneficiul societãţii şi în care cumpãrãtorul va depune preţul de subscriere;
k) cumpãrãtor - OMV AKTIENGESELLSCHAFT, societate pe acţiuni de naţionalitate austriacã;
l) data finalizãrii - data la care are loc finalizarea;
m) finalizare - finalizarea procesului de privatizare, astfel cum este acesta avut în vedere în contractul de privatizare, cumpãrãtorul dobândind în mod efectiv dreptul de proprietate asupra unui numãr de acţiuni reprezentând 51% din capitalul social al societãţii;
n) îndatorarea netã - totalul, exprimat în euro, al tuturor sumelor datorate de societate bãncilor şi altor instituţii financiare sau de credit, al oricãror titluri de debit emise de societate pe pieţele de capital româneşti şi/sau internaţionale, al oricãror dividende datorate acţionarilor şi al oricãror taxe şi impozite curente scadente, din care se scad numerarul din casã, cecurile emise societãţii şi soldurile active ale conturilor bancare ale societãţii;
o) partea corespunzãtoare din acţiunile referitoare la terenuri - numãrul de acţiuni emise de societate, ca urmare a majorãrilor de capital social cu valoarea aferentã terenurilor în curs de clarificare, pe care vânzãtorul le vinde cumpãrãtorului, pentru ca acesta sã deţinã 51% din capitalul social al societãţii, dupã efectuarea fiecãreia dintre aceste majorãri de capital social;
p) societatea - Societatea Naţionalã a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti;
q) terenuri în curs de clarificare - ansamblul tuturor terenurilor folosite de societate şi cu privire la care societatea este îndreptãţitã sã primeascã certificate de atestare a dreptului sãu de proprietate, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 834/1991 privind stabilirea şi evaluarea unor terenuri deţinute de societãţile comerciale cu capital de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu privire la care, pânã la data semnãrii contractului, nu s-a efectuat o majorare de capital social, conform cerinţelor legislaţiei privatizãrii;
r) valoarea maximã a terenurilor - valoarea totalã estimatã a terenurilor în curs de clarificare, respectiv suma de 25.000.000 USD (douãzeci şi cinci milioane dolari S.U.A.); s) vânzãtor - Ministerul Economiei şi Comerţului din România, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, instituţie publicã cu personalitate juridicã, înfiinţatã în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 88/2001 privind înfiinţarea Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 552/2001 , cu sediul social situat în Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, 010072 Bucureşti, România, care, potrivit <>art. 1 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/2001 , cu modificãrile ulterioare, desfãşoarã, în numele Ministerului Economiei şi Comerţului, activitãţi legate de exercitarea calitãţii acestuia de acţionar în numele statului, la societãţile din portofoliul sãu.
ART. 3
(1) Se aprobã contractul de privatizare, semnat la data de 23 iulie 2004 între Ministerul Economiei şi Comerţului din România, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, şi OMV AKTIENGESELLSCHAFT din Austria, al cãrui obiect este reprezentat de vânzareacumpãrarea unui numãr de 12.739.341.312 acţiuni ale societãţii, reprezentând 33,34% din capitalul social al societãţii, şi majorarea capitalului social al societãţii cu un numãr de acţiuni care sã-i permitã cumpãrãtorului sã deţinã, dupã subscrierea de cãtre acţionarii minoritari ai societãţii, BERD şi cumpãrãtor, 51% din capitalul social al societãţii.
(2) Semnarea contractului de privatizare, în forma şi cu conţinutul negociate între pãrţi, a fost aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.090/2004 privind unele mãsuri pentru privatizarea Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti, din data de 8 iulie 2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 19 iulie 2004.
(3) Contractul de privatizare va fi angajant, din punct de vedere juridic, pentru pãrţi, şi va fi executat în conformitate cu prevederile sale.

CAP. II
Condiţii generale privind transferul acţiunilor

ART. 4
(1) Plata pentru acţiunile emise de societate şi subscrise de cumpãrãtor la majorarea capitalului social se considerã efectuatã în mod valabil, în sensul <>art. 220 din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, la data la care suma aportului este vãrsatã în contul Escrow pentru preţul de subscriere, deschis şi administrat de agentul Escrow în beneficiul societãţii.
(2) Preţul pe acţiune pentru subscriere poate fi ajustat în condiţiile prevãzute în contractul de privatizare, dar nu va fi mai mic de 95% din preţul pe acţiune, convenit în contractul de privatizare.
(3) Echivalentul în lei al preţului pe acţiune pentru subscriere, stabilit conform contractului de privatizare, se va determina pe baza cursului de referinţã leu/euro sau leu/dolar S.U.A., dupã caz, stabilit de Banca Naţionalã a României, pentru data hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor de majorare a capitalului social al societãţii.
ART. 5
(1) O sumã de 50.000.000 euro (cincizeci de milioane euro) din preţul de cumpãrare va fi pãstratã în contul Escrow pentru preţul de cumpãrare şi dupã data finalizãrii, cu destinaţia de a acoperi, în întregime sau parţial, obligaţiile eventuale ale vânzãtorului, rezultând din creşterea îndatorãrii nete a societãţii.
(2) Vânzãtorul va elibera garanţia de participare numai dupã primirea, din partea cumpãrãtorului, a unei garanţii - în forma agreatã de pãrţi în contractul de privatizare, în valoare de 50.000.000 euro (cincizeci de milioane euro), acoperind obligaţiile eventuale ale cumpãrãtorului, rezultând din scãderea îndatorãrii nete a societãţii.
ART. 6
La data finalizãrii, mandatul membrilor consiliului de administraţie al societãţii înceteazã de drept. La aceeaşi datã, cumpãrãtorul are dreptul şi obligaţia de a numi doi administratori provizorii pentru conducerea societãţii, aceştia având drepturile şi obligaţiile prevãzute pentru consiliul de administraţie de <>Legea nr. 31/1990 , republicatã, pânã la numirea unui nou consiliu de administraţie de cãtre adunarea generalã a acţionarilor societãţii.
ART. 7
Încasarea preţului de cumpãrare se considerã realizatã la data la care este creditat contul bancar al vânzãtorului, deschis la agentul Escrow, cu suma reprezentând preţul de cumpãrare, mai puţin suma reţinutã în contul Escrow pentru preţul de cumpãrare, pentru garantarea rãspunderii vânzãtorului pentru creşterea îndatorãrii nete şi a onorariului de succes, cuvenit consultantului vânzãtorului.

CAP. III
Prevederi fiscale

ART. 8
(1) Cota de cheltuieli necesare pentru dezvoltarea şi modernizarea producţiei de ţiţei şi gaze naturale, rafinãrii, transportului şi distribuţiei petroliere, înregistratã conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 168/1998 privind stabilirea cotelor de cheltuieli necesare dezvoltãrii şi modernizãrii producţiei de ţiţei şi gaze naturale, rafinãrii, transportului şi distribuţiei petroliere, cu modificãrile ulterioare, aşa cum a fost aplicatã de societate pentru perioada de pânã la data de 31 decembrie 2004, este deductibilã la calculul profitului impozabil şi nu va face obiectul impozitãrii sau al unei obligaţii de rambursare ulterioarã, pe durata existenţei societãţii. Aceastã cotã va putea fi folositã în scopul efectuãrii de investiţii stabilite în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 168/1998 , cu modificãrile ulterioare. În cazul în care a fost efectuatã o investiţie în scopurile permise de <>Hotãrârea Guvernului nr. 168/1998 , cu modificãrile ulterioare, valoarea rezervei constituite în baza acestei hotãrâri nu se reduce nici cu suma investitã, nici pe mãsura amortizãrii activelor finanţate din aceastã sursã sau a scãderii lor din evidenţã. Aceastã rezervã nu poate fi distribuitã.
(2) Cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, precum şi cheltuielile de cercetare geologicã în vederea descoperirii de noi rezerve de ţiţei şi gaze naturale, finanţate din aceastã rezervã, vor fi considerate cheltuieli deductibile la calcularea impozitului pe profit.
ART. 9
(1) Prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2005 şi pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, societatea şi filialele sale, în mãsura în care înregistreazã venituri din activitatea de producţie de ţiţei şi gaze naturale, constituie o rezervã în limita unei cote de 35%, aplicatã asupra:
a) preţului de referinţã al tonei de ţiţei extras, stabilit de ANRM, în scopul calculãrii redevenţei petroliere;
b) preţului de referinţã şi cantitãţilor respective de gaze naturale livrate de cãtre producãtorii de gaze naturale, stabilit de ANRM, în scopul calculãrii redevenţei petroliere, excluzând contravaloarea impozitului pe gaz şi a serviciilor de înmagazinare, transport şi distribuţie.
(2) Rezerva este deductibilã la calculul profitului impozabil, înainte de calculul impozitului pe profit, şi va fi evidenţiatã în contabilitate într-un analitic distinct.
(3) Rezerva se utilizeazã pentru acoperirea cheltuielilor cu achiziţionarea mijloacelor fixe pentru activitatea de explorare, dezvoltare şi producţie de ţiţei şi gaze naturale, modernizarea echipamentelor din dotare şi lucrãri de cercetare geologicã, destinate descoperirii de noi rezerve din sectorul de producţie petrolierã şi de gaze naturale.
(4) Rezerva menţionatã la alin. (1) nu va face obiectul vreunei obligaţii de impozitare sau rambursare, pe durata existenţei societãţii.
(5) Cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, precum şi cheltuielile cu lucrãrile de cercetare geologicã destinate descoperirii de noi rezerve, efectuate din aceste rezerve, sunt cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil.
(6) Pe perioada în care beneficiazã de facilitãţile prevãzute la alin. (1)-(5), societatea şi filialele acesteia nu vor aplica prevederile art. 24 alin. (6) lit. b) referitoare la amortizarea acceleratã şi alin. (12) din <>Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în ceea ce priveşte mijloacele fixe pentru activitatea de explorare, dezvoltare şi producţie de ţiţei şi gaze naturale, modernizarea echipamentelor din dotare şi lucrãri de cercetare geologicã, destinate descoperirii de noi rezerve din sectorul de producţie petrolierã şi de gaze naturale.
(7) În cazul în care a fost efectuatã o investiţie, în scopurile prevãzute la alin. (3), valoarea rezervei constituite conform alin. (1) nu se reduce nici cu suma investitã, nici pe mãsura amortizãrii activelor finanţate din aceastã sursã sau a scãderii lor din evidenţã. Aceastã rezervã nu poate fi distribuitã.
(8) În cazul în care, prin constituirea acestei rezerve, societatea sau filialele acesteia realizeazã pierdere fiscalã, aceasta se recupereazã potrivit <>art. 26 din Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(9) Nu intrã sub incidenţa acestui articol activitãţile de rafinare, transport, distribuţie de ţiţei şi gaze naturale.
(10) Orice dispoziţii contrare prevederilor art. 8 şi prezentului articol nu sunt aplicabile societãţii şi filialelor acesteia.
ART. 10
(1) Cu excepţia cerinţelor legilor sau reglementãrilor general aplicabile statelor membre ale Uniunii Europene şi care devin aplicabile şi României, urmãtoarele prevederi se vor aplica societãţii şi filialelor sale şi nu se vor modifica în defavoarea acestora, pânã la data de 31 decembrie 2014:
a) pe durata pe care sunt autorizate sã desfãşoare activitate în domeniul exploatãrii zãcãmintelor naturale, societatea şi filialele acesteia sunt obligate sã înregistreze în evidenţa contabilã şi sã deducã provizioane pentru refacerea terenurilor afectate şi pentru redarea acestora în circuitul economic, silvic sau agricol, în limita unei cote de 1% aplicate asupra diferenţei dintre veniturile şi cheltuielile din exploatare, pe toatã durata de funcţionare a exploatãrii zãcãmintelor naturale;
b) pe durata cât sunt titulari de acorduri petroliere şi desfãşoarã operaţiuni petroliere în perimetre marine ce includ zone cu adâncime de apã mai mare de 100 metri, cota provizionului constituit de societate sau filialele acesteia pentru dezafectarea sondelor, demobilizarea instalaţiilor, a dependinţelor şi anexelor, precum şi pentru reabilitarea mediului este de 10%, aplicatã asupra diferenţei dintre veniturile şi cheltuielile înregistrate, pe toatã perioada exploatãrii petroliere;
c) sunt considerate mijloace fixe amortizabile şi investiţiile efectuate de societate şi filialele sale pentru descopertã, în vederea valorificãrii de substanţe minerale utile, precum şi pentru lucrãrile de deschidere şi pregãtire a extracţiei în subteran şi la suprafaţã;
d) pentru societate şi filialele sale, amortizarea clãdirilor şi a construcţiilor minelor, salinelor cu extracţie în soluţie prin sonde, carierelor, exploatãrilor la zi, pentru substanţe minerale solide şi cele din industria extractivã de petrol, a cãror duratã de folosire este limitatã de durata rezervelor şi care nu pot primi alte utilizãri dupã epuizarea acestora, precum şi a investiţiilor pentru descopertã se calculeazã pe unitate de produs, în funcţie de rezerva exploatabilã de substanţã mineralã utilã;
e) pentru societate şi filialele sale, cheltuielile aferente localizãrii, explorãrii, dezvoltãrii sau oricãrei activitãţi pregãtitoare pentru exploatarea resurselor naturale se recupereazã, în rate egale, pe o perioadã de 5 ani, începând cu luna în care sunt efectuate cheltuielile. Cheltuielile aferente achiziţionãrii oricãrui drept de exploatare a resurselor naturale se recupereazã pe mãsurã ce resursele naturale sunt exploatate, proporţional cu valoarea recuperatã, raportatã la valoarea totalã estimatã a resurselor;
f) pentru societate şi filialele sale, pe perioada în care sunt titulari de acorduri petroliere sau subcontractanţi ai acestora, care desfãşoarã operaţiuni petroliere în perimetre marine ce includ zone cu adâncime de apã de peste 100 metri, se calculeazã amortizarea imobilizãrilor corporale şi necorporale aferente operaţiunilor petroliere, a cãror duratã de folosire este limitatã de durata rezervelor, pe unitatea de produs, cu un grad de utilizare de 100%, în funcţie de rezerva exploatabilã de substanţã mineralã utilã, pe durata acordului petrolier. Cheltuielile aferente investiţiilor în curs, imobilizãrilor corporale şi necorporale efectuate pentru operaţiunile petroliere vor fi reflectate în contabilitate atât în lei, cât şi în euro; aceste cheltuieli, înregistrate în contabilitate în lei, vor fi reevaluate la sfârşitul fiecãrui exerciţiu financiar, pe baza valorilor înregistrate în contabilitate în euro, la cursul de schimb euro/leu, comunicat de Banca Naţionalã a României pentru ultima zi a fiecãrui exerciţiu financiar.
(2) Pânã la data de 31 decembrie 2014, cu excepţia cerinţelor contrare ale legilor sau reglementãrilor general aplicabile în Uniunea Europeanã, care devin aplicabile României, regimul de impozitare aplicabil activitãţilor de explorare şi producţie ale societãţii şi filialelor sale nu va deveni, indiferent sub ce formã, mai oneros pentru societate, inclusiv prin majorarea ratelor impozitelor aplicabile ori prin introducerea de noi impozite cu privire la explorare şi producţie.
(3) Regimul de impozitare, aplicabil activitãţilor de explorare şi producţie ale societãţii şi filialelor sale, prevãzut la alin. (2), nu se referã la impozitele şi taxele care sunt general aplicabile tuturor agenţilor economici, indiferent de obiectul lor de activitate.
(4) Prevederile alin. (1), (2) şi (3) se aplicã, pe întreaga perioadã în care sunt aplicabile societãţii, şi celorlalte societãţi care întreprind activitãţi de explorare şi exploatare petrolierã şi de gaze naturale în România.
ART. 11
Orice obligaţii reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, datorate şi neachitate bugetului general consolidat, precum şi dobânzile şi penalitãţile de orice fel aferente obligaţiilor şi oricãror alte venituri bugetare, datorate şi neachitate de societate cãtre bugetul general consolidat pânã la 8 aprilie 2004, în mãsura în care nu au fost deja scutite la platã pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, inclusiv sumele rãmase neacoperite prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru produse petroliere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 382/2002 , cu modificãrile ulterioare, reprezentând obligaţiile cãtre bugetul de stat rezultând din importul de ţiţei din Egipt şi Iran, precum şi dividendele cuvenite Ministerului Finanţelor Publice, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 205/2000 privind conversia în acţiuni a creanţelor cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale, bugetului fondurilor speciale şi Fondului Proprietãţii de Stat la unele societãţi comerciale, sunt scutite de platã.
ART. 12
În cadrul operaţiunilor de majorare a capitalului social al societãţii, preţul de subscriere va fi stabilit conform prevederilor contractului de privatizare.

CAP. IV
Obligaţiile postfinalizare ale vânzãtorului

ART. 13
(1) Ulterior finalizãrii procesului de privatizare, vânzãtorul îi va vinde cumpãrãtorului partea corespunzãtoare din acţiunile referitoare la terenuri, la un preţ egal cu valoarea nominalã a acestor acţiuni, sub condiţia ca preţul total de cumpãrare ce urmeazã a fi plãtit de cumpãrãtor pentru a-şi menţine procentul de 51% din capitalul social al societãţii sã nu depãşeascã în nici un caz 51% din valoarea maximã a terenurilor. Majorãrile de capital social cu privire la terenurile în curs de clarificare se vor efectua dupã cum urmeazã:
a) cu privire la o suprafaţã totalã de aproximativ 2.000 (douã mii) de hectare din terenurile în curs de clarificare, în termen de un an de la data finalizãrii;
b) cu privire la toate celelalte terenuri în curs de clarificare, în termen de 3 (trei) luni de la data la care societatea notificã vânzãtorului cã au fost obţinute toate certificatele de atestare a dreptului de proprietate.
(2) În cazul în care, prin vânzarea la valoarea nominalã, preţul total ce urmeazã a fi plãtit de cumpãrãtor în conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a) şi b) ar depãşi 51% din valoarea maximã a terenurilor, preţul pe acţiune la vânzarea cãtre cumpãrãtor a pãrţii corespunzãtoare din acţiunile referitoare la terenuri, emise ca urmare a majorãrii de capital social efectuate conform alin. (1) lit. b), poate fi mai mic decât valoarea nominalã, astfel încât preţul total plãtit de cumpãrãtor ca urmare a ambelor majorãri sã nu depãşeascã valoarea menţionatã mai sus.
(3) Din momentul înregistrãrii vânzãtorului în calitate de proprietar al unor acţiuni referitoare la terenuri şi pânã la data care survine prima dintre:
a) momentul la care se considerã cã cumpãrãtorul nu şi-a exercitat dreptul de a dobândi partea corespunzãtoare din acţiunile referitoare la terenuri; sau
b) momentul vânzãrii şi al transferului efectiv al acestora cãtre cumpãrãtor, drepturile de vot ale vânzãtorului aferente acţiunilor referitoare la terenuri se suspendã.
ART. 14
(1) Dacã, în orice moment ulterior finalizãrii procesului de privatizare, avut în vedere în contractul de privatizare, vânzãtorul sau succesorul acestuia va dori sã vândã sau sã transfere cãtre un concurent, în alte cazuri decât în situaţia unui transfer obligatoriu, necesar potrivit unor prevederi legale cu caracter imperativ, toate sau doar o parte din acţiunile rãmase în urma procesului de privatizare, printr-o altã metodã decât în baza unei oferte publice, fie la iniţiativa sa ori în urma unei oferte primite din partea unei entitãţi active în sectorul petrolului şi gazelor naturale, vânzãtorul sau succesorul acestuia va oferi acţiunile mai întâi cumpãrãtorului, printr-o notificare în formã scrisã, iar cumpãrãtorul va avea dreptul de a achiziţiona toate acţiunile oferite sau doar o parte din acestea, în termeni şi condiţii care nu vor fi mai puţin favorabile decât cele oferite respectivei terţe persoane sau oferite de aceasta din urmã.
(2) Vânzãtorul sau succesorul acestuia nu va avea dreptul de a vinde sau de a transfera în alt mod respectivele acţiuni cãtre concurent, în schimbul unui preţ mai mic sau în termeni ori condiţii mai favorabile decât cele oferite cumpãrãtorului, fãrã sã le fi oferit, în prealabil, din nou, cumpãrãtorului, pe baza unei alte notificãri în formã scrisã, trimisã acestuia.
ART. 15
(1) Pe o perioadã de 10 ani de la data finalizãrii vor fi menţinute nivelul procentual, baza şi modalitatea de calcul al redevenţelor datorate de societate conform contractelor individuale de concesiune încheiate de aceasta, aplicabile la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) Pânã la data de 31 decembrie 2014, prevederile alin. (1) se aplicã, la cerere, tuturor titularilor de acorduri individuale de concesiune în domeniul explorãrii şi exploatãrii zãcãmintelor de petrol şi gaze naturale, încheiate cu ANRM.
ART. 16
ANRM este autorizatã sã adopte şi sã publice, în termen de 24 de luni de la data finalizãrii, un cadru de reglementãri pentru transportul ţiţeiului, care sã reflecte principiul accesului nediscriminatoriu la conducte al tuturor participanţilor de pe piaţa petrolului. Se va evita includerea în tarifele de transport reglementate, implementate prin acest cadru de reglementare, a oricãrui element de cost excesiv.

CAP. V
Despãgubiri postprivatizare

ART. 17
Vânzãtorul este autorizat sã despãgubeascã cumpãrãtorul pentru orice majorare a îndatorãrii nete a societãţii, de la data semnãrii contractului de privatizare pânã la data finalizãrii.
ART. 18
(1) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 27-30 din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vânzãtorul este autorizat ca, pe o perioadã de 15 ani de la data finalizãrii, sã despãgubeascã, în totalitate, societatea pentru orice pretenţii în legãturã cu contaminarea istoricã a mediului, conform termenilor şi condiţiilor prevãzute în angajamentul de despãgubire privind mediul.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 27-30 din Legea nr. 137/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vânzãtorul este autorizat ca, pe o perioadã de 30 de ani de la data finalizãrii, sã despãgubeascã, în totalitate, societatea pentru orice pretenţii în legãturã cu abandonarea şi scoaterea din funcţiune a sondelor abandonate, oprite, închise sau care aşteaptã sã fie abandonate, la data finalizãrii, în conformitate cu termenii şi condiţiile prevãzute în angajamentul de despãgubire privind mediul.
ART. 19
(1) Prin derogare de la dispoziţiile <>art. 27-30 din Legea nr. 137/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, suma totalã a despãgubirilor datorate de vânzãtor cumpãrãtorului, în baza contractului de privatizare, în legãturã cu:
a) majorarea îndatorãrii nete, survenitã între data semnãrii contractului de privatizare şi finalizarea procesului de privatizare;
b) pretenţiile cu privire la nevalabilitatea contractelor individuale de concesiune încheiate de societate;
c) pretenţiile cu privire la încãlcarea de cãtre vânzãtor a oricãreia dintre declaraţiile şi garanţiile acestuia, conform prevederilor din anexa A la contractul de privatizare;
d) pretenţiile cu privire la nerespectarea prevederilor din contractul de privatizare, reflectate în art. 8, 9, 10, 11 şi 15 din prezenta lege;
e) pretenţiile cu privire la investigaţiile aflate în desfãşurare la data semnãrii contractului de privatizare şi menţionate în acesta, privind activitãţile de naturã anticoncurenţialã în care este implicatã societatea, nu va depãşi suma preţului aferent acţiunilor vândute şi a preţului aferent acţiunilor subscrise de cumpãrãtor la majorarea capitalului social.
(2) Suma totalã a despãgubirilor datorate de vânzãtor cumpãrãtorului în baza contractului de privatizare, altele decât cele prevãzute la alin. (1), nu va depãşi 50% din preţul de cumpãrare.
(3) Rãspunderea totalã a vânzãtorului, conform alin. (1) şi (2), nu va depãşi suma preţului aferent acţiunilor vândute şi a preţului aferent acţiunilor subscrise de cumpãrãtor la majorarea capitalului social.
ART. 20
(1) Din veniturile virate de vânzãtor din vânzarea acţiunilor societãţii Ministerul Finanţelor Publice va reţine echivalentul în lei al sumei de 50 milioane euro într-un cont distinct al Trezoreriei Statului, pe o perioadã de 15 ani de la data finalizãrii, din care se vor suporta cheltuielile pentru pretenţiile cu privire la contaminarea istoricã, precum şi sumele care nu sunt acoperite prin provizioane, constituite pentru operaţiunile de abandonare din industria petrolierã, potrivit angajamentului de despãgubire privind mediul.
(2) Suma prevãzutã la alin. (1) va fi viratã, distinct, în contul Ministerului Finanţelor Publice de cãtre vânzãtor, care va notifica data finalizãrii.
(3) Ministerul Finanţelor Publice are obligaţia de a transforma în lei suma prevãzutã la alin. (1), în termen de 5 zile lucrãtoare de la încasarea sumei în valutã de la vânzãtor.
(4) Dacã în cursul oricãrui an bugetar, pe perioada celor 15 ani de la data finalizãrii, o parte sau toatã suma alimentatã iniţial se cheltuieşte în scopurile prevãzute la alin. (1), în anul bugetar urmãtor echivalentul în lei al sumei de 50 milioane euro se va reconstitui, integral, din veniturile din privatizare, iar în lipsa acestei surse, din sume alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor.
(5) În cazul în care, în cursul oricãrui an bugetar, pe perioada celor 15 ani de la data finalizãrii, suma necesarã pentru suportarea cheltuielilor prevãzute la alin. (1) depãşeşte contravaloarea în lei a sumei de 50 milioane euro, în anul bugetar urmãtor contul prevãzut la alin. (1) va fi alimentat suplimentar echivalentului în lei a 50 milioane euro cu sumele aferente pretenţiilor neachitate în perioada anterioarã, precum şi cu sumele necesare plãţii dobânzilor şi/sau eventualelor daune, ca urmare a neachitãrii, în termen, a pretenţiilor potrivit angajamentului de despãgubire privind mediul, din sursele prevãzute la alin. (4).
(6) Gestionarea contului menţionat la alin. (1) se va asigura de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, pe baza documentelor prezentate de Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor, care îşi va crea un organism specializat în acest scop, într-un termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, ce va prelua îndatoririle vânzãtorului cu privire la problemele de mediu, prevãzute în contractul de privatizare.
(7) Soldul contului, menţionat la alin. (1), neutilizat la finele anului se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie, pe o perioadã de 15 ani de la data finalizãrii.
ART. 21
Costurile privind rãspunderea pentru obligaţiile de mediu ale societãţii, rezultând din contaminarea istoricã, precum şi costurile de abandonare a sondelor oprite, închise sau care aşteaptã sã fie abandonate la data finalizãrii, se achitã de cãtre societate şi se recupereazã, în conformitate cu angajamentul de despãgubire privind mediul, din contul deschis potrivit art. 20, la solicitarea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor.
ART. 22
(1) Sumele necesare pentru plata de cãtre vânzãtor a despãgubirilor prevãzute în contractul de privatizare sunt asigurate de Ministerul Finanţelor Publice din veniturile încasate de instituţiile publice implicate în procesul de privatizare, din vânzarea acţiunilor deţinute de stat la societãţile comerciale şi din dividende.
(2) În situaţia în care sumele rezultate din sursele prevãzute la alin. (1) nu acoperã integral cuantumul despãgubirilor, diferenţa va fi acordatã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - acţiuni generale, urmând ca reconstituirea sumelor alocate de la bugetul de stat sã fie realizatã din veniturile obţinute potrivit alin. (1).
(3) În cazul în care sumele alocate de la bugetul de stat nu se pot reconstitui integral pânã la data de 31 decembrie a anului respectiv, acestea rãmân cheltuieli ale bugetului aferent anului bugetar respectiv.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 23
(1) Sumele reprezentând preţul aferent acţiunilor rezultate ca urmare a conversiei creanţelor bugetare, pe care Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei le-au avut asupra societãţii şi care au fost transferate pe bazã de protocol cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului, se vor vira cãtre cele douã ministere dupã încasarea de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului a sumei reprezentând preţul acţiunilor, aferent procentului deţinut de fiecare minister şi dupã deducerea, din aceastã sumã, a cuantumului cheltuielilor efectuate cu privatizarea societãţii, reprezentând onorariul cuvenit consultanţilor vânzãtorului, precum şi cu sumele reprezentând îndatorarea netã, proporţional procentului deţinut de fiecare minister.
(2) În cazul în care suma plãtitã de vânzãtor cumpãrãtorului pentru îndatorarea netã depãşeşte suma reţinutã de la cele douã ministere, în baza comunicãrii scrise a vânzãtorului, diferenţa va fi viratã de cãtre cele douã ministere în contul curent general al Trezoreriei Statului, într-un termen de 10 zile de la comunicare.
ART. 24
(1) Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului consultantului vânzãtorului, aferente sumelor încasate efectiv de vânzãtor pentru acţiunile vândute, vor fi suportate de cãtre vânzãtor.
(2) Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului consultantului vânzãtorului, aferente sumelor de care beneficiazã societatea în cadrul majorãrii de capital social efectuate de cumpãrãtor, vor fi suportate de cãtre societate.
ART. 25
În vederea semnãrii contractului de privatizare şi executãrii obligaţiilor contractuale, societatea a întocmit şi situaţii financiare, conform standardelor internaţionale de raportare financiarã.
ART. 26
Între data şedinţei adunãrii generale a acţionarilor societãţii, care hotãrãşte distribuirea de dividende aferente anului 2003 şi repartizarea acestora, şi data la care acestea sunt virate în contul vânzãtorului nu se datoreazã şi nu se calculeazã dobânzi şi penalitãţi de întârziere.
ART. 27
Vânzãtorul, membrii comisiei de privatizare şi ai comisiei de negociere pentru privatizarea societãţii nu rãspund pentru informaţiile furnizate cumpãrãtorului, în conformitate cu declaraţia, pe propria rãspundere, a reprezentanţilor societãţii. Declaraţiile şi garanţiile acordate de vânzãtor cumpãrãtorului, conform contractului de privatizare, se aplicã şi actelor, faptelor, operaţiunilor a cãror cauzã a apãrut între data semnãrii contractului de privatizare şi data finalizãrii.
ART. 28
În derularea procesului postprivatizare a societãţii, vânzãtorul şi/sau orice entitate care vor prelua, în tot sau în parte, atribuţiile de urmãrire a derulãrii postprivatizare a contractului de privatizare vor putea angaja consultanţi şi/sau firme de avocaturã, prevãzând în cadrul bugetului propriu de venituri şi cheltuieli al fiecãrei instituţii sumele aferente onorariilor acestora.
ART. 29
Mãsurile de natura ajutorului de stat, prevãzute în prezenta lege, vor fi notificate potrivit <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi se vor acorda numai dupã autorizarea acestora de cãtre Consiliul Concurenţei, în condiţiile îndeplinirii criteriilor prevãzute în legislaţia secundarã privind ajutorul de stat.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU


Bucureşti, 2 decembrie 2004.
Nr. 555.

_________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016