Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 541 din 27 septembrie 2002  privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 541 din 27 septembrie 2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 8 octombrie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Obiectul şi domeniul de aplicare

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã activitatea caselor de economii pentru economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, respectiv cea a bãncilor pentru economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, denumite în continuare case de economii pentru domeniul locativ, constituite conform art. 5.
ART. 2
Obiectul principal al prezentei legi este finanţarea pe termen lung a domeniului locativ prin economisirea şi creditarea în sistem colectiv, conform art. 3 lit. b).

CAP. 2
Definiţii

ART. 3
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) casa de economii pentru domeniul locativ - banca sau casa de economii autorizata sa funcţioneze în conformitate cu prezenta lege şi cu legislaţia bancarã în vigoare;
b) economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ - acceptarea de depozite de la clienţi şi acordarea acestora de credite cu dobanda fixa din sumele acumulate pentru activitãţi în domeniul locativ;
c) client - persoana fizica sau juridicã care încheie cu casa de economii pentru domeniul locativ un contract de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, prin care aceasta dobândeşte, ca urmare a efectuãrii depunerilor prevãzute în contract, dreptul legal de a primi un credit la dobanda stabilitã pentru activitãţi în domeniul locativ;
d) activitãţi în domeniul locativ:
1. construirea, cumpãrarea, reabilitarea, modernizarea, consolidarea sau extinderea imobilelor cu destinaţie preponderent locativã;
2. cumpãrarea, reabilitarea, modernizarea, consolidarea sau extinderea altor imobile decât cele cu destinaţie preponderent locativã, cu condiţia sa fie folosite ca spaţii locative;
3. cumpãrarea de terenuri intravilane sau dobândirea drepturilor de concesiune pentru construirea de imobile cu destinaţie preponderent locativã;
4. cumpãrarea de terenuri intravilane sau dobândirea drepturilor de concesiune în scopul construirii altor imobile decât cele cu destinaţie preponderent locativã, în limita cotei deţinute de spaţiile locative din totalul construcţiei pozitionate pe teren;
5. viabilizarea unor terenuri trecute în intravilan în scopul promavarii construcţiei cartierelor de locuinţe;
6. preluarea unor creanţe legate de realizarea activitãţilor prevãzute la pct. 1-5;
7. construirea de spaţii comerciale, industriale şi social-culturale, dacã acestea sunt legate de construcţia de locuinţe sau dacã ele contribuie, prin amplasarea lor în zonele de locuit, la aprovizionarea acestora sau la satisfacerea nevoilor de ordin social-cultural;
8. lucrãri în domeniul locativ angajate de chiriaş în scopul modernizãrii locuinţei;
e) contract de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, denumit în continuare contract de economisire-creditare - angajamentul pãrţilor în baza cãruia clientul se obliga sa economiseasca o suma reprezentând suma minima de economisire, iar casa de economii pentru domeniul locativ se obliga sa acorde un credit cu dobanda fixa pentru diferenţa dintre suma totalã contractatã şi suma economisita, inclusiv dobânzile şi primele acordate, cu obligaţia ca toate condiţiile de repartizare a creditului sa fie îndeplinite;
f) finanţare în baza contractului de economisire-creditare - creditul cu dobanda fixa obţinut de cãtre client în condiţiile prevãzute în contractul de economisire-creditare;
g) finanţare anticipata - creditul cu dobanda pieţei acordat clientului care nu a acumulat încã suma minima de economisire stabilitã de casa de economii pentru domeniul locativ prin contractul de economisire-creditare; acest credit, la care se achitã doar dobanda, se transforma în credit cu dobanda fixa în momentul îndeplinirii tuturor condiţiilor de repartizare prevãzute în contractul de economisire-creditare;
h) finanţare intermediara - creditul cu dobanda pieţei acordat clientului care a acumulat suma minima de economisire stabilitã prin contractul de economisire-creditare, dar nu îndeplineşte celelalte condiţii prevãzute în contractul de economisire-creditare; acest credit, la care se achitã doar dobanda, se transforma în credit cu dobanda fixa în momentul îndeplinirii tuturor condiţiilor prevãzute în contractul de economisire-creditare;
i) masa de repartizare - resurse ale casei de economii pentru domeniul locativ, provenind din depozite, dobânzi aferente, orice alte plati care majoreazã soldul economisit, sume rambursate aferente creditelor acordate, prime şi dobânzile aferente lor, alte surse atrase exclusiv în scopul finanţãrii în baza contractului de economisire-creditare, precum şi din surse proprii;
j) fond special - fond constituit de casa de economii pentru domeniul locativ în scopul garantarii functionarii sistemului din punctul de vedere al tehnicii de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ şi cu scopul protejãrii intereselor clienţilor;
k) raport individual între client şi casa de economii pentru domeniul locativ - relaţia dintre aportul banesc al clientului, calculat pentru fiecare contract de economisire-creditare, şi aportul banesc al casei de economii pentru domeniul locativ, pe care clientul îl obţine prin derularea creditului;
l) raport colectiv între clienţi şi casa de economii pentru domeniul locativ - relaţia dintre suma aporturilor bãneşti ale clienţilor şi aportul banesc preconizat al casei de economii pentru domeniul locativ, rezultat din contractele de economisire-creditare al cãror proces de economisire a fost încheiat şi/sau întrerupt, calculat pe o anumitã perioada;
m) timp de asteptare - perioada cuprinsã între data încheierii contractului de economisire-creditare şi data la care contractul clientului este repartizat;
n) tipuri de contracte (tarife) - modalitãţi alternative de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, puse la dispoziţia clienţilor de casa de economii pentru domeniul locativ, în funcţie de suma contractatã, de dobanda şi termenele de rambursare aferente finanţãrii în baza contractului de economisire-creditare, precum şi în funcţie de alte criterii stabilite de casa de economii pentru domeniul locativ;
o) persoana singura - persoana necãsãtoritã, vaduva sau divortata;
p) data de repartizare - data la care soldul economisit şi creditul pentru domeniul locativ sunt puse la dispoziţia clientului.

CAP. 3
Principii generale

ART. 4
(1) Casele de economii pentru domeniul locativ pot funcţiona numai pe baza autorizaţiei emise de Banca Nationala a României.
(2) Caselor de economii pentru domeniul locativ le sunt aplicabile dispoziţiile legislaţiei bancare în mãsura în care acestea nu contravin prevederilor prezentei legi.
ART. 5
(1) Casele de economii pentru domeniul locativ se constituie sub forma juridicã de societate pe acţiuni, ca filiale ale bãncilor/caselor de economii, persoane juridice romane sau strãine, în baza aprobãrii Bãncii Naţionale a României, cu respectarea prevederilor legale în vigoare aplicabile societãţilor comerciale.
(2) Acţionari majoritari ai caselor de economii pentru domeniul locativ pot fi exclusiv bãnci/case de economii. Acţionari minoritari pot fi bãnci/case de economii, societãţi comerciale din domeniul imobiliar, societãţi de asigurãri, organe ale administraţiei publice centrale şi locale, în mãsura în care legea o permite, precum şi persoane fizice.
(3) Participaţia cumulatã a persoanelor fizice nu poate depãşi 5% din capitalul social al caselor de economii pentru domeniul locativ.
ART. 6
Capitalul social minim al caselor de economii pentru domeniul locativ este stabilit de Banca Nationala a României, dar nu poate fi mai mic decât nivelul minim al capitalului social stabilit pentru bãnci.

CAP. 4
Activitãţi permise

ART. 7
(1) În afarã activitãţilor de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, casele de economii pentru domeniul locativ pot desfasura, în limita autorizaţiei acordate, urmãtoarele activitãţi:
a) finanţarea anticipata şi finanţarea intermediara, pe baza contractelor de economisire-creditare;
b) acordarea de credite pentru activitãţi în domeniul locativ, în condiţiile prevãzute la alin. (2);
c) administrarea creditelor terţilor şi intermedierea creditelor în contul terţilor, dacã acestea sunt destinate finanţãrii unor activitãţi în domeniul locativ;
d) emiterea, în conformitate cu prevederile alin. (2), de garanţii pentru acele tipuri de credite obţinute de terţi, pe care casele de economii pentru domeniul locativ le pot acorda;
e) primirea de împrumuturi;
f) efectuarea de plasamente în active cu grad de risc scãzut de credit, potrivit reglementãrilor Bãncii Naţionale a României;
g) acordarea de credite societãţilor comerciale la care casele de economii pentru domeniul locativ deţin participatii, în condiţiile alin. (5);
h) emiterea şi gestiunea instrumentelor de plata şi de credit;
i) plati şi decontãri;
j) transferuri de fonduri;
k) consultanţa financiar-bancarã;
l) operaţiuni de mandat cu specific financiar-bancar.
(2) Totalul creanţelor care provin din creditele prevãzute la alin. (1) lit. b) şi d) nu poate depãşi nivelul reglementat de Banca Nationala a României din valoarea aferentã finantarilor în baza contractelor de economisire-creditare şi a finantarilor acordate potrivit alin. (1) lit. a).
(3) Creanţele din creditele pentru activitãţi în domeniul locativ, precum şi din creditele potrivit alin. (1) lit. a) şi b), în mãsura în care acestea nu sunt garantate prin cesiunea unor drepturi din contractele de economisire-creditare, vor fi garantate prin ipoteci asupra unui imobil aflat în ţara. În mãsura în care nu exista suficiente garanţii suplimentare, garantarea nu poate depãşi patru cincimi din valoarea de garantare a imobilului ipotecat.
(4) Creanţele aferente finanţãrii în baza contractului de economisire-creditare, precum şi garanţiile aferente nu pot fi cesionate decât pentru activitãţi de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ şi pentru finanţarea anticipata şi intermediara. Aceste dispoziţii se aplica şi creanţelor corespunzãtoare finanţãrii anticipate şi intermediare, precum şi garanţiilor aferente lor.
(5) Casele de economii pentru domeniul locativ pot deţine participatii exclusiv la societãţi comerciale al cãror obiect de activitate cuprinde activitãţi în domeniul locativ şi care desfãşoarã preponderent astfel de activitãţi, în limita unei treimi din capitalul social al acestora. O participaţie mai mare este permisã doar la capitalul social al altor case de economii pentru domeniul locativ, cu condiţia ca totalul participatiilor la astfel de societãţi sa nu depãşeascã 20% din fondurile proprii ale casei de economii pentru domeniul locativ.

CAP. 5
Reglementãri privind desfãşurarea economisirii şi creditarii în sistem colectiv pentru domeniul locativ

ART. 8
Casele de economii pentru domeniul locativ vor elabora reglementãri proprii privind Condiţiile generale de afaceri şi Condiţiile generale ale contractelor de economisire-creditare, care vor sta la baza tipurilor de contracte (tarifelor) practicate.
ART. 9
Condiţiile generale de afaceri se vor referi, fãrã a fi limitative, la:
a) calcule privind derularea contractelor de economisire-creditare, cu specificarea raportului individual dintre client şi casa de economii pentru domeniul locativ, precum şi cu specificarea timpului de asteptare minim, mediu şi maxim;
b) procedura de repartizare a contractelor de economisire-creditare, cu indicarea componentei masei de repartizare, a termenelor de repartizare, a modului de evaluare a îndeplinirii condiţiilor de repartizare, precum şi stabilirea ordinii de repartizare;
c) procedura privind calculul resurselor din masa de repartizare, care, temporar, nu pot fi repartizate, al veniturilor suplimentare din plasamentul acestor resurse, precum şi indicarea modului de utilizare a fondului special;
d) modul de calcul al valorii garanţiei;
e) procedura de restituire a sumelor economisite în cazul rezilierii contractelor de economisire-creditare;
f) o procedura de derulare simplificata a contractelor de economisire-creditare, în interesul clienţilor, în cazul retragerii autorizaţiei de funcţionare sau al începerii procedurii falimentului;
g) finanţarea investiţiilor de viabilizare a unor terenuri trecute în intravilan în scopul promovãrii construcţiei cartierelor de locuinţe;
h) finanţarea construirii de spaţii comerciale, industriale şi social-culturale, în mãsura în care aceasta este permisã conform prevederilor art. 3 lit. d) pct. 7.
ART. 10
Condiţiile generale ale contractelor de economisire-creditare trebuie sa cuprindã urmãtoarele prevederi:
a) valoarea şi scadenta aporturilor clientului şi ale casei de economii pentru domeniul locativ, precum şi consecinţele în cazul întârzierii prestaţiilor;
b) rata dobânzii practicate la depozite şi la creditele acordate;
c) valoarea comisioanelor şi a altor cheltuieli care sunt în sarcina clientului;
d) modul de evaluare a îndeplinirii condiţiilor de repartizare, stabilirea ordinii de repartizare şi condiţiile care trebuie îndeplinite pentru plata sumei contractate;
e) modalitãţile de garantare şi condiţiile de rambursare a creditelor, precum şi de asigurare impotriva riscului de nerambursare;
f) condiţiile în care un contract de economisire-creditare poate fi divizat sau conexat cu alt contract de economisire-creditare;
g) condiţiile în care se majoreazã sau se reduce suma contractatã;
h) condiţiile în care pot fi cesionate drepturi derivând din contractul de economisire-creditare;
i) condiţiile în care un contract de economisire-creditare poate fi reziliat şi consecinţele ce rezulta din rezilierea lui sau din procedura de derulare simplificata a acestuia;
j) condiţiile de administrare a conturilor clienţilor;
k) instanta competenta sa soluţioneze litigiile.
ART. 11
(1) Masa de repartizare poate fi utilizata, cu excepţia art. 7 alin. (1), numai pentru restituirea resurselor atrase şi introduse în masa de repartizare şi pentru finanţarea anticipata şi intermediara.
(2) Masa de repartizare va fi alocata în sensul unei repartizari uniforme şi al unui timp de asteptare cat mai scurt.
ART. 12
Casele de economii pentru domeniul locativ aloca anual, înainte de impozitarea profitului în contul fondului special, diferenţa dintre veniturile realizate ca urmare a plasamentelor temporare efectuate din masa de repartizare neutilizata pentru finanţarea în baza contractelor de economisire-creditare, din cauza neîndeplinirii de cãtre clienţi a condiţiilor de repartizare, şi veniturile care s-ar fi realizat ca urmare a finanţãrii în baza contractului de economisire-creditare, în limita a 3% din depozitele atrase. Fondul special poate fi lichidat, la sfârşitul anului, în limita partii care depãşeşte 3% din depozitele atrase.
ART. 13
(1) În cazul contractelor de economisire-creditare încheiate în valuta, casele de economii pentru domeniul locativ au obligaţia sa formeze mase de repartizare separate în valutele în care s-a realizat economisirea. Utilizarea maselor de repartizare astfel constituite se va face în principal în valuta în care s-a fãcut economisirea, casele de economii pentru domeniul locativ fiind obligate sa administreze corespunzãtor riscul valutar.
(2) La cerere, Banca Nationala a României poate excepta casele de economii pentru domeniul locativ, în cazuri speciale, de obligaţia de a forma mase de repartizare separate, dacã prin aceasta nu se pericliteazã interesele clienţilor.
ART. 14
Casele de economii pentru domeniul locativ nu se pot angaja sa punã la dispoziţia clientului suma contractatã în vederea creditarii la o data determinata, înainte de repartizarea contractului de economisire-creditare.

CAP. 6
Autorizarea, reglementarea şi supravegherea caselor de economii pentru domeniul locativ

SECŢIUNEA 1
Autorizarea

ART. 15
(1) Casele de economii pentru domeniul locativ sunt supuse condiţiilor de autorizare aplicabile bãncilor, persoane juridice romane. În afarã de acestea, ele trebuie sa îndeplineascã şi condiţiile specifice prevãzute la alin. (2).
(2) Condiţiile specifice de autorizare a caselor de economii pentru domeniul locativ vor fi stabilite prin reglementãri de Banca Nationala a României şi se vor referi, fãrã a fi limitative, la:
a) condiţiile generale de afaceri şi condiţiile generale ale contractelor de economisire-creditare;
b) încadrarea instituţiei de credit a carei filiala este casa de economii pentru domeniul locativ în indicatorii prudentiali şi de performanta economico-financiarã, stabiliţi de Banca Nationala a României;
c) îndeplinirea cerinţelor tehnice şi de operare specifice;
d) reglementãrile proprii privind procedura de derulare simplificata a contractelor de economisire-creditare;
e) tipurile de contracte (tarifele) propuse a fi puse la dispoziţia clienţilor.
ART. 16
Cererea de autorizare a caselor de economii pentru domeniul locativ va fi respinsã, în afarã situaţiilor aplicabile bãncilor, şi în cazul în care se considera ca Condiţiile generale de afaceri şi/sau Condiţiile generale ale contractelor de economisire-creditare:
a) nu sunt în mãsura sa asigure execuţia durabila a contractelor de economisire-creditare şi, în particular, aceste contracte, luate individual, nu asigura pe intreaga lor durata un raport individual adecvat între client şi casa de economii pentru domeniul locativ;
b) prevãd vãrsãminte ale sumelor economisite, rambursãri sau orice alte obligaţii care întârzie în mod neadecvat repartizarea contractelor de economisire-creditare, duc la prelungirea disproportionata a duratelor contractelor de economisire-creditare sau nu garanteazã suficient interesele clienţilor.
ART. 17
(1) În afarã situaţiilor de retragere a autorizaţiei aplicabile bãncilor, Banca Nationala a României poate retrage autorizaţia acordatã unei case de economii pentru domeniul locativ şi în urmãtoarele cazuri:
a) constata ca interesele clienţilor nu pot fi suficient protejate prin alte mãsuri, în conformitate cu prezenta lege sau cu legislaţia bancarã;
b) îi sunt cunoscute fapte de natura celor prevãzute la art. 16, ce justifica retragerea autorizaţiei;
c) a primit hotãrârea privind începerea procedurii falimentului casei de economii pentru domeniul locativ.
(2) Retragerea autorizaţiei unei case de economii pentru domeniul locativ are ca efect declanşarea procedurii de derulare simplificata a contractelor de economisire-creditare.

SECŢIUNEA a 2-a
Reglementarea

ART. 18
În vederea asigurãrii condiţiilor unei bune executii a obligaţiilor care deriva din contractele de economisire-creditare şi, în particular, pentru garantarea existenţei unor disponibilitati suficiente pentru asigurarea unui ritm de repartizare cat mai regulat, Banca Nationala a României şi ministerele abilitate emit reglementãri referitoare la:
a) plasamentul temporar al sumelor acumulate în vederea repartizãrii, precum şi al sumelor deja repartizate, dar al cãror varsamant nu a fost încã solicitat de cãtre clienţi;
b) modul de determinare a contractelor de economisire-creditare de valoare mare, precum şi:
1. proporţia admisã a sumelor aferente contractelor de economisire-creditare de valoare mare în totalul sumelor contractate, aferente contractelor de economisire-creditare nerepartizate ale casei de economii pentru domeniul locativ;
2. proporţia admisã a sumelor aferente contractelor de economisire-creditare de valoare mare, încheiate pe parcursul unui an calendaristic, în totalul sumelor contractate, aferente contractelor de economisire-creditare încheiate pe parcursul respectivului an calendaristic; la calculul contingentului admis al contractelor de economisire-creditare de valoare mare, potrivit prezentului punct, precum şi potrivit pct. 1, se vor include şi contractele de economisire-creditare pentru care, în conformitate cu Condiţiile generale de afaceri, clienţii au vãrsat suma minima de economisire în cursul primului an dupã încheierea contractului de economisire-creditare;
c) condiţiile de acordare a creditelor pentru domeniul locativ prevãzute la art. 3 lit. d) pct. 7, precum şi proporţia admisã a acestor contracte în totalul creditelor acordate de o casa de economii pentru domeniul locativ, fãrã ca aceasta sa depãşeascã 3%;
d) expunerea maxima admisã fata de o societate comercialã din categoria celor prevãzute la art. 7 alin. (5), precum şi expunerea maxima totalã admisã fata de astfel de societãţi comerciale;
e) proporţia admisã a creditelor acordate în baza contractelor de economisire-creditare şi garantate cu diferite tipuri de garanţii, în totalul creditelor acordate în baza contractelor de economisire-creditare, în cazul în care se considera necesarã o astfel de mãsura prudentiala;
f) condiţiile minime de repartizare a contractelor de economisire-creditare, în particular referitoare la suma minima de economisire şi calculul indicelui de evaluare minim, pentru asigurarea unui raport individual adecvat între client şi casa de economii pentru domeniul locativ;
g) modul de constituire, utilizare şi lichidare a fondului special.

SECŢIUNEA a 3-a
Supravegherea

ART. 19
(1) Banca Nationala a României supravegheazã casele de economii pentru domeniul locativ, în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi şi ale legislaţiei bancare.
(2) Banca Nationala a României este imputernicita sa ia toate mãsurile necesare pentru ca activitãţile de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ sa se desfãşoare în conformitate cu Condiţiile generale de afaceri şi cu Condiţiile generale ale contractelor de economisire-creditare, precum şi cu celelalte condiţii stabilite prin reglementãrile date în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi şi ale legislaţiei bancare.
ART. 20
(1) Modificãrile sau completãrile aduse Condiţiilor generale de afaceri şi Condiţiilor generale ale contractelor de economisire-creditare în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 9, cu excepţia lit. d), respectiv ale art. 10, cu excepţia lit. c), precum şi cele aduse Condiţiilor generale de afaceri şi Condiţiilor generale ale contractelor de economisire-creditare, corespunzãtoare unor noi tipuri de contracte de economisire-creditare, se supun aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României.
(2) Banca Nationala a României poate solicita caselor de economii pentru domeniul locativ modificarea Condiţiilor generale de afaceri şi a Condiţiilor generale ale contractelor de economisire-creditare, atunci când se constata ca acestea nu pot asigura îndeplinirea obligaţiilor ce le revin din contractele de economisire-creditare.
ART. 21
Introducerea de noi tipuri de contracte este supusã aprobãrii Bãncii Naţionale a României, împreunã cu o declaraţie din care sa rezulte ca acestea sunt întocmite în conformitate cu Condiţiile generale de afaceri şi cu Condiţiile generale ale contractelor de economisire-creditare, cu cel puţin 3 luni înainte de punerea la dispoziţia clienţilor a noilor tipuri de contracte.
ART. 22
(1) Fuziunea şi divizarea caselor de economii pentru domeniul locativ se vor efectua conform legislaţiei bancare, în mãsura în care aceasta nu contravine prevederilor prezentei legi.
(2) Casele de economii pentru domeniul locativ pot fuziona numai cu alte case de economii pentru domeniul locativ. Ele sunt obligate sa obţinã autorizarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României.
ART. 23
(1) În situaţia în care exista date certe care conduc la concluzia ca o casa de economii pentru domeniul locativ nu îşi va putea onora obligaţiile, Banca Nationala a României poate interzice acesteia, pe o perioada limitatã, încheierea de noi contracte de economisire-creditare.
(2) În cazul în care situaţia indicatã la alin. (1) nu este remediata, Banca Nationala a României poate interzice temporar toate plãţile derivând din activitatea de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ şi poate dispune retragerea autorizaţiei şi iniţierea procedurii de derulare simplificata a contractelor de economisire-creditare.
(3) Prin procedura de derulare simplificata a contractelor de economisire-creditare se va urmãri realizarea aporturilor bãneşti ale clienţilor şi ale casei de economii pentru domeniul locativ, aferente contractelor de economisire-creditare existente, în sensul protejãrii intereselor clienţilor.
ART. 24
(1) Banca Nationala a României poate hotãrî mãsuri de instituire a supravegherii speciale şi a administrãrii speciale a caselor de economii pentru domeniul locativ, care se vor lua în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile bãncilor.
(2) Banca Nationala a României poate stabili reguli specifice de derulare a supravegherii speciale şi a administrãrii speciale a caselor de economii pentru domeniul locativ.

CAP. 7
Obligaţiile speciale ale auditorului independent

ART. 25
(1) În afarã atribuţiilor prevãzute de lege auditorii independenţi ai caselor de economii pentru domeniul locativ au şi urmãtoarele obligaţii speciale:
a) verificarea respectãrii prevederilor cuprinse în Condiţiile generale de afaceri cu privire la procedura de repartizare, scop în care aceştia sunt împuterniciţi sa aibã acces la documentele casei de economii pentru domeniul locativ, în mãsura în care acestea se referã la procedura de repartizare;
b) verificarea respectãrii condiţiilor prevãzute de normele interne cu privire la plata creditelor şi garantarea creanţelor din credite;
c) verificarea respectãrii reglementãrilor emise de Banca Nationala a României şi/sau de Ministerul Finanţelor Publice în aplicarea prezentei legi.
(2) Auditorul independent are obligaţia sa informeze Banca Nationala a României ori de câte ori constata încãlcarea de cãtre casa de economii pentru domeniul locativ a prevederilor prezentei legi şi/sau a reglementãrilor emise de Banca Nationala a României şi/sau de Ministerul Finanţelor Publice în aplicarea acesteia.
(3) Auditorul independent va întocmi la încheierea exerciţiului financiar un raport asupra activitãţii de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru activitãţi în domeniul locativ, pe care îl va remite şi Bãncii Naţionale a României.

CAP. 8
Stimularea economisirii pentru domeniul locativ

ART. 26
(1) Fiecare client, persoana fizica cu cetãţenia romana şi cu domiciliul stabil în România, beneficiazã de o prima de stat pentru depunerile anuale efectuate în baza unui contract de economisire-creditare încheiat cu o casa de economii pentru domeniul locativ.
(2) Dreptul la prima se constituie la finele anului de economisire. Anul de economisire este anul calendaristic în care s-au efectuat depunerile îndreptãţite la prima.
(3) Prima trebuie solicitatã de client pana cel târziu la sfârşitul anului calendaristic urmãtor anului de economisire, la casa de economii pentru domeniul locativ cu care a încheiat contractul de economisire-creditare.
(4) Dreptul la prima se prescrie în cazul în care aceasta nu a fost solicitatã pana la sfârşitul anului calendaristic urmãtor anului de economisire.
ART. 27
(1) Prima este de 30% din suma economisita în anul respectiv de cãtre client.
(2) Prima nu poate depãşi cuantumul unui salariu lunar mediu brut pe economie, comunicat de autoritatea nationala de statistica la finele anului.
(3) În cazul în care clientul încheie mai multe contracte de economisire-creditare cu casa de economii pentru domeniul locativ şi primele stabilite depãşesc prima maxima admisã pentru anul de economisire, suma primelor trebuie limitatã la nivelul prevãzut la alin. (2).
ART. 28
Sunt îndreptãţiţi sa beneficieze de prime clienţii persoane singure, precum şi oricare dintre soţi, separat, indiferent care dintre ei a fãcut depunerea.
ART. 29
Prima se suporta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi se acorda de acesta dupã expirarea fiecãrui an calendaristic, în termen de maximum 60 de zile de la solicitarea care a fost transmisã de casa de economii pentru domeniul locativ acestei autoritãţi. Prima va fi virata de casa de economii pentru domeniul locativ în contul clientului.
ART. 30
(1) Pentru a beneficia în mod constant de prima contractele de economisire-creditare trebuie sa aibã o durata de minimum 5 ani şi este obligatoriu ca, înainte de expirarea termenului de economisire stabilit, sa nu se fi efectuat restituiri totale sau parţiale din sumele economisite.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) urmãtoarele situaţii:
a) suma contractatã este pusã la dispoziţie, iar cel care a economisit utilizeazã imediat şi nemijlocit suma primitã pentru activitãţi în domeniul locativ;
b) în cazul cesiunii contractului de economisire-creditare, suma economisita sau suma contractatã se utilizeazã imediat şi nemijlocit pentru activitãţi în domeniul locativ de cãtre cesionar;
c) cel care a economisit pentru activitãţi în domeniul locativ sau soţul/sotia acestuia a decedat ori a intrat în incapacitate totalã de munca dupã încheierea contractului de economisire-creditare;
d) cel care a economisit pentru activitãţi în domeniul locativ a devenit somer şi perioada de şomaj este de cel puţin 9 luni fãrã întrerupere şi dureazã încã în momentul la care se solicita restituirea sumei.
ART. 31
Clienţii care au încasat primele incalcand dispoziţiile prezentei legi şi ale reglementãrilor emise în aplicarea acesteia sunt obligaţi sa restituie primele Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în termen de maximum 90 de zile de la încasarea acestora.
ART. 32
Primele acordate şi dobânzile bonificate la depozitele clienţilor, în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi, nu se includ la calculul impozitului pe venit.
ART. 33
Ministerul Finanţelor Publice împreunã cu Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei vor stabili prin norme metodologice procedura de acordare a primelor.

CAP. 9
Sancţiuni

ART. 34
În afarã situaţiilor prevãzute la <>art. 69 alin. (1) din Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile ulterioare, în cazul în care Banca Nationala a României constata ca o casa de economii pentru domeniul locativ şi/sau oricare dintre administratorii, directorii executivi, cenzorii sau auditorul acesteia se fac vinovaţi de:
a) încãlcarea unei prevederi a prezentei legi ori a reglementãrilor şi ordinelor emise de Banca Nationala a României în aplicarea acesteia;
b) încãlcarea oricãrei condiţii sau restrictii prevãzute în autorizaţia emisã casei de economii pentru domeniul locativ sau în orice act emis de Banca Nationala a României, obligatoriu pentru casa de economii pentru domeniul locativ;
c) neraportarea, raportarea cu întârziere sau raportarea de date eronate privind indicatorii de prudenta bancarã ori alţi indicatori prevãzuţi în reglementãrile Bãncii Naţionale a României, emise în aplicarea prezentei legi,
Banca Nationala a României poate aplica urmãtoarele sancţiuni:
1. avertisment scris, dat casei de economii pentru domeniul locativ şi/sau auditorului acesteia;
2. limitarea operaţiunilor casei de economii pentru domeniul locativ;
3. amenda aplicabilã casei de economii pentru domeniul locativ sau, dupã caz, auditorului independent, între 0,1% şi 1% din capitalul social, sau administratorilor, conducãtorilor, membrilor biroului executiv ori cenzorilor, între 1-6 salarii ale acestora din luna precedenta datei constatãrii faptei. Amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat;
4. retragerea aprobãrii date conducãtorilor casei de economii pentru domeniul locativ şi/sau auditorului acesteia;
5. retragerea autorizaţiei de funcţionare a casei de economii pentru domeniul locativ.

CAP. 10
Dispoziţii finale

ART. 35
(1) Se interzice oricãrei persoane sa desfãşoare activitãţi de economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ fãrã o autorizaţie emisã de Banca Nationala a României.
(2) În caz de litigiu Banca Nationala a României este imputernicita sa determine dacã o activitate reprezintã economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ. În acest caz decizia Bãncii Naţionale a României este obligatorie pentru autoritãţile implicate.
ART. 36
Se interzice oricãrei persoane care nu este autorizata de Banca Nationala a României în calitate de casa de economii pentru domeniul locativ sa utilizeze sintagmele "casa de economii pentru domeniul locativ", "banca de economii pentru domeniul locativ" şi "economisire şi creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ", în legatura cu o activitate, un produs, un serviciu sau în scop publicitar.
ART. 37
(1) Banca Nationala a României va elabora reglementãri şi ordine în aplicarea prezentei legi, în termen de 6 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ministerul Finanţelor Publice împreunã cu Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei vor emite instrucţiuni în aplicarea prevederilor prezentei legi, în termen de 6 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 38
Prezenta lege intra în vigoare la 1 ianuarie 2003.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 25 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 9 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU

Bucureşti, 27 septembrie 2002.
Nr. 541.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016