Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Jandarmeria Românã este instituţia specializatã a statului, cu statut militar, componentã a Ministerului Administraţiei şi Internelor, care exercitã, în condiţiile legii, atribuţiile ce îi revin cu privire la apãrarea ordinii şi liniştii publice, a drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor, a proprietãţii publice şi private, la prevenirea şi descoperirea infracţiunilor şi a altor încãlcãri ale legilor în vigoare, precum şi la protecţia instituţiilor fundamentale ale statului şi combaterea actelor de terorism.
(2) Jandarmeria Românã, prin atribuţii, organizare, pregãtire şi dispunere teritorialã, contribuie la garantarea suveranitãţii, independenţei, autoritãţii, unitãţii şi securitãţii statului, democraţiei constituţionale pe întregul teritoriu naţional atât în timp de pace, cât şi în situaţii de crizã.
ART. 2
Jandarmeria Românã îşi desfãşoarã activitatea în interesul cetãţenilor, al comunitãţii şi în sprijinul instituţiilor statului, exclusiv pe baza şi în executarea legii.
ART. 3
(1) Jandarmeria Românã coopereazã, în îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii, cu celelalte componente ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu structuri ale sistemului de apãrare şi securitate naţionalã şi colaboreazã cu organizaţii, instituţii şi autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, organizaţii neguvernamentale, cu alte persoane juridice, precum şi cu persoane fizice.
(2) Jandarmeria Românã participã, în condiţiile legii, la acţiunile organizate în cadrul Asociaţiei Forţelor de Poliţie şi Jandarmerie Europene şi Mediteraneene cu Statut Militar sau la cele organizate de cãtre organismele similare ale altor state şi îndeplineşte misiuni de menţinere a pãcii, potrivit angajamentelor internaţionale asumate de România.
CAP. II
Organizarea şi conducerea Jandarmeriei Române
ART. 4
(1) Jandarmeria Românã este organizatã pe principii militare, ca sistem unitar de forţe şi mijloace dispus conform organizãrii administrativ-teritoriale a ţãrii, şi are urmãtoarea structurã organizatoricã:
a) Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, denumit în continuare Inspectoratul General;
b) Direcţia Generalã de Jandarmi a Municipiului Bucureşti;
c) Brigada Specialã de Intervenţie a Jandarmeriei şi grupãrile de jandarmi mobile;
d) inspectoratele de jandarmi judeţene;
e) instituţiile militare de învãţãmânt pentru formarea şi pregãtirea continuã a personalului;
f) unitãţile şi subunitãţile specializate, necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice Jandarmeriei Române, inclusiv de sprijin logistic şi medical, înfiinţate potrivit legii.
(2) La propunerea inspectorului general al Jandarmeriei Române, ministrul administraţiei şi internelor, în funcţie de dinamica atribuţiilor şi misiunilor jandarmeriei, poate înfiinţa, desfiinţa, disloca şi redisloca unitãţi, pânã la eşalonul brigadã exclusiv, în condiţiile legii, servicii, secţii, birouri, compartimente şi subunitãţi de jandarmi, în limita posturilor aprobate şi a fondurilor bugetare alocate.
ART. 5
(1) Inspectoratul General este unitatea centralã a Jandarmeriei Române, cu personalitate juridicã şi competenţã teritorialã generalã, care planificã, organizeazã, conduce, coordoneazã şi controleazã activitatea structurilor din subordine, asigurã cooperarea şi colaborarea cu celelalte instituţii ale statului, organisme şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale din ţarã şi din strãinãtate şi executã orice alte atribuţii date în competenţã prin lege.
(2) Inspectoratul General are sediul în municipiul Bucureşti.
ART. 6
(1) Inspectoratul General este condus de un inspector general, numit în aceastã funcţie de ministrul administraţiei şi internelor.
(2) Inspectorul general al Jandarmeriei Române este ajutat în îndeplinirea atribuţiilor sale de un prim-adjunct şi şef al statului major şi de adjuncţi numiţi în funcţie, la propunerea sa, de cãtre ministrul administraţiei şi internelor.
(3) În exercitarea atribuţiilor legale, inspectorul general al Jandarmeriei Române emite ordine şi dispoziţii obligatorii pentru personalul din subordine.
(4) Inspectorul general al Jandarmeriei Române este ordonator secundar de credite. Unitãţile din subordinea Inspectoratului General, ai cãror comandanţi au calitatea de ordonator terţiar de credite, sunt stabilite prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, au personalitate juridicã şi utilizeazã creditele bugetare care le-au fost repartizate.
(5) Inspectoratul General este reprezentat, în relaţiile cu autoritãţile publice centrale şi locale, cu societatea civilã şi cu instituţiile similare din alte state, de cãtre inspectorul general sau de cãtre ofiţerii desemnaţi de acesta.
(6) În cadrul Inspectoratului General funcţioneazã Consiliul Militar, ca organ consultativ al Inspectoratului General, ale cãrui componenţã, organizare şi funcţionare se stabilesc prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
ART. 7
Structura organizatorizã a Inspectoratului General se stabileşte, la propunerea acestuia, prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
ART. 8
(1) Direcţia Generalã de Jandarmi a Municipiului Bucureşti este subordonatã nemijlocit Inspectoratului General şi este destinatã planificãrii, organizãrii, conducerii şi executãrii misiunilor specifice şi îndeplinirii atribuţiilor ce revin jandarmeriei în municipiul Bucureşti.
(2) Direcţia generalã prevãzutã la alin. (1) are în compunere structura de comandament organizatã pe servicii, compartimente, batalioane, detaşamente/companii, secţii, plutoane, posturi, grupe, structuri de suport logistic, medical sau de altã naturã, constituite conform legii.
ART. 9
(1) Brigada Specialã de Intervenţie a Jandarmeriei Române, denumitã în continuare Brigada Specialã, este subordonatã nemijlocit Inspectoratului General şi are competenţã teritorialã generalã, destinatã executãrii misiunilor de asigurare şi restabilire a ordinii publice, asigurãrii protecţiei instituţiilor fundamentale ale statului şi neutralizãrii ameninţãrilor grave la adresa acestora, independent sau în cooperare cu alte structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor şi cu ale celorlalte instituţii din sistemul de apãrare şi securitate naţionalã.
(2) Brigada Specialã prevãzutã la alin. (1) are în compunere structura de comandament organizatã pe servicii şi compartimente, batalioane speciale de intervenţie, detaşamente, subunitãţi de suport logistic şi alte structuri de jandarmi, constituite conform legii.
ART. 10
(1) Inspectoratul de jandarmi judeţean este subordonat nemijlocit Inspectoratului General şi este destinat planificãrii, organizãrii, conducerii şi executãrii misiunilor specifice şi îndeplinirii atribuţiilor ce revin jandarmeriei într-o zonã de responsabilitate corespunzãtoare teritoriului unui judeţ.
(2) Inspectoratul de jandarmi judeţean are în compunere structura de comandament organizatã pe servicii, compartimente, detaşamente, companii, secţii, plutoane, posturi, grupe, structuri de specialişti - montane, navale, de suport logistic, medical sau de altã naturã, constituite conform legii.
(3) Inspectoratul de jandarmi judeţean are sediul în municipiul reşedinţã de judeţ.
(4) Subunitãţile din compunerea inspectoratului de jandarmi judeţean, prevãzute la alin. (2), funcţioneazã în localitatea de reşedinţã a unitãţii sau pot fi dislocate ori redislocate, prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, în alte localitãţi urbane şi rurale din zona de responsabilitate a unitãţii.
ART. 11
(1) Gruparea de jandarmi mobilã funcţioneazã în subordinea Inspectoratului General, ca structurã destinatã organizãrii şi executãrii misiunilor de asigurare şi restabilire a ordinii publice şi de combatere a infracţionalitãţii în zona de responsabilitate teritorialã.
(2) Gruparea de jandarmi mobilã are în compunere, în funcţie de specificul misiunii, structura de comandament organizatã pe servicii, compartimente, detaşamente, plutoane, grupe, structuri de specialişti, suport logistic şi medical.
ART. 12
(1) Batalionul de jandarmi special este o unitate subordonatã Brigãzii Speciale, destinatã executãrii de misiuni specifice, de regulã, în zona de responsabilitate a acesteia.
(2) Unitatea prevãzutã la alin. (1) are în compunere, în funcţie de specificul misiunilor, structura de comandament, detaşamente, companii, posturi, grupe, subunitãţi de specialişti, de suport logistic şi medical sau alte structuri.
ART. 13
Detaşamentul, compania, plutonul şi grupa de jandarmi sunt subunitãţi organizate ca structuri militare pentru pregãtire sau pentru îndeplinirea misiunilor specifice, independent ori în subordinea nemijlocitã a marilor unitãţi sau unitãţilor de jandarmi.
ART. 14
(1) Unitatea specialã de jandarmi este structura destinatã sã execute misiuni de pazã sau de protecţie şi apãrare a unor obiective, bunuri, valori de importanţã deosebitã ori alte misiuni pe un anumit domeniu de competenţã al jandarmeriei.
(2) Unitatea prevãzutã la alin. (1) are în compunere structura de comandament organizatã pe birouri, compartimente, detaşamente, companii, plutoane, grupe, structuri de specialişti, de suport logistic şi medical.
ART. 15
(1) Instituţiile militare de învãţãmânt sunt structuri destinate formãrii continue, pregãtirii şi specializãrii personalului Jandarmeriei Române.
(2) Instituţiile militare de învãţãmânt au în compunere: structura de comandament, organizatã în conformitate cu prevederile legale în domeniu, batalioane/cursuri, detaşamente sau companii, plutoane, structuri de specialişti şi suport logistic ori de altã naturã.
(3) Formarea şi pregãtirea pentru prima funcţie, precum şi perfecţionarea pregãtirii şi specializãrii ofiţerilor se realizeazã în Academia de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza", specialitatea "Jandarmi", în Şcoala de Aplicaţii sau în instituţii similare din ţarã şi din strãinãtate, iar pentru strãini, prin cursul internaţional de aplicaţii.
(4) Formarea subofiţerilor se realizeazã în Şcoala Militarã de Subofiţeri de Jandarmi.
(5) Centrul de pregãtire şi perfecţionare este o structurã destinatã pregãtirii, perfecţionãrii şi specializãrii categoriilor de personal, diferenţiat pe domenii de activitate.
(6) Personalul din instituţiile de învãţãmânt prevãzute la alin. (1), care desfãşoarã activitãţi didactice, precum şi personalul din Jandarmeria Românã, care organizeazã, planificã, coordoneazã, îndrumã sau controleazã activitatea de pregãtire şi perfecţionare a personalului, au aceleaşi drepturi şi obligaţii cu cele ale personalului similar din celelalte unitãţi de învãţãmânt ale Ministerului Administraţiei şi Internelor.
ART. 16
Bazele de logisticã sunt structuri specializate destinate asigurãrii aprovizionãrii, depozitãrii, conservãrii şi distribuirii bunurilor materiale, mentenanţei armamentului şi tehnicii specifice şi contractãrii de bunuri şi servicii necesare Jandarmeriei Române.
ART. 17
Unitãţile şi subunitãţile de jandarmi pot acţiona, cu aprobarea prealabilã a ministrului administraţiei şi internelor şi la ordinul Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, în orice zonã a ţãrii, alta decât cea de responsabilitate permanentã, în funcţie de situaţia operativã existentã, în condiţiile legii.
ART. 18
(1) Regulamentele de organizare şi funcţionare ale Inspectoratului General şi Brigãzii Speciale, precum şi Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratului de jandarmi judeţean se aprobã prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
(2) Regulamentele de organizare şi funcţionare ale inspectoratelor de jandarmi judeţene se elaboreazã de acestea în baza regulamentului-cadru prevãzut la alin. (1) şi se aprobã de inspectorul general.
CAP. III
Atribuţiile Jandarmeriei Române
ART. 19
(1) Jandarmeria Românã, prin structurile sale specializate, are urmãtoarele atribuţii:
a) apãrã, prin mijloacele şi metodele prevãzute de lege, viaţa, integritatea corporalã şi libertatea persoanei, proprietatea publicã şi privatã, interesele legitime ale cetãţenilor, ale comunitãţii şi ale statului;
b) executã misiuni de asigurare a ordinii publice cu ocazia mitingurilor, marşurilor, demonstraţiilor, procesiunilor, acţiunilor de pichetare, acţiunilor promoţionale, comerciale, manifestãrilor cultural-artistice, sportive, religioase, comemorative, precum şi a altor asemenea activitãţi care se desfãşoarã în spaţiul public şi care implicã aglomerãri de persoane;
c) executã misiuni de restabilire a ordinii publice când aceasta a fost tulburatã prin orice fel de acţiuni sau fapte care contravin legilor în vigoare;
d) executã, la solicitarea Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã, pe baza planurilor de cooperare, misiuni de asigurare şi restabilire a ordinii publice în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat;
e) executã, pe baza planurilor de cooperare aprobate de ministrul administraţiei şi internelor, misiuni de menţinere a ordinii publice pentru prevenirea şi descoperirea infracţiunilor în staţiuni montane şi pe trasee turistice din zona acestora, precum şi pe litoralul Mãrii Negre, în Delta Dunãrii ori în staţiuni balneare sau în alte zone de interes operativ;
f) executã, în cooperare cu instituţiile abilitate ale statului, misiuni de asigurare a ordinii publice pe timpul vizitelor oficiale sau al altor activitãţi la care participã înalţi demnitari români sau strãini pe teritoriul României, în zona obiectivelor şi a locurilor de desfãşurare a activitãţilor;
g) executã, în condiţiile legii, la solicitarea autoritãţilor competente, misiuni de urmãrire şi prindere a evadaţilor, dezertorilor şi a altor persoane despre care existã date şi indicii temeinice cã intenţioneazã sã sãvârşeascã sau au sãvârşit infracţiuni ori care se sustrag mãsurii arestãrii preventive sau executãrii pedepselor privative de libertate;
h) executã misiuni de intervenţie antiteroristã la obiectivele aflate în responsabilitatea jandarmeriei sau pentru capturarea şi neutralizarea persoanelor care folosesc arme de foc ori alte mijloace care pot pune în pericol siguranţa persoanelor, bunurilor, valorilor şi transporturilor speciale;
i) asigurã, în condiţiile legii, paza sau protecţia şi apãrarea obiectivelor, a bunurilor şi valorilor de importanţã deosebitã, stabilite prin hotãrâre a Guvernului, şi a obiectivelor aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor, stabilite prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor;
j) asigurã, în condiţiile legii, paza sau protecţia transportului unor valori importante, precum şi a transportului armelor, muniţiilor, materialelor explozive, stupefiantelor, substanţelor toxice sau radioactive ori al altor materii sau substanţe periculoase, definite astfel prin lege;
k) participã, în cooperare cu celelalte instituţii ale statului abilitate prin lege, la misiuni de prevenire şi neutralizare a actelor teroriste pe teritoriul României;
l) participã, împreunã cu alte instituţii abilitate, la supravegherea, controlul şi asigurarea protecţiei şi conservãrii fondului cinegetic şi piscicol natural, a fondului silvic şi de protecţie a mediului, prin mãsuri specifice de prevenire şi combatere a oricãror încãlcãri ale prevederilor normelor legale;
m) participã la protecţia corespondenţei secrete pe timpul transportului acesteia pe întreg teritoriul României;
n) participã la limitarea şi înlãturarea consecinţelor dezastrelor naturale, tehnologice, de mediu sau complexe;
o) participã, în condiţiile legii, la misiuni în afara teritoriului statului român, cu efective şi tehnica din dotare, la activitãţi de instruire, la constituirea forţelor internaţionale destinate îndeplinirii unor misiuni în cadrul acţiunilor de prevenire a conflictelor şi gestionãrii situaţiilor de crizã, de întãrire - consiliere, asistenţã, formare, control - a forţelor de ordine locale sau de substituţie a acestora în toate domeniile lor de activitate. În timpul îndeplinirii acestor misiuni efectivele de jandarmi participante beneficiazã de drepturile stabilite prin lege pentru militarii care executã misiuni în strãinãtate;
p) asigurã mãsuri de ordine şi de protecţie a zonelor în care s-a produs sau existã pericolul iminent de producere a unor incendii, explozii ori a altor situaţii de urgenţã ce pun în pericol viaţa, integritatea fizicã a persoanelor sau bunurile acestora;
q) constatã contravenţii şi aplicã sancţiuni contravenţionale, potrivit legii;
r) efectueazã, în condiţiile legii, acte necesare începerii urmãririi penale pentru infracţiunile constatate pe timpul executãrii misiunilor specifice, potrivit prevederilor art. 214 din Codul de procedurã penalã;
s) desfãşoarã activitãţi de cercetare şi documentare în vederea constituirii bazei de date de interes operativ, necesarã executãrii misiunilor specifice, cu persoanele cunoscute cu antecedente în comiterea de acte de dezordine cu prilejul unor manifestãri publice, cu cele cunoscute ca aparţinând unor grupuri cu comportament huliganic, precum şi cu alte informaţii de interes operativ necesare executãrii misiunilor;
t) executã orice alte atribuţii prevãzute prin lege.
(2) La solicitarea persoanelor fizice sau juridice, în situaţii care nu suferã amânare, la propunerea inspectorului general, ministrul administraţiei şi internelor poate aproba asigurarea temporarã a protecţiei unor persoane, obiective, bunuri, valori şi transporturi speciale, altele decât cele stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în condiţiile legii.
(3) Jandarmeria Românã rãspunde solicitãrii magistratului de a participa, împreunã cu acesta, la efectuarea unor acte procedurale.
ART. 20
(1) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 19 alin. (1) şi (2), Jandarmeria Românã se bazeazã pe concursul autoritãţilor publice şi al persoanelor fizice sau juridice, care furnizeazã, la cerere, date şi documente necesare îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin lege.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor, jandarmii aflaţi în misiune folosesc armamentul şi mijloacele tehnice din dotare, potrivit dispoziţiilor legale.
ART. 21
Pe timpul stãrii de urgenţã, Jandarmeria Românã continuã sã îşi îndeplineascã misiunile specifice, asigurând totodatã aplicarea prevederilor ordonanţelor militare prevãzute în decretul de instituire a acestei stãri.
ART. 22
(1) Pe timpul stãrii de asediu, la mobilizare şi în timp de rãzboi, Jandarmeria Românã, pe lângã atribuţiile prevãzute la art. 19, în calitate de componentã a forţelor armate, îndeplineşte şi urmãtoarele atribuţii:
a) executã paza, protecţia şi apãrarea obiectivelor stabilite de autoritãţile militare, altele decât cele la care se asigurã pazã militarã în timp de pace;
b) participã la descoperirea, capturarea sau la neutralizarea inamicului desantat ori debarcat pe teritoriul ţãrii, în locurile de dispunere a unitãţilor sau subunitãţilor de jandarmi;
c) participã la apãrarea unor localitãţi;
d) asigurã paza bunurilor aparţinând domeniului public sau privat, în cazurile de evacuare impuse de acţiunile inamicului;
e) participã la acţiunile de înlãturare a efectelor loviturilor executate de cãtre inamic din aer, cu mijloace de nimicire în masã, incendiare sau clasice;
f) executã, în cooperare cu alte forţe abilitate, acţiuni pentru descoperirea, capturarea sau neutralizarea elementelor paramilitare care activeazã pe teritoriul naţional;
g) participã la acţiuni de evacuare a populaţiei, control şi îndrumare a circulaţiei, de escortare a prizonierilor de rãzboi şi pazã a acestora în obiective din zona interioarã, de dirijare şi îndrumare a refugiaţilor, pazã şi apãrare a unor zone cu destinaţie specialã;
h) participã la anunţarea şi trimiterea la celelalte unitãţi ale Ministerului Administraţiei şi Internelor a personalului necesar pentru completarea acestora, în condiţiile legii;
i) coopereazã cu celelalte componente ale sistemului de apãrare şi securitate naţionalã pentru asigurarea şi protecţia mobilizãrii şi participã la asigurarea punerii în aplicare a ordonanţelor militare, potrivit legii;
j) executã orice alte atribuţii şi misiuni privind apãrarea ţãrii, potrivit legii.
(2) Pe durata stãrii de rãzboi, Jandarmeria Românã se subordoneazã operaţional autoritãţii militare naţionale la nivel strategic.
CAP. IV
Personalul Jandarmeriei Române
ART. 23
(1) Personalul Jandarmeriei Române se compune din personal militar şi personal contractual.
(2) Personalul militar al Jandarmeriei Române este format din: cadre militare, elevi ai instituţiilor militare de învãţãmânt, soldaţi şi gradaţi profesionişti, militari în termen şi militari cu termen redus.
(3) Cadrelor militare din Jandarmeria Românã li se aplicã dispoziţiile <>Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Gradaţilor şi soldaţilor profesionişti li se aplicã Statutul gradaţilor şi soldaţilor profesionişti, aprobat prin lege.
(5) Elevilor instituţiilor militare de învãţãmânt ale jandarmeriei li se aplicã prevederile <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>Legii nr. 46/1996 privind pregãtirea populaţiei pentru apãrare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(6) Personalul contractual este supus reglementãrilor din legislaţia muncii, în mãsura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
ART. 24
(1) Numãrul posturilor de ofiţeri, maiştri militari, subofiţeri, gradaţi şi soldaţi profesionişti, militari în termen, militari cu termen redus şi al personalului contractual din Jandarmeria Românã, în timp de pace şi la mobilizare, se stabileşte de cãtre ministrul administraţiei şi internelor, în limita efectivelor aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Mutarea, transferarea sau detaşarea personalului se poate face în cazurile şi în condiţiile prevãzute prin lege.
ART. 25
(1) Personalul militar din unitãţile de jandarmi depune jurãmântul militar prevãzut pentru militarii forţelor armate ale României.
(2) Personalul contractual depune la încadrare urmãtorul jurãmânt: "Eu,..., jur sã respect Constituţia şi legile României, sã pãstrez secretul profesional şi sã-mi îndeplinesc cu bunã-credinţã sarcinile încredinţate. Aşa sã-mi ajute Dumnezeu!".
(3) Referirea la divinitate din formula jurãmântului se schimbã potrivit credinţei religioase a fiecãruia sau se eliminã în cazul celor fãrã confesiune.
ART. 26
(1) Jandarmeria Românã poate folosi gradaţi şi soldaţi profesionişti în limita posturilor prevãzute în statele de organizare, aprobate potrivit competenţelor.
(2) Gradaţii şi soldaţii profesionişti încadraţi au calitatea de militar şi se supun legilor şi regulamentelor militare.
(3) Timpul în care o persoanã îşi desfãşoarã activitatea în Jandarmeria Românã ca gradat profesionist constituie vechime în muncã.
CAP. V
Drepturi şi obligaţii
ART. 27
(1) În realizarea atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii, personalul militar al Jandarmeriei Române este învestit cu exerciţiul autoritãţii publice.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, personalul prevãzut la alin. (1) are urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
a) sã acorde sprijin persoanelor cu funcţii ce implicã exerciţiul autoritãţii publice, dacã acestea întâmpinã rezistenţã fizicã în executarea sarcinilor de serviciu;
b) sã legitimeze orice persoanã când existã indicii temeinice cã a sãvârşit, sãvârşeşte sau se pregãteşte sã sãvârşeascã o faptã ce constituie infracţiune ori contravenţie, precum şi persoanele care solicitã intrarea într-un perimetru legal restricţionat;
c) sã foloseascã, cu acordul proprietarului sau deţinãtorului, orice mijloace de transport şi telecomunicaţii, proprietate publicã sau privatã, cu excepţia celor aparţinând corpului diplomatic, pentru luarea unor mãsuri legale ce nu suferã amânare şi care nu pot fi duse la îndeplinire altfel. Cheltuielile ocazionate în astfel de împrejurãri vor fi achitate ulterior, la cererea proprietarilor, şi vor fi suportate din fondurile unitãţilor de jandarmi sau, dupã caz, de cãtre persoanele care au determinat intervenţia;
d) sã circule gratuit, pe baza legitimaţiei de serviciu, cu mijloacele de transport în comun, pentru executarea unor misiuni care nu pot fi îndeplinite altfel;
e) sã solicite sprijinul cetãţenilor pentru urmãrirea, prinderea, imobilizarea şi luarea mãsurilor legale împotriva persoanelor care au comis infracţiuni;
f) sã aplice mãsura ridicãrii în vederea confiscãrii obiectelor periculoase, substanţelor sau armelor deţinute fãrã drept sau care pot pune în pericol viaţa ori integritatea fizicã a jandarmului sau a altor persoane, mãsura şi descrierea bunurilor ridicate fiind menţionate în procesul-verbal de constatare.
(3) În exercitarea atribuţiilor, personalul militar al Jandarmeriei Române are dreptul sã efectueze control corporal preventiv asupra persoanei şi bagajului acesteia, în urmãtoarele situaţii:
a) existã indicii clare cã s-a sãvârşit, se sãvârşeşte sau se pregãteşte sãvârşirea unei infracţiuni;
b) persoana se aflã în stare de inconştienţã şi este necesarã identificarea acesteia;
c) persoana participã la manifestãri publice sau în alte locuri în care este interzis accesul cu arme, produse ori substanţe periculoase.
(4) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi misiunilor specifice, personalul prevãzut la alin. (1) are dreptul sã foloseascã forţa, mijloacele din dotare şi armamentul, în condiţiile legii.
(5) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul militar al Jandarmeriei Române este obligat sã îşi facã cunoscutã calitatea şi sã prezinte insigna sau legitimaţia de serviciu, dupã caz, cu excepţia situaţiilor în care rezultatul intervenţiei sau siguranţa ulterioarã a acestuia ar fi periclitatã.
ART. 28
(1) În îndeplinirea atribuţiilor specifice, personalul militar al Jandarmeriei Române are competenţa teritorialã corespunzãtoare zonei de responsabilitate a structurii de jandarmi din care face parte.
(2) În caz de continuare a unei mãsuri sau activitãţi specifice în desfãşurare, personalul militar al Jandarmeriei Române poate acţiona şi în zona de responsabilitate a altor unitãţi de jandarmi, comunicând despre aceasta structurii competente.
ART. 29
În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul militar al Jandarmeriei Române foloseşte armamentul din dotare cu muniţia aferentã, veste antiglonţ, scuturi de protecţie, cãşti cu vizor, bastoane de cauciuc sau tompfe, bastoane cu energie electrostaticã, dispozitive cu substanţe iritant lacrimogene, arme albe, jeturi de apã sau coloranţi, arme cu glonţ de cauciuc sau coloranţi, cãtuşe, cai şi câini de serviciu, dispozitive sonore şi luminoase, mijloace blindate, lucrãri şi mijloace genistice, precum şi orice mijloace de protecţie şi de imobilizare aflate în dotare, în urmãtoarele situaţii:
a) pentru împiedicarea şi neutralizarea acţiunilor agresive ale persoanelor care tulburã grav ordinea publicã, acţiuni ce nu au putut fi înlãturate sau anihilate prin utilizarea altor mijloace legale;
b) împotriva celor care pãtrund fãrã drept în sediile autoritãţilor publice sau ale altor instituţii de interes public ori privat şi care, avertizaţi şi somaţi, au refuzat sã pãrãseascã de îndatã aceste sedii, precum şi împotriva grupurilor organizate care împiedicã desfãşurarea normalã a activitãţii pe cãile de comunicaţii, în locurile publice şi în alte obiective importante;
c) pentru imobilizarea persoanelor sau a grupurilor de persoane care provoacã dezordine şi întreprind acţiuni ce pun în pericol viaţa, integritatea corporalã sau sãnãtatea persoanelor, proprietatea publicã sau privatã, ultragiazã forţele de ordine sau alte persoane învestite cu funcţii ce implicã exerciţiul autoritãţii publice ori tulburã grav ordinea publicã, prin acte de violenţã.
ART. 30
În caz de absolutã necesitate şi atunci când folosirea altor mijloace de imobilizare sau de constrângere nu a dat rezultate, jandarmii fac uz de armã în condiţiile strict prevãzute de lege.
ART. 31
(1) Folosirea mijloacelor prevãzute la art. 29 se face numai dupã avertizarea şi somarea participanţilor de a se dispersa, de cãtre şeful dispozitivului de ordine sau de cãtre şefii sãi ierarhici.
(2) Pentru executarea dispersãrii se lasã la dispoziţie participanţilor timpul corespunzãtor, determinat în raport cu numãrul acestora, cu cãile şi cu posibilitãţile de defluire.
(3) Avertizarea şi somarea nu sunt necesare în cazul în care asupra personalului de ordine se exercitã acte de violenţã care pun în pericol iminent viaţa, integritatea corporalã sau sãnãtatea acestuia.
ART. 32
(1) Avertizarea şi somarea constau în folosirea de semnale sonore sau luminoase şi în atenţionarea persoanelor aflate în situaţiile prevãzute la art. 29, prin mijloace de amplificare sonorã, asupra obligaţiei de a se dispersa şi de a respecta prevederile legale.
(2) Dacã, dupã avertizare, participanţii nu s-au dispersat, aceştia sunt atenţionaţi prin mijloacele de amplificare sonorã, astfel: prima somaţie: "Atenţie, vã rugãm sã pãrãsiţi..., vom folosi forţa!", urmatã de semnale sonore şi luminoase.
(3) În cazul în care, dupã trecerea perioadei necesare pentru dispersare, se constatã cã prima somaţie a rãmas fãrã rezultat, se trece la folosirea ultimei somaţii, astfel: ultima somaţie: "Pãrãsiţi..., se va folosi forţa!", urmatã de semnale sonore şi luminoase.
(4) Pentru perceperea somaţiilor de cãtre toţi participanţii, înainte de folosirea mijloacelor de imobilizare sau de constrângere se emite un semnal luminos prin cartuşe de semnalizare de culoare roşie, trase vertical.
ART. 33
Folosirea mijloacelor prevãzute la art. 29 se face în mod gradual şi nu trebuie sã depãşeascã nevoile reale pentru imobilizarea persoanelor turbulente sau agresive ori pentru neutralizarea acţiunilor ilegale şi va înceta de îndatã ce scopul misiunii a fost realizat.
ART. 34
(1) Intervenţia în forţã se dispune în scris de cãtre prefectul sau înlocuitorul acestuia din municipiul Bucureşti, respectiv din judeţul în care s-a produs una dintre situaţiile prevãzute la art. 29.
(2) Dispoziţia scrisã a prefectului privind intervenţia în forţã nu este necesarã în cazul în care asupra forţelor de ordine, a altor persoane ori asupra bunurilor sau valorilor apãrate se exercitã violenţe care pun în pericol iminent viaţa, integritatea corporalã sau sãnãtatea acestora ori când existã indicii temeinice cã participanţii pregãtesc sau au comis o infracţiune.
ART. 35
Persoanele care sãvârşesc fapte contrare legii vor fi imobilizate, îndepãrtate cât mai repede de la locul tulburãrilor şi conduse, dupã caz, la cea mai apropiatã unitate de poliţie sau de jandarmi, pentru a se lua, cu privire la acestea, mãsurile de sancţionare prevãzute de lege.
ART. 36
Se interzice folosirea mijloacelor prevãzute la art. 29 împotriva femeilor cu semne vizibile de sarcinã, împotriva persoanelor cu semne vãdite de invaliditate şi împotriva copiilor, cu excepţia cazurilor în care aceştia înfãptuiesc un atac armat ori în grup, care pune în pericol viaţa sau integritatea corporalã a uneia ori a mai multor persoane.
ART. 37
În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul din Jandarmeria Românã are obligaţia sã respecte drepturile şi libertãţile fundamentale ale omului şi sã acorde primul ajutor medical persoanelor care au nevoie de acesta ca urmare a intervenţiei în forţã.
ART. 38
(1) Personalul militar din Jandarmeria Românã poate deţine, purta şi folosi armamentul, muniţia şi mijloacele din dotare, în condiţiile legii.
(2) Personalul prevãzut la alin. (1) are dreptul sã poarte permanent asupra sa armamentul din dotare sau achiziţionat personal, cu muniţia aferentã, în condiţiile legii.
ART. 39
Personalul militar din Jandarmeria Românã are dreptul şi obligaţia sã intervinã şi în afara orelor de program, a atribuţiilor de serviciu şi a competenţei teritoriale a structurilor din care face parte, atunci când ia cunoştinţã de pregãtirea sau de sãvârşirea unei infracţiuni, acţionând pentru conservarea urmelor, prinderea fãptuitorului, ridicarea corpurilor delicte, a celorlalte mijloace materiale de probã şi predarea imediatã a acestora autoritãţilor competente.
ART. 40
(1) Soldele, salariile şi celelalte drepturi bãneşti care se cuvin personalului Jandarmeriei Române sunt stabilite conform legii.
(2) Personalul militar din Jandarmeria Românã care, din motive de îmbolnãvire, accidente sau alte asemenea evenimente, survenite pe timpul, din cauza ori în legãturã cu serviciul, nu îşi mai poate îndeplini atribuţiile şi este trecut într-o altã funcţie, îşi pãstreazã solda şi celelalte drepturi bãneşti avute anterior, dacã drepturile cuvenite pentru noua funcţie sunt mai mici.
ART. 41
(1) Dreptul la pensie, la asigurãri sociale şi la asistenţã medicalã al ofiţerilor, maiştrilor militari şi subofiţerilor Jandarmeriei Române se stabileşte potrivit legislaţiei privind cadrele militare.
(2) Dreptul la pensie, la asigurãri sociale şi la asistenţã medicalã al gradaţilor şi soldaţilor profesionişti şi personalului contractual din jandarmerie se stabileşte potrivit <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţiilor <>Legii nr. 53/2003 Codul muncii, cu modificãrile ulterioare, şi altor prevederi legale specifice.
ART. 42
Încadrarea în condiţii de muncã normale, deosebite sau speciale a personalului militar al Jandarmeriei Române se face potrivit legii.
ART. 43
(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul militar al Jandarmeriei Române se bucurã de protecţie deosebitã, potrivit legii penale.
(2) Personalul militar al Jandarmeriei Române şi membrii familiilor acestuia au dreptul la protecţie din partea structurilor specializate ale statului faţã de ameninţãrile sau violenţele la care ar putea fi supuşi ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de serviciu sau în legãturã cu acestea.
(3) În cazul infracţiunilor sãvârşite împotriva personalului militar al Jandarmeriei Române, soţului, soţiei ori copiilor acestuia, în scop de intimidare sau de rãzbunare pentru mãsurile legale luate de acesta în exercitarea atribuţiilor de serviciu, limitele maxime ale pedepselor prevãzute de legea penalã se majoreazã cu 3 ani.
ART. 44
(1) Personalului militar şi contractual al Jandarmeriei Române i se asigurã gratuit echipamentul de protecţie adecvat misiunilor specifice pe care le îndeplineşte, iar în cazul în care, ca urmare a îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, i s-au degradat sau i s-au distrus îmbrãcãmintea, încãlţãmintea sau alte bunuri personale, acesta are dreptul la despãgubiri corespunzãtoare acordate de Inspectoratul General.
(2) Personalului Jandarmeriei Române care participã la misiuni de asigurare şi restabilire a ordinii publice, de luptã antiteroristã, a cãror duratã depãşeşte 4 ore, i se asigurã gratuit un supliment de hranã, în echivalentul a 2.000 de calorii, pentru fiecare zi de misiune.
ART. 45
Ministerul Administraţiei şi Internelor va avansa sumele necesare acoperirii daunelor materiale suferite de personalul militar al Jandarmeriei Române şi de membrii de familie ai acestuia, în situaţiile în care acestea sunt urmare a faptelor prevãzute la art. 43 alin. (3), urmând sã le recupereze de la persoanele vinovate, potrivit legii.
CAP. VI
Asigurarea materialã şi financiarã
ART. 46
(1) Jandarmeria Românã are în înzestrare armament, tehnicã, muniţie, echipament, aparaturã specificã şi mijloace de transport necesare îndeplinirii atribuţiilor prevãzute de lege, pentru autoapãrarea şi protecţia personalului, precum şi a obiectivelor în care îşi desfãşoarã activitatea. Jandarmeria Românã are în compunere structuri proprii care realizeazã aprovizionarea cu materiale, transporturile logistice, asigurarea tehnicã, medicalã, sanitarveterinarã, financiarã, cazarea efectivelor şi adãpostirea animalelor.
(2) În raport cu nevoile proprii, în cadrul Jandarmeriei Române pot funcţiona gospodãrii agrozootehnice, case de odihnã, hoteluri, cabane şi baze de instrucţie, locuinţe de serviciu şi de intervenţie, cluburi, asociaţii cu caracter profesional, umanitar, cultural, sportiv sau recreativ, potrivit legii.
ART. 47
Dotarea şi înzestrarea Jandarmeriei Române cu mijloacele, materialele şi echipamentele prevãzute la art. 46 alin. (1) se realizeazã prin grija Ministerului Administraţiei şi Internelor şi a Inspectoratului General, în condiţiile legii.
ART. 48
Imobilele pentru sediile de mari unitãţi, unitãţi şi subunitãţi de jandarmi, gospodãrii agrozootehnice, case de odihnã, hoteluri, locuinţe de serviciu şi de intervenţie, cluburi, asociaţii cu caracter profesional, umanitar, cultural, sportiv sau recreativ, precum şi bazele de instruire se construiesc din fondurile alocate Ministerului Administraţiei şi Internelor, pe terenurile atribuite în administrare în baza hotãrârilor Guvernului sau ale consiliului local, dupã caz.
ART. 49
Unitãţile din structura Jandarmeriei Române administreazã patrimoniul propriu şi pot închiria bunurile disponibilizate care fac parte din acesta sau le pot valorifica în condiţiile legii. Sumele încasate vor fi folosite conform prevederilor legale.
ART. 50
Inspectoratul General este abilitat:
a) sã aprobe, în limitele competenţelor sale, documentele tehnico-economice pentru lucrãrile proprii de investiţii şi sã urmãreascã executarea acestora la termenele stabilite;
b) sã avizeze documentele de învãţãmânt pentru specialitatea "Jandarmi" ale Academiei de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza" şi sã aprobe aceste documente pentru instituţiile de învãţãmânt din subordine;
c) sã stabileascã normele de întrebuinţare, întreţinere şi reparare pentru tehnica specialã din dotare;
d) sã execute controlul mijloacelor materiale şi bãneşti repartizate unitãţilor subordonate;
e) sã execute orice alte atribuţii stabilite prin lege în domeniile asigurãrii materiale şi financiare.
ART. 51
Inspectoratul General avizeazã proiectele construcţiilor, mijloacelor şi amenajãrilor necesare serviciului de pazã la obiectivele asigurate sau care urmeazã a fi asigurate cu pazã militarã, în condiţiile legii.
ART. 52
(1) Unitãţile de jandarmi utilizeazã parcul propriu de autovehicule şi sunt dotate cu tehnicã, mijloace de transport, aparaturã şi mijloace de transmisiuni, precum şi cu alte materiale specifice, necesare îndeplinirii misiunilor.
(2) Autovehiculele destinate îndeplinirii misiunilor specifice jandarmeriei poartã inscripţia "JANDARMERIA" şi sunt dotate cu instalaţii de semnalizare acusticã şi luminoasã.
(3) Jandarmeria poate utiliza autovehicule şi mijloace tehnice închiriate sau puse la dispoziţie de cãtre beneficiarii activitãţii desfãşurate de jandarmi.
CAP. VII
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 53
(1) În cazul unor evenimente care pun în pericol ordinea de drept, comandanţii marilor unitãţi şi unitãţilor de jandarmi informeazã Ministerul Administraţiei şi Internelor şi, prin intermediul acestuia, celelalte ministere şi instituţii abilitate prin lege în acest domeniu despre desfãşurarea evenimentelor, în vederea luãrii mãsurilor de punere în aplicare a planurilor de acţiune aprobate de Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii.
(2) În situaţia în care obiectivele a cãror pazã este asiguratã în mod permanent sau temporar de cãtre personalul militar al Jandarmeriei Române sunt în pericol ori atunci când existã informaţii cã se intenţioneazã organizarea unor acţiuni care le-ar putea pune în pericol, unitatea de jandarmi competentã, împreunã cu autoritãţile publice şi cu alte structuri abilitate cu atribuţii în domeniu, stabileşte zona de protecţie a obiectivelor respective şi, la nevoie, poate interzice sau limita, dupã caz, accesul.
(3) Zonele de protecţie ale obiectivelor sunt delimitate cu semne vizibile de cãtre Jandarmeria Românã, cu sprijinul de specialitate al autoritãţilor publice şi al altor organe abilitate.
(4) Zonele de protecţie au acelaşi regim ca şi obiectivele pentru care au fost stabilite.
ART. 54
Formele şi procedeele de acţiune prin care unitãţile de jandarmi îşi îndeplinesc atribuţiile se stabilesc prin ordine şi instrucţiuni ale ministrului administraţiei şi internelor.
ART. 55
Personalul din Jandarmeria Românã rãspunde, potrivit legii, de îndeplinirea atribuţiilor specifice funcţiei sau postului şi de executarea dispoziţiilor legale pe care le primeşte de la autoritãţile competente.
ART. 56
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi jandarmii angajaţi cu contract, încadraţi pe funcţii operative şi care îndeplinesc condiţiile legale, pot fi trecuţi în corpul subofiţerilor, pe bazã de concurs sau examen de admitere în limita posturilor aprobate şi a fondurilor bugetare alocate, acordându-li-se grade militare în funcţie de vechimea lor în Ministerul Administraţiei şi Internelor, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
(2) Personalul prevãzut la alin. (1), care nu îndeplineşte condiţiile legale pentru trecerea în corpul subofiţerilor ori nu promoveazã concursul sau examenul de admitere în corpul subofiţerilor, se trece în corpul soldaţilor şi gradaţilor profesionişti şi i se aplicã statutul acestora, potrivit legii.
ART. 57
(1) La data de 3 aprilie, în fiecare an, se sãrbãtoreşte Ziua Jandarmeriei Române.
(2) Pentru rezultate deosebite şi vechime în structurile Jandarmeriei Române, personalului acesteia i se pot conferi decoraţii, potrivit legii.
ART. 58
Unitãţilor de jandarmi le pot fi atribuite, prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, la propunerea inspectorului general, denumiri având conotaţii sau semnificaţii istorice pentru zona de responsabilitate a unitãţii respective.
ART. 59
Uniforma personalului militar din Jandarmeria Românã, însemnele distinctive, forma şi conţinutul insignei şi ale documentelor de legitimare a acestuia, precum şi sigla Jandarmeriei Române se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 60
(1) Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã <>Legea nr. 116/1998 privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei Române, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 18 iunie 1998.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucureşti, 29 noiembrie 2004.
Nr. 550.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: