Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 53 din 31 iulie 1991  privind salarizarea senatorilor, deputatilor si personalului din aparatul Parlamentului Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 53 din 31 iulie 1991 privind salarizarea senatorilor, deputatilor si personalului din aparatul Parlamentului Romaniei

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 8 august 1991
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Salarizarea senatorilor, deputaţilor şi personalului din aparatul Parlamentului se face ţinînd seama de rolul, importanta şi rãspunderea ce le revin în exercitarea funcţiei.
ART. 2
Salariile de baza ale senatorilor şi deputaţilor sînt prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 3
Salariile de baza ale unor funcţii de conducere specifice Parlamentului sînt prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 4
Salariile de baza pentru funcţiile de execuţie de specialitate specifice Parlamentului sînt prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 5
Persoanele care coordoneazã activitatea unor compartimente sau sectoare au salariile de baza corespunzãtoare funcţiei de execuţie de specialitate specifice sau, dupã caz, a funcţiei de execuţie în care sînt încadrate, la care se adauga o indemnizaţie de conducere, potrivit anexei nr. 4, care face parte din salariul de baza, diferenţiatã în raport cu rãspunderea funcţiei de conducere îndeplinite, precum şi cu ponderea muncii respective fata de activitatea de execuţie pe care o realizeazã.
ART. 6
Personalul de execuţie care primeşte sarcina de a coordona realizarea unor programe, studii complexe şi altele asemenea beneficiazã pe perioada cît îndeplineşte aceasta sarcina de o indemnizaţie de conducere, în limitele prevãzute în anexa nr. 4, stabilitã în raport de complexitatea sarcinii primite.
ART. 7
(1) Personalul încadrat pe funcţii de execuţie de specialitate specifice poate primi un salariu de merit lunar, care face parte din salariul de baza. Acesta poate fi de pînã la 15% aplicat la salariul de baza şi se acorda pentru rezultate deosebite obţinute în activitatea desfasurata.
(2) Salariul de merit poate fi acordat pentru cel mult 15% din numãrul de personal prevãzut pentru funcţiile de execuţie de specialitate specifice şi se stabileşte de Biroul permanent, la propunerea secretarului general. Activitatea persoanelor respective se analizeazã în fiecare an şi în raport cu rezultatele obţinute se stabileşte menţinerea sau retragerea salariului de merit.
ART. 8
Majorarea salariului de baza pentru personalul încadrat în funcţii de execuţie de specialitate specifice prevãzut în anexa nr. 3, precum şi a indemnizaţiei de conducere, în limitele prevãzute de lege, se poate face o data pe an, de regula la începutul anului bugetar, ţinînd seama de calitãţile personale reflectate în rezultatele obţinute în activitatea profesionalã.
ART. 9
(1) Salariile de baza pentru funcţiile de execuţie, altele decît cele de specialitate specifice, sînt diferenţiate pe funcţii şi în cadrul fiecãrei funcţii pe grade sau trepte profesionale. Salariile de baza pentru fiecare grad sau treapta profesionalã sînt stabilite pe 3-4 gradatii.
(2) Trecerea în gradatia imediat superioarã a personalului încadrat în funcţii de execuţie se face o data pe an, la începutul anului bugetar, de cãtre secretarul general, la propunerea şefului de compartiment.
(3) La trecerea în gradatia imediat superioarã se tine seama de calitãţile personale concretizate prin rezultatele obţinute în activitatea profesionalã. Vechimea minima necesarã pentru trecerea într-o gradatie superioarã este de doi ani.
(4) În mod excepţional, Biroul permanent, la propunerea secretarului general, poate reduce la jumãtate vechimea minima prevãzutã la alin. (3).
ART. 10
(1) Angajarea şi avansarea în funcţie, în grade sau trepte profesionale a personalului de execuţie, altul decît cel de specialitate specific, se fac prin concurs sau examen, în condiţiile legii, în raport cu competenta profesionalã şi rezultatele obţinute în activitate. Salariul de baza ce se acorda la avansare este în toate cazurile cel prevãzut la gradatia 1 a funcţiei respective.
(2) Vechimea minima în grad sau treapta profesionalã pentru avansarea în gradul sau treapta imediat superioarã este de cel puţin doi ani. Fac excepţie de la aceasta prevedere persoanele încadrate în funcţiile prevãzute cu salariu de debutant.
(3) Persoanele încadrate cu salariu de debutant vor fi salarizate astfel pînã la expirarea perioadei de proba. Avansarea în gradul sau treapta profesionalã imediat superioarã se face pe baza de examen sau concurs.
(4) Biroul permanent, la propunerea secretarului general, poate aproba, în mod excepţional, prezentarea la concurs sau examen pentru avansare în gradul sau treapta profesionalã imediat superioarã fãrã îndeplinirea condiţiei de vechime minima prevãzutã la alineatul precedent.
ART. 11
(1) Persoanele salarizate potrivit prezentei legi beneficiazã de un spor de vechime în munca de pînã la 15%, calculat la salariul de baza corespunzãtor timpului efectiv lucrat în program normal de lucru, astfel:
-----------------------------------------------------------
Transe de vechime în munca Procente din salariul de baza
-----------------------------------------------------------
- între 3 şi 5 ani 3
- de la 5 la 10 ani 6
- de la 10 la 15 ani 9
- de la 15 la 20 ani 12
- peste 20 ani 15
-----------------------------------------------------------
(2) Sporul de vechime în munca se plãteşte cu începere de la 1 al lunii urmãtoare aceleia în care s-a împlinit vechimea în munca.
(3) Sporul de vechime în munca se ia în calcul la stabilirea pensiilor şi a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporarã de munca.
ART. 12
(1) Orele prestate peste durata normalã a timpului de lucru de personalul încadrat în funcţii de execuţie se compenseazã cu timp liber corespunzãtor. Dacã munca astfel prestatã nu a putut fi compensata cu timp liber corespunzãtor, orele suplimentare se vor salariza cu un spor din salariul de baza astfel:
a) 50% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmãtoare. Cu spor de 100% se plãtesc şi orele lucrate în zilele de repaus sãptãmînal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare, nu se lucreazã.
(2) Munca peste durata normalã poate fi prestatã şi sporurile prevãzute la alin. 1 se pot plati numai dacã efectuarea orelor suplimentare a fost dispusã de conducãtorul compartimentului sau sectorului de activitate, fãrã a depãşi 360 ore anual.
ART. 13
Personalul care lucreazã în condiţii grele de munca poate primi un spor de pînã la 15% din salariul de baza. Locurile de munca, categoriile de personal şi cuantumul sporului se aproba de Biroul permanent, la propunerea secretarului general.
ART. 14
Premierea personalului încadrat în funcţii de execuţie de specialitate specifice, a celuilalt personal de execuţie, precum şi a persoanelor care coordoneazã activitatea unor compartimente sau sectoare se face din fondul de premiere, care se constituie prin aplicarea unei cote de 2% asupra fondului de salarii aprobat anual prin buget. Din acest fond pot fi acordate premii în cursul anului salariaţilor care au realizat sau au participat direct la obţinerea unor rezultate în activitate apreciate ca valoroase.
ART. 15
(1) Pentru activitatea desfasurata, persoanele salarizate potrivit prezentei legi beneficiazã la sfîrşitul anului calendaristic de un premiu anual de pînã la un salariu mediu lunar de baza realizat în anul pentru care se face plata.
(2) Premiul anual poate fi redus sau anulat în cazul salariaţilor care în cursul anului au desfãşurat o activitate profesionalã slabã sau necorespunzãtoare sau au avut abateri pentru care au fost sancţionaţi disciplinar.
ART. 16
Pentru ajutoare, recompense, stimulente, contribuţii la acţiuni umanitare, burse şi cheltuieli de protocol, se constituie fondul preşedintelui Senatului şi fondul preşedintelui Adunãrii Deputaţilor, care se aproba anual prin buget.
ART. 17
Persoanele utilizate în cadrul Parlamentului în calitate de colaboratori sau invitate pentru audiere la Parlament beneficiazã de drepturile prevãzute în anexa nr. 5.
ART. 18
Angajarea personalului prin cumul de funcţii se face cu acordul conducerii unitãţii la care persoana în cauza are funcţia de baza, cu aprobarea Biroului permanent.
ART. 19
Persoanele numite temporar sa îndeplineascã atribuţiile de conducere a unui compartiment sau sector de activitate în locul unei persoane cu astfel de atribuţii, care lipseşte din unitate a perioada mai mare de 30 de zile calendaristice şi nu beneficiazã de salariu pe perioada respectiva, primesc, pe lîngã salariul de baza al funcţiei, gradului sau treptei profesionale în care sînt încadrate, indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei de conducere pe care o preiau.
ART. 20
(1) Senatorii şi deputaţii care participa la lucrãrile Parlamentului, în plen, în comisii sau în şedinţele Biroului permanent, beneficiazã de o indemnizaţie zilnica de 200 lei.
(2) Senatorii şi deputaţii prezenţi la lucrãrile Parlamentului, care nu au domiciliul în municipiul Bucureşti, primesc o diurna de 120 lei pe zi şi totodatã li se asigura cazarea gratuita sau, la alegere, în cazul în care nu beneficiazã de cazare gratuita, li se acorda suma de 30 lei pe noapte, pe toatã durata sesiunii parlamentare, cu excepţia perioadei de vacanta.
(3) Senatorii sau deputaţii care efectueazã o deplasare în ţara, din însãrcinarea preşedintelui Senatului sau al Adunãrii Deputaţilor, beneficiazã de decontarea integrala a cheltuielilor de cazare sau, la alegere, în cazul în care nu se cazeaza în unitãţi hoteliere sau alte spaţii de cazare autorizate care pot emite chitanţe oficiale privind tarifele percepute, de suma de 30 lei pe noapte, precum şi de o diurna de 120 lei pe zi, în cazul în care deplasarea se efectueazã în alta localitate decît municipiul Bucureşti sau cea în care domiciliazã. De aceleaşi drepturi beneficiazã şi senatorii sau deputaţii care nu domiciliazã în circumscripţiile electorale în care au fost aleşi, pe timpul deplasarii în aceste circumscripţii în vederea îndeplinirii unor activitãţi legate de exercitarea mandatului.
(4) În funcţie de evoluţia preţurilor şi tarifelor, în cazul în care rezulta o creştere mai mare de 30% a acestora, birourile permanente ale Senatului şi Adunãrii Deputaţilor vor actualiza cuantumul diurnei prevãzute la alin. 2 şi 3.
ART. 21
De la data încetãrii mandatului de senator sau deputat, timp de doi ani persoanelor în cauza nu li se poate modifica în mod unilateral sau desface contractul de munca pentru motive neimputabile lor.
ART. 22
La aplicarea prezentei legi se va proceda la reincadrarea întregului personal în funcţii şi, dupã caz, în grade şi trepte profesionale, precum şi pe gradatii, tinindu-se seama de competenta profesionalã reflectatã în rezultatele obţinute pînã la data încadrãrii şi de nivelul de pregãtire al fiecãruia.
ART. 23
(1) Soluţionarea contestaţiilor în legatura cu stabilirea salariilor, acordarea gradatiilor, sporurilor, premiilor şi a altor drepturi personalului din aparatul Parlamentului este de competenta Biroului permanent al fiecãrei camere.
(2) Contestaţiile se depun în termen de 5 zile de la data luãrii la cunostinta şi vor fi soluţionate în termen de 30 de zile.
(3) Impotriva mãsurii de modificare unilaterala a salariilor, stabilite potrivit prevederilor prezentei legi, cei interesaţi se pot adresa cu contestaţie la judecãtorie, în termen de 30 de zile de la data cînd au luat cunostinta de mãsura luatã.
ART. 24
(1) Salariile de baza pentru funcţiile de execuţie, altele decît funcţiile de execuţie de specialitate specifice prevãzute în anexa nr. 3, precum şi condiţiile de încadrare sînt cele prevãzute pentru funcţiile de execuţie din ministere şi celelalte organe centrale, mai mari cu 15-30% .
(2) În statele de funcţii pentru aparatul Parlamentului vor putea fi incluse şi unele funcţii aprobate altor sectoare de activitate bugetare care se dovedesc necesare prin preluarea acestora de la unitãţile bugetare unde funcţiile respective sînt specifice, salarizate potrivit prevederilor de la alin. 1.
ART. 25
(1) Birourile permanente ale Senatului şi Adunãrii Deputaţilor, dupã caz, aproba defalcarea fondului destinat plãţii salariilor.
(2) Statele de funcţii se aproba de birourile permanente ale Senatului şi Adunãrii Deputaţilor, dupã caz.
ART. 26
(1) Personalul de specialitate trimis în strãinãtate, invitat pe contul organizaţiilor sau altor parteneri externi pentru acţiuni ştiinţifice, culturale, artistice sau sportive, beneficiazã în ţara de drepturile stabilite prin reglementãri specifice.
(2) Pentru deplasarile în strãinãtate dispuse de preşedintele Senatului sau al Adunãrii Deputaţilor, cheltuielile necesare, inclusiv indemnizaţia de cazare şi diurna, în valuta, se aproba de cãtre preşedintele care a dispus deplasarea.
ART. 27
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta lege.
ART. 28
(1) Dispoziţiile prezentei legi intra în vigoare la data de 1 aprilie 1991, data pînã la care rãmîn valabile reglementãrile privind salarizarea în vigoare la 1 martie 1991.
(2) Salariile din prezenta lege sînt brute şi impozabile potrivit legii şi nu cuprind suma fixa acordatã sub forma de indexare, precum şi compensaţiile pentru creşterea preţurilor.
(3) Drepturile prevãzute la art. 2 din prezenta lege se cumuleazã cu pensia sau alte venituri.
(4) Prin derogare de la <>Legea nr. 3/1977 , cu modificãrile ulterioare, la încetarea mandatului, indiferent de durata acestuia, senatorii şi deputaţii pensionari pot solicita recalcularea pensiei, luindu-se în calcul salariul primit şi perioada mandatului.
ART. 29
Ministerul Economiei şi Finanţelor va introduce în structura bugetului administraţiei centrale pe anul 1991 modificãrile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei legi.
ART. 30
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga art. 2, art. 4, art. 5 şi <>art. 8 alin. 4 din Legea nr. 4/1990 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 20 iunie 1991.

PREŞEDINTELE SENATULUI
academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 20 iunie 1991.

PREŞEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN

În temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului şi a Preşedintelui României,
promulgãm Legea privind salarizarea senatorilor, deputaţilor şi personalului din aparatul Parlamentului României şi dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României.

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU

ANEXA 1
SALARIILE
pentru senatori şi deputaţi, precum şi pentru funcţiile din Biroul permanent al Senatului, al Adunãrii Deputaţilor şi din comisiile permanente
ale celor doua camere
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Funcţia Salariul de baza lunar
crt. - lei -
-------------------------------------------------------------------------------
1. Senator, deputat 26.000
2. Vicepreşedinţii şi secretarii comisiilor permanente
ale Senatului şi Adunãrii Deputaţilor 27.000
3. Secretarii şi chestorii Senatului şi ai Adunãrii
Deputaţilor, precum şi preşedinţii comisiilor permanente
ale Senatului şi Adunãrii Deputaţilor 28.000
4. Vicepreşedinţii Senatului şi ai Adunãrii Deputaţilor 30.000
5. Preşedintele Senatului şi al Adunãrii Deputaţilor 35.000
-------------------------------------------------------------------------------

ANEXA 2
SALARIILE
pentru unele funcţii de conducere specifice din aparatul Parlamentului
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Funcţia Salariul de baza lunar
crt. - lei -
-------------------------------------------------------------------------------
1. Secretar general al aparatului Senatului, al aparatului
Adunãrii Deputaţilor 26.000
2. Şef departament la Senat, director la Adunarea Deputaţilor 24.000
-------------------------------------------------------------------------------

ANEXA 3
SALARIILE DE BAZA
pentru funcţiile de execuţie de specialitate specifice din aparatul Parlamentului
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Funcţia Nivelul Salariul de baza lunar
crt. studiilor - lei -
-------------------------------------------------------------------------------
1. Consilier parlamentar S 19.000 - 21.000
2. Expert parlamentar S 17.000 - 19.000
3. Consultant parlamentar S 11.000 - 14.000
4. Şef birou senatorial S 11.000 - 14.000
5. Şef birou senatorial M 9.000 - 11.000
6. Şef de cabinet I S 8.000 - 11.000
7. Şef de cabinet II M 6.000 - 9.000
8. Secretar de cabinet M 5.000 - 7.000
-------------------------------------------------------------------------------

ANEXA 4
INDEMNIZAŢIA DE CONDUCERE
-------------------------------------------------------------------------------
Indemnizaţia de conducere
Nr. - lei -
crt. Funcţia -------------------------
minima maxima
-------------------------------------------------------------------------------
1. Adjunct şef departament, director adjunct, şef
compartiment, sector, serviciu, birou 2.000 5.000
-------------------------------------------------------------------------------

ANEXA 5
DREPTURILE
persoanelor utilizate în calitate de colaboratori sau invitate pentru audiere la Parlament

1. Persoanele utilizate în cadrul Parlamentului în calitate de colaboratori beneficiazã de o indemnizaţie lunarã de pînã la 7.000 lei, stabilitã în raport cu perioada de colaborare şi importanta lucrãrilor efectuate.
Dacã aceste persoane desfãşoarã activitate de colaborare în alta localitate decît cea în care domiciliazã, au dreptul şi la decontarea cheltuielilor de transport şi cazare, potrivit tarifului practicat de unitãţile hoteliere, precum şi la o diurna la nivelul celei stabilite pentru salariaţii unitãţilor bugetare, pe toatã perioada cît îşi desfãşoarã activitatea.
2. Pentru unele lucrãri cu caracter ocazional, care nu pot fi efectuate cu personalul existent, se pot folosi colaboratori (traducatori, interpreti, stenodactilografi, tipografi şi alţii), plãtiţi cu ora. Tariful orar se stabileşte corespunzãtor cu salariul de baza prevãzut de lege pentru funcţia respectiva.
3. Persoanele domiciliate în alte localitãţi decît municipiul Bucureşti, chemate la comisiile parlamentare pentru audieri, au dreptul la decontarea cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi la o diurna zilnica în cuantumul prevãzut de lege pentru salariaţii din unitãţile bugetare. Cheltuielile de transport pentru întoarcerea în localitatea în care domiciliazã se deconteazã fãrã document, în limita sumei din documentul de transport prevãzut la sosire.

NOTA:
Reglementãrile din prezenta anexa se aplica de la 1 iunie 1991.
-------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016