Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 525 din 17 iulie 2002  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 525 din 17 iulie 2002 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 576 din 5 august 2002

Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28 din 13 martie 2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investiţii financiare şi pieţele reglementate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 9 aprilie 2002, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul 2 alineatul (1), dupã punctul 8 se introduce punctul 8^1 cu urmãtorul cuprins:
"8^1. data de registru - data înregistrãrii dobândirii de valori mobiliare de cãtre deţinãtorii care beneficiazã de drepturile conferite de acestea;"
2. La articolul 2 alineatul (1), punctul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"9. data de referinta - data calendaristicã stabilitã de consiliul de administraţie, care serveşte la identificarea actionarilor care participa la adunarea generalã, voteazã în cadrul acesteia şi beneficiazã de dividend. Data de referinta trebuie sa fie ulterioara publicãrii convocãrii adunãrii generale a actionarilor;"
3. La articolul 2 alineatul (1), dupã punctul 9 se introduce punctul 9^1 cu urmãtorul cuprins:
"9^1. data de înregistrare - data calendaristicã stabilitã de adunarea generalã a actionarilor, care serveşte la identificarea actionarilor asupra cãrora se rãsfrâng efectele hotãrârilor adunãrii generale a actionarilor. Data de înregistrare trebuie sa fie ulterioara datei întrunirii adunãrii generale;"
4. La articolul 2 alineatul (1), punctul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"11. drept de preferinta - dreptul unui acţionar de a subscrie cu prioritate la majorarea capitalului social, proporţional cu numãrul de acţiuni deţinute la data de referinta la un preţ inferior preţului acţiunilor oferite public;"
5. La articolul 2 alineatul (1) punctul 29, litera e) se abroga.
6. La articolul 2 alineatul (1), punctele 31 şi 42 vor avea urmãtorul cuprins:
"31. poziţie de control - orice participare la capital care conferã unui acţionar sau unui grup de acţionari care acţioneazã în mod concertat cel puţin o treime din totalul drepturilor de vot în adunarea generalã a emitentului;
...............................................................
42. vot cumulativ - metoda prin care fiecare acţionar are dreptul de a-şi atribui voturile cumulate (voturile obţinute în urma inmultirii voturilor deţinute de cãtre orice acţionar, potrivit participãrii la capitalul social, cu numãrul administratorilor ce urmeazã sa formeze consiliul de administraţie) uneia sau mai multora dintre persoanele propuse pentru alegerea consiliului de administraţie."
7. La articolul 2, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În caz de litigiu actele individuale emise de C.N.V.M. cu privire la vreuna dintre calificarile prevãzute la alin. (2) pot fi atacate cu recurs în fata Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ."
8. La articolul 4 se introduce alineatul (2) cu urmãtorul cuprins:
"(2) Sunt supuse prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta şi societãţile comerciale care au dobândit statutul de societãţi deţinute public ca urmare a privatizãrii prin Programul de Privatizare în Masa, ale cãror acţiuni sunt tranzacţionate pe piata RASDAQ sau la Bursa de Valori Bucureşti."
9. La articolul 6, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Pieţele reglementate sub forma de burse de valori se înfiinţeazã şi funcţioneazã ca instituţii de interes public, cu personalitate juridicã, prin decizia de înfiinţare şi autorizaţia de funcţionare emise de C.N.V.M.
...............................................................
(3) Prin excepţie de la prevederile art. 162 şi urmãtoarele, C.N.V.M. autorizeaza activitãţi de compensare, decontare, depozitare, înregistrare a constituirii şi transferului drepturilor asupra valorilor mobiliare şi ale instrumentelor financiare, precum şi orice operaţiuni conexe acestora, desfãşurate prin compartimente specializate ale bursei de valori."
10. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Inspectorul general îşi desfãşoarã activitatea la bursa de valori. Bursa de valori va asigura inspectorului general mijloacele necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor de supaveghere şi control."
11. La articolul 14, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) În adunarea generalã a asociaţiei bursei de valori fiecare membru deţine un vot. Votul se exercita direct sau prin mandatar cu procura specialã, data în forma stabilitã prin statutul asociaţiei bursei. Mandatarul trebuie sa fie membru al asociaţiei bursei şi nu poate fi decât reprezentantul unui singur membru."
12. La articolul 16, litera g) va avea urmãtorul cuprins:
"g) adopta strategii şi politici privind dezvoltarea bursei de valori."
13. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Administrarea bursei de valori este încredinţatã comitetului bursei, compus din 5-9 membri aleşi de asociaţia bursei de valori pentru un mandat de maximum 5 ani, care poate fi reînnoit.
(2) Adunarea generalã a asociaţiei bursei care are înscrisã pe ordinea de zi problema alegerii membrilor comitetului bursei, respectiv revocãrii, este regulamentar constituitã în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul total al membrilor asociaţiei bursei care au exerciţiul dreptului de vot.
(3) Hotãrârile privind alegerea membrilor comitetului bursei, respectiv revocarea acestora, se adopta cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul total al membrilor asociaţiei bursei care au exerciţiul dreptului de vot.
(4) În cazul în care, la prima convocare, adunarea generalã care are înscrisã pe ordinea de zi problema alegerii, respectiv a revocãrii membrilor comitetului bursei, nu se poate constitui regulamentar în condiţiile alin. (2), precum şi în cazul în care nu se pot adopta hotãrâri în condiţiile alin. (3), adunarea generalã a asociaţiei bursei se întruneşte la a doua convocare, la o data cu cel puţin 10 zile ulterioara datei primei convocãri.
(5) Adunarea generalã a asociaţiei bursei, convocatã în condiţiile alin. (4), este regulamentar constituitã şi lucreazã valabil în prezenta a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul total al membrilor asociaţiei bursei care au exerciţiul dreptului de vot.
(6) Hotãrârile privind alegerea membrilor comitetului bursei, respectiv revocarea acestora, se adopta în cadrul adunãrii generale convocate în condiţiile alin. (4), cu votul a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul membrilor prezenţi sau reprezentaţi, care au exerciţiul dreptului de vot.
(7) Când numãrul membrilor asociaţiei bursei de valori scade sub 10 ca urmare a oricãruia dintre cazurile de încetare a calitãţii de membru menţionate la art. 12 alin. (2), inspectorul general al bursei de valori informeazã C.N.V.M., care va decide continuarea functionarii respectivei burse de valori ori dizolvarea acesteia, ţinând seama de situaţia pieţei valorilor mobiliare, de interesele emitentilor şi ale investitorilor."
14. La articolul 19, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Preşedintele este reprezentantul de drept al bursei de valori, ca instituţie de interes public. În caz de indisponibilitate a preşedintelui reprezentarea legalã a bursei de valori revine celui mai vârstnic dintre vicepreşedinţi."
15. La articolul 20 alineatul (1), literele b) şi h) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) adopta şi modifica regulamentul de organizare şi funcţionare a bursei de valori şi reglementãrile privind salarizarea personalului bursei de valori;
...............................................................
h) vegheazã la respectarea dispoziţiilor legale, a reglementãrilor C.N.V.M. şi a regulamentelor bursei de valori de cãtre societãţile de servicii de investiţii financiare şi agenţii lor şi de cãtre întregul personal al bursei de valori, dispunând mãsurile corespunzãtoare;"
16. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Toate regulamentele bursei de valori trebuie fãcute publice, iar cele menţionate la art. 20 alin. (1) lit. b), c), g) şi j), precum şi modificãrile acestora intra în vigoare dupã aprobarea lor de cãtre C.N.V.M.
(2) Hotãrârile privind executarea atribuţiilor prevãzute la art. 20 alin. (1) lit. j) produc efecte dupã aprobarea lor de cãtre C.N.V.M.
(3) Hotãrârile privind executarea atribuţiilor prevãzute la art. 20 alin. (1) lit. f) sunt transmise spre avizare C.N.V.M. şi produc efecte dupã împlinirea unui termen de 5 zile lucrãtoare de la notificarea acestora, cu condiţia validãrii lor de cãtre C.N.V.M."
17. La articolul 22, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Conducerea bursei de valori este încredinţatã directorului general, numit de cãtre comitetul bursei de valori."
18. La articolul 24, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Directorul general îşi exercita atribuţiile în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat de comitetul bursei de valori."
19. La articolul 30, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Membrii consiliului de administraţie al unei pieţei reglementate trebuie sa fie în varsta de minimum 30 de ani, având o vechime în specialitate de minimum 5 ani, o buna reputaţie civicã şi integritate morala."
20. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - C.N.V.M. poate suspenda unele sau toate operaţiunile desfãşurate pe o piata reglementatã în cazul în care constata ca nu sunt respectate prevederile legale şi/sau apreciazã ca este imposibila menţinerea unei pieţe ordonate, putând fi afectate interesele investitorilor. Pe durata suspendãrii nu mai pot fi efectuate noi operaţiuni, iar obligaţiile rezultând din operaţiunile efectuate anterior vor fi îndeplinite în termenii stabiliţi."
21. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - Prin reglementãrile proprii supuse aprobãrii de cãtre C.N.V.M. piata reglementatã stabileşte condiţiile şi procedura de suspendare a operaţiunilor cu valori mobiliare şi alte instrumente financiare."
22. La articolul 43, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) urmãtoarele operaţiuni:
a) transferurile cu caracter oneros, tranzacţii directe, care întrunesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
1. pãrţile sunt soţi sau rude ori afini, pana la gradul al treilea inclusiv, sau persoane juridice controlate de astfel de persoane, cu condiţia ca activitatea respectivelor persoane juridice sa nu facã obiectul reglementãrilor prezentei ordonanţe de urgenta;
2. nici una dintre pãrţile implicate într-o tranzacţie directa nu este sau, ca rezultat al unei astfel de tranzacţii, nu devine acţionar semnificativ;
3. volumul cumulat al acestor tranzacţii, între aceleaşi pãrţi, sa nu depãşeascã, într-o perioada de 12 luni, 1% din totalul valorilor mobiliare sau al instrumentelor financiare de acelaşi tip şi de aceeaşi clasa, puse în circulaţie de emitentul respectiv;
4. sunt notificate C.N.V.M. şi pieţei de tranzactionare în termen de 3 zile lucrãtoare;
b) transferurile de proprietate efectuate ca urmare a cesionarii de acţiuni ale emitentului de cãtre acesta cãtre personal şi conducere;
c) transferurile efectuate ca efect al fuziunilor, divizarilor şi lichidãrilor;
d) transferurile efectuate ca urmare a unei hotãrâri judecãtoreşti irevocabile şi/sau în temeiul unui titlu executoriu;
e) transferurile efectuate ca efect al succesiunilor şi al iesirii din indiviziune;
f) operaţiunile prevãzute la art. 135 alin. (2);
g) alte transmisiuni de drepturi, potrivit legii speciale sau potrivit reglementãrilor în vigoare, inclusiv celor referitoare la împrumutul de acţiuni, instrumentele financiare derivate şi contractele de report."
23. La articolul 44, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Schemele de efectuare a compensãrii, decontãrii şi garantarii reciproce vor fi supuse autorizãrii Bãncii Naţionale a României."
24. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) Cumpãrãtorul de buna-credinţa al valorilor mobiliare furate rãmâne proprietarul acestora şi nu poate fi obligat la restituirea lor.
(2) Proprietarul valorilor mobiliare vândute fãrã consimţãmântul sau are dreptul la restituirea valorilor mobiliare sau a valorii acestora, dacã restituirea nu mai este posibila, de la intermediarul care a introdus şi a executat ordinul de vânzare fãrã aprobarea prealabilã a proprietarului.
(3) Dacã negocierea valorilor mobiliare a avut loc dupã declararea furtului, intermediarul este ţinut la repetiţiunea titlurilor negociate sau a valorii acestora, dacã repetiţiunea titlurilor nu mai este posibila.
(4) Declararea furtului se face de cãtre titularul dreptului de proprietate asupra respectivelor valori mobiliare sau instrumente financiare, prin publicarea furtului în Buletinul C.N.V.M."
25. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Transferul dreptului de proprietate asupra unei valori mobiliare sau altui instrument financiar are loc la momentul înregistrãrii dobânditorului în registrul emitentului."
26. La articolul 51, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a), societãţile de servicii de investiţii financiare sau intermediarii autorizaţi de C.N.V.M. vor putea tranzactiona valori mobiliare ce fac obiectul contractelor de garanţie realã mobiliarã, precum şi valori mobiliare asupra cãrora s-a instituit sechestrul, la cererea organului de executare, în numele şi pe contul debitorilor care au constituit garanţiile sau ale cãror bunuri sunt supuse urmãririi silite mobiliare, în condiţiile prevãzute de legea specialã."
27. La titlul III capitolul 1, secţiunea a 3-a va avea urmãtorul cuprins:
"Tranzacţionarea drepturilor"
28. Articolele 52-54 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Orice acţionar poate dispune în tot sau în parte de drepturile conferite de valorile mobiliare.
(2) Tranzacţionarea drepturilor va fi realizatã pe aceeaşi piata reglementatã pe care sunt tranzacţionate şi valorile mobiliare la care se referã.
Art. 53. - Consiliul de administraţie al emitentului va verifica periodic înscrierea în registrul emitentului a tranzacţiilor cu drepturi.
Art. 54. - C.N.V.M. va emite norme privind tranzacţionarea drepturilor."
29. La articolul 55, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) C.N.V.M. şi Banca Nationala a României vor emite reglementãri comune privind creditarea tranzacţiilor în marja, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta."
30. La articolul 56, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) C.N.V.M. va emite reglementãri privind vânzarea în lipsa, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta."
31. La articolul 69, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Anunţul de oferta trebuie publicat în doua cotidiene de difuzare nationala timp de 3 zile consecutiv şi, în acelaşi timp, prospectul trebuie sa fie fãcut disponibil investitorilor cel puţin la sediile emitentului şi ale societãţii de servicii de investiţii financiare implicate şi comunicat pieţei reglementate respective."
32. Articolul 106 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 106. - (1) Actionarii care deţin individual sau împreunã cu alţii cel puţin 5% din acţiunile emise de societãţile deţinute public pot solicita trimestrial auditorilor financiari sau cenzorilor societãţii rapoarte cu privire la operaţiuni din gestiunea acesteia.
(2) În urma solicitãrii prevãzute la alin. (1) administratorii împreunã cu persoanele însãrcinate cu supravegherea gestiunii, respectiv cu cenzorii şi cu auditorii financiari, dupã caz, sunt obligaţi sa analizeze operaţiunile reclamate şi sa întocmeascã, în termen de 15 zile de la data primirii solicitãrii, un raport pe care îl vor transmite spre publicare în Buletinul C.N.V.M. Acest raport nu va conţine informaţii înregistrate ca fiind confidenţiale.
(3) Dacã persoanele prevãzute la alin. (2) nu dau curs solicitãrii în termenul prevãzut sau dacã raportul publicat nu cuprinde, cu rea-credinţa, informaţii relevante, actionarii prevãzuţi la alin. (1) se vor putea adresa instanţei de judecata competente, în vederea numirii unui expert pentru analizarea operaţiunilor respective, urmând ca toate concluziile raportului de expertiza sa fie publicate în Buletinul C.N.V.M. Pana la publicarea concluziilor raportului de expertiza persoanele prevãzute la alin. (2) vor putea fi obligate, în solidar cu societatea, la plata unor daune pentru fiecare zi de întârziere în publicarea raportului."
33. La articolul 111, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 111. - (1) Hotãrârile luate de consililul de administraţie al unei societãţi deţinute public, în exerciţiul atribuţiilor delegate de adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, vor fi depuse la Oficiul registrului comerţului şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în doua ziare de difuzare nationala, timp de 3 zile consecutiv, şi se vor transmite C.N.V.M. şi pieţei reglementate pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare ale societãţii."
34. Articolul 113 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 113. - (1) Cenzorii societãţii deţinute public vor supraveghea şi vor verifica gestiunea societãţii, precum şi corectitudinea şi oportunitatea tranzacţiilor sau a actelor încheiate de aceasta cu administratorii, angajaţii, actionarii societãţii sau persoanele afiliate ori persoanele implicate cu aceştia.
(2) Situaţiile financiare ale societãţilor deţinute public vor fi supuse verificãrii auditorilor financiari, în conformitate cu dispoziţiile legale."
35. La articolul 114, alineatele (2) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) O data cu fixarea dividendelor adunarea generalã a actionarilor va stabili şi termenul în care acestea se vor plati actionarilor. Acesta nu va fi mai mare de 6 luni de la data adunãrii generale a actionarilor de stabilire a dividendului.
...............................................................
(4) Hotãrârea adunãrii generale de fixare a dividendului, adoptatã ulterior datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, se depune în termen de 15 zile la Oficiul registrului comerţului pentru a fi menţionatã în registru şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Hotãrârea constituie titlu executoriu, în temeiul cãruia actionarii pot începe executarea silitã impotriva societãţii, potrivit legii."
36. Articolul 116 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 116. - (1) Sunt interzise aporturile în natura la majorarea capitalului social al societãţilor deţinute public, cu excepţia:
a) aporturilor constând din terenurile de incinta pentru care s-au eliberat certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor şi pentru care majorarea de capital social se efectueazã de drept, conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) aporturilor în natura, stabilite concret prin contractele de privatizare, şi a celor hotãrâte de cãtre adunarea generalã a actionarilor, în temeiul <>art. 14 din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii;
c) aporturilor în natura aduse la majorarea capitalului social ca urmare a unor obligaţii asumate în contractele de privatizare, respectiv de postprivatizare;
d) investiţiei directe constând în aport în natura, realizatã în condiţiile stabilite prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/1997 privind stimularea investiţiilor directe, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 241/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) oricãror alte aporturi în natura prevãzute în legi speciale.
(2) Majorarea capitalului social prin noi aporturi, în numerar sau în natura, se face cu acordarea dreptului de preferinta tuturor actionarilor societãţii.
(3) Societãţile deţinute public nu pot majorã capitalul social prin noi aporturi înainte de actualizarea valorii imobilizarilor aflate în patrimoniul lor.
(4) Preţul de subscriere a acţiunilor emise pentru majorarea capitalului social se va calcula obligatoriu prin adãugarea unei prime de emisiune cel puţin egala cu diferenţa de valoare dintre activul net pe acţiune şi valoarea nominalã înregistratã a acţiunii.
(5) Valoarea activului net pe acţiune se determina luând în considerare valoarea activelor imobilizate, actualizatã la data convocãrii adunãrii generale a actionarilor de majorare a capitalului social.
(6) La actualizarea valorii activelor imobilizate se vor lua în calcul rata inflaţiei înregistratã între data ultimei lor evaluãri sau actualizari şi data convocãrii adunãrii generale a actionarilor de majorare a capitalului social, precum şi valoarea de piata a bunurilor respective.
(7) În toate cazurile în care acţiunile nu sunt subscrise în virtutea dreptului de preferinta, preţul de subscriere a acţiunilor nu poate fi mai mic decât preţul determinat în conformitate cu prevederile alin. (4)."
37. Articolul 118 se abroga.
38. Articolele 121 şi 122 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 121. - Societãţile deţinute public vor întocmi şi vor transmite C.N.V.M. rapoarte curente, semestriale şi anuale. C.N.V.M. va emite reglementãri privind conţinutul minim al acestor rapoarte şi publicitatea obligatorie de efectuat pe cheltuiala societãţii.
Art. 122. - În cazul apariţiei unui eveniment important societãţile deţinute public vor întocmi, în termen de 24 de ore, rapoarte curente, conform reglementãrilor C.N.V.M. şi ale pieţelor reglementate pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare emise de acestea."
39. La articolul 123, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 123. - (1) Administratorii societãţilor deţinute public vor prezenta obligatoriu C.N.V.M. rapoarte curente, ce vor fi publicate în Buletinul C.N.V.M., în care vor declara orice act juridic încheiat de cãtre societate cu administratori, angajaţi, acţionarul cu poziţie majoritara al societãţii sau cu persoane implicate ori cu persoane afiliate acestora, a cãror valoare cumulatã reprezintã cel puţin echivalentul în lei a 50.000 euro."
40. Articolul 124 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 124. - (1) Informaţiile la care se face referire la art. 121 sunt considerate privilegiate pana la publicarea lor.
(2) Societãţile deţinute public pot solicita motivat C.N.V.M. ca anumite informaţii sa nu fie publicate, ci sa fie tratate ca informaţii confidenţiale, cu excepţia informaţiilor relevante necesare investitorilor pentru evaluarea activitãţii, a profitului sau a pierderilor societãţii.
(3) Avizul C.N.V.M. va putea fi dat numai atunci când informaţiile prezentate justifica necesitatea pãstrãrii confidenţialitãţii acestora, în interesul emitentului şi al actionarilor.
(4) Cadrul general privind caracterul confidenţial al informaţiilor se stabileşte printr-un regulament emis de C.N.V.M."
41. La articolul 125, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Notele explicative vor include toate informaţiile relevante pentru ca investitorii sa poatã evalua activitatea societãţii, profitul sau pierderea înregistratã în comparatie cu perioada similarã a anului financiar precedent."
42. La articolul 128, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 128. - (1) Situaţiile financiare şi cele privind operaţiunile oricãrei entitãţi supuse autorizãrii, supravegherii şi controlului C.N.V.M. vor fi elaborate în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu reglementãrile specifice emise de C.N.V.M. Situaţiile financiare vor fi verificate şi certificate de auditori financiari, specializaţi în domeniu, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România."
43. Articolul 129 se abroga.
44. La articolul 134, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Preţul din oferta publica de cumpãrare, efectuatã potrivit alineatelor precedente, va fi determinat în raport cu reglementãrile C.N.V.M. emise în aplicarea legii."
45. La articolul 135 alineatul (2), punctul 2 se abroga.
46. La articolul 135 alineatul (3), punctul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"3. achiziţionarea de acţiuni în cadrul unei oferte publice de vânzare de acţiuni;"
47. La articolul 135 alineatul (4), punctul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"2. sa înstrãineze un numãr de acţiuni, corespunzãtor pierderii poziţiei dobândite în mod neintentionat."
48. La articolul 136, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 136. - (1) O societate detinuta public îşi va pierde acest statut în urmãtoarele situaţii:
a) când un acţionar majoritar sau un grup de persoane care acţioneazã în mod concertat deţine legal mai mult de 90% din capitalul social al societãţii şi promoveazã o oferta publica de preluare, cu scopul de a închide societatea;
b) ca urmare a hotãrârii adunãrii generale a actionarilor, în cazul în care capitalul social va scãdea sub echivalentul în lei a 100.000 euro sau numãrul de acţionari va scãdea sub 100;
c) în cazul în care C.N.V.M. constata ca nu au fost îndeplinite condiţiile legale de listare pe o piata reglementatã."
49. Articolul 138 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 138. - (1) Acţionarul majoritar sau un grup de persoane care acţioneazã în mod concertat şi deţin o poziţie majoritara absolutã, care le conferã mai mult de 90% din drepturile de vot asupra emitentului, are obligaţia ca, în termen de 6 luni de la dobândirea acestei poziţii sau, dupã caz, de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, sa facã şi sa finalizeze o oferta publica de preluare pentru restul de acţiuni de pe o piata, în vederea transformarii acesteia în societate de tip închis, cu menţionarea expresã a acestui obiectiv în prospectul ofertei.
(2) Preţul din oferta publica de preluare se publica într-un raport curent cu cel puţin 90 de zile înainte de derularea ofertei şi va fi stabilit de un evaluator independent, în baza metodei de determinare a preţului stabilite de C.N.V.M. prin reglementãri proprii.
(3) Metoda de determinare a preţului va lua în considerare şi activul net contabil şi celelalte elemente contabile care indica valoarea acţiunilor.
(4) În cazul în care, în termen de 10 zile de la data publicãrii raportului curent, investitorii ce deţin cel puţin 5% din acţiunile pentru care se face oferta de preluare contesta preţul stabilit, va fi numit un nou evaluator independent, angajat de cãtre aceşti investitori, care va stabili preţul de cumpãrare pentru oferta publica de preluare.
(5) Dacã preţul stabilit de noul evaluator este mai mare cu pana la 20% fata de preţul stabilit de primul evaluator, preţul se va fixa la valoarea data de media aritmetica a celor doua valori. În cazul în care preţul nou stabilit este mai mare cu peste 20% fata de preţul stabilit de primul evaluator, preţul va fi determinat printr-o noua expertiza, efectuatã de un evaluator independent agreat şi angajat şi de contestatari.
(6) Prevederile alin. (1) nu se aplica societãţilor în care statul dobândeşte sau deţine poziţia majoritara absolutã, care îi conferã mai mult de 90% din drepturile de vot asupra emitentului."
50. La articolul 147, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Resursele financiare aflate la dispoziţia Fondului nu vor putea fi investite decât în titluri de stat sau în alte instrumente cu venit fix, garantate integral de stat pana la data integrãrii în Uniunea Europeanã, urmând ca ulterior aceste plasamente sa se diversifice în active cu risc scãzut."
51. La articolul 149 alineatul (2) punctul 1, dupã litera e) se introduce litera f) cu urmãtorul cuprins:
"f) vânzarea sau cumpãrarea de titluri de stat pe contul clienţilor sau pe cont propriu;"
52. La articolul 151 alineatul (1) litera b), punctul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"3. pentru societãţile de servicii de investiţii financiare care desfãşoarã oricare dintre activitãţile prevãzute la art. 149 alin. (2) pct. 1 lit. a)-f) şi pct. 2 lit. a)-d), de patru ori suma stabilitã pentru activitãţile de la pct. 1;"
53. La articolul 172, dupã litera i) se introduce litera j) cu urmãtorul cuprins:
"j) nerespectarea obligaţiei de pãstrare a valorilor mobiliare la societãţi de registru autorizat."
54. La articolul 173, partea introductivã şi punctul 4 ale literei b) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) urmãtoarele sancţiuni complementare, care se pot aplica, dupã caz:
...............................................................
4. interzicerea temporarã sau definitiva, pentru persoanele fizice ori juridice, a ocupãrii unor funcţii, a desfãşurãrii unor activitãţi şi servicii legate de pieţele reglementate de prezenta ordonanta de urgenta."
55. Articolele 177 şi 178 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 177. - Când amenda se aplica persoanelor fizice, limitele acesteia se stabilesc între 50.000.000 lei şi 200.000.000 lei, acestea putându-se actualiza prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 178. - C.N.V.M. poate sanctiona disciplinar cu avertisment faptele sãvârşite din culpa care nu au cauzat daune patrimoniale semnificative ori prejudicii de alta natura persoanelor fizice sau juridice aflate sub incidenta prezentei ordonanţe de urgenta ori a protecţiei investitorilor, dacã asemenea fapte nu sunt sãvârşite în condiţiile art. 175 alin. (2) sau (3)."
56. La articolul 180, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul sancţiunilor contravenţionale cu amenda nu se aplica prevederile <>art. 28 şi 29 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
57. La articolul 184, dupã alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Restricţiile privind cetãţenia persoanelor fizice şi rezidenţã persoanelor juridice supuse prevederilor prezentei legi îşi înceteazã aplicabilitatea dupã integrarea României în Uniunea Europeanã."
58. La articolul 185, dupã alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Activitatea cenzorilor externi independenţi şi a cenzorilor înceteazã de la data la care entitatile sunt supuse auditului financiar, în conformitate cu reglementãrile legale în domeniu."
ART. 2
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investiţii financiare şi pieţele reglementate, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.


p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Bucureşti, 17 iulie 2002.
Nr. 525.



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016